Apple creëert banen, maar hoeveel?

05 mrt 2012  |   Anouk Eigenraam  
Apple-logo1

Apple heeft voor het eerst bekendgemaakt hoeveel banen kunnen worden toegeschreven aan de productie van zijn iPhones, iPads en iPods. De vraag is: hoe meet je dit?

Nagenoeg in hetzelfde weekend dat in Nederland de eerste officiële Apple Store onder grote belangstelling zijn deuren opende aan het Leidseplein in Amsterdam, publiceerde het concern cijfers hoeveel banen het creëert. Volgens die cijfers is het bedrijf indirect verantwoordelijk (geweest) voor de creatie van 514.000 banen in Amerika en dat staat los van de 47.0000 mensen die Apple daar in dienst heeft. De wijze waarop Apple zijn gegevens berekent, stond meteen na bekendmaking flink ter discussie.

Hoe komt het bedrijf dan precies tot deze aantallen? De Analysis Group, het bedrijf dat de berekening heeft gemaakt, weegt alle werkgelegenheid mee die indirect tot stand komt of een gevolg is van de productie van Apple. Zoals de 700.000 banen bij leveranciers en de 210.000 banen bij bedrijfjes die apps en andere tools maken voor de iPhone en de iPad. TechNet, een high-tech platform berekende onlangs dat er 466.000 banen zijn die zich bezighouden met de creatie van apps. Volgens de Analysis Group is Apple verantwoordelijk voor 45 procent daarvan.

Leuk detail: uit de publicatie blijkt onder meer ook dat Apple werkt met het krasbestendige glas van Gorilla Glas. Het concern maakt nooit details bekend over leveranciers, maar in dit geval staat in het rapport dat bij de 257.000 banen die Apple creëert bij leveranciers, ook banen zitten van werknemers bij Corning in Kentucky en New York, producent van Gorilla Glas. 

Twijfelachtige cijfers

Verschillende economen betwisten de exactheid van de cijfers. "Apple is een groot bedrijf. En 'groot' is de enige precieze omschrijving die ik ervan kan geven, zei Gary Pisano, hoogleraar bedrijfskunde aan Harvard Business School tegen de New York Times. "Als mensen niet voor Apple zouden werken dan zouden ze waarschijnlijk wel ergens anders werken. Misschien niet voor hetzelfde loon, maar dat zullen we nooit weten", aldus David Autor, hoogleraar aan MIT.

Claimen dat je direct of indirect voor banen zorgt, is sowieso doorgaans moeilijk hard te maken. Dat geldt ook altijd voor het effect van maatregelen om werkgelegenheid te stimuleren. Zo stelt de Amerikaanse overheid bijvoorbeeld dat de impact van de stimulus uit 2009 om de banengroei aan te zwengelen, uiteen kan lopen van 1,6 tot 8,4 miljoen banen. Dat scheelt nogal een slok op een borrel.

Employment multiplier

Terug naar de cijfers van Apple. Apple heeft er niet bij gezegd waarom het de gegevens bekendmaakt, maar daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Een sympathieke verklaring voor de openbaring van de cijfers zou kunnen liggen in de voorzichtige poging van het bedrijf de laatste tijd om de bedrijfsvoering transparanter te maken. Zo benadrukte het concern afgelopen januari in het laatste Suppliers Responsibility Progress Report dat het hard werkt aan het verbeteren van arbeidsomstandigheden bij leveranciers.

Een andere reden zou kunnen zijn om critici de mond te snoeren die beweren dat Apple lang niet zoveel werkgelegenheid creëert als andere Amerikaanse vlaggenschepen zoals General Motors in diens hoogtijdagen. Nog een reden kan zijn om het te kunnen gebruiken in een toekomstige lobby bij de overheid. Veel grote ondernemingen voeren het argument van 'job multiplier' op als ze bij de federale regering en of staten een pleidooi houden voor belastingkortingen. Het cijfer van 4 miljard dollar wat Apple app-ontwikkelaars naar eigen zeggen heeft betaald aan royalties doet het in een gesprek met een gouverneur waarschijnlijk ook altijd leuk.

En toch blijft het met de cijfers van Apple een beetje als wanneer je geliefde tegen je zegt: "Als ik jou toch niet had..." Tja, dan had hij of zij vermoedelijk gewoon een ander. Misschien wel niet zo leuk als jij, maar dat zullen we dus nooit weten...

De klant wordt juichend ontvangen bij Apple:

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over business:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
7 gouden tips van ervaren managers om met een gerust hart op vakantie te kunnen

7 gouden tips van ervaren managers om met een gerust hart op vakantie te kunnen

Zorgeloos op vakantie gaan blijft een uitdaging, zeker voor managers. 7 ervaren leiders delen hun tip om de boel in de vakantie de boel te laten zijn. Lees verder

Flixbus gaat voor Brexin: nieuwe buslijnen naar Londen dankzij overname Megabus

Flixbus gaat voor Brexin: nieuwe buslijnen naar Londen dankzij overname Megabus

Met de overname van Megabus breidt Flixbus de buslijnen ook uit naar Londen, ook na de Brexit. Zo groeit de ov-disruptor verder in Europa. Lees verder

De leiderschapslessen van een WK-winnende honkbalcoach

De leiderschapslessen van een WK-winnende honkbalcoach

Brian Farley was de eerste ooit die een Europees team wereldkampioen maakte. Nu leert hij leiders in het bedrijfsleven net zo effectief te worden. Lees verder

30 procent MKB moet businessmodel omgooien om niet binnen 5 jaar failliet te gaan

30 procent MKB moet businessmodel omgooien om niet binnen 5 jaar failliet te gaan

Een derde van de middelgrote MKB bedrijven verwacht 2022 niet te halen zonder het businessmodel drastisch om te gooien. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Elk bedrijf wordt een technologiebedrijf. Maar wie kan je het best helpen om van die transformatie een succes te maken? MT vroeg het zijn lezers, voor de 16e keer op rij. KPN en Exact worden het meest genoemd – én het meest gewaardeerd. Lees verder

Fiction wordt science: bellen met een hologram

Fiction wordt science: bellen met een hologram

Hologrammen bestaan natuurlijk al veel langer, maar sinds kort zijn er technieken waarmee we met behulp van Virtual Reality-software die hologrammen kunnen aanraken, draaien en manipuleren als ware het fysieke objecten. Lees verder

Hoe digitaal zijn MBA’s?

Hoe digitaal zijn MBA’s?

Tegenwoordig is iedereen continu online en dat verwachten we ook van onze omgeving. In hoeverre spelen MBA's in op deze ontwikkeling? Lees verder

Waarom je moet dóórvragen tot het iedereen irriteert

Waarom je moet dóórvragen tot het iedereen irriteert

Waaróm? Waaróhóm? Kleuters houden dat spel lang vol. Mike Bakker van House of Performance legt in dit blog uit waarom managers ook vaker de waarom-vraag moeten stellen. Lees verder

Eerste tekenen van een Brexodus van bedrijven - Hoe Facebook kantoorpolitiek tegengaat

Eerste tekenen van een Brexodus van bedrijven - Hoe Facebook kantoorpolitiek tegengaat

Plus: Geen zicht op miljarden voor Europese klanten Volkswagen, particulieren financieren bedrijfsvastgoed en geen hoofdpijn dankzij Hiddink. Lees verder

Waarom stoppen met projecten zo moeilijk is

Waarom stoppen met projecten zo moeilijk is

Bijna al mijn klanten komen tijd tekort, of ze nu directeur zijn, manager of ondernemer. Dat komt omdat ze lopende projecten niet op tijd stoppen. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X