Apple creëert banen, maar hoeveel?

05 mrt 2012  |   Anouk Eigenraam  
Apple-logo1

Apple heeft voor het eerst bekendgemaakt hoeveel banen kunnen worden toegeschreven aan de productie van zijn iPhones, iPads en iPods. De vraag is: hoe meet je dit?

Nagenoeg in hetzelfde weekend dat in Nederland de eerste officiële Apple Store onder grote belangstelling zijn deuren opende aan het Leidseplein in Amsterdam, publiceerde het concern cijfers hoeveel banen het creëert. Volgens die cijfers is het bedrijf indirect verantwoordelijk (geweest) voor de creatie van 514.000 banen in Amerika en dat staat los van de 47.0000 mensen die Apple daar in dienst heeft. De wijze waarop Apple zijn gegevens berekent, stond meteen na bekendmaking flink ter discussie.

Hoe komt het bedrijf dan precies tot deze aantallen? De Analysis Group, het bedrijf dat de berekening heeft gemaakt, weegt alle werkgelegenheid mee die indirect tot stand komt of een gevolg is van de productie van Apple. Zoals de 700.000 banen bij leveranciers en de 210.000 banen bij bedrijfjes die apps en andere tools maken voor de iPhone en de iPad. TechNet, een high-tech platform berekende onlangs dat er 466.000 banen zijn die zich bezighouden met de creatie van apps. Volgens de Analysis Group is Apple verantwoordelijk voor 45 procent daarvan.

Leuk detail: uit de publicatie blijkt onder meer ook dat Apple werkt met het krasbestendige glas van Gorilla Glas. Het concern maakt nooit details bekend over leveranciers, maar in dit geval staat in het rapport dat bij de 257.000 banen die Apple creëert bij leveranciers, ook banen zitten van werknemers bij Corning in Kentucky en New York, producent van Gorilla Glas. 

Twijfelachtige cijfers

Verschillende economen betwisten de exactheid van de cijfers. "Apple is een groot bedrijf. En 'groot' is de enige precieze omschrijving die ik ervan kan geven, zei Gary Pisano, hoogleraar bedrijfskunde aan Harvard Business School tegen de New York Times. "Als mensen niet voor Apple zouden werken dan zouden ze waarschijnlijk wel ergens anders werken. Misschien niet voor hetzelfde loon, maar dat zullen we nooit weten", aldus David Autor, hoogleraar aan MIT.

Claimen dat je direct of indirect voor banen zorgt, is sowieso doorgaans moeilijk hard te maken. Dat geldt ook altijd voor het effect van maatregelen om werkgelegenheid te stimuleren. Zo stelt de Amerikaanse overheid bijvoorbeeld dat de impact van de stimulus uit 2009 om de banengroei aan te zwengelen, uiteen kan lopen van 1,6 tot 8,4 miljoen banen. Dat scheelt nogal een slok op een borrel.

Employment multiplier

Terug naar de cijfers van Apple. Apple heeft er niet bij gezegd waarom het de gegevens bekendmaakt, maar daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Een sympathieke verklaring voor de openbaring van de cijfers zou kunnen liggen in de voorzichtige poging van het bedrijf de laatste tijd om de bedrijfsvoering transparanter te maken. Zo benadrukte het concern afgelopen januari in het laatste Suppliers Responsibility Progress Report dat het hard werkt aan het verbeteren van arbeidsomstandigheden bij leveranciers.

Een andere reden zou kunnen zijn om critici de mond te snoeren die beweren dat Apple lang niet zoveel werkgelegenheid creëert als andere Amerikaanse vlaggenschepen zoals General Motors in diens hoogtijdagen. Nog een reden kan zijn om het te kunnen gebruiken in een toekomstige lobby bij de overheid. Veel grote ondernemingen voeren het argument van 'job multiplier' op als ze bij de federale regering en of staten een pleidooi houden voor belastingkortingen. Het cijfer van 4 miljard dollar wat Apple app-ontwikkelaars naar eigen zeggen heeft betaald aan royalties doet het in een gesprek met een gouverneur waarschijnlijk ook altijd leuk.

En toch blijft het met de cijfers van Apple een beetje als wanneer je geliefde tegen je zegt: "Als ik jou toch niet had..." Tja, dan had hij of zij vermoedelijk gewoon een ander. Misschien wel niet zo leuk als jij, maar dat zullen we dus nooit weten...

De klant wordt juichend ontvangen bij Apple:

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over business:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Zo gaat jouw idee van mond tot mond: 6 tips

Zo gaat jouw idee van mond tot mond: 6 tips

Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal 'viraal' gaat op de sociale media? 6 tips van marketing professor Jonah Berger. Lees verder

Paradigit failliet; rode cijfers Sanoma en Pharrell krijgt belang in G-Star

Paradigit failliet; rode cijfers Sanoma en Pharrell krijgt belang in G-Star

Plus: Coca-Cola, Disney en Vestas zien winstgroei en een trouwjurk van de Zeeman. Lees verder

Efficiënte organisaties zijn niet meer 'toekomstproof'

Efficiënte organisaties zijn niet meer 'toekomstproof'

Je kunt beter slim experimenteren dan zo hard en efficiënt mogelijk te werken, aldus Mark Meerbeek van Microsoft en Lucas Wensing van StartReady. Lees verder

Waarom een zoektocht naar continu geluk ons overspannen maakt

Waarom een zoektocht naar continu geluk ons overspannen maakt

Overal waar 'te' voor staat, is niet goed. Dus te veel positieve opwinding ook, aldus Cees Schenk. Lees verder

Hoe Mary Barra met GM een nieuwe weg insloeg

Hoe Mary Barra met GM een nieuwe weg insloeg

Voor General Motors was 2015 het jaar met een recordwinst. Is 's werelds grootste automaker klaar voor de toekomst?  Lees verder

Satya Nadella (ceo Microsoft) over leiderschap: 'Praat minder en luister beter'

Satya Nadella (ceo Microsoft) over leiderschap: 'Praat minder en luister beter'

Leiderschap gaat niet om zoveel mogelijk praten, maar om beter luisteren, aldus ceo Satya Nadella van Microsoft. Lees verder

Hoogleraar: 'Huidige corporate governance code herzien'

Hoogleraar: 'Huidige corporate governance code herzien'

De code voor corporate governance moet aangepast worden, vindt hoogleraar Mijntje Lückerath van de Universiteit van Tilburg. Lees verder

‘Ecosystemen als Solliance worden steeds belangrijker’

‘Ecosystemen als Solliance worden steeds belangrijker’

Er bloeit iets moois in Zuidoost-Brabant. Onderzoeksconsortium Solliance heeft een unieke pilot-productielijn voor ultradunne, flexibele zonnecellen ontwikkeld. Lees verder

Jos de Blok aast op personeel TSN; Holland Casino gokt op branchevreemde topman

Jos de Blok aast op personeel TSN; Holland Casino gokt op branchevreemde topman

Plus: Beleggersclub dagvaardt Volkswagen, Omzetgroei voor TomTom, Truckdivisie Volkswagen naar beurs? Lees verder

Onderneemster Grace Boldewijn: enthousiasme belangrijker dan cv

Onderneemster Grace Boldewijn: enthousiasme belangrijker dan cv

Een cv zegt onderneemster Grace Boldewijn van BoCari Internationaal weinig. Ze kijkt liever naar iemands talent 'on the job'. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X