Leen Zevenbergen: ‘Stop met klagen over crisis’

21 nov 2011  |   Jacques Schalken  
Leen Zevenbergen

Aan geklaag over de crisis heeft Leen Zevenbergen een broertje dood. De Qurius-ceo ziet altijd kansen. ‘De marktomstandig­heden zijn nu moeilijker. Nou en? Daar word ik voor betaald.’ Binnenkort spreekt hij op het MT-event Management2012.
 

Vlak voor het interview van start kan gaan checkt Leen Zevenbergen nog een laatste maal zijn e-mail. Op het gezicht van de charismatische Qurius-topman verschijnt ineens een grijns van oor tot oor.
TRENDS 2012

Weten wat de 6 belangrijkste managementtrends zijn?

Bezoek het MT event:
MANAGEMENT 2012

Leen Zevenbergen is één van de sprekers.
De aanleiding is een kort mailtje van een klant: ‘Ongelooflijk wat een energie jullie uitstralen’. Koren op de molen van Zevenbergen, die nu bijna twee jaar aan het hoofd van het beursgenoteerde IT­bedrijf staat. “Dit is het beste compliment dat je me kunt geven.”

Bommetje

Langzaam plukt hij de vruchten van zijn wat onorthodoxe wijze van leiding geven. Zevenbergen staat er om bekend bij zijn aantreden medewerkers goed wakker te schudden. Bij Origin vroeg hij eens 50 managers bij een eerste ontmoeting op de man af of ze hun baan eigenlijk wel leuk vonden. En ook bij Qurius laat hij vlak voor hij goed en wel in dienst is een bommetje vallen. Tijdens de kerstborrel eind 2009 vraagt hij de aanwezige medewerkers om tijdens de feestdagen eens goed na te denken over de vraag: waarom ben ik hier?

Voor Zevenbergen een logische vraag. “Ik wil dat ons bedrijf wat betekent in de ­samenleving.” En dat kan volgens hem niet met alle Nederlandse werknemers, van wie liefst 70 procent zijn werk niet leuk vindt en 24 procent er zelfs ziek van wordt. Werknemers die hun baan niet leuk vinden wordt verzocht “zichzelf en hun collega’s een plezier te doen door het bedrijf te verlaten.” Volgens de topman werken slecht gemotiveerde mensen met minder plezier, zijn ze minder intens en niet leuk voor klanten, wat leidt tot slechte dienstverlening, slechte kwaliteit en slechte producten. En uiteindelijk dus ook tot minder winst.

Saaie bende

De filosofie van Zevenbergen is eenvoudig. Medewerkers moeten trots kunnen zijn op het bedrijf, zodat de onderneming energie uitstraalt. “De 850 mensen in dienst van Qurius zijn onze assets. Ze moeten het leuk vinden om hier te werken, want mensen die het naar hun zin hebben lopen die extra mijl.”

Voordat de topman echter ‘een saaie bende’ getransformeerd heeft tot een ‘trots en energiek’ bedrijf gaat er wel wat tijd overheen. “Nu, na bijna twee jaar, merk je pas de eerste signalen dat het de goede kant opgaat. Klanten gaan het merken en de resultaten zijn langzaam aan het verbeteren, terwijl de markt niet veel beter is.”

Niet veel beter? Noem dat gerust een understatement, nu de financiële wereld piept en kraakt onder de loden last van de eurocrisis. Zevenbergen wil daar echter niets van weten. “Laten we ophouden met klagen over de crisis. Bedrijven die daaraan toegeven zijn de verliezers van morgen.”

De topman stemt zelfs niet meer af op radiozender BNR, waar hij neerslachtig werd van het negatieve nieuws. “Denk je echt dat er geen bedrijven zijn die groeien? Natuurlijk zijn er nog steeds bedrijven die winst maken. En dat zijn er niet twee, tien of honderd, dat zijn er duizenden. Oké, de marktomstandigheden zijn nu wat moeilijker. Nou en? Daar word ik voor betaald.”

Calculator

In plaats van gemakzuchtig de bijl weer in de kosten te zetten – “geef mijn jongste dochter een calculator en ook zij kan hele bezuinigingsoperaties leiden” – adviseert Zevenbergen organisaties zich een paar wezenlijke vragen te stellen voor de lange termijn. “Hoe ga je om met de markt? Wat is je onderscheidend vermogen? Hoe goed ben je eigenlijk? Heb je de beste mensen?”

Volgens Zevenbergen lopen er namelijk genoeg mensen rond die innovatief zijn en ondernemend. Die heb je juist nu nodig om nieuwe markten open te breken. “Je moet die jonge gasten een kans geven. Durf ze wat te laten doen. Ik creëer een sfeer waarin ze kunnen gedijen. De beste mensen willen daardoor bij mij werken, waardoor de organisatie gaat sprankelen. Vervolgens is mijn taak als leider om mijn bedrijf en talenten zo te ontwikkelen dat ik andere markten aanboor. De vraag is op dit moment vooral: hoe ga je om met de kansen die zich aandienen? De oplossing ligt meer dan ooit daarbuiten.”

Jonge gasten

Nog niet zo lang geleden zei een voorzitter van de raad van bestuur van een van de grotere verzekeraars tegen hem: “De pensioenmarkt is natuurlijk een sector waar wij niet innoveren. Als de kosten hoger worden wentelen wij die af op de klanten.”
Wederom verschijnt een grijns op het ­gelaat van de ceo. “In zo’n wereld, waar ook nog eens 7 miljoen woekerpolissen zijn gesleten, komen die jonge gasten van Brand New Day. Dat vind ik briljant. Dat soort snelle, slimme en soms ook sluwe gasten heb je nodig om de crisis te overleven.”

> Leen Zevenbergen spreekt binnenkort tijdens het nieuwe MT event Management2012.



MT presenteert: Management2012


U wilt het verschil maken, wij bieden de handvatten. MT presenteert dé zes belangrijkste managementtrends. Dagvoorzitter Ben Tiggelaar loodst u in 360 minuten door alle beeldbepalende trends op de belangrijkste werkgebieden: markten, mensen, technologie, organisatie, strategie en leiderschap.

> Info en inschrijven: www.management2012.nl



Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Effectieve leiders weten hoe mensen betrokken te houden. Waarom schort het dan nog steeds aan emotionele intelligentie onder onze leiders? Lees verder

Dit kunnen B2B-bedrijven leren van B2C-partijen (en omgekeerd)

Dit kunnen B2B-bedrijven leren van B2C-partijen (en omgekeerd)

B2B- en B2C-bedrijven groeien langzaam naar elkaar toe. Wat kunnen ze van elkaar leren? In elk geval: een ‘nieuwe’ doelgroep aanspreken. Lees verder

Eurolanden wijzen Grieks plan af, goede dag voor Airbus, en na 37 jaar nieuwe Suzuki-ceo

Eurolanden wijzen Grieks plan af, goede dag voor Airbus, en na 37 jaar nieuwe Suzuki-ceo

Plus: goed nieuws voor CarpetRight en Van Oord, en zó test je kogelvrij glas. Lees verder

Wat managers kunnen leren van de Tour de France

Wat managers kunnen leren van de Tour de France

Een goede zelfanalyse helpt mensen om door te gaan, ook als ze geen kans hebben op de eindzege. De juiste vragen stellen helpt daarbij. Lees verder

Een datalek? Meld het snel, of krijg een flinke boete

Een datalek? Meld het snel, of krijg een flinke boete

Binnenkort moeten gehackte bedrijven zich verplicht melden. Maar wanneer moet een manager melding doen? Lees verder

6 tips om efficiënter te mailen

6 tips om efficiënter te mailen

Wekelijks zijn we meerdere uren kwijt met het checken en beantwoorden van onze mail. Hoe dat efficiënter kan, lees je hier. Lees verder

Nooit meer stress? Het is mogelijk!

Nooit meer stress? Het is mogelijk!

Nooit meer gestrest of overbelast? Het is mogelijk, zegt de Amerikaanse auteur David Allen. Hoe? Door een ‘extern brein’ te creëren. Lees verder

Grieks steunprogramma loopt vannacht af, ‘Boetes DNB en AFM zijn meer doel dan middel’

Grieks steunprogramma loopt vannacht af, ‘Boetes DNB en AFM zijn meer doel dan middel’

Plus: ‘Ryanair vliegt deze winter vanaf Schiphol’, ‘Topvrouw UU betaalt deel salaris terug’ Lees verder

Deze man zorgt dat dit weekend de Tour op rolletjes loopt

Deze man zorgt dat dit weekend de Tour op rolletjes loopt

Zo'n Tour-start, wat komt er allemaal bij kijken? MT vroeg het aan projectdirecteur Martijn van Hulsteijn. Lees verder

Vier gadgets die je presentaties nóg beter maken

Vier gadgets die je presentaties nóg beter maken

Een goede presentatie geven is en blijft een vak apart. Gelukkig staat ook hier de techniek klaar om je te helpen. Vier gadgets. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X