Leen Zevenbergen: ‘Stop met klagen over crisis’

21 nov 2011  |   Jacques Schalken  
Leen Zevenbergen

Aan geklaag over de crisis heeft Leen Zevenbergen een broertje dood. De Qurius-ceo ziet altijd kansen. ‘De marktomstandig­heden zijn nu moeilijker. Nou en? Daar word ik voor betaald.’ Binnenkort spreekt hij op het MT-event Management2012.
 

Vlak voor het interview van start kan gaan checkt Leen Zevenbergen nog een laatste maal zijn e-mail. Op het gezicht van de charismatische Qurius-topman verschijnt ineens een grijns van oor tot oor.
TRENDS 2012

Weten wat de 6 belangrijkste managementtrends zijn?

Bezoek het MT event:
MANAGEMENT 2012

Leen Zevenbergen is één van de sprekers.
De aanleiding is een kort mailtje van een klant: ‘Ongelooflijk wat een energie jullie uitstralen’. Koren op de molen van Zevenbergen, die nu bijna twee jaar aan het hoofd van het beursgenoteerde IT­bedrijf staat. “Dit is het beste compliment dat je me kunt geven.”

Bommetje

Langzaam plukt hij de vruchten van zijn wat onorthodoxe wijze van leiding geven. Zevenbergen staat er om bekend bij zijn aantreden medewerkers goed wakker te schudden. Bij Origin vroeg hij eens 50 managers bij een eerste ontmoeting op de man af of ze hun baan eigenlijk wel leuk vonden. En ook bij Qurius laat hij vlak voor hij goed en wel in dienst is een bommetje vallen. Tijdens de kerstborrel eind 2009 vraagt hij de aanwezige medewerkers om tijdens de feestdagen eens goed na te denken over de vraag: waarom ben ik hier?

Voor Zevenbergen een logische vraag. “Ik wil dat ons bedrijf wat betekent in de ­samenleving.” En dat kan volgens hem niet met alle Nederlandse werknemers, van wie liefst 70 procent zijn werk niet leuk vindt en 24 procent er zelfs ziek van wordt. Werknemers die hun baan niet leuk vinden wordt verzocht “zichzelf en hun collega’s een plezier te doen door het bedrijf te verlaten.” Volgens de topman werken slecht gemotiveerde mensen met minder plezier, zijn ze minder intens en niet leuk voor klanten, wat leidt tot slechte dienstverlening, slechte kwaliteit en slechte producten. En uiteindelijk dus ook tot minder winst.

Saaie bende

De filosofie van Zevenbergen is eenvoudig. Medewerkers moeten trots kunnen zijn op het bedrijf, zodat de onderneming energie uitstraalt. “De 850 mensen in dienst van Qurius zijn onze assets. Ze moeten het leuk vinden om hier te werken, want mensen die het naar hun zin hebben lopen die extra mijl.”

Voordat de topman echter ‘een saaie bende’ getransformeerd heeft tot een ‘trots en energiek’ bedrijf gaat er wel wat tijd overheen. “Nu, na bijna twee jaar, merk je pas de eerste signalen dat het de goede kant opgaat. Klanten gaan het merken en de resultaten zijn langzaam aan het verbeteren, terwijl de markt niet veel beter is.”

Niet veel beter? Noem dat gerust een understatement, nu de financiële wereld piept en kraakt onder de loden last van de eurocrisis. Zevenbergen wil daar echter niets van weten. “Laten we ophouden met klagen over de crisis. Bedrijven die daaraan toegeven zijn de verliezers van morgen.”

De topman stemt zelfs niet meer af op radiozender BNR, waar hij neerslachtig werd van het negatieve nieuws. “Denk je echt dat er geen bedrijven zijn die groeien? Natuurlijk zijn er nog steeds bedrijven die winst maken. En dat zijn er niet twee, tien of honderd, dat zijn er duizenden. Oké, de marktomstandigheden zijn nu wat moeilijker. Nou en? Daar word ik voor betaald.”

Calculator

In plaats van gemakzuchtig de bijl weer in de kosten te zetten – “geef mijn jongste dochter een calculator en ook zij kan hele bezuinigingsoperaties leiden” – adviseert Zevenbergen organisaties zich een paar wezenlijke vragen te stellen voor de lange termijn. “Hoe ga je om met de markt? Wat is je onderscheidend vermogen? Hoe goed ben je eigenlijk? Heb je de beste mensen?”

Volgens Zevenbergen lopen er namelijk genoeg mensen rond die innovatief zijn en ondernemend. Die heb je juist nu nodig om nieuwe markten open te breken. “Je moet die jonge gasten een kans geven. Durf ze wat te laten doen. Ik creëer een sfeer waarin ze kunnen gedijen. De beste mensen willen daardoor bij mij werken, waardoor de organisatie gaat sprankelen. Vervolgens is mijn taak als leider om mijn bedrijf en talenten zo te ontwikkelen dat ik andere markten aanboor. De vraag is op dit moment vooral: hoe ga je om met de kansen die zich aandienen? De oplossing ligt meer dan ooit daarbuiten.”

Jonge gasten

Nog niet zo lang geleden zei een voorzitter van de raad van bestuur van een van de grotere verzekeraars tegen hem: “De pensioenmarkt is natuurlijk een sector waar wij niet innoveren. Als de kosten hoger worden wentelen wij die af op de klanten.”
Wederom verschijnt een grijns op het ­gelaat van de ceo. “In zo’n wereld, waar ook nog eens 7 miljoen woekerpolissen zijn gesleten, komen die jonge gasten van Brand New Day. Dat vind ik briljant. Dat soort snelle, slimme en soms ook sluwe gasten heb je nodig om de crisis te overleven.”

> Leen Zevenbergen spreekt binnenkort tijdens het nieuwe MT event Management2012.



MT presenteert: Management2012


U wilt het verschil maken, wij bieden de handvatten. MT presenteert dé zes belangrijkste managementtrends. Dagvoorzitter Ben Tiggelaar loodst u in 360 minuten door alle beeldbepalende trends op de belangrijkste werkgebieden: markten, mensen, technologie, organisatie, strategie en leiderschap.

> Info en inschrijven: www.management2012.nl



Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De verdienkansen van Big Data - en waar ze liggen

De verdienkansen van Big Data - en waar ze liggen

Big Data leidt tot veel nieuwe verdienmodellen. Arent van 't Spijker verzamelde er een aantal, om te laten zien welke kansen er liggen. Lees verder

Daimler verkoopt belang in Tesla; Amrath wil Kurhaus kopen

Daimler verkoopt belang in Tesla; Amrath wil Kurhaus kopen

Plus: Microsoft trekt de stekker uit de naam Nokia, Yahoo doet het goed en ook NN vindt bod op Nutreco te laag. Lees verder

Hoe ING, Akzo, Toyota en KLM groene wereldkampioen werden

Hoe ING, Akzo, Toyota en KLM groene wereldkampioen werden

Voor grote bedrijven zijn er meerdere wereldtitels duurzaam ondernemen te verdelen. Hoe zorg je dat je hoge ogen gooit? Lees verder

Morgen op MT.nl: de Goudhaantjes van 2014

Morgen op MT.nl: de Goudhaantjes van 2014

Wat je moet weten over MT's jaarlijkse lijst met managementtalent: de Goudhaantjes. Morgen publiceren we de editie van 2014. Lees verder

Waarom je protocollen soms maar beter aan je laars kunt lappen

Waarom je protocollen soms maar beter aan je laars kunt lappen

Met protocollen proberen bedrijven de organisatie te stroomlijnen. Maar efficiëntie botst vaak met effectiviteit. Eigenwijze medewerkers zijn dan de laatste hoop. Lees verder

De Nederlandse ceo heeft wel haar, maar geen snor

De Nederlandse ceo heeft wel haar, maar geen snor

Kale mannen maken weinig kans om ceo te worden. Maar ook een snor is uit bij de Nederlandse topmanager, die gemiddeld 53 jaar oud is. Lees verder

Chris Buijink: 'De banken zijn hun klanten echt niet vergeten'

Chris Buijink: 'De banken zijn hun klanten echt niet vergeten'

Het vertrouwen in de bankensector is nog steeds niet hersteld. Wat vindt Chris Buijink, voorman van de bankensector, daarvan? Lees verder

Daan de Reiziger weet dat 30 procent stiekem privé rijdt

Daan de Reiziger weet dat 30 procent stiekem privé rijdt

Daan de Reiziger houdt van niet-gemaakte kilometers. Dit keer ontstaat er aan de lunchtafel een discussie over de rittenregistratie. Chantal snapt er níets van... Lees verder

7 x hoe de bankensector er bovenop kan komen

7 x hoe de bankensector er bovenop kan komen

Hoe valt de beschadigde relatie van de banken met hun (zakelijke) klanten te repareren? 7 gratis adviezen voor de sector. Lees verder

Onderzoek: slechts helft bedrijven vindt zichzelf 'wendbaar'

Onderzoek: slechts helft bedrijven vindt zichzelf 'wendbaar'

Slechts de helft van de organisaties vindt zich 'wendbaar'. Vooral in de grondstoffen-, transport- en voedingsmiddelensector is de wendbaarheid laag. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X