Leen Zevenbergen: ‘Stop met klagen over crisis’

21 nov 2011  |   Jacques Schalken  
Leen Zevenbergen

Aan geklaag over de crisis heeft Leen Zevenbergen een broertje dood. De Qurius-ceo ziet altijd kansen. ‘De marktomstandig­heden zijn nu moeilijker. Nou en? Daar word ik voor betaald.’ Binnenkort spreekt hij op het MT-event Management2012.
 

Vlak voor het interview van start kan gaan checkt Leen Zevenbergen nog een laatste maal zijn e-mail. Op het gezicht van de charismatische Qurius-topman verschijnt ineens een grijns van oor tot oor.
TRENDS 2012

Weten wat de 6 belangrijkste managementtrends zijn?

Bezoek het MT event:
MANAGEMENT 2012

Leen Zevenbergen is één van de sprekers.
De aanleiding is een kort mailtje van een klant: ‘Ongelooflijk wat een energie jullie uitstralen’. Koren op de molen van Zevenbergen, die nu bijna twee jaar aan het hoofd van het beursgenoteerde IT­bedrijf staat. “Dit is het beste compliment dat je me kunt geven.”

Bommetje

Langzaam plukt hij de vruchten van zijn wat onorthodoxe wijze van leiding geven. Zevenbergen staat er om bekend bij zijn aantreden medewerkers goed wakker te schudden. Bij Origin vroeg hij eens 50 managers bij een eerste ontmoeting op de man af of ze hun baan eigenlijk wel leuk vonden. En ook bij Qurius laat hij vlak voor hij goed en wel in dienst is een bommetje vallen. Tijdens de kerstborrel eind 2009 vraagt hij de aanwezige medewerkers om tijdens de feestdagen eens goed na te denken over de vraag: waarom ben ik hier?

Voor Zevenbergen een logische vraag. “Ik wil dat ons bedrijf wat betekent in de ­samenleving.” En dat kan volgens hem niet met alle Nederlandse werknemers, van wie liefst 70 procent zijn werk niet leuk vindt en 24 procent er zelfs ziek van wordt. Werknemers die hun baan niet leuk vinden wordt verzocht “zichzelf en hun collega’s een plezier te doen door het bedrijf te verlaten.” Volgens de topman werken slecht gemotiveerde mensen met minder plezier, zijn ze minder intens en niet leuk voor klanten, wat leidt tot slechte dienstverlening, slechte kwaliteit en slechte producten. En uiteindelijk dus ook tot minder winst.

Saaie bende

De filosofie van Zevenbergen is eenvoudig. Medewerkers moeten trots kunnen zijn op het bedrijf, zodat de onderneming energie uitstraalt. “De 850 mensen in dienst van Qurius zijn onze assets. Ze moeten het leuk vinden om hier te werken, want mensen die het naar hun zin hebben lopen die extra mijl.”

Voordat de topman echter ‘een saaie bende’ getransformeerd heeft tot een ‘trots en energiek’ bedrijf gaat er wel wat tijd overheen. “Nu, na bijna twee jaar, merk je pas de eerste signalen dat het de goede kant opgaat. Klanten gaan het merken en de resultaten zijn langzaam aan het verbeteren, terwijl de markt niet veel beter is.”

Niet veel beter? Noem dat gerust een understatement, nu de financiële wereld piept en kraakt onder de loden last van de eurocrisis. Zevenbergen wil daar echter niets van weten. “Laten we ophouden met klagen over de crisis. Bedrijven die daaraan toegeven zijn de verliezers van morgen.”

De topman stemt zelfs niet meer af op radiozender BNR, waar hij neerslachtig werd van het negatieve nieuws. “Denk je echt dat er geen bedrijven zijn die groeien? Natuurlijk zijn er nog steeds bedrijven die winst maken. En dat zijn er niet twee, tien of honderd, dat zijn er duizenden. Oké, de marktomstandigheden zijn nu wat moeilijker. Nou en? Daar word ik voor betaald.”

Calculator

In plaats van gemakzuchtig de bijl weer in de kosten te zetten – “geef mijn jongste dochter een calculator en ook zij kan hele bezuinigingsoperaties leiden” – adviseert Zevenbergen organisaties zich een paar wezenlijke vragen te stellen voor de lange termijn. “Hoe ga je om met de markt? Wat is je onderscheidend vermogen? Hoe goed ben je eigenlijk? Heb je de beste mensen?”

Volgens Zevenbergen lopen er namelijk genoeg mensen rond die innovatief zijn en ondernemend. Die heb je juist nu nodig om nieuwe markten open te breken. “Je moet die jonge gasten een kans geven. Durf ze wat te laten doen. Ik creëer een sfeer waarin ze kunnen gedijen. De beste mensen willen daardoor bij mij werken, waardoor de organisatie gaat sprankelen. Vervolgens is mijn taak als leider om mijn bedrijf en talenten zo te ontwikkelen dat ik andere markten aanboor. De vraag is op dit moment vooral: hoe ga je om met de kansen die zich aandienen? De oplossing ligt meer dan ooit daarbuiten.”

Jonge gasten

Nog niet zo lang geleden zei een voorzitter van de raad van bestuur van een van de grotere verzekeraars tegen hem: “De pensioenmarkt is natuurlijk een sector waar wij niet innoveren. Als de kosten hoger worden wentelen wij die af op de klanten.”
Wederom verschijnt een grijns op het ­gelaat van de ceo. “In zo’n wereld, waar ook nog eens 7 miljoen woekerpolissen zijn gesleten, komen die jonge gasten van Brand New Day. Dat vind ik briljant. Dat soort snelle, slimme en soms ook sluwe gasten heb je nodig om de crisis te overleven.”

> Leen Zevenbergen spreekt binnenkort tijdens het nieuwe MT event Management2012.



MT presenteert: Management2012


U wilt het verschil maken, wij bieden de handvatten. MT presenteert dé zes belangrijkste managementtrends. Dagvoorzitter Ben Tiggelaar loodst u in 360 minuten door alle beeldbepalende trends op de belangrijkste werkgebieden: markten, mensen, technologie, organisatie, strategie en leiderschap.

> Info en inschrijven: www.management2012.nl



Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over business:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob heeft zijn vakantie achter de rug en kan er meteen weer helemaal tegenaan

Bob heeft zijn vakantie achter de rug en kan er meteen weer helemaal tegenaan

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering kijkt hij alweer uit naar zijn volgende vakantie. Lees verder

Goede klantenservice én optimale veiligheid? Stemherkenning kan wel eens het gouden ei zijn

Goede klantenservice én optimale veiligheid? Stemherkenning kan wel eens het gouden ei zijn

Veiligheidseisen botsen nog wel eens met de wens tot snelle, drempelloze klantenservice. Kan stemherkenning de oplossing zijn? Lees verder

Hoe beter de ceo wordt betaald, hoe slechter het bedrijf presteert

Hoe beter de ceo wordt betaald, hoe slechter het bedrijf presteert

Hoe beter het bedrijf de ceo betaalt, hoe slechter de prestaties, meldt onderzoek. Wordt dit dé reden ceo-betalingen aan te pakken? Lees verder

Kristel Groenenboom vindt een vechtersmentaliteit belangrijker dan talent

Kristel Groenenboom vindt een vechtersmentaliteit belangrijker dan talent

Kristel Groenenboom rekent in deze column af met talent. Een 'klik' en een vechtersmentaliteit vindt ze veel doorslaggevender. Lees verder

'Ruzie bij fusie biermerken'; grondpersoneel KLM staakt en KPN overhoop met Fox Sports

'Ruzie bij fusie biermerken'; grondpersoneel KLM staakt en KPN overhoop met Fox Sports

Plus: verliezen voor Boeing en The Guardian, winst voor Facebook, en SoundCloud staat te koop. Lees verder

Appeltje voor de dorst? Aan deze 4 zaken slaat Apple zijn spaarvarken stuk

Appeltje voor de dorst? Aan deze 4 zaken slaat Apple zijn spaarvarken stuk

Beleggers krijgen eindelijk hun appeltje voor de dorst uit Cupertino. En de R&D voor de Apple Car kost miljarden dollars.  Lees verder

De 3 uitdagingen van KPN-ceo Eelco Blok

De 3 uitdagingen van KPN-ceo Eelco Blok

'Harde werker' Eelco Blok moet de komende maanden een aantal kastanjes uit het vuur halen. We zetten er een paar op een rij. Lees verder

5 tips om een zelfsturende machine van uw organisatie te maken

5 tips om een zelfsturende machine van uw organisatie te maken

Steeds meer organisaties in Nederland stappen over op zelfsturing. Hartger Ruijs (Computest) vertelt hoe dat in de praktijk gaat. Lees verder

Leiding geven is een vak. Waarom laten we mensen daar zomaar 'inrollen'?

Leiding geven is een vak. Waarom laten we mensen daar zomaar 'inrollen'?

Leiding geven is echt een vak, constateert Taco Oosterkamp. Waarom promoveren we dan nog steeds iedere goede professional tot manager? Lees verder

Verkoopdip iPhone houdt aan; Amerikaans herstelplan Volkswagen goedgekeurd

Verkoopdip iPhone houdt aan; Amerikaans herstelplan Volkswagen goedgekeurd

Plus: C&A-icoon Godfried Brenninkmeijer overleden, KLM wijst aanbod vakbond af en BP kent mindere tijden. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X