Leen Zevenbergen: ‘Stop met klagen over crisis’

21 nov 2011  |   Jacques Schalken  
Leen Zevenbergen

Aan geklaag over de crisis heeft Leen Zevenbergen een broertje dood. De Qurius-ceo ziet altijd kansen. ‘De marktomstandig­heden zijn nu moeilijker. Nou en? Daar word ik voor betaald.’ Binnenkort spreekt hij op het MT-event Management2012.
 

Vlak voor het interview van start kan gaan checkt Leen Zevenbergen nog een laatste maal zijn e-mail. Op het gezicht van de charismatische Qurius-topman verschijnt ineens een grijns van oor tot oor.
TRENDS 2012

Weten wat de 6 belangrijkste managementtrends zijn?

Bezoek het MT event:
MANAGEMENT 2012

Leen Zevenbergen is één van de sprekers.
De aanleiding is een kort mailtje van een klant: ‘Ongelooflijk wat een energie jullie uitstralen’. Koren op de molen van Zevenbergen, die nu bijna twee jaar aan het hoofd van het beursgenoteerde IT­bedrijf staat. “Dit is het beste compliment dat je me kunt geven.”

Bommetje

Langzaam plukt hij de vruchten van zijn wat onorthodoxe wijze van leiding geven. Zevenbergen staat er om bekend bij zijn aantreden medewerkers goed wakker te schudden. Bij Origin vroeg hij eens 50 managers bij een eerste ontmoeting op de man af of ze hun baan eigenlijk wel leuk vonden. En ook bij Qurius laat hij vlak voor hij goed en wel in dienst is een bommetje vallen. Tijdens de kerstborrel eind 2009 vraagt hij de aanwezige medewerkers om tijdens de feestdagen eens goed na te denken over de vraag: waarom ben ik hier?

Voor Zevenbergen een logische vraag. “Ik wil dat ons bedrijf wat betekent in de ­samenleving.” En dat kan volgens hem niet met alle Nederlandse werknemers, van wie liefst 70 procent zijn werk niet leuk vindt en 24 procent er zelfs ziek van wordt. Werknemers die hun baan niet leuk vinden wordt verzocht “zichzelf en hun collega’s een plezier te doen door het bedrijf te verlaten.” Volgens de topman werken slecht gemotiveerde mensen met minder plezier, zijn ze minder intens en niet leuk voor klanten, wat leidt tot slechte dienstverlening, slechte kwaliteit en slechte producten. En uiteindelijk dus ook tot minder winst.

Saaie bende

De filosofie van Zevenbergen is eenvoudig. Medewerkers moeten trots kunnen zijn op het bedrijf, zodat de onderneming energie uitstraalt. “De 850 mensen in dienst van Qurius zijn onze assets. Ze moeten het leuk vinden om hier te werken, want mensen die het naar hun zin hebben lopen die extra mijl.”

Voordat de topman echter ‘een saaie bende’ getransformeerd heeft tot een ‘trots en energiek’ bedrijf gaat er wel wat tijd overheen. “Nu, na bijna twee jaar, merk je pas de eerste signalen dat het de goede kant opgaat. Klanten gaan het merken en de resultaten zijn langzaam aan het verbeteren, terwijl de markt niet veel beter is.”

Niet veel beter? Noem dat gerust een understatement, nu de financiële wereld piept en kraakt onder de loden last van de eurocrisis. Zevenbergen wil daar echter niets van weten. “Laten we ophouden met klagen over de crisis. Bedrijven die daaraan toegeven zijn de verliezers van morgen.”

De topman stemt zelfs niet meer af op radiozender BNR, waar hij neerslachtig werd van het negatieve nieuws. “Denk je echt dat er geen bedrijven zijn die groeien? Natuurlijk zijn er nog steeds bedrijven die winst maken. En dat zijn er niet twee, tien of honderd, dat zijn er duizenden. Oké, de marktomstandigheden zijn nu wat moeilijker. Nou en? Daar word ik voor betaald.”

Calculator

In plaats van gemakzuchtig de bijl weer in de kosten te zetten – “geef mijn jongste dochter een calculator en ook zij kan hele bezuinigingsoperaties leiden” – adviseert Zevenbergen organisaties zich een paar wezenlijke vragen te stellen voor de lange termijn. “Hoe ga je om met de markt? Wat is je onderscheidend vermogen? Hoe goed ben je eigenlijk? Heb je de beste mensen?”

Volgens Zevenbergen lopen er namelijk genoeg mensen rond die innovatief zijn en ondernemend. Die heb je juist nu nodig om nieuwe markten open te breken. “Je moet die jonge gasten een kans geven. Durf ze wat te laten doen. Ik creëer een sfeer waarin ze kunnen gedijen. De beste mensen willen daardoor bij mij werken, waardoor de organisatie gaat sprankelen. Vervolgens is mijn taak als leider om mijn bedrijf en talenten zo te ontwikkelen dat ik andere markten aanboor. De vraag is op dit moment vooral: hoe ga je om met de kansen die zich aandienen? De oplossing ligt meer dan ooit daarbuiten.”

Jonge gasten

Nog niet zo lang geleden zei een voorzitter van de raad van bestuur van een van de grotere verzekeraars tegen hem: “De pensioenmarkt is natuurlijk een sector waar wij niet innoveren. Als de kosten hoger worden wentelen wij die af op de klanten.”
Wederom verschijnt een grijns op het ­gelaat van de ceo. “In zo’n wereld, waar ook nog eens 7 miljoen woekerpolissen zijn gesleten, komen die jonge gasten van Brand New Day. Dat vind ik briljant. Dat soort snelle, slimme en soms ook sluwe gasten heb je nodig om de crisis te overleven.”

> Leen Zevenbergen spreekt binnenkort tijdens het nieuwe MT event Management2012.



MT presenteert: Management2012


U wilt het verschil maken, wij bieden de handvatten. MT presenteert dé zes belangrijkste managementtrends. Dagvoorzitter Ben Tiggelaar loodst u in 360 minuten door alle beeldbepalende trends op de belangrijkste werkgebieden: markten, mensen, technologie, organisatie, strategie en leiderschap.

> Info en inschrijven: www.management2012.nl



Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Deze kersverse ceo's moeten zich in 2015 gaan bewijzen

Deze kersverse ceo's moeten zich in 2015 gaan bewijzen

Deze 11 nieuwe ceo's waren de opvallende nieuwkomers van 2014. Wat is het verhaal achter hun entree in de bestuurskamer? Lees verder

Waarom families de beste kruideniers zijn

Waarom families de beste kruideniers zijn

Een Nederlandse supermarkt? Meestal een (ex-)familiebedrijf. ‘AH zou er als familiebedrijf beter voor staan.’ Lees verder

Oproep: wat ga je anders doen in 2015?

Oproep: wat ga je anders doen in 2015?

Ga je het roer omgooien of wil je alles bij het oude houden? We zijn benieuwd welke stappen jij in 2015 op de werkvloer wilt zetten. Lees verder

Niemand wil Van Gansewinkel; DNB eist vertrek Delta Lloyd-cfo

Niemand wil Van Gansewinkel; DNB eist vertrek Delta Lloyd-cfo

Plus: Oad maakt comeback, Rabobank-topman wil versneld Deltaplan en 22.000 winkels weg sinds begin crisis. Lees verder

Een publieke functie? 'Goede leerschool voor managers'

Een publieke functie? 'Goede leerschool voor managers'

Een kloof tussen bedrijfsleven en politiek? Nee, het aantal ‘overstappers’ is groot. Wat kun je leren van de politiek? Lees verder

De 12 bekendste supermarktfamilies van Nederland

De 12 bekendste supermarktfamilies van Nederland

Een Nederlandse supermarkt is vaak een familiebedrijf. Logisch, want dat zijn vaak de beste kruideniers. De 12 bekendste op een rij. Lees verder

Apple onder vuur om werkomstandigheden; Ex-TMG-ceo bekritiseert opvolger

Apple onder vuur om werkomstandigheden; Ex-TMG-ceo bekritiseert opvolger

Plus: Opnieuw winstwaarschuwing Air France-KLM, Spyker failliet en  Sony-hack is een 'zaak van nationale veiligheid'. Lees verder

6 tips voor een motiverende eindejaarsspeech

6 tips voor een motiverende eindejaarsspeech

2015 nadert en daarmee ook de speeches om medewerkers te motiveren. Hoe dat je dat? 6 tips, feiten en inspirerende voorbeelden op rij. Lees verder

De 13 grootste familievetes in het bedrijfsleven ooit

De 13 grootste familievetes in het bedrijfsleven ooit

Van je familie moet je het hebben. Maar met je familie in zaken gaan? Niet altijd een goed idee. De 13 meest spraakmakende voorbeelden. Lees verder

Bob heeft het moeilijk met geïmproviseerd behoudbeleid

Bob heeft het moeilijk met geïmproviseerd behoudbeleid

Bob is directeur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Dit keer heeft hij het moeilijk met een stukje behoudbeleid. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X