Emissiehandel 'bedreiging' luchtvaartsector

07 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
KLM(1)

Bijna drie jaar na de afschaffing van de Nederlandse vliegtaks hangt de Nederlandse luchtvaartsector een nieuw zwaard van Damocles boven het hoofd: het Europese emissiehandelssysteem. Net als toen wordt ook nu weer gesproken van economische schade.

Vanaf dit jaar moeten luchtvaartmaatschappijen gaan deelnemen een de Europese emissiehandel. Dit betekent dat ze voor elke ton CO2 die ze uitstoten rechten moeten hebben. Een deel van de rechten krijgen ze, de rest moeten ze kopen. Dit kost geld en is daarmee een soort belasting.

Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu heeft de gevolgen van de invoering laten onderzoeken. Conclusie: het kan Schiphol 400.000 passagiers per jaar en 400 arbeidsplaatsen kosten.

Dit hebben we eerder gehoord

Dit soort cijfers hebben we eerder gehoord. Na de invoering van de Nederlandse vliegtaks in 2008 schreeuwden Schiphol en KLM om het hardst dat een daling van het aantal passagiers het gevolg was van de invoering van de belasting. Passagiers zouden massaal uitwijken naar andere luchthavens. Dat de passagiersaantallen elders in Europa net zo hard daalden omdat het recessie was, werd even achterwege gelaten. Hoogleraar economie Eric Bartelsman formuleerde het toen als volgt: “Het is crisis, mensen vliegen niet”.

Volgens Bartelsman is het hoog tijd dat de luchtvaart gaat betalen voor zijn uitstoot. Over kerosine wordt, in tegenstelling tot over andere brandstoffen, geen accijns geheven. "Het is totaal idioot is dat we over spoor en weg wel belasting betalen maar door de lucht niet." Volgens hem is Europa met de emissiehandel op de goede weg. “Je wilt eigenlijk dat bedrijven die het efficiëntst zijn de minste lasten hebben. Dit plan zorgt daarvoor.”

Atsma is er echter van overtuigd dat de belasting een risico vormt voor de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaartsector. Hij streeft daarom naar de invoering van een wereldwijde heffing. Maar bij de lancering van de Nederlandse vliegtaks werd ongeveer hetzelfde beweerd. Dit was een grensoverschrijdend onderwerp en moest dus op Europees niveau geregeld worden. Nu het eindelijk zover is, is het blijkbaar weer niet goed. Dit doet de vraag rijzen of er wel een vliegtaks bestaat die de Nederlandse luchtvaartsector, daar rekenen we het ministerie dan ook maar even onder, wel wil slikken?

Late to the party

Atsma is sowieso late to the party. Dat de luchtvaart deel zou gaan nemen aan de emissiehandel is al jaren bekend. Het plan heeft tot flinke spanningen geleid tussen de Europese Unie en andere landen. In de VS begroeven Republikeinen en Democraten in het Huis van Afgevaardigden eind vorig jaar even de strijdbijl om in een moment van eensgezindheid de “EU ETS Prohibition Act” aan te nemen. Als deze wet van kracht wordt is het Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verboden deel te nemen aan de emissiehandel. China vaardigde vorige maand een vergelijkbaar verbod voor zijn luchtvaartmaatschappijen uit.

De Europese Commissie houdt ondanks al het retorisch geweld uit Washington en Beijing vooralsnog zijn poot stijf. Er komt nu internationaal overleg. Van de cijfertjes van Atsma zal men in Brussel in ieder geval niet onder de indruk zijn.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over economie:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De oplossing voor het mestprobleem: maak er kleding en papier van!

De oplossing voor het mestprobleem: maak er kleding en papier van!

Een mestoverschot? De oplossing lijkt te komen uit Eindhoven, waar Jalila Essaïdi er plastic, textiel en papier van weet te maken. Lees verder

Bob wordt ingewijd in de geheimen van Twitter

Bob wordt ingewijd in de geheimen van Twitter

Bob is divisiedirecteur van een groot concern hij doet zijn best. In aflevering 169 wordt hij ingewijd in de geheimen van twitter. Lees verder

Brexit: de leukste social media-inhakers

Brexit: de leukste social media-inhakers

Geef de sociale media een onderwerp en de grappen komen eruit rollen. De 7 leukste inhakers op de Brexit. Lees verder

Zo gaat je bedrijf het beste om met de Brexit

Zo gaat je bedrijf het beste om met de Brexit

Nu de Britten de Europese Unie verlaten, legt Dennis Heijnen van brancheorganisaties Evo en Fenedex legt uit hoe bedrijven daar het beste mee om kunnen gaan. Lees verder

Brexit in beeld: ouderen en laagopgeleiden stemmen voor vertrek

Brexit in beeld: ouderen en laagopgeleiden stemmen voor vertrek

De 52 procent meerderheid voor de Brexit geeft maar een beperkt beeld van de verdeeldheid in het land. Britse tegenstellingen weergegeven in 4 grafieken. Lees verder

Brexit: bloedbad op de beurs, Cameron treedt af

Brexit: bloedbad op de beurs, Cameron treedt af

De Britten hebben onverwacht vóór het vertrek uit de Europese Unie gekozen. Nederlandse exporteurs zien producten vanochtend in een keer 6 procent duurder worden. David Cameron kondigt zijn aftreden aan. Lees verder

5 tips om uw Internet-of-Things beter te beveiligen

5 tips om uw Internet-of-Things beter te beveiligen

Het Internet of Things (IoT) maakt processen en producten efficiënter. Maar de staat van de beveiliging is te vergelijken met het internet in 1984. Vijf tips om die te verbeteren. Lees verder

Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie; Sjoemelsoftware kost in ieder geval 14 miljard in VS voor Volkswagen

Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie; Sjoemelsoftware kost in ieder geval 14 miljard in VS voor Volkswagen

Plus: Netbeheerders willen af van Balkenende-norm, minimumloon Frankrijk slecht nieuws voor NL transport.  Lees verder

Waarom jonge managers hun medewerkers beter níet om advies kunnen vragen

Waarom jonge managers hun medewerkers beter níet om advies kunnen vragen

Jongere managers kunnen hun medewerkers beter geen advies vragen. Daarmee gaat hun wankele status namelijk alleen maar verder achteruit. Lees verder

Een productievere werkdag? Check dan deze 5 programma’s

Een productievere werkdag? Check dan deze 5 programma’s

De werkdag kan altijd productiever. 5 programma’s die daarbij helpen. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X