Emissiehandel 'bedreiging' luchtvaartsector

07 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
KLM(1)

Bijna drie jaar na de afschaffing van de Nederlandse vliegtaks hangt de Nederlandse luchtvaartsector een nieuw zwaard van Damocles boven het hoofd: het Europese emissiehandelssysteem. Net als toen wordt ook nu weer gesproken van economische schade.

Vanaf dit jaar moeten luchtvaartmaatschappijen gaan deelnemen een de Europese emissiehandel. Dit betekent dat ze voor elke ton CO2 die ze uitstoten rechten moeten hebben. Een deel van de rechten krijgen ze, de rest moeten ze kopen. Dit kost geld en is daarmee een soort belasting.

Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu heeft de gevolgen van de invoering laten onderzoeken. Conclusie: het kan Schiphol 400.000 passagiers per jaar en 400 arbeidsplaatsen kosten.

Dit hebben we eerder gehoord

Dit soort cijfers hebben we eerder gehoord. Na de invoering van de Nederlandse vliegtaks in 2008 schreeuwden Schiphol en KLM om het hardst dat een daling van het aantal passagiers het gevolg was van de invoering van de belasting. Passagiers zouden massaal uitwijken naar andere luchthavens. Dat de passagiersaantallen elders in Europa net zo hard daalden omdat het recessie was, werd even achterwege gelaten. Hoogleraar economie Eric Bartelsman formuleerde het toen als volgt: “Het is crisis, mensen vliegen niet”.

Volgens Bartelsman is het hoog tijd dat de luchtvaart gaat betalen voor zijn uitstoot. Over kerosine wordt, in tegenstelling tot over andere brandstoffen, geen accijns geheven. "Het is totaal idioot is dat we over spoor en weg wel belasting betalen maar door de lucht niet." Volgens hem is Europa met de emissiehandel op de goede weg. “Je wilt eigenlijk dat bedrijven die het efficiëntst zijn de minste lasten hebben. Dit plan zorgt daarvoor.”

Atsma is er echter van overtuigd dat de belasting een risico vormt voor de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaartsector. Hij streeft daarom naar de invoering van een wereldwijde heffing. Maar bij de lancering van de Nederlandse vliegtaks werd ongeveer hetzelfde beweerd. Dit was een grensoverschrijdend onderwerp en moest dus op Europees niveau geregeld worden. Nu het eindelijk zover is, is het blijkbaar weer niet goed. Dit doet de vraag rijzen of er wel een vliegtaks bestaat die de Nederlandse luchtvaartsector, daar rekenen we het ministerie dan ook maar even onder, wel wil slikken?

Late to the party

Atsma is sowieso late to the party. Dat de luchtvaart deel zou gaan nemen aan de emissiehandel is al jaren bekend. Het plan heeft tot flinke spanningen geleid tussen de Europese Unie en andere landen. In de VS begroeven Republikeinen en Democraten in het Huis van Afgevaardigden eind vorig jaar even de strijdbijl om in een moment van eensgezindheid de “EU ETS Prohibition Act” aan te nemen. Als deze wet van kracht wordt is het Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verboden deel te nemen aan de emissiehandel. China vaardigde vorige maand een vergelijkbaar verbod voor zijn luchtvaartmaatschappijen uit.

De Europese Commissie houdt ondanks al het retorisch geweld uit Washington en Beijing vooralsnog zijn poot stijf. Er komt nu internationaal overleg. Van de cijfertjes van Atsma zal men in Brussel in ieder geval niet onder de indruk zijn.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Imitatie is geen innovatie

Imitatie is geen innovatie

Echte innovatie komt uit een organisatie zelf. Je moet die innovatieve mentaliteit wel ontdekken. Maar ga vooral niet imiteren. Lees verder

Zes doorslaggevende redenen om uw innovatie te beschermen

Zes doorslaggevende redenen om uw innovatie te beschermen

Te weinig Nederlandse bedrijven beseffen hoe belangrijk bescherming van hun intellectueel eigendom is. Zes doorslaggevende redenen om octrooi te nemen. Lees verder

Waarom ‘nee’ leren zeggen goed is voor je gezondheid

Waarom ‘nee’ leren zeggen goed is voor je gezondheid

We zeggen vaak 'ja' tegen iets, terwijl we dat beter niet hadden kunnen doen. Vijf inzichten over waarom 'nee' zeggen beter is. Lees verder

Deitmers & Van den Ende met nieuw fonds; Moederbedrijf ID&T wankelt

Deitmers & Van den Ende met nieuw fonds; Moederbedrijf ID&T wankelt

Plus: ASR wil niet meer samen met Vivat, Amazon zet het mes in research en KPMG alweer in moeilijkheden. Lees verder

Bob krijgt nieuwe inzichten dankzij sociale media

Bob krijgt nieuwe inzichten dankzij sociale media

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer zorgen sociale media voor nieuwe inzichten. Lees verder

Exclusief: Pieter Elbers best beoordeelde ceo van Nederland

Exclusief: Pieter Elbers best beoordeelde ceo van Nederland

Geen ceo in Nederland wordt door zijn eigen medewerkers zo gewaardeerd als KLM-topman Pieter Elbers. Lees verder

Vijf tips om je te trainen in beter leiding geven

Vijf tips om je te trainen in beter leiding geven

Een echte leider beschikt over vijf onmisbare eigenschappen. Voormalig marine-officier en leiderschapstrainer Jochen Hekker legt uit welke dat zijn. Lees verder

Geen M&A-deals door turbulente beurzen; Ziggo-cfo Groenewegen stapt op

Geen M&A-deals door turbulente beurzen; Ziggo-cfo Groenewegen stapt op

Plus: ING en Rabobank helpen bij beursgang ABN Amro, Imtech verkoop weer onderdelen en Angry Birds-maker schrapt banen. Lees verder

Niet betrouwbaar communiceren veroorzaakt problemen van binnenuit

Niet betrouwbaar communiceren veroorzaakt problemen van binnenuit

Betrouwbaar communiceren laat je team goed zelfstandig werken. Daardoor heb jij de handen vrij om te handelen als het écht crisis is. Lees verder

Deze lessen trek je uit slim getimede mailtjes van top-ceo's

Deze lessen trek je uit slim getimede mailtjes van top-ceo's

De ceo's van Apple en Starbucks gingen mailen om de paniek op de beurzen te sussen. Heel slim, want je kunt er deze lessen uit trekken. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X