Emissiehandel 'bedreiging' luchtvaartsector

07 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
KLM(1)

Bijna drie jaar na de afschaffing van de Nederlandse vliegtaks hangt de Nederlandse luchtvaartsector een nieuw zwaard van Damocles boven het hoofd: het Europese emissiehandelssysteem. Net als toen wordt ook nu weer gesproken van economische schade.

Vanaf dit jaar moeten luchtvaartmaatschappijen gaan deelnemen een de Europese emissiehandel. Dit betekent dat ze voor elke ton CO2 die ze uitstoten rechten moeten hebben. Een deel van de rechten krijgen ze, de rest moeten ze kopen. Dit kost geld en is daarmee een soort belasting.

Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu heeft de gevolgen van de invoering laten onderzoeken. Conclusie: het kan Schiphol 400.000 passagiers per jaar en 400 arbeidsplaatsen kosten.

Dit hebben we eerder gehoord

Dit soort cijfers hebben we eerder gehoord. Na de invoering van de Nederlandse vliegtaks in 2008 schreeuwden Schiphol en KLM om het hardst dat een daling van het aantal passagiers het gevolg was van de invoering van de belasting. Passagiers zouden massaal uitwijken naar andere luchthavens. Dat de passagiersaantallen elders in Europa net zo hard daalden omdat het recessie was, werd even achterwege gelaten. Hoogleraar economie Eric Bartelsman formuleerde het toen als volgt: “Het is crisis, mensen vliegen niet”.

Volgens Bartelsman is het hoog tijd dat de luchtvaart gaat betalen voor zijn uitstoot. Over kerosine wordt, in tegenstelling tot over andere brandstoffen, geen accijns geheven. "Het is totaal idioot is dat we over spoor en weg wel belasting betalen maar door de lucht niet." Volgens hem is Europa met de emissiehandel op de goede weg. “Je wilt eigenlijk dat bedrijven die het efficiëntst zijn de minste lasten hebben. Dit plan zorgt daarvoor.”

Atsma is er echter van overtuigd dat de belasting een risico vormt voor de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaartsector. Hij streeft daarom naar de invoering van een wereldwijde heffing. Maar bij de lancering van de Nederlandse vliegtaks werd ongeveer hetzelfde beweerd. Dit was een grensoverschrijdend onderwerp en moest dus op Europees niveau geregeld worden. Nu het eindelijk zover is, is het blijkbaar weer niet goed. Dit doet de vraag rijzen of er wel een vliegtaks bestaat die de Nederlandse luchtvaartsector, daar rekenen we het ministerie dan ook maar even onder, wel wil slikken?

Late to the party

Atsma is sowieso late to the party. Dat de luchtvaart deel zou gaan nemen aan de emissiehandel is al jaren bekend. Het plan heeft tot flinke spanningen geleid tussen de Europese Unie en andere landen. In de VS begroeven Republikeinen en Democraten in het Huis van Afgevaardigden eind vorig jaar even de strijdbijl om in een moment van eensgezindheid de “EU ETS Prohibition Act” aan te nemen. Als deze wet van kracht wordt is het Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verboden deel te nemen aan de emissiehandel. China vaardigde vorige maand een vergelijkbaar verbod voor zijn luchtvaartmaatschappijen uit.

De Europese Commissie houdt ondanks al het retorisch geweld uit Washington en Beijing vooralsnog zijn poot stijf. Er komt nu internationaal overleg. Van de cijfertjes van Atsma zal men in Brussel in ieder geval niet onder de indruk zijn.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 gouden tips van All Blacks-coach Gordon Tietjens

5 gouden tips van All Blacks-coach Gordon Tietjens

Een interview met All Blacks-coach Gordon Tietjens. Wat zijn volgens hem de 5 eigenschappen van een succesvol team? Lees verder

Bij GL Precision nemen robots 's avonds het werk over

Bij GL Precision nemen robots 's avonds het werk over

1/3 van de productie-uren van maakbedrijf GL Precision worden onbemand gerealiseerd. 'Robots hoeven niet naar het toilet.' Lees verder

De broer van Wim van der Leegte is óók een maakindustriekampioen

De broer van Wim van der Leegte is óók een maakindustriekampioen

Iedereen kent Wim van der Leegte, de man achter VDL Groep en redder van Nedcar. Maar wist je dat zijn broer ook succesvol ondernemer is? Lees verder

All in the family: 8 Nederlandse broers in business

All in the family: 8 Nederlandse broers in business

Zit gevoel voor zakendoen in de familie? Bij de broertjes Van Houten, Van der Leegte, Oerlemans en Muller wel. Zoek de verschillen. Lees verder

200 banen weg bij The Phone House; Sligro ten strijde tegen Jumbo

200 banen weg bij The Phone House; Sligro ten strijde tegen Jumbo

Plus: Nokia doet Microsoft pijn, Apple-cijfers zijn mwah, Jeroen Visser cfo bij Blokker en vandaag is een dag van nationale rouw. Lees verder

Het Zwitserse Nestlé wil vitaminen in Nespresso-cups

Het Zwitserse Nestlé wil vitaminen in Nespresso-cups

Nestlé, het grootste bedrijf van Zwitserland, werkt aan Nespresso-achtige cups met mineralen en vitaminen. De naam? Iron Man. Lees verder

Waarom Sliedrecht onmisbaar is voor Portugal

Waarom Sliedrecht onmisbaar is voor Portugal

Portugal is veel meer dan de Algarve en CR7. Zo heeft voormalig kolonie Angola heel wat in de melk te brokkelen.  Lees verder

'Ja, maar' is de enige juiste succesformule voor managers

'Ja, maar' is de enige juiste succesformule voor managers

De can do-mentaliteit die bij veel organisaties heerst, maakt het lastig verwachtingen te managen. Hoe voorkom je dat? Lees verder

Daan de Reiziger baalt van de bonnetjes-terreur

Daan de Reiziger baalt van de bonnetjes-terreur

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer spuwt hij z'n gal over de P&O-baas en de reisdeclaraties. Lees verder

Ook Nomad-ceo zat in noodlottige MH17-vlucht

Ook Nomad-ceo zat in noodlottige MH17-vlucht

Plus: Oprichter Aldi overleden, Unilever-directeur wordt baas Tesco en beursexit of bankroet voor Malaysia Airlines. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X