Emissiehandel 'bedreiging' luchtvaartsector

07 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
KLM(1)

Bijna drie jaar na de afschaffing van de Nederlandse vliegtaks hangt de Nederlandse luchtvaartsector een nieuw zwaard van Damocles boven het hoofd: het Europese emissiehandelssysteem. Net als toen wordt ook nu weer gesproken van economische schade.

Vanaf dit jaar moeten luchtvaartmaatschappijen gaan deelnemen een de Europese emissiehandel. Dit betekent dat ze voor elke ton CO2 die ze uitstoten rechten moeten hebben. Een deel van de rechten krijgen ze, de rest moeten ze kopen. Dit kost geld en is daarmee een soort belasting.

Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu heeft de gevolgen van de invoering laten onderzoeken. Conclusie: het kan Schiphol 400.000 passagiers per jaar en 400 arbeidsplaatsen kosten.

Dit hebben we eerder gehoord

Dit soort cijfers hebben we eerder gehoord. Na de invoering van de Nederlandse vliegtaks in 2008 schreeuwden Schiphol en KLM om het hardst dat een daling van het aantal passagiers het gevolg was van de invoering van de belasting. Passagiers zouden massaal uitwijken naar andere luchthavens. Dat de passagiersaantallen elders in Europa net zo hard daalden omdat het recessie was, werd even achterwege gelaten. Hoogleraar economie Eric Bartelsman formuleerde het toen als volgt: “Het is crisis, mensen vliegen niet”.

Volgens Bartelsman is het hoog tijd dat de luchtvaart gaat betalen voor zijn uitstoot. Over kerosine wordt, in tegenstelling tot over andere brandstoffen, geen accijns geheven. "Het is totaal idioot is dat we over spoor en weg wel belasting betalen maar door de lucht niet." Volgens hem is Europa met de emissiehandel op de goede weg. “Je wilt eigenlijk dat bedrijven die het efficiëntst zijn de minste lasten hebben. Dit plan zorgt daarvoor.”

Atsma is er echter van overtuigd dat de belasting een risico vormt voor de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaartsector. Hij streeft daarom naar de invoering van een wereldwijde heffing. Maar bij de lancering van de Nederlandse vliegtaks werd ongeveer hetzelfde beweerd. Dit was een grensoverschrijdend onderwerp en moest dus op Europees niveau geregeld worden. Nu het eindelijk zover is, is het blijkbaar weer niet goed. Dit doet de vraag rijzen of er wel een vliegtaks bestaat die de Nederlandse luchtvaartsector, daar rekenen we het ministerie dan ook maar even onder, wel wil slikken?

Late to the party

Atsma is sowieso late to the party. Dat de luchtvaart deel zou gaan nemen aan de emissiehandel is al jaren bekend. Het plan heeft tot flinke spanningen geleid tussen de Europese Unie en andere landen. In de VS begroeven Republikeinen en Democraten in het Huis van Afgevaardigden eind vorig jaar even de strijdbijl om in een moment van eensgezindheid de “EU ETS Prohibition Act” aan te nemen. Als deze wet van kracht wordt is het Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verboden deel te nemen aan de emissiehandel. China vaardigde vorige maand een vergelijkbaar verbod voor zijn luchtvaartmaatschappijen uit.

De Europese Commissie houdt ondanks al het retorisch geweld uit Washington en Beijing vooralsnog zijn poot stijf. Er komt nu internationaal overleg. Van de cijfertjes van Atsma zal men in Brussel in ieder geval niet onder de indruk zijn.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Motiveren? Zoek het hogere doel van je medewerkers

Motiveren? Zoek het hogere doel van je medewerkers

Soms worden medewerkers pas gemotiveerd als ze een ander takenpakket krijgen. Hoe zit dat en kan je het in je voordeel gebruiken? Lees verder

Winnen: 2x2 tickets voor MT500

Winnen: 2x2 tickets voor MT500

Op 24 april organiseren we het MT500-event, met o.a. Daan Roosegaarde en Frans van Houten. Erbij zijn? We geven 2x2 tickets weg. Lees verder

Weer kritiek op Ahold; Neelie Kroes woedend over Uber-verbod

Weer kritiek op Ahold; Neelie Kroes woedend over Uber-verbod

Plus: Goudhaan Edixhoven naar Aegon, 'Nederlandse lonen 6% lager', grote opdracht voor BAM en H&M-ceo waarschuwt Bangladesh. Lees verder

Je moet je donkere kant ontdekken, net als Nelson Mandela

Je moet je donkere kant ontdekken, net als Nelson Mandela

Inspirerende leiders weten dat er geen makkelijke weg naar vrijheid bestaat, schrijft Ralph Freelink. Lees verder

Meer gemotiveerde werknemers? Laat ze gamen

Meer gemotiveerde werknemers? Laat ze gamen

Games zijn een goed middel om gedrag van medewerkers te veranderen. ABN, Ziggo, Scania en Wuppermann zweren erbij.  Lees verder

KLM wordt touroperator; Ontslagen bij Odjfell; Imtech moet weer dokken

KLM wordt touroperator; Ontslagen bij Odjfell; Imtech moet weer dokken

Plus: Google heeft nu ook drones, eerste koppen rollen bij GM en Amsterdam en Eindhoven in het zonnetje. Lees verder

Waarom samengedrag ontwikkelen belangrijk is

Waarom samengedrag ontwikkelen belangrijk is

Je zou MT-leden op nieuwsgierigheid naar het hele bedrijf moeten selecteren. Het gemeenschappelijk belang moet voor gaan. Lees verder

Hoe de bouwmarkten er weer bovenop kunnen komen

Hoe de bouwmarkten er weer bovenop kunnen komen

De crisis raakt bouwmarkten, maar verandert ze nauwelijks. Drie tips om orde op zaken te stellen, zodat ze hun eigen klus kunnen klaren. Lees verder

7 bedrijven die brood zien in abonnementen

7 bedrijven die brood zien in abonnementen

Wie terugkerende omzet zoekt, verpakt zijn producten het best in een abonnement. Enkele slimme voorbeelden op een rij. Lees verder

Daniel Ofman pleit voor driedimensionaal denken

Daniel Ofman pleit voor driedimensionaal denken

Managementteams zijn teveel bezig met plannen en strategie, zegt Daniel Ofman. 3 vragen aan de bedenker van het kernkwadrant. Lees verder

 
Volg MT op Facebook

X