Emissiehandel 'bedreiging' luchtvaartsector

07 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
KLM(1)

Bijna drie jaar na de afschaffing van de Nederlandse vliegtaks hangt de Nederlandse luchtvaartsector een nieuw zwaard van Damocles boven het hoofd: het Europese emissiehandelssysteem. Net als toen wordt ook nu weer gesproken van economische schade.

Vanaf dit jaar moeten luchtvaartmaatschappijen gaan deelnemen een de Europese emissiehandel. Dit betekent dat ze voor elke ton CO2 die ze uitstoten rechten moeten hebben. Een deel van de rechten krijgen ze, de rest moeten ze kopen. Dit kost geld en is daarmee een soort belasting.

Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu heeft de gevolgen van de invoering laten onderzoeken. Conclusie: het kan Schiphol 400.000 passagiers per jaar en 400 arbeidsplaatsen kosten.

Dit hebben we eerder gehoord

Dit soort cijfers hebben we eerder gehoord. Na de invoering van de Nederlandse vliegtaks in 2008 schreeuwden Schiphol en KLM om het hardst dat een daling van het aantal passagiers het gevolg was van de invoering van de belasting. Passagiers zouden massaal uitwijken naar andere luchthavens. Dat de passagiersaantallen elders in Europa net zo hard daalden omdat het recessie was, werd even achterwege gelaten. Hoogleraar economie Eric Bartelsman formuleerde het toen als volgt: “Het is crisis, mensen vliegen niet”.

Volgens Bartelsman is het hoog tijd dat de luchtvaart gaat betalen voor zijn uitstoot. Over kerosine wordt, in tegenstelling tot over andere brandstoffen, geen accijns geheven. "Het is totaal idioot is dat we over spoor en weg wel belasting betalen maar door de lucht niet." Volgens hem is Europa met de emissiehandel op de goede weg. “Je wilt eigenlijk dat bedrijven die het efficiëntst zijn de minste lasten hebben. Dit plan zorgt daarvoor.”

Atsma is er echter van overtuigd dat de belasting een risico vormt voor de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaartsector. Hij streeft daarom naar de invoering van een wereldwijde heffing. Maar bij de lancering van de Nederlandse vliegtaks werd ongeveer hetzelfde beweerd. Dit was een grensoverschrijdend onderwerp en moest dus op Europees niveau geregeld worden. Nu het eindelijk zover is, is het blijkbaar weer niet goed. Dit doet de vraag rijzen of er wel een vliegtaks bestaat die de Nederlandse luchtvaartsector, daar rekenen we het ministerie dan ook maar even onder, wel wil slikken?

Late to the party

Atsma is sowieso late to the party. Dat de luchtvaart deel zou gaan nemen aan de emissiehandel is al jaren bekend. Het plan heeft tot flinke spanningen geleid tussen de Europese Unie en andere landen. In de VS begroeven Republikeinen en Democraten in het Huis van Afgevaardigden eind vorig jaar even de strijdbijl om in een moment van eensgezindheid de “EU ETS Prohibition Act” aan te nemen. Als deze wet van kracht wordt is het Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verboden deel te nemen aan de emissiehandel. China vaardigde vorige maand een vergelijkbaar verbod voor zijn luchtvaartmaatschappijen uit.

De Europese Commissie houdt ondanks al het retorisch geweld uit Washington en Beijing vooralsnog zijn poot stijf. Er komt nu internationaal overleg. Van de cijfertjes van Atsma zal men in Brussel in ieder geval niet onder de indruk zijn.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Het LiDRS-model geeft inzicht in je leiderschapskwaliteiten

Het LiDRS-model geeft inzicht in je leiderschapskwaliteiten

Het LiDRS-model helpt om inzicht te krijgen in je leiderschapskwaliteiten. Aan de hand van bouwstenen kan je jezelf ontwikkelen, legt Jochen Hekker uit. Lees verder

Werner Vogels: 'Amazon is een startup'

Werner Vogels: 'Amazon is een startup'

Een miljardenbedrijf met een startupmentaliteit? Dat is Amazon volgens zijn Nederlandse CTO Werner Vogels. Lees verder

Jan Aalberts: 'Er is niet één succesknop'

Jan Aalberts: 'Er is niet één succesknop'

'Het leven zou fantastisch zijn als er één succesknop was waaraan je kon draaien', zei Jan Aalberts tijdens het Maakindustrie100-Event. Lees verder

Ballast Nedam stelt jaarcijfers weer uit; Telegraaf en Dasym samen in nieuwe ideeën

Ballast Nedam stelt jaarcijfers weer uit; Telegraaf en Dasym samen in nieuwe ideeën

Plus: Amazon lijdt verlies door hoge investeringen, Camiel Eurlings krijgt trap na en Deutsche Bank krijgt miljardenboete. Lees verder

Bob handelt effectief een slechtnieuwsgesprek af

Bob handelt effectief een slechtnieuwsgesprek af

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer handelt hij effectief een slechtnieuwsgesprek af. Lees verder

Supermarktmerken als wereldverbeteraars

Supermarktmerken als wereldverbeteraars

In de supermarkt zijn consumenten te verleiden door informatie over slechte producten te verstoppen. Maar eerlijk zijn zou wel eens beter kunnen uitpakken. Lees verder

Annemarie van Gaal: 'Denk nooit dat je het zelf het best weet'

Annemarie van Gaal: 'Denk nooit dat je het zelf het best weet'

Nooit denken dat je het zelf het beste weet. Dat was de les die Annemarie van Gaal woensdag gaf bij het Maakindustrie100-Event. Lees verder

Het Maakindustrie-100 Event: gelukkig hebben we de foto's nog...

Het Maakindustrie-100 Event: gelukkig hebben we de foto's nog...

Huisman is nu écht voor de allerlaatste keer winnaar van de Maakindustrie-100 van MT. Lees verder

De Bijenkorf profiteert van rijke klanten; De Maakindustrie-100 van 2015 is uit!

De Bijenkorf profiteert van rijke klanten; De Maakindustrie-100 van 2015 is uit!

Plus: topman Euronext vertrekt, ASML-order betekent doorbraak en Apple Watch vanaf 8 mei te krijgen. Lees verder

De maakindustrie leeft: dit is de top-100 van 2015

De maakindustrie leeft: dit is de top-100 van 2015

De Nederlandse maakindustrie staat weer volop in de spotlights. MT presenteert voor het derde jaar op rij de kampioenen: de Maakindustrie-top100. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X