Emissiehandel 'bedreiging' luchtvaartsector

07 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
KLM(1)

Bijna drie jaar na de afschaffing van de Nederlandse vliegtaks hangt de Nederlandse luchtvaartsector een nieuw zwaard van Damocles boven het hoofd: het Europese emissiehandelssysteem. Net als toen wordt ook nu weer gesproken van economische schade.

Vanaf dit jaar moeten luchtvaartmaatschappijen gaan deelnemen een de Europese emissiehandel. Dit betekent dat ze voor elke ton CO2 die ze uitstoten rechten moeten hebben. Een deel van de rechten krijgen ze, de rest moeten ze kopen. Dit kost geld en is daarmee een soort belasting.

Staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu heeft de gevolgen van de invoering laten onderzoeken. Conclusie: het kan Schiphol 400.000 passagiers per jaar en 400 arbeidsplaatsen kosten.

Dit hebben we eerder gehoord

Dit soort cijfers hebben we eerder gehoord. Na de invoering van de Nederlandse vliegtaks in 2008 schreeuwden Schiphol en KLM om het hardst dat een daling van het aantal passagiers het gevolg was van de invoering van de belasting. Passagiers zouden massaal uitwijken naar andere luchthavens. Dat de passagiersaantallen elders in Europa net zo hard daalden omdat het recessie was, werd even achterwege gelaten. Hoogleraar economie Eric Bartelsman formuleerde het toen als volgt: “Het is crisis, mensen vliegen niet”.

Volgens Bartelsman is het hoog tijd dat de luchtvaart gaat betalen voor zijn uitstoot. Over kerosine wordt, in tegenstelling tot over andere brandstoffen, geen accijns geheven. "Het is totaal idioot is dat we over spoor en weg wel belasting betalen maar door de lucht niet." Volgens hem is Europa met de emissiehandel op de goede weg. “Je wilt eigenlijk dat bedrijven die het efficiëntst zijn de minste lasten hebben. Dit plan zorgt daarvoor.”

Atsma is er echter van overtuigd dat de belasting een risico vormt voor de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvaartsector. Hij streeft daarom naar de invoering van een wereldwijde heffing. Maar bij de lancering van de Nederlandse vliegtaks werd ongeveer hetzelfde beweerd. Dit was een grensoverschrijdend onderwerp en moest dus op Europees niveau geregeld worden. Nu het eindelijk zover is, is het blijkbaar weer niet goed. Dit doet de vraag rijzen of er wel een vliegtaks bestaat die de Nederlandse luchtvaartsector, daar rekenen we het ministerie dan ook maar even onder, wel wil slikken?

Late to the party

Atsma is sowieso late to the party. Dat de luchtvaart deel zou gaan nemen aan de emissiehandel is al jaren bekend. Het plan heeft tot flinke spanningen geleid tussen de Europese Unie en andere landen. In de VS begroeven Republikeinen en Democraten in het Huis van Afgevaardigden eind vorig jaar even de strijdbijl om in een moment van eensgezindheid de “EU ETS Prohibition Act” aan te nemen. Als deze wet van kracht wordt is het Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verboden deel te nemen aan de emissiehandel. China vaardigde vorige maand een vergelijkbaar verbod voor zijn luchtvaartmaatschappijen uit.

De Europese Commissie houdt ondanks al het retorisch geweld uit Washington en Beijing vooralsnog zijn poot stijf. Er komt nu internationaal overleg. Van de cijfertjes van Atsma zal men in Brussel in ieder geval niet onder de indruk zijn.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over economie:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Een bedrijf zou een ziel moeten hebben, net als een mens, zei Tim Cook tijdens zijn eerste Nederlandse optreden ooit. Lees verder

Wat je verdient staat in de cloud

Wat je verdient staat in de cloud

Transparantie is een van de meest cruciale onderdelen van nieuw leiderschap. Is jouw bedrijf al toe aan de Buffer-methode? Letterlijk álles wordt online gepubliceerd. Lees verder

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De medewerker van morgen sleept zich niet meer elke dag naar hetzelfde kantoor. Maar hoe dan wel? En hoe ziet dat er dan uit? Een inkijkje. Lees verder

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Expliciete waarden, onderling vertrouwen en een set collectieve normen. Dat blijken steeds weer dé succesingrediënten van elke werkvloer. Lees verder

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Data over de gezondheid van je medewerkers is steeds toegankelijker. Wat mag je daar als werkgever mee? En minstens zo belangrijk: wat niet? Lees verder

‘West-Europa hotspot voor 3D-printing’

‘West-Europa hotspot voor 3D-printing’

Met zijn bedrijf Additive Industries bouwde Jonas Wintermans een industriële 3D-metaalprinter. Lees verder

ForFarmers naar de beurs; Recordwinst voor VDL Groep

ForFarmers naar de beurs; Recordwinst voor VDL Groep

Plus: Voor een biljoen in de Beurs van Berlage; Rijk opgroeien maakt meer narcistisch en India in de race for space Lees verder

5 presentatietips van TED-grondlegger Chris Anderson

5 presentatietips van TED-grondlegger Chris Anderson

Hoe houd je een gloedvolle presentatie? 5 lessen van Chris Anderson, de man achter ideeën-imperium TED. Lees verder

Ceo's putten uit dezelfde gereedschapskist, ongeacht staat van het bedrijf

Ceo's putten uit dezelfde gereedschapskist, ongeacht staat van het bedrijf

Een slecht lopend bedrijf is niet zelden gebaat bij harde maatregelen, terwijl een goed lopende zaak vaak baat heeft bij rust. Toch zie je dat nieuwe ceo's vaak dezelfde maatregelen nemen zodra ze de drempel over stappen. Lees verder

Vier bedrijven die snappen wat een sterke bedrijfscultuur oplevert

Vier bedrijven die snappen wat een sterke bedrijfscultuur oplevert

Bedrijven die in hun cultuur investeren, verdienen 516 procent (!) meer dan zij die dat niet doen. 4 voorbeelden die dat begrepen hebben. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X