CPB mag wel wat minder voorzichtig zijn

01 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Groei

Het CPB heeft zijn driemaandelijkse ei weer gelegd. Het planbureau voorspelt tot in 2015 matige economische groei. Waarom dat negativisme?


Iedereen weet het inmiddels wel, het is immers een eindeloos herhaald mantra: Nederland zit in een recessie en 2012 is een moeilijk jaar met 0,75 procent krimp. Maar over de lange termijn is het CPB ook niet erg positief. Voor hersteljaar 2013 wordt een groei van slechts 1,25 procent voorzien en ook de 2 jaar daarna blijft het sukkelen met 1,5 procent.

CPB, kijk naar de buitenlandse collega's

Maar waarom dit negativisme? Economische modellen zitten er toch altijd naast. En het CPB heeft genoeg collega’s in het buitenland die zichzelf niet de put in modelleren. Voor de Amerikaanse economie wordt  voor de komende 10 jaar 3,6 procent groei per jaar voorspeld ook al is de afgelopen jaren steeds gebleken dat de te optimistische voorspellingen niet werden gehaald. Maar het onderliggende idee is dat het groeipotentieel van de Amerikaanse economie gewoon meer dan 3 procent per jaar is. En waarom ook niet? Na tijden van tegenspoed, komen ook weer tijden van voorspoed waarin de achterstand wordt ingelopen. In de jaren 80 zette de Amerikaanse economie spectaculaire groeicijfers neer na een decennium kwakkelen.

Een ander voorbeeld is Griekenland. Volgens de trojka die Griekenland zou redden, groeit de Griekse economie in 2013 en 2014 weer. Griekenland staat nu ‘aan de rand van de afgrond’, wat dat ook moge betekenen, dus niemand kan zich dat voorstellen. Maar het betekent niet dat het niet alsnog zal gebeuren. Kijk wat dat betreft naar Argentinië dat bankroet ging en volgens de media en de bankiers af zou glijden tot een derde wereldland. Tien jaar later bloeit de Argentijnse economie als nooit tevoren en zijn de vergelijkingen met China niet van de lucht.

Horrorverhalen

Voor de Nederlandse economie geldt dat het in de tweede helft van vorig jaar flink tegenzat. De Nederlandse consument hield, na een bombardement van horrorverhalen over huizenprijzen en pensioenen, de hand op de knip. De consument in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk, levend in zalige onwetendheid over zijn eigen huizenzeepbel en pensioenproblemen, deed dit niet. Maar wie zegt dat als de zorgen en de negatieve berichtgeving een beetje zijn weggeëbd de Nederlandse consument niet besluit een inhaalslag te maken?

En waarom zou de groei zich dan beperken tot maximaal 1,5 procent? Waarom niet uitgaan van een inhaalslag en een sprintje met 2,5 procent groei in 2014 en 2015? Laten we elkaar kortom niet nog dieper de put in praten. De kudde-economen zitten er toch altijd naast.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Dit zijn de beste financials van 2014

Dit zijn de beste financials van 2014

Wie is bezig met een comeback en wie heeft juist een deuk opgelopen? Alles over de winnaars (en losers) van de MT Finance 2014. Lees verder

MT Finance 2014: de volledige uitslag

MT Finance 2014: de volledige uitslag

Alle ranglijsten van MT's jaarlijkse onderzoek naar financials. Dit zijn de winnaars van de MT Finance 2014. Lees verder

Analyse: waarom ABN Amro het goed doet (en Rabobank niet)

Analyse: waarom ABN Amro het goed doet (en Rabobank niet)

Waarom scoort ABN Amro en hebben accountants het zwaar? De stand van zaken in het Nederlandse financiële landschap. Lees verder

Het vertrouwen in banken is verbeterd. Toch?

Het vertrouwen in banken is verbeterd. Toch?

Het vertrouwen in banken is verbeterd, maar de klant koestert nog steeds koele gevoelens, zo blijkt uit de MT Finance 2014. Lees verder

Waarom Philips succesvol is in iMVO

Waarom Philips succesvol is in iMVO

Philips krijgt regelmatig complimenten op het gebied van iMVO. Hoe doen ze dat? ‘We wilden zeker weten dat de metalen niet worden gebruikt als inkomstenbron van rebellen in Congo.’ Lees verder

'ABN Amro beste bank' - 'Rabo zet werknemers in de kou' - Tesla breidt uit in Tilburg

'ABN Amro beste bank' - 'Rabo zet werknemers in de kou' - Tesla breidt uit in Tilburg

Plus: grote Suez-order voor Boskalis en Van Oord, drie Hema's dicht en Philips draait verlies. Lees verder

Is eicellen invriezen op kosten van de baas de nieuwe trend?

Is eicellen invriezen op kosten van de baas de nieuwe trend?

Facebook en Apple hebben er weer een opvallende company perk bij: de mogelijkheid om eicellen in te vriezen op kosten van de baas. Het begin van een trend? Lees verder

Nieuwe markt voor reclamebranche: strategisch advies

Nieuwe markt voor reclamebranche: strategisch advies

Op zoek naar strategisch advies, komen steeds meer bedrijven uit bij een reclamebureau. Niet voor een campagne, maar voor het verhaal van de organisatie. Lees verder

Commissarissen laten hun tanden zien: deze 6 ceo's gingen Eurlings voor

Commissarissen laten hun tanden zien: deze 6 ceo's gingen Eurlings voor

Door Camiel Eurlings weg te sturen laten commissarissen zien dat ze durven ingrijpen. Deze 6 ceo's waren eerder slachtoffer van die daadkracht. Lees verder

Bob en de leuke sollicitante

Bob en de leuke sollicitante

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer vertelt hij de deputy manager hrm over zijn voorkeur voor die leuke sollicitante. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X