CPB mag wel wat minder voorzichtig zijn

01 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Groei

Het CPB heeft zijn driemaandelijkse ei weer gelegd. Het planbureau voorspelt tot in 2015 matige economische groei. Waarom dat negativisme?


Iedereen weet het inmiddels wel, het is immers een eindeloos herhaald mantra: Nederland zit in een recessie en 2012 is een moeilijk jaar met 0,75 procent krimp. Maar over de lange termijn is het CPB ook niet erg positief. Voor hersteljaar 2013 wordt een groei van slechts 1,25 procent voorzien en ook de 2 jaar daarna blijft het sukkelen met 1,5 procent.

CPB, kijk naar de buitenlandse collega's

Maar waarom dit negativisme? Economische modellen zitten er toch altijd naast. En het CPB heeft genoeg collega’s in het buitenland die zichzelf niet de put in modelleren. Voor de Amerikaanse economie wordt  voor de komende 10 jaar 3,6 procent groei per jaar voorspeld ook al is de afgelopen jaren steeds gebleken dat de te optimistische voorspellingen niet werden gehaald. Maar het onderliggende idee is dat het groeipotentieel van de Amerikaanse economie gewoon meer dan 3 procent per jaar is. En waarom ook niet? Na tijden van tegenspoed, komen ook weer tijden van voorspoed waarin de achterstand wordt ingelopen. In de jaren 80 zette de Amerikaanse economie spectaculaire groeicijfers neer na een decennium kwakkelen.

Een ander voorbeeld is Griekenland. Volgens de trojka die Griekenland zou redden, groeit de Griekse economie in 2013 en 2014 weer. Griekenland staat nu ‘aan de rand van de afgrond’, wat dat ook moge betekenen, dus niemand kan zich dat voorstellen. Maar het betekent niet dat het niet alsnog zal gebeuren. Kijk wat dat betreft naar Argentinië dat bankroet ging en volgens de media en de bankiers af zou glijden tot een derde wereldland. Tien jaar later bloeit de Argentijnse economie als nooit tevoren en zijn de vergelijkingen met China niet van de lucht.

Horrorverhalen

Voor de Nederlandse economie geldt dat het in de tweede helft van vorig jaar flink tegenzat. De Nederlandse consument hield, na een bombardement van horrorverhalen over huizenprijzen en pensioenen, de hand op de knip. De consument in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk, levend in zalige onwetendheid over zijn eigen huizenzeepbel en pensioenproblemen, deed dit niet. Maar wie zegt dat als de zorgen en de negatieve berichtgeving een beetje zijn weggeëbd de Nederlandse consument niet besluit een inhaalslag te maken?

En waarom zou de groei zich dan beperken tot maximaal 1,5 procent? Waarom niet uitgaan van een inhaalslag en een sprintje met 2,5 procent groei in 2014 en 2015? Laten we elkaar kortom niet nog dieper de put in praten. De kudde-economen zitten er toch altijd naast.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

Loslaten wordt ondergewaardeerd, zeker op managementniveau. Maar loslaten is ruimte maken voor anderen, zegt Ralph Freelink. Dat zouden we vaker moeten doen. Lees verder

Réne Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Réne Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Dit zijn de 11 belangrijkste leiderschapspatronen - en hun schaduwkant

Dit zijn de 11 belangrijkste leiderschapspatronen - en hun schaduwkant

In iedere manager schuilt een beetje Dr. Jekyll én Mr. Hyde. Wie deze schaduwkanten kent, kan ze productief maken. Lees verder

Blije medewerkers leveren geld op - waarom snappen veel bedrijven dat nog niet?

Blije medewerkers leveren geld op - waarom snappen veel bedrijven dat nog niet?

Blije medewerkers leiden aantoonbaar tot blijere klanten - en dus: betere omzet. Waarom tonen nog steeds zo weinig bedrijven dat ze dat snappen? Lees verder

6 apps en tools voor duurzaam ondernemen

6 apps en tools voor duurzaam ondernemen

Als maatschappelijk verantwoord ondernemer hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Veel handige online hulpmiddelen helpen je zo op weg. Lees verder

Waarom een deadline beter in december dan in januari ligt

Waarom een deadline beter in december dan in januari ligt

Als je wil dat een deadline gehaald wordt, kun je hem beter in december dan in januari leggen. Over het nut van denkbeeldige tijdmarkeringen. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X