CPB mag wel wat minder voorzichtig zijn

01 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Groei

Het CPB heeft zijn driemaandelijkse ei weer gelegd. Het planbureau voorspelt tot in 2015 matige economische groei. Waarom dat negativisme?


Iedereen weet het inmiddels wel, het is immers een eindeloos herhaald mantra: Nederland zit in een recessie en 2012 is een moeilijk jaar met 0,75 procent krimp. Maar over de lange termijn is het CPB ook niet erg positief. Voor hersteljaar 2013 wordt een groei van slechts 1,25 procent voorzien en ook de 2 jaar daarna blijft het sukkelen met 1,5 procent.

CPB, kijk naar de buitenlandse collega's

Maar waarom dit negativisme? Economische modellen zitten er toch altijd naast. En het CPB heeft genoeg collega’s in het buitenland die zichzelf niet de put in modelleren. Voor de Amerikaanse economie wordt  voor de komende 10 jaar 3,6 procent groei per jaar voorspeld ook al is de afgelopen jaren steeds gebleken dat de te optimistische voorspellingen niet werden gehaald. Maar het onderliggende idee is dat het groeipotentieel van de Amerikaanse economie gewoon meer dan 3 procent per jaar is. En waarom ook niet? Na tijden van tegenspoed, komen ook weer tijden van voorspoed waarin de achterstand wordt ingelopen. In de jaren 80 zette de Amerikaanse economie spectaculaire groeicijfers neer na een decennium kwakkelen.

Een ander voorbeeld is Griekenland. Volgens de trojka die Griekenland zou redden, groeit de Griekse economie in 2013 en 2014 weer. Griekenland staat nu ‘aan de rand van de afgrond’, wat dat ook moge betekenen, dus niemand kan zich dat voorstellen. Maar het betekent niet dat het niet alsnog zal gebeuren. Kijk wat dat betreft naar Argentinië dat bankroet ging en volgens de media en de bankiers af zou glijden tot een derde wereldland. Tien jaar later bloeit de Argentijnse economie als nooit tevoren en zijn de vergelijkingen met China niet van de lucht.

Horrorverhalen

Voor de Nederlandse economie geldt dat het in de tweede helft van vorig jaar flink tegenzat. De Nederlandse consument hield, na een bombardement van horrorverhalen over huizenprijzen en pensioenen, de hand op de knip. De consument in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk, levend in zalige onwetendheid over zijn eigen huizenzeepbel en pensioenproblemen, deed dit niet. Maar wie zegt dat als de zorgen en de negatieve berichtgeving een beetje zijn weggeëbd de Nederlandse consument niet besluit een inhaalslag te maken?

En waarom zou de groei zich dan beperken tot maximaal 1,5 procent? Waarom niet uitgaan van een inhaalslag en een sprintje met 2,5 procent groei in 2014 en 2015? Laten we elkaar kortom niet nog dieper de put in praten. De kudde-economen zitten er toch altijd naast.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom adviezen niet helpen om gelukkig te worden

Waarom adviezen niet helpen om gelukkig te worden

Goedbedoelde adviezen helpen niemand aan een gelukkiger leven. Reflectie en acceptatie, dat is wat telt. Lees verder

8 wetenschappelijk bewezen tips om je geheugen te trainen

8 wetenschappelijk bewezen tips om je geheugen te trainen

De concurrentie voor blijven? Acht wetenschappelijk bewezen tips om het brein fit te houden en je geheugen te trainen. Lees verder

Dominique Haijtema: belonen en straffen slaat nergens op

Dominique Haijtema: belonen en straffen slaat nergens op

De Oudduitse herder van Dominique Haijtema leert haar een lesje over natuurlijk gezag en gewenst gedrag. Lees verder

Komt de belofte van betalen met je mobiel eindelijk uit?

Komt de belofte van betalen met je mobiel eindelijk uit?

Welkom bij de mobiele betaaldans: zelfs Apple zou van je telefoon een portemonnee willen maken. Maar wil de consument het ook? Lees verder

'NFC hoeft helemaal niet door te breken'

'NFC hoeft helemaal niet door te breken'

Een virtuele portemonnee moet meer kunnen dan betalen alleen, zegt Pascal Spelier. 'Banken moeten zelf de behoefte creëren.' Lees verder

Tesla ruikt kansen in China; Blackberry valt terug op Bold

Tesla ruikt kansen in China; Blackberry valt terug op Bold

Plus: Megadeals in Pharma, Free Record Shop opnieuw failliet en Roel Louwhoff nieuwe coo ING. Lees verder

3 vragen aan Endemol-directeur Laurens Drillich

3 vragen aan Endemol-directeur Laurens Drillich

Laurens Drillich, algemeen directeur Endemol Nederland Mediagroep, over online bingo, televisiebudgetten en online distributie. Lees verder

Daan de Reiziger heeft nog een lange weg te gaan

Daan de Reiziger heeft nog een lange weg te gaan

Daan de Reiziger is liefhebber van niet gemaakte kilometers. Dit keer wordt hij na zijn dagelijkse fietstocht beschimpt door een collega. Lees verder

'KPMG fraudeerde bewust'; Netflix verhoogt prijzen; Antoon Swinkels overleden

'KPMG fraudeerde bewust'; Netflix verhoogt prijzen; Antoon Swinkels overleden

Plus: Duitse cybercriminelen in Nederland, nieuwe ceo Ford bekend en Jack 'Twitter' Dorsey twijfelt over Square. Lees verder

De 2 zakenvrouwen uit het Midden-Oosten die je moet kennen

De 2 zakenvrouwen uit het Midden-Oosten die je moet kennen

Dit zijn Hind Hobeika en May Habib, twee onderneemsters uit het Midden-Oosten die de Arabische bedrijven-lente vormgeven. Lees verder

 
Volg MT op Facebook

X