CPB mag wel wat minder voorzichtig zijn

01 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Groei

Het CPB heeft zijn driemaandelijkse ei weer gelegd. Het planbureau voorspelt tot in 2015 matige economische groei. Waarom dat negativisme?


Iedereen weet het inmiddels wel, het is immers een eindeloos herhaald mantra: Nederland zit in een recessie en 2012 is een moeilijk jaar met 0,75 procent krimp. Maar over de lange termijn is het CPB ook niet erg positief. Voor hersteljaar 2013 wordt een groei van slechts 1,25 procent voorzien en ook de 2 jaar daarna blijft het sukkelen met 1,5 procent.

CPB, kijk naar de buitenlandse collega's

Maar waarom dit negativisme? Economische modellen zitten er toch altijd naast. En het CPB heeft genoeg collega’s in het buitenland die zichzelf niet de put in modelleren. Voor de Amerikaanse economie wordt  voor de komende 10 jaar 3,6 procent groei per jaar voorspeld ook al is de afgelopen jaren steeds gebleken dat de te optimistische voorspellingen niet werden gehaald. Maar het onderliggende idee is dat het groeipotentieel van de Amerikaanse economie gewoon meer dan 3 procent per jaar is. En waarom ook niet? Na tijden van tegenspoed, komen ook weer tijden van voorspoed waarin de achterstand wordt ingelopen. In de jaren 80 zette de Amerikaanse economie spectaculaire groeicijfers neer na een decennium kwakkelen.

Een ander voorbeeld is Griekenland. Volgens de trojka die Griekenland zou redden, groeit de Griekse economie in 2013 en 2014 weer. Griekenland staat nu ‘aan de rand van de afgrond’, wat dat ook moge betekenen, dus niemand kan zich dat voorstellen. Maar het betekent niet dat het niet alsnog zal gebeuren. Kijk wat dat betreft naar Argentinië dat bankroet ging en volgens de media en de bankiers af zou glijden tot een derde wereldland. Tien jaar later bloeit de Argentijnse economie als nooit tevoren en zijn de vergelijkingen met China niet van de lucht.

Horrorverhalen

Voor de Nederlandse economie geldt dat het in de tweede helft van vorig jaar flink tegenzat. De Nederlandse consument hield, na een bombardement van horrorverhalen over huizenprijzen en pensioenen, de hand op de knip. De consument in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk, levend in zalige onwetendheid over zijn eigen huizenzeepbel en pensioenproblemen, deed dit niet. Maar wie zegt dat als de zorgen en de negatieve berichtgeving een beetje zijn weggeëbd de Nederlandse consument niet besluit een inhaalslag te maken?

En waarom zou de groei zich dan beperken tot maximaal 1,5 procent? Waarom niet uitgaan van een inhaalslag en een sprintje met 2,5 procent groei in 2014 en 2015? Laten we elkaar kortom niet nog dieper de put in praten. De kudde-economen zitten er toch altijd naast.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Het LiDRS-model geeft inzicht in je leiderschapskwaliteiten

Het LiDRS-model geeft inzicht in je leiderschapskwaliteiten

Het LiDRS-model helpt om inzicht te krijgen in je leiderschapskwaliteiten. Aan de hand van bouwstenen kan je jezelf ontwikkelen, legt Jochen Hekker uit. Lees verder

Werner Vogels: 'Amazon is een startup'

Werner Vogels: 'Amazon is een startup'

Een miljardenbedrijf met een startupmentaliteit? Dat is Amazon volgens zijn Nederlandse CTO Werner Vogels. Lees verder

Jan Aalberts: 'Er is niet één succesknop'

Jan Aalberts: 'Er is niet één succesknop'

'Het leven zou fantastisch zijn als er één succesknop was waaraan je kon draaien', zei Jan Aalberts tijdens het Maakindustrie100-Event. Lees verder

Ballast Nedam stelt jaarcijfers weer uit; Telegraaf en Dasym samen in nieuwe ideeën

Ballast Nedam stelt jaarcijfers weer uit; Telegraaf en Dasym samen in nieuwe ideeën

Plus: Amazon lijdt verlies door hoge investeringen, Camiel Eurlings krijgt trap na en Deutsche Bank krijgt miljardenboete. Lees verder

Bob handelt effectief een slechtnieuwsgesprek af

Bob handelt effectief een slechtnieuwsgesprek af

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer handelt hij effectief een slechtnieuwsgesprek af. Lees verder

Supermarktmerken als wereldverbeteraars

Supermarktmerken als wereldverbeteraars

In de supermarkt zijn consumenten te verleiden door informatie over slechte producten te verstoppen. Maar eerlijk zijn zou wel eens beter kunnen uitpakken. Lees verder

Annemarie van Gaal: 'Denk nooit dat je het zelf het best weet'

Annemarie van Gaal: 'Denk nooit dat je het zelf het best weet'

Nooit denken dat je het zelf het beste weet. Dat was de les die Annemarie van Gaal woensdag gaf bij het Maakindustrie100-Event. Lees verder

Het Maakindustrie-100 Event: gelukkig hebben we de foto's nog...

Het Maakindustrie-100 Event: gelukkig hebben we de foto's nog...

Huisman is nu écht voor de allerlaatste keer winnaar van de Maakindustrie-100 van MT. Lees verder

De Bijenkorf profiteert van rijke klanten; De Maakindustrie-100 van 2015 is uit!

De Bijenkorf profiteert van rijke klanten; De Maakindustrie-100 van 2015 is uit!

Plus: topman Euronext vertrekt, ASML-order betekent doorbraak en Apple Watch vanaf 8 mei te krijgen. Lees verder

De maakindustrie leeft: dit is de top-100 van 2015

De maakindustrie leeft: dit is de top-100 van 2015

De Nederlandse maakindustrie staat weer volop in de spotlights. MT presenteert voor het derde jaar op rij de kampioenen: de Maakindustrie-top100. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X