CPB mag wel wat minder voorzichtig zijn

01 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
Groei

Het CPB heeft zijn driemaandelijkse ei weer gelegd. Het planbureau voorspelt tot in 2015 matige economische groei. Waarom dat negativisme?


Iedereen weet het inmiddels wel, het is immers een eindeloos herhaald mantra: Nederland zit in een recessie en 2012 is een moeilijk jaar met 0,75 procent krimp. Maar over de lange termijn is het CPB ook niet erg positief. Voor hersteljaar 2013 wordt een groei van slechts 1,25 procent voorzien en ook de 2 jaar daarna blijft het sukkelen met 1,5 procent.

CPB, kijk naar de buitenlandse collega's

Maar waarom dit negativisme? Economische modellen zitten er toch altijd naast. En het CPB heeft genoeg collega’s in het buitenland die zichzelf niet de put in modelleren. Voor de Amerikaanse economie wordt  voor de komende 10 jaar 3,6 procent groei per jaar voorspeld ook al is de afgelopen jaren steeds gebleken dat de te optimistische voorspellingen niet werden gehaald. Maar het onderliggende idee is dat het groeipotentieel van de Amerikaanse economie gewoon meer dan 3 procent per jaar is. En waarom ook niet? Na tijden van tegenspoed, komen ook weer tijden van voorspoed waarin de achterstand wordt ingelopen. In de jaren 80 zette de Amerikaanse economie spectaculaire groeicijfers neer na een decennium kwakkelen.

Een ander voorbeeld is Griekenland. Volgens de trojka die Griekenland zou redden, groeit de Griekse economie in 2013 en 2014 weer. Griekenland staat nu ‘aan de rand van de afgrond’, wat dat ook moge betekenen, dus niemand kan zich dat voorstellen. Maar het betekent niet dat het niet alsnog zal gebeuren. Kijk wat dat betreft naar Argentinië dat bankroet ging en volgens de media en de bankiers af zou glijden tot een derde wereldland. Tien jaar later bloeit de Argentijnse economie als nooit tevoren en zijn de vergelijkingen met China niet van de lucht.

Horrorverhalen

Voor de Nederlandse economie geldt dat het in de tweede helft van vorig jaar flink tegenzat. De Nederlandse consument hield, na een bombardement van horrorverhalen over huizenprijzen en pensioenen, de hand op de knip. De consument in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk, levend in zalige onwetendheid over zijn eigen huizenzeepbel en pensioenproblemen, deed dit niet. Maar wie zegt dat als de zorgen en de negatieve berichtgeving een beetje zijn weggeëbd de Nederlandse consument niet besluit een inhaalslag te maken?

En waarom zou de groei zich dan beperken tot maximaal 1,5 procent? Waarom niet uitgaan van een inhaalslag en een sprintje met 2,5 procent groei in 2014 en 2015? Laten we elkaar kortom niet nog dieper de put in praten. De kudde-economen zitten er toch altijd naast.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
AFAS over de inlogstrijd: ING is bang geld te verliezen

AFAS over de inlogstrijd: ING is bang geld te verliezen

ING won de inlogstrijd van AFAS, maar volgens Rik ten Wolde van AFAS is de uitspraak van de rechter 'uitstel, geen afstel'. Lees verder

Bob tackelt zelf het doorgeefmanagement

Bob tackelt zelf het doorgeefmanagement

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering tackelt hij zelf het doorgeefmanagement. Lees verder

V&D-topman Jacob de Jonge stapt op, bedrijf zelf zwijgt

V&D-topman Jacob de Jonge stapt op, bedrijf zelf zwijgt

Jacob de Jonge stopt als ceo van warenhuisketen V&D. Waarom is onduidelijk: zowel V&D als eigenaar Sun Capital zwijgen. Lees verder

Wat je kan leren van deze wijkagent uit de Schilderswijk

Wat je kan leren van deze wijkagent uit de Schilderswijk

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Dit keer: Mark Westerlaken (41), wijkagent in de Schilderswijk in Den Haag. Lees verder

ING wint inlogstrijd van AFAS; Taxi-oorlog verdeelt Nederland

ING wint inlogstrijd van AFAS; Taxi-oorlog verdeelt Nederland

Plus: PostNL gaat bezorgen op zondag, Samsung heeft last van Chinezen, Randstad ziet herstel en de business achter Dick Bruna. Lees verder

Waarom de sandalen van Birkenstock in de mode blijven

Waarom de sandalen van Birkenstock in de mode blijven

Het bedrijf is 240 jaar oud, maar wéér is Birkenstock in de mode. Hoe doet de Duitse hippie-sandaal dat toch? Lees verder

In 6 stappen naar een strategieloze organisatie

In 6 stappen naar een strategieloze organisatie

De werkelijkheid is altijd anders dan je kunt voorspellen, dus waarom zou je plannen voor de toekomst maken? Hoe het anders kan. Lees verder

Het grootste bedrijf van de VS let op de kleintjes

Het grootste bedrijf van de VS let op de kleintjes

Laat het Vrijheidsbeeld links liggen als je naar de VS gaat en boek een vlucht naar Arkansas. Maar waarom? Lees verder

15.000 extra banen weg in financiële sector; Weer krimp voor KPN

15.000 extra banen weg in financiële sector; Weer krimp voor KPN

Plus: Philips-concurrent schrapt 7.800 banen, Netflix in conflict met Orange en Amazon stapt in 3D-printen. Lees verder

Jonas Ridderstråle: 'Een strategie volstaat niet meer'

Jonas Ridderstråle: 'Een strategie volstaat niet meer'

Gamechangen? Gooi je strategie uit het raam en ontwikkel een evolutionair competitief voordeel, zegt goeroe Jonas Ridderstråle. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X