Hoezo schaarste?

15 nov 2011  |   Anouk Eigenraam  
Paul Romer

Onlangs werd de zeven miljardste inwoner van onze aarde geboren. De vraagt rijst regelmatig of we de groei van de wereldbevolking wel aankunnen. Zal er in de toekomst geen groterere schaarste aan middelen ontstaan? Volgens de theorie van econoom Paul M. Romer valt dat wel mee. 

 

Romer - hoogleraar economie aan de universiteit van New York, en meermalen getipt als winnaar van de Nobelprijs - is niet zo bang voor GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze week: Paul M. Romer

> Overzicht van alle goeroes

schaarste in de toekomst. "Het lijkt alsof we tegenwoordig meer rijkdom hebben, omdat het net lijkt alsof we meer spullen hebben. Maar als je het bekijkt vanuit een natuurkundig perspectief dan hebben we precies dezelfde hoeveelheid aan fysieke materialen en energie als miljoenen jaren geleden." We hebben volgens Romer de materialen alleen veranderd, opnieuw gearrangeerd en in een vorm gegoten waar we een meerwaarde aan toekennen.

New Growt Theory

De Amerikaanse hoogleraar is een van de grondleggers van de New Growth Theory. Deze theorie beschouwt economische groei niet als een resultaat van kapitaal en arbeid, maar van ideeën. Met ‘ideeën’ bedoelt hij niet alleen ontwikkelingen op het gebied van nieuwe technologie, maar ook nieuwe regels, cultuur en wetgeving.

Economie is in de optiek van Romer geen kwestie van de verdeling van schaarse middelen, maar van ideegebruik. Het verschil volgens Romer is dat mensen schaarse middelen maar beperkt kunnen gebruiken, terwijl ideeën juist onbeperkt en door heel veel mensen tegelijk kunnen gebruikt worden. Sterker, de helft van de verschillen in BNP tussen landen kan verklaard worden door traditionele input als kapitaal en arbeid, ideeën verklaren de andere helft.

Oneindige stroom met meerwaarde

Ideeën zijn het recept om die meerwaarde te creëren, het recept om nieuwe vindingen te doen en andere toepassingen te bedenken waaruit weer nieuwe producten ontstaan. En die stroom is oneindig. Zoals Romer zelf zegt: “Groei ontstaat door betere recepten te maken, niet door meer te koken. Iedere generatie denkt dat economische groei stopt door de beperkte voorraad beschikbare middelen. Maar iedere generatie onderschat ook de potentie van nieuwe ideeën. We slagen er maar niet in om in te zien hoeveel ideeën er zijn die nog niet zijn ontdekt. De mogelijkheden ervan tellen niet op. Ze vermenigvuldigen.”

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom TenCate zich op automotive gaat richten

Waarom TenCate zich op automotive gaat richten

TenCate vond in de auto-industrie nieuwe toepassingen voor zijn producten. 'Als wij kunnen leveren, zeggen wij geen nee.' Lees verder

Vestia blijft etteren; Philips brengt 3D naar de VS; Lidl in de mode

Vestia blijft etteren; Philips brengt 3D naar de VS; Lidl in de mode

Plus: Rabobank biedt meer krediet, Rofresco dankt Brits bedrijf voor de winst en cfo's in Nederland pessimistisch.  Lees verder

Bob gaat gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf

Bob gaat gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer probeert hij gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf te gaan. Lees verder

8 stellingen over multitasken: hoe en wanneer werkt het?

8 stellingen over multitasken: hoe en wanneer werkt het?

In drukke post-crisistijden moeten managers steeds meer ballen in de lucht houden. Multitasken dus, maar werkt dat eigenlijk wel? Lees verder

Dit is Rob van Wingerden, de nieuwe ceo van BAM

Dit is Rob van Wingerden, de nieuwe ceo van BAM

Rob van Wingerden volgt Nico de Vries per 1 oktober op als ceo van bouwbedrijf BAM, dat onder druk staat. Wie is hij? Lees verder

BAM-ceo Nico de Vries stapt op; Budgetstrategie voor Air France

BAM-ceo Nico de Vries stapt op; Budgetstrategie voor Air France

Plus: Branson voor vrede, overname in bouw en het onbegrepen succes van Sony. Lees verder

Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Een interview met Manon van Beek (Accenture). ‘Belonen is nu: de kans krijgen mee te denken over oplossingen die ertoe doen.’ Lees verder

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

Ook in 2014 publiceert MT de Goudhaantjes 100, een lijst met de 100 meest veelbelovende managers van Nederland. Wie mag niet ontbreken? Lees verder

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Plus: TKH, Havenbedrijf Amsterdam, internationale luchtvaart én Primark zitten in de lift. Lees verder

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Google neemt alleen bedrijven over die de tandenborsteltest van ceo Larry Page doorstaan. De wát? Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X