Hoezo schaarste?

15 nov 2011  |   Anouk Eigenraam  
Paul Romer

Onlangs werd de zeven miljardste inwoner van onze aarde geboren. De vraagt rijst regelmatig of we de groei van de wereldbevolking wel aankunnen. Zal er in de toekomst geen groterere schaarste aan middelen ontstaan? Volgens de theorie van econoom Paul M. Romer valt dat wel mee. 

 

Romer - hoogleraar economie aan de universiteit van New York, en meermalen getipt als winnaar van de Nobelprijs - is niet zo bang voor GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze week: Paul M. Romer

> Overzicht van alle goeroes

schaarste in de toekomst. "Het lijkt alsof we tegenwoordig meer rijkdom hebben, omdat het net lijkt alsof we meer spullen hebben. Maar als je het bekijkt vanuit een natuurkundig perspectief dan hebben we precies dezelfde hoeveelheid aan fysieke materialen en energie als miljoenen jaren geleden." We hebben volgens Romer de materialen alleen veranderd, opnieuw gearrangeerd en in een vorm gegoten waar we een meerwaarde aan toekennen.

New Growt Theory

De Amerikaanse hoogleraar is een van de grondleggers van de New Growth Theory. Deze theorie beschouwt economische groei niet als een resultaat van kapitaal en arbeid, maar van ideeën. Met ‘ideeën’ bedoelt hij niet alleen ontwikkelingen op het gebied van nieuwe technologie, maar ook nieuwe regels, cultuur en wetgeving.

Economie is in de optiek van Romer geen kwestie van de verdeling van schaarse middelen, maar van ideegebruik. Het verschil volgens Romer is dat mensen schaarse middelen maar beperkt kunnen gebruiken, terwijl ideeën juist onbeperkt en door heel veel mensen tegelijk kunnen gebruikt worden. Sterker, de helft van de verschillen in BNP tussen landen kan verklaard worden door traditionele input als kapitaal en arbeid, ideeën verklaren de andere helft.

Oneindige stroom met meerwaarde

Ideeën zijn het recept om die meerwaarde te creëren, het recept om nieuwe vindingen te doen en andere toepassingen te bedenken waaruit weer nieuwe producten ontstaan. En die stroom is oneindig. Zoals Romer zelf zegt: “Groei ontstaat door betere recepten te maken, niet door meer te koken. Iedere generatie denkt dat economische groei stopt door de beperkte voorraad beschikbare middelen. Maar iedere generatie onderschat ook de potentie van nieuwe ideeën. We slagen er maar niet in om in te zien hoeveel ideeën er zijn die nog niet zijn ontdekt. De mogelijkheden ervan tellen niet op. Ze vermenigvuldigen.”

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
In 6 stappen naar een strategieloze organisatie

In 6 stappen naar een strategieloze organisatie

De werkelijkheid is altijd anders dan je kunt voorspellen, dus waarom zou je plannen voor de toekomst maken? Hoe het anders kan. Lees verder

Het grootste bedrijf van de VS let op de kleintjes

Het grootste bedrijf van de VS let op de kleintjes

Laat het Vrijheidsbeeld links liggen als je naar de VS gaat en boek een vlucht naar Arkansas. Maar waarom? Lees verder

15.000 extra banen weg in financiële sector; Weer krimp voor KPN

15.000 extra banen weg in financiële sector; Weer krimp voor KPN

Plus: Philips-concurrent schrapt 7.800 banen, Netflix in conflict met Orange en Amazon stapt in 3D-printen. Lees verder

Jonas Ridderstråle: 'Een strategie volstaat niet meer'

Jonas Ridderstråle: 'Een strategie volstaat niet meer'

Gamechangen? Gooi je strategie uit het raam en ontwikkel een evolutionair competitief voordeel, zegt goeroe Jonas Ridderstråle. Lees verder

Overname Corio; worden deze winkelcentra Frans?

Overname Corio; worden deze winkelcentra Frans?

Het Franse Klépierre wil Corio overnemen. Welke bekende vastgoedprojecten komen daardoor in buitenlandse handen? Lees verder

Het populairste spel van Polen, met de groeten van Obama

Het populairste spel van Polen, met de groeten van Obama

Barack Obama heeft een exemplaar van de Poolse computergame 'The Witcher 2'. Of hij het ook speelt, is onbekend. Lees verder

Blackberry gelooft weer in zichzelf; Duur jaar voor luchtverzekeraars

Blackberry gelooft weer in zichzelf; Duur jaar voor luchtverzekeraars

Plus: Ryanair verhoogt winstraming, druk op omzet TNT blijft en Blackberry gelooft weer in zichzelf. Lees verder

Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

IT-bedrijf Quintiq is voor 250 miljoen euro verkocht aan het Franse Dassault Systèmes. Ceo Victor Allis over het succes. Lees verder

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Je gezondheid gaat voor alles, en zo is dat ook met teams. Met goede leefregels gaat het iedereen beter af. Lees verder

De 10 beste marketingboeken aller tijden

De 10 beste marketingboeken aller tijden

Voor iedereen die nog leesvoer zoekt om mee te nemen op vakantie: dit zijn volgens ons de 10 beste marketingboeken ooit. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X