Hoezo schaarste?

15 nov 2011  |   Anouk Eigenraam  
Paul Romer

Onlangs werd de zeven miljardste inwoner van onze aarde geboren. De vraagt rijst regelmatig of we de groei van de wereldbevolking wel aankunnen. Zal er in de toekomst geen groterere schaarste aan middelen ontstaan? Volgens de theorie van econoom Paul M. Romer valt dat wel mee. 

 

Romer - hoogleraar economie aan de universiteit van New York, en meermalen getipt als winnaar van de Nobelprijs - is niet zo bang voor GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze week: Paul M. Romer

> Overzicht van alle goeroes

schaarste in de toekomst. "Het lijkt alsof we tegenwoordig meer rijkdom hebben, omdat het net lijkt alsof we meer spullen hebben. Maar als je het bekijkt vanuit een natuurkundig perspectief dan hebben we precies dezelfde hoeveelheid aan fysieke materialen en energie als miljoenen jaren geleden." We hebben volgens Romer de materialen alleen veranderd, opnieuw gearrangeerd en in een vorm gegoten waar we een meerwaarde aan toekennen.

New Growt Theory

De Amerikaanse hoogleraar is een van de grondleggers van de New Growth Theory. Deze theorie beschouwt economische groei niet als een resultaat van kapitaal en arbeid, maar van ideeën. Met ‘ideeën’ bedoelt hij niet alleen ontwikkelingen op het gebied van nieuwe technologie, maar ook nieuwe regels, cultuur en wetgeving.

Economie is in de optiek van Romer geen kwestie van de verdeling van schaarse middelen, maar van ideegebruik. Het verschil volgens Romer is dat mensen schaarse middelen maar beperkt kunnen gebruiken, terwijl ideeën juist onbeperkt en door heel veel mensen tegelijk kunnen gebruikt worden. Sterker, de helft van de verschillen in BNP tussen landen kan verklaard worden door traditionele input als kapitaal en arbeid, ideeën verklaren de andere helft.

Oneindige stroom met meerwaarde

Ideeën zijn het recept om die meerwaarde te creëren, het recept om nieuwe vindingen te doen en andere toepassingen te bedenken waaruit weer nieuwe producten ontstaan. En die stroom is oneindig. Zoals Romer zelf zegt: “Groei ontstaat door betere recepten te maken, niet door meer te koken. Iedere generatie denkt dat economische groei stopt door de beperkte voorraad beschikbare middelen. Maar iedere generatie onderschat ook de potentie van nieuwe ideeën. We slagen er maar niet in om in te zien hoeveel ideeën er zijn die nog niet zijn ontdekt. De mogelijkheden ervan tellen niet op. Ze vermenigvuldigen.”

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

De vraag naar mindfulness-workshops binnen organisaties groeit. 5 tips om het principe toe te passen tijdens werktijd.  Lees verder

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

Plus: Unilever-Goudhaan naar Indonesië, geen vervolging ABN Amro om Vestia en hoe gaat het eigenlijk met Uber? Lees verder

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

De traditionele adoptiecurve maakt plaats voor de haaienvin, zegt Paul Nunes. 'Heel lang plat, dan recht naar het plafond.' Lees verder

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer zoekt hij naar manieren om zijn verhaal te vertellen. Lees verder

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Fastned wil met snellaadstations de markt voor elektrisch rijden openbreken. De volgende etappe: omzet draaien. Lees verder

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Welke pioniers veranderen de regels van het spel? Dit zijn de 50 genomineerden voor MT's uitverkiezing van GameChanger 2014. Lees verder

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Plus: Oud-ceo Landsbanki in de cel, 'uitzendbureaus schenden privacyrechten' en winnaars Onweerstaanbaar Leiderschap. Lees verder

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

TravelBird kreeg een miljoeneninjectie van de Duitse Samwer-broers. Nu wil de Amsterdamse reissite zijn vleugels nog verder uitslaan. Lees verder

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

Welke producten passen bij the internet of things? Nieuw onderzoek van Nielsen laat zien wat consumenten willen. Lees verder

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

Ex-Heineken's Marc Bolland werkt al 8 jaar aan de top in Engeland. Hoe probeert hij met Marks & Spencer het verschil te maken? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X