Hoezo schaarste?

15 nov 2011  |   Anouk Eigenraam  
Paul Romer

Onlangs werd de zeven miljardste inwoner van onze aarde geboren. De vraagt rijst regelmatig of we de groei van de wereldbevolking wel aankunnen. Zal er in de toekomst geen groterere schaarste aan middelen ontstaan? Volgens de theorie van econoom Paul M. Romer valt dat wel mee. 

 

Romer - hoogleraar economie aan de universiteit van New York, en meermalen getipt als winnaar van de Nobelprijs - is niet zo bang voor GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze week: Paul M. Romer

> Overzicht van alle goeroes

schaarste in de toekomst. "Het lijkt alsof we tegenwoordig meer rijkdom hebben, omdat het net lijkt alsof we meer spullen hebben. Maar als je het bekijkt vanuit een natuurkundig perspectief dan hebben we precies dezelfde hoeveelheid aan fysieke materialen en energie als miljoenen jaren geleden." We hebben volgens Romer de materialen alleen veranderd, opnieuw gearrangeerd en in een vorm gegoten waar we een meerwaarde aan toekennen.

New Growt Theory

De Amerikaanse hoogleraar is een van de grondleggers van de New Growth Theory. Deze theorie beschouwt economische groei niet als een resultaat van kapitaal en arbeid, maar van ideeën. Met ‘ideeën’ bedoelt hij niet alleen ontwikkelingen op het gebied van nieuwe technologie, maar ook nieuwe regels, cultuur en wetgeving.

Economie is in de optiek van Romer geen kwestie van de verdeling van schaarse middelen, maar van ideegebruik. Het verschil volgens Romer is dat mensen schaarse middelen maar beperkt kunnen gebruiken, terwijl ideeën juist onbeperkt en door heel veel mensen tegelijk kunnen gebruikt worden. Sterker, de helft van de verschillen in BNP tussen landen kan verklaard worden door traditionele input als kapitaal en arbeid, ideeën verklaren de andere helft.

Oneindige stroom met meerwaarde

Ideeën zijn het recept om die meerwaarde te creëren, het recept om nieuwe vindingen te doen en andere toepassingen te bedenken waaruit weer nieuwe producten ontstaan. En die stroom is oneindig. Zoals Romer zelf zegt: “Groei ontstaat door betere recepten te maken, niet door meer te koken. Iedere generatie denkt dat economische groei stopt door de beperkte voorraad beschikbare middelen. Maar iedere generatie onderschat ook de potentie van nieuwe ideeën. We slagen er maar niet in om in te zien hoeveel ideeën er zijn die nog niet zijn ontdekt. De mogelijkheden ervan tellen niet op. Ze vermenigvuldigen.”

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Winnen: 2x2 tickets voor MT500

Winnen: 2x2 tickets voor MT500

Op 24 april organiseren we het MT500-event, met o.a. Daan Roosegaarde en Frans van Houten. Erbij zijn? We geven 2x2 tickets weg. Lees verder

Weer kritiek op Ahold; Neelie Kroes woedend over Uber-verbod

Weer kritiek op Ahold; Neelie Kroes woedend over Uber-verbod

Plus: Goudhaan Edixhoven naar Aegon, 'Nederlandse lonen 6% lager', grote opdracht voor BAM en H&M-ceo waarschuwt Bangladesh. Lees verder

Je moet je donkere kant ontdekken, net als Nelson Mandela

Je moet je donkere kant ontdekken, net als Nelson Mandela

Inspirerende leiders weten dat er geen makkelijke weg naar vrijheid bestaat, schrijft Ralph Freelink. Lees verder

Meer gemotiveerde werknemers? Laat ze gamen

Meer gemotiveerde werknemers? Laat ze gamen

Games zijn een goed middel om gedrag van medewerkers te veranderen. ABN, Ziggo, Scania en Wuppermann zweren erbij.  Lees verder

KLM wordt touroperator; Ontslagen bij Odjfell; Imtech moet weer dokken

KLM wordt touroperator; Ontslagen bij Odjfell; Imtech moet weer dokken

Plus: Google heeft nu ook drones, eerste koppen rollen bij GM en Amsterdam en Eindhoven in het zonnetje. Lees verder

Waarom samengedrag ontwikkelen belangrijk is

Waarom samengedrag ontwikkelen belangrijk is

Je zou MT-leden op nieuwsgierigheid naar het hele bedrijf moeten selecteren. Het gemeenschappelijk belang moet voor gaan. Lees verder

Hoe de bouwmarkten er weer bovenop kunnen komen

Hoe de bouwmarkten er weer bovenop kunnen komen

De crisis raakt bouwmarkten, maar verandert ze nauwelijks. Drie tips om orde op zaken te stellen, zodat ze hun eigen klus kunnen klaren. Lees verder

7 bedrijven die brood zien in abonnementen

7 bedrijven die brood zien in abonnementen

Wie terugkerende omzet zoekt, verpakt zijn producten het best in een abonnement. Enkele slimme voorbeelden op een rij. Lees verder

Daniel Ofman pleit voor driedimensionaal denken

Daniel Ofman pleit voor driedimensionaal denken

Managementteams zijn teveel bezig met plannen en strategie, zegt Daniel Ofman. 3 vragen aan de bedenker van het kernkwadrant. Lees verder

Zo herken je de echte GameChanger (in jezelf)

Zo herken je de echte GameChanger (in jezelf)

Hoe word je een GameChanger in je eigen markt? Volg deze 7 stappen, en je komt een heel eind in de buurt. Lees verder

 
Volg MT op Facebook

X