Hoezo schaarste?

15 nov 2011  |   Anouk Eigenraam  
Paul Romer

Onlangs werd de zeven miljardste inwoner van onze aarde geboren. De vraagt rijst regelmatig of we de groei van de wereldbevolking wel aankunnen. Zal er in de toekomst geen groterere schaarste aan middelen ontstaan? Volgens de theorie van econoom Paul M. Romer valt dat wel mee. 

 

Romer - hoogleraar economie aan de universiteit van New York, en meermalen getipt als winnaar van de Nobelprijs - is niet zo bang voor GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze week: Paul M. Romer

> Overzicht van alle goeroes

schaarste in de toekomst. "Het lijkt alsof we tegenwoordig meer rijkdom hebben, omdat het net lijkt alsof we meer spullen hebben. Maar als je het bekijkt vanuit een natuurkundig perspectief dan hebben we precies dezelfde hoeveelheid aan fysieke materialen en energie als miljoenen jaren geleden." We hebben volgens Romer de materialen alleen veranderd, opnieuw gearrangeerd en in een vorm gegoten waar we een meerwaarde aan toekennen.

New Growt Theory

De Amerikaanse hoogleraar is een van de grondleggers van de New Growth Theory. Deze theorie beschouwt economische groei niet als een resultaat van kapitaal en arbeid, maar van ideeën. Met ‘ideeën’ bedoelt hij niet alleen ontwikkelingen op het gebied van nieuwe technologie, maar ook nieuwe regels, cultuur en wetgeving.

Economie is in de optiek van Romer geen kwestie van de verdeling van schaarse middelen, maar van ideegebruik. Het verschil volgens Romer is dat mensen schaarse middelen maar beperkt kunnen gebruiken, terwijl ideeën juist onbeperkt en door heel veel mensen tegelijk kunnen gebruikt worden. Sterker, de helft van de verschillen in BNP tussen landen kan verklaard worden door traditionele input als kapitaal en arbeid, ideeën verklaren de andere helft.

Oneindige stroom met meerwaarde

Ideeën zijn het recept om die meerwaarde te creëren, het recept om nieuwe vindingen te doen en andere toepassingen te bedenken waaruit weer nieuwe producten ontstaan. En die stroom is oneindig. Zoals Romer zelf zegt: “Groei ontstaat door betere recepten te maken, niet door meer te koken. Iedere generatie denkt dat economische groei stopt door de beperkte voorraad beschikbare middelen. Maar iedere generatie onderschat ook de potentie van nieuwe ideeën. We slagen er maar niet in om in te zien hoeveel ideeën er zijn die nog niet zijn ontdekt. De mogelijkheden ervan tellen niet op. Ze vermenigvuldigen.”

Gerelateerde artikelen:


Meer over economie:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware is vervelend en kan ook kostbaar zijn. 8 stappen om je ertegen te beschermen. Lees verder

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

Je medewerkers opvoeden is niet zo heel veel anders dan je kinderen iets bijbrengen. Deze 7 punten kunnen managers en ouders van elkaar leren. Lees verder

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

Uber-oprichter Travis Kalanick onthulde tijdens Startup Fest Europe zijn 'Geeks guide to becoming an entrepreneur'. Lees verder

Stop met korting geven: 4 tips

Stop met korting geven: 4 tips

De directeur die een relatie een abnormaal hoge korting toezegt? Of een verkoper die 2 keer zo veel korting biedt als zijn collega's? ‘Geef een vergulde schep als ludieke straf.’ Lees verder

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Plus: Monsanto wijst Bayer-bod af, Toyota in zee met Uber en Brits bod op Van Gansewinkel. Lees verder

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Een bedrijf zou een ziel moeten hebben, net als een mens, zei Tim Cook tijdens zijn eerste Nederlandse optreden ooit. Lees verder

Wat je verdient staat in de cloud

Wat je verdient staat in de cloud

Transparantie is een van de meest cruciale onderdelen van nieuw leiderschap. Is jouw bedrijf al toe aan de Buffer-methode? Letterlijk álles wordt online gepubliceerd. Lees verder

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De medewerker van morgen sleept zich niet meer elke dag naar hetzelfde kantoor. Maar hoe dan wel? En hoe ziet dat er dan uit? Een inkijkje. Lees verder

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Expliciete waarden, onderling vertrouwen en een set collectieve normen. Dat blijken steeds weer dé succesingrediënten van elke werkvloer. Lees verder

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Data over de gezondheid van je medewerkers is steeds toegankelijker. Wat mag je daar als werkgever mee? En minstens zo belangrijk: wat niet? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X