Peeze: Onze investeringen betalen zich nu keihard uit

Peter Boerman  
Koffiebonen

Het ‘zwarte goud’ heeft bij Peeze een groen tintje. De ruim 130 jaar oude koffiebranderij vindt duurzaamheid een levensvoorwaarde. "Ik wil mijn kinderen zeker niet schaden."

Geschiedenis van Peeze
In 1879 startten de gebroeders Peeze hun koffiebranderij in de buurt van Hengelo. Door de jaren heen heeft maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen er bijna ongemerkt zijn intrede gedaan. Sinds 1993 brandt het bedrijf koffie met het Max Havelaarkeurmerk. Inmiddels werken bij het bedrijf zo’n 50 mensen dagelijks aan een betere koffiebeleving.
“Het is bij ons nooit een bewuste actie geweest om duurzaam te worden”, zegt directeur Paul van der Hulst. “Het licht is bij ons langzaam beginnen te branden. Het is een ontdekkingstocht geworden. Duurzaamheid is bij ons met een klein lichtje begonnen, maar is nu een grote vuurtoren. Het is ontstaan uit de eerste koffiecrisis, waarbij wij inzagen dat in het oude verdienmodel geen continuïteit zat. Om een voorbeeld te geven: aan een koffiestruik zitten rijpe, onrijpe en overrijpe bessen, waarin de bonen zitten. Als je gaat voor kwaliteit, oogst je alleen de rijpe bessen. Dan betaal je de boer een hogere prijs, maar het is ook duurzamer omdat je minder verspilling hebt. Als je, zoals wij, 25 jaar geleden begint met dit soort dingen, en ziet dat het werkt, ga je vanzelf anderen ermee besmetten.”

Hij gelooft in ‘totale duurzaamheid’, zegt hij. “Dus niet alleen een koffiekeurmerk ­bijvoorbeeld. Maar ook duurzaam in transport, voorraadbeheer, koffieapparatuur en zelfs het hrm-beleid.” Dat betekent nogal wat, beseft hij. “Voor elke kop koffie die je drinkt is 140 liter water nodig in het hele productieproces. Als jij vindt dat duurzaamheid van belang is, zul je daar dus ook naar moeten kijken. En zo hebben wij in elke processtap maatregelen ingevoerd. Ik rij bijvoorbeeld zelf ook in een A-label auto, en compenseer de rest van de CO2-uitstoot met bomenaanplant.”

Rendement

Verdienen aan duurzaamheid is altijd een kwestie van lange adem, aldus de Peeze-directeur. “We wisten in 1994 natuurlijk niet dat de energieprijzen in 20 jaar zouden verviervoudigen, maar de investeringen in energiebeheer die wij toen hebben gedaan, betalen zich nu keihard uit.”

Maar het gaat niet alleen om directe harde pegels, zegt hij. “De investeringen leveren ons ook goede naamsbekendheid op. Bovendien hebben wij een ziekteverzuim van maar 1,4 procent, en is de binding van de medewerkers groot. Plus nog iets belangrijks: het is ook voor mijzelf heel goed geweest. Ik heb twee kinderen, en wil zeker weten dat de dingen die ik doe zo min mogelijk schade toebrengen aan hun toekomst.”


>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Alexander Osterwalder: 'Dit is het tijdperk van de innovatiechirurg'

Alexander Osterwalder: 'Dit is het tijdperk van de innovatiechirurg'

Strategie- en innovatietools zijn gedateerd, vindt Alexander Osterwalder. 'We bellen ook niet meer met een jaren-90-mobiel.' Lees verder

5 mythes rond productiviteit ontmaskerd

5 mythes rond productiviteit ontmaskerd

Je moet meer, meer, meer werken, want dat is goed, beter, best. Toch? Misschien ook niet. 5 stellingen ontkracht. Lees verder

Onzekerheid over KLM-ontslagen; Black Friday komt naar Nederland

Onzekerheid over KLM-ontslagen; Black Friday komt naar Nederland

Plus: 'Overname NRC Media voor 90 miljoen', PostNL verder op zondag en Philips-ceo waarschuwt voor Google. Lees verder

Bob ontdekt een pikant filmpje op YouTube

Bob ontdekt een pikant filmpje op YouTube

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer wordt er getongd op 'joetuub'. Lees verder

Het succes van Catawiki, die ándere online marktplaats van Nederland

Het succes van Catawiki, die ándere online marktplaats van Nederland

Online marktplaats Catawiki onderscheidt zich met een focus op verzamelaars. Origineel Gouden Kalf kopen? Check. Lees verder

Tim Smit: 'Risico’s nemen geeft je de zuurstof om succesvol te zijn'

Tim Smit: 'Risico’s nemen geeft je de zuurstof om succesvol te zijn'

Nederlander Tim Smit is geslagen tot Brits ridder en richtte de grootste botanische tuin ter wereld op. Hoe is hem dat gelukt? Lees verder

Fastned breidt uit in Duitsland; Fred de la Bretonière verkoopt zijn zaak

Fastned breidt uit in Duitsland; Fred de la Bretonière verkoopt zijn zaak

Plus: Samsung houdt grote schoonmaak, Uber is misschien wel 40 miljard dollar waard en Wal-Mart schrapt banen in China. Lees verder

Hoe de mobiele revolutie de bankensector op zijn kop zet

Hoe de mobiele revolutie de bankensector op zijn kop zet

Nederlandse banken ontslaan personeel, want: digitale revolutie. Zagen ze de opkomst van mobiel op tijd? En wat komt er nog aan? Lees verder

3 verklaringen voor de opkomst van de tweedehandsmarkt

3 verklaringen voor de opkomst van de tweedehandsmarkt

Kopen en verkopen op de tweedehandsmarkt is booming. Hoe groot is de markt en welke bedrijven spelen een belangrijke rol? Lees verder

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Is het een smartphone of een communicatiestrategie? Fairphone is beide en met beide succesvol. Ceo en oprichter Bas van Abel vertelt. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X