Peeze: Onze investeringen betalen zich nu keihard uit

Peter Boerman  
Koffiebonen

Het ‘zwarte goud’ heeft bij Peeze een groen tintje. De ruim 130 jaar oude koffiebranderij vindt duurzaamheid een levensvoorwaarde. "Ik wil mijn kinderen zeker niet schaden."

Geschiedenis van Peeze
In 1879 startten de gebroeders Peeze hun koffiebranderij in de buurt van Hengelo. Door de jaren heen heeft maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen er bijna ongemerkt zijn intrede gedaan. Sinds 1993 brandt het bedrijf koffie met het Max Havelaarkeurmerk. Inmiddels werken bij het bedrijf zo’n 50 mensen dagelijks aan een betere koffiebeleving.
“Het is bij ons nooit een bewuste actie geweest om duurzaam te worden”, zegt directeur Paul van der Hulst. “Het licht is bij ons langzaam beginnen te branden. Het is een ontdekkingstocht geworden. Duurzaamheid is bij ons met een klein lichtje begonnen, maar is nu een grote vuurtoren. Het is ontstaan uit de eerste koffiecrisis, waarbij wij inzagen dat in het oude verdienmodel geen continuïteit zat. Om een voorbeeld te geven: aan een koffiestruik zitten rijpe, onrijpe en overrijpe bessen, waarin de bonen zitten. Als je gaat voor kwaliteit, oogst je alleen de rijpe bessen. Dan betaal je de boer een hogere prijs, maar het is ook duurzamer omdat je minder verspilling hebt. Als je, zoals wij, 25 jaar geleden begint met dit soort dingen, en ziet dat het werkt, ga je vanzelf anderen ermee besmetten.”

Hij gelooft in ‘totale duurzaamheid’, zegt hij. “Dus niet alleen een koffiekeurmerk ­bijvoorbeeld. Maar ook duurzaam in transport, voorraadbeheer, koffieapparatuur en zelfs het hrm-beleid.” Dat betekent nogal wat, beseft hij. “Voor elke kop koffie die je drinkt is 140 liter water nodig in het hele productieproces. Als jij vindt dat duurzaamheid van belang is, zul je daar dus ook naar moeten kijken. En zo hebben wij in elke processtap maatregelen ingevoerd. Ik rij bijvoorbeeld zelf ook in een A-label auto, en compenseer de rest van de CO2-uitstoot met bomenaanplant.”

Rendement

Verdienen aan duurzaamheid is altijd een kwestie van lange adem, aldus de Peeze-directeur. “We wisten in 1994 natuurlijk niet dat de energieprijzen in 20 jaar zouden verviervoudigen, maar de investeringen in energiebeheer die wij toen hebben gedaan, betalen zich nu keihard uit.”

Maar het gaat niet alleen om directe harde pegels, zegt hij. “De investeringen leveren ons ook goede naamsbekendheid op. Bovendien hebben wij een ziekteverzuim van maar 1,4 procent, en is de binding van de medewerkers groot. Plus nog iets belangrijks: het is ook voor mijzelf heel goed geweest. Ik heb twee kinderen, en wil zeker weten dat de dingen die ik doe zo min mogelijk schade toebrengen aan hun toekomst.”


>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Leren leidinggeven van een marineofficier

Leren leidinggeven van een marineofficier

Een nieuw boek dat leidinggeven bekijkt vanuit een marineofficier. Bedrijfsleven en defensie verschillen niet veel. Lees verder

Waarom een goede handdruk zo belangrijk is

Waarom een goede handdruk zo belangrijk is

De traditionele handdruk is nog steeds de meest gebruikte begroetingsvorm. Maar vergis je niet in de valkuilen van handen schudden. Lees verder

Hoe klantgerichtheid een autogarage door de crisis leidt

Hoe klantgerichtheid een autogarage door de crisis leidt

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Deze keer: Kees Bakker (60), oprichter van auto- en schadebedrijf Kees Bakker in Lisse. Lees verder

Smartphone-scannen bij AH; Beckers verlaat Delhaize

Smartphone-scannen bij AH; Beckers verlaat Delhaize

Plus: Nieuw Amsterdams bedrijf stapt in voetbaluitzendingen, Zalando maakt winst en VDL Nedcar bouwde 29.000 Mini's. Lees verder

Bob verdiept zich in actuele managementboeken

Bob verdiept zich in actuele managementboeken

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer verdiept hij zich in actuele managementliteratuur. Lees verder

Waarom de organisatiecultuur van Zappos werkt

Waarom de organisatiecultuur van Zappos werkt

Deel 6 van een serie over organisatieculturen: Zappos wil klanten een WOW-moment bezorgen. Lees verder

Holland Casino maakt weer winst; ITV praat met Talpa over overname

Holland Casino maakt weer winst; ITV praat met Talpa over overname

Plus: V&D betaalt zijn eigenaar een wel heel hoge rente, de grote iPad komt binnenkort en Fastned is boos. Lees verder

Peiling: wat vind jij de grootste ergernissen op de werkvloer?

Peiling: wat vind jij de grootste ergernissen op de werkvloer?

Ergernis op de werkvloer, iedereen kent het. Doe mee met de peiling van psychologe Roos Vonk: wat zijn jouw grootste ergernissen? Lees verder

Deze acht miljardairs zijn in 2015 de rijkste van hun land

Deze acht miljardairs zijn in 2015 de rijkste van hun land

Het seizoen van jaarrekeningen en balansen is weer aangebroken. Forbes actualiseerde de jaarlijkse lijst van miljardairs voor 2015. Lees verder

Waarom leiderschap niet te leren is: 
'Wat vaak mist, is solide kennis'

Waarom leiderschap niet te leren is: 
'Wat vaak mist, is solide kennis'

Investeringen in leiderschapsontwikkeling zorgen niet voor meer tevredenheid over onze leiders. Hoe komt dat? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X