Peeze: Onze investeringen betalen zich nu keihard uit

Peter Boerman  
Koffiebonen

Het ‘zwarte goud’ heeft bij Peeze een groen tintje. De ruim 130 jaar oude koffiebranderij vindt duurzaamheid een levensvoorwaarde. "Ik wil mijn kinderen zeker niet schaden."

Geschiedenis van Peeze
In 1879 startten de gebroeders Peeze hun koffiebranderij in de buurt van Hengelo. Door de jaren heen heeft maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen er bijna ongemerkt zijn intrede gedaan. Sinds 1993 brandt het bedrijf koffie met het Max Havelaarkeurmerk. Inmiddels werken bij het bedrijf zo’n 50 mensen dagelijks aan een betere koffiebeleving.
“Het is bij ons nooit een bewuste actie geweest om duurzaam te worden”, zegt directeur Paul van der Hulst. “Het licht is bij ons langzaam beginnen te branden. Het is een ontdekkingstocht geworden. Duurzaamheid is bij ons met een klein lichtje begonnen, maar is nu een grote vuurtoren. Het is ontstaan uit de eerste koffiecrisis, waarbij wij inzagen dat in het oude verdienmodel geen continuïteit zat. Om een voorbeeld te geven: aan een koffiestruik zitten rijpe, onrijpe en overrijpe bessen, waarin de bonen zitten. Als je gaat voor kwaliteit, oogst je alleen de rijpe bessen. Dan betaal je de boer een hogere prijs, maar het is ook duurzamer omdat je minder verspilling hebt. Als je, zoals wij, 25 jaar geleden begint met dit soort dingen, en ziet dat het werkt, ga je vanzelf anderen ermee besmetten.”

Hij gelooft in ‘totale duurzaamheid’, zegt hij. “Dus niet alleen een koffiekeurmerk ­bijvoorbeeld. Maar ook duurzaam in transport, voorraadbeheer, koffieapparatuur en zelfs het hrm-beleid.” Dat betekent nogal wat, beseft hij. “Voor elke kop koffie die je drinkt is 140 liter water nodig in het hele productieproces. Als jij vindt dat duurzaamheid van belang is, zul je daar dus ook naar moeten kijken. En zo hebben wij in elke processtap maatregelen ingevoerd. Ik rij bijvoorbeeld zelf ook in een A-label auto, en compenseer de rest van de CO2-uitstoot met bomenaanplant.”

Rendement

Verdienen aan duurzaamheid is altijd een kwestie van lange adem, aldus de Peeze-directeur. “We wisten in 1994 natuurlijk niet dat de energieprijzen in 20 jaar zouden verviervoudigen, maar de investeringen in energiebeheer die wij toen hebben gedaan, betalen zich nu keihard uit.”

Maar het gaat niet alleen om directe harde pegels, zegt hij. “De investeringen leveren ons ook goede naamsbekendheid op. Bovendien hebben wij een ziekteverzuim van maar 1,4 procent, en is de binding van de medewerkers groot. Plus nog iets belangrijks: het is ook voor mijzelf heel goed geweest. Ik heb twee kinderen, en wil zeker weten dat de dingen die ik doe zo min mogelijk schade toebrengen aan hun toekomst.”


>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Nieuwe strategie? Maak haar met het hele bedrijf

Nieuwe strategie? Maak haar met het hele bedrijf

Bij FMO werd de meerjarenstrategie bottom up geformuleerd. Ceo Nanno Kleiterp: ‘Veel kennis en inspiratie zit in de mensen.’ Lees verder

Hoe creëer je als manager flow in jouw team?

Hoe creëer je als manager flow in jouw team?

In de flow zitten betekent dat de boel op rolletjes loopt, ook bij medewerkers. Klinkt ideaal, maar hoe creeër je zo'n situatie? Lees verder

Heineken verliest in de horeca; Zwijgzaam Apple onderzoekt naaktfoto-hack

Heineken verliest in de horeca; Zwijgzaam Apple onderzoekt naaktfoto-hack

Plus: Nederlandse hotelprijzen stijgen minder hard, Rabobank stopt met Schretlen en miljardenovername voor AkzoNobel? Lees verder

Daan krijgt kus van Yolanthe Cabaudinges

Daan krijgt kus van Yolanthe Cabaudinges

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer moet hij Chantal opvangen: het wordt haar éven te veel. Lees verder

'IT vraagt nu ander managementmodel'

'IT vraagt nu ander managementmodel'

IT-afdelingen besteden 80 procent van hun budget aan behoud en 20 procent aan vernieuwing. Dat moet juist andersom, zegt VMware. Lees verder

Een uitleg over beacons in 8 bakens

Een uitleg over beacons in 8 bakens

De adoptie van beacons is enorm, zeker internationaal gezien. Dit is wat je over de apparaatjes moet weten: beacons voor dummies. Lees verder

'Smartphone wordt persoonlijke assistent dankzij beacons'

'Smartphone wordt persoonlijke assistent dankzij beacons'

Beacons zijn the next big thing voor de fysieke retail, maar waarom? 'Hierdoor kan offline wat online al jaren een feit is.' Lees verder

'Apple stapt in mobiel betalen'; JPMorgan bang voor 'Lehman-moment'

'Apple stapt in mobiel betalen'; JPMorgan bang voor 'Lehman-moment'

Plus: Chanel vestigt internationaal hoofdkantoor in Amsterdam, Angry Birds-baas stapt op en Shell-cto wordt topman NAM. Lees verder

Dit zijn de stijgers en dalers in de luchtvaartindustrie

Dit zijn de stijgers en dalers in de luchtvaartindustrie

De concurrentie in het luchtruim is moordend. Welke luchtvaartbedrijven kloppen aan de deur en welke passen op hun tellen? Lees verder

Wordt 'achteraf betalen' de doorbraak van PayPal?

Wordt 'achteraf betalen' de doorbraak van PayPal?

PayPal maakt achteraf betalen voor e-commerce mogelijk. Wordt het de definitieve doorbraak van de betaaldienst? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X