Peeze: Onze investeringen betalen zich nu keihard uit

Peter Boerman  
Koffiebonen

Het ‘zwarte goud’ heeft bij Peeze een groen tintje. De ruim 130 jaar oude koffiebranderij vindt duurzaamheid een levensvoorwaarde. "Ik wil mijn kinderen zeker niet schaden."

Geschiedenis van Peeze
In 1879 startten de gebroeders Peeze hun koffiebranderij in de buurt van Hengelo. Door de jaren heen heeft maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen er bijna ongemerkt zijn intrede gedaan. Sinds 1993 brandt het bedrijf koffie met het Max Havelaarkeurmerk. Inmiddels werken bij het bedrijf zo’n 50 mensen dagelijks aan een betere koffiebeleving.
“Het is bij ons nooit een bewuste actie geweest om duurzaam te worden”, zegt directeur Paul van der Hulst. “Het licht is bij ons langzaam beginnen te branden. Het is een ontdekkingstocht geworden. Duurzaamheid is bij ons met een klein lichtje begonnen, maar is nu een grote vuurtoren. Het is ontstaan uit de eerste koffiecrisis, waarbij wij inzagen dat in het oude verdienmodel geen continuïteit zat. Om een voorbeeld te geven: aan een koffiestruik zitten rijpe, onrijpe en overrijpe bessen, waarin de bonen zitten. Als je gaat voor kwaliteit, oogst je alleen de rijpe bessen. Dan betaal je de boer een hogere prijs, maar het is ook duurzamer omdat je minder verspilling hebt. Als je, zoals wij, 25 jaar geleden begint met dit soort dingen, en ziet dat het werkt, ga je vanzelf anderen ermee besmetten.”

Hij gelooft in ‘totale duurzaamheid’, zegt hij. “Dus niet alleen een koffiekeurmerk ­bijvoorbeeld. Maar ook duurzaam in transport, voorraadbeheer, koffieapparatuur en zelfs het hrm-beleid.” Dat betekent nogal wat, beseft hij. “Voor elke kop koffie die je drinkt is 140 liter water nodig in het hele productieproces. Als jij vindt dat duurzaamheid van belang is, zul je daar dus ook naar moeten kijken. En zo hebben wij in elke processtap maatregelen ingevoerd. Ik rij bijvoorbeeld zelf ook in een A-label auto, en compenseer de rest van de CO2-uitstoot met bomenaanplant.”

Rendement

Verdienen aan duurzaamheid is altijd een kwestie van lange adem, aldus de Peeze-directeur. “We wisten in 1994 natuurlijk niet dat de energieprijzen in 20 jaar zouden verviervoudigen, maar de investeringen in energiebeheer die wij toen hebben gedaan, betalen zich nu keihard uit.”

Maar het gaat niet alleen om directe harde pegels, zegt hij. “De investeringen leveren ons ook goede naamsbekendheid op. Bovendien hebben wij een ziekteverzuim van maar 1,4 procent, en is de binding van de medewerkers groot. Plus nog iets belangrijks: het is ook voor mijzelf heel goed geweest. Ik heb twee kinderen, en wil zeker weten dat de dingen die ik doe zo min mogelijk schade toebrengen aan hun toekomst.”


>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Zes tips om wanbetaling te voorkomen

Zes tips om wanbetaling te voorkomen

We mogen dan langzaam uit de crisis kruipen, de drang om facturen op tijd te betalen, laat nog steeds te wensen over. Lees verder

Hoe Phil Knight van Nike een wereldsucces maakte

Hoe Phil Knight van Nike een wereldsucces maakte

Wat is het geheim van de permanente coolness van Nike? Héél dicht bij de sport blijven, zo blijkt uit een analyse. Lees verder

Allemachtig, wat doen de Nederlandse bedrijven het weer goed

Allemachtig, wat doen de Nederlandse bedrijven het weer goed

Over de hele linie geven de halfjaarcijfers van Nederlandse bedrijven de laatste weken een rooskleurig beeld. Een overzicht(je). Lees verder

Dit zijn de favoriete boeken van Elon Musk

Dit zijn de favoriete boeken van Elon Musk

Welke boeken mogen er mee in de vakantiekoffer? Bekijk eens de favoriete boeken van Elon Musk. Lees verder

Amsterdam in top20 startupsteden; Goed halfjaar voor Heineken

Amsterdam in top20 startupsteden; Goed halfjaar voor Heineken

Plus: Goed halfjaar voor Heineken, Uber meer dan 45 miljard waard, superrijken azen op Amsterdam en Bitcoin-topman opgepakt. Lees verder

Dit is waarom Spyker geen levensvatbare toekomst heeft

Dit is waarom Spyker geen levensvatbare toekomst heeft

Victor Muller flikt het weer. Spyker poetst zijn schulden weg en komt uit surseance. Maar de sportwagenbouwer heeft allerminst een levensvatbare toekomst. Dit is waarom. Lees verder

Een visie is een plek, niet een punt

Een visie is een plek, niet een punt

Een visie moet met ons meegroeien. Daarom is het geen punt, maar een plek, betoogt Paul Hughes. Lees verder

Zo ontwikkel je veerkracht tegen stress

Zo ontwikkel je veerkracht tegen stress

Veerkracht is geen kwestie van aanleg, je kan jezelf erin trainen. En het helpt om stress flink  te verminderen. Lees verder

Beursgang ABN Amro is goedkoop; Spyker uit surseance

Beursgang ABN Amro is goedkoop; Spyker uit surseance

Plus: Paul Jansen nieuwe hoofdredacteur De Telegraaf, verkoop Samsung Galaxy S6 valt tegen en Amsterdam beteugelt uitbreiding hotels. Lees verder

Bob verdedigt zijn exorbitante bonus

Bob verdedigt zijn exorbitante bonus

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer verdedigt hij zijn exorbitante bonus. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X