Zuinig produceren doe je zo

05 apr 2012  |   Pierre de Winter | Fotografie Bas Losekoot  
Hattum&Hr Slijkhuis - Sanorice

Energiebesparingen zijn lucratief. In de Nederlandse vestiging van rijstwafelfabrikant Sanorice zorgen financieel directeur Ton van Hattum en plant manager Richard Slijkhuis sinds 2009 voor enorme verbeteringen. Hun aanpak stap voor stap.

1. Sturen op kwaliteit

Ton van Hattum: “We zien onszelf niet als voorloper in duurzaamheid, hoewel we als fabrikant zonder eigen merk bewust hebben gezorgd dat we certificaten hebben van de meeste milieu- en fair trade labels. Met name omdat onze klanten – grote retailers – daarom vragen. Om dit te realiseren hebben we vanuit de holding een kwaliteitsteam in het leven geroepen. Al onze rijstleveranciers voldoen aan strenge voorwaarden op het gebied van zaken als waterverbruik, bestrijdingsmiddelen en personeelsbeleid. Overigens halen wij onze rijst voor bijna honderd procent uit Italië, per trein. Azië is weliswaar goedkoper, maar als je vervolgens een schip hierheen moet laten varen, ben je net zo duur uit.”

2. Grootste verbruikers opsporen

Richard Slijkhuis: “In 2009 zijn we naar onze energiesituatie gaan kijken, want we wisten dat er nog veel besparingen mogelijk waren. Wij werken met condensoren, die perslucht produceren. Die perslucht is nodig om onder grote druk van rijst wafels te kunnen maken. Maar die perslucht verbruikt ook veruit de grootste hoeveelheid energie in ons productieproces. Dus zijn we gaan kijken of we ook met minder perslucht toe zouden kunnen. Dat bleek ruimschoots het geval. We hebben een slim computerprogramma in de aansturing van onze compressoren geïntegreerd, dat aangeeft wanneer er perslucht geproduceerd moet worden, maar ook wanneer niet. Dat blijkt een fantastische investering te zijn, want we hebben onze energierekening er op jaarbasis met zo'n 25 tot 30 procent mee omlaag gekregen. In euro's is dat meer dan een ton.”

3. Werkomstandigheden verbeteren

Wat het Sanorice oplevert?

> Energiebesparing ter waarde van zo'n 160.000 euro op jaarbasis

> Betere arbeidsomstandigheden

> Het behoud van grote retailers als klant
“Een ander punt waar we mee aan de slag zijn gegaan, is de verlichting in de fabriek. Wij zijn een volcontinu bedrijf, waar dus ook 's nachts wordt gewerkt. Dat heeft grote invloed op het bioritme van de mensen in onze nachtploegen. Hoe helderder en gelijkmatiger het licht in de fabriek, hoe beter dat is voor het bioritme van onze mensen. Daarom hebben we alle tl-verlichting vervangen door verlichting van de nieuwste generatie, wat een einde heeft gemaakt aan alle donkere plekken in de fabriek. Daarnaast betekent het één buis in plaats van twee, wat een energiebesparing oplevert van zo'n 50 procent. Tot slot zijn we in de kantoren en de kantine overgestapt op LED-verlichting. Alles bij elkaar een behoorlijke investering, maar die is met maximaal vier jaar terugverdiend en het levert ons een daadwerkelijke verbetering van de werkomstandigheden voor onze mensen op.”

4. Agenda bepalen

“We hebben voor de nabije toekomst nog drie aandachtspunten op onze duurzame agenda staan: zo willen we het gasverbruik  reduceren van de ovens waarin we onze wafels drogen en willen we werken aan onze pofmachines. Tot slot gaan we kijken hoe we slimmer kunnen schoonmaken met minder water.”

Ton van Hattum: “Het is een kwestie van één plus één is drie. In mijn ogen zou iedereen hiermee bezig moeten zijn. Energie is zo'n enorme kostenpost, daar moet je gewoon mee aan de slag.”
 

  • Sanorice in Veenendaal produceert hoofdzakelijk rijstwafels. De wafels worden naturel, maar ook met coatings en/of toegevoegde smaken aangeboden aan verschillende consumentenmerken.
     
  • Naast de fabriek in Veenendaal zijn er nog twee, in België en Italië.
     
  • De Sanorice-holding – de overkoepelende directie van de drie vestigingen – is marktleider op het gebied van rijstwafels in Europa en heeft het streven de grootste ter wereld te worden.
     
  • Sanorice Nederland heeft 103 medewerkers en 25 miljoen euro omzet. Sanorice Holding zet 60 miljoen euro om.

 

Deze casus is afkomstig uit het gratis te downloaden boekje 'Groen Succes'

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
BMW-ceo Nederland: 'Ons humeur mag niet onze klantvriendelijkheid bepalen'

BMW-ceo Nederland: 'Ons humeur mag niet onze klantvriendelijkheid bepalen'

Het gaat goed met BMW. Het Duitse automerk behaalt al 5 jaar op rij recordwinsten. En dan nu ook nog eens #5 in de MT500. Lees verder

Vijf succesvolle manieren om aandacht te trekken

Vijf succesvolle manieren om aandacht te trekken

Wie de aandacht van zijn publiek grijpt én vasthoudt, heeft goud in handen. Vijf tips op een rijtje. Lees verder

Dominique Haijtema: Is een Chief Reputation Officer een goed idee?

Dominique Haijtema: Is een Chief Reputation Officer een goed idee?

Goed reputatiemanagement is essentieel voor je imago én voor je toekomst als bedrijf, vindt hoofdredacteur Dominique Haijtema. Lees verder

NXP verkoopt onderdeel aan Chinezen; Duitse Imtech-baas bekent fraude

NXP verkoopt onderdeel aan Chinezen; Duitse Imtech-baas bekent fraude

Plus: Letse leasemaatschappij maakt bezwaar tegen schulddeal Spyker, Argos Oil fuseert en ABP wordt kritischer. Lees verder

Bob pusht de verkeerde managementgoeroe

Bob pusht de verkeerde managementgoeroe

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer pusht Bob de verkeerde managementgoeroe. Lees verder

Managers kiezen Shell als bedrijf met beste reputatie

Managers kiezen Shell als bedrijf met beste reputatie

Shell is het beste bedrijf van Nederland, vindt de MT-lezer. Ook opvallend: lof voor BMW, Microsoft, KLM en Triodos. Lees verder

Dit zijn de 50 beste bedrijven van Nederland

Dit zijn de 50 beste bedrijven van Nederland

Volgens de Nederlandse managers hebben deze 50 bedrijven de beste reputatie. Lees verder

MT500: Dit zijn de winnaars per criterium

MT500: Dit zijn de winnaars per criterium

De respondenten van de MT500 is gevraagd naar hun oordeel over drie criteria. Dit zijn de toppers op die gebieden. Lees verder

MT500: Dit zijn de winnaars per sector

MT500: Dit zijn de winnaars per sector

Zoek hier uw eigen sector en kijk welke bedrijven door uw collega's als beste in de branche worden gezien. Lees verder

V&D praat weer over loonsverlaging; Shell winnaar van MT500

V&D praat weer over loonsverlaging; Shell winnaar van MT500

Plus: Nike genoemd in Fifa-schandaal, NAM moet kosten flink verlagen en Sony ziet toekomst voor Blu-ray. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X