Zuinig produceren doe je zo

05 apr 2012  |   Pierre de Winter | Fotografie Bas Losekoot  
Hattum&Hr Slijkhuis - Sanorice

Energiebesparingen zijn lucratief. In de Nederlandse vestiging van rijstwafelfabrikant Sanorice zorgen financieel directeur Ton van Hattum en plant manager Richard Slijkhuis sinds 2009 voor enorme verbeteringen. Hun aanpak stap voor stap.

1. Sturen op kwaliteit

Ton van Hattum: “We zien onszelf niet als voorloper in duurzaamheid, hoewel we als fabrikant zonder eigen merk bewust hebben gezorgd dat we certificaten hebben van de meeste milieu- en fair trade labels. Met name omdat onze klanten – grote retailers – daarom vragen. Om dit te realiseren hebben we vanuit de holding een kwaliteitsteam in het leven geroepen. Al onze rijstleveranciers voldoen aan strenge voorwaarden op het gebied van zaken als waterverbruik, bestrijdingsmiddelen en personeelsbeleid. Overigens halen wij onze rijst voor bijna honderd procent uit Italië, per trein. Azië is weliswaar goedkoper, maar als je vervolgens een schip hierheen moet laten varen, ben je net zo duur uit.”

2. Grootste verbruikers opsporen

Richard Slijkhuis: “In 2009 zijn we naar onze energiesituatie gaan kijken, want we wisten dat er nog veel besparingen mogelijk waren. Wij werken met condensoren, die perslucht produceren. Die perslucht is nodig om onder grote druk van rijst wafels te kunnen maken. Maar die perslucht verbruikt ook veruit de grootste hoeveelheid energie in ons productieproces. Dus zijn we gaan kijken of we ook met minder perslucht toe zouden kunnen. Dat bleek ruimschoots het geval. We hebben een slim computerprogramma in de aansturing van onze compressoren geïntegreerd, dat aangeeft wanneer er perslucht geproduceerd moet worden, maar ook wanneer niet. Dat blijkt een fantastische investering te zijn, want we hebben onze energierekening er op jaarbasis met zo'n 25 tot 30 procent mee omlaag gekregen. In euro's is dat meer dan een ton.”

3. Werkomstandigheden verbeteren

Wat het Sanorice oplevert?

> Energiebesparing ter waarde van zo'n 160.000 euro op jaarbasis

> Betere arbeidsomstandigheden

> Het behoud van grote retailers als klant
“Een ander punt waar we mee aan de slag zijn gegaan, is de verlichting in de fabriek. Wij zijn een volcontinu bedrijf, waar dus ook 's nachts wordt gewerkt. Dat heeft grote invloed op het bioritme van de mensen in onze nachtploegen. Hoe helderder en gelijkmatiger het licht in de fabriek, hoe beter dat is voor het bioritme van onze mensen. Daarom hebben we alle tl-verlichting vervangen door verlichting van de nieuwste generatie, wat een einde heeft gemaakt aan alle donkere plekken in de fabriek. Daarnaast betekent het één buis in plaats van twee, wat een energiebesparing oplevert van zo'n 50 procent. Tot slot zijn we in de kantoren en de kantine overgestapt op LED-verlichting. Alles bij elkaar een behoorlijke investering, maar die is met maximaal vier jaar terugverdiend en het levert ons een daadwerkelijke verbetering van de werkomstandigheden voor onze mensen op.”

4. Agenda bepalen

“We hebben voor de nabije toekomst nog drie aandachtspunten op onze duurzame agenda staan: zo willen we het gasverbruik  reduceren van de ovens waarin we onze wafels drogen en willen we werken aan onze pofmachines. Tot slot gaan we kijken hoe we slimmer kunnen schoonmaken met minder water.”

Ton van Hattum: “Het is een kwestie van één plus één is drie. In mijn ogen zou iedereen hiermee bezig moeten zijn. Energie is zo'n enorme kostenpost, daar moet je gewoon mee aan de slag.”
 

  • Sanorice in Veenendaal produceert hoofdzakelijk rijstwafels. De wafels worden naturel, maar ook met coatings en/of toegevoegde smaken aangeboden aan verschillende consumentenmerken.
     
  • Naast de fabriek in Veenendaal zijn er nog twee, in België en Italië.
     
  • De Sanorice-holding – de overkoepelende directie van de drie vestigingen – is marktleider op het gebied van rijstwafels in Europa en heeft het streven de grootste ter wereld te worden.
     
  • Sanorice Nederland heeft 103 medewerkers en 25 miljoen euro omzet. Sanorice Holding zet 60 miljoen euro om.

 

Deze casus is afkomstig uit het gratis te downloaden boekje 'Groen Succes'

Gerelateerde artikelen:


Meer over duurzaam | praktijk:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wanneer bereikt de geek nou eens de Raad van Bestuur?

Wanneer bereikt de geek nou eens de Raad van Bestuur?

Ieder bedrijf verandert in een digitaal databedrijf. Maar waarom zitten er dan in zo weinig raden van bestuur mensen met tech-kennis? Lees verder

Bob introduceert een nieuw IT-systeem

Bob introduceert een nieuw IT-systeem

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 218 gaat - eindelijk - het nieuwe IT-systeem live. Lees verder

Gamification op het slagveld; de kracht van een spelletje

Gamification op het slagveld; de kracht van een spelletje

Om op speelse wijze je medewerkers verder te ontwikkelen of door middel van een spel tot hogere resultaten te stuwen is niet nieuw. Lees verder

Leren van Wehkamp: zo zet je influencers effectief in

Leren van Wehkamp: zo zet je influencers effectief in

Een eigen YouTube kanaal en een reeks invloedrijke vloggers; de metamorfose van Wehkamp van webshop naar inspiratieplatform, zorgde voor 300 procent meer traffic. Wat kunnen B2B-bedrijven leren van het succesverhaal van Wehkamp? Lees verder

7 gouden tips van ervaren managers om met een gerust hart op vakantie te kunnen

7 gouden tips van ervaren managers om met een gerust hart op vakantie te kunnen

Zorgeloos op vakantie gaan blijft een uitdaging, zeker voor managers. 7 ervaren leiders delen hun tip om de boel in de vakantie de boel te laten zijn. Lees verder

Flixbus gaat voor Brexin: nieuwe buslijnen naar Londen dankzij overname Megabus

Flixbus gaat voor Brexin: nieuwe buslijnen naar Londen dankzij overname Megabus

Met de overname van Megabus breidt Flixbus de buslijnen ook uit naar Londen, ook na de Brexit. Zo groeit de ov-disruptor verder in Europa. Lees verder

De leiderschapslessen van een WK-winnende honkbalcoach

De leiderschapslessen van een WK-winnende honkbalcoach

Brian Farley was de eerste ooit die een Europees team wereldkampioen maakte. Nu leert hij leiders in het bedrijfsleven net zo effectief te worden. Lees verder

30 procent MKB moet businessmodel omgooien om niet binnen 5 jaar failliet te gaan

30 procent MKB moet businessmodel omgooien om niet binnen 5 jaar failliet te gaan

Een derde van de middelgrote MKB bedrijven verwacht 2022 niet te halen zonder het businessmodel drastisch om te gooien. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Elk bedrijf wordt een technologiebedrijf. Maar wie kan je het best helpen om van die transformatie een succes te maken? MT vroeg het zijn lezers, voor de 16e keer op rij. KPN en Exact worden het meest genoemd – én het meest gewaardeerd. Lees verder

Fiction wordt science: bellen met een hologram

Fiction wordt science: bellen met een hologram

Hologrammen bestaan natuurlijk al veel langer, maar sinds kort zijn er technieken waarmee we met behulp van Virtual Reality-software die hologrammen kunnen aanraken, draaien en manipuleren als ware het fysieke objecten. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X