Zuinig produceren doe je zo

05 apr 2012  |   Pierre de Winter | Fotografie Bas Losekoot  
Hattum&Hr Slijkhuis - Sanorice

Energiebesparingen zijn lucratief. In de Nederlandse vestiging van rijstwafelfabrikant Sanorice zorgen financieel directeur Ton van Hattum en plant manager Richard Slijkhuis sinds 2009 voor enorme verbeteringen. Hun aanpak stap voor stap.

1. Sturen op kwaliteit

Ton van Hattum: “We zien onszelf niet als voorloper in duurzaamheid, hoewel we als fabrikant zonder eigen merk bewust hebben gezorgd dat we certificaten hebben van de meeste milieu- en fair trade labels. Met name omdat onze klanten – grote retailers – daarom vragen. Om dit te realiseren hebben we vanuit de holding een kwaliteitsteam in het leven geroepen. Al onze rijstleveranciers voldoen aan strenge voorwaarden op het gebied van zaken als waterverbruik, bestrijdingsmiddelen en personeelsbeleid. Overigens halen wij onze rijst voor bijna honderd procent uit Italië, per trein. Azië is weliswaar goedkoper, maar als je vervolgens een schip hierheen moet laten varen, ben je net zo duur uit.”

2. Grootste verbruikers opsporen

Richard Slijkhuis: “In 2009 zijn we naar onze energiesituatie gaan kijken, want we wisten dat er nog veel besparingen mogelijk waren. Wij werken met condensoren, die perslucht produceren. Die perslucht is nodig om onder grote druk van rijst wafels te kunnen maken. Maar die perslucht verbruikt ook veruit de grootste hoeveelheid energie in ons productieproces. Dus zijn we gaan kijken of we ook met minder perslucht toe zouden kunnen. Dat bleek ruimschoots het geval. We hebben een slim computerprogramma in de aansturing van onze compressoren geïntegreerd, dat aangeeft wanneer er perslucht geproduceerd moet worden, maar ook wanneer niet. Dat blijkt een fantastische investering te zijn, want we hebben onze energierekening er op jaarbasis met zo'n 25 tot 30 procent mee omlaag gekregen. In euro's is dat meer dan een ton.”

3. Werkomstandigheden verbeteren

Wat het Sanorice oplevert?

> Energiebesparing ter waarde van zo'n 160.000 euro op jaarbasis

> Betere arbeidsomstandigheden

> Het behoud van grote retailers als klant
“Een ander punt waar we mee aan de slag zijn gegaan, is de verlichting in de fabriek. Wij zijn een volcontinu bedrijf, waar dus ook 's nachts wordt gewerkt. Dat heeft grote invloed op het bioritme van de mensen in onze nachtploegen. Hoe helderder en gelijkmatiger het licht in de fabriek, hoe beter dat is voor het bioritme van onze mensen. Daarom hebben we alle tl-verlichting vervangen door verlichting van de nieuwste generatie, wat een einde heeft gemaakt aan alle donkere plekken in de fabriek. Daarnaast betekent het één buis in plaats van twee, wat een energiebesparing oplevert van zo'n 50 procent. Tot slot zijn we in de kantoren en de kantine overgestapt op LED-verlichting. Alles bij elkaar een behoorlijke investering, maar die is met maximaal vier jaar terugverdiend en het levert ons een daadwerkelijke verbetering van de werkomstandigheden voor onze mensen op.”

4. Agenda bepalen

“We hebben voor de nabije toekomst nog drie aandachtspunten op onze duurzame agenda staan: zo willen we het gasverbruik  reduceren van de ovens waarin we onze wafels drogen en willen we werken aan onze pofmachines. Tot slot gaan we kijken hoe we slimmer kunnen schoonmaken met minder water.”

Ton van Hattum: “Het is een kwestie van één plus één is drie. In mijn ogen zou iedereen hiermee bezig moeten zijn. Energie is zo'n enorme kostenpost, daar moet je gewoon mee aan de slag.”
 

  • Sanorice in Veenendaal produceert hoofdzakelijk rijstwafels. De wafels worden naturel, maar ook met coatings en/of toegevoegde smaken aangeboden aan verschillende consumentenmerken.
     
  • Naast de fabriek in Veenendaal zijn er nog twee, in België en Italië.
     
  • De Sanorice-holding – de overkoepelende directie van de drie vestigingen – is marktleider op het gebied van rijstwafels in Europa en heeft het streven de grootste ter wereld te worden.
     
  • Sanorice Nederland heeft 103 medewerkers en 25 miljoen euro omzet. Sanorice Holding zet 60 miljoen euro om.

 

Deze casus is afkomstig uit het gratis te downloaden boekje 'Groen Succes'

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
8 tips voor meer vertrouwen op de werkvloer

8 tips voor meer vertrouwen op de werkvloer

De crisis heeft het gevoel van vertrouwen tussen werkgever en werknemer flink aangetast. 8 tips voor herstel. Lees verder

Bob merkt dat afscheid nemen nog knap lastig is

Bob merkt dat afscheid nemen nog knap lastig is

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering blijkt afscheid nemen nog knap lastig. Lees verder

Waarom startups de nieuwe kennisbron zijn voor TMG

Waarom startups de nieuwe kennisbron zijn voor TMG

TMG, uitgever van grootste krant van krant van Nederland, zoekt naar innovatie die niet gebonden is aan bedrijfsbelangen. Hoe zit dat? Lees verder

'Shell verkoopt olievelden Nigeria'; Zara haalt 'Jodenster-shirt' uit de handel

'Shell verkoopt olievelden Nigeria'; Zara haalt 'Jodenster-shirt' uit de handel

Plus: UPC en Ziggo moeten dokken, SNS maakt minder verlies, Alibaba ziet winst verdrievoudigen en Ryanair komt met business class. Lees verder

Arko van Brakel: 'Ga terug naar de waarden van je bedrijf'

Arko van Brakel: 'Ga terug naar de waarden van je bedrijf'

Veel bedrijven houden stug vast aan hun normen, ondanks alle nadelen. Arko van Brakel roept op terug te gaan naar de bedrijfswaarden. Lees verder

'Tegenspraak is nog een pril vakgebied'

'Tegenspraak is nog een pril vakgebied'

Binnen management is tegenspraak weinig ontwikkeld. ‘Managers willen niet horen dat ze onvoldoende worden tegengesproken.’ Lees verder

HP sleept Deloitte voor de rechter; Philips-spinout naar Medtronic

HP sleept Deloitte voor de rechter; Philips-spinout naar Medtronic

Plus: Betalen via Facebook, Ziggo mag verkocht, Philips-spinout naar Medtronic, woede over Hema's Piet en dodelijk salaris. Lees verder

Wat deed jij toen je 33 was? Daniel Schwartz is Burger King-ceo

Wat deed jij toen je 33 was? Daniel Schwartz is Burger King-ceo

Burger King neemt het Canadese Tim Hortons over en vertrekt uit de VS. De 33-jarige Daniel Schwartz is het brein achter deze zet. Lees verder

Wat is Twitch?

Wat is Twitch?

Amazon neemt Twitch over, voor een bedrag van 970 miljoen dollar. Wat is het voor bedrijf en waarom is de website zo'n succes? Lees verder

Niet Google maar Amazon koopt Twitch; 'Vrees voor derde recessie op rij'

Niet Google maar Amazon koopt Twitch; 'Vrees voor derde recessie op rij'

Plus: Imtech verkoopt ICT-tak, Ziggo-ceo heeft nieuwe baan, energiebedrijven hebben slechte service en 'Transavia moet snijden'. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X