Zuinig produceren doe je zo

05 apr 2012  |   Pierre de Winter | Fotografie Bas Losekoot  
Hattum&Hr Slijkhuis - Sanorice

Energiebesparingen zijn lucratief. In de Nederlandse vestiging van rijstwafelfabrikant Sanorice zorgen financieel directeur Ton van Hattum en plant manager Richard Slijkhuis sinds 2009 voor enorme verbeteringen. Hun aanpak stap voor stap.

1. Sturen op kwaliteit

Ton van Hattum: “We zien onszelf niet als voorloper in duurzaamheid, hoewel we als fabrikant zonder eigen merk bewust hebben gezorgd dat we certificaten hebben van de meeste milieu- en fair trade labels. Met name omdat onze klanten – grote retailers – daarom vragen. Om dit te realiseren hebben we vanuit de holding een kwaliteitsteam in het leven geroepen. Al onze rijstleveranciers voldoen aan strenge voorwaarden op het gebied van zaken als waterverbruik, bestrijdingsmiddelen en personeelsbeleid. Overigens halen wij onze rijst voor bijna honderd procent uit Italië, per trein. Azië is weliswaar goedkoper, maar als je vervolgens een schip hierheen moet laten varen, ben je net zo duur uit.”

2. Grootste verbruikers opsporen

Richard Slijkhuis: “In 2009 zijn we naar onze energiesituatie gaan kijken, want we wisten dat er nog veel besparingen mogelijk waren. Wij werken met condensoren, die perslucht produceren. Die perslucht is nodig om onder grote druk van rijst wafels te kunnen maken. Maar die perslucht verbruikt ook veruit de grootste hoeveelheid energie in ons productieproces. Dus zijn we gaan kijken of we ook met minder perslucht toe zouden kunnen. Dat bleek ruimschoots het geval. We hebben een slim computerprogramma in de aansturing van onze compressoren geïntegreerd, dat aangeeft wanneer er perslucht geproduceerd moet worden, maar ook wanneer niet. Dat blijkt een fantastische investering te zijn, want we hebben onze energierekening er op jaarbasis met zo'n 25 tot 30 procent mee omlaag gekregen. In euro's is dat meer dan een ton.”

3. Werkomstandigheden verbeteren

Wat het Sanorice oplevert?

> Energiebesparing ter waarde van zo'n 160.000 euro op jaarbasis

> Betere arbeidsomstandigheden

> Het behoud van grote retailers als klant
“Een ander punt waar we mee aan de slag zijn gegaan, is de verlichting in de fabriek. Wij zijn een volcontinu bedrijf, waar dus ook 's nachts wordt gewerkt. Dat heeft grote invloed op het bioritme van de mensen in onze nachtploegen. Hoe helderder en gelijkmatiger het licht in de fabriek, hoe beter dat is voor het bioritme van onze mensen. Daarom hebben we alle tl-verlichting vervangen door verlichting van de nieuwste generatie, wat een einde heeft gemaakt aan alle donkere plekken in de fabriek. Daarnaast betekent het één buis in plaats van twee, wat een energiebesparing oplevert van zo'n 50 procent. Tot slot zijn we in de kantoren en de kantine overgestapt op LED-verlichting. Alles bij elkaar een behoorlijke investering, maar die is met maximaal vier jaar terugverdiend en het levert ons een daadwerkelijke verbetering van de werkomstandigheden voor onze mensen op.”

4. Agenda bepalen

“We hebben voor de nabije toekomst nog drie aandachtspunten op onze duurzame agenda staan: zo willen we het gasverbruik  reduceren van de ovens waarin we onze wafels drogen en willen we werken aan onze pofmachines. Tot slot gaan we kijken hoe we slimmer kunnen schoonmaken met minder water.”

Ton van Hattum: “Het is een kwestie van één plus één is drie. In mijn ogen zou iedereen hiermee bezig moeten zijn. Energie is zo'n enorme kostenpost, daar moet je gewoon mee aan de slag.”
 

  • Sanorice in Veenendaal produceert hoofdzakelijk rijstwafels. De wafels worden naturel, maar ook met coatings en/of toegevoegde smaken aangeboden aan verschillende consumentenmerken.
     
  • Naast de fabriek in Veenendaal zijn er nog twee, in België en Italië.
     
  • De Sanorice-holding – de overkoepelende directie van de drie vestigingen – is marktleider op het gebied van rijstwafels in Europa en heeft het streven de grootste ter wereld te worden.
     
  • Sanorice Nederland heeft 103 medewerkers en 25 miljoen euro omzet. Sanorice Holding zet 60 miljoen euro om.

 

Deze casus is afkomstig uit het gratis te downloaden boekje 'Groen Succes'

Gerelateerde artikelen:


Meer over duurzaam | praktijk:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Hannie Kroes: 'Ik zit hier niet om mensen nachtmerries te bezorgen'

Hannie Kroes: 'Ik zit hier niet om mensen nachtmerries te bezorgen'

Na 30 jaar leiderschap doet Hannie Kroes een boekje open over haar managementstijl.  Lees verder

Een succesvolle contentstrategie in 6 stappen

Een succesvolle contentstrategie in 6 stappen

Contentmarketing is geen kwestie van je verhaal lukraak de wereld in slingeren. Om succes te boeken moet je een strategie hebben. De 6 stappen uitThe Content Inc. Model van Joe Pulizzi kosten tijd (ga uit van een jaar) en geld, maar kunnen veel opleveren. Lees verder

Geheime TTIP documenten op straat - KPN ziet resultaat verslechteren maar consequenties blijven uit

Geheime TTIP documenten op straat - KPN ziet resultaat verslechteren maar consequenties blijven uit

Plus: Nieuw Nederlands exportproduct in de maak, Fugro schrapt banen en het aantal stakingen piekte afgelopen jaar Lees verder

Bob de manager en het broeikaseffect

Bob de manager en het broeikaseffect

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Hij belandt nu in een acute olie-crisis. Lees verder

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Wie zaken wil doen in China kan niet terugvallen op oude gewoontes. De grootste markt ter wereld heeft eigen gebruiken en gewoontes. Lees verder

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Het zakelijk gebruik van Dropbox groeit hard, ook in Nederland. Dat komt door vooral de enorme 'deelfactor'. Lees verder

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

Darren Huston, ceo van Booking.com én moederbedrijf Priceline.com, moest wegens een relatie met een collega per direct opstappen. Een overzichtje. Lees verder

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Ongelimiteerde vakantiedagen, hackathons, een maand met je team op Bali wonen, zelf je salaris bepalen, een jaar op reis terwijl je op afstand werkt…. je collega’s die overal ter wereld wonen en werken…. Lees verder

Waarde creëren met big data

Waarde creëren met big data

De grootste uitdaging van big data is niet het vinden van voldoende informatie. Het gaat vooral om wat u met die informatie doet. Lees verder

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Plus: Rabobank sluit deal met crowdfunders, overname in filmanimatieland en Volkswagen krijgt harde klappen na sjoemelsoftware-schandaal. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X