Zuinig produceren doe je zo

05 apr 2012  |   Pierre de Winter | Fotografie Bas Losekoot  
Hattum&Hr Slijkhuis - Sanorice

Energiebesparingen zijn lucratief. In de Nederlandse vestiging van rijstwafelfabrikant Sanorice zorgen financieel directeur Ton van Hattum en plant manager Richard Slijkhuis sinds 2009 voor enorme verbeteringen. Hun aanpak stap voor stap.

1. Sturen op kwaliteit

Ton van Hattum: “We zien onszelf niet als voorloper in duurzaamheid, hoewel we als fabrikant zonder eigen merk bewust hebben gezorgd dat we certificaten hebben van de meeste milieu- en fair trade labels. Met name omdat onze klanten – grote retailers – daarom vragen. Om dit te realiseren hebben we vanuit de holding een kwaliteitsteam in het leven geroepen. Al onze rijstleveranciers voldoen aan strenge voorwaarden op het gebied van zaken als waterverbruik, bestrijdingsmiddelen en personeelsbeleid. Overigens halen wij onze rijst voor bijna honderd procent uit Italië, per trein. Azië is weliswaar goedkoper, maar als je vervolgens een schip hierheen moet laten varen, ben je net zo duur uit.”

2. Grootste verbruikers opsporen

Richard Slijkhuis: “In 2009 zijn we naar onze energiesituatie gaan kijken, want we wisten dat er nog veel besparingen mogelijk waren. Wij werken met condensoren, die perslucht produceren. Die perslucht is nodig om onder grote druk van rijst wafels te kunnen maken. Maar die perslucht verbruikt ook veruit de grootste hoeveelheid energie in ons productieproces. Dus zijn we gaan kijken of we ook met minder perslucht toe zouden kunnen. Dat bleek ruimschoots het geval. We hebben een slim computerprogramma in de aansturing van onze compressoren geïntegreerd, dat aangeeft wanneer er perslucht geproduceerd moet worden, maar ook wanneer niet. Dat blijkt een fantastische investering te zijn, want we hebben onze energierekening er op jaarbasis met zo'n 25 tot 30 procent mee omlaag gekregen. In euro's is dat meer dan een ton.”

3. Werkomstandigheden verbeteren

Wat het Sanorice oplevert?

> Energiebesparing ter waarde van zo'n 160.000 euro op jaarbasis

> Betere arbeidsomstandigheden

> Het behoud van grote retailers als klant
“Een ander punt waar we mee aan de slag zijn gegaan, is de verlichting in de fabriek. Wij zijn een volcontinu bedrijf, waar dus ook 's nachts wordt gewerkt. Dat heeft grote invloed op het bioritme van de mensen in onze nachtploegen. Hoe helderder en gelijkmatiger het licht in de fabriek, hoe beter dat is voor het bioritme van onze mensen. Daarom hebben we alle tl-verlichting vervangen door verlichting van de nieuwste generatie, wat een einde heeft gemaakt aan alle donkere plekken in de fabriek. Daarnaast betekent het één buis in plaats van twee, wat een energiebesparing oplevert van zo'n 50 procent. Tot slot zijn we in de kantoren en de kantine overgestapt op LED-verlichting. Alles bij elkaar een behoorlijke investering, maar die is met maximaal vier jaar terugverdiend en het levert ons een daadwerkelijke verbetering van de werkomstandigheden voor onze mensen op.”

4. Agenda bepalen

“We hebben voor de nabije toekomst nog drie aandachtspunten op onze duurzame agenda staan: zo willen we het gasverbruik  reduceren van de ovens waarin we onze wafels drogen en willen we werken aan onze pofmachines. Tot slot gaan we kijken hoe we slimmer kunnen schoonmaken met minder water.”

Ton van Hattum: “Het is een kwestie van één plus één is drie. In mijn ogen zou iedereen hiermee bezig moeten zijn. Energie is zo'n enorme kostenpost, daar moet je gewoon mee aan de slag.”
 

  • Sanorice in Veenendaal produceert hoofdzakelijk rijstwafels. De wafels worden naturel, maar ook met coatings en/of toegevoegde smaken aangeboden aan verschillende consumentenmerken.
     
  • Naast de fabriek in Veenendaal zijn er nog twee, in België en Italië.
     
  • De Sanorice-holding – de overkoepelende directie van de drie vestigingen – is marktleider op het gebied van rijstwafels in Europa en heeft het streven de grootste ter wereld te worden.
     
  • Sanorice Nederland heeft 103 medewerkers en 25 miljoen euro omzet. Sanorice Holding zet 60 miljoen euro om.

 

Deze casus is afkomstig uit het gratis te downloaden boekje 'Groen Succes'

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom betrokkenheid begint met eigenzinnigheid

Waarom betrokkenheid begint met eigenzinnigheid

Medewerkers meer betrokken maken? Begin bij hun eigenzinnigheid. Lastig misschien, maar eigenzinnigheid draagt wel bij aan resultaten. Lees verder

Geen zin in tegenspraak? De lessen van Vestia

Geen zin in tegenspraak? De lessen van Vestia

Geen zin in tegenspraak? Vestia-bestuurder Erik Staal wist er wel raad mee: hij schakelde alle oppositie uit. De gevolgen zijn bekend. Lees verder

Afsplitsen van Philips? Prima, bewijzen deze 9 bedrijven

Afsplitsen van Philips? Prima, bewijzen deze 9 bedrijven

Terwijl Philips verder wordt uitgekleed, gaat het prima met de in het verleden afgestoten bedrijfsonderdelen. Een overzicht.  Lees verder

De businessschool die alle conventies aan zijn laars lapt

De businessschool die alle conventies aan zijn laars lapt

Geen collegegeld, geen boeken, geen schoolbanken, geen cijfers: Knowmads lapt alle onderwijsconventies aan zijn laars. Lees verder

Govert Hamers: De lijn tussen innovatie en bedrijfsresultaat is causaal

Govert Hamers: De lijn tussen innovatie en bedrijfsresultaat is causaal

Of vernieuwende concepten impact hebben, is pas na een tijd zichtbaar bij Vanderlande. 'Maar de businesscase moet kloppen.' Lees verder

Philips splitst zich op in twee bedrijven; Brits bedrijf dumpt ISIS als naam

Philips splitst zich op in twee bedrijven; Brits bedrijf dumpt ISIS als naam

Plus: Ikea met zonnepanelen in Nederland, piloten Air France keren zich tegen Transavia en 10 miljoen iPhones verkocht in eerste weekend. Lees verder

Daan de Reiziger wil geen koffie en zeker geen M&M's

Daan de Reiziger wil geen koffie en zeker geen M&M's

Daan is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer is hij op pad met Linda, die niets met onbemande pompstations heeft. Lees verder

Doe als Larry Ellison (Oracle), wees niet bescheiden over je salaris

Doe als Larry Ellison (Oracle), wees niet bescheiden over je salaris

De flamboyante Oracle-ceo Larry Ellison stopt, maar blijft vanuit de coulissen toekijken. Wie is hij en wat kan je van hem leren? Lees verder

Jenn Lim: Ieder bedrijf moet zijn eigen vorm van geluk vinden

Jenn Lim: Ieder bedrijf moet zijn eigen vorm van geluk vinden

'Happy' is, naast een wereldhit van Pharrell Williams, ook een manier voor bedrijven om hun productiviteit te verhogen. Lees verder

Bert Habets: 'Doorwrochte businessplannen zijn verleden tijd'

Bert Habets: 'Doorwrochte businessplannen zijn verleden tijd'

Bert Habets, ceo van RTL Nederland, heeft voor elk goed idee budget klaarliggen. 'Dat inspireert mensen om risico te nemen.' Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X