Sociale media: een tiplijst voor bedrijven

25 sep 2012  |   Rob van Leeuwen  

Uit nieuw onderzoek blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders actief is op sociale media. Wat moet je daar als bedrijf mee? Vijf tips.

Sociale media tiplijst voor bedrijven

We wisten het natuurlijk al langer, maar het is weer bewezen: sociale media zijn behoorlijk populair in Nederland. 66 procent van de Nederlanders heeft een Facebook-account, terwijl 33 procent het nog steeds goed volhoudt op Hyves. LinkedIn (29 procent) en Twitter (24 procent) volgen op gepaste afstand. Ondertussen neemt de adoptie van mobiel internet nog steeds toe: 45 procent van de Nederlanders heeft inmiddels een smartphone, 13 procent bezit een tablet.

Dit en meer komt naar voren uit onderzoek van InSites Consulting (check ook de slideshow met alle uitkomsten) in 19 landen waaronder Nederland, onder 7.829 consumenten van 15 jaar en ouder. Leuk om te weten natuurlijk, maar wat moet je als Nederlands bedrijf met al deze informatie? Een tiplijst aan de hand van enkele inzichten uit het onderzoek.Over sociale media gesproken...

Management Team heeft naast een tijdschrift en website ook een dagelijkse nieuwsbrief en is verder aanwezig op sociale media Twitter en Facebook. Vinden we leuk. Like!

Meer over sociale media?

Alles wat je moet weten vind je in ons Dossier Social Media.

1. Speel in op mobiel gebruik

53 procent van de smartphonegebruikers vergelijkt online de prijzen als ze aan het winkelen zijn. Dat zal veel winkeliers nachtmerries bezorgen. Het gaat al niet zo goed met de retail en de vooruitzichten zijn niet veel beter, zeker als grootmacht Amazon.com in oktober écht officieel in Nederland van start gaat. Lees hoe je je kan voorbereiden op de komst van Amazon.com en schiet niet in de verdediging, maar benadruk je onderscheid van de online concurrent. Bijvoorbeeld met functies van de smartphone die juist mogelijkheden bieden. Denk aan mobiel betalen (53% van de respondenten zegt kleine mobiele betalingen te willen doen), gratis wifi zodat je klanten langer in de winkel blijven, het aanbieden van QR-codes die extra informatie geven en het zorgen voor klantenbinding. Inderdaad, dat kan bijvoorbeeld via sociale mediakanalen.

2. Leer van de grootheden

7.829 consumenten kunnen er niet naast zitten. Uit het onderzoek blijkt dat de sociale mediastrategie van de volgende tien merken het meeste wordt gewaardeerd: Nike, Adidas, Apple, Coca Cola, Samsung, Dove, H&M, Sony, Nivea en Nokia. Spiek bijvoorbeeld eens op de Facebookpagina van H&M om te achterhalen hoe ze die meer dan 12 miljoen likes hebben binnen gehengeld. Of haal inspiratie uit de sociale mediastrategie die werd ontwikkeld voor de lancering van de nieuwste Batman-film, waar we eerder al over schreven. Lees ook: sociale media, zo doen zij het.

3. Beperk je niet tot de usual suspects

Ja, Facebook is de grootste, maar outsiders Instagram en Pinterest groeien gestaag. 41 procent van de Pinterest-gebruikers zegt branded content op hun pagina te delen, terwijl dat geldt voor 35 procent van de Instagram-gebruikers. Dat doen consumenten natuurlijk deels uit eigen beweging, dus zonder dat je daar meteen veel invloed op hebt. Toch hebben uiteenlopende merken als Burberry en Starbucks al enorme groepen fans verzameld op deze netwerken en zijn de plaatjesparades op Instagram en Pinterest bijvoorbeeld voor modemerken een mooi billboard. Het oog wil ook wat, en daar zijn deze netwerken een ideaal platform voor.

4. Betrek de consument met co-creatie

Echt waar: consumenten zijn over het algemeen behoorlijk vriendelijk. Meer dan de helft van de online communicatie over merken is positief van toon, slechts tien procent is negatief. Gemiddeld zijn sociale mediagebruikers verbonden met 10,6 merken, waarvan ze 7 bedrijven actief volgen en met 5 actief communiceren. Wat ze van een bedrijf willen? Productinformatie (62%), korting (61%), gratis dingen (58%) en nieuws (56%). Tegelijkertijd zegt maar liefst 56% dat ze bedrijven willen helpen met productverbetering. 13% van de consumenten hoeft daar zelfs helemaal niets voor terug te hebben en 44% wil slechts feedback wat je met hun input doet. Daar staat tegenover dat 44% ervoor betaald wil worden, 32% een speciale aanbieding eist en 29% hoopt goedkopere producten te krijgen. Nog een terzijde: het liefst helpen consumenten je via e-mail (66%), website (55%) of sociale media (44%). Even linken of nieuwsbrieflezers werven dus, als je een oproep doet vanuit sociale mediakanalen.

5. Speel in op de versnippering (of ga mobiel)

Het gebruik van sociale media eist nogal wat tijd op van consumenten en de opkomst van mobiel internet versnelt dit proces alleen maar. Ga maar na: in Europa heeft 48% van de consumenten een smartphone en de meeste van hen hebben een data-abonnement, aldus het onderzoek. 79% van de Europeanen heeft apps geinstalleerd (terzijde: het andere deel belt alleen?), gemiddeld zijn dat er 24, waarvan ze 8 minstens wekelijks gebruiken. Ook opvallend: 36% van de consumenten checkt sociale media tijdens het televisie kijken en radio luisteren. Misschien wel nét als de reclameblokken starten? Maar de ontwikkeling zorgt er niet alleen voor dat er minder tijd over is voor de traditionele media, ook de relatief nieuwe digitale kanalen hebben moeite met de versnippering van aandacht. Niet voor niets vraagt CNN zich af: zal mobiel de digitale advertentiemarkt vermorzelen?

Beeld via robstephaustralia

Meer over sociale media:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Bij rechercheonderzoeken van de politie zijn zelf opgeleide tegensprekers betrokken. 'Tegenspraak draait om vragen stellen.' Lees verder

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe dwingender de werkomgeving, hoe meer mensen schijnproductiviteit vertonen. De oplossing? Concentratie en een eigen ritme. Lees verder

Nieuwe functie: cultuurtechnisch vertaler

Nieuwe functie: cultuurtechnisch vertaler

Wat zijn de banen van de toekomst? De cultuurtechnisch vertaler gaat er zeker komen. Welke functies tip jij? Lees verder

ING schrapt 1.700 banen; waarom Apples online diensten niet goed werken

ING schrapt 1.700 banen; waarom Apples online diensten niet goed werken

Plus: voorlopig geen doorstart Halfords; Imtech geloofde klokkenluider niet. Lees verder

Deze 5 bedrijven strijden nog om de titel Gamechanger 2014

Deze 5 bedrijven strijden nog om de titel Gamechanger 2014

Wie wordt Gamechanger van het Jaar 2014? Van de 50 genomineerden maken nog 5 bedrijven kans op de titel. Lees verder

Daan de Reiziger leent zijn auto uit en wordt slapend rijk

Daan de Reiziger leent zijn auto uit en wordt slapend rijk

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer wordt hij slapend rijk van een nieuwe parkeer-vlieg- en verhuurservice. Lees verder

Het einde van de corporate

Het einde van de corporate

Corporates hebben de mond vol van innovatie, maar worden allemaal bedreigd. ‘Bestuurders zien het geweld niet aankomen.’ Lees verder

Action-ceo Ronald van der Mark: 'Only the paranoid survive'

Action-ceo Ronald van der Mark: 'Only the paranoid survive'

Action is succesvol omdat het al 20 jaar hetzelfde doet, zegt ceo Ronald van der Mark. 'Onze opkomst is lang gebagatelliseerd.' Lees verder

De onstuimige groei van de Action in 19 getallen

De onstuimige groei van de Action in 19 getallen

Als er één bedrijf het Nederlandse retaillandschap heeft veranderd, dan is het Action. De opmars in 19 cijfers. Lees verder

'Echte waarde ceo is onduidelijk'; Marijn Dekkers beste Duitse manager

'Echte waarde ceo is onduidelijk'; Marijn Dekkers beste Duitse manager

Plus: Goudhaan wordt buschauffeur, Petrobras-topman kreeg 22 miljoen van SBM en Arcadis beschermt NY metro. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X