Sociale media: een tiplijst voor bedrijven

25 sep 2012  |   Rob van Leeuwen  

Uit nieuw onderzoek blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders actief is op sociale media. Wat moet je daar als bedrijf mee? Vijf tips.

Sociale media tiplijst voor bedrijven

We wisten het natuurlijk al langer, maar het is weer bewezen: sociale media zijn behoorlijk populair in Nederland. 66 procent van de Nederlanders heeft een Facebook-account, terwijl 33 procent het nog steeds goed volhoudt op Hyves. LinkedIn (29 procent) en Twitter (24 procent) volgen op gepaste afstand. Ondertussen neemt de adoptie van mobiel internet nog steeds toe: 45 procent van de Nederlanders heeft inmiddels een smartphone, 13 procent bezit een tablet.

Dit en meer komt naar voren uit onderzoek van InSites Consulting (check ook de slideshow met alle uitkomsten) in 19 landen waaronder Nederland, onder 7.829 consumenten van 15 jaar en ouder. Leuk om te weten natuurlijk, maar wat moet je als Nederlands bedrijf met al deze informatie? Een tiplijst aan de hand van enkele inzichten uit het onderzoek.Over sociale media gesproken...

Management Team heeft naast een tijdschrift en website ook een dagelijkse nieuwsbrief en is verder aanwezig op sociale media Twitter en Facebook. Vinden we leuk. Like!

Meer over sociale media?

Alles wat je moet weten vind je in ons Dossier Social Media.

1. Speel in op mobiel gebruik

53 procent van de smartphonegebruikers vergelijkt online de prijzen als ze aan het winkelen zijn. Dat zal veel winkeliers nachtmerries bezorgen. Het gaat al niet zo goed met de retail en de vooruitzichten zijn niet veel beter, zeker als grootmacht Amazon.com in oktober écht officieel in Nederland van start gaat. Lees hoe je je kan voorbereiden op de komst van Amazon.com en schiet niet in de verdediging, maar benadruk je onderscheid van de online concurrent. Bijvoorbeeld met functies van de smartphone die juist mogelijkheden bieden. Denk aan mobiel betalen (53% van de respondenten zegt kleine mobiele betalingen te willen doen), gratis wifi zodat je klanten langer in de winkel blijven, het aanbieden van QR-codes die extra informatie geven en het zorgen voor klantenbinding. Inderdaad, dat kan bijvoorbeeld via sociale mediakanalen.

2. Leer van de grootheden

7.829 consumenten kunnen er niet naast zitten. Uit het onderzoek blijkt dat de sociale mediastrategie van de volgende tien merken het meeste wordt gewaardeerd: Nike, Adidas, Apple, Coca Cola, Samsung, Dove, H&M, Sony, Nivea en Nokia. Spiek bijvoorbeeld eens op de Facebookpagina van H&M om te achterhalen hoe ze die meer dan 12 miljoen likes hebben binnen gehengeld. Of haal inspiratie uit de sociale mediastrategie die werd ontwikkeld voor de lancering van de nieuwste Batman-film, waar we eerder al over schreven. Lees ook: sociale media, zo doen zij het.

3. Beperk je niet tot de usual suspects

Ja, Facebook is de grootste, maar outsiders Instagram en Pinterest groeien gestaag. 41 procent van de Pinterest-gebruikers zegt branded content op hun pagina te delen, terwijl dat geldt voor 35 procent van de Instagram-gebruikers. Dat doen consumenten natuurlijk deels uit eigen beweging, dus zonder dat je daar meteen veel invloed op hebt. Toch hebben uiteenlopende merken als Burberry en Starbucks al enorme groepen fans verzameld op deze netwerken en zijn de plaatjesparades op Instagram en Pinterest bijvoorbeeld voor modemerken een mooi billboard. Het oog wil ook wat, en daar zijn deze netwerken een ideaal platform voor.

4. Betrek de consument met co-creatie

Echt waar: consumenten zijn over het algemeen behoorlijk vriendelijk. Meer dan de helft van de online communicatie over merken is positief van toon, slechts tien procent is negatief. Gemiddeld zijn sociale mediagebruikers verbonden met 10,6 merken, waarvan ze 7 bedrijven actief volgen en met 5 actief communiceren. Wat ze van een bedrijf willen? Productinformatie (62%), korting (61%), gratis dingen (58%) en nieuws (56%). Tegelijkertijd zegt maar liefst 56% dat ze bedrijven willen helpen met productverbetering. 13% van de consumenten hoeft daar zelfs helemaal niets voor terug te hebben en 44% wil slechts feedback wat je met hun input doet. Daar staat tegenover dat 44% ervoor betaald wil worden, 32% een speciale aanbieding eist en 29% hoopt goedkopere producten te krijgen. Nog een terzijde: het liefst helpen consumenten je via e-mail (66%), website (55%) of sociale media (44%). Even linken of nieuwsbrieflezers werven dus, als je een oproep doet vanuit sociale mediakanalen.

5. Speel in op de versnippering (of ga mobiel)

Het gebruik van sociale media eist nogal wat tijd op van consumenten en de opkomst van mobiel internet versnelt dit proces alleen maar. Ga maar na: in Europa heeft 48% van de consumenten een smartphone en de meeste van hen hebben een data-abonnement, aldus het onderzoek. 79% van de Europeanen heeft apps geinstalleerd (terzijde: het andere deel belt alleen?), gemiddeld zijn dat er 24, waarvan ze 8 minstens wekelijks gebruiken. Ook opvallend: 36% van de consumenten checkt sociale media tijdens het televisie kijken en radio luisteren. Misschien wel nét als de reclameblokken starten? Maar de ontwikkeling zorgt er niet alleen voor dat er minder tijd over is voor de traditionele media, ook de relatief nieuwe digitale kanalen hebben moeite met de versnippering van aandacht. Niet voor niets vraagt CNN zich af: zal mobiel de digitale advertentiemarkt vermorzelen?

Beeld via robstephaustralia

Meer over sociale media:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wehkamp breidt uit naar België

Wehkamp breidt uit naar België

Wehkamp lanceert nog dit jaar een Belgische variant van zijn website. Topman: 'Overtuigd van een succesvolle introductie.' Lees verder

Het lot van AEX-ceo's: niemand praat over ze

Het lot van AEX-ceo's: niemand praat over ze

Over ceo's van AEX-bedrijven wordt nauwelijks gesproken op sociale media. 'Een gemiste kans.' Lees verder

5 redenen om je computer eens wat eerder uit te zetten

5 redenen om je computer eens wat eerder uit te zetten

Wie te weinig slaapt, presteert niet optimaal, wordt dik en kan meer depressieklachten krijgen. Waarom zou je nog overwerken? Lees verder

Paul Iske: 'We werken aan de next generation bank'

Paul Iske: 'We werken aan de next generation bank'

Innovatie is bij ABN Amro ingedaald zonder de oriëntatie naar buiten kwijt te raken, zegt chief dialogues officer Paul Iske.  Lees verder

Opluchting over Schots 'nee'; Larry Ellison stopt als Oracle-ceo

Opluchting over Schots 'nee'; Larry Ellison stopt als Oracle-ceo

Plus: Topman Baker Tilly Berk weg, ANP koopt Novum, RTL start nieuwe zakelijke zender en pensioen op komst voor Heineken-cfo. Lees verder

Hoe Woodwing creatief zaken doet over de grens

Hoe Woodwing creatief zaken doet over de grens

Steeds meer afnemers betalen te laat of helemaal niet, zeker als je zaken doet over de grens. WoodWing weet daar wel raad mee. Lees verder

Hoe Tim Cook de eilandencultuur bij Apple aanpakte

Hoe Tim Cook de eilandencultuur bij Apple aanpakte

De 'muren' die Steve Jobs zo zorgvuldig had bewaakt, brak zijn opvolger Tim Cook af - opeens werd er bij Apple samengewerkt. Lees verder

Bob de manager leert de waarde van feedback kennen

Bob de manager leert de waarde van feedback kennen

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 201 leert hij de waarde van zuivere feedback kennen. Lees verder

iOS 8 gedownload? 6 tips om meer uit je iPhone of iPad te halen

iOS 8 gedownload? 6 tips om meer uit je iPhone of iPad te halen

Niet alleen iOS, maak ook veel apps hebben gisteravond een update gehad. 6 productieve tips om meer uit je iPhone of iPad te halen. Lees verder

Is de klasse van KLM te kopiëren?

Is de klasse van KLM te kopiëren?

Merkbouw in de luchtvaart is helemaal niet moeilijk. KLM laat zien dat het kan én hoe leuk het is. Du pain, du vin, du KLM? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X