Sociale media: een tiplijst voor bedrijven

25 sep 2012  |   Rob van Leeuwen  

Uit nieuw onderzoek blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders actief is op sociale media. Wat moet je daar als bedrijf mee? Vijf tips.

Sociale media tiplijst voor bedrijven

We wisten het natuurlijk al langer, maar het is weer bewezen: sociale media zijn behoorlijk populair in Nederland. 66 procent van de Nederlanders heeft een Facebook-account, terwijl 33 procent het nog steeds goed volhoudt op Hyves. LinkedIn (29 procent) en Twitter (24 procent) volgen op gepaste afstand. Ondertussen neemt de adoptie van mobiel internet nog steeds toe: 45 procent van de Nederlanders heeft inmiddels een smartphone, 13 procent bezit een tablet.

Dit en meer komt naar voren uit onderzoek van InSites Consulting (check ook de slideshow met alle uitkomsten) in 19 landen waaronder Nederland, onder 7.829 consumenten van 15 jaar en ouder. Leuk om te weten natuurlijk, maar wat moet je als Nederlands bedrijf met al deze informatie? Een tiplijst aan de hand van enkele inzichten uit het onderzoek.Over sociale media gesproken...

Management Team heeft naast een tijdschrift en website ook een dagelijkse nieuwsbrief en is verder aanwezig op sociale media Twitter en Facebook. Vinden we leuk. Like!

Meer over sociale media?

Alles wat je moet weten vind je in ons Dossier Social Media.

1. Speel in op mobiel gebruik

53 procent van de smartphonegebruikers vergelijkt online de prijzen als ze aan het winkelen zijn. Dat zal veel winkeliers nachtmerries bezorgen. Het gaat al niet zo goed met de retail en de vooruitzichten zijn niet veel beter, zeker als grootmacht Amazon.com in oktober écht officieel in Nederland van start gaat. Lees hoe je je kan voorbereiden op de komst van Amazon.com en schiet niet in de verdediging, maar benadruk je onderscheid van de online concurrent. Bijvoorbeeld met functies van de smartphone die juist mogelijkheden bieden. Denk aan mobiel betalen (53% van de respondenten zegt kleine mobiele betalingen te willen doen), gratis wifi zodat je klanten langer in de winkel blijven, het aanbieden van QR-codes die extra informatie geven en het zorgen voor klantenbinding. Inderdaad, dat kan bijvoorbeeld via sociale mediakanalen.

2. Leer van de grootheden

7.829 consumenten kunnen er niet naast zitten. Uit het onderzoek blijkt dat de sociale mediastrategie van de volgende tien merken het meeste wordt gewaardeerd: Nike, Adidas, Apple, Coca Cola, Samsung, Dove, H&M, Sony, Nivea en Nokia. Spiek bijvoorbeeld eens op de Facebookpagina van H&M om te achterhalen hoe ze die meer dan 12 miljoen likes hebben binnen gehengeld. Of haal inspiratie uit de sociale mediastrategie die werd ontwikkeld voor de lancering van de nieuwste Batman-film, waar we eerder al over schreven. Lees ook: sociale media, zo doen zij het.

3. Beperk je niet tot de usual suspects

Ja, Facebook is de grootste, maar outsiders Instagram en Pinterest groeien gestaag. 41 procent van de Pinterest-gebruikers zegt branded content op hun pagina te delen, terwijl dat geldt voor 35 procent van de Instagram-gebruikers. Dat doen consumenten natuurlijk deels uit eigen beweging, dus zonder dat je daar meteen veel invloed op hebt. Toch hebben uiteenlopende merken als Burberry en Starbucks al enorme groepen fans verzameld op deze netwerken en zijn de plaatjesparades op Instagram en Pinterest bijvoorbeeld voor modemerken een mooi billboard. Het oog wil ook wat, en daar zijn deze netwerken een ideaal platform voor.

4. Betrek de consument met co-creatie

Echt waar: consumenten zijn over het algemeen behoorlijk vriendelijk. Meer dan de helft van de online communicatie over merken is positief van toon, slechts tien procent is negatief. Gemiddeld zijn sociale mediagebruikers verbonden met 10,6 merken, waarvan ze 7 bedrijven actief volgen en met 5 actief communiceren. Wat ze van een bedrijf willen? Productinformatie (62%), korting (61%), gratis dingen (58%) en nieuws (56%). Tegelijkertijd zegt maar liefst 56% dat ze bedrijven willen helpen met productverbetering. 13% van de consumenten hoeft daar zelfs helemaal niets voor terug te hebben en 44% wil slechts feedback wat je met hun input doet. Daar staat tegenover dat 44% ervoor betaald wil worden, 32% een speciale aanbieding eist en 29% hoopt goedkopere producten te krijgen. Nog een terzijde: het liefst helpen consumenten je via e-mail (66%), website (55%) of sociale media (44%). Even linken of nieuwsbrieflezers werven dus, als je een oproep doet vanuit sociale mediakanalen.

5. Speel in op de versnippering (of ga mobiel)

Het gebruik van sociale media eist nogal wat tijd op van consumenten en de opkomst van mobiel internet versnelt dit proces alleen maar. Ga maar na: in Europa heeft 48% van de consumenten een smartphone en de meeste van hen hebben een data-abonnement, aldus het onderzoek. 79% van de Europeanen heeft apps geinstalleerd (terzijde: het andere deel belt alleen?), gemiddeld zijn dat er 24, waarvan ze 8 minstens wekelijks gebruiken. Ook opvallend: 36% van de consumenten checkt sociale media tijdens het televisie kijken en radio luisteren. Misschien wel nét als de reclameblokken starten? Maar de ontwikkeling zorgt er niet alleen voor dat er minder tijd over is voor de traditionele media, ook de relatief nieuwe digitale kanalen hebben moeite met de versnippering van aandacht. Niet voor niets vraagt CNN zich af: zal mobiel de digitale advertentiemarkt vermorzelen?

Beeld via robstephaustralia

Meer over sociale media:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Kapotte software en bendgate: heeft Apple een imagoprobleem?

Kapotte software en bendgate: heeft Apple een imagoprobleem?

Vorige week trok Apple voor het eerst een softwareupdate terug. Daarna volgde 'bendgate'. Is meer schade te voorkomen? Lees verder

Coachend leiderschap? Zorg dat je eerst de baas wordt

Coachend leiderschap? Zorg dat je eerst de baas wordt

Je kan op verschillende manieren omgaan met hiërarchie op de werkvloer, maar zorg dat je geen allemansvriend wordt. Lees verder

Chantal loopt een blauwtje bij Daan de treinreiziger

Chantal loopt een blauwtje bij Daan de treinreiziger

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Deze keer vraagt zijn aantrekkelijkste collega of ze mee mag rijden. Lees verder

Lodewijk Asscher zaait robotangst; 'Leiderschapscrisis bij AF-KLM'

Lodewijk Asscher zaait robotangst; 'Leiderschapscrisis bij AF-KLM'

Plus: ING grootste in storingen, miljoenenboete voor KPN, Goudhaantje Michel Cup weg bij DE en Netflix stapt in films. Lees verder

Richard Branson: 'Met marketing alleen red je het niet'

Richard Branson: 'Met marketing alleen red je het niet'

Hoe haalt Richard Branson voordeel uit zijn imago? 'Zou jij lachen als je je werk in een ouderwets uniform moet doen?' Lees verder

De 10 meest bizarre promotiestunts van Richard Branson

De 10 meest bizarre promotiestunts van Richard Branson

Richard Branson staat bekend om zijn opmerkelijke promotiestunts. 10 legendarische voorbeelden op een rijtje. Lees verder

Oracle kiest voor 2 ceo's: meesterzet of vragen om ellende?

Oracle kiest voor 2 ceo's: meesterzet of vragen om ellende?

Oracle heeft opeens twee ceo's, net als Tory Burch. Is dat slim? 5 bedrijven die al ervaring hebben met 2 kapiteins op 1 schip.  Lees verder

'SNS Reaal dupe vastgoedhandelaar'; Air France-piloten vliegen weer

'SNS Reaal dupe vastgoedhandelaar'; Air France-piloten vliegen weer

Plus: Superbelegger Bill Gross stopt, Softbank wil Dreamworks en hebben Apple en Fiat belasting ontdoken? Lees verder

John Morrison: ‘We zijn allemaal medeplichtig’

John Morrison: ‘We zijn allemaal medeplichtig’

Grote bedrijven doen onvoldoende om mensenrechtenschendingen te voorkomen, vindt het Institute for Human Rights and Business. Lees verder

Koen Slippens (Sligro): Echte innovatie zit in businessmodellen

Koen Slippens (Sligro): Echte innovatie zit in businessmodellen

Een echte visionair bedenkt de stap die aan de techniek vooraf gaat, zegt Sligro-ceo Koen Slippens. 'Denk maar aan Spotify.' Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X