Bedrijven draaien beter met sociale media

16 mei 2012  |   Philip Bueters  
Socialize preview

Bedrijven hebben hoge verwachtingen van de inzet van social media. Eigenlijk is het een must.

 

Niet geheel toevallig was het Google, dat Milward Brown opdracht gaf werknemers van Europese bedrijven te bevragen over het gebruik van social media. Met Google+ heeft het immers grote ambities. Een tweede Facebook zal het misschien niet worden, maar voor zakelijk gebruik lijkt het best geschikt. Zeker met de andere clouddiensten die het aan bedrijven levert zijn leuke combinaties denkbaar. Vergelijk het met Yammer, het 'Facebook voor bedrijven' dat mikt op de integratie met crm, erp en andere software van derden om een sociale laag over bedrijfsprocessen te leggen. Het zou geen gek idee zijn om Yammer achterna te gaan.

Helemaal WC-eend is het onderzoek natuurlijk niet, want de 2700 corporate tijgers werd gevraagd hoe ze Twitter, Facebook, Yammer en alle andere sociale mediagereedschap inzetten op de vloer en vooral: wat ze ermee bereiken. Nou gaat er geen dag voorbij zonder feiten en cijfers over social mediagebruik, maar het Google-rapport is aardig doordat het zich strikt tot het zakelijke beperkt. Bovendien blijft het niet steken bij de inzet van Facebook om aan marketing te doen, maar keek het met een brede blik naar corporate social media.

Nederland blijft achter

Het beperkt zich bovendien tot een paar Europese landen, wat al tot een eerste opvallende uitkomst leidt: vooral Zuid-Europese werknemers en managers blijken dol op social media: maar liefst 74 procent van de ondervraagde Spanjaarden en Italianen zet het zakelijk in. Nederland blijkt, samen met Duitsland, daarbij vergeleken wat achter: slechts 54 procent gebruikt er social media op de vloer. Dubbel opmerkelijk, want privé lusten we toch wel pap van tweets en postings.

Senior werknemers gaan voor

Nog een aardige uitkomst: juist senior management gaat voorop in de social mediarevolutie: 74 procent maakt er gebruik van, tegenover 58 procent onder junioren. Daarmee wordt overigens niet bedoeld dat de grijze haren het actiefst zijn: in leeftijd was het verschil tussen de senior en junior medewerkers maar een jaar of drie. Gemiddeld maakt een derde van de professionals dagelijks gebruik van externe social media als Google+, Facebook en Twitter. Een kwart zet dagelijks interne media in, slechts een kwart geeft aan nooit gebruik te maken van sociaal online gereedschap.

Er blijken verder weinig branches in Europa die Facebook en de rest echt links laten liggen. Creatieve bedrijven, de retail en producenten van consumentengoederen, de Unilevers, nemen de lead, maar ook in de maakindustrie en het vervoer gebruikt nog altijd bijna zestig procent van de ondervraagden een of meer social mediatools.

Waarvoor het wordt gebruikt 

Zoals gezegd, het gebruik blijft al lang niet meer beperkt tot twitteren om het merk onder de aandacht te brengen. Beter en efficiënter samenwerken met collega's, het sneller vinden van (mensen met) kennis binnen de organisatie en netwerken, daarvoor wordt social media gebruikt. Maar het blijkt ook een prima instrument om te brainstormen en ideeën los te krijgen van vaak verspreid werkende collega's. Als uiteindelijke doel van social mediagebruik geldt, dat het een bedrijf concurrerender zou moeten maken, de omzet doet stijgen en de groei versnellen. Ook het aantrekken en binnenhouden van de beste werknemers geldt vrij algemeen als doelstelling. 

en wat het oplevert...

Op al deze vlakken stellen Yammer, Twitter en de rest nauwelijks teleur. Bijna indrukwekkend is de impact die de Europese bedrijven toekennen aan social media in hun business: bijna zeventig procent van de ondervraagden geeft aan dat het de samenwerking binnen de onderneming bevordert en dat die daadwerkelijk concurrerender wordt, meer verkoopt en sneller groeit dankzij de nieuwe tools. Het aantrekken van personeel wordt ook in bijna zestig procent van de gevallen makkelijker bevonden, met dank aan social media. Let wel: het gaat nog altijd om de indruk van de mensen op de vloer, harde cijfers ontbreken in het Millward Brown-onderzoek.

...in de toekomst

Dat staat - mede daardoor? - bol van de verwachtingen. Tot nog meer enthousiasme laten de Europese bedrijfsmensen zich verleiden als het over de toekomst gaat: sociale media zullen leiden tot een bijgestelde bedrijfsstrategie, meent drie kwart van hen. Als bedrijven social media eenmaal omarmen, zorgt dat voor snellere groei, beter personeel en meer succes. Andersom: meer dan de helft ziet überhaupt geen toekomst  voor een bedrijf dat de ontwikkeling helemaal links laat liggen.

Social media en succes gaan samen

Het onderzoek van Millward Brown rechtvaardigt nog lang niet de stelling dat de inzet van social media leidt tot succes, groei, tevreden werknemers en een Brave New World. Maar andersom keert dat verband wel opvallend vaak terug: bedrijven met een omzet die de afgelopen jaren gemiddeld meer dan tien procent toenam, gebruiken vaker social media dan anderen. Van de groeibedrijven die dat doen, merkt 81 procent duidelijk impact op de groei. Van de enthousiaste gebruikers maakte 86 procent onlangs promotie en de social mediagebruikers blijken ook een stuk meer tevreden met hun werk.

Verplichte kost

HOE DOEN JULLIE HET?

De redacties van Sprout en Management Team zijn er van overtuigd dat in ons land veel ondernemers en bedrijven voorop lopen in het slim benutten van social media en de data eruit.

We zijn benieuwd naar die cases en willen graag in kaart brengen wat de stand van zaken in het bedrijfsleven in ons land is. Niet alleen voor onze eigen nieuwsgierigheid, maar ook om jullie, onze lezers op de hoogte te brengen en inspirerende cases voor te leggen.

Help mee aan het in kaart brengen van de stand van zaken en vul het online onderzoek in. Het beantwoorden van de vragen (ook een paar algemene voor de context) duurt een paar minuten. Over de resultaten publiceren we komende maand.

> Het onderzoek

Het onderzoek wordt uitgevoerd onder de lezers van Sprout en Management Team, in samenwerking met MarketingXperts.
Met zoveel enthousiasme kan een verstandig gerund bedrijf nauwelijks meer om Google+ en de rest heen, zou je denken. Marc L'Amie van Millward Brown wil nog net niet gezegd hebben dat social media leidt tot succes. "Tot nu toe lag de nadruk vaak op extern gebruik, wat je er intern mee kunt, is misschien minder bekend. De resultaten laten wel zien dat er voor social media een grote kans ligt. Misschien moet je er wel mee aan de slag om je bedrijf efficiënter te maken."

Extreem enthousiasme

Peter Kerkhof, die zich als prof aan de UvA en VU specialiseert in 'Customer Media', valt ook het enthousiasme op dat van het onderzoek afstraalt. "Als je kijkt hoeveel mensen aangeven dat een bedrijf niet kan overleven zonder social media, dan is dat best extreem. Ik vergelijk het met e-mail in 1983. Daarover heerste destijds ook een enorm enthousiasme, naast de gebruikelijke scepsis en angst die nieuwe technologie vaker ontmoet."

 

Vanuit zijn vakgebied houdt Kerkhof vooral het externe gebruik van social media bij. "Daarbij keken bedrijven eerst vooral naar het voorkomen van rampen, zoals klanten en werknemers die nare dingen zeggen over het bedrijf, maar inmiddels lijken ze doordrongen van het belang en de mogelijkheden die social media bieden." Hoewel er nog ontzettend veel wordt ontwikkeld en er nog meer te leren valt, maken steeds meer bedrijven serieus werk van de nieuwe manier van communicatie. "Bedrijven zullen communicatie steeds meer overlaten aan hun eigen werknemers, in plaats van aan gespecialiseerde bureaus of afdelingen."

>> Download hier het rapport als pdf

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over social media | strategie:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De lerende machine is straks overal. Deze 5 voorbeelden geven een kijkje in de toekomst

De lerende machine is straks overal. Deze 5 voorbeelden geven een kijkje in de toekomst

Machines die zichzelf leren verbeteren, we zijn er nog maar een kleine stap van verwijderd. Deze 5 voorbeelden laten zien hoe ver we zijn. Lees verder

Waarom de manager zelf het grootste obstakel voor innovatie is

Waarom de manager zelf het grootste obstakel voor innovatie is

Managers zijn van nature negatief. Daardoor zijn ze ongeschikt om ideeën van medewerkers te beoordelen, stelt wetenschapper Adam Grant. Lees verder

Tesla-ceo Elon Musk is nog lang niet klaar

Tesla-ceo Elon Musk is nog lang niet klaar

Elektrische auto's maken is voor Elon Musk niet genoeg. Wat staat er allemaal in Tesla's Masterplan, deel 2? Lees verder

Bezorging in steden moet schoner en slimmer; maar hoe doe je dat?

Bezorging in steden moet schoner en slimmer; maar hoe doe je dat?

Steden worden steeds voller en vuiler. Om het leefbaar te houden moet de distributie daarom schoner en slimmer. Hoe doe je dat? Lees verder

Haven R'dam verwerkt 3% minder goederen;  Stakingsdreiging ook bij KLM

Haven R'dam verwerkt 3% minder goederen; Stakingsdreiging ook bij KLM

Plus: Ook Deutsche compenseert MKB-derivaten volgens plan en 40% Nederlandse medewerkers ontevreden over manager. Lees verder

5 voorbeelden van het management-falen van Donald Trump

5 voorbeelden van het management-falen van Donald Trump

Als Donald Trump tóch nog president van de VS wordt, zal dat niet te danken zijn aan zijn campagnemanagement. 5 voorbeelden waar het misging. Lees verder

30% minder afleiding en stress? Doe wat aan al dat lawaai op de vloer

30% minder afleiding en stress? Doe wat aan al dat lawaai op de vloer

Het geluidsniveau in een open kantoor verminderen stuwt de concentratie van de medewerkers enorm, blijkt uit nieuw Zweeds praktijkonderzoek. Lees verder

Autonome voertuigen? Op zee zijn ze ineens héél dichtbij

Autonome voertuigen? Op zee zijn ze ineens héél dichtbij

Het duurt nog wel even voordat op straat autonome voertuigen rijden. In de oceanen kan het wel eens sneller realiteit worden. Lees verder

Zo leer je brainstormen als een Googler

Zo leer je brainstormen als een Googler

Brainstorms leveren zelden op wat je hoopt. Bij Google hebben ze de oorzaak gezocht en baseren ze hun brainstorms nu op 3 pijlers. Lees verder

Bob mailt met 'de vrouw van'

Bob mailt met 'de vrouw van'

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In deze aflevering krijgt Bob te maken met ‘de vrouw van’. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X