6 meetwaarden voor social media

23 aug 2011  |   sprout.nl  
Gebruikersgedrag

Sales, marketing, HR. Wie voor zijn bedrijf campagnes uitzet op internet, kan niet meer om social media heen. Neem netwerken als Twitter, Facebook en LinkedIn daarom mee in je analyse, als je bijvoorbeeld conversie of de mate van buzz rondom jouw merk wilt meten. Hierbij zes meetwaarden.

1 van 6

Meten van brandawareness

Om te beginnen breng je eerst snel in kaart hoeveel Twitter-volgers, Facebook-fans en LinkedIn-leden aan jou en je bedrijf verbonden zijn. Vervolgens houd je bij hoe deze aantallen in de loop der tijd groeien. Het exacte aantal followers, fans en zakelijke contacten is op zich onbelangrijk, want kwaliteit gaat voor kwantiteit, maar je doel is gewoon om patronen te ontdekken in je netwerk dat mogelijk groeit of krimpt. Hopelijk zie je dat de aantallen stijgen. Als je netwerk echter krimpt, is dit een goede indicator dat je je social media niet effectief gebruikt en van strategie moet veranderen.

Houd op Twitter ook het aantal mentions, ofwel het aantal keren dat je met een apestaartje op Twitter aangehaald wordt, periodiek bij. Probeer tijd te vinden om een bepaalde week of maand te analyseren. Ook nu kun je je conclusies trekken als dit aantal groeit of krimpt. Verder kun je op Facebook Insights uitzoeken hoe groot het percentage vrouwelijke en mannelijke fans is, en wat voor mate van interactie er op je pagina te vinden is.
 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
 
Volg MT op Facebook

X