Zo krijgt u een directeur aan het twitteren

17 mei 2011  |   Jos Veldwijk  
Social media

Twitter? Facebook? Wat hebben wij daar in vredesnaam aan? Als u ook zo'n moeite heeft om uw directeur te overtuigen van het nut van social media, dan zijn dit de tools om hem daarvan te overtuigen.

(geschreven door Podium-auteur Jos Veldwijk)

Via social media delen mensen kennis, informatie en ervaringen over bedrijven, personen, producten en diensten. Bedrijven die dit monitoren, hebben doorgaans beter inzicht in de actuele behoefte van de markt en kunnen dus invloed uitoefenen het beslissingsproces van klanten en prospects. De meeste leidinggevenden en professionals op het gebied van B2B marketing en communicatie zijn zich wel bewust van de noodzaak om in te spelen op de mogelijkheden die dit biedt. Desondanks hebben velen van hen moeite om de directie of het hoger management hier van te overtuigen. In dit artikel staan tips om u hierbij te helpen.

Waarom directies social media liever negeren

Het is in de eerste plaats belangrijk om de weerstand voor social media te begrijpen. In de meeste gevallen geldt: onbekend maakt onbemind. Veel organisaties zijn niet gewend om transparant te zijn en directieleden hebben graag grip op de zaak. Met de traditionele manier van marketing was dat eenvoudig en was er sprake van éénrichtingsverkeer: ontwikkel Unique Selling Points van de aangeboden producten of diensten, verpak deze in een mooie boodschap en stuur deze zo gericht mogelijk naar de beoogde doelgroep.

Regie losgelaten

Met de komst van social media krijgt marketing een nieuwe dimensie. Hier wordt de regie over de boodschap losgelaten en krijgt de stem van de klant een prominente plaats in de communicatie en bedrijfsvoering: klantgericht ondernemen pur sang. En daar moeten veel directies aan wennen, omdat ze niet op social media actief zijn en eigenlijk niet weten ‘hoe het werkt’. Zo hoor ik regelmatig de opmerking: ‘Twitter… wat een onzinnig geleuter’. Als deze onbekendheid ook nog gecombineerd wordt met negatieve verhalen over bedrijven die social media totaal verkeerd gebruiken, ontbreekt het vertrouwen in de zakelijke effectiviteit van social media.

Hieronder vindt u een aantal suggesties om uw directie of management team te overtuigen:
 

#1 Laat zien wat er online gezegd wordt

De snelste manier om mensen te overtuigen, is simpelweg te laten zien wat er gezegd wordt over uw organisatie, personen, producten of diensten. Maak daarvoor gebruik van gratis tools zoals Google Alerts en Social Mention. Voeg screenshots toe van recente tweets en geef aan in hoeverre het sentiment positief of negatief is. Vergeet niet om in uw presentatie aan te geven wat uw organisatie moet doen om negatief sentiment om te zetten in loyaliteit.
 

#2 Verstrek informatie over concurrenten

Vooral directeuren zijn erg gevoelig voor informatie over concurrenten. Als uw concurrenten actief zijn op social media, probeer dan die activiteiten te duiden en geef aan welke impact dat heeft. Daarnaast kunt u aangeven op welke manier uw organisatie leiderschap is uw sector of branche kan claimen, waardoor concurrenten op achterstand worden gezet.
 

#3 Presenteer best practices uit vergelijkbare branches

Kijk naar bedrijven in andere sectoren, waarmee uw organisatie zich kan identificeren. Benadruk de overeenkomsten en laat zien op welke manier zij resultaten behalen dankzij social media. Kijk daarbij ook over de grenzen en gebruik internationale voorbeelden als die hiervoor geschikt zijn.

#4 Maak gebruik van data uit onderzoeken

Zorg voor een goede onderbouwing en maak gebruik van statistische gegevens die verstrekt worden door betrouwbare bronnen zoals eMarketer, MarketingProfs, comScore, Marketo, Nielsen , Morgan Stanley en Forrester.
 

#5 Begin met een pilot

Bent u verantwoordelijk voor het marketing- of cummunicatie budget? Reserveer een gedeelte daarvan voor een social mMedia pilot en een kleinschalig Social Media team. Cruciaal voor elke pilot is het formuleren van meetbare doelen, zodat u naderhand een case kunt presenteren die hout snijdt.
 

#6 Maak een risico analyse

Zorg dat u goed voorbereid bent als u de directie via een presentatie wilt overtuigen. Inventariseer de risico’s van het wel en niet gebruik maken van social media. Verdiep u ook in herkenbare voorbeelden waarbij bedrijven op een verkeerde manier hebben gereageerd op reacties van de doelgroep. Een herkenbaar Nederlandse voorbeeld is de campagne die Youp van ‘t Hek in 2010 tegen T-Mobile is gestart. Een internationaal voorbeeld is de campagne die bekend werd als ‘Dell Hell’. Meer voorbeelden van slechte cases vindt u hier.
 

#7 Zoek hulp buiten de organisatie

Hoe bijzonder ook, niet zelden hebben externe consultants bij directies meer overtuigingskracht dan eigen medewerkers. Is dat het geval in uw organisatie, maak dan een lijst van professionals of bureaus die u kunnen helpen in de overtuiging van uw directie. En omdat het aantal adviseurs de afgelopen periode flink is toegenomen, kunt u best kritisch zijn in uw keuze. Stel dus vooraf selectiecriteria vast, zodat u uw kans op succes vergroot en de keuze achteraf kunt verantwoorden.
 

#8 Creëer intern draagvlak en bouw allianties

Mobiliseer collega’s om samen te werken aan een onderbouwde presentatie voor de directie of het management team. U kunt hiervoor gebruik maken van een krachtenveld-analyses, waarbij u voor- en tegenstanders visueel in kaart brengt. Allianties bouwt u niet met medewerkers van de eigen Marketing of Communicatie afdeling. In plaats daarvan moet u bredere steun zoeken bij andere afdelingen zoals HR en ICT. Vergeet in ieder geval niet om prominenten uit de afdeling Sales te betrekken, aangezien zij intern relatief meer zeggingskracht hebben.

Uw ervaringen

Ter inspiratie voor dit artikel is vrij gebruik gemaakt van een blog op SocialMediaExaminer. Meer weten over social media voor de zakelijke markt? Lees ook ‘Waarom Social Media voor B2B?‘ Ik ben benieuwd naar uw ervaringen. Op welke manieren heeft u directieleden of het management team kunnen overtuigen? Wat werkt wel en wat werkt niet


Over de auteur:
Jos Veldwijk is social media-specialist op het gebied van B2B en eigenaar van Veldmerk.

Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Hoe Hummel van karma z'n bedrijfsstrategie maakte

Hoe Hummel van karma z'n bedrijfsstrategie maakte

Bij Hummel speelt karma een grote rol. Zelfs zo groot, dat de hele bedrijfsfilosofie erop gestoeld is. Ceo Christian Stadil: ‘Als wij goed zijn voor de wereld, is de wereld goed voor ons.’ Lees verder

Waarom pubergedrag ook grote organisaties kan verlammen

Waarom pubergedrag ook grote organisaties kan verlammen

Macht gebruiken lijkt heel leuk, in feite is het een van de meest machteloze dingen die er is, betoogt columnist Ronald Meijers. Lees verder

Helden van de Maakindustrie deel 1: Solidpack

Helden van de Maakindustrie deel 1: Solidpack

Binnenkort presenteert MT de vernieuwde Maakindustrie 100. Tot die tijd toppers uit de lijst. Vandaag: verpakkingskampioen SolidPack. Lees verder

Teruggave bonus moet beursgang ABN redden; Prada getroffen door zwakke Chinese markt

Teruggave bonus moet beursgang ABN redden; Prada getroffen door zwakke Chinese markt

Plus: 'Gros V&D-personeel bereid tot loonoffer', Banken vrezen voor rapportcijfers bij nieuwe regels Lees verder

Maak je wereld groter: smaak maken op het nieuwe Schiphol

Maak je wereld groter: smaak maken op het nieuwe Schiphol

Het borrelt en bruist op Schiphol. Beleef de sfeer van internationaal zakendoen, de dynamiek en de vibe van de wereld op loopafstand. Lees verder

Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

‘Zitten is een werkwoord’, zei Gerrit Rietveld al. Dus zitten moet niet al te comfortabel zijn, zeggen de anti-ergonomen. Lees verder

Waarom willen we macht? Omdat we niet willen dat anderen het hebben

Waarom willen we macht? Omdat we niet willen dat anderen het hebben

Waarom willen we eigenlijk zo graag de macht? Vooral omdat we niet willen dat anderen het hebben, zegt Bas Haring. Lees verder

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Deze keer: Paul Rötschke, oprichter van stichting Michaelson in Eindhoven. Lees verder

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Plus: Retail profiteert van lagere huurprijzen, Helpling haalt geld op en twijfel over ASML drukt koers. Lees verder

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Deze keer blijkt dat grensoverschrijdende communicatie nog niet meevalt. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X