Zo krijgt u een directeur aan het twitteren

17 mei 2011  |   Jos Veldwijk  
Social media

Twitter? Facebook? Wat hebben wij daar in vredesnaam aan? Als u ook zo'n moeite heeft om uw directeur te overtuigen van het nut van social media, dan zijn dit de tools om hem daarvan te overtuigen.

(geschreven door Podium-auteur Jos Veldwijk)

Via social media delen mensen kennis, informatie en ervaringen over bedrijven, personen, producten en diensten. Bedrijven die dit monitoren, hebben doorgaans beter inzicht in de actuele behoefte van de markt en kunnen dus invloed uitoefenen het beslissingsproces van klanten en prospects. De meeste leidinggevenden en professionals op het gebied van B2B marketing en communicatie zijn zich wel bewust van de noodzaak om in te spelen op de mogelijkheden die dit biedt. Desondanks hebben velen van hen moeite om de directie of het hoger management hier van te overtuigen. In dit artikel staan tips om u hierbij te helpen.

Waarom directies social media liever negeren

Het is in de eerste plaats belangrijk om de weerstand voor social media te begrijpen. In de meeste gevallen geldt: onbekend maakt onbemind. Veel organisaties zijn niet gewend om transparant te zijn en directieleden hebben graag grip op de zaak. Met de traditionele manier van marketing was dat eenvoudig en was er sprake van éénrichtingsverkeer: ontwikkel Unique Selling Points van de aangeboden producten of diensten, verpak deze in een mooie boodschap en stuur deze zo gericht mogelijk naar de beoogde doelgroep.

Regie losgelaten

Met de komst van social media krijgt marketing een nieuwe dimensie. Hier wordt de regie over de boodschap losgelaten en krijgt de stem van de klant een prominente plaats in de communicatie en bedrijfsvoering: klantgericht ondernemen pur sang. En daar moeten veel directies aan wennen, omdat ze niet op social media actief zijn en eigenlijk niet weten ‘hoe het werkt’. Zo hoor ik regelmatig de opmerking: ‘Twitter… wat een onzinnig geleuter’. Als deze onbekendheid ook nog gecombineerd wordt met negatieve verhalen over bedrijven die social media totaal verkeerd gebruiken, ontbreekt het vertrouwen in de zakelijke effectiviteit van social media.

Hieronder vindt u een aantal suggesties om uw directie of management team te overtuigen:
 

#1 Laat zien wat er online gezegd wordt

De snelste manier om mensen te overtuigen, is simpelweg te laten zien wat er gezegd wordt over uw organisatie, personen, producten of diensten. Maak daarvoor gebruik van gratis tools zoals Google Alerts en Social Mention. Voeg screenshots toe van recente tweets en geef aan in hoeverre het sentiment positief of negatief is. Vergeet niet om in uw presentatie aan te geven wat uw organisatie moet doen om negatief sentiment om te zetten in loyaliteit.
 

#2 Verstrek informatie over concurrenten

Vooral directeuren zijn erg gevoelig voor informatie over concurrenten. Als uw concurrenten actief zijn op social media, probeer dan die activiteiten te duiden en geef aan welke impact dat heeft. Daarnaast kunt u aangeven op welke manier uw organisatie leiderschap is uw sector of branche kan claimen, waardoor concurrenten op achterstand worden gezet.
 

#3 Presenteer best practices uit vergelijkbare branches

Kijk naar bedrijven in andere sectoren, waarmee uw organisatie zich kan identificeren. Benadruk de overeenkomsten en laat zien op welke manier zij resultaten behalen dankzij social media. Kijk daarbij ook over de grenzen en gebruik internationale voorbeelden als die hiervoor geschikt zijn.

#4 Maak gebruik van data uit onderzoeken

Zorg voor een goede onderbouwing en maak gebruik van statistische gegevens die verstrekt worden door betrouwbare bronnen zoals eMarketer, MarketingProfs, comScore, Marketo, Nielsen , Morgan Stanley en Forrester.
 

#5 Begin met een pilot

Bent u verantwoordelijk voor het marketing- of cummunicatie budget? Reserveer een gedeelte daarvan voor een social mMedia pilot en een kleinschalig Social Media team. Cruciaal voor elke pilot is het formuleren van meetbare doelen, zodat u naderhand een case kunt presenteren die hout snijdt.
 

#6 Maak een risico analyse

Zorg dat u goed voorbereid bent als u de directie via een presentatie wilt overtuigen. Inventariseer de risico’s van het wel en niet gebruik maken van social media. Verdiep u ook in herkenbare voorbeelden waarbij bedrijven op een verkeerde manier hebben gereageerd op reacties van de doelgroep. Een herkenbaar Nederlandse voorbeeld is de campagne die Youp van ‘t Hek in 2010 tegen T-Mobile is gestart. Een internationaal voorbeeld is de campagne die bekend werd als ‘Dell Hell’. Meer voorbeelden van slechte cases vindt u hier.
 

#7 Zoek hulp buiten de organisatie

Hoe bijzonder ook, niet zelden hebben externe consultants bij directies meer overtuigingskracht dan eigen medewerkers. Is dat het geval in uw organisatie, maak dan een lijst van professionals of bureaus die u kunnen helpen in de overtuiging van uw directie. En omdat het aantal adviseurs de afgelopen periode flink is toegenomen, kunt u best kritisch zijn in uw keuze. Stel dus vooraf selectiecriteria vast, zodat u uw kans op succes vergroot en de keuze achteraf kunt verantwoorden.
 

#8 Creëer intern draagvlak en bouw allianties

Mobiliseer collega’s om samen te werken aan een onderbouwde presentatie voor de directie of het management team. U kunt hiervoor gebruik maken van een krachtenveld-analyses, waarbij u voor- en tegenstanders visueel in kaart brengt. Allianties bouwt u niet met medewerkers van de eigen Marketing of Communicatie afdeling. In plaats daarvan moet u bredere steun zoeken bij andere afdelingen zoals HR en ICT. Vergeet in ieder geval niet om prominenten uit de afdeling Sales te betrekken, aangezien zij intern relatief meer zeggingskracht hebben.

Uw ervaringen

Ter inspiratie voor dit artikel is vrij gebruik gemaakt van een blog op SocialMediaExaminer. Meer weten over social media voor de zakelijke markt? Lees ook ‘Waarom Social Media voor B2B?‘ Ik ben benieuwd naar uw ervaringen. Op welke manieren heeft u directieleden of het management team kunnen overtuigen? Wat werkt wel en wat werkt niet


Over de auteur:
Jos Veldwijk is social media-specialist op het gebied van B2B en eigenaar van Veldmerk.

Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Het LiDRS-model geeft inzicht in je leiderschapskwaliteiten

Het LiDRS-model geeft inzicht in je leiderschapskwaliteiten

Het LiDRS-model helpt om inzicht te krijgen in je leiderschapskwaliteiten. Aan de hand van bouwstenen kan je jezelf ontwikkelen, legt Jochen Hekker uit. Lees verder

Werner Vogels: 'Amazon is een startup'

Werner Vogels: 'Amazon is een startup'

Een miljardenbedrijf met een startupmentaliteit? Dat is Amazon volgens zijn Nederlandse CTO Werner Vogels. Lees verder

Jan Aalberts: 'Er is niet één succesknop'

Jan Aalberts: 'Er is niet één succesknop'

'Het leven zou fantastisch zijn als er één succesknop was waaraan je kon draaien', zei Jan Aalberts tijdens het Maakindustrie100-Event. Lees verder

Ballast Nedam stelt jaarcijfers weer uit; Telegraaf en Dasym samen in nieuwe ideeën

Ballast Nedam stelt jaarcijfers weer uit; Telegraaf en Dasym samen in nieuwe ideeën

Plus: Amazon lijdt verlies door hoge investeringen, Camiel Eurlings krijgt trap na en Deutsche Bank krijgt miljardenboete. Lees verder

Bob handelt effectief een slechtnieuwsgesprek af

Bob handelt effectief een slechtnieuwsgesprek af

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer handelt hij effectief een slechtnieuwsgesprek af. Lees verder

Supermarktmerken als wereldverbeteraars

Supermarktmerken als wereldverbeteraars

In de supermarkt zijn consumenten te verleiden door informatie over slechte producten te verstoppen. Maar eerlijk zijn zou wel eens beter kunnen uitpakken. Lees verder

Annemarie van Gaal: 'Denk nooit dat je het zelf het best weet'

Annemarie van Gaal: 'Denk nooit dat je het zelf het best weet'

Nooit denken dat je het zelf het beste weet. Dat was de les die Annemarie van Gaal woensdag gaf bij het Maakindustrie100-Event. Lees verder

Het Maakindustrie-100 Event: gelukkig hebben we de foto's nog...

Het Maakindustrie-100 Event: gelukkig hebben we de foto's nog...

Huisman is nu écht voor de allerlaatste keer winnaar van de Maakindustrie-100 van MT. Lees verder

De Bijenkorf profiteert van rijke klanten; De Maakindustrie-100 van 2015 is uit!

De Bijenkorf profiteert van rijke klanten; De Maakindustrie-100 van 2015 is uit!

Plus: topman Euronext vertrekt, ASML-order betekent doorbraak en Apple Watch vanaf 8 mei te krijgen. Lees verder

De maakindustrie leeft: dit is de top-100 van 2015

De maakindustrie leeft: dit is de top-100 van 2015

De Nederlandse maakindustrie staat weer volop in de spotlights. MT presenteert voor het derde jaar op rij de kampioenen: de Maakindustrie-top100. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X