Microsoft opnieuw 'Great'

12 apr 2011  |   Peter van Lonkhuyzen  
Tech

Microsoft is voor de derde keer uitgeroepen tot nr. 1 Great Place to Work van Nederland. Gisterenavond werden de awards uitgereikt.
 

Great Place to Work Institute maakt jaarlijks de lijst bekend van bedrijven die zich een Great Place to Work mogen noemen. In totaal 42 bedrijven kregen gisteren de fel begeerde onderscheiding. In drie categorieën werd een nr. 1 bekendgemaakt, Microsoft voerde voor het derde achtereenvolgende jaar de categorie large & multinational companies aan (bedrijven met meer dan 250 werknemers of multinationals).
De andere categorieën zijn medium sized enterprises (50-250 werknemers) en small & young enterprises (tot 50 werknemers). In deze categorieën kwamen respectievelijk Ormit en Motion10 als nr. 1 uit de bus.

Great Place to Work is een medewerkersonderzoek dat in veel landen wordt gedaan. Er wordt onder meer gekeken naar de openheid en eerlijkheid van de bedrijfscultuur. Volgens de onderzoekers onderscheidt Microsoft zich doordat, ondanks dat er al heel veel goed is geregeld, men naar verbetering blijft streven met geloofwaardig en consistente beleid. Met bovendien aandacht voor detail en het persoonlijke element. “Een mooi voorbeeld,” aldus het juryrapport, “is het diversiteits- en sollicitatiebeleid. Zo willen zij het aantal vrouwelijke collega’s in twee jaar laten groeien van 17 naar 25 procent en werken daarvoor dit jaar voor het eerst ook met gespecialiseerde bureaus. Om het sollicitatieproces beter te laten verlopen vraagt Microsoft feedback aan de kandidaten via een tevredenheidsonderzoek.”

Continuïteit en kennisopbouw

Jacqueline Smit, directeur van de consumentendivisie van Microsoft Nederland, is ingenomen met de prijs. Het belang, zegt ze, is de zichtbaarheid van Microsoft als uitstekende werkgever. “Je moet goed laten zien wat werknemers kunnen verwachten. Bij onze doelstelling om meer vrouwen binnen te halen, speelt bijvoorbeeld flexibiliteit van de werktijden een grote rol. Daar letten vrouwen op.”

Maar het gaat niet alleen om nieuw talent. “We willen onze mensen natuurlijk binden, zorgen voor continuïteit en kennisopbouw.” Daarom blijft Microsoft door het jaar heen in contact met zijn medewerkers, bijvoorbeeld door zelf twee keer per jaar onderzoek te doen naar onder meer de work/lifebalans. Het Great Place to Work-onderzoek is een aanvulling daarop, een ‘externe toets’ zoals Smit het noemt. “Een verificatie van ons eigen onderzoek. Daarnaast is het fijn om te weten hoe we het doen ten opzichte van andere bedrijven.”

Dat Microsoft het zo goed doet in het onderzoek heeft volgens Smit toch echt te maken met het nieuwe werken (waar het bedrijf in Nederland inmiddels een reputatie mee heeft opgebouwd). “Implementatie van het nieuwe werken betekent namelijk dat je een aantal zaken écht goed moet regelen. Zoals de processen die mensen vrijheid en vertrouwen geven. Maar ook bijvoorbeeld systemen om te zorgen dat er echt een goede scheiding is van werk en privé.” Microsoft werkt onder meer samen met onderzoekers van de Erasmus Universiteit en volgens Smit worden de positieve effecten van het nieuwe werken niet meer betwijfeld; effecten zoals minder ziekteverzuim en arbeidsmobiliteit. Smit: “Dat het nieuwe werken goed is voor de tevredenheid is bewezen.”

De volledige uitslag van Great Place to Work:

Categorie: Large & multinational companies

1 Microsoft
2 SAS
3 Novo Nordisk
4 Biogen Idec International
5 NetApp
6 Nationale Postcode Loterij
7 Genencor
8 Robert Half International
9 Lilly
10 Devoteam
11 FedEx Express
12 Adecco Group
13 Avanade
14 Accor
15 Cisco
16 Huxley Associates
17 Abbott
18 McDonald's
19 Diageo
20 Combinatie Jeugdzorg
21 Medtronic
22 Hilti
23 Baxter
24 Call2

Categorie: Medium sized enterprises

1 Ormit
2 Impulsus/CiEP
3 iPROFS
4 VLC
5 Van Harte & Lingsma
6 CM Group
7 Meijers
8 Hinttech
9 Pecoma
10 KVL Inspiratie Technologie
11 Synobsys
12 Scio Consult

Categorie: Small & young enterprises

1 Motion10
2 Procore Huisvestings- en Facilitymanagement
3 Agile Software/Infracontrol
4 Cohesion
5 Grünenthal
6 Alklima

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

De vraag naar mindfulness-workshops binnen organisaties groeit. 5 tips om het principe toe te passen tijdens werktijd.  Lees verder

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

Plus: Unilever-Goudhaan naar Indonesië, geen vervolging ABN Amro om Vestia en hoe gaat het eigenlijk met Uber? Lees verder

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

De traditionele adoptiecurve maakt plaats voor de haaienvin, zegt Paul Nunes. 'Heel lang plat, dan recht naar het plafond.' Lees verder

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer zoekt hij naar manieren om zijn verhaal te vertellen. Lees verder

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Fastned wil met snellaadstations de markt voor elektrisch rijden openbreken. De volgende etappe: omzet draaien. Lees verder

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Welke pioniers veranderen de regels van het spel? Dit zijn de 50 genomineerden voor MT's uitverkiezing van GameChanger 2014. Lees verder

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Plus: Oud-ceo Landsbanki in de cel, 'uitzendbureaus schenden privacyrechten' en winnaars Onweerstaanbaar Leiderschap. Lees verder

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

TravelBird kreeg een miljoeneninjectie van de Duitse Samwer-broers. Nu wil de Amsterdamse reissite zijn vleugels nog verder uitslaan. Lees verder

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

Welke producten passen bij the internet of things? Nieuw onderzoek van Nielsen laat zien wat consumenten willen. Lees verder

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

Ex-Heineken's Marc Bolland werkt al 8 jaar aan de top in Engeland. Hoe probeert hij met Marks & Spencer het verschil te maken? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X