Microsoft opnieuw 'Great'

12 apr 2011  |   Peter van Lonkhuyzen  
Tech

Microsoft is voor de derde keer uitgeroepen tot nr. 1 Great Place to Work van Nederland. Gisterenavond werden de awards uitgereikt.
 

Great Place to Work Institute maakt jaarlijks de lijst bekend van bedrijven die zich een Great Place to Work mogen noemen. In totaal 42 bedrijven kregen gisteren de fel begeerde onderscheiding. In drie categorieën werd een nr. 1 bekendgemaakt, Microsoft voerde voor het derde achtereenvolgende jaar de categorie large & multinational companies aan (bedrijven met meer dan 250 werknemers of multinationals).
De andere categorieën zijn medium sized enterprises (50-250 werknemers) en small & young enterprises (tot 50 werknemers). In deze categorieën kwamen respectievelijk Ormit en Motion10 als nr. 1 uit de bus.

Great Place to Work is een medewerkersonderzoek dat in veel landen wordt gedaan. Er wordt onder meer gekeken naar de openheid en eerlijkheid van de bedrijfscultuur. Volgens de onderzoekers onderscheidt Microsoft zich doordat, ondanks dat er al heel veel goed is geregeld, men naar verbetering blijft streven met geloofwaardig en consistente beleid. Met bovendien aandacht voor detail en het persoonlijke element. “Een mooi voorbeeld,” aldus het juryrapport, “is het diversiteits- en sollicitatiebeleid. Zo willen zij het aantal vrouwelijke collega’s in twee jaar laten groeien van 17 naar 25 procent en werken daarvoor dit jaar voor het eerst ook met gespecialiseerde bureaus. Om het sollicitatieproces beter te laten verlopen vraagt Microsoft feedback aan de kandidaten via een tevredenheidsonderzoek.”

Continuïteit en kennisopbouw

Jacqueline Smit, directeur van de consumentendivisie van Microsoft Nederland, is ingenomen met de prijs. Het belang, zegt ze, is de zichtbaarheid van Microsoft als uitstekende werkgever. “Je moet goed laten zien wat werknemers kunnen verwachten. Bij onze doelstelling om meer vrouwen binnen te halen, speelt bijvoorbeeld flexibiliteit van de werktijden een grote rol. Daar letten vrouwen op.”

Maar het gaat niet alleen om nieuw talent. “We willen onze mensen natuurlijk binden, zorgen voor continuïteit en kennisopbouw.” Daarom blijft Microsoft door het jaar heen in contact met zijn medewerkers, bijvoorbeeld door zelf twee keer per jaar onderzoek te doen naar onder meer de work/lifebalans. Het Great Place to Work-onderzoek is een aanvulling daarop, een ‘externe toets’ zoals Smit het noemt. “Een verificatie van ons eigen onderzoek. Daarnaast is het fijn om te weten hoe we het doen ten opzichte van andere bedrijven.”

Dat Microsoft het zo goed doet in het onderzoek heeft volgens Smit toch echt te maken met het nieuwe werken (waar het bedrijf in Nederland inmiddels een reputatie mee heeft opgebouwd). “Implementatie van het nieuwe werken betekent namelijk dat je een aantal zaken écht goed moet regelen. Zoals de processen die mensen vrijheid en vertrouwen geven. Maar ook bijvoorbeeld systemen om te zorgen dat er echt een goede scheiding is van werk en privé.” Microsoft werkt onder meer samen met onderzoekers van de Erasmus Universiteit en volgens Smit worden de positieve effecten van het nieuwe werken niet meer betwijfeld; effecten zoals minder ziekteverzuim en arbeidsmobiliteit. Smit: “Dat het nieuwe werken goed is voor de tevredenheid is bewezen.”

De volledige uitslag van Great Place to Work:

Categorie: Large & multinational companies

1 Microsoft
2 SAS
3 Novo Nordisk
4 Biogen Idec International
5 NetApp
6 Nationale Postcode Loterij
7 Genencor
8 Robert Half International
9 Lilly
10 Devoteam
11 FedEx Express
12 Adecco Group
13 Avanade
14 Accor
15 Cisco
16 Huxley Associates
17 Abbott
18 McDonald's
19 Diageo
20 Combinatie Jeugdzorg
21 Medtronic
22 Hilti
23 Baxter
24 Call2

Categorie: Medium sized enterprises

1 Ormit
2 Impulsus/CiEP
3 iPROFS
4 VLC
5 Van Harte & Lingsma
6 CM Group
7 Meijers
8 Hinttech
9 Pecoma
10 KVL Inspiratie Technologie
11 Synobsys
12 Scio Consult

Categorie: Small & young enterprises

1 Motion10
2 Procore Huisvestings- en Facilitymanagement
3 Agile Software/Infracontrol
4 Cohesion
5 Grünenthal
6 Alklima

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Afsplitsen van Philips? Prima, bewijzen deze 9 bedrijven

Afsplitsen van Philips? Prima, bewijzen deze 9 bedrijven

Terwijl Philips verder wordt uitgekleed, gaat het prima met de in het verleden afgestoten bedrijfsonderdelen. Een overzicht.  Lees verder

De businessschool die alle conventies aan zijn laars lapt

De businessschool die alle conventies aan zijn laars lapt

Geen collegegeld, geen boeken, geen schoolbanken, geen cijfers: Knowmads lapt alle onderwijsconventies aan zijn laars. Lees verder

Govert Hamers: De lijn tussen innovatie en bedrijfsresultaat is causaal

Govert Hamers: De lijn tussen innovatie en bedrijfsresultaat is causaal

Of vernieuwende concepten impact hebben, is pas na een tijd zichtbaar bij Vanderlande. 'Maar de businesscase moet kloppen.' Lees verder

Philips splitst zich op in twee bedrijven; Brits bedrijf dumpt ISIS als naam

Philips splitst zich op in twee bedrijven; Brits bedrijf dumpt ISIS als naam

Plus: Ikea met zonnepanelen in Nederland, piloten Air France keren zich tegen Transavia en 10 miljoen iPhones verkocht in eerste weekend. Lees verder

Daan de Reiziger wil geen koffie en zeker geen M&M's

Daan de Reiziger wil geen koffie en zeker geen M&M's

Daan is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer is hij op pad met Linda, die niets met onbemande pompstations heeft. Lees verder

Doe als Larry Ellison (Oracle), wees niet bescheiden over je salaris

Doe als Larry Ellison (Oracle), wees niet bescheiden over je salaris

De flamboyante Oracle-ceo Larry Ellison stopt, maar blijft vanuit de coulissen toekijken. Wie is hij en wat kan je van hem leren? Lees verder

Jenn Lim: Ieder bedrijf moet zijn eigen vorm van geluk vinden

Jenn Lim: Ieder bedrijf moet zijn eigen vorm van geluk vinden

'Happy' is, naast een wereldhit van Pharrell Williams, ook een manier voor bedrijven om hun productiviteit te verhogen. Lees verder

Bert Habets: 'Doorwrochte businessplannen zijn verleden tijd'

Bert Habets: 'Doorwrochte businessplannen zijn verleden tijd'

Bert Habets, ceo van RTL Nederland, heeft voor elk goed idee budget klaarliggen. 'Dat inspireert mensen om risico te nemen.' Lees verder

Waarom Nokia overbodig is, terwijl Uber van blijvende waarde kan zijn

Waarom Nokia overbodig is, terwijl Uber van blijvende waarde kan zijn

5 actuele merknamen onder de loep genomen door naammaker Hans Prummel: waarom zijn ze zo goed, of juist zo overbodig? Lees verder

Zuidas strijdt tegen overwerk; Extra onderzoek Mecom-overname

Zuidas strijdt tegen overwerk; Extra onderzoek Mecom-overname

Plus: Staking bij Air France verlengd, 'de merknaam Nokia is op' en beursgang van Alibaba is de grootste ooit. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X