Microsoft opnieuw 'Great'

12 apr 2011  |   Peter van Lonkhuyzen  
Tech

Microsoft is voor de derde keer uitgeroepen tot nr. 1 Great Place to Work van Nederland. Gisterenavond werden de awards uitgereikt.
 

Great Place to Work Institute maakt jaarlijks de lijst bekend van bedrijven die zich een Great Place to Work mogen noemen. In totaal 42 bedrijven kregen gisteren de fel begeerde onderscheiding. In drie categorieën werd een nr. 1 bekendgemaakt, Microsoft voerde voor het derde achtereenvolgende jaar de categorie large & multinational companies aan (bedrijven met meer dan 250 werknemers of multinationals).
De andere categorieën zijn medium sized enterprises (50-250 werknemers) en small & young enterprises (tot 50 werknemers). In deze categorieën kwamen respectievelijk Ormit en Motion10 als nr. 1 uit de bus.

Great Place to Work is een medewerkersonderzoek dat in veel landen wordt gedaan. Er wordt onder meer gekeken naar de openheid en eerlijkheid van de bedrijfscultuur. Volgens de onderzoekers onderscheidt Microsoft zich doordat, ondanks dat er al heel veel goed is geregeld, men naar verbetering blijft streven met geloofwaardig en consistente beleid. Met bovendien aandacht voor detail en het persoonlijke element. “Een mooi voorbeeld,” aldus het juryrapport, “is het diversiteits- en sollicitatiebeleid. Zo willen zij het aantal vrouwelijke collega’s in twee jaar laten groeien van 17 naar 25 procent en werken daarvoor dit jaar voor het eerst ook met gespecialiseerde bureaus. Om het sollicitatieproces beter te laten verlopen vraagt Microsoft feedback aan de kandidaten via een tevredenheidsonderzoek.”

Continuïteit en kennisopbouw

Jacqueline Smit, directeur van de consumentendivisie van Microsoft Nederland, is ingenomen met de prijs. Het belang, zegt ze, is de zichtbaarheid van Microsoft als uitstekende werkgever. “Je moet goed laten zien wat werknemers kunnen verwachten. Bij onze doelstelling om meer vrouwen binnen te halen, speelt bijvoorbeeld flexibiliteit van de werktijden een grote rol. Daar letten vrouwen op.”

Maar het gaat niet alleen om nieuw talent. “We willen onze mensen natuurlijk binden, zorgen voor continuïteit en kennisopbouw.” Daarom blijft Microsoft door het jaar heen in contact met zijn medewerkers, bijvoorbeeld door zelf twee keer per jaar onderzoek te doen naar onder meer de work/lifebalans. Het Great Place to Work-onderzoek is een aanvulling daarop, een ‘externe toets’ zoals Smit het noemt. “Een verificatie van ons eigen onderzoek. Daarnaast is het fijn om te weten hoe we het doen ten opzichte van andere bedrijven.”

Dat Microsoft het zo goed doet in het onderzoek heeft volgens Smit toch echt te maken met het nieuwe werken (waar het bedrijf in Nederland inmiddels een reputatie mee heeft opgebouwd). “Implementatie van het nieuwe werken betekent namelijk dat je een aantal zaken écht goed moet regelen. Zoals de processen die mensen vrijheid en vertrouwen geven. Maar ook bijvoorbeeld systemen om te zorgen dat er echt een goede scheiding is van werk en privé.” Microsoft werkt onder meer samen met onderzoekers van de Erasmus Universiteit en volgens Smit worden de positieve effecten van het nieuwe werken niet meer betwijfeld; effecten zoals minder ziekteverzuim en arbeidsmobiliteit. Smit: “Dat het nieuwe werken goed is voor de tevredenheid is bewezen.”

De volledige uitslag van Great Place to Work:

Categorie: Large & multinational companies

1 Microsoft
2 SAS
3 Novo Nordisk
4 Biogen Idec International
5 NetApp
6 Nationale Postcode Loterij
7 Genencor
8 Robert Half International
9 Lilly
10 Devoteam
11 FedEx Express
12 Adecco Group
13 Avanade
14 Accor
15 Cisco
16 Huxley Associates
17 Abbott
18 McDonald's
19 Diageo
20 Combinatie Jeugdzorg
21 Medtronic
22 Hilti
23 Baxter
24 Call2

Categorie: Medium sized enterprises

1 Ormit
2 Impulsus/CiEP
3 iPROFS
4 VLC
5 Van Harte & Lingsma
6 CM Group
7 Meijers
8 Hinttech
9 Pecoma
10 KVL Inspiratie Technologie
11 Synobsys
12 Scio Consult

Categorie: Small & young enterprises

1 Motion10
2 Procore Huisvestings- en Facilitymanagement
3 Agile Software/Infracontrol
4 Cohesion
5 Grünenthal
6 Alklima

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Nieuwe strategie? Maak haar met het hele bedrijf

Nieuwe strategie? Maak haar met het hele bedrijf

Bij FMO werd de meerjarenstrategie bottom up geformuleerd. Ceo Nanno Kleiterp: ‘Veel kennis en inspiratie zit in de mensen.’ Lees verder

Hoe creëer je als manager flow in jouw team?

Hoe creëer je als manager flow in jouw team?

In de flow zitten betekent dat de boel op rolletjes loopt, ook bij medewerkers. Klinkt ideaal, maar hoe creeër je zo'n situatie? Lees verder

Heineken verliest in de horeca; Zwijgzaam Apple onderzoekt naaktfoto-hack

Heineken verliest in de horeca; Zwijgzaam Apple onderzoekt naaktfoto-hack

Plus: Nederlandse hotelprijzen stijgen minder hard, Rabobank stopt met Schretlen en miljardenovername voor AkzoNobel? Lees verder

Daan krijgt kus van Yolanthe Cabaudinges

Daan krijgt kus van Yolanthe Cabaudinges

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer moet hij Chantal opvangen: het wordt haar éven te veel. Lees verder

'IT vraagt nu ander managementmodel'

'IT vraagt nu ander managementmodel'

IT-afdelingen besteden 80 procent van hun budget aan behoud en 20 procent aan vernieuwing. Dat moet juist andersom, zegt VMware. Lees verder

Een uitleg over beacons in 8 bakens

Een uitleg over beacons in 8 bakens

De adoptie van beacons is enorm, zeker internationaal gezien. Dit is wat je over de apparaatjes moet weten: beacons voor dummies. Lees verder

'Smartphone wordt persoonlijke assistent dankzij beacons'

'Smartphone wordt persoonlijke assistent dankzij beacons'

Beacons zijn the next big thing voor de fysieke retail, maar waarom? 'Hierdoor kan offline wat online al jaren een feit is.' Lees verder

'Apple stapt in mobiel betalen'; JPMorgan bang voor 'Lehman-moment'

'Apple stapt in mobiel betalen'; JPMorgan bang voor 'Lehman-moment'

Plus: Chanel vestigt internationaal hoofdkantoor in Amsterdam, Angry Birds-baas stapt op en Shell-cto wordt topman NAM. Lees verder

Dit zijn de stijgers en dalers in de luchtvaartindustrie

Dit zijn de stijgers en dalers in de luchtvaartindustrie

De concurrentie in het luchtruim is moordend. Welke luchtvaartbedrijven kloppen aan de deur en welke passen op hun tellen? Lees verder

Wordt 'achteraf betalen' de doorbraak van PayPal?

Wordt 'achteraf betalen' de doorbraak van PayPal?

PayPal maakt achteraf betalen voor e-commerce mogelijk. Wordt het de definitieve doorbraak van de betaaldienst? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X