Microsoft opnieuw 'Great'

12 apr 2011  |   Peter van Lonkhuyzen  
Tech

Microsoft is voor de derde keer uitgeroepen tot nr. 1 Great Place to Work van Nederland. Gisterenavond werden de awards uitgereikt.
 

Great Place to Work Institute maakt jaarlijks de lijst bekend van bedrijven die zich een Great Place to Work mogen noemen. In totaal 42 bedrijven kregen gisteren de fel begeerde onderscheiding. In drie categorieën werd een nr. 1 bekendgemaakt, Microsoft voerde voor het derde achtereenvolgende jaar de categorie large & multinational companies aan (bedrijven met meer dan 250 werknemers of multinationals).
De andere categorieën zijn medium sized enterprises (50-250 werknemers) en small & young enterprises (tot 50 werknemers). In deze categorieën kwamen respectievelijk Ormit en Motion10 als nr. 1 uit de bus.

Great Place to Work is een medewerkersonderzoek dat in veel landen wordt gedaan. Er wordt onder meer gekeken naar de openheid en eerlijkheid van de bedrijfscultuur. Volgens de onderzoekers onderscheidt Microsoft zich doordat, ondanks dat er al heel veel goed is geregeld, men naar verbetering blijft streven met geloofwaardig en consistente beleid. Met bovendien aandacht voor detail en het persoonlijke element. “Een mooi voorbeeld,” aldus het juryrapport, “is het diversiteits- en sollicitatiebeleid. Zo willen zij het aantal vrouwelijke collega’s in twee jaar laten groeien van 17 naar 25 procent en werken daarvoor dit jaar voor het eerst ook met gespecialiseerde bureaus. Om het sollicitatieproces beter te laten verlopen vraagt Microsoft feedback aan de kandidaten via een tevredenheidsonderzoek.”

Continuïteit en kennisopbouw

Jacqueline Smit, directeur van de consumentendivisie van Microsoft Nederland, is ingenomen met de prijs. Het belang, zegt ze, is de zichtbaarheid van Microsoft als uitstekende werkgever. “Je moet goed laten zien wat werknemers kunnen verwachten. Bij onze doelstelling om meer vrouwen binnen te halen, speelt bijvoorbeeld flexibiliteit van de werktijden een grote rol. Daar letten vrouwen op.”

Maar het gaat niet alleen om nieuw talent. “We willen onze mensen natuurlijk binden, zorgen voor continuïteit en kennisopbouw.” Daarom blijft Microsoft door het jaar heen in contact met zijn medewerkers, bijvoorbeeld door zelf twee keer per jaar onderzoek te doen naar onder meer de work/lifebalans. Het Great Place to Work-onderzoek is een aanvulling daarop, een ‘externe toets’ zoals Smit het noemt. “Een verificatie van ons eigen onderzoek. Daarnaast is het fijn om te weten hoe we het doen ten opzichte van andere bedrijven.”

Dat Microsoft het zo goed doet in het onderzoek heeft volgens Smit toch echt te maken met het nieuwe werken (waar het bedrijf in Nederland inmiddels een reputatie mee heeft opgebouwd). “Implementatie van het nieuwe werken betekent namelijk dat je een aantal zaken écht goed moet regelen. Zoals de processen die mensen vrijheid en vertrouwen geven. Maar ook bijvoorbeeld systemen om te zorgen dat er echt een goede scheiding is van werk en privé.” Microsoft werkt onder meer samen met onderzoekers van de Erasmus Universiteit en volgens Smit worden de positieve effecten van het nieuwe werken niet meer betwijfeld; effecten zoals minder ziekteverzuim en arbeidsmobiliteit. Smit: “Dat het nieuwe werken goed is voor de tevredenheid is bewezen.”

De volledige uitslag van Great Place to Work:

Categorie: Large & multinational companies

1 Microsoft
2 SAS
3 Novo Nordisk
4 Biogen Idec International
5 NetApp
6 Nationale Postcode Loterij
7 Genencor
8 Robert Half International
9 Lilly
10 Devoteam
11 FedEx Express
12 Adecco Group
13 Avanade
14 Accor
15 Cisco
16 Huxley Associates
17 Abbott
18 McDonald's
19 Diageo
20 Combinatie Jeugdzorg
21 Medtronic
22 Hilti
23 Baxter
24 Call2

Categorie: Medium sized enterprises

1 Ormit
2 Impulsus/CiEP
3 iPROFS
4 VLC
5 Van Harte & Lingsma
6 CM Group
7 Meijers
8 Hinttech
9 Pecoma
10 KVL Inspiratie Technologie
11 Synobsys
12 Scio Consult

Categorie: Small & young enterprises

1 Motion10
2 Procore Huisvestings- en Facilitymanagement
3 Agile Software/Infracontrol
4 Cohesion
5 Grünenthal
6 Alklima

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Je moet je donkere kant ontdekken, net als Nelson Mandela

Je moet je donkere kant ontdekken, net als Nelson Mandela

Inspirerende leiders weten dat er geen makkelijke weg naar vrijheid bestaat, schrijft Ralph Freelink. Lees verder

Meer gemotiveerde werknemers? Laat ze gamen

Meer gemotiveerde werknemers? Laat ze gamen

Games zijn een goed middel om gedrag van medewerkers te veranderen. ABN, Ziggo, Scania en Wuppermann zweren erbij.  Lees verder

KLM wordt touroperator; Ontslagen bij Odjfell; Imtech moet weer dokken

KLM wordt touroperator; Ontslagen bij Odjfell; Imtech moet weer dokken

Plus: Google heeft nu ook drones, eerste koppen rollen bij GM en Amsterdam en Eindhoven in het zonnetje. Lees verder

Waarom samengedrag ontwikkelen belangrijk is

Waarom samengedrag ontwikkelen belangrijk is

Je zou MT-leden op nieuwsgierigheid naar het hele bedrijf moeten selecteren. Het gemeenschappelijk belang moet voor gaan. Lees verder

Hoe de bouwmarkten er weer bovenop kunnen komen

Hoe de bouwmarkten er weer bovenop kunnen komen

De crisis raakt bouwmarkten, maar verandert ze nauwelijks. Drie tips om orde op zaken te stellen, zodat ze hun eigen klus kunnen klaren. Lees verder

7 bedrijven die brood zien in abonnementen

7 bedrijven die brood zien in abonnementen

Wie terugkerende omzet zoekt, verpakt zijn producten het best in een abonnement. Enkele slimme voorbeelden op een rij. Lees verder

Daniel Ofman pleit voor driedimensionaal denken

Daniel Ofman pleit voor driedimensionaal denken

Managementteams zijn teveel bezig met plannen en strategie, zegt Daniel Ofman. 3 vragen aan de bedenker van het kernkwadrant. Lees verder

Zo herken je de echte GameChanger (in jezelf)

Zo herken je de echte GameChanger (in jezelf)

Hoe word je een GameChanger in je eigen markt? Volg deze 7 stappen, en je komt een heel eind in de buurt. Lees verder

BlackRock waarschuwt AEX; Havenbedrijf Rotterdam wil geen windmolens

BlackRock waarschuwt AEX; Havenbedrijf Rotterdam wil geen windmolens

Plus: Winkeliers vinden banken ouderwets, SnappCar breekt crowdfundingsrecord en CBS-topman verdient 200 miljoen. Lees verder

20 minuten trainen in pak, de snelste vorm van fit worden?

20 minuten trainen in pak, de snelste vorm van fit worden?

High Intensity Trainingen beloven fitheid op de werkvloer met sessies van 20 minuten per week. Broodje aap of zweetloos wondermiddel? Lees verder

 
Volg MT op Facebook

X