Microsoft opnieuw 'Great'

12 apr 2011  |   Peter van Lonkhuyzen  
Tech

Microsoft is voor de derde keer uitgeroepen tot nr. 1 Great Place to Work van Nederland. Gisterenavond werden de awards uitgereikt.
 

Great Place to Work Institute maakt jaarlijks de lijst bekend van bedrijven die zich een Great Place to Work mogen noemen. In totaal 42 bedrijven kregen gisteren de fel begeerde onderscheiding. In drie categorieën werd een nr. 1 bekendgemaakt, Microsoft voerde voor het derde achtereenvolgende jaar de categorie large & multinational companies aan (bedrijven met meer dan 250 werknemers of multinationals).
De andere categorieën zijn medium sized enterprises (50-250 werknemers) en small & young enterprises (tot 50 werknemers). In deze categorieën kwamen respectievelijk Ormit en Motion10 als nr. 1 uit de bus.

Great Place to Work is een medewerkersonderzoek dat in veel landen wordt gedaan. Er wordt onder meer gekeken naar de openheid en eerlijkheid van de bedrijfscultuur. Volgens de onderzoekers onderscheidt Microsoft zich doordat, ondanks dat er al heel veel goed is geregeld, men naar verbetering blijft streven met geloofwaardig en consistente beleid. Met bovendien aandacht voor detail en het persoonlijke element. “Een mooi voorbeeld,” aldus het juryrapport, “is het diversiteits- en sollicitatiebeleid. Zo willen zij het aantal vrouwelijke collega’s in twee jaar laten groeien van 17 naar 25 procent en werken daarvoor dit jaar voor het eerst ook met gespecialiseerde bureaus. Om het sollicitatieproces beter te laten verlopen vraagt Microsoft feedback aan de kandidaten via een tevredenheidsonderzoek.”

Continuïteit en kennisopbouw

Jacqueline Smit, directeur van de consumentendivisie van Microsoft Nederland, is ingenomen met de prijs. Het belang, zegt ze, is de zichtbaarheid van Microsoft als uitstekende werkgever. “Je moet goed laten zien wat werknemers kunnen verwachten. Bij onze doelstelling om meer vrouwen binnen te halen, speelt bijvoorbeeld flexibiliteit van de werktijden een grote rol. Daar letten vrouwen op.”

Maar het gaat niet alleen om nieuw talent. “We willen onze mensen natuurlijk binden, zorgen voor continuïteit en kennisopbouw.” Daarom blijft Microsoft door het jaar heen in contact met zijn medewerkers, bijvoorbeeld door zelf twee keer per jaar onderzoek te doen naar onder meer de work/lifebalans. Het Great Place to Work-onderzoek is een aanvulling daarop, een ‘externe toets’ zoals Smit het noemt. “Een verificatie van ons eigen onderzoek. Daarnaast is het fijn om te weten hoe we het doen ten opzichte van andere bedrijven.”

Dat Microsoft het zo goed doet in het onderzoek heeft volgens Smit toch echt te maken met het nieuwe werken (waar het bedrijf in Nederland inmiddels een reputatie mee heeft opgebouwd). “Implementatie van het nieuwe werken betekent namelijk dat je een aantal zaken écht goed moet regelen. Zoals de processen die mensen vrijheid en vertrouwen geven. Maar ook bijvoorbeeld systemen om te zorgen dat er echt een goede scheiding is van werk en privé.” Microsoft werkt onder meer samen met onderzoekers van de Erasmus Universiteit en volgens Smit worden de positieve effecten van het nieuwe werken niet meer betwijfeld; effecten zoals minder ziekteverzuim en arbeidsmobiliteit. Smit: “Dat het nieuwe werken goed is voor de tevredenheid is bewezen.”

De volledige uitslag van Great Place to Work:

Categorie: Large & multinational companies

1 Microsoft
2 SAS
3 Novo Nordisk
4 Biogen Idec International
5 NetApp
6 Nationale Postcode Loterij
7 Genencor
8 Robert Half International
9 Lilly
10 Devoteam
11 FedEx Express
12 Adecco Group
13 Avanade
14 Accor
15 Cisco
16 Huxley Associates
17 Abbott
18 McDonald's
19 Diageo
20 Combinatie Jeugdzorg
21 Medtronic
22 Hilti
23 Baxter
24 Call2

Categorie: Medium sized enterprises

1 Ormit
2 Impulsus/CiEP
3 iPROFS
4 VLC
5 Van Harte & Lingsma
6 CM Group
7 Meijers
8 Hinttech
9 Pecoma
10 KVL Inspiratie Technologie
11 Synobsys
12 Scio Consult

Categorie: Small & young enterprises

1 Motion10
2 Procore Huisvestings- en Facilitymanagement
3 Agile Software/Infracontrol
4 Cohesion
5 Grünenthal
6 Alklima

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Olieprijs stijgt na dood Saudische koning; V&D geeft geen baangaranties

Olieprijs stijgt na dood Saudische koning; V&D geeft geen baangaranties

Plus: Michiel Herkemij alweer weg bij Vion, opluchting na ECB-besluit en Air France schrapt nog eens 800 banen. Lees verder

Bols naar de beurs: dit zijn de 3 risico's

Bols naar de beurs: dit zijn de 3 risico's

Bols gaat over twee weken naar de beurs. 3 redenen waarom de toekomst van de distilleerder ongewis is. Lees verder

Bob regelt een meeting met een toolkit

Bob regelt een meeting met een toolkit

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer regelt hij een meeting met een heuse toolkit. Lees verder

Het ontslagrecht omzeilen? Niet met dit trucje

Het ontslagrecht omzeilen? Niet met dit trucje

Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd sluiten, maar tegelijkertijd een beëindigingsovereenkomst afspreken? Mag niet. Lees verder

Quote-oprichter in zonnepanelen; Uber haalt weer dik geld op

Quote-oprichter in zonnepanelen; Uber haalt weer dik geld op

Plus: De grote dag voor de ECB, Nederlandse Volvo-topper naar VS en eBay schrapt banen. Lees verder

Zo laat je je salesteam beter presteren

Zo laat je je salesteam beter presteren

Geen verkoopteam kan zonder aanvoerder. Hij inspireert, motiveert en laat mensen boven zichzelf uitstijgen. Zo leer je uitdagend managen. Lees verder

Hoe haalbaar zijn de wilde ideeën van Elon Musk en Larry Page?

Hoe haalbaar zijn de wilde ideeën van Elon Musk en Larry Page?

Grote technologiebedrijven hebben Grote Ideeën, maar zijn ze ook realistisch? 5 opvallende plannen bekeken. Lees verder

Recordomzet voor ASML; Overname Reaal door ASR vertraagd

Recordomzet voor ASML; Overname Reaal door ASR vertraagd

Plus: Spyker in beroep tegen faillissement, MobyPark wint award en Netflix groeit aardig. Lees verder

2 zaken die van belang zijn om werkelijk succes te ervaren

2 zaken die van belang zijn om werkelijk succes te ervaren

Nu de goede voornemens naar de achtergrond verdwenen zijn, kan je jezelf een plezier doen met een nieuwe opdracht: anders handelen. Lees verder

Is fastfood verleden tijd? 5x hoe McDonald's relevant wil blijven

Is fastfood verleden tijd? 5x hoe McDonald's relevant wil blijven

Deze week rapporteert McDonald's waarschijnlijk wéér slechte resultaten. Hoe wil de fastfoodgigant er bovenop komen? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X