communicatie

22 feb 2011  |     

Een pico bello eigen netwerk?

Een eigen gsm-netwerk bouwen, kan dat? Ja. ‘Picocellen’ voorzien in een besloten mobiel telefonienetwerk voor bedrijven.

Zo’n lokale gsm-infrastructuur maakt het ­mogelijk de vaste toestellen te verruilen voor standaard mobiele telefoons, waarmee ­binnens- en buitenshuis bellen mogelijk is. De voordelen zijn legio, aldus Wouter Bakker, solutions manager unified communications bij Dimension Data. De kostenbesparing kan oplopen tot enkele tientallen procenten en de dekking in en om het bedrijf wordt veel beter. “De picocell, zoals dit vrij eenvoudige communicatiesysteem heet, maakt mobiele roaming mogelijk en biedt een volledige ­integratie met het bedrijfsnetwerk en ­geavanceerde communicatietoepassingen, zoals dataverkeer en -beveiliging, presence, push e-mail en de IP-gebaseerde ­PBX-functies van de huiscentrale.”
Bakker garandeert optimale mobiliteit en ­gebruikerservaring. “Dankzij ‘Forced on PBX’ schakelt de gebruiker binnenshuis automatisch naar de eigen mobiele telefonieomgeving. Iemand die bellend arriveert, kan het gesprek voortzetten op de vaste telefoon, omdat het gesprek inmiddels via de PBX loopt.”

Nieuwtjes over communicatie

• Avaya, leverancier van zakelijke communicatiesystemen, biedt de channel partners en distributeurs tot eind september financieringsmogelijkheden tegen 0 procent rente.
• Polycom, aanbieder van oplossingen voor telepresence, video en spraak, gaat haar overeenkomst met HP uitbreiden. Daarbij brengt HP de volledige portfolio van Polycom op de markt.
• NEC Unified Solutions heeft bekendgemaakt dat het het voormalige NEC Philips Unified Solutions nu volledig heeft ingebed en geïntegreerd. NEC wil hiermee het marktaandeel versterken en uitbreiden.

Telepresence wordt onbegrensd

Videoconferencing verbetert de communicatie tussen mensen en kan een ­gunstig ­effect hebben op CO2-uitstoot. Nadeel is dat het nogal een klus kan zijn om systemen van ­verschillende aanbieders te verbinden. Maar… dat is aan het veranderen. Bedrijfs- en ­technologieoverschrijdende videoconferencing komt steeds dichterbij.

Tandberg, leverancier van video- en communicatietechnologie, heeft onlangs een geslaagde ­demonstratie gegeven van de interoperabiliteit tussen de eigen Telepresence-oplossing en ­Cisco’s CTS 3000. Dit was mogelijk dankzij de integratie van het nieuwe Telepresence ­Interoperability Protocol (TIP) van Cisco in de Tandberg Telepresence Server. Daarmee vergroot het bedrijf de lijst van telepresence-oplossingen van derden waarmee het probleemloos en ­zonder kwaliteitsverlies kan samenwerken.
Standaard videoconferencing-systemen communiceren veelal met elkaar via het protocol H323 of SIP. Dit maakt dat het minder relevant wordt met welk merk of type systeem men werkt. Ook een verbinding tussen twee verschillende locaties is mogelijk. Zelfs wanneer systemen achter ­eigen firewalls staan, is het mogelijk om met een externe partij te communiceren.
Online applicaties zoals Skype, msn en Google Talk bevorderen volgens Tandberg de acceptatie van videconferencing enorm, al zijn ze veelal onvoldoende toegerust voor de kantooromgeving. “Daar komen wij als leverancier voor de zakelijke markt in beeld”, aldus Dag Nyrud, manager van ­Tandbergs Professional Services-team.

Social media-rem vaak genegeerd

Vaak leggen IT-managers beperkingen op aan het gebruik van samenwerkingstechnologieën. Dat frustreert medewerkers, en leidt zelden tot het gewenste resultaat.

Dat blijkt uit het wereldwijde onderzoek Collaboration Nations van Cisco. In meer dan de helft van de gevallen verbiedt het bedrijfsbeleid het gebruik van sociale mediatoepassingen. De helft van de medewerkers geeft evenwel toe zeker eens per week de verboden toepassingen toch te gebruiken en meer dan een kwart (27 procent) zegt instellingen op apparaten te wijzigen om toegang te krijgen, zodat ‘de klus geklaard kan worden’.
Medewerkers klagen ook over een gebrek aan integratie tussen de applicaties, over ­niet-compatibele video-, data- en spraakformaten en over een beperkt aantal beschikbare tools.

 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob verdiept zich in actuele managementliteratuur

Bob verdiept zich in actuele managementliteratuur

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer verdiept hij zich in actuele managementliteratuur. Lees verder

Waarom de organisatiecultuur van Zappos werkt

Waarom de organisatiecultuur van Zappos werkt

Deel 6 van een serie over organisatieculturen: Zappos wil klanten een WOW-moment bezorgen. Lees verder

Holland Casino maakt weer winst; ITV praat met Talpa over overname

Holland Casino maakt weer winst; ITV praat met Talpa over overname

Plus: V&D betaalt zijn eigenaar een wel heel hoge rente, de grote iPad komt binnenkort en Fastned is boos. Lees verder

Peiling: wat vind jij de grootste ergernissen op de werkvloer?

Peiling: wat vind jij de grootste ergernissen op de werkvloer?

Ergernis op de werkvloer, iedereen kent het. Doe mee met de peiling van psychologe Roos Vonk: wat zijn jouw grootste ergernissen? Lees verder

Deze acht miljardairs zijn in 2015 de rijkste van hun land

Deze acht miljardairs zijn in 2015 de rijkste van hun land

Het seizoen van jaarrekeningen en balansen is weer aangebroken. Forbes actualiseerde de jaarlijkse lijst van miljardairs voor 2015. Lees verder

Waarom leiderschap niet te leren is: 
'Wat vaak mist, is solide kennis'

Waarom leiderschap niet te leren is: 
'Wat vaak mist, is solide kennis'

Investeringen in leiderschapsontwikkeling zorgen niet voor meer tevredenheid over onze leiders. Hoe komt dat? Lees verder

KPN gaat Base verkopen; RBS heft zich bijna op in Nederland

KPN gaat Base verkopen; RBS heft zich bijna op in Nederland

Plus: Rabobank gedagvaard voor renteswaps, Christine le Duc sluit 8 onrendabele winkels en Autosalon van Genève begint. Lees verder

Aantrekkelijker werken? Kijk naar de 3 basisbehoeften

Aantrekkelijker werken? Kijk naar de 3 basisbehoeften

Door volgens de drie basisbehoeften naar je werk te kijken, zul je langer plezier in je werk houden en sterker betrokken blijven. Lees verder

Steeds vaker gezocht: een integere manager

Steeds vaker gezocht: een integere manager

Vooraf weten hoe integer die nieuw aan te nemen manager is? Logisch, maar het is moeilijker dan gedacht.  Lees verder

Hoe mobiel in 3 jaar doorbrak als verkoopkanaal

Hoe mobiel in 3 jaar doorbrak als verkoopkanaal

Smartphones en tablets veranderen het koopgedrag van klanten. Hoe speel je daar op in? 'Wij kunnen niet alles tegelijk.' Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X