communicatie

22 feb 2011  |     

Een pico bello eigen netwerk?

Een eigen gsm-netwerk bouwen, kan dat? Ja. ‘Picocellen’ voorzien in een besloten mobiel telefonienetwerk voor bedrijven.

Zo’n lokale gsm-infrastructuur maakt het ­mogelijk de vaste toestellen te verruilen voor standaard mobiele telefoons, waarmee ­binnens- en buitenshuis bellen mogelijk is. De voordelen zijn legio, aldus Wouter Bakker, solutions manager unified communications bij Dimension Data. De kostenbesparing kan oplopen tot enkele tientallen procenten en de dekking in en om het bedrijf wordt veel beter. “De picocell, zoals dit vrij eenvoudige communicatiesysteem heet, maakt mobiele roaming mogelijk en biedt een volledige ­integratie met het bedrijfsnetwerk en ­geavanceerde communicatietoepassingen, zoals dataverkeer en -beveiliging, presence, push e-mail en de IP-gebaseerde ­PBX-functies van de huiscentrale.”
Bakker garandeert optimale mobiliteit en ­gebruikerservaring. “Dankzij ‘Forced on PBX’ schakelt de gebruiker binnenshuis automatisch naar de eigen mobiele telefonieomgeving. Iemand die bellend arriveert, kan het gesprek voortzetten op de vaste telefoon, omdat het gesprek inmiddels via de PBX loopt.”

Nieuwtjes over communicatie

• Avaya, leverancier van zakelijke communicatiesystemen, biedt de channel partners en distributeurs tot eind september financieringsmogelijkheden tegen 0 procent rente.
• Polycom, aanbieder van oplossingen voor telepresence, video en spraak, gaat haar overeenkomst met HP uitbreiden. Daarbij brengt HP de volledige portfolio van Polycom op de markt.
• NEC Unified Solutions heeft bekendgemaakt dat het het voormalige NEC Philips Unified Solutions nu volledig heeft ingebed en geïntegreerd. NEC wil hiermee het marktaandeel versterken en uitbreiden.

Telepresence wordt onbegrensd

Videoconferencing verbetert de communicatie tussen mensen en kan een ­gunstig ­effect hebben op CO2-uitstoot. Nadeel is dat het nogal een klus kan zijn om systemen van ­verschillende aanbieders te verbinden. Maar… dat is aan het veranderen. Bedrijfs- en ­technologieoverschrijdende videoconferencing komt steeds dichterbij.

Tandberg, leverancier van video- en communicatietechnologie, heeft onlangs een geslaagde ­demonstratie gegeven van de interoperabiliteit tussen de eigen Telepresence-oplossing en ­Cisco’s CTS 3000. Dit was mogelijk dankzij de integratie van het nieuwe Telepresence ­Interoperability Protocol (TIP) van Cisco in de Tandberg Telepresence Server. Daarmee vergroot het bedrijf de lijst van telepresence-oplossingen van derden waarmee het probleemloos en ­zonder kwaliteitsverlies kan samenwerken.
Standaard videoconferencing-systemen communiceren veelal met elkaar via het protocol H323 of SIP. Dit maakt dat het minder relevant wordt met welk merk of type systeem men werkt. Ook een verbinding tussen twee verschillende locaties is mogelijk. Zelfs wanneer systemen achter ­eigen firewalls staan, is het mogelijk om met een externe partij te communiceren.
Online applicaties zoals Skype, msn en Google Talk bevorderen volgens Tandberg de acceptatie van videconferencing enorm, al zijn ze veelal onvoldoende toegerust voor de kantooromgeving. “Daar komen wij als leverancier voor de zakelijke markt in beeld”, aldus Dag Nyrud, manager van ­Tandbergs Professional Services-team.

Social media-rem vaak genegeerd

Vaak leggen IT-managers beperkingen op aan het gebruik van samenwerkingstechnologieën. Dat frustreert medewerkers, en leidt zelden tot het gewenste resultaat.

Dat blijkt uit het wereldwijde onderzoek Collaboration Nations van Cisco. In meer dan de helft van de gevallen verbiedt het bedrijfsbeleid het gebruik van sociale mediatoepassingen. De helft van de medewerkers geeft evenwel toe zeker eens per week de verboden toepassingen toch te gebruiken en meer dan een kwart (27 procent) zegt instellingen op apparaten te wijzigen om toegang te krijgen, zodat ‘de klus geklaard kan worden’.
Medewerkers klagen ook over een gebrek aan integratie tussen de applicaties, over ­niet-compatibele video-, data- en spraakformaten en over een beperkt aantal beschikbare tools.

 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
6 tips voor stressloos op vakantie gaan

6 tips voor stressloos op vakantie gaan

Op vakantie, en nog heb je stress omdat je hoofd vol zit. Met deze 6 tips ga je zonder stress op vakantie. Lees verder

Levensverhaal van een manager: 'Het leven lachte me toe. Tot 2006'

Levensverhaal van een manager: 'Het leven lachte me toe. Tot 2006'

In een nieuwe rubriek tekent MT levensverhalen op van 'heel gewone' managers. Deze keer: Liesbeth Mekkering, die plots met de keerzijde van het leven te maken kreeg. Lees verder

Efteling-directeur Fons Jurgens: ‘Ik ben een aanvoerder die ook wil scoren'

Efteling-directeur Fons Jurgens: ‘Ik ben een aanvoerder die ook wil scoren'

De Efteling is nu al dé topattractie van Nederland. Maar om in 2020 tot de top-3 in Europa te horen, investeert directeur Fons Jurgens flink door. Lees verder

28 getallen over De Efteling die u nog niet wist

28 getallen over De Efteling die u nog niet wist

De Efteling is een flink bedrijf waarin grote getallen omgaan. Deze 28 duizelingwekkende cijfers en grappige weetjes kende u nog niet. Lees verder

Wehkamp komt in Britse handen, ING aast op deel HSBC in Turkije

Wehkamp komt in Britse handen, ING aast op deel HSBC in Turkije

Plus: Tesla-verkopen stijgen flink, BP treft miljardenschikking en universiteiten boycotten Elsevier. Lees verder

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer heeft hij ineens tijd om zich te laten coachen. Lees verder

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Alle snelle technologische ontwikkelingen ten spijt, ze hebben pas een functie als ze aan een klantbehoefte voldoen. Technologie is mensenwerk. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Ieder bedrijf wordt digitaal. Maar wie kan je het beste helpen om dat voor elkaar te krijgen? MT vroeg het zijn lezers, voor de 15de keer op rij. Lees verder

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Management Team doet al sinds 2001 elk jaar onderzoek naar de kwaliteit en populariteit van leveranciers van digitale services op de Nederlandse markt. Lees verder

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Plus: Shell mag gaan boren in Alaska, V&D onderhandelt langer over huren en Vanderlande boekt een miljard aan orders. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X