communicatie

22 feb 2011  |     

Een pico bello eigen netwerk?

Een eigen gsm-netwerk bouwen, kan dat? Ja. ‘Picocellen’ voorzien in een besloten mobiel telefonienetwerk voor bedrijven.

Zo’n lokale gsm-infrastructuur maakt het ­mogelijk de vaste toestellen te verruilen voor standaard mobiele telefoons, waarmee ­binnens- en buitenshuis bellen mogelijk is. De voordelen zijn legio, aldus Wouter Bakker, solutions manager unified communications bij Dimension Data. De kostenbesparing kan oplopen tot enkele tientallen procenten en de dekking in en om het bedrijf wordt veel beter. “De picocell, zoals dit vrij eenvoudige communicatiesysteem heet, maakt mobiele roaming mogelijk en biedt een volledige ­integratie met het bedrijfsnetwerk en ­geavanceerde communicatietoepassingen, zoals dataverkeer en -beveiliging, presence, push e-mail en de IP-gebaseerde ­PBX-functies van de huiscentrale.”
Bakker garandeert optimale mobiliteit en ­gebruikerservaring. “Dankzij ‘Forced on PBX’ schakelt de gebruiker binnenshuis automatisch naar de eigen mobiele telefonieomgeving. Iemand die bellend arriveert, kan het gesprek voortzetten op de vaste telefoon, omdat het gesprek inmiddels via de PBX loopt.”

Nieuwtjes over communicatie

• Avaya, leverancier van zakelijke communicatiesystemen, biedt de channel partners en distributeurs tot eind september financieringsmogelijkheden tegen 0 procent rente.
• Polycom, aanbieder van oplossingen voor telepresence, video en spraak, gaat haar overeenkomst met HP uitbreiden. Daarbij brengt HP de volledige portfolio van Polycom op de markt.
• NEC Unified Solutions heeft bekendgemaakt dat het het voormalige NEC Philips Unified Solutions nu volledig heeft ingebed en geïntegreerd. NEC wil hiermee het marktaandeel versterken en uitbreiden.

Telepresence wordt onbegrensd

Videoconferencing verbetert de communicatie tussen mensen en kan een ­gunstig ­effect hebben op CO2-uitstoot. Nadeel is dat het nogal een klus kan zijn om systemen van ­verschillende aanbieders te verbinden. Maar… dat is aan het veranderen. Bedrijfs- en ­technologieoverschrijdende videoconferencing komt steeds dichterbij.

Tandberg, leverancier van video- en communicatietechnologie, heeft onlangs een geslaagde ­demonstratie gegeven van de interoperabiliteit tussen de eigen Telepresence-oplossing en ­Cisco’s CTS 3000. Dit was mogelijk dankzij de integratie van het nieuwe Telepresence ­Interoperability Protocol (TIP) van Cisco in de Tandberg Telepresence Server. Daarmee vergroot het bedrijf de lijst van telepresence-oplossingen van derden waarmee het probleemloos en ­zonder kwaliteitsverlies kan samenwerken.
Standaard videoconferencing-systemen communiceren veelal met elkaar via het protocol H323 of SIP. Dit maakt dat het minder relevant wordt met welk merk of type systeem men werkt. Ook een verbinding tussen twee verschillende locaties is mogelijk. Zelfs wanneer systemen achter ­eigen firewalls staan, is het mogelijk om met een externe partij te communiceren.
Online applicaties zoals Skype, msn en Google Talk bevorderen volgens Tandberg de acceptatie van videconferencing enorm, al zijn ze veelal onvoldoende toegerust voor de kantooromgeving. “Daar komen wij als leverancier voor de zakelijke markt in beeld”, aldus Dag Nyrud, manager van ­Tandbergs Professional Services-team.

Social media-rem vaak genegeerd

Vaak leggen IT-managers beperkingen op aan het gebruik van samenwerkingstechnologieën. Dat frustreert medewerkers, en leidt zelden tot het gewenste resultaat.

Dat blijkt uit het wereldwijde onderzoek Collaboration Nations van Cisco. In meer dan de helft van de gevallen verbiedt het bedrijfsbeleid het gebruik van sociale mediatoepassingen. De helft van de medewerkers geeft evenwel toe zeker eens per week de verboden toepassingen toch te gebruiken en meer dan een kwart (27 procent) zegt instellingen op apparaten te wijzigen om toegang te krijgen, zodat ‘de klus geklaard kan worden’.
Medewerkers klagen ook over een gebrek aan integratie tussen de applicaties, over ­niet-compatibele video-, data- en spraakformaten en over een beperkt aantal beschikbare tools.

 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
6 Nederlandse ceo's die in 2014 het veld hebben geruimd

6 Nederlandse ceo's die in 2014 het veld hebben geruimd

Ook 2014 was weer een jaar waarin veel topmanagers sneuvelden. Dit zijn de opvallendste ontslagen. Lees verder

Airbnb speelt voor fiscus; Uber bereikt mijlpaal aantal ritten

Airbnb speelt voor fiscus; Uber bereikt mijlpaal aantal ritten

Plus: Philips stelt eisen aan koper Lumileds, AutoRai weer in trek bij importeurs en oud-voetballer Arie Haan schrijft managementboek. Lees verder

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Tesla, Apple, Google: allemaal zweren ze bij Scrum, een methode die bedrijven belooft 2 keer zoveel te doen in de helft van de tijd. Lees verder

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Managementboeken komen en gaan, maar de populariteit van Covey zal altijd blijven bestaan? De 15 best verkochte boeken van 2014. Lees verder

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De consument geeft (eindelijk) weer geld uit. En dat betekent groei voor winkeliers. Toch zal 2015 niet voor iedereen even leuk worden. Lees verder

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb en Uber ontgroeiden dit jaar het stadium veelbelovend, maar wie had de meeste impact in 2014? Een vergelijkend warenonderzoek. Lees verder

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Plus: Retail krijgt volgend jaar 3 uitdagingen, voor DNB dreigt een claim van DSB en betaalprovider Adyen is 1,5 miljard waard. Lees verder

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

Slimme ondernemers brengen hun producten en diensten onder de aandacht via sociale media. Waarom? 6 redenen. Lees verder

Is dit de nieuwe TomTom? Adyen 1,5 miljard dollar waard

Is dit de nieuwe TomTom? Adyen 1,5 miljard dollar waard

Gamechanger Adyen heeft 250 miljoen dollar aan investeringen opgehaald tegen een waardering van 1,5 miljard. Is het de nieuwe TomTom? Lees verder

De 5 blauwe oceanen van de Nederlandse online markt

De 5 blauwe oceanen van de Nederlandse online markt

In de eerste 3 kwartalen van 2014 gaven Nederlanders 9,81 miljard euro uit op internet. Welke online markten zijn nog onontgonnen? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X