Wereldmanager: Celine Gruizinga

23 feb 2012  |   Rob van Leeuwen  
Celine wm

Celine Gruizinga, country manager voor de Harley Davidson Company in Afrika, zegt dat culturele kennis niet voldoende is voor buitenlands succes. 

Welke ceo kan tegenwoordig nog zonder buitenlandervaring? Management Team zet ze letterlijk op de kaart: de wereldmanagers, Nederlandse leidinggevenden die succesvol zijn in het buitenland. Dit keer: Celine Gruizinga, country manager Afrika bij Harley Davidson Company. Bent u zelf een wereldmanager? Doe dan mee met onze DIY-interviewserie

 

 

Hoe bent u in het buitenland terecht gekomen? 

“Ik ging naar Engeland en kwam terecht bij Harley Davidson Europa, waar ik de kans kreeg om een MBA-studie te volgen. In de afgelopen elf jaar heb ik in verschillende markten gewerkt, al vrij snel ambieerde ik een leidinggevende functie. Zo ben ik vier jaar districtsmanager geweest in Ierland en Engeland. Door een combinatie van mijn ervaring binnen markten, de functies die ik heb bekleed plus mijn gedrevenheid ben ik aangesteld tot country manager in Zuid-Afrika. Daarmee ben ik ook de eerste vrouw in deze functie binnen de Harley Davidson Company.”

Wat heeft u geleerd in het buitenland?

“Voor een succesvolle zakelijke relatie in het buitenland moet je meer weten dan culturele achtergronden alleen. Je moet je verdiepen in wat wel en niet acceptabel is, wat wel en niet gewaardeerd wordt, waar ze wel en niet op reageren. Pas dan kan je vertrouwen en wederzijds respect opbouwen, de ingrediënten van een succesvolle relatie.”

Wat kunt u als Nederlander beter dan een lokale leidinggevende?

“In Nederland leer je van kleins af aan verschillende talen, op school en tijdens vakanties. Ik heb ooit Frans geleerd en dat helpt me nu om relaties op te bouwen in Zuid-Afrika. Nederlanders hebben daarnaast een vrij nuchtere kijk op situaties. Met een van nature nuchtere houding kan je makkelijker afstand nemen en jezelf de kans geven objectief te blijven.” 

Zit uw Nederlandse directheid in de weg of komt het van pas?

Beluister het volledige interview met Celine Gruizinga op onze wereldkaart, die is ontwikkeld door Shoudio. Ben je zelf een wereldmanager? Doe dan hier mee met de serie en interview jezelf. “Hoewel het niet altijd gewaardeerd wordt om direct te zijn, verwacht men in het buitenland wel van Nederlanders dat ze mensen op die manier aanspreken. Dus je kan het ook in je voordeel gebruiken, maar ik vind het soms zeker moeilijk dat mijn directheid als bot of onbeleefd ervaren kan worden. Je moet je hier aanpassen en dat kan frustrerend zijn als Nederlander, want je hebt toch het gevoel dat je dingen sneller kan bewerkstelligen als je kan zeggen wat je bedoelt. Toch heb ik geleerd dat het averechts kan werken als je direct bent. Je kan je reactie aanpassen en mensen echt beïnvloeden, of stug doorgaan met je directheid en je continu afvragen waarom niemand luistert.”

Komt u ooit weer in Nederland werken?

“Zeg nooit nooit. Ik kom altijd graag in Nederland, ik mis mijn familie en de broodjes kroket. Een uitdagende baan zou dan wel een voorwaarde zijn. Ik ben ambitieus, ik wil veel van de wereld zien en beleven. Bovenal wil ik blijven groeien in mijn carrière.” 

Uw tip voor managers die ook in het buitenland willen slagen?

“Jezelf zijn is belangrijk, maar dat is niet altijd genoeg.”

Meer ervaringen van Nederlandse wereldmanagers horen? Check de wereldkaart met audio-interviews!

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Jos Burgers weet hoe je van tevreden klanten ambassadeurs kunt maken. Zijn nieuwe luisterboek winnen? MT geeft er 5 weg. Lees verder

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Disruptie komt meestal uit onverwachte hoek. Opvallend vaak ook van kleine organisaties met veel creativiteit en bevlogenheid. Een merk dat zo begon is GoPro. Lees verder

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Bij zomerse hitte wil je wat makkelijks aantrekken. Maar toch moet je ook representatief blijven. Welke regels bestaan daarvoor? Lees verder

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Plus: Mokerslag voor Chinese beurzen, Landbouwuitvoer heeft het moeilijk Lees verder

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic is wereldwijd vooral bekend van zijn caravanvensters. Maar het kan alles maken, zolang het maar transparant moet zijn. Lees verder

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Mensen aanmoedigen om hun best te doen geeft betere resultaten dan harde doelen. Maar is 'doe je best' wel genoeg? Lees verder

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Tevreden klanten zijn goed, maar ambassadeurs zijn beter. Jos Burgers legt uit hoe je van 'zomaar tevreden' de lat een stukje hoger legt. Lees verder

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

Plus: Pearson zet ook Economist in etalage, reshoring steeds populairder, ondernemer omzeilt bank en haalt 30 mio op en Lufthansa wordt prijsvechter. Lees verder

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Nu er overal netwerken zijn, moeten we die beter leren begrijpen. En dat blijft mensenwerk, ondanks de technologische opkomst. Lees verder

Hoe platter de organisatie, hoe beter?

Hoe platter de organisatie, hoe beter?

Een plattere organisatie is productiever, maar ergens komt een punt waarop de productiviteit weer afneemt. Joost Ardts legt uit hoe dat zit. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X