Wereldmanager: Celine Gruizinga

23 feb 2012  |   Rob van Leeuwen  
Celine wm

Celine Gruizinga, country manager voor de Harley Davidson Company in Afrika, zegt dat culturele kennis niet voldoende is voor buitenlands succes. 

Welke ceo kan tegenwoordig nog zonder buitenlandervaring? Management Team zet ze letterlijk op de kaart: de wereldmanagers, Nederlandse leidinggevenden die succesvol zijn in het buitenland. Dit keer: Celine Gruizinga, country manager Afrika bij Harley Davidson Company. Bent u zelf een wereldmanager? Doe dan mee met onze DIY-interviewserie

 

 

Hoe bent u in het buitenland terecht gekomen? 

“Ik ging naar Engeland en kwam terecht bij Harley Davidson Europa, waar ik de kans kreeg om een MBA-studie te volgen. In de afgelopen elf jaar heb ik in verschillende markten gewerkt, al vrij snel ambieerde ik een leidinggevende functie. Zo ben ik vier jaar districtsmanager geweest in Ierland en Engeland. Door een combinatie van mijn ervaring binnen markten, de functies die ik heb bekleed plus mijn gedrevenheid ben ik aangesteld tot country manager in Zuid-Afrika. Daarmee ben ik ook de eerste vrouw in deze functie binnen de Harley Davidson Company.”

Wat heeft u geleerd in het buitenland?

“Voor een succesvolle zakelijke relatie in het buitenland moet je meer weten dan culturele achtergronden alleen. Je moet je verdiepen in wat wel en niet acceptabel is, wat wel en niet gewaardeerd wordt, waar ze wel en niet op reageren. Pas dan kan je vertrouwen en wederzijds respect opbouwen, de ingrediënten van een succesvolle relatie.”

Wat kunt u als Nederlander beter dan een lokale leidinggevende?

“In Nederland leer je van kleins af aan verschillende talen, op school en tijdens vakanties. Ik heb ooit Frans geleerd en dat helpt me nu om relaties op te bouwen in Zuid-Afrika. Nederlanders hebben daarnaast een vrij nuchtere kijk op situaties. Met een van nature nuchtere houding kan je makkelijker afstand nemen en jezelf de kans geven objectief te blijven.” 

Zit uw Nederlandse directheid in de weg of komt het van pas?

Beluister het volledige interview met Celine Gruizinga op onze wereldkaart, die is ontwikkeld door Shoudio. Ben je zelf een wereldmanager? Doe dan hier mee met de serie en interview jezelf. “Hoewel het niet altijd gewaardeerd wordt om direct te zijn, verwacht men in het buitenland wel van Nederlanders dat ze mensen op die manier aanspreken. Dus je kan het ook in je voordeel gebruiken, maar ik vind het soms zeker moeilijk dat mijn directheid als bot of onbeleefd ervaren kan worden. Je moet je hier aanpassen en dat kan frustrerend zijn als Nederlander, want je hebt toch het gevoel dat je dingen sneller kan bewerkstelligen als je kan zeggen wat je bedoelt. Toch heb ik geleerd dat het averechts kan werken als je direct bent. Je kan je reactie aanpassen en mensen echt beïnvloeden, of stug doorgaan met je directheid en je continu afvragen waarom niemand luistert.”

Komt u ooit weer in Nederland werken?

“Zeg nooit nooit. Ik kom altijd graag in Nederland, ik mis mijn familie en de broodjes kroket. Een uitdagende baan zou dan wel een voorwaarde zijn. Ik ben ambitieus, ik wil veel van de wereld zien en beleven. Bovenal wil ik blijven groeien in mijn carrière.” 

Uw tip voor managers die ook in het buitenland willen slagen?

“Jezelf zijn is belangrijk, maar dat is niet altijd genoeg.”

Meer ervaringen van Nederlandse wereldmanagers horen? Check de wereldkaart met audio-interviews!

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Tesla, Apple, Google: allemaal zweren ze bij Scrum, een methode die bedrijven belooft 2 keer zoveel te doen in de helft van de tijd. Lees verder

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Managementboeken komen en gaan, maar de populariteit van Covey zal altijd blijven bestaan? De 15 best verkochte boeken van 2014. Lees verder

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De consument geeft (eindelijk) weer geld uit. En dat betekent groei voor winkeliers. Toch zal 2015 niet voor iedereen even leuk worden. Lees verder

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb en Uber ontgroeiden dit jaar het stadium veelbelovend, maar wie had de meeste impact in 2014? Een vergelijkend warenonderzoek. Lees verder

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Plus: Retail krijgt volgend jaar 3 uitdagingen, voor DNB dreigt een claim van DSB en betaalprovider Adyen is 1,5 miljard waard. Lees verder

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

Slimme ondernemers brengen hun producten en diensten onder de aandacht via sociale media. Waarom? 6 redenen. Lees verder

Is dit de nieuwe TomTom? Adyen 1,5 miljard dollar waard

Is dit de nieuwe TomTom? Adyen 1,5 miljard dollar waard

Gamechanger Adyen heeft 250 miljoen dollar aan investeringen opgehaald tegen een waardering van 1,5 miljard. Is het de nieuwe TomTom? Lees verder

De 5 blauwe oceanen van de Nederlandse online markt

De 5 blauwe oceanen van de Nederlandse online markt

In de eerste 3 kwartalen van 2014 gaven Nederlanders 9,81 miljard euro uit op internet. Welke online markten zijn nog onontgonnen? Lees verder

Dit was 2014: de positieve geheugensteuntjes van Cees Schenk

Dit was 2014: de positieve geheugensteuntjes van Cees Schenk

Mopper niet over zaken waar je geen grip op hebt, pas deze 10 geheugensteuntjes toe waar je wél invloed op hebt.  Lees verder

Waarom de fysieke winkel een blijvertje is (volgens jullie)

Waarom de fysieke winkel een blijvertje is (volgens jullie)

Het zijn lastige tijden voor retailers. Kan de winkelstraat blijven bestaan of sterft de fysieke winkel uit? Zo denken jullie erover. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X