Netwerk maakt creatief bedrijf flexibel

14 sep 2010  |   Camps, Van den Berg, De Wolf, Van Enkhuyzen  
Creativiteit

Innoveren is lang niet altijd eenvoudig. Creatief productiehuis Buro Knapzak lukt het wel en laat zien hoe een jong en klein bureau snel 'groot' kan groeien.

Deel 7 in de serie: Innovatie, van idee tot succesvolle introductie

"Wij zijn Buro Knapzak, een creatief productiehuis. We creëren interactieve en audiovisuele projecten. Geenszins geremd door vastgeroeste tradities van mediaal gebruik, brengen we animatie, live action en het digitale domein moeiteloos samen en zoeken we de grenzen op van technologie." Met zo’n introductie op de website zet Buro Knapzak zich meteen goed neer.

Buro Knapzak is een goed voorbeeld van een jonge organisatie in de creatieve industrie. Op het kantoor in Amsterdam dan ook geen overhemden en pakken, maar Nikes, spijkerbroeken, t-shirts en natuurlijk strakke design stoelen en tafels met daarop de nieuwste Macs. "Klanten verwachten dat  ook van creatieve bureau’s denk ik", zegt managing director Marcel Vrieswijk. 

Snel 'groot' groeien

Met een zeer lange lijst opdrachtgevers waaronder: Volkswagen, Skoda, Bol.com, Schiphol, O’Neill, TomTom, Brabantia en Kluwer en een mooie lijst met gewonnen awards is dit met recht een goed voorbeeld van hoe een klein en jong bureau tegenwoordig snel ‘groot’ kan worden. De kracht van Buro Knapzak zit in het feit dat er multimediaal wordt gedacht. Media convergeren steeds meer en Buro knapzak is ingesprongen op deze trend. Hierdoor kunnen intern totaalconcepten worden ontwikkeld en is Buro Knapzak voor de klant eigenlijk een soort one-stop-shop.

Het is allemaal begonnen met een uit de hand gelopen afstudeerproject uit 2006 van Marcel Vrieswijk en Geert Jansen. Al tijdens dit project kwamen er commerciële opdrachten binnen. "We hoefden dus niet te solliciteren, maar konden verder bouwen aan ons bedrijf", vertelt Vrieswijk. De animatie ‘The Ambient Life’ uit 2008 (zie website) kreeg veel prijzen en opende nieuwe deuren. Daarna is het snel gegaan; de projecten liepen goed en er werden meerdere prijzen gewonnen met bijhorende media-aandacht. Door mond-tot-mond reclame kreeg Buro Knapzak nog meer bekendheid.

Nieuwe interactie

Innovatie speelt altijd een rol in elk project. Bij een creatief productiehuis als Buro Knapzak wordt bij elke opdracht nagedacht hoe een klant optimaal bereikt kan worden. Daarvoor is state-of-the-art kennis nodig. Het medialandschap is continu in beweging. Je moet op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de doelgroep (wat is hip) en over nieuwe technologie en kanalen om een boodschap over te brengen (wat kan er).

In essentie realiseert Buro Knapzak een dienstinnovatie bij haar klanten; zij kunnen op nieuwe manieren met hun klanten interacteren en hun diensten en/of goederen leveren. Maar ook in het eigen proces wordt er door toepassing van nieuwe technologieën geïnnoveerd, getuige ook de 10 computers die non-stop draaien ter ondersteuning van programma’s die worden gebruikt.

Netwerk sleutel tot flexibiliteit en succes

Het (informele) netwerk is misschien wel de belangrijke voorwaarde voor het succes van Buro Knapzak. Door dit netwerk van vooral creatievellingen blijft men op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Maar het netwerk is ook van belang om te weten welke mensen wat goed kunnen. Vaak worden experts in een bepaald gebied als freelancers ingezet voor (een deel van) de klus. Hierdoor is Buro Knapzak extreem flexibel en, belangrijker nog, kunnen ze de juiste mensen aan het juiste project koppelen. Elke designer of programmeur bijvoorbeeld heeft een unieke stijl of specialisme.

Grote obstakels heeft Buro Knapzak niet gekend. "Het is als het ware vloeiend ontwikkeld na de start in 2006", zegt Vrieswijk. "In het begin was het moeilijker om grotere projecten binnen te halen, omdat ons portfolio nog relatief bescheiden was. Door succesvolle projecten kregen we steeds meer vertrouwen en hebben we zelfs in tijden van recessie voldoende opdrachten. We kunnen nog steeds nee zeggen tegen dingen die we niet bij de identiteit van ons bureau vinden passen".

Mooie dingen maken

Buro Knapzak zoekt de toekomst vooral in het blijven maken van mooie dingen. "Groei is geen doelstelling op zich. Zolang we met een groep interessante  en gepassioneerde mensen goed werk blijven afleveren, dat aanslaat bij de doelgroep, dan doen we het goed. Je ziet dat de projecten vanzelf steeds groter worden, groei komt dan vanzelf. Het beste compliment blijft nog steeds een opdrachtgever die blij is met hoe een boodschap is overgebracht."

Ook internationaal timmert Buro Knapzak stevig aan de weg; zo’n 20 procent van de opdrachten komen van buitenlandse bedrijven. En in Chinese en Koreaanse media is Buro Knapzak niet onopgemerkt gebleven. In diverse bladen verschenen artikelen over het Nederlandse bedrijf.

Innovatie is hét middel om te kunnen concurreren in de huidige, global economy. Alleen is innoveren niet altijd eenvoudig. In deze serie laten consultants van Berenschot goede voorbeelden zien van organisaties die de eindstreep wel hebben gehaald. Met de nadruk op hoe ze dat hebben aangepakt.

Lees in deze serie ook:

Interessant boek over innoveren: 'Ga Vreemd!' van Rob Adams. Doe ook mee aan de Bizz Inspiration tour 2010 (04-11-2010).

>> Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief van MT <<

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Voor het zesde achtereenvolgende jaar: de Goudhaantjes 100, MT's lijst met de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

De ceo van morgen ziet er anders uit dan de ceo van vandaag. Dit zijn de 5 trends onder de Nederlandse Goudhaantjes. Lees verder

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Weet jij het beter? Vertel waarom jij ceo van een groot bedrijf moet worden en win 1 van de 5 exemplaren van het boek Hoe word je ceo? Lees verder

Unilever heeft moeite met groei; Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Unilever heeft moeite met groei; Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Plus: Cultuurdirecteuren verdienen onder Balkenende-norm, Apple-topman Cook praat met China, SBM Offshore onderhandelt met OM. Lees verder

De verdienkansen van Big Data - en waar ze liggen

De verdienkansen van Big Data - en waar ze liggen

Big Data leidt tot veel nieuwe verdienmodellen. Arent van 't Spijker verzamelde er een aantal, om te laten zien welke kansen er liggen. Lees verder

Daimler verkoopt belang in Tesla; Amrath wil Kurhaus kopen

Daimler verkoopt belang in Tesla; Amrath wil Kurhaus kopen

Plus: Microsoft trekt de stekker uit de naam Nokia, Yahoo doet het goed en ook NN vindt bod op Nutreco te laag. Lees verder

Hoe ING, Akzo, Toyota en KLM groene wereldkampioen werden

Hoe ING, Akzo, Toyota en KLM groene wereldkampioen werden

Voor grote bedrijven zijn er meerdere wereldtitels duurzaam ondernemen te verdelen. Hoe zorg je dat je hoge ogen gooit? Lees verder

Morgen op MT.nl: de Goudhaantjes van 2014

Morgen op MT.nl: de Goudhaantjes van 2014

Wat je moet weten over MT's jaarlijkse lijst met managementtalent: de Goudhaantjes. Morgen publiceren we de editie van 2014. Lees verder

Waarom je protocollen soms maar beter aan je laars kunt lappen

Waarom je protocollen soms maar beter aan je laars kunt lappen

Met protocollen proberen bedrijven de organisatie te stroomlijnen. Maar efficiëntie botst vaak met effectiviteit. Eigenwijze medewerkers zijn dan de laatste hoop. Lees verder

De Nederlandse ceo heeft wel haar, maar geen snor

De Nederlandse ceo heeft wel haar, maar geen snor

Kale mannen maken weinig kans om ceo te worden. Maar ook een snor is uit bij de Nederlandse topmanager, die gemiddeld 53 jaar oud is. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X