Netwerk maakt creatief bedrijf flexibel

14 sep 2010  |   Camps, Van den Berg, De Wolf, Van Enkhuyzen  
Creativiteit

Innoveren is lang niet altijd eenvoudig. Creatief productiehuis Buro Knapzak lukt het wel en laat zien hoe een jong en klein bureau snel 'groot' kan groeien.

Deel 7 in de serie: Innovatie, van idee tot succesvolle introductie

"Wij zijn Buro Knapzak, een creatief productiehuis. We creëren interactieve en audiovisuele projecten. Geenszins geremd door vastgeroeste tradities van mediaal gebruik, brengen we animatie, live action en het digitale domein moeiteloos samen en zoeken we de grenzen op van technologie." Met zo’n introductie op de website zet Buro Knapzak zich meteen goed neer.

Buro Knapzak is een goed voorbeeld van een jonge organisatie in de creatieve industrie. Op het kantoor in Amsterdam dan ook geen overhemden en pakken, maar Nikes, spijkerbroeken, t-shirts en natuurlijk strakke design stoelen en tafels met daarop de nieuwste Macs. "Klanten verwachten dat  ook van creatieve bureau’s denk ik", zegt managing director Marcel Vrieswijk. 

Snel 'groot' groeien

Met een zeer lange lijst opdrachtgevers waaronder: Volkswagen, Skoda, Bol.com, Schiphol, O’Neill, TomTom, Brabantia en Kluwer en een mooie lijst met gewonnen awards is dit met recht een goed voorbeeld van hoe een klein en jong bureau tegenwoordig snel ‘groot’ kan worden. De kracht van Buro Knapzak zit in het feit dat er multimediaal wordt gedacht. Media convergeren steeds meer en Buro knapzak is ingesprongen op deze trend. Hierdoor kunnen intern totaalconcepten worden ontwikkeld en is Buro Knapzak voor de klant eigenlijk een soort one-stop-shop.

Het is allemaal begonnen met een uit de hand gelopen afstudeerproject uit 2006 van Marcel Vrieswijk en Geert Jansen. Al tijdens dit project kwamen er commerciële opdrachten binnen. "We hoefden dus niet te solliciteren, maar konden verder bouwen aan ons bedrijf", vertelt Vrieswijk. De animatie ‘The Ambient Life’ uit 2008 (zie website) kreeg veel prijzen en opende nieuwe deuren. Daarna is het snel gegaan; de projecten liepen goed en er werden meerdere prijzen gewonnen met bijhorende media-aandacht. Door mond-tot-mond reclame kreeg Buro Knapzak nog meer bekendheid.

Nieuwe interactie

Innovatie speelt altijd een rol in elk project. Bij een creatief productiehuis als Buro Knapzak wordt bij elke opdracht nagedacht hoe een klant optimaal bereikt kan worden. Daarvoor is state-of-the-art kennis nodig. Het medialandschap is continu in beweging. Je moet op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de doelgroep (wat is hip) en over nieuwe technologie en kanalen om een boodschap over te brengen (wat kan er).

In essentie realiseert Buro Knapzak een dienstinnovatie bij haar klanten; zij kunnen op nieuwe manieren met hun klanten interacteren en hun diensten en/of goederen leveren. Maar ook in het eigen proces wordt er door toepassing van nieuwe technologieën geïnnoveerd, getuige ook de 10 computers die non-stop draaien ter ondersteuning van programma’s die worden gebruikt.

Netwerk sleutel tot flexibiliteit en succes

Het (informele) netwerk is misschien wel de belangrijke voorwaarde voor het succes van Buro Knapzak. Door dit netwerk van vooral creatievellingen blijft men op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Maar het netwerk is ook van belang om te weten welke mensen wat goed kunnen. Vaak worden experts in een bepaald gebied als freelancers ingezet voor (een deel van) de klus. Hierdoor is Buro Knapzak extreem flexibel en, belangrijker nog, kunnen ze de juiste mensen aan het juiste project koppelen. Elke designer of programmeur bijvoorbeeld heeft een unieke stijl of specialisme.

Grote obstakels heeft Buro Knapzak niet gekend. "Het is als het ware vloeiend ontwikkeld na de start in 2006", zegt Vrieswijk. "In het begin was het moeilijker om grotere projecten binnen te halen, omdat ons portfolio nog relatief bescheiden was. Door succesvolle projecten kregen we steeds meer vertrouwen en hebben we zelfs in tijden van recessie voldoende opdrachten. We kunnen nog steeds nee zeggen tegen dingen die we niet bij de identiteit van ons bureau vinden passen".

Mooie dingen maken

Buro Knapzak zoekt de toekomst vooral in het blijven maken van mooie dingen. "Groei is geen doelstelling op zich. Zolang we met een groep interessante  en gepassioneerde mensen goed werk blijven afleveren, dat aanslaat bij de doelgroep, dan doen we het goed. Je ziet dat de projecten vanzelf steeds groter worden, groei komt dan vanzelf. Het beste compliment blijft nog steeds een opdrachtgever die blij is met hoe een boodschap is overgebracht."

Ook internationaal timmert Buro Knapzak stevig aan de weg; zo’n 20 procent van de opdrachten komen van buitenlandse bedrijven. En in Chinese en Koreaanse media is Buro Knapzak niet onopgemerkt gebleven. In diverse bladen verschenen artikelen over het Nederlandse bedrijf.

Innovatie is hét middel om te kunnen concurreren in de huidige, global economy. Alleen is innoveren niet altijd eenvoudig. In deze serie laten consultants van Berenschot goede voorbeelden zien van organisaties die de eindstreep wel hebben gehaald. Met de nadruk op hoe ze dat hebben aangepakt.

Lees in deze serie ook:

Interessant boek over innoveren: 'Ga Vreemd!' van Rob Adams. Doe ook mee aan de Bizz Inspiration tour 2010 (04-11-2010).

>> Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief van MT <<

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Pas op als je 'gezond verstand' iets beweert

Pas op als je 'gezond verstand' iets beweert

Veel managers vertrouwen op hun 'gezond verstand'. Maar gevoelens en gedrag zijn vaak even goede raadgevers. Lees verder

Waarom empathie de sleutel is tot beter leiderschap

Waarom empathie de sleutel is tot beter leiderschap

Een interview met de Hongaarse filosoof Roman Krznaric over empathie. 'Medewerkers missen geborgenheid.' Lees verder

Doe de test: hoe empathisch ben je zelf?

Doe de test: hoe empathisch ben je zelf?

Volgens filosoof Roman Krznaric is empathie de sleutel tot beter leiderschap. Hoe ontwikkel je het, en hoe scoor je zelf? Lees verder

Kapotte software en bendgate: heeft Apple een imagoprobleem?

Kapotte software en bendgate: heeft Apple een imagoprobleem?

Vorige week trok Apple voor het eerst een softwareupdate terug. Daarna volgde 'bendgate'. Is meer schade te voorkomen? Lees verder

Coachend leiderschap? Zorg dat je eerst de baas wordt

Coachend leiderschap? Zorg dat je eerst de baas wordt

Je kan op verschillende manieren omgaan met hiërarchie op de werkvloer, maar zorg dat je geen allemansvriend wordt. Lees verder

Chantal loopt een blauwtje bij Daan de treinreiziger

Chantal loopt een blauwtje bij Daan de treinreiziger

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Deze keer vraagt zijn aantrekkelijkste collega of ze mee mag rijden. Lees verder

Lodewijk Asscher zaait robotangst; 'Leiderschapscrisis bij AF-KLM'

Lodewijk Asscher zaait robotangst; 'Leiderschapscrisis bij AF-KLM'

Plus: ING grootste in storingen, miljoenenboete voor KPN, Goudhaantje Michel Cup weg bij DE en Netflix stapt in films. Lees verder

Richard Branson: 'Met marketing alleen red je het niet'

Richard Branson: 'Met marketing alleen red je het niet'

Hoe haalt Richard Branson voordeel uit zijn imago? 'Zou jij lachen als je je werk in een ouderwets uniform moet doen?' Lees verder

De 10 meest bizarre promotiestunts van Richard Branson

De 10 meest bizarre promotiestunts van Richard Branson

Richard Branson staat bekend om zijn opmerkelijke promotiestunts. 10 legendarische voorbeelden op een rijtje. Lees verder

Oracle kiest voor 2 ceo's: meesterzet of vragen om ellende?

Oracle kiest voor 2 ceo's: meesterzet of vragen om ellende?

Oracle heeft opeens twee ceo's, net als Tory Burch. Is dat slim? 5 bedrijven die al ervaring hebben met 2 kapiteins op 1 schip.  Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X