De accountant van AND heeft heel wat uit te leggen

21 okt 2011  |   Jan Maarten Slagter  
Jan Maarten Slagter

Waar een klein bedrijf groot in kan zijn. De maker van digitale navigatiekaarten AND boekte in het eerste halfjaar van 2011 een recordverlies van 12,9 miljoen euro, tien keer zo veel als de hele omzet van 1,2 miljoen euro. En ruim twee keer zo groot als de waarde van het hele bedrijf op de beurs.

Het verlies is grotendeels het gevolg van een monsterafboeking op de boekwaarde van de database van digitale kaarten van 10,9 miljoen euro.

AND leefde jarenlang op de pof. Ceo Maarten Oldenhof beloofde beleggers gouden bergen. Het zou een kwestie van tijd zijn voordat telefoonmakers (Apple, Ericcson, Samsung), sociale media (Facebook, Twitter, Groupon) en telecombedrijven (Telefonica, Orange, T-Mobile) in Rotterdam zouden aankloppen. Dit vertaalde zich in papieren winsten – met dank aan creatieve accountant Mazars. De winst groeide tussen 2005 en 2010 van 0,3 tot 2,5 miljoen euro.

Dat klinkt aardig, maar AND neemt het grootste deel van de personeelskosten – de investeringen om de digitale kaarten te maken – niet mee in de resultatenrekening, maar zet deze als actiefpost (immateriële activa) op de balans. De accountant vond dit goed zolang hij geloofde in de droom van Oldenhof, waarin de kaarten ooit miljoenen zouden opleveren. Door de activeringstruc ieder jaar uit te voeren kon AND in de laatste vijf jaar de winst met meer dan 11 miljoen euro oppoetsen. De huidige afschrijving op de kaartendatabase maakt duidelijk dat het bedrijf in die tijd nooit één euro echte winst maakte. Het kasstroomoverzicht in dezelfde periode laat dan ook zien dat de cashinkomsten vrijwel ieder jaar kleiner waren dan de uitgaven.

Terwijl de onderneming leegbloedde werd deze op papier juist steeds meer waard. Door het activeren van de ontwikkelingskosten blies Oldenhof elk jaar lucht in de balans. De ‘waarde’ van de kaarten steeg van 5,9 miljoen euro in 2005 tot 17,3 miljoen euro eind 2010. Tot de afboeking. Die laat zien dat AND niets is opgeschoten: het eigen vermogen is nu nagenoeg even groot als vijf jaar geleden. Rest de bedenkelijke rol van de accountant. Mazars heeft wat uit te leggen: waarom stemde hij in met het opblazen van de waarde van de kaarten?

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Teruggave bonus moet beursgang ABN redden; Prada getroffen door zwakke Chinese markt

Teruggave bonus moet beursgang ABN redden; Prada getroffen door zwakke Chinese markt

Plus: 'Gros V&D-personeel bereid tot loonoffer', Banken vrezen voor rapportcijfers bij nieuwe regels Lees verder

Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

‘Zitten is een werkwoord’, zei Gerrit Rietveld al. Dus zitten moet niet al te comfortabel zijn, zeggen de anti-ergonomen. Lees verder

Waarom willen we macht? Omdat we niet willen dat anderen het hebben

Waarom willen we macht? Omdat we niet willen dat anderen het hebben

Waarom willen we eigenlijk zo graag de macht? Vooral omdat we niet willen dat anderen het hebben, zegt Bas Haring. Lees verder

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Deze keer: Paul Rötschke, oprichter van stichting Michaelson in Eindhoven. Lees verder

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Plus: Retail profiteert van lagere huurprijzen, Helpling haalt geld op en twijfel over ASML drukt koers. Lees verder

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Deze keer blijkt dat grensoverschrijdende communicatie nog niet meevalt. Lees verder

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

'Jezelf leren kennen' is geen vaag jaren-70-mantra, maar helpt een betere leider te worden. Gelukkig is er nu veel goed onderzoek dat erbij kan helpen. Lees verder

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Deel 8 van een serie over organisatieculturen. S&H hanteert strakke principes, en dat mag geld kosten. En het werkt. Lees verder

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Plus: DAF ziet afzet dalen, besluit over windmolens en ontslag Clarkson kan BBC tientallen miljoen kosten. Lees verder

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Managers komen maar niet uit het verdomhoekje. Niet alleen daalde hun aantal vorig jaar met 30.000, ook genieten ze weinig vertrouwen. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X