De accountant van AND heeft heel wat uit te leggen

21 okt 2011  |   Jan Maarten Slagter  
Jan Maarten Slagter

Waar een klein bedrijf groot in kan zijn. De maker van digitale navigatiekaarten AND boekte in het eerste halfjaar van 2011 een recordverlies van 12,9 miljoen euro, tien keer zo veel als de hele omzet van 1,2 miljoen euro. En ruim twee keer zo groot als de waarde van het hele bedrijf op de beurs.

Het verlies is grotendeels het gevolg van een monsterafboeking op de boekwaarde van de database van digitale kaarten van 10,9 miljoen euro.

AND leefde jarenlang op de pof. Ceo Maarten Oldenhof beloofde beleggers gouden bergen. Het zou een kwestie van tijd zijn voordat telefoonmakers (Apple, Ericcson, Samsung), sociale media (Facebook, Twitter, Groupon) en telecombedrijven (Telefonica, Orange, T-Mobile) in Rotterdam zouden aankloppen. Dit vertaalde zich in papieren winsten – met dank aan creatieve accountant Mazars. De winst groeide tussen 2005 en 2010 van 0,3 tot 2,5 miljoen euro.

Dat klinkt aardig, maar AND neemt het grootste deel van de personeelskosten – de investeringen om de digitale kaarten te maken – niet mee in de resultatenrekening, maar zet deze als actiefpost (immateriële activa) op de balans. De accountant vond dit goed zolang hij geloofde in de droom van Oldenhof, waarin de kaarten ooit miljoenen zouden opleveren. Door de activeringstruc ieder jaar uit te voeren kon AND in de laatste vijf jaar de winst met meer dan 11 miljoen euro oppoetsen. De huidige afschrijving op de kaartendatabase maakt duidelijk dat het bedrijf in die tijd nooit één euro echte winst maakte. Het kasstroomoverzicht in dezelfde periode laat dan ook zien dat de cashinkomsten vrijwel ieder jaar kleiner waren dan de uitgaven.

Terwijl de onderneming leegbloedde werd deze op papier juist steeds meer waard. Door het activeren van de ontwikkelingskosten blies Oldenhof elk jaar lucht in de balans. De ‘waarde’ van de kaarten steeg van 5,9 miljoen euro in 2005 tot 17,3 miljoen euro eind 2010. Tot de afboeking. Die laat zien dat AND niets is opgeschoten: het eigen vermogen is nu nagenoeg even groot als vijf jaar geleden. Rest de bedenkelijke rol van de accountant. Mazars heeft wat uit te leggen: waarom stemde hij in met het opblazen van de waarde van de kaarten?

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Het LiDRS-model geeft inzicht in je leiderschapskwaliteiten

Het LiDRS-model geeft inzicht in je leiderschapskwaliteiten

Het LiDRS-model helpt om inzicht te krijgen in je leiderschapskwaliteiten. Aan de hand van bouwstenen kan je jezelf ontwikkelen, legt Jochen Hekker uit. Lees verder

Werner Vogels: 'Amazon is een startup'

Werner Vogels: 'Amazon is een startup'

Een miljardenbedrijf met een startupmentaliteit? Dat is Amazon volgens zijn Nederlandse CTO Werner Vogels. Lees verder

Jan Aalberts: 'Er is niet één succesknop'

Jan Aalberts: 'Er is niet één succesknop'

'Het leven zou fantastisch zijn als er één succesknop was waaraan je kon draaien', zei Jan Aalberts tijdens het Maakindustrie100-Event. Lees verder

Ballast Nedam stelt jaarcijfers weer uit; Telegraaf en Dasym samen in nieuwe ideeën

Ballast Nedam stelt jaarcijfers weer uit; Telegraaf en Dasym samen in nieuwe ideeën

Plus: Amazon lijdt verlies door hoge investeringen, Camiel Eurlings krijgt trap na en Deutsche Bank krijgt miljardenboete. Lees verder

Bob handelt effectief een slechtnieuwsgesprek af

Bob handelt effectief een slechtnieuwsgesprek af

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer handelt hij effectief een slechtnieuwsgesprek af. Lees verder

Supermarktmerken als wereldverbeteraars

Supermarktmerken als wereldverbeteraars

In de supermarkt zijn consumenten te verleiden door informatie over slechte producten te verstoppen. Maar eerlijk zijn zou wel eens beter kunnen uitpakken. Lees verder

Annemarie van Gaal: 'Denk nooit dat je het zelf het best weet'

Annemarie van Gaal: 'Denk nooit dat je het zelf het best weet'

Nooit denken dat je het zelf het beste weet. Dat was de les die Annemarie van Gaal woensdag gaf bij het Maakindustrie100-Event. Lees verder

Het Maakindustrie-100 Event: gelukkig hebben we de foto's nog...

Het Maakindustrie-100 Event: gelukkig hebben we de foto's nog...

Huisman is nu écht voor de allerlaatste keer winnaar van de Maakindustrie-100 van MT. Lees verder

De Bijenkorf profiteert van rijke klanten; De Maakindustrie-100 van 2015 is uit!

De Bijenkorf profiteert van rijke klanten; De Maakindustrie-100 van 2015 is uit!

Plus: topman Euronext vertrekt, ASML-order betekent doorbraak en Apple Watch vanaf 8 mei te krijgen. Lees verder

De maakindustrie leeft: dit is de top-100 van 2015

De maakindustrie leeft: dit is de top-100 van 2015

De Nederlandse maakindustrie staat weer volop in de spotlights. MT presenteert voor het derde jaar op rij de kampioenen: de Maakindustrie-top100. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X