De accountant van AND heeft heel wat uit te leggen

21 okt 2011  |   Jan Maarten Slagter  
Jan Maarten Slagter

Waar een klein bedrijf groot in kan zijn. De maker van digitale navigatiekaarten AND boekte in het eerste halfjaar van 2011 een recordverlies van 12,9 miljoen euro, tien keer zo veel als de hele omzet van 1,2 miljoen euro. En ruim twee keer zo groot als de waarde van het hele bedrijf op de beurs.

Het verlies is grotendeels het gevolg van een monsterafboeking op de boekwaarde van de database van digitale kaarten van 10,9 miljoen euro.

AND leefde jarenlang op de pof. Ceo Maarten Oldenhof beloofde beleggers gouden bergen. Het zou een kwestie van tijd zijn voordat telefoonmakers (Apple, Ericcson, Samsung), sociale media (Facebook, Twitter, Groupon) en telecombedrijven (Telefonica, Orange, T-Mobile) in Rotterdam zouden aankloppen. Dit vertaalde zich in papieren winsten – met dank aan creatieve accountant Mazars. De winst groeide tussen 2005 en 2010 van 0,3 tot 2,5 miljoen euro.

Dat klinkt aardig, maar AND neemt het grootste deel van de personeelskosten – de investeringen om de digitale kaarten te maken – niet mee in de resultatenrekening, maar zet deze als actiefpost (immateriële activa) op de balans. De accountant vond dit goed zolang hij geloofde in de droom van Oldenhof, waarin de kaarten ooit miljoenen zouden opleveren. Door de activeringstruc ieder jaar uit te voeren kon AND in de laatste vijf jaar de winst met meer dan 11 miljoen euro oppoetsen. De huidige afschrijving op de kaartendatabase maakt duidelijk dat het bedrijf in die tijd nooit één euro echte winst maakte. Het kasstroomoverzicht in dezelfde periode laat dan ook zien dat de cashinkomsten vrijwel ieder jaar kleiner waren dan de uitgaven.

Terwijl de onderneming leegbloedde werd deze op papier juist steeds meer waard. Door het activeren van de ontwikkelingskosten blies Oldenhof elk jaar lucht in de balans. De ‘waarde’ van de kaarten steeg van 5,9 miljoen euro in 2005 tot 17,3 miljoen euro eind 2010. Tot de afboeking. Die laat zien dat AND niets is opgeschoten: het eigen vermogen is nu nagenoeg even groot als vijf jaar geleden. Rest de bedenkelijke rol van de accountant. Mazars heeft wat uit te leggen: waarom stemde hij in met het opblazen van de waarde van de kaarten?

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Sigrid van Aken (Novamedia): 'Eén persoon kan het verschil maken'

Sigrid van Aken (Novamedia): 'Eén persoon kan het verschil maken'

4 vragen aan Sigrid van Aken, coo van Novamedia en een van de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

4 talenten die de belofte hebben waargemaakt

4 talenten die de belofte hebben waargemaakt

Ieder jaar publiceert MT de Goudhaantjes100, een lijst met talentvolle bestuurders. Welke oude talenten stoomden door naar de top?  Lees verder

De talenten van vroeger: waar zijn ze terecht gekomen?

De talenten van vroeger: waar zijn ze terecht gekomen?

Ieder jaar presenteren we de Goudhaantjes 100, met hét managementtalent van Nederland. Hoe verging het voormalig Goudhanen? Lees verder

8 redenen waarom dat extra kopje koffie op het werk juist goed is

8 redenen waarom dat extra kopje koffie op het werk juist goed is

Met ruim drie koppen per dag is de Nederlander een stevige koffiedrinker. Niets om je voor te schamen. Juist heel gezond, zo blijkt. Lees verder

Bob leert dat er toekomst zit in de senior werknemer

Bob leert dat er toekomst zit in de senior werknemer

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering leert hij dat er toekomst zit in de senior werknemer. Lees verder

Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Voor het zesde achtereenvolgende jaar: de Goudhaantjes 100, MT's lijst met de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

De ceo van morgen ziet er anders uit dan de ceo van vandaag. Dit zijn de 5 trends onder de Nederlandse Goudhaantjes. Lees verder

‘Kosten besparen door slim energie in- en verkopen’

‘Kosten besparen door slim energie in- en verkopen’

Een orchidee groeit het best bij warme temperaturen. Dat levert kwekerijen een hoge energierekening op. Maarel Orchids heeft daar een oplossing voor gevonden. Lees verder

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Weet jij het beter? Vertel waarom jij ceo van een groot bedrijf moet worden en win 1 van de 5 exemplaren van het boek Hoe word je ceo? Lees verder

Unilever heeft moeite met groei; Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Unilever heeft moeite met groei; Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Plus: Cultuurdirecteuren verdienen onder Balkenende-norm, Apple-topman Cook praat met China, SBM Offshore onderhandelt met OM. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X