De accountant van AND heeft heel wat uit te leggen

21 okt 2011  |   Jan Maarten Slagter  
Jan Maarten Slagter

Waar een klein bedrijf groot in kan zijn. De maker van digitale navigatiekaarten AND boekte in het eerste halfjaar van 2011 een recordverlies van 12,9 miljoen euro, tien keer zo veel als de hele omzet van 1,2 miljoen euro. En ruim twee keer zo groot als de waarde van het hele bedrijf op de beurs.

Het verlies is grotendeels het gevolg van een monsterafboeking op de boekwaarde van de database van digitale kaarten van 10,9 miljoen euro.

AND leefde jarenlang op de pof. Ceo Maarten Oldenhof beloofde beleggers gouden bergen. Het zou een kwestie van tijd zijn voordat telefoonmakers (Apple, Ericcson, Samsung), sociale media (Facebook, Twitter, Groupon) en telecombedrijven (Telefonica, Orange, T-Mobile) in Rotterdam zouden aankloppen. Dit vertaalde zich in papieren winsten – met dank aan creatieve accountant Mazars. De winst groeide tussen 2005 en 2010 van 0,3 tot 2,5 miljoen euro.

Dat klinkt aardig, maar AND neemt het grootste deel van de personeelskosten – de investeringen om de digitale kaarten te maken – niet mee in de resultatenrekening, maar zet deze als actiefpost (immateriële activa) op de balans. De accountant vond dit goed zolang hij geloofde in de droom van Oldenhof, waarin de kaarten ooit miljoenen zouden opleveren. Door de activeringstruc ieder jaar uit te voeren kon AND in de laatste vijf jaar de winst met meer dan 11 miljoen euro oppoetsen. De huidige afschrijving op de kaartendatabase maakt duidelijk dat het bedrijf in die tijd nooit één euro echte winst maakte. Het kasstroomoverzicht in dezelfde periode laat dan ook zien dat de cashinkomsten vrijwel ieder jaar kleiner waren dan de uitgaven.

Terwijl de onderneming leegbloedde werd deze op papier juist steeds meer waard. Door het activeren van de ontwikkelingskosten blies Oldenhof elk jaar lucht in de balans. De ‘waarde’ van de kaarten steeg van 5,9 miljoen euro in 2005 tot 17,3 miljoen euro eind 2010. Tot de afboeking. Die laat zien dat AND niets is opgeschoten: het eigen vermogen is nu nagenoeg even groot als vijf jaar geleden. Rest de bedenkelijke rol van de accountant. Mazars heeft wat uit te leggen: waarom stemde hij in met het opblazen van de waarde van de kaarten?

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Hoe Blurb de boekenbranche op zijn kop wil zetten

Hoe Blurb de boekenbranche op zijn kop wil zetten

De traditionele boekuitgever krijgt het steeds moeilijker, nu het mogelijk wordt zelfgemaakte boeken ook in de boekwinkel te verkopen. Lees verder

Nieuwe strategie? Maak haar met het hele bedrijf

Nieuwe strategie? Maak haar met het hele bedrijf

Bij FMO werd de meerjarenstrategie bottom up geformuleerd. Ceo Nanno Kleiterp: ‘Veel kennis en inspiratie zit in de mensen.’ Lees verder

Hoe creëer je als manager flow in jouw team?

Hoe creëer je als manager flow in jouw team?

In de flow zitten betekent dat de boel op rolletjes loopt, ook bij medewerkers. Klinkt ideaal, maar hoe creeër je zo'n situatie? Lees verder

Heineken verliest in de horeca; Zwijgzaam Apple onderzoekt naaktfoto-hack

Heineken verliest in de horeca; Zwijgzaam Apple onderzoekt naaktfoto-hack

Plus: Nederlandse hotelprijzen stijgen minder hard, Rabobank stopt met Schretlen en miljardenovername voor AkzoNobel? Lees verder

Daan krijgt kus van Yolanthe Cabaudinges

Daan krijgt kus van Yolanthe Cabaudinges

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer moet hij Chantal opvangen: het wordt haar éven te veel. Lees verder

'IT vraagt nu ander managementmodel'

'IT vraagt nu ander managementmodel'

IT-afdelingen besteden 80 procent van hun budget aan behoud en 20 procent aan vernieuwing. Dat moet juist andersom, zegt VMware. Lees verder

Een uitleg over beacons in 8 bakens

Een uitleg over beacons in 8 bakens

De adoptie van beacons is enorm, zeker internationaal gezien. Dit is wat je over de apparaatjes moet weten: beacons voor dummies. Lees verder

'Smartphone wordt persoonlijke assistent dankzij beacons'

'Smartphone wordt persoonlijke assistent dankzij beacons'

Beacons zijn the next big thing voor de fysieke retail, maar waarom? 'Hierdoor kan offline wat online al jaren een feit is.' Lees verder

'Apple stapt in mobiel betalen'; JPMorgan bang voor 'Lehman-moment'

'Apple stapt in mobiel betalen'; JPMorgan bang voor 'Lehman-moment'

Plus: Chanel vestigt internationaal hoofdkantoor in Amsterdam, Angry Birds-baas stapt op en Shell-cto wordt topman NAM. Lees verder

Dit zijn de stijgers en dalers in de luchtvaartindustrie

Dit zijn de stijgers en dalers in de luchtvaartindustrie

De concurrentie in het luchtruim is moordend. Welke luchtvaartbedrijven kloppen aan de deur en welke passen op hun tellen? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X