De accountant van AND heeft heel wat uit te leggen

21 okt 2011  |   Jan Maarten Slagter  
Jan Maarten Slagter

Waar een klein bedrijf groot in kan zijn. De maker van digitale navigatiekaarten AND boekte in het eerste halfjaar van 2011 een recordverlies van 12,9 miljoen euro, tien keer zo veel als de hele omzet van 1,2 miljoen euro. En ruim twee keer zo groot als de waarde van het hele bedrijf op de beurs.

Het verlies is grotendeels het gevolg van een monsterafboeking op de boekwaarde van de database van digitale kaarten van 10,9 miljoen euro.

AND leefde jarenlang op de pof. Ceo Maarten Oldenhof beloofde beleggers gouden bergen. Het zou een kwestie van tijd zijn voordat telefoonmakers (Apple, Ericcson, Samsung), sociale media (Facebook, Twitter, Groupon) en telecombedrijven (Telefonica, Orange, T-Mobile) in Rotterdam zouden aankloppen. Dit vertaalde zich in papieren winsten – met dank aan creatieve accountant Mazars. De winst groeide tussen 2005 en 2010 van 0,3 tot 2,5 miljoen euro.

Dat klinkt aardig, maar AND neemt het grootste deel van de personeelskosten – de investeringen om de digitale kaarten te maken – niet mee in de resultatenrekening, maar zet deze als actiefpost (immateriële activa) op de balans. De accountant vond dit goed zolang hij geloofde in de droom van Oldenhof, waarin de kaarten ooit miljoenen zouden opleveren. Door de activeringstruc ieder jaar uit te voeren kon AND in de laatste vijf jaar de winst met meer dan 11 miljoen euro oppoetsen. De huidige afschrijving op de kaartendatabase maakt duidelijk dat het bedrijf in die tijd nooit één euro echte winst maakte. Het kasstroomoverzicht in dezelfde periode laat dan ook zien dat de cashinkomsten vrijwel ieder jaar kleiner waren dan de uitgaven.

Terwijl de onderneming leegbloedde werd deze op papier juist steeds meer waard. Door het activeren van de ontwikkelingskosten blies Oldenhof elk jaar lucht in de balans. De ‘waarde’ van de kaarten steeg van 5,9 miljoen euro in 2005 tot 17,3 miljoen euro eind 2010. Tot de afboeking. Die laat zien dat AND niets is opgeschoten: het eigen vermogen is nu nagenoeg even groot als vijf jaar geleden. Rest de bedenkelijke rol van de accountant. Mazars heeft wat uit te leggen: waarom stemde hij in met het opblazen van de waarde van de kaarten?

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
6 tips voor stressloos op vakantie gaan

6 tips voor stressloos op vakantie gaan

Op vakantie, en nog heb je stress omdat je hoofd vol zit. Met deze 6 tips ga je zonder stress op vakantie. Lees verder

Efteling-directeur Fons Jurgens: ‘Ik ben een aanvoerder die ook wil scoren'

Efteling-directeur Fons Jurgens: ‘Ik ben een aanvoerder die ook wil scoren'

De Efteling is nu al dé topattractie van Nederland. Maar om in 2020 tot de top-3 in Europa te horen, investeert directeur Fons Jurgens flink door. Lees verder

28 getallen over De Efteling die u nog niet wist

28 getallen over De Efteling die u nog niet wist

De Efteling is een flink bedrijf waarin grote getallen omgaan. Deze 28 duizelingwekkende cijfers en grappige weetjes kende u nog niet. Lees verder

Wehkamp komt in Britse handen, ING aast op deel HSBC in Turkije

Wehkamp komt in Britse handen, ING aast op deel HSBC in Turkije

Plus: Tesla-verkopen stijgen flink, BP treft miljardenschikking en universiteiten boycotten Elsevier. Lees verder

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer heeft hij ineens tijd om zich te laten coachen. Lees verder

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Alle snelle technologische ontwikkelingen ten spijt, ze hebben pas een functie als ze aan een klantbehoefte voldoen. Technologie is mensenwerk. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Ieder bedrijf wordt digitaal. Maar wie kan je het beste helpen om dat voor elkaar te krijgen? MT vroeg het zijn lezers, voor de 15de keer op rij. Lees verder

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Management Team doet al sinds 2001 elk jaar onderzoek naar de kwaliteit en populariteit van leveranciers van digitale services op de Nederlandse markt. Lees verder

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Plus: Shell mag gaan boren in Alaska, V&D onderhandelt langer over huren en Vanderlande boekt een miljard aan orders. Lees verder

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Effectieve leiders weten hoe mensen betrokken te houden. Waarom schort het dan nog steeds aan emotionele intelligentie onder onze leiders? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X