Carl Rohde 

Eco-moe? Het begint net!

Steeds meer mensen zijn een beetje 'eco-moe' en zeggen dat het allemaal wel meevalt met de klimaatveranderingen. De crisis is daar mede debet aan....

Verkopen wordt vervullen

In slome herstel-van-recessie-tijden als nu rekenen klanten harder af. Ze willen dat wij beter naar ze kijken, dat we ze niet alleen...

Hoe China leert managen

Westerse trends als anticipatiemanagement en empowerment van werknemers zijn aan het globaliseren. Maar in China zijn ze...

Het denken stopt bij links

Hersens hervormen zich continu. Zo past de structuur zich aan wanneer u een tekst leest via internet, en stopt het denken wanneer u...

Over mieren en krekels

De theorie leert dat er ­gelijkheid is. De praktijk zadelt vrouwen echter nog steeds op met baby’s, kinderen en...

Echt klantencontact, nu!

We houden niet meer zoveel van onze banken. De internationale top heeft zich op een adembenemende manier losgezongen van wat...

Stuur op tijd de eigen competenties bij

In ons eerste gesprek, een jaartje of 18 geleden, vertelde hij me aan de dinertafel doodleuk dat hij jarenlang veel geld had verdiend met...

Top 10 mondiale trends

Wat zijn wereldwijd de nieuwste trends? MT-columnist en trendwatcher Carl Rohde bezocht de Expo in Shanghai en stelde een top...

Toen belazerd, nu weer en straks ook

De paus of de bankiers? Wie zou de grootste bijdrage hebben geleverd aan de kaalslag van ons collectieve maatschappelijke vertrouwen?

It's your privacy, stupid!

Het loflied op de transparantie wordt tegenwoordig veel bezongen. Maar niet alles wat transparant is, maakt ons bestaan beter. En...

Het werkterrein is overal

Dat een koffieketen als Starbucks zich al een fiks aantal jaren mag verheugen in een grote populariteit, is natuurlijk geen nieuws....

Schaapjes in kek design

Een maand geleden mocht ik voor zo'n 200 ­studenten op een Nederlandse hogeschool een college geven over trendwatching. Doel van...

Het vertrouwen zakt door

Tien jaar geleden legden we een groep doornee Europese jongeren de op dat moment nieuwste printcampagne van jeansmerk Calvin Klein voor....

Pas op, generatie platzak

In Nederland onderkennen we zo langzamerhand heus wel dat de 50+-generatie een essentieel onderdeel vormt van de economie. Ook al gaat de...

Emancipatie na het eten

Karl Marx had gelijk: eerst het eten en dan de moraal. Anders gezegd: de wetten van de economie bepalen hoe we in het leven staan en wie...

Drukte voor ontstressers

Op een of andere manier verkeren nog steeds veel mensen in de veronderstelling dat de yuppies in de jaren tachtig heel hard werkten. Maar...

Meer = geen meer meer

Innoveren in de westerse welvaarts­maatschappij komt vaak op ongeveer hetzelfde neer: verrijk een succesvol product met meer...

De blingbling voorbij

Luca De Meo, CEO van Alfa Romeo, zegt het helder en gezaghebbend: "Dit is een tijd waarin alle merken moeten terugkeren naar hun...

Recessie soft spots

We vroegen ons internationale netwerk van trendwatchers en studenten wereldwijd (een kleine 2.000) hoe de recessie de mentaliteit in hun...

Overvallen door web 2.0

De politie heeft professionele speurders en boevenvangers in dienst. Dat is mooi maar ze zijn overbelast. Daarnaast zijn er in onze...

 
Volg MT op Facebook