Hiervoor dumpt Apple Google Maps

18 mei 2012  |   Philip Bueters  
3D

Het is nog een gerucht, maar Apple zou Google maps dumpen voor 3D-kaarten van C3 Technologies. De kaarten zien er verbluffend goed uit. Als Apple erin slaagt de technologie van dit bedrijf in het besturingssysteem voor iPad en iPhone op te nemen, zijn wij voor!

 

Het gerucht is niet helemaal zonder grond. Toen Apple de eerste iPhone in 2007 lanceerde, draaide die nog op Google Maps om zijn gebruikers de weg te wijzen. Maar sinds 2009 is het bezig het wiel zelf opnieuw uit te vinden/verbeteren. Daarvoor stelde het zijn eigen geo-afdeling samen. Na de aankoop van kaartsoftwaremaker Placebase volgde de overname van het Canadese 3D-bedrijfje, Poly9. Afgelopen herfst nam Apple vervolgens C3 Technologies over, een maker van 3D-kaarten die een product had dat er verbluffend goed en echt uitziet. Zie de video voor een indruk.
 

Google moet eruit

Het begint erop te lijken, dat Apple's Geo-Team een app klaar heeft, die aan de wensen voldoet. De 3D-kaarten komen geen moment te vroeg, als ze er in juni bij de lancering van iOS 6 opdraven. Eigenlijk waren ze al verwacht bij de vorige grote update van het mobiele besturingssysteem. De iPhone is immers lang niet meer de enige smartphone en ook de iPad krijgt langzaam maar zeker serieuze concurrenten, die meestal draaien onder Google's Android. Daarin zijn de Google maps en navigatie beter geïntegreerd, terwijl de kaartfunctie op de Apple bijvoorbeeld geen actieve navigatie à la TomTom toelaat. De hele wereld draait tegenwoordig rond locatiegebaseerde diensten, dus er is groot belang bij het beheersen van de wegwijzerij van begin tot eind. Apple wil daarom geen moment langer dan noodzakelijk afhankelijk blijven van het kaartmateriaal van zijn aartsrivaal.

Kans voor TomTom?

Over TomTom gesproken: een fraaie 3D-presentatie van de omgeving is één ding, voor de hardcore geografische informatie zal Apple het nog steeds van externe partijen moeten hebben. En daar kan TomTom van profiteren. Vorig jaar al voegde Apple een opmerkelijke paragraaf toe aan zijn kleine lettertjes, waarin een handvol copyright-alinea's van kaartenmakers. Waaronder TomTom voor in elk geval Canada en een trits Europese landen. Google is TomTom-dochter Tele Atlas al vanaf 2009 eruit aan het wippen, met dank aan de befaamde Streetview-auto's. 

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

‘Zitten is een werkwoord’, zei Gerrit Rietveld al. Dus zitten moet niet al te comfortabel zijn, zeggen de anti-ergonomen. Lees verder

Waarom willen we macht? Omdat we niet willen dat anderen het hebben

Waarom willen we macht? Omdat we niet willen dat anderen het hebben

Waarom willen we eigenlijk zo graag de macht? Vooral omdat we niet willen dat anderen het hebben, zegt Bas Haring. Lees verder

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Deze keer: Paul Rötschke, oprichter van stichting Michaelson in Eindhoven. Lees verder

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Plus: Retail profiteert van lagere huurprijzen, Helpling haalt geld op en twijfel over ASML drukt koers. Lees verder

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Deze keer blijkt dat grensoverschrijdende communicatie nog niet meevalt. Lees verder

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

'Jezelf leren kennen' is geen vaag jaren-70-mantra, maar helpt een betere leider te worden. Gelukkig is er nu veel goed onderzoek dat erbij kan helpen. Lees verder

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Deel 8 van een serie over organisatieculturen. S&H hanteert strakke principes, en dat mag geld kosten. En het werkt. Lees verder

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Plus: DAF ziet afzet dalen, besluit over windmolens en ontslag Clarkson kan BBC tientallen miljoen kosten. Lees verder

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Managers komen maar niet uit het verdomhoekje. Niet alleen daalde hun aantal vorig jaar met 30.000, ook genieten ze weinig vertrouwen. Lees verder

Deze 5 trends op SXSW moet je kennen als manager

Deze 5 trends op SXSW moet je kennen als manager

Inspiratie genoeg op het festival South by Southwest in Texas. Ouke Arts deelt de inzichten die hij er afgelopen week opdeed. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X