12 slimme bedrijven

06 apr 2012  |   Arnoud Groot  
Servers

De belofte van 'big data' is groot, net als de hoeveelheid data zelf. 12 bedrijven die dit slim behappen.


Big data. De uitdaging is om uit die enorme brij aan informatie waardevolle patronen te destilleren, geen eenvoudig klusje. Volgens onderzoeker Gartner schieten grote organisaties zowel technisch als op managementgebied ernstig tekort. Maar liefst 85 procent van de Fortune 500-­organisaties bijvoorbeeld, lukt het tot 2015 niet om ‘Big Data effectief aan te wenden als competitief voordeel’. Het probleem is dat gegevens verzamelen en analyseren alleen niet genoeg is, de datastromen moeten ook de juiste conclusies genereren op het juiste moment. De moeilijkheid is dat 80 procent van de data vaak vervuild is of ongestructureerd. Toch kan het wél. 

12 bedrijven die slim profiteren van de informatiebrij:

1 van 13

Walmart

Absolute voorloper op het gebied van commerciële Big Data-toepassingen is Wal-Mart. RetailLink, het voorraad­managementsysteem van WalMart, vertelt leveranciers precies hoe de verkoop van hun producten verloopt. Diverse grote leveranciers zijn zelfs volledig verantwoordelijk gemaakt voor het voorraadbeheer, en verkopen hun product pas bij de kassa’s van WalMart. Zo is de supermarkt veranderd in een zeer efficiënt gerund pakhuis.


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X