Android heeft nog lang niet gewonnen

14 feb 2012  |   Philip Bueters  
Android foto

U twijfelt nog tussen een Android of iPhone? Misschien bent u zelfs zo eigenzinnig dat u een Windows-toestel overweegt. Groot gelijk, want de strijd rond mobiel internet kent nog lang geen winnaars. Nu lijkt Android weer op zijn retour.

 

Jazeker, er zijn inmiddels meer Android-telefoons verkocht dan iPhones. Dat maakt Android marktleider. En ook de tablets die draaien op Googles besturingssysteem lopen heel snel in op de onvermijdelijke iPad. Maar dat gaat vooral over hardware: de echte strijd tussen Android en Apple draait om de apps, de toepassingen die hebben gezorgd voor de definitieve doorbraak van mobiel internet. 

iOS blijft favoriet

En juist op dat terrein is er beroerd nieuws voor het Android-kamp. Ondanks alle moeite die Google zich getroost om  het softwareontwikkelaars naar de zin te maken, lijken die nog altijd meer gecharmeerd van de concurrent, iOS van Apple. Daarop wijst althans een studie van Flurry, een leverancier van marketingdiensten aan uitbaters van apps.

Tweemaal zoveel nieuwe apps

In de maand januari zijn minder nieuwe Android-apps ontwikkeld door Flurry-klanten dan in dezelfde maand van 2011. De verhouding is ruwweg drie op één: voor elke Android app worden drie Apple toepassingen in elkaar gezet. Vorig jaar werden 'slechts' tweemaal zo veel Apple-apps ontwikkeld als Android-programma's.

Enthousiasme over Android tanende

Nou zeggen die cijfers niet alles over de app-markt: misschien trekt Flurry gewoon meer iOS-fans aan als klant. Maar er zijn meer tekenen dat de razendsnelle inhaalslag waaraan Android in 2008 begon met zijn allereerste G1 een beetje vaart begint te verliezen. Nog steeds heeft Apple 550.000 apps in zijn App Store, een stuk meer dan de 400.000 van de Android Market. Ook een marktonderzoeker als IDC trof bij ontwikkelaars minder mensen 'zeer geïnteresseerd'  in het apps bouwen voor Android dan voorheen. En het zijn toch de apps die klanten naar de toestellen en het besturingssysteem lokken. 

Het ligt aan de winkels

De voorkeur van ontwikkelaars voor het iOS van Apple laat zich verklaren: tijd en geld. Voor het iOS ontwikkelen blijkt eenvoudiger en minder omslachtig. Bovendien worden de apps aangeboden via iTunes, een winkel die veel meer omzetpotentie heeft dan de Android-markt. App-marktonderzoeker Distimo kwam in een vergelijking van de 200 bestverkochte apps in beide winkels zelfs tot een zes keer hogere omzet voor de Apple-winkel. Apple heeft daar de touwtjes strak in handen, maar levert in ruil daarvoor wel meer klanten die zich graag laten verleiden tot betalen. Bij Google kan misschien meer, hoewel ook de Android Market wordt gescand op malicieuze software, maar er zijn een stuk of negentig Android-winkels waar een app kan worden aangeboden. En Android heeft toch veel meer het aura van 'gratis'  om zich heen.

Strijd nog niet gewonnen 

De tegenvaller voor Android betekent nog niet dat de strijd gewonnen is door Apple en dat we massaal aan de iPhone en iPad moeten (blijven). Voor de korte termijn biedt Apple misschien betere kansen voor ontwikkelaars die hun brood moeten verdienen met apps, maar op de langere termijn zit er zeker muziek in Android.

Open vs. gesloten

Apple is en blijft een gesloten systeem, met alle voordelen maar ook de nadelen van dien (denk aan de uitgevers die 30 procent van hun omzet moesten afstaan aan Cupertino). Achter Android staat niet alleen Google, maar ook de grootste hardwarefabrikanten ter wereld uit de Open Handset Alliance. Die brede basis valt als een voordeel uit te leggen, maar leidt ook tot versnippering: zeker nu Google toestemming heeft gekregen om Motorola Mobility te mogen overnemen, staan partijen als Samsung en HTC niet meer onvoorwaardelijk achter Google. 

Wordt vervolgd.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
'Oad had gered kunnen worden'; Wiet-webshop roept vragen op

'Oad had gered kunnen worden'; Wiet-webshop roept vragen op

Plus: Apple en Facebook presteren beter dan verwacht, Bavaria terug in Afrika, ondernemers gaan weer investeren en Toyota de grootste. Lees verder

Zo gaat de IT-bezem door woningstichting Rochdale

Zo gaat de IT-bezem door woningstichting Rochdale

Woningstichting Rochdale haalde na een bestuurscrisis de bezem door de organisatie. Zo werd de IT toekomstbestendig gemaakt. Lees verder

Waarom adviezen niet helpen om gelukkig te worden

Waarom adviezen niet helpen om gelukkig te worden

Goedbedoelde adviezen helpen niemand aan een gelukkiger leven. Reflectie en acceptatie, dat is wat telt. Lees verder

8 wetenschappelijk bewezen tips om je geheugen te trainen

8 wetenschappelijk bewezen tips om je geheugen te trainen

De concurrentie voor blijven? Acht wetenschappelijk bewezen tips om het brein fit te houden en je geheugen te trainen. Lees verder

Dominique Haijtema: belonen en straffen slaat nergens op

Dominique Haijtema: belonen en straffen slaat nergens op

De Oudduitse herder van Dominique Haijtema leert haar een lesje over natuurlijk gezag en gewenst gedrag. Lees verder

Komt de belofte van betalen met je mobiel eindelijk uit?

Komt de belofte van betalen met je mobiel eindelijk uit?

Welkom bij de mobiele betaaldans: zelfs Apple zou van je telefoon een portemonnee willen maken. Maar wil de consument het ook? Lees verder

'NFC hoeft helemaal niet door te breken'

'NFC hoeft helemaal niet door te breken'

Een virtuele portemonnee moet meer kunnen dan betalen alleen, zegt Pascal Spelier. 'Banken moeten zelf de behoefte creëren.' Lees verder

Tesla ruikt kansen in China; Blackberry valt terug op Bold

Tesla ruikt kansen in China; Blackberry valt terug op Bold

Plus: Megadeals in Pharma, Free Record Shop opnieuw failliet en Roel Louwhoff nieuwe coo ING. Lees verder

3 vragen aan Endemol-directeur Laurens Drillich

3 vragen aan Endemol-directeur Laurens Drillich

Laurens Drillich, algemeen directeur Endemol Nederland Mediagroep, over online bingo, televisiebudgetten en online distributie. Lees verder

Daan de Reiziger heeft nog een lange weg te gaan

Daan de Reiziger heeft nog een lange weg te gaan

Daan de Reiziger is liefhebber van niet gemaakte kilometers. Dit keer wordt hij na zijn dagelijkse fietstocht beschimpt door een collega. Lees verder

 
Volg MT op Facebook

X