5 innovaties die ons leven veranderen

21 dec 2011  |   Redactie TechBusiness  
IBM5in5

Fraai: de jaarlijkse exercitie waarin tech-gigant IBM voorspelt welke technologie ons leven over vijf jaar zal beheersen. Energie uit menskracht, geld uit de muur kletsen en: de dood van spam!

 

Elk jaar presenteert IBM vijf innovaties die ons leven zullen gaan veranderen. Onder de noemer 'The Next 5 in 5' benoemt het bedrijf aankomende markttrends en opkomende technologieën. Eén kanttekening: IBM heeft een legertje R&D-mensen dat volop speurt naar emerging technologies; technologie van de toekomst. Bij sommige voorspellingen kan Big Blue dus een eigen belang hebben, maar de jaarlijkse vooruitblik Next 5 in 5 is altijd inspirerend.

De editie 2011 trekt een paar ontwikkelingen door naar een toekomst die tot de verbeelding spreekt.

1. Energiewinning uit menskracht

Elektriciteit valt te winnen uit onvermoede bronnen: waarom zou menselijke beweging niet kunnen worden omgezet in bruikbare energie? IBM ziet een wereld voor zich waarin elk bewegend ding energie kan opwekken. Het water dat door de leidingen loopt, bijvoorbeeld. Volgens de multinational dragen we in de toekomst allemaal een klein apparaatje, dat we bijvoorbeeld bij ons dragen tijdens het fietsen, of op onze fiets vastzetten, waarmee we energie verzamelen.

2. Wachtwoord wordt afgeschaft

Wachtwoorden en pincodes onthouden zijn verleden tijd als biotmetrische controle doorbreekt. Met stemgeluid, een vingerafdruk of een irisscan zou over vijf jaar veilig geld uit de automaat moeten kunnen worden getrokken, volgens IBM.

3. Gedachtenlezen is geen fantasie meer

We zijn steeds beter in staat de elektrische stroompjes binnen de hersenen te meten en analyseren. We zijn nog niet zo ver dat we in gedachten een nummer kunnen draaien op de smartphone, maar een bedrijf als emotiv levert al een scanner die je als het ware kunt trainen in een aantal gedachtencommando's. Onderzoekers van IBM proberen op dit moment het brein van mensen te koppelen aan apparaten, zoals een computer of een smartphone. Wil je iemand bellen? Je hoeft er alleen maar aan te denken. IBM denkt dat deze technologie ook kan helpen bij revalidatie of het beter begrijpen van autisme.

4. Mobiel internet maakt een einde aan de digitale kloof

De smartphone, of liever: mobiel internet, schudt de gebruikelijke verdeling tussen digitale have's en have-not's op. In Afrika gaat het hard met mobiel internet en betalen via de telefoon. Het zou zo maar kunnen dat het platteland van de VS straks achterop raakt. Steeds meer mensen zullen mobiele telefoons gebruiken om toegang te krijgen tot essentiële informatie, ook als deze mensen zich in minder ontwikkelde gebieden op de wereld bevinden. Er zal mobiel handel worden gedreven en er zal mobiele gezondheidszorg ontstaan.

5. Spam sterft uit

Dit zou een zegen zijn: spam sterft uit. Afzenders zullen over vijf jaar hun boodschappen zó goed kunnen afstemmen op de juiste geadresseerde, dat deze de post niet eens als spam zal ervaren vanwege de relevantie.

Lees hier welke innovaties IBM in het verleden voorspelde.

Bekijk de video:

 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer heeft hij ineens tijd om zich te laten coachen. Lees verder

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Alle snelle technologische ontwikkelingen ten spijt, ze hebben pas een functie als ze aan een klantbehoefte voldoen. Technologie is mensenwerk. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Ieder bedrijf wordt digitaal. Maar wie kan je het beste helpen om dat voor elkaar te krijgen? MT vroeg het zijn lezers, voor de 15de keer op rij. Lees verder

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Management Team doet al sinds 2001 elk jaar onderzoek naar de kwaliteit en populariteit van leveranciers van digitale services op de Nederlandse markt. Lees verder

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Plus: Shell mag gaan boren in Alaska, V&D onderhandelt langer over huren en Vanderlande boekt een miljard aan orders. Lees verder

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Dit zijn de 8 grootste klachten van werknemers over hun bazen

Effectieve leiders weten hoe mensen betrokken te houden. Waarom schort het dan nog steeds aan emotionele intelligentie onder onze leiders? Lees verder

Dit kunnen B2B-bedrijven leren van B2C-partijen (en omgekeerd)

Dit kunnen B2B-bedrijven leren van B2C-partijen (en omgekeerd)

B2B- en B2C-bedrijven groeien langzaam naar elkaar toe. Wat kunnen ze van elkaar leren? In elk geval: een ‘nieuwe’ doelgroep aanspreken. Lees verder

Eurolanden wijzen Grieks plan af, goede dag voor Airbus, en na 37 jaar nieuwe Suzuki-ceo

Eurolanden wijzen Grieks plan af, goede dag voor Airbus, en na 37 jaar nieuwe Suzuki-ceo

Plus: goed nieuws voor CarpetRight en Van Oord, en zó test je kogelvrij glas. Lees verder

Wat managers kunnen leren van de Tour de France

Wat managers kunnen leren van de Tour de France

Een goede zelfanalyse helpt mensen om door te gaan, ook als ze geen kans hebben op de eindzege. De juiste vragen stellen helpt daarbij. Lees verder

Een datalek? Meld het snel, of krijg een flinke boete

Een datalek? Meld het snel, of krijg een flinke boete

Binnenkort moeten gehackte bedrijven zich verplicht melden. Maar wanneer moet een manager melding doen? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X