Tablet oorlog: de winnaars en verliezers

06 dec 2011  |   Philip Bueters  
Playbook 1289477960

Au, dat doet pijn: BlackBerry-maker RIM deed zijn Playbook tablet in de ramsj en neemt daarvoor een last van 485 miljoen dollar. Na HP en Dell tekent zich daarmee een nieuwe verliezer af in de tabletoorlog.

 

 

Zoiets gun je je ergste vijand niet. Nog in hetzelfde jaar dat een nieuw product is gelanceerd al een voorziening moeten treffen vanwege onverkochte voorraden en een prijsverlaging die nogal wanhopig aandoet. Het overkomt Research in Motion as we speak.

Business tablet

Deze zomer kwam de PlayBook op de markt als eerste echte business tablet waar de afdeling systeembeheer blij van moest worden. Niet de zoveelste Android, maar een machine die naadloos aansluit op de BlackBerry's die veel bedrijven gebruiken en ruim voorzien van mogelijkheden voor beheer en (data)beveiliging. Een alternatief voor de iPad dus, dat de corporate wereld zou moeten omarmen. Helaas lijkt de PlayBook het bewijs hoe ver de consumerization van de IT is doorgedrongen: werknemers willen geen tablet waarmee ze alleen maar bedrijfssoftware kunnen draaien en nauwelijks appjes. Ze willen een iPad.

Ramsj

Inmiddels zijn er dit jaar rond de 150.000 PlayBooks verkocht, een vliegenpoepje vergeleken met de ruim 18 miljoen iPads die dit  kwartaal de deur uit vliegen (zie kader). Maar RIM gooit de handdoek nog niet in de ring - dat kan het zich eenvoudigweg niet permitteren. De BlackBerry is al op zijn retour (mede dankzij de iPhone), alleen een succesvolle combinatie met een tablet kan RIM het ecosysteem van de Blackberry en de diensten eromheen overeind houden. Om de PlayBook door te laten breken, greep het naar het prijswapen. Al vanaf september ging er bij de populaire elektronicaketen Best Buy 200 dollar van de prijzen af, die voortaan begonnen bij 299 dollar. Zo wordt het apparaat alsnog interessant voor consumenten - al is de positie van prijsbreker niet benijdenswaardig. De PlayBook is in de ramsj, en waarschijnlijk permanent.

 

HP, Dell

RIM heeft een hoopgevende gedachte: de tabletmarkt is nog lang niet verdeeld en groeit als een razende. Het bevindt zich bovendien in uitstekend gezelschap: eerder dit jaar kwam HP met zijn iPad-killer, de TouchPad. Ook van die Android-tablet kwam de verkoop uiterst moeizaam op gang, en na een voorzichtige prijsverlaging ging uiteindelijk de stekker uit het product. HP heeft het te druk met het herbezinnen op zijn pc-strategie om zich tabletzorgen te kunnen permitteren. Overigens bleek de TouchPad niet aan te slepen, toen die voor minder dan 100 dollar werd gedumpt. Dell overkwam bijna hetzelfde: een onduidelijke tabletstrategie, een halfslachtige introductie van producten en gedaan was het (voorlopig) met het iPad-killen.

Winnaars

Behave de verliezers beginnen zich inmiddels ook winnaars af te tekenen in de tabletoorlog. Dat iPad marktleider is, staat buiten kijf, maar door de opmars van Androids kalft het marktaandeel snel af, van ergens bovenin de 90 procent tot rond de 65 procent nu. Analisten vliegen elkaar alleen nog in de haren over het jaar waarin de Android-modellen van alle concurrenten samen de iPad-verkopen voorbij zullen steken.

Lang werd Samsung als enige serieuze bedreiging van het semi-monopolie gezien. Niet in de laatste plaats door Apple zelf: het ging de Tab 10.1 van de Koreanen juridisch te lijf omdat het model jatwerk zou zijn. In Nederland en Duitsland won de iPad een paar slagen, zonder grote gevolgen voor de Samsung-verkoop overigens. Deze week ving Apple bot bij de Amerikaanse rechter, nadat eerder in Australië al in zijn nadeel was beslist. De hardware van Samsung is prima, maar wat software betreft is het afhankelijk van wat de Android-wereld te bieden heeft.

Amazon

Een partij die zeker in de toekomst nog meer succes zal scoren met zijn tablet, is daarom Amazon. Diens Kindle Fire is koud op de markt, maar belooft al in heel veel huishoudens onder de kerstboom te liggen. In sommige winkels verkoopt hij zelfs beter dan de marktleider, volgens analist iSuppli is het een geheide nummer twee. Het Android-tablet zorgt ook voor een prijsdoorbraak met zijn vanafprijs van 199 dollar, maar belangrijker: er zit een ambitieuze online- en cloudgigant achter die online opslag, muziek, boeken en andere diensten rond de hardware kan leveren. Zo kan Amazon klanten vangen en binden aan zijn eigen platform. Zo komen beide rivalen elkaar halverwege tegen: Apple marcheert immers vanuit zijn hardware richting de cloud.

Sony, Lenovo

Relatieve nieuwkomers hebben in deze oorlog een voordeel: ze staan nog niet als verliezer te boek. Sony heeft een prima positie in zowel hardware - laptops en consumentenelektronica - en content als films en muziek. Alle ingrediënten die een tablet succesvol kunnen maken, op de cloudfuncties na. Nu bewezen de Japanners de laatste jaren wel dat ze geen meester zijn in synergie putten uit bijvoorbeeld de combinatie van muziek met een mp3-speler. Toch krijgt de S1 tablet veel waardering.  Onlangs trok het wel de gsm-jount venture SonyEricsson volledig naar zich toe, zodat het ook in mobiele wereld zijn eigen strategie kan uitstippelen. Lenovo is, als IBM-erfgenaam, een partij die vooral weet waarmee de corporate wereld het best te bedienen valt. Vanaf deze herfst houdt iedereen dan ook in de gaten wat de Lenovo tablets buiten China presteren. Een andere partij die in de corporate markt grote tabletambities heeft: Cisco.

Toekomst

Hoe zal de tablet markt zich verder ontwikkelen? De razendsnelle groei houdt voorlopig aan - dit jaar moesten de analisten hun verwachtingen regelmatig opwaarts bijstellen, tot uiteindelijk 65 miljoen stuks. Een groei van 273 procent ten opzichte van de ruim 17 miljoen verkochte tablets vorig jaar. De komende jaren kan de tabletverkoop volgens marktonderzoeker IHS uitkomen boven de 250 miljoen stuks, waarbij de dominantie van de iPad verleden tijd zal zijn. De prijzen zullen waarschijnlijk dalen, ook die van de iPads. Zodra Apple zijn iPad 3 klaar heeft, ontstaat er ruimte om de iPad en de iPad 2 scherper in de markt te zetten. Voor de zakelijke markt geldt: alleen de partijen die hun tablet naadloos kunnen laten samenwerken met content en cloud, maken kans op een houdbare positie.

 

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Plus: Dedact is Sprout Challenger van het Jaar, Desso overgenomen door Tarkett en Apple-ceo Tim Cook komt uit de kast. Lees verder

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Op showbizz wordt vaak neergekeken. Maar dat is lang niet altijd terecht, zegt Bas Haring. Weinig anders kan zo goed het zware licht maken. Lees verder

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

Loslaten wordt ondergewaardeerd, zeker op managementniveau. Maar loslaten is ruimte maken voor anderen, zegt Ralph Freelink. Dat zouden we vaker moeten doen. Lees verder

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

De BAS Group, bekend van MyCom en Dixons, slaagt erin om bricks en clicks succesvol te combineren. Dat maakt ze gamechanger van de dag. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Dit zijn de 11 belangrijkste leiderschapspatronen - en hun schaduwkant

Dit zijn de 11 belangrijkste leiderschapspatronen - en hun schaduwkant

In iedere manager schuilt een beetje Dr. Jekyll én Mr. Hyde. Wie deze schaduwkanten kent, kan ze productief maken. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X