Krijgt Google de TV online?

30 nov 2011  |   Philip Bueters  
Logitech-google-tv

Al meer dan tien jaar wordt er gesleuteld aan de tv als poort naar internet. Na pogingen van kabelmaatschappijen, computer- en televisiefabrikanten is nu Google aan zet om voor de definitieve doorbraak te zorgen.

 

In Nederland is het nog niet heel gebruikelijk, maar in de VS en Azië spreekt het min of meer vanzelf dat een nieuw aangeschafte tv ‘connected’ is. Dat wil zeggen: verbonden met een thuisnetwerk dat toegang geeft tot internet. 

Nu is een televisiescherm, mede door de afstand waarop we ernaar kijken, ongeschikt om websites één op één weer te geven. In het verleden hebben talloze aanbieders geprobeerd een vorm van webtelevisie naar het grote publiek te brengen, maar het bleef meestal voer voor technofiele fijnproevers. We herinneren ons nog een kastje van KPN, dat in de tijd van inbelinternet webtelevisie weergaf op destijds nog niet eens platte schermen.

Microsoft, Apple

Microsoft kocht al in 1995 WebTV en leverde in Windows sinds 2002 en later via zijn spelcomputer Xbox360 al de mogelijkheid om de pc om te toveren in een Media Center dat surfen via de televisie mogelijk maakt. Maar weer: voor gadgetliefhebbers die genoegen nemen met een rafelige gebruikerservaring. Apple heeft met Apple TV, een klein doosje dat in feite een volwaardige mac is, ook een dappere poging gedaan om internet te ontsluiten via de tv. Ook hier: de gebruiksmogelijkheden bleven beperkt doordat tv kijken iets anders is dan achter een computerscherm kruipen. Apple zette TV op de waakvlam, maar volgens de biografie van Steve Jobs was een scherm van eigen makelij wel diens laatste grote droom.

Philips, Samsung

Een belangrijke stap op weg naar webtelevisie werd een paar jaar geleden gezet door de fabrikanten van de schermen zelf. Na de revolutie van de platte tv en de haarscherpe digitale HD-beelden werd het tijd voor nieuwe snufjes. De prijzen blijven immers in moordend tempo dalen, de vervangingsvraag moet worden gestimuleerd en op termijn zouden de hardwareproducenten best een deel willen opeisen van de koek die op internet wordt verdeeld. Philips, Samsung en de rest maakten hun tv’s daarom geschikt om de inhoud van - een select aantal - websites weer te geven.

Internet TV

Met de afstandsbediening kan bij connected televisies redelijk eenvoudig door een menu worden gebladerd met een verzameling apps of widgets; aan de tv aangepaste linkjes naar webvideokanalen als YouTube en Netflix, en natuurlijk Facebook en Twitter. Maar zoals al te vaak in de elektronicaindustrie kwam er voor deze zogenoemde connected tv of internet tv niet één standaard uit rollen. De consument moet kiezen uit Internet@TV van Samsung, NetTV van Philips, Loewe en Sharp of VieraCast van Panasonic en Sony Internet TV, om de populairste tv-merken te noemen. De duurdere tv's hebben inmiddels ook in Nederland de mogelijkheid om internet op te gaan voor bijvoorbeeld Uitzendinggemist (wel bij Philips, niet bij Samsung) of YouTube. Erg vaak worden ze niet op internet aangesloten, en heel luidruchtig wordt er ook geen reclame voor gemaakt.

Erg bemoedigend is die versnippering ook niet. De verschillende kampen hanteren andere standaarden, waarin websites worden omgezet in tv-formaat en ze slagen er lang niet allemaal in deals te sluiten met belangrijke aanbieders van content. Na de hardwarefabrikanten uit de computerwereld en de 'bruingoed'-leveranciers uit de audiovisuele hoek lijkt in het derde hoofdstuk van de ontwikkeling van internet-tv de grootste rol toebedeeld aan de grootmachten van die online wereld zelf.

Google

Google is al jaren aan het sleutelen aan het op Android gebaseerde Google TV. In oktober van 2010 werd het in de VS gelanceerd. De belofte: een versmelting van live met de online videoaanbod van Netflix, Amazon en de rest, het surfen naar achtergrondinformatie terwijl u kijkt en natuurlijk het delen van alles via social media. Logitech leverde er een kastje voor, Sony nam een Google-functie op in zijn tv’s en Blu-rayspelers, maar v Veel succes heeft de dienst nog niet. Dat komt voornamelijk doordat de belangrijkste televisiezenders Google TV blokkeerden omdat ze vrezen dat er te veel advertentieinkomsten zullen weglekken naar de webexploitant. Logitech piekert inmiddels niet meer over een opvolger van zijn kastje, de Revue, die inmiddels in de ramsj is gedaan.

Koreanen doen Google TV in 2012

Maar Google zef geeft nog niet op. Vorige week maakte Samsung bekend, dat het na de Google-telefoon die het in nauwe samenwerking met de zoekgigant ontwikkelde, ook met een Google televisie op de markt zal komen. Dat gebeurt begin volgend jaar, ook het moment waarop Google van zins is de Europese markt te bestormen met - een verbeterde versie van -  Google TV. Waarom de Koreanen het nog aandurven? Samsung zal zich goed herinneren hoe ook de eerste versies van Android voor smartphones rammelden en tot teleurstelling leidden. Dat is inmiddels meer dan verholpen. Ook zijn Koreaanse rivaal LG komt in januari met zijn versie van een Google TV op elektronicabeurs CES in Las Vegas. Zo pakt Google alvast de nummers één en twee van de mondiale tv-markt.
 

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Dit zijn de beste financials van 2014

Dit zijn de beste financials van 2014

Wie is bezig met een comeback en wie heeft juist een deuk opgelopen? Alles over de winnaars (en losers) van de MT Finance 2014. Lees verder

MT Finance 2014: de volledige uitslag

MT Finance 2014: de volledige uitslag

Alle ranglijsten van MT's jaarlijkse onderzoek naar financials. Dit zijn de winnaars van de MT Finance 2014. Lees verder

Analyse: waarom ABN Amro het goed doet (en Rabobank niet)

Analyse: waarom ABN Amro het goed doet (en Rabobank niet)

Waarom scoort ABN Amro en hebben accountants het zwaar? De stand van zaken in het Nederlandse financiële landschap. Lees verder

Het vertrouwen in banken is verbeterd. Toch?

Het vertrouwen in banken is verbeterd. Toch?

Het vertrouwen in banken is verbeterd, maar de klant koestert nog steeds koele gevoelens, zo blijkt uit de MT Finance 2014. Lees verder

Waarom Philips succesvol is in iMVO

Waarom Philips succesvol is in iMVO

Philips krijgt regelmatig complimenten op het gebied van iMVO. Hoe doen ze dat? ‘We wilden zeker weten dat de metalen niet worden gebruikt als inkomstenbron van rebellen in Congo.’ Lees verder

'ABN Amro beste bank' - 'Rabo zet werknemers in de kou' - Tesla breidt uit in Tilburg

'ABN Amro beste bank' - 'Rabo zet werknemers in de kou' - Tesla breidt uit in Tilburg

Plus: grote Suez-order voor Boskalis en Van Oord, drie Hema's dicht en Philips draait verlies. Lees verder

Is eicellen invriezen op kosten van de baas de nieuwe trend?

Is eicellen invriezen op kosten van de baas de nieuwe trend?

Facebook en Apple hebben er weer een opvallende company perk bij: de mogelijkheid om eicellen in te vriezen op kosten van de baas. Het begin van een trend? Lees verder

Nieuwe markt voor reclamebranche: strategisch advies

Nieuwe markt voor reclamebranche: strategisch advies

Op zoek naar strategisch advies, komen steeds meer bedrijven uit bij een reclamebureau. Niet voor een campagne, maar voor het verhaal van de organisatie. Lees verder

Commissarissen laten hun tanden zien: deze 6 ceo's gingen Eurlings voor

Commissarissen laten hun tanden zien: deze 6 ceo's gingen Eurlings voor

Door Camiel Eurlings weg te sturen laten commissarissen zien dat ze durven ingrijpen. Deze 6 ceo's waren eerder slachtoffer van die daadkracht. Lees verder

Bob en de leuke sollicitante

Bob en de leuke sollicitante

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer vertelt hij de deputy manager hrm over zijn voorkeur voor die leuke sollicitante. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X