Kassa voor de mobiel

13 okt 2011  |   Philip Bueters  
Smartphones

De strijd om mobiel betalen komt op gang. Google en Paypal willen bij de kassa graag de plek overnemen van banken en creditcardbedrijven. Gaan ze het redden?
 

Is al bekend wanneer Google via Google Wallet het mobiel betalen in de markt zet? “Nee.”
Marc Vanlerberghe, wereldwijd marketingdirecteur voor Android, wil vanuit Googleplex niets toevoegen aan wat tot nu toe bekend is gemaakt: Google test, samen met Mastercard en een Amerikaans telecombedrijf, een Android-app waarmee betalen met de mobiel een peulenschil moet worden.

NFC-chip

Naast de software draait het bij mobiel betalen via de telefoon natuurlijk om de beveiliging: is de drager werkelijk wie hij zegt te zijn, en: kunnen de gegevens niet afgetapt worden? Daarbij komt ook de hardware te hulp: Google zet in op de NFC-chip voor beveiligde overdracht van de betaalgegevens van telefoon naar pakweg de kassa.

Misschien is dat wel de reden waarom de Vanlerberghe zo gesloten blijft: er zijn nu nog (te) weinig telefoons in omloop met zo’n NFC-chip. NXP, Nederlandse marktleider in die chips, halveerde bovendien zijn verkoopverwachting deze zomer; het zal dus nog wel een paar jaar duren voordat NFC in werkelijk relevante hoeveelheden telefoons zit.

Baar geld

De banken zullen daar niet rouwig om zijn. Die hebben daardoor langer het rijk alleen in het fysieke betalingsverkeer, dat nu nog veelal met pinpassen en baar geld wordt afgehandeld. Het geeft ze speling om een eigen variant van smartphone­betalen te verfijnen. In Nederland is SixPack, een consortium van grote banken en telecombedrijven, daar al druk mee.

Of moet de gevestigde orde toch haast maken? Laura Chambers van Paypal denkt van wel. “Twee jaar geleden was het betaalvolume via mobiele telefoons nog 141 miljoen dollar, dit jaar gaat het richting 3 miljard en in 2013 naar 7,5 miljard”, zegt ze. Nog altijd verre van de 30 miljard die online betaalservice Paypal nu per kwartaal verstouwt, maar toch. Cijfers van marktonderzoeker Gartner bevestigen de groeitrend: in 2010 betaalden 141 miljoen mensen al wel eens mobiel, zo’n 40 procent meer dan in 2009.

Natuurlijk zijn de 100 miljoen Paypal-gebruikers ook mobiel vooral druk met betalingen aan elkaar en aan webshops, maar het bedrijf overbrugt snel de kloof tussen on- en offline: “Dankzij de mobiel gaat er een hele nieuwe wereld van offline transacties voor ons open”, zegt Chambers, terwijl ze toont hoe makkelijk de Android-app van Paypal – nog niet leverbaar in Europa – werkt. Tik, tik, tik en een vriendin krijgt een dollar op haar rekening bijgeschreven.

Probleempje

Handig in de kroeg; Paypal levert er zelfs een ‘split the bill’functie bij. Maar Chambers laat ook zien dat de Android-app uitstekend werkt met NFC: met een paar klikken verstuurt ze geld van de ene telefoon naar de andere. Probleempje: dit blijft dus nog even toekomstmuziek, vanwege het gebrek aan NFC-telefoons. “Het zal nog 3 tot 5 jaar duren voordat die in voldoende mate beschikbaar zijn.”

Maar er is nog een verrassing voor de banken: ook zonder NFC durft Paypal toonbankbetalingen, dus transacties tussen consumenten en echte winkeliers, wel aan. “Wij waren al lang een veilig alternatief voor creditcardbetalingen. Op het web, en omdat het web nu overal is, zitten we ook in gameconsoles, op tv’s met internetverbinding en natuurlijk op mobiele telefoons”, zegt Sam Shrauger van Paypal. “Wij volgen de consument alleen maar in zijn behoefte: die ­betaalt al lang meer dan alleen spelletjes en liedjes met zijn Paypal­account.”

Acceptatie en beschikbaarheid

Het slagen van een betaalsysteem hangt niet zozeer af van de gekozen techniek, als wel van de acceptatie en beschikbaarheid – dat heeft de domme plastic creditcard wel geleerd. En daarom start Paypal binnenkort een proef met winkelketens voor toonbankbetalingen. “Reken er maar op dat er tientallen bekende merken meedoen, en dat het gaat om dagelijkse boodschappen.”

Shrauger denkt dat de banken het nog moeilijk zullen krijgen met hun versie van het NFC- en contactloos betalen. “Want voegt het betalen via zo’n draadloze chip nou echt veel ­waarde toe, vergeleken met de magneetstrip of chip? Hier in de States zijn al tientallen miljoen contactloze creditcards in omloop, en niemand gebruikt ze.”

Op Google Wallet willen de mensen van Paypal niet inhoudelijk reageren. “Er kijken veel partijen naar mobiel betalen. Maar zeggen dat je erin stapt, en het ook werkelijk doen is iets anders”, aldus Shrauger. “Bestaande betaalsystemen blijken niet zo geschikt voor de online en mobiele wereld, maar de 12 jaar ervaring die Paypal heeft bouw je ook niet zomaar na. Vergis je niet: we hebben in die tijd uitgebreide systemen ontwikkeld om alle risico’s te managen.”

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Simpele, praktische oplossingen hebben op lange termijn vaak rampzalige gevolgen. Wees daarom waakzaam op stompzinnige innovaties. Lees verder

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Plus: Dedact is Sprout Challenger van het Jaar, Desso overgenomen door Tarkett en Apple-ceo Tim Cook komt uit de kast. Lees verder

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Op showbizz wordt vaak neergekeken. Maar dat is lang niet altijd terecht, zegt Bas Haring. Weinig anders kan zo goed het zware licht maken. Lees verder

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

Loslaten wordt ondergewaardeerd, zeker op managementniveau. Maar loslaten is ruimte maken voor anderen, zegt Ralph Freelink. Dat zouden we vaker moeten doen. Lees verder

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

De BAS Group, bekend van MyCom en Dixons, slaagt erin om bricks en clicks succesvol te combineren. Dat maakt ze gamechanger van de dag. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X