Kassa voor de mobiel

13 okt 2011  |   Philip Bueters  
Smartphones

De strijd om mobiel betalen komt op gang. Google en Paypal willen bij de kassa graag de plek overnemen van banken en creditcardbedrijven. Gaan ze het redden?
 

Is al bekend wanneer Google via Google Wallet het mobiel betalen in de markt zet? “Nee.”
Marc Vanlerberghe, wereldwijd marketingdirecteur voor Android, wil vanuit Googleplex niets toevoegen aan wat tot nu toe bekend is gemaakt: Google test, samen met Mastercard en een Amerikaans telecombedrijf, een Android-app waarmee betalen met de mobiel een peulenschil moet worden.

NFC-chip

Naast de software draait het bij mobiel betalen via de telefoon natuurlijk om de beveiliging: is de drager werkelijk wie hij zegt te zijn, en: kunnen de gegevens niet afgetapt worden? Daarbij komt ook de hardware te hulp: Google zet in op de NFC-chip voor beveiligde overdracht van de betaalgegevens van telefoon naar pakweg de kassa.

Misschien is dat wel de reden waarom de Vanlerberghe zo gesloten blijft: er zijn nu nog (te) weinig telefoons in omloop met zo’n NFC-chip. NXP, Nederlandse marktleider in die chips, halveerde bovendien zijn verkoopverwachting deze zomer; het zal dus nog wel een paar jaar duren voordat NFC in werkelijk relevante hoeveelheden telefoons zit.

Baar geld

De banken zullen daar niet rouwig om zijn. Die hebben daardoor langer het rijk alleen in het fysieke betalingsverkeer, dat nu nog veelal met pinpassen en baar geld wordt afgehandeld. Het geeft ze speling om een eigen variant van smartphone­betalen te verfijnen. In Nederland is SixPack, een consortium van grote banken en telecombedrijven, daar al druk mee.

Of moet de gevestigde orde toch haast maken? Laura Chambers van Paypal denkt van wel. “Twee jaar geleden was het betaalvolume via mobiele telefoons nog 141 miljoen dollar, dit jaar gaat het richting 3 miljard en in 2013 naar 7,5 miljard”, zegt ze. Nog altijd verre van de 30 miljard die online betaalservice Paypal nu per kwartaal verstouwt, maar toch. Cijfers van marktonderzoeker Gartner bevestigen de groeitrend: in 2010 betaalden 141 miljoen mensen al wel eens mobiel, zo’n 40 procent meer dan in 2009.

Natuurlijk zijn de 100 miljoen Paypal-gebruikers ook mobiel vooral druk met betalingen aan elkaar en aan webshops, maar het bedrijf overbrugt snel de kloof tussen on- en offline: “Dankzij de mobiel gaat er een hele nieuwe wereld van offline transacties voor ons open”, zegt Chambers, terwijl ze toont hoe makkelijk de Android-app van Paypal – nog niet leverbaar in Europa – werkt. Tik, tik, tik en een vriendin krijgt een dollar op haar rekening bijgeschreven.

Probleempje

Handig in de kroeg; Paypal levert er zelfs een ‘split the bill’functie bij. Maar Chambers laat ook zien dat de Android-app uitstekend werkt met NFC: met een paar klikken verstuurt ze geld van de ene telefoon naar de andere. Probleempje: dit blijft dus nog even toekomstmuziek, vanwege het gebrek aan NFC-telefoons. “Het zal nog 3 tot 5 jaar duren voordat die in voldoende mate beschikbaar zijn.”

Maar er is nog een verrassing voor de banken: ook zonder NFC durft Paypal toonbankbetalingen, dus transacties tussen consumenten en echte winkeliers, wel aan. “Wij waren al lang een veilig alternatief voor creditcardbetalingen. Op het web, en omdat het web nu overal is, zitten we ook in gameconsoles, op tv’s met internetverbinding en natuurlijk op mobiele telefoons”, zegt Sam Shrauger van Paypal. “Wij volgen de consument alleen maar in zijn behoefte: die ­betaalt al lang meer dan alleen spelletjes en liedjes met zijn Paypal­account.”

Acceptatie en beschikbaarheid

Het slagen van een betaalsysteem hangt niet zozeer af van de gekozen techniek, als wel van de acceptatie en beschikbaarheid – dat heeft de domme plastic creditcard wel geleerd. En daarom start Paypal binnenkort een proef met winkelketens voor toonbankbetalingen. “Reken er maar op dat er tientallen bekende merken meedoen, en dat het gaat om dagelijkse boodschappen.”

Shrauger denkt dat de banken het nog moeilijk zullen krijgen met hun versie van het NFC- en contactloos betalen. “Want voegt het betalen via zo’n draadloze chip nou echt veel ­waarde toe, vergeleken met de magneetstrip of chip? Hier in de States zijn al tientallen miljoen contactloze creditcards in omloop, en niemand gebruikt ze.”

Op Google Wallet willen de mensen van Paypal niet inhoudelijk reageren. “Er kijken veel partijen naar mobiel betalen. Maar zeggen dat je erin stapt, en het ook werkelijk doen is iets anders”, aldus Shrauger. “Bestaande betaalsystemen blijken niet zo geschikt voor de online en mobiele wereld, maar de 12 jaar ervaring die Paypal heeft bouw je ook niet zomaar na. Vergis je niet: we hebben in die tijd uitgebreide systemen ontwikkeld om alle risico’s te managen.”

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Het einde van de corporate

Het einde van de corporate

Corporates hebben de mond vol van innovatie, maar worden allemaal bedreigd. ‘Bestuurders zien het geweld niet aankomen.’ Lees verder

Action-ceo Ronald van der Mark: 'Only the paranoid survive'

Action-ceo Ronald van der Mark: 'Only the paranoid survive'

Action is succesvol omdat het al 20 jaar hetzelfde doet, zegt ceo Ronald van der Mark. 'Onze opkomst is lang gebagatelliseerd.' Lees verder

De onstuimige groei van de Action in 19 getallen

De onstuimige groei van de Action in 19 getallen

Als er één bedrijf het Nederlandse retaillandschap heeft veranderd, dan is het Action. De opmars in 19 cijfers. Lees verder

'Echte waarde ceo is onduidelijk'; Marijn Dekkers beste Duitse manager

'Echte waarde ceo is onduidelijk'; Marijn Dekkers beste Duitse manager

Plus: Goudhaan wordt buschauffeur, Petrobras-topman kreeg 22 miljoen van SBM en Arcadis beschermt NY metro. Lees verder

5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

De vraag naar mindfulness-workshops binnen organisaties groeit. 5 tips om het principe toe te passen tijdens werktijd.  Lees verder

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

Plus: Unilever-Goudhaan naar Indonesië, geen vervolging ABN Amro om Vestia en hoe gaat het eigenlijk met Uber? Lees verder

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

De traditionele adoptiecurve maakt plaats voor de haaienvin, zegt Paul Nunes. 'Heel lang plat, dan recht naar het plafond.' Lees verder

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer zoekt hij naar manieren om zijn verhaal te vertellen. Lees verder

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Fastned wil met snellaadstations de markt voor elektrisch rijden openbreken. De volgende etappe: omzet draaien. Lees verder

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Welke pioniers veranderen de regels van het spel? Dit zijn de 50 genomineerden voor MT's uitverkiezing van GameChanger 2014. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X