Oef! Google koopt Motorola

15 aug 2011  |   philip bueters  
Google

Google koopt voor 12,5 miljard dollar mobiele-telefoonmaker Motorola. Die stap lijkt vooral ingegeven door de noodzaak om het besturingssysteem Android te beschermen met de patenten van Motorola.

Op het eerste oog lijkt de overname van Motorola door Google, de grootste uit diens geschiedenis, niet heel erg voor de hand liggend. Met Samsung, HTC en de rest van de telecomindustrie als enthousiaste afnemers voor zijn 'gratis' besturingssysteem Android lijkt er voor Google weinig noodzaak de productie van hardware volledig naar zich toe te trekken. En anders dan Nokia, waarmee Microsoft een megadeal sloot om Windows op telefoons populair te maken, heeft Motorola niet echt een dominante positie in de telefoonmarkt.

Patenten centraal

Het zijn de patenten. Dat laat ook Google-ceo Larry Page doorschemeren in de aankondiging die hij zojuist op het Google blog plaatste. Hij belooft daarin Android te 'superchargen' dankzij de inlijving van Motorola, dat met 80 jaar ervaring in draadloze communicatie flink wat techniek in huis heeft en op weg terug zou zijn naar zijn ooit toonaangevende positie. Maar na het getoeter over de fantastische mogelijkheden komt de aap dan toch uit de mouw: 'onze acquisitie zal de concurrentie doen toenemen doordat hij Google's patentenportefeuille versterkt. Zo kunnen we Android beter beschermen tegen de concurrentiebeperkende bedreigingen van Microsoft, Apple en andere bedrijven.'

63 procent premie

Google schuift behoorlijk voor Motorola: de prijs van 40 dollar per aandeel komt neer op een premie van 63 procent op de laatste koers. Zó broodnodig en waardevol zijn de 17.000 (!) Motorola-patenten dus. Blijkbaar wil Google niet nog eens misgrijpen, iets wat het eerder deze zomer overkwam in een veiling van 6000 Nortel-patenten voor mobiele netwerktechnologie. Een gelegenheidsalliantie van Apple, Microsoft, RIM, Ericsson, EMC en Sony ging er toen als “Rockstar Bidco” vandoor met duizenden patenten, waarvoor ze samen 4,5 miljard dollar aftikten.

Wapenwedloop

'Apple en de rest proberen Android de nek om te draaien met hun gecoördineerde patentenaankoop,' pruilde Google destijds, maar kort daarop kocht het wel nog voor 1 miljard aan patenten bij IBM, en misschien was het tijdens de veiling al in gesprek met Motorola. De wapenwedloop in mobiele patenten is met de vandaag aangekondigde deal in elk geval met volle kracht losgebarsten. Het gaat op dit moment vooral tussen Google en Apple, dat met zijn iOS de belangrijkste Android-concurrent levert, maar natuurlijk is Microsoft in vast en mobiel internet ook een gevaarlijke opponent.

Android blijf open

Page wordt temidden van het wapengekletter via Motorola Mobility overigens een hardwarefabrkant van redelijk formaat, die op die manier direct gaat concurreren met zijn trouwe Androidafnemers. Dat zet de mobiele wereld toch echt op zijn kop. Samsung, maker van de Google Nexus-telefoons die bij hun introductie telkens dé standaard in Android-technologie zijn, zal zich achter het hoofd krabben. Google krijgt nu de gelegenheid, á la Apple, om de volledige hard- en software van mobiele apparaten naar zijn hand te zetten. Toch verzekert Page dat Android open blijft: Motorola is en blijft een licentiehouder als alle andere. En, dat zegt hij er natuurlijk niet bij, waar moeten de Android-afnemers dan hun heil zoeken?

Gevaren

Google neemt desondanks wel enig risico. Allereerst verspijkert het een berg cash aan Motorola: ruwweg eenderde van de 39,1 miljard die het in kas heeft. Tot nu toe was de grootste overname door Google die van DoubleClick (3,1 miljard), gevolgd door die van YouTube in 2006 (1,65 miljard). Deze investering moet dus wel gaan renderen. Daarnaast kunnen partners Google de rug toe keren. Misschien dat Samsung zijn eigen besturingssysteem Bada verder zal ontwikkelen, of dat Microsoft nu meer partijen weet te verleiden om in zijn mateloos impopulaire maar prima mobiele Windows te stappen. Een partij als HTC betaalt Redmond toch al 5 dollar per Android-toestel aan Microsoft, na een schikking wegens patentenschending. 

Lees ook op Techbusiness:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Simpele, praktische oplossingen hebben op lange termijn vaak rampzalige gevolgen. Wees daarom waakzaam op stompzinnige innovaties. Lees verder

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Plus: Dedact is Sprout Challenger van het Jaar, Desso overgenomen door Tarkett en Apple-ceo Tim Cook komt uit de kast. Lees verder

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Op showbizz wordt vaak neergekeken. Maar dat is lang niet altijd terecht, zegt Bas Haring. Weinig anders kan zo goed het zware licht maken. Lees verder

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

Loslaten wordt ondergewaardeerd, zeker op managementniveau. Maar loslaten is ruimte maken voor anderen, zegt Ralph Freelink. Dat zouden we vaker moeten doen. Lees verder

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

De BAS Group, bekend van MyCom en Dixons, slaagt erin om bricks en clicks succesvol te combineren. Dat maakt ze gamechanger van de dag. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X