Oef! Google koopt Motorola

15 aug 2011  |   philip bueters  
Google

Google koopt voor 12,5 miljard dollar mobiele-telefoonmaker Motorola. Die stap lijkt vooral ingegeven door de noodzaak om het besturingssysteem Android te beschermen met de patenten van Motorola.

Op het eerste oog lijkt de overname van Motorola door Google, de grootste uit diens geschiedenis, niet heel erg voor de hand liggend. Met Samsung, HTC en de rest van de telecomindustrie als enthousiaste afnemers voor zijn 'gratis' besturingssysteem Android lijkt er voor Google weinig noodzaak de productie van hardware volledig naar zich toe te trekken. En anders dan Nokia, waarmee Microsoft een megadeal sloot om Windows op telefoons populair te maken, heeft Motorola niet echt een dominante positie in de telefoonmarkt.

Patenten centraal

Het zijn de patenten. Dat laat ook Google-ceo Larry Page doorschemeren in de aankondiging die hij zojuist op het Google blog plaatste. Hij belooft daarin Android te 'superchargen' dankzij de inlijving van Motorola, dat met 80 jaar ervaring in draadloze communicatie flink wat techniek in huis heeft en op weg terug zou zijn naar zijn ooit toonaangevende positie. Maar na het getoeter over de fantastische mogelijkheden komt de aap dan toch uit de mouw: 'onze acquisitie zal de concurrentie doen toenemen doordat hij Google's patentenportefeuille versterkt. Zo kunnen we Android beter beschermen tegen de concurrentiebeperkende bedreigingen van Microsoft, Apple en andere bedrijven.'

63 procent premie

Google schuift behoorlijk voor Motorola: de prijs van 40 dollar per aandeel komt neer op een premie van 63 procent op de laatste koers. Zó broodnodig en waardevol zijn de 17.000 (!) Motorola-patenten dus. Blijkbaar wil Google niet nog eens misgrijpen, iets wat het eerder deze zomer overkwam in een veiling van 6000 Nortel-patenten voor mobiele netwerktechnologie. Een gelegenheidsalliantie van Apple, Microsoft, RIM, Ericsson, EMC en Sony ging er toen als “Rockstar Bidco” vandoor met duizenden patenten, waarvoor ze samen 4,5 miljard dollar aftikten.

Wapenwedloop

'Apple en de rest proberen Android de nek om te draaien met hun gecoördineerde patentenaankoop,' pruilde Google destijds, maar kort daarop kocht het wel nog voor 1 miljard aan patenten bij IBM, en misschien was het tijdens de veiling al in gesprek met Motorola. De wapenwedloop in mobiele patenten is met de vandaag aangekondigde deal in elk geval met volle kracht losgebarsten. Het gaat op dit moment vooral tussen Google en Apple, dat met zijn iOS de belangrijkste Android-concurrent levert, maar natuurlijk is Microsoft in vast en mobiel internet ook een gevaarlijke opponent.

Android blijf open

Page wordt temidden van het wapengekletter via Motorola Mobility overigens een hardwarefabrkant van redelijk formaat, die op die manier direct gaat concurreren met zijn trouwe Androidafnemers. Dat zet de mobiele wereld toch echt op zijn kop. Samsung, maker van de Google Nexus-telefoons die bij hun introductie telkens dé standaard in Android-technologie zijn, zal zich achter het hoofd krabben. Google krijgt nu de gelegenheid, á la Apple, om de volledige hard- en software van mobiele apparaten naar zijn hand te zetten. Toch verzekert Page dat Android open blijft: Motorola is en blijft een licentiehouder als alle andere. En, dat zegt hij er natuurlijk niet bij, waar moeten de Android-afnemers dan hun heil zoeken?

Gevaren

Google neemt desondanks wel enig risico. Allereerst verspijkert het een berg cash aan Motorola: ruwweg eenderde van de 39,1 miljard die het in kas heeft. Tot nu toe was de grootste overname door Google die van DoubleClick (3,1 miljard), gevolgd door die van YouTube in 2006 (1,65 miljard). Deze investering moet dus wel gaan renderen. Daarnaast kunnen partners Google de rug toe keren. Misschien dat Samsung zijn eigen besturingssysteem Bada verder zal ontwikkelen, of dat Microsoft nu meer partijen weet te verleiden om in zijn mateloos impopulaire maar prima mobiele Windows te stappen. Een partij als HTC betaalt Redmond toch al 5 dollar per Android-toestel aan Microsoft, na een schikking wegens patentenschending. 

Lees ook op Techbusiness:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

De vraag naar mindfulness-workshops binnen organisaties groeit. 5 tips om het principe toe te passen tijdens werktijd.  Lees verder

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

Plus: Unilever-Goudhaan naar Indonesië, geen vervolging ABN Amro om Vestia en hoe gaat het eigenlijk met Uber? Lees verder

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

De traditionele adoptiecurve maakt plaats voor de haaienvin, zegt Paul Nunes. 'Heel lang plat, dan recht naar het plafond.' Lees verder

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer zoekt hij naar manieren om zijn verhaal te vertellen. Lees verder

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Fastned wil met snellaadstations de markt voor elektrisch rijden openbreken. De volgende etappe: omzet draaien. Lees verder

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Welke pioniers veranderen de regels van het spel? Dit zijn de 50 genomineerden voor MT's uitverkiezing van GameChanger 2014. Lees verder

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Plus: Oud-ceo Landsbanki in de cel, 'uitzendbureaus schenden privacyrechten' en winnaars Onweerstaanbaar Leiderschap. Lees verder

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

TravelBird kreeg een miljoeneninjectie van de Duitse Samwer-broers. Nu wil de Amsterdamse reissite zijn vleugels nog verder uitslaan. Lees verder

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

Welke producten passen bij the internet of things? Nieuw onderzoek van Nielsen laat zien wat consumenten willen. Lees verder

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

Ex-Heineken's Marc Bolland werkt al 8 jaar aan de top in Engeland. Hoe probeert hij met Marks & Spencer het verschil te maken? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X