'Mobiele telefonie raast door'

30 aug 2011  |   Peter Boerman  
Ralph Simon

Mobiele telefonie is nog lang niet uitontwikkeld. De winnaars van morgen zijn dus die bedrijven, die goed hierop in weten te spelen. Dat zegt Ralph Simon, de officiële grondlegger van de ringtonemarkt.

Simon ziet als winnaars onder meer degenen die inspringen op de opkomst van de mWallet (de mobiel als portemonnee), de mobiele televisie en het gebruik voor gezondheidszorg. Simon denkt dat mobieltjes zich ontwikkelen van handige apparaten voor informatie naar apparaten die zelfexpressie mogelijk maken. “De onbevredigbare behoefte aan sociaal zenden en sociaal netwerken zal het gebruik van mobiele apparaten nog veel verder brengen dan de 4,5 miljard mensen die nu al een mobieltje hebben”, aldus Simon.

Wie?

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Ralph Simon
Ralph Simon is de officiële grondlegger van de ringtonemarkt. In de jaren ’70 was hij onder meer medeoprichter van muziekbedrijf Zomba, later, begin jaren ’90 executive vp bij Capitol en Blue Note en oprichter van EMI’s wereldwijde New Mediadivisie. Tegenwoordig leidt hij het Londense adviesbureau Mobilium, waarvandaan hij lezingen en strategische adviezen geeft over de hele wereld. Zo was hij bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de mobiele entertainment tijdens Live8, Al Gore’s Live Earth en het WK voetbal van 2010. Als adviseur was hij onder meer betrokken bij de samenwerking die RIM/Blackberry heeft met een van zijn klanten, rockband U2.

Bekend van:

De voorspelling die hij al in 1997 deed, toen mobiel internet nog een droom was en sociale netwerken nog moesten worden uitgevonden, dat mobiele telefoons onmisbaar zouden worden voor sociale activiteiten voor consumenten. In datzelfde jaar richtte hij YourMobile op, het eerste ringtonebedrijf in de wereld, dat daarna nog jaren de industrie zou domineren, maar wat hij zelf in 2003 verkocht om tijd te maken voor andere ideeën.

Theorie

Wat hij zelf noemt ‘Mobilologie’ (eerst ook wel: Mociologie, een combinatie van ‘mobiel’ en ‘sociologie’), een wetenschap die de effecten van mobiele telefonie onderzoekt op het gedrag van zowel individu als groep.

Tags

Innovatie, strategie, communicatie

>> Bekijk het overzicht met alle goeroe's - elke week wordt deze lijst aangevuld met een nieuwe naam

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Is eicellen invriezen op kosten van de baas de nieuwe trend?

Is eicellen invriezen op kosten van de baas de nieuwe trend?

Facebook en Apple hebben er weer een opvallende company perk bij: de mogelijkheid om eicellen in te vriezen op kosten van de baas. Het begin van een trend? Lees verder

Nieuwe markt voor reclamebranche: strategisch advies

Nieuwe markt voor reclamebranche: strategisch advies

Op zoek naar strategisch advies, komen steeds meer bedrijven uit bij een reclamebureau. Niet voor een campagne, maar voor het verhaal van de organisatie. Lees verder

Commissarissen laten hun tanden zien: deze 6 ceo's gingen Eurlings voor

Commissarissen laten hun tanden zien: deze 6 ceo's gingen Eurlings voor

Door Camiel Eurlings weg te sturen laten commissarissen zien dat ze durven ingrijpen. Deze 6 ceo's waren eerder slachtoffer van die daadkracht. Lees verder

Bob en de leuke sollicitante

Bob en de leuke sollicitante

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer vertelt hij de deputy manager hrm over zijn voorkeur voor die leuke sollicitante. Lees verder

Dit is Pieter Elbers, de man die Eurlings opvolgt

Dit is Pieter Elbers, de man die Eurlings opvolgt

'Geen tussenoplossing'. Zo noemen de KLM-commissarissen de benoeming van Pieter Elbers als opvolger van Camiel Eurlings bij KLM. Lees verder

Zo wordt de Amsterdam ArenA vanaf 2015 klimaatneutraal

Zo wordt de Amsterdam ArenA vanaf 2015 klimaatneutraal

De Amsterdam ArenA wil in 2015 per saldo klimaatneutraal zijn. Hoe maakt het stadion deze ambitie waar? Lees verder

De 6 managementlessen van Pixar-ceo Ed Catmull

De 6 managementlessen van Pixar-ceo Ed Catmull

Fouten maken mag, vindt Pixar-ceo Ed Catmull. Als je er maar van leert, zegt de man die 26 jaar met Steve Jobs werkte. Lees verder

De 10 grootste kassuccessen van Pixar

De 10 grootste kassuccessen van Pixar

De animatiefilms van Pixar brengen honderden miljoenen dollars op. Dit zijn de 10 succesvolste films van het bedrijf. Lees verder

Pixar-oprichter Ed Catmull: 'Je moet altijd something great willen doen'

Pixar-oprichter Ed Catmull: 'Je moet altijd something great willen doen'

Zorg dat je van fouten leert en dat het je bedrijf verder brengt, zegt Ed Catmull, de oprichter van animatiestudio Pixar. Lees verder

Camiel Eurlings per direct weg bij KLM; Pixar-ceo maakt fouten tot een leerproces

Camiel Eurlings per direct weg bij KLM; Pixar-ceo maakt fouten tot een leerproces

Plus: KPN en ACM stevenen af op botsing over kabelnet, Blokker investeert in online, U2's Bono zegt sorry - nee toch niet. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X