'Mobiele telefonie raast door'

30 aug 2011  |   Peter Boerman  
Ralph Simon

Mobiele telefonie is nog lang niet uitontwikkeld. De winnaars van morgen zijn dus die bedrijven, die goed hierop in weten te spelen. Dat zegt Ralph Simon, de officiële grondlegger van de ringtonemarkt.

Simon ziet als winnaars onder meer degenen die inspringen op de opkomst van de mWallet (de mobiel als portemonnee), de mobiele televisie en het gebruik voor gezondheidszorg. Simon denkt dat mobieltjes zich ontwikkelen van handige apparaten voor informatie naar apparaten die zelfexpressie mogelijk maken. “De onbevredigbare behoefte aan sociaal zenden en sociaal netwerken zal het gebruik van mobiele apparaten nog veel verder brengen dan de 4,5 miljard mensen die nu al een mobieltje hebben”, aldus Simon.

Wie?

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Ralph Simon
Ralph Simon is de officiële grondlegger van de ringtonemarkt. In de jaren ’70 was hij onder meer medeoprichter van muziekbedrijf Zomba, later, begin jaren ’90 executive vp bij Capitol en Blue Note en oprichter van EMI’s wereldwijde New Mediadivisie. Tegenwoordig leidt hij het Londense adviesbureau Mobilium, waarvandaan hij lezingen en strategische adviezen geeft over de hele wereld. Zo was hij bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de mobiele entertainment tijdens Live8, Al Gore’s Live Earth en het WK voetbal van 2010. Als adviseur was hij onder meer betrokken bij de samenwerking die RIM/Blackberry heeft met een van zijn klanten, rockband U2.

Bekend van:

De voorspelling die hij al in 1997 deed, toen mobiel internet nog een droom was en sociale netwerken nog moesten worden uitgevonden, dat mobiele telefoons onmisbaar zouden worden voor sociale activiteiten voor consumenten. In datzelfde jaar richtte hij YourMobile op, het eerste ringtonebedrijf in de wereld, dat daarna nog jaren de industrie zou domineren, maar wat hij zelf in 2003 verkocht om tijd te maken voor andere ideeën.

Theorie

Wat hij zelf noemt ‘Mobilologie’ (eerst ook wel: Mociologie, een combinatie van ‘mobiel’ en ‘sociologie’), een wetenschap die de effecten van mobiele telefonie onderzoekt op het gedrag van zowel individu als groep.

Tags

Innovatie, strategie, communicatie

>> Bekijk het overzicht met alle goeroe's - elke week wordt deze lijst aangevuld met een nieuwe naam

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Jos Burgers weet hoe je van tevreden klanten ambassadeurs kunt maken. Zijn nieuwe luisterboek winnen? MT geeft er 5 weg. Lees verder

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Disruptie komt meestal uit onverwachte hoek. Opvallend vaak ook van kleine organisaties met veel creativiteit en bevlogenheid. Een merk dat zo begon is GoPro. Lees verder

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Bij zomerse hitte wil je wat makkelijks aantrekken. Maar toch moet je ook representatief blijven. Welke regels bestaan daarvoor? Lees verder

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Plus: Mokerslag voor Chinese beurzen, Landbouwuitvoer heeft het moeilijk Lees verder

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic is wereldwijd vooral bekend van zijn caravanvensters. Maar het kan alles maken, zolang het maar transparant moet zijn. Lees verder

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Mensen aanmoedigen om hun best te doen geeft betere resultaten dan harde doelen. Maar is 'doe je best' wel genoeg? Lees verder

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Tevreden klanten zijn goed, maar ambassadeurs zijn beter. Jos Burgers legt uit hoe je van 'zomaar tevreden' de lat een stukje hoger legt. Lees verder

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

Plus: Pearson zet ook Economist in etalage, reshoring steeds populairder, ondernemer omzeilt bank en haalt 30 mio op en Lufthansa wordt prijsvechter. Lees verder

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Nu er overal netwerken zijn, moeten we die beter leren begrijpen. En dat blijft mensenwerk, ondanks de technologische opkomst. Lees verder

Hoe platter de organisatie, hoe beter?

Hoe platter de organisatie, hoe beter?

Een plattere organisatie is productiever, maar ergens komt een punt waarop de productiviteit weer afneemt. Joost Ardts legt uit hoe dat zit. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X