'Mobiele telefonie raast door'

30 aug 2011  |   Peter Boerman  
Ralph Simon

Mobiele telefonie is nog lang niet uitontwikkeld. De winnaars van morgen zijn dus die bedrijven, die goed hierop in weten te spelen. Dat zegt Ralph Simon, de officiële grondlegger van de ringtonemarkt.

Simon ziet als winnaars onder meer degenen die inspringen op de opkomst van de mWallet (de mobiel als portemonnee), de mobiele televisie en het gebruik voor gezondheidszorg. Simon denkt dat mobieltjes zich ontwikkelen van handige apparaten voor informatie naar apparaten die zelfexpressie mogelijk maken. “De onbevredigbare behoefte aan sociaal zenden en sociaal netwerken zal het gebruik van mobiele apparaten nog veel verder brengen dan de 4,5 miljard mensen die nu al een mobieltje hebben”, aldus Simon.

Wie?

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Ralph Simon
Ralph Simon is de officiële grondlegger van de ringtonemarkt. In de jaren ’70 was hij onder meer medeoprichter van muziekbedrijf Zomba, later, begin jaren ’90 executive vp bij Capitol en Blue Note en oprichter van EMI’s wereldwijde New Mediadivisie. Tegenwoordig leidt hij het Londense adviesbureau Mobilium, waarvandaan hij lezingen en strategische adviezen geeft over de hele wereld. Zo was hij bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de mobiele entertainment tijdens Live8, Al Gore’s Live Earth en het WK voetbal van 2010. Als adviseur was hij onder meer betrokken bij de samenwerking die RIM/Blackberry heeft met een van zijn klanten, rockband U2.

Bekend van:

De voorspelling die hij al in 1997 deed, toen mobiel internet nog een droom was en sociale netwerken nog moesten worden uitgevonden, dat mobiele telefoons onmisbaar zouden worden voor sociale activiteiten voor consumenten. In datzelfde jaar richtte hij YourMobile op, het eerste ringtonebedrijf in de wereld, dat daarna nog jaren de industrie zou domineren, maar wat hij zelf in 2003 verkocht om tijd te maken voor andere ideeën.

Theorie

Wat hij zelf noemt ‘Mobilologie’ (eerst ook wel: Mociologie, een combinatie van ‘mobiel’ en ‘sociologie’), een wetenschap die de effecten van mobiele telefonie onderzoekt op het gedrag van zowel individu als groep.

Tags

Innovatie, strategie, communicatie

>> Bekijk het overzicht met alle goeroe's - elke week wordt deze lijst aangevuld met een nieuwe naam

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

‘Zitten is een werkwoord’, zei Gerrit Rietveld al. Dus zitten moet niet al te comfortabel zijn, zeggen de anti-ergonomen. Lees verder

Waarom willen we macht? Omdat we niet willen dat anderen het hebben

Waarom willen we macht? Omdat we niet willen dat anderen het hebben

Waarom willen we eigenlijk zo graag de macht? Vooral omdat we niet willen dat anderen het hebben, zegt Bas Haring. Lees verder

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Deze keer: Paul Rötschke, oprichter van stichting Michaelson in Eindhoven. Lees verder

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Plus: Retail profiteert van lagere huurprijzen, Helpling haalt geld op en twijfel over ASML drukt koers. Lees verder

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Deze keer blijkt dat grensoverschrijdende communicatie nog niet meevalt. Lees verder

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

'Jezelf leren kennen' is geen vaag jaren-70-mantra, maar helpt een betere leider te worden. Gelukkig is er nu veel goed onderzoek dat erbij kan helpen. Lees verder

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Deel 8 van een serie over organisatieculturen. S&H hanteert strakke principes, en dat mag geld kosten. En het werkt. Lees verder

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Plus: DAF ziet afzet dalen, besluit over windmolens en ontslag Clarkson kan BBC tientallen miljoen kosten. Lees verder

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Managers komen maar niet uit het verdomhoekje. Niet alleen daalde hun aantal vorig jaar met 30.000, ook genieten ze weinig vertrouwen. Lees verder

Deze 5 trends op SXSW moet je kennen als manager

Deze 5 trends op SXSW moet je kennen als manager

Inspiratie genoeg op het festival South by Southwest in Texas. Ouke Arts deelt de inzichten die hij er afgelopen week opdeed. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X