'Mobiele telefonie raast door'

30 aug 2011  |   Peter Boerman  
Ralph Simon

Mobiele telefonie is nog lang niet uitontwikkeld. De winnaars van morgen zijn dus die bedrijven, die goed hierop in weten te spelen. Dat zegt Ralph Simon, de officiële grondlegger van de ringtonemarkt.

Simon ziet als winnaars onder meer degenen die inspringen op de opkomst van de mWallet (de mobiel als portemonnee), de mobiele televisie en het gebruik voor gezondheidszorg. Simon denkt dat mobieltjes zich ontwikkelen van handige apparaten voor informatie naar apparaten die zelfexpressie mogelijk maken. “De onbevredigbare behoefte aan sociaal zenden en sociaal netwerken zal het gebruik van mobiele apparaten nog veel verder brengen dan de 4,5 miljard mensen die nu al een mobieltje hebben”, aldus Simon.

Wie?

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Ralph Simon
Ralph Simon is de officiële grondlegger van de ringtonemarkt. In de jaren ’70 was hij onder meer medeoprichter van muziekbedrijf Zomba, later, begin jaren ’90 executive vp bij Capitol en Blue Note en oprichter van EMI’s wereldwijde New Mediadivisie. Tegenwoordig leidt hij het Londense adviesbureau Mobilium, waarvandaan hij lezingen en strategische adviezen geeft over de hele wereld. Zo was hij bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de mobiele entertainment tijdens Live8, Al Gore’s Live Earth en het WK voetbal van 2010. Als adviseur was hij onder meer betrokken bij de samenwerking die RIM/Blackberry heeft met een van zijn klanten, rockband U2.

Bekend van:

De voorspelling die hij al in 1997 deed, toen mobiel internet nog een droom was en sociale netwerken nog moesten worden uitgevonden, dat mobiele telefoons onmisbaar zouden worden voor sociale activiteiten voor consumenten. In datzelfde jaar richtte hij YourMobile op, het eerste ringtonebedrijf in de wereld, dat daarna nog jaren de industrie zou domineren, maar wat hij zelf in 2003 verkocht om tijd te maken voor andere ideeën.

Theorie

Wat hij zelf noemt ‘Mobilologie’ (eerst ook wel: Mociologie, een combinatie van ‘mobiel’ en ‘sociologie’), een wetenschap die de effecten van mobiele telefonie onderzoekt op het gedrag van zowel individu als groep.

Tags

Innovatie, strategie, communicatie

>> Bekijk het overzicht met alle goeroe's - elke week wordt deze lijst aangevuld met een nieuwe naam

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom adviezen niet helpen om gelukkig te worden

Waarom adviezen niet helpen om gelukkig te worden

Goedbedoelde adviezen helpen niemand aan een gelukkiger leven. Reflectie en acceptatie, dat is wat telt. Lees verder

8 wetenschappelijk bewezen tips om je geheugen te trainen

8 wetenschappelijk bewezen tips om je geheugen te trainen

De concurrentie voor blijven? Acht wetenschappelijk bewezen tips om het brein fit te houden en je geheugen te trainen. Lees verder

Dominique Haijtema: belonen en straffen slaat nergens op

Dominique Haijtema: belonen en straffen slaat nergens op

De Oudduitse herder van Dominique Haijtema leert haar een lesje over natuurlijk gezag en gewenst gedrag. Lees verder

Komt de belofte van betalen met je mobiel eindelijk uit?

Komt de belofte van betalen met je mobiel eindelijk uit?

Welkom bij de mobiele betaaldans: zelfs Apple zou van je telefoon een portemonnee willen maken. Maar wil de consument het ook? Lees verder

'NFC hoeft helemaal niet door te breken'

'NFC hoeft helemaal niet door te breken'

Een virtuele portemonnee moet meer kunnen dan betalen alleen, zegt Pascal Spelier. 'Banken moeten zelf de behoefte creëren.' Lees verder

Tesla ruikt kansen in China; Blackberry valt terug op Bold

Tesla ruikt kansen in China; Blackberry valt terug op Bold

Plus: Megadeals in Pharma, Free Record Shop opnieuw failliet en Roel Louwhoff nieuwe coo ING. Lees verder

3 vragen aan Endemol-directeur Laurens Drillich

3 vragen aan Endemol-directeur Laurens Drillich

Laurens Drillich, algemeen directeur Endemol Nederland Mediagroep, over online bingo, televisiebudgetten en online distributie. Lees verder

Daan de Reiziger heeft nog een lange weg te gaan

Daan de Reiziger heeft nog een lange weg te gaan

Daan de Reiziger is liefhebber van niet gemaakte kilometers. Dit keer wordt hij na zijn dagelijkse fietstocht beschimpt door een collega. Lees verder

'KPMG fraudeerde bewust'; Netflix verhoogt prijzen; Antoon Swinkels overleden

'KPMG fraudeerde bewust'; Netflix verhoogt prijzen; Antoon Swinkels overleden

Plus: Duitse cybercriminelen in Nederland, nieuwe ceo Ford bekend en Jack 'Twitter' Dorsey twijfelt over Square. Lees verder

De 2 zakenvrouwen uit het Midden-Oosten die je moet kennen

De 2 zakenvrouwen uit het Midden-Oosten die je moet kennen

Dit zijn Hind Hobeika en May Habib, twee onderneemsters uit het Midden-Oosten die de Arabische bedrijven-lente vormgeven. Lees verder

 
Volg MT op Facebook

X