Nederlandse techies lopen binnen

21 jan 2011  |   MT.nl  
Geldkraan

Nederlandse techbedrijven boeken het ene na het andere financiële succes. Zelfs een failliet bedrijf wordt nog verkocht. De laatste deals op een rij.


 

 

# Nederlandse 'Google' in Amerikaanse handen

De Amerikaanse customer service-specialist RightNow heeft het Nederlandse zoekbedrijf Q-go gekocht voor 34 miljoen dollar. Q-go werd ruim 10 jaar geleden opgericht als zoekmachine die 'natuurlijke taal' begrijpt.

Met zijn Natural Langugage Search technologie is Q-go, opgericht in 1999 door Berend Metz en Stan van de Burgt, vanuit Amsterdam aan het pionieren, een tijd waarin Google een nieuwkomer was. In plaats van met steekwoorden kon via Q-go worden gezocht op gewone zinnen. Q-go richtte zich op de zakelijke markt"een belangrijke klant was de Postbank, die vragen van klanten deels beantwoordde met Q-go technologie. In 2000 sleepte het de Rising Star award binnen, voorbestemd om door te dringen tot de Deloitte Technology Fast50 van snelstgroeiende techbedrijven.

Lees: Q-go voor 34 mln naar Rightnow

# Samsung koopt display-wonder Liquavista

Samsung Electronics heeft Liquavista overgenomen. De Philips-spin-off ontwikkelde displays op basis van de zogenoemde 'electrowetting-technologie'. Zuiniger, flexibeler en helderder dan conventionele LCD-schermen, en voorbestemd om het te gaan maken in mobiele telefoons, mp3-spelers en digitale camera's. Liquavista werd in 2006 opgericht door Philips-researchers Johan Feenstra en Rob Hayes, in vier rondes haalde hun bedrijf flink wat kapitaal op, de laatste keer vorig jaar april. Inmiddels is Guy Demuynk de ceo, en zijn de verkopende aandeelhouders lokale venture capitalbedrijven Prime Ventures en GIMV, maar ook Amadeus Capital en Applied Ventures, de investeringstak van Applied Materials.
Lees: Samsung koopt Liquavista

 

# Einde aan soap rond groen stukje Hollands glorie

De failliete Limburgse ontwikkelaar van elektrische bestelwagens Duracar is in Chinese handen gevallen. Sino EV heeft de bouwer van groene auto's overgenomen van de Belgische familie Voeten. De productie wordt verplaatst naar China en zal nog dit voorjaar van start gaan. Vanaf volgend jaar moeten er 50.000 stuks uit de Chinese fabriekhallen rollen.

Met de overname komt een eind aan een lange ondernemerssoap. Duracar - vier jaar geleden opgericht door ondernemer Paul Hamm- werd bij lancering nog bejubeld als een potentieel groen stukje Hollands Glorie.

Lees: Duracar wordt Chinees

# Interxion naar de beurs

De Nederlandse exploitant van datacenters Interxion wil 200 miljoen dollar aan kapitaal ophalen via een beursgang op de New York Stock Exchange. Dat geeft het bedrijf een waarde van 850 miljoen dollar.

 Het bedrijf is een oudgediende onder de aanbieders van infrastructuur waarop het internet draait. Al in 1998 werd opgericht door Bart van den Dries. Nadat hij in 2001 voor 600 miljoen gulden aan kapitaal ophaalde, verdween de oprichter vrij snel uit zicht. Van den Dries is tegenwoordig in Afrika werkzaam. "Ik volg de berichten van hieruit niet op de voet, maar het is altijd erg leuk om te zien dat een bedrijf dat je zelf gestart bent succesvol blijft en naar de beurs gaat", laat hij Management Team weten.

Lees: Beursgang voor Interxion

# De grote sprongen van Layar

Het Nederlandse Layar heeft Intel Capital binnengehaald als aandeelhouder. De chipgigant doet mee aan een investeringsronde van 10 miljoen in de Nederlandse maker van een augmented reality-browser.

Het gaat kei- en keihard met Layar. Volop in de (media-)aandacht, uitverkoren tot most disruptive company in de marge van de Deloitte Technology Fast50 en nu dus Intel, dat het grootste deel van 10 miljoen groeikapitaal fourneert om het avontuur nog spectaculairder te maken. Bestaande investeerders lapten ook ruim 3 miljoen euro bij.

Lees: Intel stapt in Layar

# Online modeplatform stormachtig van start

Modesite Fashiolista krijgt een kapitaalinjectie. Marc Schröder en Michiel Muller en het venture capital fonds Atomico Ventures steken een half miljoen dollar in de Nederlandse start-up.

Fashiolista.com is een start-up die een stormachtige groei doormaakt. In 2010 werd het platform vanuit Amsterdam gelanceerd en is onder andere aangeslagen in Brazilië. Het doel van de site is om uit groeien tot een wereldwijde fashioncommunity. “Wij hopen in maart 100.000 geregistreerde gebruikers te hebben en over een jaar moet dit zijn gegroeid tot 1.000.000 wereldwijd,” zegt Joost Nauta, directeur en een van de vier oprichters van de site. Momenteel heeft het platform maandelijks ‘enkele honderdduizenden bezoekers per maand volgens Nauta.

Lees: Investeerders voor Fashiolista

Bekijk ook:
 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Simpele, praktische oplossingen hebben op lange termijn vaak rampzalige gevolgen. Wees daarom waakzaam op stompzinnige innovaties. Lees verder

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Plus: Dedact is Sprout Challenger van het Jaar, Desso overgenomen door Tarkett en Apple-ceo Tim Cook komt uit de kast. Lees verder

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Op showbizz wordt vaak neergekeken. Maar dat is lang niet altijd terecht, zegt Bas Haring. Weinig anders kan zo goed het zware licht maken. Lees verder

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

Loslaten wordt ondergewaardeerd, zeker op managementniveau. Maar loslaten is ruimte maken voor anderen, zegt Ralph Freelink. Dat zouden we vaker moeten doen. Lees verder

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

De BAS Group, bekend van MyCom en Dixons, slaagt erin om bricks en clicks succesvol te combineren. Dat maakt ze gamechanger van de dag. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X