Nederlandse techies lopen binnen

21 jan 2011  |   MT.nl  
Geldkraan

Nederlandse techbedrijven boeken het ene na het andere financiële succes. Zelfs een failliet bedrijf wordt nog verkocht. De laatste deals op een rij.


 

 

# Nederlandse 'Google' in Amerikaanse handen

De Amerikaanse customer service-specialist RightNow heeft het Nederlandse zoekbedrijf Q-go gekocht voor 34 miljoen dollar. Q-go werd ruim 10 jaar geleden opgericht als zoekmachine die 'natuurlijke taal' begrijpt.

Met zijn Natural Langugage Search technologie is Q-go, opgericht in 1999 door Berend Metz en Stan van de Burgt, vanuit Amsterdam aan het pionieren, een tijd waarin Google een nieuwkomer was. In plaats van met steekwoorden kon via Q-go worden gezocht op gewone zinnen. Q-go richtte zich op de zakelijke markt"een belangrijke klant was de Postbank, die vragen van klanten deels beantwoordde met Q-go technologie. In 2000 sleepte het de Rising Star award binnen, voorbestemd om door te dringen tot de Deloitte Technology Fast50 van snelstgroeiende techbedrijven.

Lees: Q-go voor 34 mln naar Rightnow

# Samsung koopt display-wonder Liquavista

Samsung Electronics heeft Liquavista overgenomen. De Philips-spin-off ontwikkelde displays op basis van de zogenoemde 'electrowetting-technologie'. Zuiniger, flexibeler en helderder dan conventionele LCD-schermen, en voorbestemd om het te gaan maken in mobiele telefoons, mp3-spelers en digitale camera's. Liquavista werd in 2006 opgericht door Philips-researchers Johan Feenstra en Rob Hayes, in vier rondes haalde hun bedrijf flink wat kapitaal op, de laatste keer vorig jaar april. Inmiddels is Guy Demuynk de ceo, en zijn de verkopende aandeelhouders lokale venture capitalbedrijven Prime Ventures en GIMV, maar ook Amadeus Capital en Applied Ventures, de investeringstak van Applied Materials.
Lees: Samsung koopt Liquavista

 

# Einde aan soap rond groen stukje Hollands glorie

De failliete Limburgse ontwikkelaar van elektrische bestelwagens Duracar is in Chinese handen gevallen. Sino EV heeft de bouwer van groene auto's overgenomen van de Belgische familie Voeten. De productie wordt verplaatst naar China en zal nog dit voorjaar van start gaan. Vanaf volgend jaar moeten er 50.000 stuks uit de Chinese fabriekhallen rollen.

Met de overname komt een eind aan een lange ondernemerssoap. Duracar - vier jaar geleden opgericht door ondernemer Paul Hamm- werd bij lancering nog bejubeld als een potentieel groen stukje Hollands Glorie.

Lees: Duracar wordt Chinees

# Interxion naar de beurs

De Nederlandse exploitant van datacenters Interxion wil 200 miljoen dollar aan kapitaal ophalen via een beursgang op de New York Stock Exchange. Dat geeft het bedrijf een waarde van 850 miljoen dollar.

 Het bedrijf is een oudgediende onder de aanbieders van infrastructuur waarop het internet draait. Al in 1998 werd opgericht door Bart van den Dries. Nadat hij in 2001 voor 600 miljoen gulden aan kapitaal ophaalde, verdween de oprichter vrij snel uit zicht. Van den Dries is tegenwoordig in Afrika werkzaam. "Ik volg de berichten van hieruit niet op de voet, maar het is altijd erg leuk om te zien dat een bedrijf dat je zelf gestart bent succesvol blijft en naar de beurs gaat", laat hij Management Team weten.

Lees: Beursgang voor Interxion

# De grote sprongen van Layar

Het Nederlandse Layar heeft Intel Capital binnengehaald als aandeelhouder. De chipgigant doet mee aan een investeringsronde van 10 miljoen in de Nederlandse maker van een augmented reality-browser.

Het gaat kei- en keihard met Layar. Volop in de (media-)aandacht, uitverkoren tot most disruptive company in de marge van de Deloitte Technology Fast50 en nu dus Intel, dat het grootste deel van 10 miljoen groeikapitaal fourneert om het avontuur nog spectaculairder te maken. Bestaande investeerders lapten ook ruim 3 miljoen euro bij.

Lees: Intel stapt in Layar

# Online modeplatform stormachtig van start

Modesite Fashiolista krijgt een kapitaalinjectie. Marc Schröder en Michiel Muller en het venture capital fonds Atomico Ventures steken een half miljoen dollar in de Nederlandse start-up.

Fashiolista.com is een start-up die een stormachtige groei doormaakt. In 2010 werd het platform vanuit Amsterdam gelanceerd en is onder andere aangeslagen in Brazilië. Het doel van de site is om uit groeien tot een wereldwijde fashioncommunity. “Wij hopen in maart 100.000 geregistreerde gebruikers te hebben en over een jaar moet dit zijn gegroeid tot 1.000.000 wereldwijd,” zegt Joost Nauta, directeur en een van de vier oprichters van de site. Momenteel heeft het platform maandelijks ‘enkele honderdduizenden bezoekers per maand volgens Nauta.

Lees: Investeerders voor Fashiolista

Bekijk ook:
 

Gerelateerde artikelen:


Meer over tech:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Over de donkere kant van management: houd een lijst bij van (foute) verleidingen

Over de donkere kant van management: houd een lijst bij van (foute) verleidingen

Soms begeef je als manager op een glibberig pad. Vooraf een lijstje maken van foute besluiten helpt, aldus managementdenker Mark Chussil. Lees verder

De kortste weg naar een burnout? Praat vooral recht wat krom aanvoelt

De kortste weg naar een burnout? Praat vooral recht wat krom aanvoelt

Lange werkdagen, in de file, elke email direct beantwoorden....een burnout ligt snel op de loer, waarschuwt psycholoog Cees Schenk. Lees verder

Deze topvrouw pleit voor een slaaprevolutie

Deze topvrouw pleit voor een slaaprevolutie

Workoholic Arianne Huffington sloeg haar slaapje vaak over, maar een gebroken kaakbeen veranderde haar in een pleitbezorger. Lees verder

Moederbedrijf Zalando nog steeds verliesgevend

Moederbedrijf Zalando nog steeds verliesgevend

Het Duitse Rocket Internet draait nog steeds verlies. De cijfers zijn wel iets minder dieprood dan vorig jaar. Lees verder

Vergeet Silicon Valley, in Delft hebben we RoboValley

Vergeet Silicon Valley, in Delft hebben we RoboValley

Steeds meer bedrijven zetten robots in als arbeidskracht. Voor de TU Delft reden genoeg om een RoboValley te ambiëren. Lees verder

Sportsponsoring een blijvertje? 'We luisteren liever naar Usain Bolt dan naar directeur A of B'

Sportsponsoring een blijvertje? 'We luisteren liever naar Usain Bolt dan naar directeur A of B'

Sportsponsoring gaat vaak mis, maar biedt nog altijd grote kansen. Een analyse van dit aloude marketingfenomeen. Lees verder

Profiel Ben van Beurden: De ceo die alles oppompt

Profiel Ben van Beurden: De ceo die alles oppompt

Shell heeft de beste reputatie van Nederland, maar ceo Ben van Beurden is een Grote Onbekende. Een uitgebreid profiel. Lees verder

Dit Amsterdamse bedrijf geeft het schap in de supermarkt extra glans

Dit Amsterdamse bedrijf geeft het schap in de supermarkt extra glans

Een gouden glans op een whiskyfles? Of een mooi glimmende tijdschriftcover? Dikke kans dat hij van het Amsterdamse AMP komt. Lees verder

Coca-Cola nieuwe AEX-grootmacht; Grote Nederlandse advies- en accountantskantoren minder populair

Coca-Cola nieuwe AEX-grootmacht; Grote Nederlandse advies- en accountantskantoren minder populair

Plus: Staat verliest bij beursgang ASR; CPB waarschuwt voor beleid ECB en waarom beslissen voor anderen gemakkelijker is Lees verder

Beter werken onder spanning: shocktherapie voor op kantoor

Beter werken onder spanning: shocktherapie voor op kantoor

Ook uitgeblust in de middaguren? Reset je brein met een lichte stroomstoot, dat helpt. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X