Nederlandse techies lopen binnen

21 jan 2011  |   MT.nl  
Geldkraan

Nederlandse techbedrijven boeken het ene na het andere financiële succes. Zelfs een failliet bedrijf wordt nog verkocht. De laatste deals op een rij.


 

 

# Nederlandse 'Google' in Amerikaanse handen

De Amerikaanse customer service-specialist RightNow heeft het Nederlandse zoekbedrijf Q-go gekocht voor 34 miljoen dollar. Q-go werd ruim 10 jaar geleden opgericht als zoekmachine die 'natuurlijke taal' begrijpt.

Met zijn Natural Langugage Search technologie is Q-go, opgericht in 1999 door Berend Metz en Stan van de Burgt, vanuit Amsterdam aan het pionieren, een tijd waarin Google een nieuwkomer was. In plaats van met steekwoorden kon via Q-go worden gezocht op gewone zinnen. Q-go richtte zich op de zakelijke markt"een belangrijke klant was de Postbank, die vragen van klanten deels beantwoordde met Q-go technologie. In 2000 sleepte het de Rising Star award binnen, voorbestemd om door te dringen tot de Deloitte Technology Fast50 van snelstgroeiende techbedrijven.

Lees: Q-go voor 34 mln naar Rightnow

# Samsung koopt display-wonder Liquavista

Samsung Electronics heeft Liquavista overgenomen. De Philips-spin-off ontwikkelde displays op basis van de zogenoemde 'electrowetting-technologie'. Zuiniger, flexibeler en helderder dan conventionele LCD-schermen, en voorbestemd om het te gaan maken in mobiele telefoons, mp3-spelers en digitale camera's. Liquavista werd in 2006 opgericht door Philips-researchers Johan Feenstra en Rob Hayes, in vier rondes haalde hun bedrijf flink wat kapitaal op, de laatste keer vorig jaar april. Inmiddels is Guy Demuynk de ceo, en zijn de verkopende aandeelhouders lokale venture capitalbedrijven Prime Ventures en GIMV, maar ook Amadeus Capital en Applied Ventures, de investeringstak van Applied Materials.
Lees: Samsung koopt Liquavista

 

# Einde aan soap rond groen stukje Hollands glorie

De failliete Limburgse ontwikkelaar van elektrische bestelwagens Duracar is in Chinese handen gevallen. Sino EV heeft de bouwer van groene auto's overgenomen van de Belgische familie Voeten. De productie wordt verplaatst naar China en zal nog dit voorjaar van start gaan. Vanaf volgend jaar moeten er 50.000 stuks uit de Chinese fabriekhallen rollen.

Met de overname komt een eind aan een lange ondernemerssoap. Duracar - vier jaar geleden opgericht door ondernemer Paul Hamm- werd bij lancering nog bejubeld als een potentieel groen stukje Hollands Glorie.

Lees: Duracar wordt Chinees

# Interxion naar de beurs

De Nederlandse exploitant van datacenters Interxion wil 200 miljoen dollar aan kapitaal ophalen via een beursgang op de New York Stock Exchange. Dat geeft het bedrijf een waarde van 850 miljoen dollar.

 Het bedrijf is een oudgediende onder de aanbieders van infrastructuur waarop het internet draait. Al in 1998 werd opgericht door Bart van den Dries. Nadat hij in 2001 voor 600 miljoen gulden aan kapitaal ophaalde, verdween de oprichter vrij snel uit zicht. Van den Dries is tegenwoordig in Afrika werkzaam. "Ik volg de berichten van hieruit niet op de voet, maar het is altijd erg leuk om te zien dat een bedrijf dat je zelf gestart bent succesvol blijft en naar de beurs gaat", laat hij Management Team weten.

Lees: Beursgang voor Interxion

# De grote sprongen van Layar

Het Nederlandse Layar heeft Intel Capital binnengehaald als aandeelhouder. De chipgigant doet mee aan een investeringsronde van 10 miljoen in de Nederlandse maker van een augmented reality-browser.

Het gaat kei- en keihard met Layar. Volop in de (media-)aandacht, uitverkoren tot most disruptive company in de marge van de Deloitte Technology Fast50 en nu dus Intel, dat het grootste deel van 10 miljoen groeikapitaal fourneert om het avontuur nog spectaculairder te maken. Bestaande investeerders lapten ook ruim 3 miljoen euro bij.

Lees: Intel stapt in Layar

# Online modeplatform stormachtig van start

Modesite Fashiolista krijgt een kapitaalinjectie. Marc Schröder en Michiel Muller en het venture capital fonds Atomico Ventures steken een half miljoen dollar in de Nederlandse start-up.

Fashiolista.com is een start-up die een stormachtige groei doormaakt. In 2010 werd het platform vanuit Amsterdam gelanceerd en is onder andere aangeslagen in Brazilië. Het doel van de site is om uit groeien tot een wereldwijde fashioncommunity. “Wij hopen in maart 100.000 geregistreerde gebruikers te hebben en over een jaar moet dit zijn gegroeid tot 1.000.000 wereldwijd,” zegt Joost Nauta, directeur en een van de vier oprichters van de site. Momenteel heeft het platform maandelijks ‘enkele honderdduizenden bezoekers per maand volgens Nauta.

Lees: Investeerders voor Fashiolista

Bekijk ook:
 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Jos Burgers weet hoe je van tevreden klanten ambassadeurs kunt maken. Zijn nieuwe luisterboek winnen? MT geeft er 5 weg. Lees verder

Arcadis verwacht forse groei winst, Kredietbeoordelaar S&P verlaagt rating Philips

Arcadis verwacht forse groei winst, Kredietbeoordelaar S&P verlaagt rating Philips

Plus: KPN boekt beter resultaat, Nedap terughoudend over omzetgroei Lees verder

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Disruptie komt meestal uit onverwachte hoek. Opvallend vaak ook van kleine organisaties met veel creativiteit en bevlogenheid. Een merk dat zo begon is GoPro. Lees verder

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Bij zomerse hitte wil je wat makkelijks aantrekken. Maar toch moet je ook representatief blijven. Welke regels bestaan daarvoor? Lees verder

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Plus: Mokerslag voor Chinese beurzen, Landbouwuitvoer heeft het moeilijk Lees verder

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic is wereldwijd vooral bekend van zijn caravanvensters. Maar het kan alles maken, zolang het maar transparant moet zijn. Lees verder

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Mensen aanmoedigen om hun best te doen geeft betere resultaten dan harde doelen. Maar is 'doe je best' wel genoeg? Lees verder

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Tevreden klanten zijn goed, maar ambassadeurs zijn beter. Jos Burgers legt uit hoe je van 'zomaar tevreden' de lat een stukje hoger legt. Lees verder

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

Plus: Pearson zet ook Economist in etalage, reshoring steeds populairder, ondernemer omzeilt bank en haalt 30 mio op en Lufthansa wordt prijsvechter. Lees verder

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Nu er overal netwerken zijn, moeten we die beter leren begrijpen. En dat blijft mensenwerk, ondanks de technologische opkomst. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X