Gebruik tablets zakelijk

27 okt 2010  |   Philip Bueters  
Ipadxt

De iPad en andere tablets zijn meer dan leuke speeltjes. In Nederland wordt nu al volop gestoeid met tablets op de werkvloer en in het veld. Wat zijn zinvolle toepassingen?

Stuur je een onderhouds­monteur erop uit met een laptop? Liever niet: hangend in een ijskoude antennemast is het beroerd tikken op een toetsenbord. Een handheld? Levensgevaarlijk; een technische tekening valt op postzegel­formaat nauwelijks te ontcijferen. Niet gek dus, dat SAP de mogelijkheden ­bekijkt om de iPad hiervoor in te zetten.

SAP deelt ze uit

“Het scherm is een stuk groter dan van een pda, terwijl de aanraakfunctie hem veel beter hanteerbaar maakt”, legt ­Robbert Haakmeester uit, die bij SAP de voorbereiding op nieuwe technologie ­begeleidt. Een tablet is ook goedkoper en vraagt naar verwachting minder inzet van de helpdesk, zegt hij. Zijn bedrijf heeft er in Nederland meteen 40 aangeschaft en nog eens handenvol uitgedeeld aan partners. “We willen zo iedereen ­inspireren: kijk wat er mogelijk is, doe er iets mee. Daarvoor moet je zo’n tablet echt een tijdje in je handen hebben ­gehad. En we krijgen de leukste dingen terug.”

Gratis

Er zijn volop ideeën om het scala aan ­bedrijfssoftware van SAP mobiel ook ­beschikbaar te krijgen op tablets. Die ideeën worden nog uitgevoerd ook: via ondemand.com is bijvoorbeeld een appje voor business intelligence binnen te halen – gratis. Gratis? Dat is toch niet het ­businessmodel waar SAP groot mee is ­geworden? Haakmeester: “Ha nee, maar we willen gebruikers iets geven wat ze echt kunnen gebruiken. Als hun bedrijf ermee gaat werken, rekenen we natuurlijk wel licenties af.”

Meer mobiel


Dit zijn de concurrenten van de iPad
Tabletverhalen gaan tot nu toe vooral over de iPad, omdat de meeste van ­Apples concurrenten hun hardware nog niet klaarhebben. Maar zodra ook zij met ­tablets komen, heeft SAP daarvoor ook de mobiele software beschikbaar. Want tablets zullen het zakenleven hoe dan ook binnendringen, zo is de verwachting. Volgens de 2000 IT-managers die IBM ­onlangs in 87 landen bevroeg, zullen over 5 jaar zelfs meer ontwikkelaars bezig zijn met mobiele software dan met ­‘vaste’ software voor bedrijfstoepassingen.

Orderpickers, rechters

De meest voor de hand liggende groep werknemers om een tablet in de hand te drukken lijken salesmensen, die op hun iPad een strakke presentatie kunnen weggeven. Managers die veel onderweg zijn, worden ook een stuk productiever als ze mails en stukken in pdf op hun tablets kunnen raadplegen. Ook onderhoudsmonteurs, verplegers, orderpickers in distributiecentra, ­of verkooppersoneel op de winkelvloer vormen een doelgroep; eigenlijk iedereen die continu rondloopt, maar wel toegang nodig heeft tot informatie. Of wat te denken van de rechters die in Almelo as we speak met een iPad wetboeken raadplegen en toegang ­hebben tot alle jurisprudentie die hun eigen IT-dienst online publiceert? Het is een proef van een maand, die loopt in samenwerking met uitgever Kluwer.

Getronics

Een ander voorbeeld is Getronics, dat druk aan het kijken is hoe de iPad past in Het nieuwe werken. Coen Olde Olthof is er als marketingdirecteur ook verantwoordelijk voor productontwikkeling en hield vrij snel na de introductie ervan een brainstormsessie over de mogelijkheden van de iPad en ­tablets in het algemeen. “Daar kwam onder meer iets uit wat wij onder de codenaam ‘mocca’ gebruiken: je kunt ermee zien waar nog een werkplek vrij is, en waar een collega werkt die je nodig hebt. Scheelt een hoop gebel over en weer.”

Overheid

De iPad is een mooie tussenvorm tussen laptop en telefoon, zegt hij. “Als je geen zware software nodig hebt, is het een lichte vorm van een werkplek. De tijd is voorbij dat werk­gevers kunnen dicteren hoe je werkplek eruit ziet.” Die werkgevers, de klanten van Getronics dus, zijn op dit ­moment aan het kijken of en hoe ze tablets waardevol ­kunnen ­inzetten. Het gaat om pilots met tientallen tot honderden stuks. “De iPad is vooral interessant voor mensen die wel een groter scherm nodig hebben, maar relatief weinig software gebruiken.” Opmerkelijk is overigens de grote interesse vanuit ­overheden voor de iPad, zegt Olde Olthof. Als dat zo doorgaat, kunnen ambtenaren de zwaarte van hun functie straks in elk geval niet meer afmeten aan de dikte van hun aktetas.

Lees ook op TechBusiness:

>> Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online <<

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

IT-bedrijf Quintiq is voor 250 miljoen euro verkocht aan het Franse Dassault Systèmes. Ceo Victor Allis over het succes. Lees verder

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Je gezondheid gaat voor alles, en zo is dat ook met teams. Met goede leefregels gaat het iedereen beter af. Lees verder

De 10 beste marketingboeken aller tijden

De 10 beste marketingboeken aller tijden

Voor iedereen die nog leesvoer zoekt om mee te nemen op vakantie: dit zijn volgens ons de 10 beste marketingboeken ooit. Lees verder

'KLM aansprakelijk voor schadeclaims'; Bose boos op Beats

'KLM aansprakelijk voor schadeclaims'; Bose boos op Beats

Plus: We kopen minder tablets, 'Kroymans knoeide met cijfers' en Nederlands IT-bedrijf verkocht voor 250 miljoen. Lees verder

In beeld: MT's vakantiebestemmingen op de wereldkaart

In beeld: MT's vakantiebestemmingen op de wereldkaart

Op de kaart gezet: alle afleveringen uit onze serie over het bedrijfsleven in populaire vakantiebestemmingen. Lees verder

De koning drinkt in België, dat kan niet anders

De koning drinkt in België, dat kan niet anders

Ga nou eens niet naar die eeuwige Ardennen of shoppen in Antwerpen. Zakelijk gezien heeft België veel meer in z'n mars. Lees verder

De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

Amazon.com heeft in het vorige kwartaal weer een flink verlies geleden. Waar hoopt topman Jeff Bezos nieuwe winst vandaan halen? Lees verder

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het grootste bedrijf van Zweden heet Volvo, ondertussen is Volvo helemaal geen Zweeds automerk meer. Hoe zit dat? Lees verder

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Plus: Primera in de plus, Multi Corporation voor de Duitse rechter en miljoenenorders voor Van Oord. Lees verder

Wielrennen is doping voor het imago van je bedrijf

Wielrennen is doping voor het imago van je bedrijf

Niks geen lange termijn of sport duurzaam ondersteunen, bij wielrennen draait het bij sponsoring om quickwins.  Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X