Erik Engstrom (Reed Elsevier)

30 nov 2011  |   Peter Boerman  

In deze aflevering van baas boven baas: wat verdient Erik Engstrom (48), ceo van Reed Elsevier?


Verdient:

€ 2.488.637

Keer Balkenendenorm:

13,2 x Balkenendenorm

Omgerekend:

20,85 euro per Elsevier-abonnee

Per medewerker:

82,40 euro

Per euro omzet:

0,035 eurocent

Per euro resultaat:

0,33 eurocent

Hoe opgebouwd?

Een vast salaris van 1.166.358 euro, bonus (1.165.191), pensioen (123.138) en een post overig van 33.950. Het aandelenpakket, ter waarde van ruim 7 miljoen euro, is hier buiten beschouwing gelaten.

Koersrendement sinds aantreden:

+8,25% (AEX -6,3%)

In het nieuws omdat:

In korte tijd twee illustere voorgangers van Engstrom zijn overleden: eerst Morris Tabaksblat, die van 1999 tot 2005 bestuursvoorzitter was bij het fusieconcern, twee weken later gevolgd door Pierre Vinken, ceo bij Elsevier van 1979 tot 1994, en de grote man achter de fusie met het Britse Reed. Wist Vinken zijn uitgeverij nog 34 keer zoveel waard te maken, deze eeuw is het er kwakkelen, vooral in de top. Eerst kwam de Brit Crispin Davis, die in 2009 een flink financieringsprobleem naliet, gevolgd door bouwondernemer Ian Smith, die het maar acht maanden uithield als ceo. Nu is het dan de beurt aan Erik Engstrom. Of het de Zweed uit eigen kweek ook lukt structureel de weg omhoog te vinden, is nog niet te zeggen, maar de eerste signalen zijn in elk geval positief: begin 2011 namen winst en omzet eindelijk weer eens wat toe. Nog niet veel, maar het begin is er.

Meer lezen? mt.nl/baasbovenbaas 

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

De vraag naar mindfulness-workshops binnen organisaties groeit. 5 tips om het principe toe te passen tijdens werktijd.  Lees verder

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

Plus: Unilever-Goudhaan naar Indonesië, geen vervolging ABN Amro om Vestia en hoe gaat het eigenlijk met Uber? Lees verder

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

De traditionele adoptiecurve maakt plaats voor de haaienvin, zegt Paul Nunes. 'Heel lang plat, dan recht naar het plafond.' Lees verder

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer zoekt hij naar manieren om zijn verhaal te vertellen. Lees verder

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Fastned wil met snellaadstations de markt voor elektrisch rijden openbreken. De volgende etappe: omzet draaien. Lees verder

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Welke pioniers veranderen de regels van het spel? Dit zijn de 50 genomineerden voor MT's uitverkiezing van GameChanger 2014. Lees verder

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Plus: Oud-ceo Landsbanki in de cel, 'uitzendbureaus schenden privacyrechten' en winnaars Onweerstaanbaar Leiderschap. Lees verder

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

TravelBird kreeg een miljoeneninjectie van de Duitse Samwer-broers. Nu wil de Amsterdamse reissite zijn vleugels nog verder uitslaan. Lees verder

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

Welke producten passen bij the internet of things? Nieuw onderzoek van Nielsen laat zien wat consumenten willen. Lees verder

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

Ex-Heineken's Marc Bolland werkt al 8 jaar aan de top in Engeland. Hoe probeert hij met Marks & Spencer het verschil te maken? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X