Erik Engstrom (Reed Elsevier)

30 nov 2011  |   Peter Boerman  

In deze aflevering van baas boven baas: wat verdient Erik Engstrom (48), ceo van Reed Elsevier?


Verdient:

€ 2.488.637

Keer Balkenendenorm:

13,2 x Balkenendenorm

Omgerekend:

20,85 euro per Elsevier-abonnee

Per medewerker:

82,40 euro

Per euro omzet:

0,035 eurocent

Per euro resultaat:

0,33 eurocent

Hoe opgebouwd?

Een vast salaris van 1.166.358 euro, bonus (1.165.191), pensioen (123.138) en een post overig van 33.950. Het aandelenpakket, ter waarde van ruim 7 miljoen euro, is hier buiten beschouwing gelaten.

Koersrendement sinds aantreden:

+8,25% (AEX -6,3%)

In het nieuws omdat:

In korte tijd twee illustere voorgangers van Engstrom zijn overleden: eerst Morris Tabaksblat, die van 1999 tot 2005 bestuursvoorzitter was bij het fusieconcern, twee weken later gevolgd door Pierre Vinken, ceo bij Elsevier van 1979 tot 1994, en de grote man achter de fusie met het Britse Reed. Wist Vinken zijn uitgeverij nog 34 keer zoveel waard te maken, deze eeuw is het er kwakkelen, vooral in de top. Eerst kwam de Brit Crispin Davis, die in 2009 een flink financieringsprobleem naliet, gevolgd door bouwondernemer Ian Smith, die het maar acht maanden uithield als ceo. Nu is het dan de beurt aan Erik Engstrom. Of het de Zweed uit eigen kweek ook lukt structureel de weg omhoog te vinden, is nog niet te zeggen, maar de eerste signalen zijn in elk geval positief: begin 2011 namen winst en omzet eindelijk weer eens wat toe. Nog niet veel, maar het begin is er.

Meer lezen? mt.nl/baasbovenbaas 

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Gerelateerde artikelen:


Meer over magazine:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob de manager en het broeikaseffect

Bob de manager en het broeikaseffect

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Hij belandt nu in een acute olie-crisis. Lees verder

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Wie zaken wil doen in China kan niet terugvallen op oude gewoontes. De grootste markt ter wereld heeft eigen gebruiken en gewoontes. Lees verder

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Het zakelijk gebruik van Dropbox groeit hard, ook in Nederland. Dat komt door vooral de enorme 'deelfactor'. Lees verder

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

Darren Huston, ceo van Booking.com én moederbedrijf Priceline.com, moest wegens een relatie met een collega per direct opstappen. Een overzichtje. Lees verder

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Ongelimiteerde vakantiedagen, hackathons, een maand met je team op Bali wonen, zelf je salaris bepalen, een jaar op reis terwijl je op afstand werkt…. je collega’s die overal ter wereld wonen en werken…. Lees verder

Waarde creëren met big data

Waarde creëren met big data

De grootste uitdaging van big data is niet het vinden van voldoende informatie. Het gaat vooral om wat u met die informatie doet. Lees verder

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Plus: Rabobank sluit deal met crowdfunders, overname in filmanimatieland en Volkswagen krijgt harde klappen na sjoemelsoftware-schandaal. Lees verder

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring is toe aan een loopbaan in de maakindustrie. Als cv-installateur, de komende 16 jaar. Lees verder

100 inspirerende quotes van beroemde managers

100 inspirerende quotes van beroemde managers

Deze 100 inspirerende quotes helpen je op weg met een kijkje in de geest van deze creatievelingen. Lees verder

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Wil je bedrijf succesvol blijven tijdens de digitalisering dan moet het verkoopproces uitbreiden naar alle klantinteracties en wordt dan verkoop- een koopproces. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X