Erik Engstrom (Reed Elsevier)

30 nov 2011  |   Peter Boerman  

In deze aflevering van baas boven baas: wat verdient Erik Engstrom (48), ceo van Reed Elsevier?


Verdient:

€ 2.488.637

Keer Balkenendenorm:

13,2 x Balkenendenorm

Omgerekend:

20,85 euro per Elsevier-abonnee

Per medewerker:

82,40 euro

Per euro omzet:

0,035 eurocent

Per euro resultaat:

0,33 eurocent

Hoe opgebouwd?

Een vast salaris van 1.166.358 euro, bonus (1.165.191), pensioen (123.138) en een post overig van 33.950. Het aandelenpakket, ter waarde van ruim 7 miljoen euro, is hier buiten beschouwing gelaten.

Koersrendement sinds aantreden:

+8,25% (AEX -6,3%)

In het nieuws omdat:

In korte tijd twee illustere voorgangers van Engstrom zijn overleden: eerst Morris Tabaksblat, die van 1999 tot 2005 bestuursvoorzitter was bij het fusieconcern, twee weken later gevolgd door Pierre Vinken, ceo bij Elsevier van 1979 tot 1994, en de grote man achter de fusie met het Britse Reed. Wist Vinken zijn uitgeverij nog 34 keer zoveel waard te maken, deze eeuw is het er kwakkelen, vooral in de top. Eerst kwam de Brit Crispin Davis, die in 2009 een flink financieringsprobleem naliet, gevolgd door bouwondernemer Ian Smith, die het maar acht maanden uithield als ceo. Nu is het dan de beurt aan Erik Engstrom. Of het de Zweed uit eigen kweek ook lukt structureel de weg omhoog te vinden, is nog niet te zeggen, maar de eerste signalen zijn in elk geval positief: begin 2011 namen winst en omzet eindelijk weer eens wat toe. Nog niet veel, maar het begin is er.

Meer lezen? mt.nl/baasbovenbaas 

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wat je kunt leren van 300 keer naar Parijs rijden

Wat je kunt leren van 300 keer naar Parijs rijden

Lang en hard werken heeft alleen zin als je naar het juiste doel toe werkt, zegt productiviteitsgoeroe Taco Oosterkamp. En vergeet de duct tape niet. Lees verder

De 8 boeken die je volgens Jeff Bezos gelezen moet hebben

De 8 boeken die je volgens Jeff Bezos gelezen moet hebben

Misschien kende je sommige titels al, maar deze 8 managementboeken móet je gelezen hebben, vindt Amazon-baas Jeff Bezos. Lees verder

Zes tips om zakenreizen goed voor te bereiden voor je medewerkers

Zes tips om zakenreizen goed voor te bereiden voor je medewerkers

Met zakenreizen is het net als met vakantie: laat de achterblijvers weten waar je zit. Veel bedrijven hebben dat niet goed geregeld. Zes tips ter verbetering. Lees verder

Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Jos Burgers weet hoe je van tevreden klanten ambassadeurs kunt maken. Zijn nieuwe luisterboek winnen? MT geeft er 5 weg. Lees verder

Arcadis verwacht forse groei winst, Kredietbeoordelaar S&P verlaagt rating Philips

Arcadis verwacht forse groei winst, Kredietbeoordelaar S&P verlaagt rating Philips

Plus: KPN boekt beter resultaat, Nedap terughoudend over omzetgroei Lees verder

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Disruptie komt meestal uit onverwachte hoek. Opvallend vaak ook van kleine organisaties met veel creativiteit en bevlogenheid. Een merk dat zo begon is GoPro. Lees verder

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Bij zomerse hitte wil je wat makkelijks aantrekken. Maar toch moet je ook representatief blijven. Welke regels bestaan daarvoor? Lees verder

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Plus: Mokerslag voor Chinese beurzen, Landbouwuitvoer heeft het moeilijk Lees verder

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic is wereldwijd vooral bekend van zijn caravanvensters. Maar het kan alles maken, zolang het maar transparant moet zijn. Lees verder

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Mensen aanmoedigen om hun best te doen geeft betere resultaten dan harde doelen. Maar is 'doe je best' wel genoeg? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X