Training ‘Ik en de anderen’

30 nov 2011  |   Petra Kruijt  

Jezelf als reis zonder einde


Persoonlijke ontwikkeling vormt een groot deel van het trainingsaanbod in Nederland. Zo ook bij het aan VNO-NCW verbonden opleidingscentrum De Baak. En de populairste van al is wel het bijna 40 jaar oude ‘Ik en de Anderen’, een training die deelnemers vooral ‘in hun kracht’ wil laten staan.
“Want het gaat niet alleen om getting things done”, zegt trainer Guus Brackel, “maar ook om dat je je erbij thuisvoelt.”
Brackel en zijn collega’s willen een context bieden waarin de deelnemers hun kwaliteiten ontdekken, zodat ze succesvoller kunnen worden. “Echt succes is spontaan. Dan geniet je er het meest van.” En zulk succes is voor iedereen haalbaar, zegt hij, maar het is ook zeldzaam. Om er te komen moeten we diep in onszelf graven en dat gebeurt in de training aan de hand van een breed scala activiteiten, gesprekken en oefeningen.
Het lijkt allemaal bedrieglijk simpel. Zoals een oefening met grote vellen en drie primaire kleuren krijt.

De opdracht: teken een ontmoeting tussen deze kleuren. Ik begin voorzichtig met een paar kruisende lijntjes, maar ga al snel over op het grove werk, waarmee ik het hele vel volklieder. Brackel herkent hierin mijn enthousiasme en wilskracht, terwijl hij bij de cursist tegenover mij veel bedachtzaamheid in de tekening ontdekt.
Het is maar een van de vele technieken die de training gebruikt om onszelf en de anderen te verkennen, variërend van tai chi tot persoonlijkheidstests. Een goed en een fout is er daarbij niet. Net zo min als een gegarandeerde uitkomst. De een durft vaker zijn mond open te doen in een vergadering, de ander ontdekt dat hij zijn carrière wil omgooien, zegt Brackel: “Wat we beogen is dat deelnemers inzicht, respect en vertrouwen ontwikkelen. Meer jezelf zijn in meer situaties, daar gaat het om. Dat is een endless journey.” Een eindeloze reis, dat zeker. Maar na drie maanden hebben de deelnemers in elk geval een stap in de richting gemaakt.


Training ‘Ik en de anderen’

Leerdoel bijdragen aan persoonlijk succes
Inzicht achteraf persoonlijke ontwikkeling is nooit klaar
Organisatie De Baak i.s.m. Bout & Partners
Waar Noordwijk of Driebergen
Duur 1 dag en 2 keer 3 dagen, verspreid over drie maanden
Kosten 4.695 euro excl. btw

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
6 Nederlandse ceo's die in 2014 het veld hebben geruimd

6 Nederlandse ceo's die in 2014 het veld hebben geruimd

Ook 2014 was weer een jaar waarin veel topmanagers sneuvelden. Dit zijn de opvallendste ontslagen. Lees verder

Airbnb speelt voor fiscus; Uber bereikt mijlpaal aantal ritten

Airbnb speelt voor fiscus; Uber bereikt mijlpaal aantal ritten

Plus: Philips stelt eisen aan koper Lumileds, AutoRai weer in trek bij importeurs en oud-voetballer Arie Haan schrijft managementboek. Lees verder

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Waarom Scrummen zo snel zo enorm populair geworden is

Tesla, Apple, Google: allemaal zweren ze bij Scrum, een methode die bedrijven belooft 2 keer zoveel te doen in de helft van de tijd. Lees verder

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Ook in 2014 lazen jullie gewoon Stephen Covey

Managementboeken komen en gaan, maar de populariteit van Covey zal altijd blijven bestaan? De 15 best verkochte boeken van 2014. Lees verder

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De 3 uitdagingen voor retailers in 2015

De consument geeft (eindelijk) weer geld uit. En dat betekent groei voor winkeliers. Toch zal 2015 niet voor iedereen even leuk worden. Lees verder

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb versus Uber: wie is de winnaar van 2014?

Airbnb en Uber ontgroeiden dit jaar het stadium veelbelovend, maar wie had de meeste impact in 2014? Een vergelijkend warenonderzoek. Lees verder

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Philips doet miljardenovername; TMG luidt de noodklok

Plus: Retail krijgt volgend jaar 3 uitdagingen, voor DNB dreigt een claim van DSB en betaalprovider Adyen is 1,5 miljard waard. Lees verder

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

Slimme ondernemers brengen hun producten en diensten onder de aandacht via sociale media. Waarom? 6 redenen. Lees verder

Is dit de nieuwe TomTom? Adyen 1,5 miljard dollar waard

Is dit de nieuwe TomTom? Adyen 1,5 miljard dollar waard

Gamechanger Adyen heeft 250 miljoen dollar aan investeringen opgehaald tegen een waardering van 1,5 miljard. Is het de nieuwe TomTom? Lees verder

De 5 blauwe oceanen van de Nederlandse online markt

De 5 blauwe oceanen van de Nederlandse online markt

In de eerste 3 kwartalen van 2014 gaven Nederlanders 9,81 miljard euro uit op internet. Welke online markten zijn nog onontgonnen? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X