Training ‘Ik en de anderen’

30 nov 2011  |   Petra Kruijt  

Jezelf als reis zonder einde


Persoonlijke ontwikkeling vormt een groot deel van het trainingsaanbod in Nederland. Zo ook bij het aan VNO-NCW verbonden opleidingscentrum De Baak. En de populairste van al is wel het bijna 40 jaar oude ‘Ik en de Anderen’, een training die deelnemers vooral ‘in hun kracht’ wil laten staan.
“Want het gaat niet alleen om getting things done”, zegt trainer Guus Brackel, “maar ook om dat je je erbij thuisvoelt.”
Brackel en zijn collega’s willen een context bieden waarin de deelnemers hun kwaliteiten ontdekken, zodat ze succesvoller kunnen worden. “Echt succes is spontaan. Dan geniet je er het meest van.” En zulk succes is voor iedereen haalbaar, zegt hij, maar het is ook zeldzaam. Om er te komen moeten we diep in onszelf graven en dat gebeurt in de training aan de hand van een breed scala activiteiten, gesprekken en oefeningen.
Het lijkt allemaal bedrieglijk simpel. Zoals een oefening met grote vellen en drie primaire kleuren krijt.

De opdracht: teken een ontmoeting tussen deze kleuren. Ik begin voorzichtig met een paar kruisende lijntjes, maar ga al snel over op het grove werk, waarmee ik het hele vel volklieder. Brackel herkent hierin mijn enthousiasme en wilskracht, terwijl hij bij de cursist tegenover mij veel bedachtzaamheid in de tekening ontdekt.
Het is maar een van de vele technieken die de training gebruikt om onszelf en de anderen te verkennen, variërend van tai chi tot persoonlijkheidstests. Een goed en een fout is er daarbij niet. Net zo min als een gegarandeerde uitkomst. De een durft vaker zijn mond open te doen in een vergadering, de ander ontdekt dat hij zijn carrière wil omgooien, zegt Brackel: “Wat we beogen is dat deelnemers inzicht, respect en vertrouwen ontwikkelen. Meer jezelf zijn in meer situaties, daar gaat het om. Dat is een endless journey.” Een eindeloze reis, dat zeker. Maar na drie maanden hebben de deelnemers in elk geval een stap in de richting gemaakt.


Training ‘Ik en de anderen’

Leerdoel bijdragen aan persoonlijk succes
Inzicht achteraf persoonlijke ontwikkeling is nooit klaar
Organisatie De Baak i.s.m. Bout & Partners
Waar Noordwijk of Driebergen
Duur 1 dag en 2 keer 3 dagen, verspreid over drie maanden
Kosten 4.695 euro excl. btw

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Overname Corio; worden deze winkelcentra Frans?

Overname Corio; worden deze winkelcentra Frans?

Het Franse Klépierre wil Corio overnemen. Welke bekende vastgoedprojecten komen daardoor in buitenlandse handen? Lees verder

Het populairste spel van Polen, met de groeten van Obama

Het populairste spel van Polen, met de groeten van Obama

Barack Obama heeft een exemplaar van de Poolse computergame 'The Witcher 2'. Of hij het ook speelt, is onbekend. Lees verder

Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

IT-bedrijf Quintiq is voor 250 miljoen euro verkocht aan het Franse Dassault Systèmes. Ceo Victor Allis over het succes. Lees verder

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Je gezondheid gaat voor alles, en zo is dat ook met teams. Met goede leefregels gaat het iedereen beter af. Lees verder

De 10 beste marketingboeken aller tijden

De 10 beste marketingboeken aller tijden

Voor iedereen die nog leesvoer zoekt om mee te nemen op vakantie: dit zijn volgens ons de 10 beste marketingboeken ooit. Lees verder

'KLM aansprakelijk voor schadeclaims'; Bose boos op Beats

'KLM aansprakelijk voor schadeclaims'; Bose boos op Beats

Plus: We kopen minder tablets, 'Kroymans knoeide met cijfers' en Nederlands IT-bedrijf verkocht voor 250 miljoen. Lees verder

In beeld: MT's vakantiebestemmingen op de wereldkaart

In beeld: MT's vakantiebestemmingen op de wereldkaart

Op de kaart gezet: alle afleveringen uit onze serie over het bedrijfsleven in populaire vakantiebestemmingen. Lees verder

De koning drinkt in België, dat kan niet anders

De koning drinkt in België, dat kan niet anders

Ga nou eens niet naar die eeuwige Ardennen of shoppen in Antwerpen. Zakelijk gezien heeft België veel meer in z'n mars. Lees verder

De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

Amazon.com heeft in het vorige kwartaal weer een flink verlies geleden. Waar hoopt topman Jeff Bezos nieuwe winst vandaan halen? Lees verder

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het grootste bedrijf van Zweden heet Volvo, ondertussen is Volvo helemaal geen Zweeds automerk meer. Hoe zit dat? Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X