Q & A - De MBO motiveert

21 okt 2011  |   Rob van Leeuwen  

Na een management buy-out presteert een bedrijf zeker twee jaar flink beter, aldus onderzoek van de Erasmus universiteit. Frank de Lange, partner bij opdrachtgever Vondel Finance, weet waarom.
 

Betere prestaties: is dat een goed argument voor een MBO?

“Het zou niet de doorslag moeten geven, maar dat na een management buy-out de prestaties gemiddeld verbeteren, zoals uit dit onderzoek blijkt, kan wel een stimulans zijn deze optie eerder te overwegen. Natuurlijk is het geen garantie dat een MBO goed uitpakt, zoiets gaat niet vanzelf. Deze resultaten bieden dus vooral een positieve context. Veel mensen ­denken dat ondernemerschap inhoudt dat je van scratch af aan voor jezelf moet beginnen, maar dat hoeft dus niet.”

Elke manager aan de MBO?

“Nou, wij helpen mensen erbij, maar de overtuiging moet toch echt bij­henzelf vandaan komen. Dankzij dit onderzoek kunnen wij nu staven dat een MBO tot goede resultaten kan leiden. Dat is niet alleen interessant voor managers met ambities, maar ook voor grote bedrijven, die een MBO of een participatiemodel kunnen overwegen als een bedrijfsonderdeel niet goed loopt.”

Dit is eigenlijk een bevestiging van wat jullie al wisten?

“Het is geen enorme eye­opener voor ons. Het was al bekend dat buitenlandse bedrijven die ontstaan uit een MBO in de prestaties een flinke verbetering zien, nu blijkt dat dus ook voor Nederland op te gaan.”

Wat kan de oorzaak van de prestatieverbetering zijn?

“We kunnen het niet wetenschappelijk onderbouwen, maar mijn gevoel zegt dat een MBO voor meer motivatie bij het management zorgt. Ze worden mede-eigenaar en dus neemt hun betrokkenheid toe, waardoor ze net iets scherper worden. Je denkt bijvoorbeeld toch wat langer na over investeringsbeslissingen en het vergroten van de klantenbasis.”

Zou de prijs van een MBO stijgen, nu bekend is dat het zorgt voor betere resultaten?

“Dat denk ik niet. Bij een management buy-out krijg je vaak te maken met een gunfactor. Terwijl een officiële veiling voor de hoogste prijs gaat, verloopt een MBO anders, door de persoonlijke contacten. Niet dat het een vriendendienst wordt, maar over het algemeen vindt een MBO plaats op een faire prijs, omdat de betrokkenen elkaar goed kennen.

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Simpele, praktische oplossingen hebben op lange termijn vaak rampzalige gevolgen. Wees daarom waakzaam op stompzinnige innovaties. Lees verder

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Plus: Dedact is Sprout Challenger van het Jaar, Desso overgenomen door Tarkett en Apple-ceo Tim Cook komt uit de kast. Lees verder

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Op showbizz wordt vaak neergekeken. Maar dat is lang niet altijd terecht, zegt Bas Haring. Weinig anders kan zo goed het zware licht maken. Lees verder

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

Loslaten wordt ondergewaardeerd, zeker op managementniveau. Maar loslaten is ruimte maken voor anderen, zegt Ralph Freelink. Dat zouden we vaker moeten doen. Lees verder

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

De BAS Group, bekend van MyCom en Dixons, slaagt erin om bricks en clicks succesvol te combineren. Dat maakt ze gamechanger van de dag. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X