Bob krijgt nieuwe inzichten dankzij sociale media

11 jan 2012  |   Hans van Straaten  
Twitterbird

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 137 zorgen sociale media voor nieuwe inzichten.
 

VAN Annejet
AAN Bob
ONDERWERP Pas op voor twitterende collega’s

Hoi Bob,
Doe jij aan twitter? Vast niet. Volgens mij ben jij nog zo’n manager die net toe is aan 1.0. Grapje, Bob! Maar wat geen grapje is: diverse van onze medewerkers blijken actieve twitteraars te zijn, ook tijdens werktijd, wat al niet de bedoeling is, maar ze twitteren ook nog eens óver het werk. In potentie een substantiële bedreiging, zou ik zo zeggen.
Kortom: moet daar niet heel snel een stuk beleid op komen, Bob? En volgende vraag: hoe schakelen we dit stuk beleid dan snel door binnen onze organisatie vooraleer er echt ongelukken gebeuren? Ik denk zelf steeds meer aan een projectgroep ‘sociale media-regulering’.
Annejet

Hoi Annejet,
Nou, zo’n digibeet ben ik nou ook weer niet, hoor. Ik weet best wat twitteren is. Dat is dat je razendsnel doorgeeft aan andere twitteraars dat je net een vliegtuig of zoiets hebt zien neerstorten, toch? Mooi medium, vind ik. Hoezo kan dat volgens jou schadelijk zijn? Het zijn toch allemaal vriendelijke mensen, die twitteraars?
Bob

Bob,
Laat ik je even uit de droom helpen. Ik citeer even een twitter van een medewerker van onze afdeling Marketing, van Mark, je weet wel: die jongen die altijd maar klaagt over te veel werk. ‘Zit al een uur uit mijn neus te vreten. Lekkurhhh!’ En dan twittert Laura, die nota bene twee bureaus van hem vandaan zit: ‘Ik volg je. Inderdaad, lekkurhhh zeg! Hmmm…’ Nou, dat soort dingen dus.
Annejet

Annejet,
Wat kinderachtig zeg. Dat verwacht je toch niet van mensen met een academische opleiding? Maar moeten we daar nu echt meteen een projectgroep op loslaten? We hebben nog zo afgesproken in het nieuwe jaar wat zuinig te zijn met projectgroepen.
Bob

Bob,
Onderschat dit niet! Hier, nog eentje, van Esther, die blonde van Sales waar jij zo gek op bent: ‘Neuspeuteren? Ik weet wel leukere plekken. Hmm…’ Dit kán toch niet. Noem het anders een adviescommissie, dan blijft het aantal projectgroepen gewoon gelijk.
Annejet

Annejet,
Ja, een adviescommissie in plaats van een projectgroep, dat is een perfecte oplossing. En misschien moeten we ook even nagaan of er op Sales en Marketing geen sprake is van overbezetting. Ik krijg niet het idee dat ze het daar druk hebben.
Bob

Bob,
Je begrijpt volgens mij de impact van sociale media nog niet helemaal. Laat ik het zo uitleggen: eerst lezen een paar mensen iets, dan wat meer mensen, dan nog veel meer mensen, tot het er een héleboel zijn en die héleboel mensen denken straks dat dit bedrijf bevolkt wordt door een stelletje pubers die zich de hele dag zitten te vervelen. En vergeet niet, Bob: het houdt niet op bij twitter. Gisteravond kwam ik Johan tegen op Hyves. Dan zie je staan bij hobby’s: ‘YouTube-filmpjes met collega’s uitwisselen! Vet!’ Die man is 52! En er staat ook nog bij dat hij hier werkt! Noemt hij dat werken? Ander voorbeeld: Ronald. Jaja, meneer heeft econometrie gestudeerd en weet alles van curves af. En wat doet hij tijdens werktijd? Dan maakt meneer stiekem o zo lollige fotootjes van zijn vrouwelijke collega’s en plaatst ze op Facebook. En dan staan er dingen bij als: ‘Dit is de achterkant van mijn collegaatje Irene. Wij econometristen noemen dit the perfect curve.’
Annejet

Annejet,
Ja, ik begin langzaam in te zien dat we hier qua bedrijfsvoering in potentie wel van doen hebben met een probleem. In dat geval denk ik toch, ondanks ons eerdere voornemen, aan een echte projectgroep die de bedreigingen in kaart brengt. Maar misschien ook de kansen? Ik lees overal dat bedrijven op die sociale media aanwezig móeten zijn, dat je daar geloof ik je bedrijf als vriend kunt positioneren. Of begrijp ik dat nu verkeerd?
Bob

Bob,
Dat begrijp je goed, maar dat is weer een ander verhaal. Misschien moeten we daar ook een projectgroep op zetten, of een adviescommissie. Mensen genoeg. Dankzij die sociale media weten we nu dat we zat werknemers hebben die niks te doen hebben. Hé Bob, is dat een idee? Dat we sociale media gebruiken als reorganisatie-tool? Onder het motto: als je tijd hebt om te twitteren, hyven, facebooken, youtuben en linkedinnen kun je er vast wel wat werk bij hebben. En als dat werk er niet is: ga dan lekker thuis zitten met je sociale media.
Annejet

Annejet,
Tjee zeg… Dus dan kunnen we voortaan de werkdruk van onze mensen meten aan de hand van hun socialemediagedrag? Zonder McKinsey erbij te hoeven halen? Geweldig! Werk jij dit even uit in onze nieuwe projectgroep?
Bob

Lees ook:

>> Bekijk de eerdere mailwisselingen van Bob de manager

Gerelateerde artikelen:


Meer over bob de manager:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De lerende machine is straks overal. Deze 5 voorbeelden geven een kijkje in de toekomst

De lerende machine is straks overal. Deze 5 voorbeelden geven een kijkje in de toekomst

Machines die zichzelf leren verbeteren, we zijn er nog maar een kleine stap van verwijderd. Deze 5 voorbeelden laten zien hoe ver we zijn. Lees verder

Waarom de manager zelf het grootste obstakel voor innovatie is

Waarom de manager zelf het grootste obstakel voor innovatie is

Managers zijn van nature negatief. Daardoor zijn ze ongeschikt om ideeën van medewerkers te beoordelen, stelt wetenschapper Adam Grant. Lees verder

Tesla-ceo Elon Musk is nog lang niet klaar

Tesla-ceo Elon Musk is nog lang niet klaar

Elektrische auto's maken is voor Elon Musk niet genoeg. Wat staat er allemaal in Tesla's Masterplan, deel 2? Lees verder

Bezorging in steden moet schoner en slimmer; maar hoe doe je dat?

Bezorging in steden moet schoner en slimmer; maar hoe doe je dat?

Steden worden steeds voller en vuiler. Om het leefbaar te houden moet de distributie daarom schoner en slimmer. Hoe doe je dat? Lees verder

Haven R'dam verwerkt 3% minder goederen;  Stakingsdreiging ook bij KLM

Haven R'dam verwerkt 3% minder goederen; Stakingsdreiging ook bij KLM

Plus: Ook Deutsche compenseert MKB-derivaten volgens plan en 40% Nederlandse medewerkers ontevreden over manager. Lees verder

5 voorbeelden van het management-falen van Donald Trump

5 voorbeelden van het management-falen van Donald Trump

Als Donald Trump tóch nog president van de VS wordt, zal dat niet te danken zijn aan zijn campagnemanagement. 5 voorbeelden waar het misging. Lees verder

30% minder afleiding en stress? Doe wat aan al dat lawaai op de vloer

30% minder afleiding en stress? Doe wat aan al dat lawaai op de vloer

Het geluidsniveau in een open kantoor verminderen stuwt de concentratie van de medewerkers enorm, blijkt uit nieuw Zweeds praktijkonderzoek. Lees verder

Autonome voertuigen? Op zee zijn ze ineens héél dichtbij

Autonome voertuigen? Op zee zijn ze ineens héél dichtbij

Het duurt nog wel even voordat op straat autonome voertuigen rijden. In de oceanen kan het wel eens sneller realiteit worden. Lees verder

Zo leer je brainstormen als een Googler

Zo leer je brainstormen als een Googler

Brainstorms leveren zelden op wat je hoopt. Bij Google hebben ze de oorzaak gezocht en baseren ze hun brainstorms nu op 3 pijlers. Lees verder

Bob mailt met 'de vrouw van'

Bob mailt met 'de vrouw van'

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In deze aflevering krijgt Bob te maken met ‘de vrouw van’. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X