Bob krijgt nieuwe inzichten dankzij sociale media

11 jan 2012  |   Hans van Straaten  
Twitterbird

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 137 zorgen sociale media voor nieuwe inzichten.
 

VAN Annejet
AAN Bob
ONDERWERP Pas op voor twitterende collega’s

Hoi Bob,
Doe jij aan twitter? Vast niet. Volgens mij ben jij nog zo’n manager die net toe is aan 1.0. Grapje, Bob! Maar wat geen grapje is: diverse van onze medewerkers blijken actieve twitteraars te zijn, ook tijdens werktijd, wat al niet de bedoeling is, maar ze twitteren ook nog eens óver het werk. In potentie een substantiële bedreiging, zou ik zo zeggen.
Kortom: moet daar niet heel snel een stuk beleid op komen, Bob? En volgende vraag: hoe schakelen we dit stuk beleid dan snel door binnen onze organisatie vooraleer er echt ongelukken gebeuren? Ik denk zelf steeds meer aan een projectgroep ‘sociale media-regulering’.
Annejet

Hoi Annejet,
Nou, zo’n digibeet ben ik nou ook weer niet, hoor. Ik weet best wat twitteren is. Dat is dat je razendsnel doorgeeft aan andere twitteraars dat je net een vliegtuig of zoiets hebt zien neerstorten, toch? Mooi medium, vind ik. Hoezo kan dat volgens jou schadelijk zijn? Het zijn toch allemaal vriendelijke mensen, die twitteraars?
Bob

Bob,
Laat ik je even uit de droom helpen. Ik citeer even een twitter van een medewerker van onze afdeling Marketing, van Mark, je weet wel: die jongen die altijd maar klaagt over te veel werk. ‘Zit al een uur uit mijn neus te vreten. Lekkurhhh!’ En dan twittert Laura, die nota bene twee bureaus van hem vandaan zit: ‘Ik volg je. Inderdaad, lekkurhhh zeg! Hmmm…’ Nou, dat soort dingen dus.
Annejet

Annejet,
Wat kinderachtig zeg. Dat verwacht je toch niet van mensen met een academische opleiding? Maar moeten we daar nu echt meteen een projectgroep op loslaten? We hebben nog zo afgesproken in het nieuwe jaar wat zuinig te zijn met projectgroepen.
Bob

Bob,
Onderschat dit niet! Hier, nog eentje, van Esther, die blonde van Sales waar jij zo gek op bent: ‘Neuspeuteren? Ik weet wel leukere plekken. Hmm…’ Dit kán toch niet. Noem het anders een adviescommissie, dan blijft het aantal projectgroepen gewoon gelijk.
Annejet

Annejet,
Ja, een adviescommissie in plaats van een projectgroep, dat is een perfecte oplossing. En misschien moeten we ook even nagaan of er op Sales en Marketing geen sprake is van overbezetting. Ik krijg niet het idee dat ze het daar druk hebben.
Bob

Bob,
Je begrijpt volgens mij de impact van sociale media nog niet helemaal. Laat ik het zo uitleggen: eerst lezen een paar mensen iets, dan wat meer mensen, dan nog veel meer mensen, tot het er een héleboel zijn en die héleboel mensen denken straks dat dit bedrijf bevolkt wordt door een stelletje pubers die zich de hele dag zitten te vervelen. En vergeet niet, Bob: het houdt niet op bij twitter. Gisteravond kwam ik Johan tegen op Hyves. Dan zie je staan bij hobby’s: ‘YouTube-filmpjes met collega’s uitwisselen! Vet!’ Die man is 52! En er staat ook nog bij dat hij hier werkt! Noemt hij dat werken? Ander voorbeeld: Ronald. Jaja, meneer heeft econometrie gestudeerd en weet alles van curves af. En wat doet hij tijdens werktijd? Dan maakt meneer stiekem o zo lollige fotootjes van zijn vrouwelijke collega’s en plaatst ze op Facebook. En dan staan er dingen bij als: ‘Dit is de achterkant van mijn collegaatje Irene. Wij econometristen noemen dit the perfect curve.’
Annejet

Annejet,
Ja, ik begin langzaam in te zien dat we hier qua bedrijfsvoering in potentie wel van doen hebben met een probleem. In dat geval denk ik toch, ondanks ons eerdere voornemen, aan een echte projectgroep die de bedreigingen in kaart brengt. Maar misschien ook de kansen? Ik lees overal dat bedrijven op die sociale media aanwezig móeten zijn, dat je daar geloof ik je bedrijf als vriend kunt positioneren. Of begrijp ik dat nu verkeerd?
Bob

Bob,
Dat begrijp je goed, maar dat is weer een ander verhaal. Misschien moeten we daar ook een projectgroep op zetten, of een adviescommissie. Mensen genoeg. Dankzij die sociale media weten we nu dat we zat werknemers hebben die niks te doen hebben. Hé Bob, is dat een idee? Dat we sociale media gebruiken als reorganisatie-tool? Onder het motto: als je tijd hebt om te twitteren, hyven, facebooken, youtuben en linkedinnen kun je er vast wel wat werk bij hebben. En als dat werk er niet is: ga dan lekker thuis zitten met je sociale media.
Annejet

Annejet,
Tjee zeg… Dus dan kunnen we voortaan de werkdruk van onze mensen meten aan de hand van hun socialemediagedrag? Zonder McKinsey erbij te hoeven halen? Geweldig! Werk jij dit even uit in onze nieuwe projectgroep?
Bob

Lees ook:

>> Bekijk de eerdere mailwisselingen van Bob de manager

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
8 tips voor meer vertrouwen op de werkvloer

8 tips voor meer vertrouwen op de werkvloer

De crisis heeft het gevoel van vertrouwen tussen werkgever en werknemer flink aangetast. 8 tips voor herstel. Lees verder

Bob merkt dat afscheid nemen nog knap lastig is

Bob merkt dat afscheid nemen nog knap lastig is

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering blijkt afscheid nemen nog knap lastig. Lees verder

Waarom startups de nieuwe kennisbron zijn voor TMG

Waarom startups de nieuwe kennisbron zijn voor TMG

TMG, uitgever van grootste krant van krant van Nederland, zoekt naar innovatie die niet gebonden is aan bedrijfsbelangen. Hoe zit dat? Lees verder

'Shell verkoopt olievelden Nigeria'; Zara haalt 'Jodenster-shirt' uit de handel

'Shell verkoopt olievelden Nigeria'; Zara haalt 'Jodenster-shirt' uit de handel

Plus: UPC en Ziggo moeten dokken, SNS maakt minder verlies, Alibaba ziet winst verdrievoudigen en Ryanair komt met business class. Lees verder

Arko van Brakel: 'Ga terug naar de waarden van je bedrijf'

Arko van Brakel: 'Ga terug naar de waarden van je bedrijf'

Veel bedrijven houden stug vast aan hun normen, ondanks alle nadelen. Arko van Brakel roept op terug te gaan naar de bedrijfswaarden. Lees verder

'Tegenspraak is nog een pril vakgebied'

'Tegenspraak is nog een pril vakgebied'

Binnen management is tegenspraak weinig ontwikkeld. ‘Managers willen niet horen dat ze onvoldoende worden tegengesproken.’ Lees verder

HP sleept Deloitte voor de rechter; Philips-spinout naar Medtronic

HP sleept Deloitte voor de rechter; Philips-spinout naar Medtronic

Plus: Betalen via Facebook, Ziggo mag verkocht, Philips-spinout naar Medtronic, woede over Hema's Piet en dodelijk salaris. Lees verder

Wat deed jij toen je 33 was? Daniel Schwartz is Burger King-ceo

Wat deed jij toen je 33 was? Daniel Schwartz is Burger King-ceo

Burger King neemt het Canadese Tim Hortons over en vertrekt uit de VS. De 33-jarige Daniel Schwartz is het brein achter deze zet. Lees verder

Wat is Twitch?

Wat is Twitch?

Amazon neemt Twitch over, voor een bedrag van 970 miljoen dollar. Wat is het voor bedrijf en waarom is de website zo'n succes? Lees verder

Niet Google maar Amazon koopt Twitch; 'Vrees voor derde recessie op rij'

Niet Google maar Amazon koopt Twitch; 'Vrees voor derde recessie op rij'

Plus: Imtech verkoopt ICT-tak, Ziggo-ceo heeft nieuwe baan, energiebedrijven hebben slechte service en 'Transavia moet snijden'. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X