ICT voor uw secretaresse

09 jun 2009  |   Mariska Habets  
Ict-taal

Uw secretaresse hoeft natuurlijk geen ICT-kwalificaties te bezitten. Het enige dat ze hoeft te doen is de telefoon opnemen, u verder helpen, notuleren en af en toe koffie voor u halen. Maar waarom is ze dan zo ongelukkig?

 

Excuses dat we het zo stellen, maar de meeste ICT'ers zijn een apart volk. Niet negatief bedoeld, maar ze communiceren anders, hebben een ander soort humor en spreken vaak überhaupt een heel andere taal. Onderling zijn ze de beste collega's die u kunt wensen, maar voor een buitenstaander kan het best lastig zijn om ermee samen te werken. Dan kan het voor een secretaresse, zeker als het de eerste keer in de ICT-wereld betreft, best even slikken zijn. Deze tweedaagse cursus van Secretary Management Institute helpt haar (of hem natuurlijk) dan op weg.

Japans

De eerste dag staat volledig in het teken van de vaktaal en het jargon. Want heel leuk dat uw secretaresse mag notuleren, maar heeft u zelf wel eens geprobeerd verslag uit te brengen van een Japanse vergadering? Vanaf de basis wordt alles duidelijk uitgelegd. Vooraf heeft docent Mark Hector van Adviesgroep Voor Kantoorinnovatie al een mail gekregen met de onderwerpen waar de cursisten het meest mee te maken krijgen. Alle vragen gedurende de dag worden snel en duidelijk beantwoord. De klapper met woordenlijst is een handig hulpmiddel om op kantoor bij de hand te houden.

Stoerpraat

Belangrijke les van Hector: durf te vragen. Vaak blijkt volgens hem dan al dat ICT'ers geen idee hebben waar ze over praten. Vakjargon is namelijk een soort ‘stoerpraat'. Zeker in het begin is het een soort van aftasten hoeveel de ander weet. Hoe meer moeilijke woorden hoe beter. En u doet dan leuk mee, maar uw secretaresse is waarschijnlijk na de eerste zin de draad al helemaal kwijt. Dat geldt overigens ook voor alle andere aanwezige niet-ICT-managers. Schroomt u dus niet om uitleg te vragen. Enkele belangrijke woorden staan al uitgelegd in de ICT-gids. Wat te denken van Ping, PINO, MOPS of DVD-WORM? (klik hier door naar het volledige overzicht).

Omgang

De tweede dag helpt Frans van Elderen, directeur van Management Support, de aanwezige secretaresses verder op weg met de, zoals Hector het noemt, softere kant. Hierbij worden tips gegeven hoe men het beste kan omgaan met ICT collega's. Want ook dat blijkt, zoals eerder beschreven, lang niet altijd zo makkelijk te gaan. Vaak is het echter zo dat het hele aardige en behulpzame werknemers zijn, mits ze op de juiste manier worden benaderd. Het is dan ook nooit verkeerd om (met behulp van een cursus) te zorgen dat er een goede onderlinge werksfeer ontstaat.

Verder leren secretaresses zelfmanagement, timemanagement en assertiviteit en technieken om stress te lijf te gaan, en verbale en non-verbale technieken om effectief met analytici te communiceren. Aan het einde van de training ontvangen ze een deelnamecertificaat. 

Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.

Wilt u uw secretaresse opgeven voor zo'n cursus? Klik dan hier verder.

Of ga hier naar de ICT-gids 2009 om meer artikelen over het onderwerp te lezen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Deze keer blijkt dat grensoverschrijdende communicatie nog niet meevalt. Lees verder

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

'Jezelf leren kennen' is geen vaag jaren-70-mantra, maar helpt een betere leider te worden. Gelukkig is er nu veel goed onderzoek dat erbij kan helpen. Lees verder

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Deel 8 van een serie over organisatieculturen. S&H hanteert strakke principes, en dat mag geld kosten. En het werkt. Lees verder

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Plus: DAF ziet afzet dalen, besluit over windmolens en ontslag Clarkson kan BBC tientallen miljoen kosten. Lees verder

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Managers komen maar niet uit het verdomhoekje. Niet alleen daalde hun aantal vorig jaar met 30.000, ook genieten ze weinig vertrouwen. Lees verder

Deze 5 trends op SXSW moet je kennen als manager

Deze 5 trends op SXSW moet je kennen als manager

Inspiratie genoeg op het festival South by Southwest in Texas. Ouke Arts deelt de inzichten die hij er afgelopen week opdeed. Lees verder

Salesforce-meesterbrein: ‘Ik geniet van mijn werk onder de radar’

Salesforce-meesterbrein: ‘Ik geniet van mijn werk onder de radar’

Parker Harris is in Nederland. De co-founder van softwaregigant Salesforce sprak met MT over zijn rol in de schaduw van ceo Marc Benioff. Lees verder

Hema laat klant lagere prijzen kiezen; Clarkson vliegt eruit bij BBC

Hema laat klant lagere prijzen kiezen; Clarkson vliegt eruit bij BBC

Plus: Ook Plus gaat prijsknallen, Telefonica verkoopt O2 en Mora snacks komen in Britse handen. Lees verder

Over 10 jaar bestaat jouw werk niet meer

Over 10 jaar bestaat jouw werk niet meer

De kans is groot dat jouw soort werk de komende 10 jaar verdwijnt. Probeer mee te bewegen met die verandering. Zo kun je dat doen. Lees verder

Skiën of leiding geven; in essentie hetzelfde!

Skiën of leiding geven; in essentie hetzelfde!

Leiderschap en skiën, wat is de connectie? Op het eerste gezicht lijken er weinig overeenkomsten, maar het verschil is niet groot. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X