ICT voor uw secretaresse

09 jun 2009  |   Mariska Habets  
Ict-taal

Uw secretaresse hoeft natuurlijk geen ICT-kwalificaties te bezitten. Het enige dat ze hoeft te doen is de telefoon opnemen, u verder helpen, notuleren en af en toe koffie voor u halen. Maar waarom is ze dan zo ongelukkig?

 

Excuses dat we het zo stellen, maar de meeste ICT'ers zijn een apart volk. Niet negatief bedoeld, maar ze communiceren anders, hebben een ander soort humor en spreken vaak überhaupt een heel andere taal. Onderling zijn ze de beste collega's die u kunt wensen, maar voor een buitenstaander kan het best lastig zijn om ermee samen te werken. Dan kan het voor een secretaresse, zeker als het de eerste keer in de ICT-wereld betreft, best even slikken zijn. Deze tweedaagse cursus van Secretary Management Institute helpt haar (of hem natuurlijk) dan op weg.

Japans

De eerste dag staat volledig in het teken van de vaktaal en het jargon. Want heel leuk dat uw secretaresse mag notuleren, maar heeft u zelf wel eens geprobeerd verslag uit te brengen van een Japanse vergadering? Vanaf de basis wordt alles duidelijk uitgelegd. Vooraf heeft docent Mark Hector van Adviesgroep Voor Kantoorinnovatie al een mail gekregen met de onderwerpen waar de cursisten het meest mee te maken krijgen. Alle vragen gedurende de dag worden snel en duidelijk beantwoord. De klapper met woordenlijst is een handig hulpmiddel om op kantoor bij de hand te houden.

Stoerpraat

Belangrijke les van Hector: durf te vragen. Vaak blijkt volgens hem dan al dat ICT'ers geen idee hebben waar ze over praten. Vakjargon is namelijk een soort ‘stoerpraat'. Zeker in het begin is het een soort van aftasten hoeveel de ander weet. Hoe meer moeilijke woorden hoe beter. En u doet dan leuk mee, maar uw secretaresse is waarschijnlijk na de eerste zin de draad al helemaal kwijt. Dat geldt overigens ook voor alle andere aanwezige niet-ICT-managers. Schroomt u dus niet om uitleg te vragen. Enkele belangrijke woorden staan al uitgelegd in de ICT-gids. Wat te denken van Ping, PINO, MOPS of DVD-WORM? (klik hier door naar het volledige overzicht).

Omgang

De tweede dag helpt Frans van Elderen, directeur van Management Support, de aanwezige secretaresses verder op weg met de, zoals Hector het noemt, softere kant. Hierbij worden tips gegeven hoe men het beste kan omgaan met ICT collega's. Want ook dat blijkt, zoals eerder beschreven, lang niet altijd zo makkelijk te gaan. Vaak is het echter zo dat het hele aardige en behulpzame werknemers zijn, mits ze op de juiste manier worden benaderd. Het is dan ook nooit verkeerd om (met behulp van een cursus) te zorgen dat er een goede onderlinge werksfeer ontstaat.

Verder leren secretaresses zelfmanagement, timemanagement en assertiviteit en technieken om stress te lijf te gaan, en verbale en non-verbale technieken om effectief met analytici te communiceren. Aan het einde van de training ontvangen ze een deelnamecertificaat. 

Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.

Wilt u uw secretaresse opgeven voor zo'n cursus? Klik dan hier verder.

Of ga hier naar de ICT-gids 2009 om meer artikelen over het onderwerp te lezen.

Gerelateerde artikelen:


Meer over cursussen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob de manager en het broeikaseffect

Bob de manager en het broeikaseffect

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Hij belandt nu in een acute olie-crisis. Lees verder

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Wie zaken wil doen in China kan niet terugvallen op oude gewoontes. De grootste markt ter wereld heeft eigen gebruiken en gewoontes. Lees verder

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Het zakelijk gebruik van Dropbox groeit hard, ook in Nederland. Dat komt door vooral de enorme 'deelfactor'. Lees verder

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

Darren Huston, ceo van Booking.com én moederbedrijf Priceline.com, moest wegens een relatie met een collega per direct opstappen. Een overzichtje. Lees verder

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Ongelimiteerde vakantiedagen, hackathons, een maand met je team op Bali wonen, zelf je salaris bepalen, een jaar op reis terwijl je op afstand werkt…. je collega’s die overal ter wereld wonen en werken…. Lees verder

Waarde creëren met big data

Waarde creëren met big data

De grootste uitdaging van big data is niet het vinden van voldoende informatie. Het gaat vooral om wat u met die informatie doet. Lees verder

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Plus: Rabobank sluit deal met crowdfunders, overname in filmanimatieland en Volkswagen krijgt harde klappen na sjoemelsoftware-schandaal. Lees verder

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring is toe aan een loopbaan in de maakindustrie. Als cv-installateur, de komende 16 jaar. Lees verder

100 inspirerende quotes van beroemde managers

100 inspirerende quotes van beroemde managers

Deze 100 inspirerende quotes helpen je op weg met een kijkje in de geest van deze creatievelingen. Lees verder

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Wil je bedrijf succesvol blijven tijdens de digitalisering dan moet het verkoopproces uitbreiden naar alle klantinteracties en wordt dan verkoop- een koopproces. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X