ICT voor uw secretaresse

09 jun 2009  |   Mariska Habets  
Ict-taal

Uw secretaresse hoeft natuurlijk geen ICT-kwalificaties te bezitten. Het enige dat ze hoeft te doen is de telefoon opnemen, u verder helpen, notuleren en af en toe koffie voor u halen. Maar waarom is ze dan zo ongelukkig?

 

Excuses dat we het zo stellen, maar de meeste ICT'ers zijn een apart volk. Niet negatief bedoeld, maar ze communiceren anders, hebben een ander soort humor en spreken vaak überhaupt een heel andere taal. Onderling zijn ze de beste collega's die u kunt wensen, maar voor een buitenstaander kan het best lastig zijn om ermee samen te werken. Dan kan het voor een secretaresse, zeker als het de eerste keer in de ICT-wereld betreft, best even slikken zijn. Deze tweedaagse cursus van Secretary Management Institute helpt haar (of hem natuurlijk) dan op weg.

Japans

De eerste dag staat volledig in het teken van de vaktaal en het jargon. Want heel leuk dat uw secretaresse mag notuleren, maar heeft u zelf wel eens geprobeerd verslag uit te brengen van een Japanse vergadering? Vanaf de basis wordt alles duidelijk uitgelegd. Vooraf heeft docent Mark Hector van Adviesgroep Voor Kantoorinnovatie al een mail gekregen met de onderwerpen waar de cursisten het meest mee te maken krijgen. Alle vragen gedurende de dag worden snel en duidelijk beantwoord. De klapper met woordenlijst is een handig hulpmiddel om op kantoor bij de hand te houden.

Stoerpraat

Belangrijke les van Hector: durf te vragen. Vaak blijkt volgens hem dan al dat ICT'ers geen idee hebben waar ze over praten. Vakjargon is namelijk een soort ‘stoerpraat'. Zeker in het begin is het een soort van aftasten hoeveel de ander weet. Hoe meer moeilijke woorden hoe beter. En u doet dan leuk mee, maar uw secretaresse is waarschijnlijk na de eerste zin de draad al helemaal kwijt. Dat geldt overigens ook voor alle andere aanwezige niet-ICT-managers. Schroomt u dus niet om uitleg te vragen. Enkele belangrijke woorden staan al uitgelegd in de ICT-gids. Wat te denken van Ping, PINO, MOPS of DVD-WORM? (klik hier door naar het volledige overzicht).

Omgang

De tweede dag helpt Frans van Elderen, directeur van Management Support, de aanwezige secretaresses verder op weg met de, zoals Hector het noemt, softere kant. Hierbij worden tips gegeven hoe men het beste kan omgaan met ICT collega's. Want ook dat blijkt, zoals eerder beschreven, lang niet altijd zo makkelijk te gaan. Vaak is het echter zo dat het hele aardige en behulpzame werknemers zijn, mits ze op de juiste manier worden benaderd. Het is dan ook nooit verkeerd om (met behulp van een cursus) te zorgen dat er een goede onderlinge werksfeer ontstaat.

Verder leren secretaresses zelfmanagement, timemanagement en assertiviteit en technieken om stress te lijf te gaan, en verbale en non-verbale technieken om effectief met analytici te communiceren. Aan het einde van de training ontvangen ze een deelnamecertificaat. 

Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.

Wilt u uw secretaresse opgeven voor zo'n cursus? Klik dan hier verder.

Of ga hier naar de ICT-gids 2009 om meer artikelen over het onderwerp te lezen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Winnen: het nieuwe luisterboek van Jos Burgers

Jos Burgers weet hoe je van tevreden klanten ambassadeurs kunt maken. Zijn nieuwe luisterboek winnen? MT geeft er 5 weg. Lees verder

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Hoe GoPro uitgroeide tot wereldmerk

Disruptie komt meestal uit onverwachte hoek. Opvallend vaak ook van kleine organisaties met veel creativiteit en bevlogenheid. Een merk dat zo begon is GoPro. Lees verder

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Mag je teenslippers op de werkvloer verbieden?

Bij zomerse hitte wil je wat makkelijks aantrekken. Maar toch moet je ook representatief blijven. Welke regels bestaan daarvoor? Lees verder

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Imtech somber over 2015, Volkswagen nu ’s werelds grootste autoverkoper

Plus: Mokerslag voor Chinese beurzen, Landbouwuitvoer heeft het moeilijk Lees verder

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic is wereldwijd vooral bekend van zijn caravanvensters. Maar het kan alles maken, zolang het maar transparant moet zijn. Lees verder

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Mensen aanmoedigen om hun best te doen geeft betere resultaten dan harde doelen. Maar is 'doe je best' wel genoeg? Lees verder

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Tevreden klanten zijn goed, maar ambassadeurs zijn beter. Jos Burgers legt uit hoe je van 'zomaar tevreden' de lat een stukje hoger legt. Lees verder

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

Plus: Pearson zet ook Economist in etalage, reshoring steeds populairder, ondernemer omzeilt bank en haalt 30 mio op en Lufthansa wordt prijsvechter. Lees verder

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Nu er overal netwerken zijn, moeten we die beter leren begrijpen. En dat blijft mensenwerk, ondanks de technologische opkomst. Lees verder

Hoe platter de organisatie, hoe beter?

Hoe platter de organisatie, hoe beter?

Een plattere organisatie is productiever, maar ergens komt een punt waarop de productiviteit weer afneemt. Joost Ardts legt uit hoe dat zit. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X