ICT voor uw secretaresse

09 jun 2009  |   Mariska Habets  
Ict-taal

Uw secretaresse hoeft natuurlijk geen ICT-kwalificaties te bezitten. Het enige dat ze hoeft te doen is de telefoon opnemen, u verder helpen, notuleren en af en toe koffie voor u halen. Maar waarom is ze dan zo ongelukkig?

 

Excuses dat we het zo stellen, maar de meeste ICT'ers zijn een apart volk. Niet negatief bedoeld, maar ze communiceren anders, hebben een ander soort humor en spreken vaak überhaupt een heel andere taal. Onderling zijn ze de beste collega's die u kunt wensen, maar voor een buitenstaander kan het best lastig zijn om ermee samen te werken. Dan kan het voor een secretaresse, zeker als het de eerste keer in de ICT-wereld betreft, best even slikken zijn. Deze tweedaagse cursus van Secretary Management Institute helpt haar (of hem natuurlijk) dan op weg.

Japans

De eerste dag staat volledig in het teken van de vaktaal en het jargon. Want heel leuk dat uw secretaresse mag notuleren, maar heeft u zelf wel eens geprobeerd verslag uit te brengen van een Japanse vergadering? Vanaf de basis wordt alles duidelijk uitgelegd. Vooraf heeft docent Mark Hector van Adviesgroep Voor Kantoorinnovatie al een mail gekregen met de onderwerpen waar de cursisten het meest mee te maken krijgen. Alle vragen gedurende de dag worden snel en duidelijk beantwoord. De klapper met woordenlijst is een handig hulpmiddel om op kantoor bij de hand te houden.

Stoerpraat

Belangrijke les van Hector: durf te vragen. Vaak blijkt volgens hem dan al dat ICT'ers geen idee hebben waar ze over praten. Vakjargon is namelijk een soort ‘stoerpraat'. Zeker in het begin is het een soort van aftasten hoeveel de ander weet. Hoe meer moeilijke woorden hoe beter. En u doet dan leuk mee, maar uw secretaresse is waarschijnlijk na de eerste zin de draad al helemaal kwijt. Dat geldt overigens ook voor alle andere aanwezige niet-ICT-managers. Schroomt u dus niet om uitleg te vragen. Enkele belangrijke woorden staan al uitgelegd in de ICT-gids. Wat te denken van Ping, PINO, MOPS of DVD-WORM? (klik hier door naar het volledige overzicht).

Omgang

De tweede dag helpt Frans van Elderen, directeur van Management Support, de aanwezige secretaresses verder op weg met de, zoals Hector het noemt, softere kant. Hierbij worden tips gegeven hoe men het beste kan omgaan met ICT collega's. Want ook dat blijkt, zoals eerder beschreven, lang niet altijd zo makkelijk te gaan. Vaak is het echter zo dat het hele aardige en behulpzame werknemers zijn, mits ze op de juiste manier worden benaderd. Het is dan ook nooit verkeerd om (met behulp van een cursus) te zorgen dat er een goede onderlinge werksfeer ontstaat.

Verder leren secretaresses zelfmanagement, timemanagement en assertiviteit en technieken om stress te lijf te gaan, en verbale en non-verbale technieken om effectief met analytici te communiceren. Aan het einde van de training ontvangen ze een deelnamecertificaat. 

Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.

Wilt u uw secretaresse opgeven voor zo'n cursus? Klik dan hier verder.

Of ga hier naar de ICT-gids 2009 om meer artikelen over het onderwerp te lezen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
4 talenten die de belofte hebben waargemaakt

4 talenten die de belofte hebben waargemaakt

Ieder jaar publiceert MT de Goudhaantjes100, een lijst met talentvolle bestuurders. Welke oude talenten stoomden door naar de top?  Lees verder

De talenten van vroeger: waar zijn ze terecht gekomen?

De talenten van vroeger: waar zijn ze terecht gekomen?

Ieder jaar presenteren we de Goudhaantjes 100, met hét managementtalent van Nederland. Hoe verging het voormalig Goudhanen? Lees verder

Rached Dekker (Ricoh): 'Zelfkennis cruciaal op dit niveau'

Rached Dekker (Ricoh): 'Zelfkennis cruciaal op dit niveau'

Zelfkennis is cruciaal, zegt Rached Dekker, director major & strategic accounts Ricoh en een van de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

8 redenen waarom dat extra kopje koffie op het werk juist goed is

8 redenen waarom dat extra kopje koffie op het werk juist goed is

Met ruim drie koppen per dag is de Nederlander een stevige koffiedrinker. Niets om je voor te schamen. Juist heel gezond, zo blijkt. Lees verder

Bob leert dat er toekomst zit in de senior werknemer

Bob leert dat er toekomst zit in de senior werknemer

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering leert hij dat er toekomst zit in de senior werknemer. Lees verder

Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Voor het zesde achtereenvolgende jaar: de Goudhaantjes 100, MT's lijst met de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

De ceo van morgen ziet er anders uit dan de ceo van vandaag. Dit zijn de 5 trends onder de Nederlandse Goudhaantjes. Lees verder

‘Kosten besparen door slim energie in- en verkopen’

‘Kosten besparen door slim energie in- en verkopen’

Een orchidee groeit het best bij warme temperaturen. Dat levert kwekerijen een hoge energierekening op. Maarel Orchids heeft daar een oplossing voor gevonden. Lees verder

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Weet jij het beter? Vertel waarom jij ceo van een groot bedrijf moet worden en win 1 van de 5 exemplaren van het boek Hoe word je ceo? Lees verder

Unilever heeft moeite met groei; Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Unilever heeft moeite met groei; Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Plus: Cultuurdirecteuren verdienen onder Balkenende-norm, Apple-topman Cook praat met China, SBM Offshore onderhandelt met OM. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X