ICT voor uw secretaresse

09 jun 2009  |   Mariska Habets  
Ict-taal

Uw secretaresse hoeft natuurlijk geen ICT-kwalificaties te bezitten. Het enige dat ze hoeft te doen is de telefoon opnemen, u verder helpen, notuleren en af en toe koffie voor u halen. Maar waarom is ze dan zo ongelukkig?

 

Excuses dat we het zo stellen, maar de meeste ICT'ers zijn een apart volk. Niet negatief bedoeld, maar ze communiceren anders, hebben een ander soort humor en spreken vaak überhaupt een heel andere taal. Onderling zijn ze de beste collega's die u kunt wensen, maar voor een buitenstaander kan het best lastig zijn om ermee samen te werken. Dan kan het voor een secretaresse, zeker als het de eerste keer in de ICT-wereld betreft, best even slikken zijn. Deze tweedaagse cursus van Secretary Management Institute helpt haar (of hem natuurlijk) dan op weg.

Japans

De eerste dag staat volledig in het teken van de vaktaal en het jargon. Want heel leuk dat uw secretaresse mag notuleren, maar heeft u zelf wel eens geprobeerd verslag uit te brengen van een Japanse vergadering? Vanaf de basis wordt alles duidelijk uitgelegd. Vooraf heeft docent Mark Hector van Adviesgroep Voor Kantoorinnovatie al een mail gekregen met de onderwerpen waar de cursisten het meest mee te maken krijgen. Alle vragen gedurende de dag worden snel en duidelijk beantwoord. De klapper met woordenlijst is een handig hulpmiddel om op kantoor bij de hand te houden.

Stoerpraat

Belangrijke les van Hector: durf te vragen. Vaak blijkt volgens hem dan al dat ICT'ers geen idee hebben waar ze over praten. Vakjargon is namelijk een soort ‘stoerpraat'. Zeker in het begin is het een soort van aftasten hoeveel de ander weet. Hoe meer moeilijke woorden hoe beter. En u doet dan leuk mee, maar uw secretaresse is waarschijnlijk na de eerste zin de draad al helemaal kwijt. Dat geldt overigens ook voor alle andere aanwezige niet-ICT-managers. Schroomt u dus niet om uitleg te vragen. Enkele belangrijke woorden staan al uitgelegd in de ICT-gids. Wat te denken van Ping, PINO, MOPS of DVD-WORM? (klik hier door naar het volledige overzicht).

Omgang

De tweede dag helpt Frans van Elderen, directeur van Management Support, de aanwezige secretaresses verder op weg met de, zoals Hector het noemt, softere kant. Hierbij worden tips gegeven hoe men het beste kan omgaan met ICT collega's. Want ook dat blijkt, zoals eerder beschreven, lang niet altijd zo makkelijk te gaan. Vaak is het echter zo dat het hele aardige en behulpzame werknemers zijn, mits ze op de juiste manier worden benaderd. Het is dan ook nooit verkeerd om (met behulp van een cursus) te zorgen dat er een goede onderlinge werksfeer ontstaat.

Verder leren secretaresses zelfmanagement, timemanagement en assertiviteit en technieken om stress te lijf te gaan, en verbale en non-verbale technieken om effectief met analytici te communiceren. Aan het einde van de training ontvangen ze een deelnamecertificaat. 

Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.

Wilt u uw secretaresse opgeven voor zo'n cursus? Klik dan hier verder.

Of ga hier naar de ICT-gids 2009 om meer artikelen over het onderwerp te lezen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Sander van der Laan (ex-AH) nieuwe ceo Action

Sander van der Laan (ex-AH) nieuwe ceo Action

Een opvallende move in retailland: Action zwaait Ronald van der Mark uit en haalt Sander van der Laan (ex-Albert Heijn) binnen. Lees verder

5 gezondheidsrisico’s van overwerk

5 gezondheidsrisico’s van overwerk

Te lange werkuren maken leidt tot serieuze gezondheidsrisico’s. Dit zijn de 5 grootste gevaren. Lees verder

Zo zien vrouwen in techniek er dus uit

Zo zien vrouwen in techniek er dus uit

Eén advertentie met een aantrekkelijke softwareontwikkelaar triggerde een hele campagne over het beeld van vrouwen in de techniek. En de storm duurt nog voort. Lees verder

Concurrentie op hypotheekmarkt stijgt; Te weinig topvrouwen

Concurrentie op hypotheekmarkt stijgt; Te weinig topvrouwen

Plus: Steven Schuurman (Elastic) beste online ondernemer, Annemarie Jorritsma commissaris bij PwC en Apple doet moeilijk. Lees verder

Bob heeft ook een iPhone

Bob heeft ook een iPhone

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer stuurt zijn nieuwe iPhone hem naar Arnhem. Lees verder

Afdelingen 'service' en 'kwaliteit'? Hef ze onmiddellijk op

Afdelingen 'service' en 'kwaliteit'? Hef ze onmiddellijk op

Een 'serviceafdeling', of een 'afdeling kwaliteit'? Volstrekt overbodige bureaucratie, betoogt Bart Groothuis. Lees verder

4 manieren om als founder een manager te worden

4 manieren om als founder een manager te worden

Hoe maak je van een start-up een gerenommeerd, goedlopend bedrijf? Door meer manager te worden. 4 manieren die daarbij helpen. Lees verder

Strooizout, dat koop je in de zomer. Maar hoeveel is genoeg?

Strooizout, dat koop je in de zomer. Maar hoeveel is genoeg?

Rijkswaterstaat vult juist in de zomer de voorraad strooizout aan. Dat is praktischer én voordeliger. Maar hoeveel is genoeg? Lees verder

KLM-ceo waarschuwt voor ontslagronde; Volkswagen-ceo mag langer blijven

KLM-ceo waarschuwt voor ontslagronde; Volkswagen-ceo mag langer blijven

Plus: Hunkemöller praat met drie geïnteresseerden, bouwmarkt Bauhaus verovert Nederland en de Tesla Model X komt er aan. Lees verder

Alleen maar werken is slecht voor je werk

Alleen maar werken is slecht voor je werk

Een marathon is trainen én rust nemen voor herstel. Dat geldt ook voor werk: hard werken afwisselen met ontspanning. Pas dan ben je echt creatief. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X