Van idee tot markt

29 sep 2008  |   Thomas Braun  
Cursus

Theo Tempels had een geweldig idee: maak beschuit met een inkeping, dan vis je ‘m zonder te breken zó uit de verpakking. Bolletje had geen interesse, maar ging wel met zijn vinding aan de haal...

 

Het beschuitverhaal is een klassieker in uitvindersland. Veel managers bedenken de mooiste ideeën maar gaan er veel te ondoordacht mee om. "Dit is geen boevenstreek van de fabrikant, maar naïviteit van de bedenker", zegt Wouter Pijzel van de Nederlandse Orde van Uitvinders, die twaalf Willy Wortels in spe tijdens de cursus ‘Van idee tot markt' voor alle valkuilen waarschuwt. De uitvinder moet zijn idee eerst van allerlei octrooien voorzien. "Eén octrooi is geen octrooi, twee octrooien is een halve octrooi en drie octrooien is één octrooi", is zijn tegeltjeswijsheid. En als de uitvinder een fabrikant bezoekt, moet hij die eerst een geheimhoudingsverklaring laten teken. "Als je dat doet, laat hem dan niets lezen over het idee. Want dan zegt de fabrikant: ik teken niet, en gaat ie er vervolgens met je idee vandoor."

Eén van de cursisten is Sonja, die naar eigen zeggen een ‘fantastische huishoudelijke uitvinding' heeft gepatenteerd. "Ik wil niet ingewikkeld doen met royalty's, maar mijn patent zo snel mogelijk in één keer aan de grootste huishoudfabrikant verkopen. Voor een tonnetje of vijf." Pijzel: "Waarom ga je niet naar de op één na de grootste fabrikant? Die wil namelijk graag nummer 1 worden. Daar maak je veel meer kans dan bij de nummer 1, die er alles aan doet om nieuwe vindingen om zeep te helpen, zodat ie nummer 1 blíjft."

Als één ding duidelijk wordt tijdens de cursus, dan is het wel dat het heel ingewikkeld is om een uitvinding exclusief op de markt te krijgen. "Het traject van idee naar markt is een jungle", zegt gastspreekster Jojan van Zandwijk van het Octrooicentrum Nederland. "Je moet een soort Jane zijn die zich van liaan naar liaan slingert." En dan hebben we het nog niet eens over de factor geld. "Een octrooi is net zo sterk als je kapitaal groot is", zegt Pijzel. "Je moet om te beginnen zeker een paar duizend euro in je kontzak hebben. Je kunt ook geen glazenwasser worden als je geen ladder kunt betalen."

De cursus is één grote waarschuwing. Probeert de NOVU de Okki Trooys terug in hun hok te sturen? Nee, integendeel. De Orde probeert de cursisten juist de weg te wijzen hoe een uitvinding wél een succes kan worden. En dat dit wel degelijk mogelijk is kan Theo Tempels beamen. Hij won uiteindelijk toch de rechtszaak tegen Bolletje en elke keer als u een beschuitrol-met-inkeping afrekent, rinkelt bij hem de kassa...

Cursus Van idee tot markt
Waar
Utrecht
Organisator NOVU
Duur 1 dag
Web
www.novu.nl
Prijs
€ 60,-

Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.

Gerelateerde artikelen:


Meer over cursussen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Hoe Amerika’s eerste bierbrouwer ten onder ging - en hoe dat lot te voorkomen

Hoe Amerika’s eerste bierbrouwer ten onder ging - en hoe dat lot te voorkomen

Amerika’s eerste bierbrouwer kwam uit Nederland, maar hield het slechts iets meer dan 50 jaar vol. Hoe datzelfde lot te voorkomen? Lees verder

'City-banken mijden Zuidas'; Bart Smit verdwijnt uit winkelstraat

'City-banken mijden Zuidas'; Bart Smit verdwijnt uit winkelstraat

Plus: Stress kost Amerikaanse economie miljarden, 'Brexit' kost Branson miljoenen en vertrekbonus fiscus aan succes tenonder. Lees verder

Cees Schenk na de 'Brexit': succesvol leiderschap begint met empathie

Cees Schenk na de 'Brexit': succesvol leiderschap begint met empathie

De Brexit is voor vele leiders een wijze les hoe je verandering (niet) in goede banen leidt, aldus Cees Schenk. Lees verder

'Dieselgate' doet Volkswagen nu pas echt pijn

'Dieselgate' doet Volkswagen nu pas echt pijn

Volkswagen gaat voor het behoud van de Amerikaanse consument flink door het stof. Nu Europa nog. Lees verder

55 feitjes over Google die u nog niet wist

55 feitjes over Google die u nog niet wist

Google ontvangt jaarlijks 2,5 miljoen CV's van mensen die graag bij het techbedrijf uit Mountainview willen werken. En 54 andere feitjes... Lees verder

De 5 uitdagingen voor easyJet

De 5 uitdagingen voor easyJet

EasyJet heeft wel eens betere tijden gekend. We zetten de vijf uitdagingen van de low-cost vliegmaatschappij op een rij. Lees verder

Triodos-ceo Peter Blom: 'Betekenis gaat elke bonus te boven'

Triodos-ceo Peter Blom: 'Betekenis gaat elke bonus te boven'

Je baan inrichten op een manier die bij je past en die betekenis geeft. Dat is volgens Triodos Bank-ceo Peter Blom belangrijker dan welke bonus dan ook. Lees verder

Waarom er niet zoiets bestaat als 'een moeilijke klant'

Waarom er niet zoiets bestaat als 'een moeilijke klant'

Moeilijke klanten bestaan niet, zegt Philip van Kelst in een nieuw boek. Als wij ons maar beter leren gedragen als een kat, leeuw of hert. Lees verder

Deze Nederlander leidt de bekendste kinderstoel ter wereld

Deze Nederlander leidt de bekendste kinderstoel ter wereld

Om het wereldsucces van de Tripp Trapp-stoel verder uit te bouwen, zet ceo Anton van de Putte vol in op communities. Hoe doet hij dat? Lees verder

Financiële fondsen in de uitverkoop; Russen willen patat uit Zeeland

Financiële fondsen in de uitverkoop; Russen willen patat uit Zeeland

Plus: Poolse arbeiders nog steeds uitgebuit; Pensioenbelegger APG gaat samenwerkingsverband aan en millenials willen ontwikkeling én bevestiging Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X