Van idee tot markt

29 sep 2008  |   Thomas Braun  
Cursus

Theo Tempels had een geweldig idee: maak beschuit met een inkeping, dan vis je ‘m zonder te breken zó uit de verpakking. Bolletje had geen interesse, maar ging wel met zijn vinding aan de haal...

 

Het beschuitverhaal is een klassieker in uitvindersland. Veel managers bedenken de mooiste ideeën maar gaan er veel te ondoordacht mee om. "Dit is geen boevenstreek van de fabrikant, maar naïviteit van de bedenker", zegt Wouter Pijzel van de Nederlandse Orde van Uitvinders, die twaalf Willy Wortels in spe tijdens de cursus ‘Van idee tot markt' voor alle valkuilen waarschuwt. De uitvinder moet zijn idee eerst van allerlei octrooien voorzien. "Eén octrooi is geen octrooi, twee octrooien is een halve octrooi en drie octrooien is één octrooi", is zijn tegeltjeswijsheid. En als de uitvinder een fabrikant bezoekt, moet hij die eerst een geheimhoudingsverklaring laten teken. "Als je dat doet, laat hem dan niets lezen over het idee. Want dan zegt de fabrikant: ik teken niet, en gaat ie er vervolgens met je idee vandoor."

Eén van de cursisten is Sonja, die naar eigen zeggen een ‘fantastische huishoudelijke uitvinding' heeft gepatenteerd. "Ik wil niet ingewikkeld doen met royalty's, maar mijn patent zo snel mogelijk in één keer aan de grootste huishoudfabrikant verkopen. Voor een tonnetje of vijf." Pijzel: "Waarom ga je niet naar de op één na de grootste fabrikant? Die wil namelijk graag nummer 1 worden. Daar maak je veel meer kans dan bij de nummer 1, die er alles aan doet om nieuwe vindingen om zeep te helpen, zodat ie nummer 1 blíjft."

Als één ding duidelijk wordt tijdens de cursus, dan is het wel dat het heel ingewikkeld is om een uitvinding exclusief op de markt te krijgen. "Het traject van idee naar markt is een jungle", zegt gastspreekster Jojan van Zandwijk van het Octrooicentrum Nederland. "Je moet een soort Jane zijn die zich van liaan naar liaan slingert." En dan hebben we het nog niet eens over de factor geld. "Een octrooi is net zo sterk als je kapitaal groot is", zegt Pijzel. "Je moet om te beginnen zeker een paar duizend euro in je kontzak hebben. Je kunt ook geen glazenwasser worden als je geen ladder kunt betalen."

De cursus is één grote waarschuwing. Probeert de NOVU de Okki Trooys terug in hun hok te sturen? Nee, integendeel. De Orde probeert de cursisten juist de weg te wijzen hoe een uitvinding wél een succes kan worden. En dat dit wel degelijk mogelijk is kan Theo Tempels beamen. Hij won uiteindelijk toch de rechtszaak tegen Bolletje en elke keer als u een beschuitrol-met-inkeping afrekent, rinkelt bij hem de kassa...

Cursus Van idee tot markt
Waar
Utrecht
Organisator NOVU
Duur 1 dag
Web
www.novu.nl
Prijs
€ 60,-

Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
BMW-ceo Nederland: 'Ons humeur mag niet onze klantvriendelijkheid bepalen'

BMW-ceo Nederland: 'Ons humeur mag niet onze klantvriendelijkheid bepalen'

Het gaat goed met BMW. Het Duitse automerk behaalt al 5 jaar op rij recordwinsten. En dan nu ook nog eens #5 in de MT500. Lees verder

Vijf succesvolle manieren om aandacht te trekken

Vijf succesvolle manieren om aandacht te trekken

Wie de aandacht van zijn publiek grijpt én vasthoudt, heeft goud in handen. Vijf tips op een rijtje. Lees verder

Dominique Haijtema: Is een Chief Reputation Officer een goed idee?

Dominique Haijtema: Is een Chief Reputation Officer een goed idee?

Goed reputatiemanagement is essentieel voor je imago én voor je toekomst als bedrijf, vindt hoofdredacteur Dominique Haijtema. Lees verder

NXP verkoopt onderdeel aan Chinezen; Duitse Imtech-baas bekent fraude

NXP verkoopt onderdeel aan Chinezen; Duitse Imtech-baas bekent fraude

Plus: Letse leasemaatschappij maakt bezwaar tegen schulddeal Spyker, Argos Oil fuseert en ABP wordt kritischer. Lees verder

Bob pusht de verkeerde managementgoeroe

Bob pusht de verkeerde managementgoeroe

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer pusht Bob de verkeerde managementgoeroe. Lees verder

Managers kiezen Shell als bedrijf met beste reputatie

Managers kiezen Shell als bedrijf met beste reputatie

Shell is het beste bedrijf van Nederland, vindt de MT-lezer. Ook opvallend: lof voor BMW, Microsoft, KLM en Triodos. Lees verder

Dit zijn de 50 beste bedrijven van Nederland

Dit zijn de 50 beste bedrijven van Nederland

Volgens de Nederlandse managers hebben deze 50 bedrijven de beste reputatie. Lees verder

MT500: Dit zijn de winnaars per criterium

MT500: Dit zijn de winnaars per criterium

De respondenten van de MT500 is gevraagd naar hun oordeel over drie criteria. Dit zijn de toppers op die gebieden. Lees verder

MT500: Dit zijn de winnaars per sector

MT500: Dit zijn de winnaars per sector

Zoek hier uw eigen sector en kijk welke bedrijven door uw collega's als beste in de branche worden gezien. Lees verder

V&D praat weer over loonsverlaging; Shell winnaar van MT500

V&D praat weer over loonsverlaging; Shell winnaar van MT500

Plus: Nike genoemd in Fifa-schandaal, NAM moet kosten flink verlagen en Sony ziet toekomst voor Blu-ray. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X