Van idee tot markt

29 sep 2008  |   Thomas Braun  
Cursus

Theo Tempels had een geweldig idee: maak beschuit met een inkeping, dan vis je ‘m zonder te breken zó uit de verpakking. Bolletje had geen interesse, maar ging wel met zijn vinding aan de haal...

 

Het beschuitverhaal is een klassieker in uitvindersland. Veel managers bedenken de mooiste ideeën maar gaan er veel te ondoordacht mee om. "Dit is geen boevenstreek van de fabrikant, maar naïviteit van de bedenker", zegt Wouter Pijzel van de Nederlandse Orde van Uitvinders, die twaalf Willy Wortels in spe tijdens de cursus ‘Van idee tot markt' voor alle valkuilen waarschuwt. De uitvinder moet zijn idee eerst van allerlei octrooien voorzien. "Eén octrooi is geen octrooi, twee octrooien is een halve octrooi en drie octrooien is één octrooi", is zijn tegeltjeswijsheid. En als de uitvinder een fabrikant bezoekt, moet hij die eerst een geheimhoudingsverklaring laten teken. "Als je dat doet, laat hem dan niets lezen over het idee. Want dan zegt de fabrikant: ik teken niet, en gaat ie er vervolgens met je idee vandoor."

Eén van de cursisten is Sonja, die naar eigen zeggen een ‘fantastische huishoudelijke uitvinding' heeft gepatenteerd. "Ik wil niet ingewikkeld doen met royalty's, maar mijn patent zo snel mogelijk in één keer aan de grootste huishoudfabrikant verkopen. Voor een tonnetje of vijf." Pijzel: "Waarom ga je niet naar de op één na de grootste fabrikant? Die wil namelijk graag nummer 1 worden. Daar maak je veel meer kans dan bij de nummer 1, die er alles aan doet om nieuwe vindingen om zeep te helpen, zodat ie nummer 1 blíjft."

Als één ding duidelijk wordt tijdens de cursus, dan is het wel dat het heel ingewikkeld is om een uitvinding exclusief op de markt te krijgen. "Het traject van idee naar markt is een jungle", zegt gastspreekster Jojan van Zandwijk van het Octrooicentrum Nederland. "Je moet een soort Jane zijn die zich van liaan naar liaan slingert." En dan hebben we het nog niet eens over de factor geld. "Een octrooi is net zo sterk als je kapitaal groot is", zegt Pijzel. "Je moet om te beginnen zeker een paar duizend euro in je kontzak hebben. Je kunt ook geen glazenwasser worden als je geen ladder kunt betalen."

De cursus is één grote waarschuwing. Probeert de NOVU de Okki Trooys terug in hun hok te sturen? Nee, integendeel. De Orde probeert de cursisten juist de weg te wijzen hoe een uitvinding wél een succes kan worden. En dat dit wel degelijk mogelijk is kan Theo Tempels beamen. Hij won uiteindelijk toch de rechtszaak tegen Bolletje en elke keer als u een beschuitrol-met-inkeping afrekent, rinkelt bij hem de kassa...

Cursus Van idee tot markt
Waar
Utrecht
Organisator NOVU
Duur 1 dag
Web
www.novu.nl
Prijs
€ 60,-

Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Réne Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Réne Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Dit zijn de 11 belangrijkste leiderschapspatronen - en hun schaduwkant

Dit zijn de 11 belangrijkste leiderschapspatronen - en hun schaduwkant

In iedere manager schuilt een beetje Dr. Jekyll én Mr. Hyde. Wie deze schaduwkanten kent, kan ze productief maken. Lees verder

Blije medewerkers leveren geld op - waarom snappen veel bedrijven dat nog niet?

Blije medewerkers leveren geld op - waarom snappen veel bedrijven dat nog niet?

Blije medewerkers leiden aantoonbaar tot blijere klanten - en dus: betere omzet. Waarom tonen nog steeds zo weinig bedrijven dat ze dat snappen? Lees verder

6 apps en tools voor duurzaam ondernemen

6 apps en tools voor duurzaam ondernemen

Als maatschappelijk verantwoord ondernemer hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Veel handige online hulpmiddelen helpen je zo op weg. Lees verder

Waarom een deadline beter in december dan in januari ligt

Waarom een deadline beter in december dan in januari ligt

Als je wil dat een deadline gehaald wordt, kun je hem beter in december dan in januari leggen. Over het nut van denkbeeldige tijdmarkeringen. Lees verder

Tegenspraak bij de overheid: ‘70 procent van de energie is verspilling’

Tegenspraak bij de overheid: ‘70 procent van de energie is verspilling’

Zeventig procent van de energie is verspilling. Dat kwam eruit toen de medewerkers van Jeugdbescherming Amsterdam hun eigen werk analyseerden. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X