Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Uitblinkers Rik Dikken

Merkbouwers

Wie? In 1953 nam de familie Van Vliet installatiebedrijf Unica over van de oprichter. In de jaren daarna groeide het bedrijf uit tot een ­belangrijke cv-installateur in het oosten van het land. Halverwege de jaren ’80, toen Daan van Vliet het roer van zijn vader overnam, ­begon de echte expansie, bijvoorbeeld door overnames in het westen. Daar komt tegenwoordig zelfs zo’n 70 procent van de jaar­omzet (in totaal zo’n 300 miljoen euro) vandaan.

Waarom Best Managed Company? Rik Dikken, sinds 2007 algemeen directeur: “Wij bouwen al lang actief aan een merk, en dat in een markt – de bouw – die nog altijd heel traditioneel is. ­Marketing en verkoop, pro-actief concepten bedenken voor de klant, dat doen wij al jaren. Daarnaast hebben wij een jaar of 5 geleden ­gezegd dat wij de duurzaamste technische dienstverlener van Nederland willen zijn. Daar werken we consequent aan, met een netwerk van 19 vestigingen die daar allemaal op hun eigen manier invulling aan geven. Pas nog ­hebben we een duurzame wamte-koude-­installatie opgeleverd voor de Universiteit van Amsterdam. Daarvoor betalen zij ons 30 jaar een vast ­tarief. Kijk, dat is innovatie.”

Wat leren we daarvan? “Als je een heldere visie weet te combineren met het aanspreken van ondernemerschap bij je mensen, levert dat ­altijd mooie resultaten op. In onze vestiging in ­Bodegraven hebben jonge medewerkers ­bijvoorbeeld een heel nieuw concept uitgewerkt: E=mc2, om klanten in vijf stappen te helpen bij het verlagen van hun energie­rekening. Met dat soort initiatieven behouden wij onze koppositie.”

De Best Managed Companies is een initiatief van Deloitte, i.s.m. Nyenrode, Kamer van Koophandel, VNO-NCW en MT. Meer info: bmc.mt.nl