Uitblinker - Haasnoot Bruggen BV

23 sep 2010  |   Pierre de Winter  

Bruggenbouwer
 

Wie? Haasnoot Bruggen BV, trotse eigenaars van de enige fabriekshal in Nederland die volledig aan het bouwen van bruggen is ­gewijd. Het aannemingsbedrijf, in 1962 door Gijs Haasnoot opgericht, is zich in de loop der tijd steeds meer in bruggenbouw gaan specialiseren. Haasnoot assembleert in de Rijnsburgse hal, geopend in 2004, complete bruggen, iets wat misschien nergens anders ter wereld gebeurt. In 2000 introduceerde Haasnoot composiet ­materialen; een ­vernieuwing die ondertussen ook is doorgedrongen buiten de bruggenbouw. Het bedrijf bouwt de bruggen met zo’n 45 medewerkers.

Waarom Best Managed Company? Adjunct-­directeur Arjan Bakker: “We kunnen het ­hebben over ons personeels-of ict-beleid, maar uiteindelijk zit onze grote kracht, denk ik, in onze servicegerichte cultuur. Dat is een werk­houding die onze mensen vanaf het ­eerste contact met de klant inbrengen, die hoort bij dit familiebedrijf. We waarborgen die ­cultuur niet alleen door een goede ­selectie bij de poort, maar ook door te ­investeren in ­momenten waarop we onze successen samen met onze mensen kunnen vieren. Zo gaan we één keer in de vijf jaar met iedereen naar het buitenland.”

Wat leren we daarvan? “Alles draait om samenwerking, zowel intern, met collega’s, als ­extern, met de klant. En daarom moet je als één grote familie met elkaar omgaan. Als ik soms zie hoe mensen het bij andere bedrijven niet naar hun zin kunnen hebben, of dat er niet naar ze geluisterd wordt… Onze mensen kunnen alles zeggen, als directie luisteren we daar altijd naar. Een tweede punt dat ­volgens mij belangrijk is, is kwaliteit. Juist nu de markt slecht is, is het zaak daaraan geen ­enkele concessie te doen. Onze bruggen ­maken we altijd zo dat ze over 5 of 10 jaar ook nog perfect zijn. Want uiteindelijk overleeft kwaliteit.” (PdW)

Best Managed Companies is een initiatief van Deloitte, in samenwerking met Kamer van Koophandel, VNO-NCW, TiasNimbas en MT. Meer info: bmc.mt.nl

>> Dit artikel komt uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online <<

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Réne Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Réne Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Dit zijn de 11 belangrijkste leiderschapspatronen - en hun schaduwkant

Dit zijn de 11 belangrijkste leiderschapspatronen - en hun schaduwkant

In iedere manager schuilt een beetje Dr. Jekyll én Mr. Hyde. Wie deze schaduwkanten kent, kan ze productief maken. Lees verder

Blije medewerkers leveren geld op - waarom snappen veel bedrijven dat nog niet?

Blije medewerkers leveren geld op - waarom snappen veel bedrijven dat nog niet?

Blije medewerkers leiden aantoonbaar tot blijere klanten - en dus: betere omzet. Waarom tonen nog steeds zo weinig bedrijven dat ze dat snappen? Lees verder

6 apps en tools voor duurzaam ondernemen

6 apps en tools voor duurzaam ondernemen

Als maatschappelijk verantwoord ondernemer hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Veel handige online hulpmiddelen helpen je zo op weg. Lees verder

Waarom een deadline beter in december dan in januari ligt

Waarom een deadline beter in december dan in januari ligt

Als je wil dat een deadline gehaald wordt, kun je hem beter in december dan in januari leggen. Over het nut van denkbeeldige tijdmarkeringen. Lees verder

Tegenspraak bij de overheid: ‘70 procent van de energie is verspilling’

Tegenspraak bij de overheid: ‘70 procent van de energie is verspilling’

Zeventig procent van de energie is verspilling. Dat kwam eruit toen de medewerkers van Jeugdbescherming Amsterdam hun eigen werk analyseerden. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X