Scenarioplanning

17 feb 2010  |   Paul Pietersma, Marcel van Assen, Gerben van den Berg  
ManagementModellen kaft

Scenarioplanning stelt vragen over de toekomst.

 

Het is een middel om de strategie af te zetten tegen een aantal structureel nogal afwijkende, maar net zo plausibele toekomstmodellen van de wereld. Scenario’s bieden een context waarbinnen managers kunnen beslissen. Door een scala aan mogelijke werelden te overwegen zullen beslissers beter geïnformeerd zijn, terwijl intenties op basis van die kennis een grotere kans van slagen hebben. Scenario-exercities zijn gebaseerd op de principes van transparantie en diversiteit, die proberen betekenis te geven aan de ontwikkeling van belangrijke marktkrachten in de toekomst.

Ga naar het modellenoverzicht om alle managementmodellen te bekijken.

Bron: Berenschot

>> Bestel het boek online Het groot managementmodellenboek <<

Gerelateerde downloads:
model_scenarioplanning.pdf

Gerelateerde artikelen:


Meer over modellen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wat kun je doen tegen teams met Dr. Jekyll & Mr. Hyde-gedrag?

Wat kun je doen tegen teams met Dr. Jekyll & Mr. Hyde-gedrag?

Sommige volwassen teams verworden ineens tot kinderlijke, sterk emotionele groepen. Hoe kan dat toch? Lees verder

Hoe geef je leiding aan het ‘nieuwe’ salesteam?

Hoe geef je leiding aan het ‘nieuwe’ salesteam?

Relaties fêteren, een maandelijkse bonus en grote cadeaus voor wie de hoogste jaaromzet haalt. Het kon niet op. Kon, want tegenwoordig werkt deze motivator nog zelden. Hoe geef je dan wel leiding aan een salesteam? Lees verder

D-day voor V&D; Japanse interesse in Grolsch en Heineken doet goede zaken

D-day voor V&D; Japanse interesse in Grolsch en Heineken doet goede zaken

Plus: Willem Vermeend gaat fintech verder helpen, en Unilever schrapt Nederlandse IT-banen. Lees verder

'Een goede verkoper kan stront verkopen', leerde Kristel Groenenboom

'Een goede verkoper kan stront verkopen', leerde Kristel Groenenboom

Sales is lef hebben, heeft Kristel Groenenboom in de loop der tijd ontdekt. En dus ook nee durven zeggen. Lees verder

Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Meer regelgeving helpt zelden tegen vertrouwensverlies. Maar wat dan wel? Deze 13 gedragingen bieden uitkomst. Lees verder

5 missers die je managementpositie ondermijnen

5 missers die je managementpositie ondermijnen

Het vertrouwen in het management wordt snel minder als ze zelf niet het goede voorbeeld geven. 5 veelvoorkomende missers. Lees verder

Zo gaat jouw idee van mond tot mond: 6 tips

Zo gaat jouw idee van mond tot mond: 6 tips

Hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal 'viraal' gaat op de sociale media? 6 tips van marketing professor Jonah Berger. Lees verder

Paradigit failliet; rode cijfers Sanoma en Pharrell krijgt belang in G-Star

Paradigit failliet; rode cijfers Sanoma en Pharrell krijgt belang in G-Star

Plus: Coca-Cola, Disney en Vestas zien winstgroei en een trouwjurk van de Zeeman. Lees verder

Efficiënte organisaties zijn niet meer 'toekomstproof'

Efficiënte organisaties zijn niet meer 'toekomstproof'

Je kunt beter slim experimenteren dan zo hard en efficiënt mogelijk te werken, aldus Mark Meerbeek van Microsoft en Lucas Wensing van StartReady. Lees verder

Waarom een zoektocht naar continu geluk ons overspannen maakt

Waarom een zoektocht naar continu geluk ons overspannen maakt

Overal waar 'te' voor staat, is niet goed. Dus te veel positieve opwinding ook, aldus Cees Schenk. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X