Scenarioplanning

17 feb 2010  |   Paul Pietersma, Marcel van Assen, Gerben van den Berg  
ManagementModellen kaft

Scenarioplanning stelt vragen over de toekomst.

 

Het is een middel om de strategie af te zetten tegen een aantal structureel nogal afwijkende, maar net zo plausibele toekomstmodellen van de wereld. Scenario’s bieden een context waarbinnen managers kunnen beslissen. Door een scala aan mogelijke werelden te overwegen zullen beslissers beter geïnformeerd zijn, terwijl intenties op basis van die kennis een grotere kans van slagen hebben. Scenario-exercities zijn gebaseerd op de principes van transparantie en diversiteit, die proberen betekenis te geven aan de ontwikkeling van belangrijke marktkrachten in de toekomst.

Ga naar het modellenoverzicht om alle managementmodellen te bekijken.

Bron: Berenschot

>> Bestel het boek online Het groot managementmodellenboek <<

Gerelateerde downloads:
model_scenarioplanning.pdf

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De nieuwe robot leert steeds beter samenwerken met de mens

De nieuwe robot leert steeds beter samenwerken met de mens

De nieuwe generatie robots is niet alleen slimmer en preciezer, maar kan ook beter samenwerken met de mens. Lees verder

Deze man adviseert Japanse topmannen - en groeit zelf héél langzaam

Deze man adviseert Japanse topmannen - en groeit zelf héél langzaam

Deze 77-jarige fabrieksdirecteur uit een Japans bergstadje geldt als managementgoeroe voor het machtige Toyota.   Lees verder

Vijf disruptieve manieren om V&D te redden

Vijf disruptieve manieren om V&D te redden

V&D kan overleven als het durft. Vijf disruptieve suggesties om het warenhuis te redden. Lees verder

‘Bijltjesdag voor personeel V&D’, ‘Ryanair gaat vliegen vanaf Schiphol’

‘Bijltjesdag voor personeel V&D’, ‘Ryanair gaat vliegen vanaf Schiphol’

Plus: Toshiba stelt jaarcijfers weer uit, Geen AutoRAI in 2017 Lees verder

Gezond(er) bedrijf worden? Pak dan op tijd de subsidie

Gezond(er) bedrijf worden? Pak dan op tijd de subsidie

Wie een goed plan bedenkt om zijn mensen duurzaam inzetbaar te houden, kan daar zo de helft van gesubsidieerd krijgen. Lees verder

De 4 pilaren van vertrouwen

De 4 pilaren van vertrouwen

Vertrouwen is een tempel gebouwd op betrokkenheid, duidelijkheid, kwetsbaarheid en openheid. Gedeeld leiderschap is één van de redenen waarom we meer moeten vertrouwen. Maar hoe laat je de veiligheid van controle en regels los? 4 tips. Lees verder

Weg met het cliché, managers moeten weer zelf nadenken

Weg met het cliché, managers moeten weer zelf nadenken

Clichés in organisaties zorgen ervoor dat managers niet langer in hun eigen denken geloven. Stop er dus mee, zegt Luc Peters. Lees verder

'Feestbegroting op komst'; gaat YouTube achter betaalmuur?

'Feestbegroting op komst'; gaat YouTube achter betaalmuur?

Plus: Obama achter Shell in Noordpool, een te perfecte Tesla, en Blendle naar Duitsland. Lees verder

Imitatie is geen innovatie

Imitatie is geen innovatie

Echte innovatie komt uit een organisatie zelf. Je moet die innovatieve mentaliteit wel ontdekken. Maar ga vooral niet imiteren. Lees verder

Zes doorslaggevende redenen om uw innovatie te beschermen

Zes doorslaggevende redenen om uw innovatie te beschermen

Te weinig Nederlandse bedrijven beseffen hoe belangrijk bescherming van hun intellectueel eigendom is. Zes doorslaggevende redenen om octrooi te nemen. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X