Ga het gesprek aan met uw klant

02 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
BoekenConversationcompany

Converseren met de klant; via sociale media is het tegenwoordig kinderlijk eenvoudig. Toch slagen de meeste bedrijven er nog niet in hun conversatiepotentieel ten volle te benutten. Voor hen schreef marketingexpert Steven van Belleghem 'De Conversation Company'.

Van Belleghem mag een expert genoemd worden als het gaat om marketing in de nieuwe tijd. Eerder schreef hij 'De Conversation Manager'. Hij is partner bij marketingbureau InSites dat een waslijst van grote namen als klant heeft waaronder Unilever, Danone en Heineken om er een paar te noemen.

Van Belleghem stelt dat bedrijven de interactie met de klant aan moeten gaan. Die klant is namelijk goud waard. Niet alleen als afnemer van producten en bron van omzet, maar ook en juist als marketeer en cocreator. 'Breng de klant de boardroom in', is een gevleugelde uitspraak die regelmatig terugkeert in het boek.

Cultuur is alles

Het begint volgens de schrijver wel allemaal bij de bedrijfscultuur. Deze is belangrijker dan de strategie, krijgt de lezer ingepeperd. Pas als de medewerkers de cultuur omarmen zijn zij in staat effectief het gesprek aan te gaan met de klant. De keerzijde is dat medewerkers die niet goed in de cultuur passen beter elders emplooi kunnen zoeken. Dit geldt al voor iemand die het niet heeft over 'wij' als hij spreekt over de onderneming.

Dit roept wel de vraag op of zo de broodnodige scepsis en het tegendraadse denken, waarvan iedereen altijd stelt dat het nodig is om een organisatie scherp te houden, niet verloren gaan. Van Belleghem wil toch niet echt beweren dat culturele homogeniteit en groupthink een onderneming tot bloei gaan brengen?

Sprekende voorbeelden

Van Belleghem verklaart zich een fervent tegenstander van het checklist-denken: 'als we maar op Facebook en Twitter zitten zijn we goed bezig'. Dit werkt niet. Als je een conversation company wil worden, zul je veel meer moeten doen. Maar zelf grossiert de auteur in opsommingen en lijstjes. Waarschijnlijk is het goed bedoeld, maar het doet wel af aan de leesbaarheid. Gelukkig maken de vele voorbeelden van bedrijven die het begrepen hebben veel goed.

GERECENSEERD:
De Conversation Company
Steven van Belleghem
(Van Duuren Management, 252 pagina’s)

Old Spice, Heineken, Intel, fietsenmaker Van Hoof, het zijn stuk voor stuk bedrijven die de cultuur op orde hebben en succesvol het gesprek aangaan met de klant. Voor Neerlands trots in de lucht, KLM, zijn zelfs drie pagina's gereserveerd. Ook wel een voorbeeld van goede ouderwetse pr: de luchtvaartmaatschappij laat namelijk niet na zijn 'spectaculaire successen' in de social media breed uit te venten in de oude media. Maar goed, een effectieve conversatiecampagne is ook breed natuurlijk. Hier toont Van Belleghem min of meer onbewust zijn eigen gelijk aan.

Best Buy ongelukkig voorbeeld

Enigszins pijnlijk is dat de marketingexpert ook het Amerikaanse Best Buy aanhaalt als een van zijn schoolvoorbeelden. Forbes veegde begin dit jaar namelijk de vloer aan met de klantonvriendelijkheid van de elektronicaretailer. Het stuk maakte een hoop los. Bijna 3 miljoen mensen lazen het en het werd op grote schaal gedeeld en besproken via social media. De ceo van Best Buy voelde zich uiteindelijk geroepen te reageren. Best Buy was dus echt even een conversation company, maar waarschijnlijk niet zoals Van Belleghem het bedoeld heeft.

Fair enough, het is maar een van de vele voorbeelden. Van Belleghem heeft door de bank genomen een boek geschreven dat best een goede leidraad biedt voor wie lessen wil trekken uit hoe de best in class op de social media te werk gaan. De lijstjes en bullets slaan we gewoon over.

Eerdere boekrecensies:

Gerelateerde artikelen:


Meer over boeken:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob de manager en het broeikaseffect

Bob de manager en het broeikaseffect

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Hij belandt nu in een acute olie-crisis. Lees verder

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Chinese zaken: WeChat opent alle deuren in China

Wie zaken wil doen in China kan niet terugvallen op oude gewoontes. De grootste markt ter wereld heeft eigen gebruiken en gewoontes. Lees verder

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Snelle groei Dropbox zit hem vooral in het ‘virale’ deeleffect

Het zakelijk gebruik van Dropbox groeit hard, ook in Nederland. Dat komt door vooral de enorme 'deelfactor'. Lees verder

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

'Seksaffaire' op het werk? Deze 4 topmannen moesten het veld ruimen

Darren Huston, ceo van Booking.com én moederbedrijf Priceline.com, moest wegens een relatie met een collega per direct opstappen. Een overzichtje. Lees verder

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Is de start-up cultuur de bedrijfscultuur van de toekomst?

Ongelimiteerde vakantiedagen, hackathons, een maand met je team op Bali wonen, zelf je salaris bepalen, een jaar op reis terwijl je op afstand werkt…. je collega’s die overal ter wereld wonen en werken…. Lees verder

Waarde creëren met big data

Waarde creëren met big data

De grootste uitdaging van big data is niet het vinden van voldoende informatie. Het gaat vooral om wat u met die informatie doet. Lees verder

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Apotheker Fagron te duur voor geplande overname - Deutsche Bank krijgt minder grote klap dan gevreesd

Plus: Rabobank sluit deal met crowdfunders, overname in filmanimatieland en Volkswagen krijgt harde klappen na sjoemelsoftware-schandaal. Lees verder

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring overweegt een loopbaan in de maakindustrie

Bas Haring is toe aan een loopbaan in de maakindustrie. Als cv-installateur, de komende 16 jaar. Lees verder

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Door de digitalisering moet de sales omdraaien

Wil je bedrijf succesvol blijven tijdens de digitalisering dan moet het verkoopproces uitbreiden naar alle klantinteracties en wordt dan verkoop- een koopproces. Lees verder

Facebook verdubbelt winst; Arianne Huffington in bestuur Uber

Facebook verdubbelt winst; Arianne Huffington in bestuur Uber

Plus: Betaalbedrijf PayPal overtreft verwachtingen, daar waar Apple teleurstelt.  Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X