Ga het gesprek aan met uw klant

02 mrt 2012  |   Djaja Ottenhof  
BoekenConversationcompany

Converseren met de klant; via sociale media is het tegenwoordig kinderlijk eenvoudig. Toch slagen de meeste bedrijven er nog niet in hun conversatiepotentieel ten volle te benutten. Voor hen schreef marketingexpert Steven van Belleghem 'De Conversation Company'.

Van Belleghem mag een expert genoemd worden als het gaat om marketing in de nieuwe tijd. Eerder schreef hij 'De Conversation Manager'. Hij is partner bij marketingbureau InSites dat een waslijst van grote namen als klant heeft waaronder Unilever, Danone en Heineken om er een paar te noemen.

Van Belleghem stelt dat bedrijven de interactie met de klant aan moeten gaan. Die klant is namelijk goud waard. Niet alleen als afnemer van producten en bron van omzet, maar ook en juist als marketeer en cocreator. 'Breng de klant de boardroom in', is een gevleugelde uitspraak die regelmatig terugkeert in het boek.

Cultuur is alles

Het begint volgens de schrijver wel allemaal bij de bedrijfscultuur. Deze is belangrijker dan de strategie, krijgt de lezer ingepeperd. Pas als de medewerkers de cultuur omarmen zijn zij in staat effectief het gesprek aan te gaan met de klant. De keerzijde is dat medewerkers die niet goed in de cultuur passen beter elders emplooi kunnen zoeken. Dit geldt al voor iemand die het niet heeft over 'wij' als hij spreekt over de onderneming.

Dit roept wel de vraag op of zo de broodnodige scepsis en het tegendraadse denken, waarvan iedereen altijd stelt dat het nodig is om een organisatie scherp te houden, niet verloren gaan. Van Belleghem wil toch niet echt beweren dat culturele homogeniteit en groupthink een onderneming tot bloei gaan brengen?

Sprekende voorbeelden

Van Belleghem verklaart zich een fervent tegenstander van het checklist-denken: 'als we maar op Facebook en Twitter zitten zijn we goed bezig'. Dit werkt niet. Als je een conversation company wil worden, zul je veel meer moeten doen. Maar zelf grossiert de auteur in opsommingen en lijstjes. Waarschijnlijk is het goed bedoeld, maar het doet wel af aan de leesbaarheid. Gelukkig maken de vele voorbeelden van bedrijven die het begrepen hebben veel goed.

GERECENSEERD:
De Conversation Company
Steven van Belleghem
(Van Duuren Management, 252 pagina’s)

Old Spice, Heineken, Intel, fietsenmaker Van Hoof, het zijn stuk voor stuk bedrijven die de cultuur op orde hebben en succesvol het gesprek aangaan met de klant. Voor Neerlands trots in de lucht, KLM, zijn zelfs drie pagina's gereserveerd. Ook wel een voorbeeld van goede ouderwetse pr: de luchtvaartmaatschappij laat namelijk niet na zijn 'spectaculaire successen' in de social media breed uit te venten in de oude media. Maar goed, een effectieve conversatiecampagne is ook breed natuurlijk. Hier toont Van Belleghem min of meer onbewust zijn eigen gelijk aan.

Best Buy ongelukkig voorbeeld

Enigszins pijnlijk is dat de marketingexpert ook het Amerikaanse Best Buy aanhaalt als een van zijn schoolvoorbeelden. Forbes veegde begin dit jaar namelijk de vloer aan met de klantonvriendelijkheid van de elektronicaretailer. Het stuk maakte een hoop los. Bijna 3 miljoen mensen lazen het en het werd op grote schaal gedeeld en besproken via social media. De ceo van Best Buy voelde zich uiteindelijk geroepen te reageren. Best Buy was dus echt even een conversation company, maar waarschijnlijk niet zoals Van Belleghem het bedoeld heeft.

Fair enough, het is maar een van de vele voorbeelden. Van Belleghem heeft door de bank genomen een boek geschreven dat best een goede leidraad biedt voor wie lessen wil trekken uit hoe de best in class op de social media te werk gaan. De lijstjes en bullets slaan we gewoon over.

Eerdere boekrecensies:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
8 non-verbale manieren om een doorbraak te forceren

8 non-verbale manieren om een doorbraak te forceren

Ken je dat gevoel? Dat je bio-systeem op slot gaat en er even niks zinnigs meer uit je komt? Hier zijn 8 manieren om je geest te verruimen en je zelfvertrouwen te doen groeien. Lees verder

Hoe AFA Dispensing de drijfgassen uit je deodorant haalt

Hoe AFA Dispensing de drijfgassen uit je deodorant haalt

Binnenkort presenteert MT de Maakindustrie100 van 2015. Tot die tijd toppers uit de lijst. Vandaag: sprayerproducent AFA uit Helmond. Lees verder

Deze 5 bedrijven weten baby-innovaties groot te maken

Deze 5 bedrijven weten baby-innovaties groot te maken

Innovatie creëren in een bestaande omgeving? Het is mogelijk, dankzij corporate venturing. 5 recente voorbeelden. Lees verder

Hoe bij Knab het bonusbeleid een spelletje werd

Hoe bij Knab het bonusbeleid een spelletje werd

Over bankiers en bonussen is altijd wat te doen. Bij Knab doen ze het anders dan bij andere banken: daar maken ze er een game van. Lees verder

Ploumen: 'geen chloorkip bij TTIP'; Ex-topman IMF gearresteerd voor witwassen

Ploumen: 'geen chloorkip bij TTIP'; Ex-topman IMF gearresteerd voor witwassen

Plus: Britse verkiezingen zorgen voor verkoopgolf obligaties Lees verder

Bob vindt de tijd voor een goed coachingsgesprek - met lunch, dat wel

Bob vindt de tijd voor een goed coachingsgesprek - met lunch, dat wel

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer vindt hij ineens tijd om zich te laten coachen. Lees verder

Livestreamen via Meerkat en Periscope, mag dat zomaar?

Livestreamen via Meerkat en Periscope, mag dat zomaar?

Via Periscope streamden Twitteraars massaal de nieuwste aflevering van Game of Thrones. HBO boos. Maar heeft de betaalzender ook een zaak tegen Periscope? Lees verder

Deze Haarlemse platenfabriek draait weer op volle toeren

Deze Haarlemse platenfabriek draait weer op volle toeren

In Haarlem staat de grootste vinylperserij van Europa. De 'ouderwetse' lp-fabriek boekte vorig jaar 50 procent groei. Hoe flikten ze dat? Lees verder

'Vertellen hoe het moet, dat is inwerken dus níet'

'Vertellen hoe het moet, dat is inwerken dus níet'

De eerste 90 dagen bepalen of een leider succesvol wordt of niet. Verwachtingen managen is de crux, zegt Ardiënne Verhoeven. Lees verder

Topman voorziet einde Fugro bij overname; SBM-bestuur behoudt vertrouwen RvC

Topman voorziet einde Fugro bij overname; SBM-bestuur behoudt vertrouwen RvC

Plus: Nutreco krijgt nieuwe financiële topman, 'KLM beëindigt onderzoek dividendbeleid met schikking'. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X