Je laten adviseren kun je leren

28 jan 2011  |   Peter van Lonkhuyzen   
Leren adviseren - de caluwe en reitsma

De relatie van consultants met hun opdrachtgever is vaak minder professioneel dan gewenst. In het boek ‘Leren adviseren’ wordt gepleit voor meer vakmanschap.

 

Wat ik schrijf geldt natuurlijk niet voor u. Maar er zijn bedrijven (nogal veel bedrijven, is onze ervaring) waar de adviseur er ´ineens´ is. Er speelde een kwestie; de kosten waren te hoog, het merk moest worden gerestaureerd – en iemand van de directie wist wel iemand die daar Boekrecensie:
Leren adviseren, Het belang van echt vakmanschap
Léon de Caluwé, Elsbeth Reitsma
Mediawerf, 224 pagina's
verstand van had. Een oud studievriendje, inmiddels consultant bij een gerenommeerde firma. Hij of zij kwam binnen, er werd informeel gepraat, en ineens bleek het bedrijf verwikkeld in een langdurig (en duur) adviestraject.

Het geldt niet voor u; bij u gaat dat niet zo. Bij andere bedrijven. Maar het komt voor.

Er is niets mis met consultants, integendeel, onder veel omstandigheden hebben zij hun grote waarde bewezen. Maar de relatie van de adviseurs met hun opdrachtgevers is lang niet altijd professioneel. De verwachtingen zijn vooraf niet altijd duidelijk. Opdrachtgevers weten lang niet altijd wat er in de adviesmarkt ‘te halen’ is en halen daarom soms de verkeerde mensen in huis. Er wordt te weinig gestuurd op resultaat. Plus – een hardnekkig probleem – de consultant weet zich betaald door de klant die hij moet adviseren en geeft uit ‘aardigheid’ te soft en vriendelijk advies. Een consultant moet zijn opdrachtgever met zijn advies echt pijn kunnen doen, maar niet alle consultants durven dat.

‘Leren adviseren’ van Léon de Caluwé en Elsbeth Reitsma (al eind 2010 verschenen) is een bijzonder boek omdat het een van de eerste boeken is waarin geprobeerd wordt deze relatie te verbeteren. Het boek gaat in op het werk van adviseurs, wat klanten verwachten en hoe de kwaliteit van het advieswerk kan worden ingeschat. Daarnaast heeft het tips aan consultants voor de professionalisering van hun werk. Het biedt stof waarmee de keuze voor een consultant en beoordeling van hun bijdrage kan worden ondersteund.

Het boek is gebaseerd op een wetenschappelijke studie. Daarmee is het stevig onderbouwd, maar het doet af aan de leesbaarheid. Het staat vol definities, tabellen en stroomschema’s – het lijkt warempel wel geschreven door consultants. Dat is dan ook zo, De Caluwé en Reitsma werken respectievelijk bij Twynstra Gudde en C3.

Dit onderwerp verdient een ander boek, een boek waarin de verschillende adviesdiensten die op de markt te vinden zijn uitputtend worden beschreven en waarin soms moeizame relatie van adviseur en opdrachtgevers, aan de hand van veel praktijkvoorbeelden, wordt uitgediept. En dat vanuit het oogpunt van de klant/opdrachtgever. Vrijwel elk boek dat geschreven is over de relaties met adviseurs (en ze zijn op de vingers van één hand te tellen) is geschreven door een consultant. Geen gewenste situatie.


 

 

 

 


Bestel dit boek online


>> MT neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep: Eerdere recensies.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 wetenschappelijke redenen voor mindfulness op de werkvloer

5 wetenschappelijke redenen voor mindfulness op de werkvloer

Mindfulness helpt om stress te verminderen, bewijst wetenschappelijk onderzoek. Vijf redenen voor mindfulness op de werkvloer. Lees verder

Als robots bij mij zouden solliciteren, zou ik ze dan aannemen?

Als robots bij mij zouden solliciteren, zou ik ze dan aannemen?

Als robots net zo slim worden als mensen, zouden ze dan nog wel voor ons willen werken? Over de gevaren van singularity. Lees verder

DS Tags: de wereld veroveren met een elektronisch bagagelabel

DS Tags: de wereld veroveren met een elektronisch bagagelabel

Erik Harkes bedacht al in 2002 dé oplossing voor paperless travel. Maar de techniek werkte niet mee. ‘Nu is het zover: 2016 wordt ons jaar.’ Lees verder

 ‘ABN krijgt beschermconstructie bij beursgang’, VEB tegen Ahold: geef duidelijkheid over fusieplannen

‘ABN krijgt beschermconstructie bij beursgang’, VEB tegen Ahold: geef duidelijkheid over fusieplannen

Plus: ‘Uber in gesprek met banken over financiering’, Franse staat vergroot invloed bij Air France-KLM Lees verder

Dit zijn Europa's meest duurzame projecten, en hier zitten ze

Dit zijn Europa's meest duurzame projecten, en hier zitten ze

Op steeds meer plekken in Europa zijn voorbeelden te vinden van de 'circulaire economie'. Hier zitten de 5 meest inspirerende. Lees verder

Bob gaat op survival in Schotland

Bob gaat op survival in Schotland

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer gaat Bob op survival in Schotland. Lees verder

Robots bepalen de toekomst niet, dat doen we zelf

Robots bepalen de toekomst niet, dat doen we zelf

De robots komen. De robots komen en ze pikken onze banen in. Maar angst is niet nodig: de toekomst bepalen we nog steeds zelf. Lees verder

Moeten werkgevers bang zijn voor de komst van Glassdoor?

Moeten werkgevers bang zijn voor de komst van Glassdoor?

Nederlandse werkgevers kunnen hun borst natmaken: Glassdoor, waar iedereen zijn (ex-)baas kan beoordelen, is nu ook hier actief. Lees verder

Lokale Rabo's leveren macht in; stress neemt toe en cfo HEMA vertrekt

Lokale Rabo's leveren macht in; stress neemt toe en cfo HEMA vertrekt

Plus:  miljardenboete grootbanken, mogelijk belasting op crowdfunden en Spotify wil ook video en eigen content bieden. Lees verder

Hoe slim is je stem?

Hoe slim is je stem?

De stem is een cruciale factor bij het bepalen hoe we overkomen. Onze stem maakt ons slimmer; daarom lijken we op papier dommer. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X