Je laten adviseren kun je leren

28 jan 2011  |   Peter van Lonkhuyzen   
Leren adviseren - de caluwe en reitsma

De relatie van consultants met hun opdrachtgever is vaak minder professioneel dan gewenst. In het boek ‘Leren adviseren’ wordt gepleit voor meer vakmanschap.

 

Wat ik schrijf geldt natuurlijk niet voor u. Maar er zijn bedrijven (nogal veel bedrijven, is onze ervaring) waar de adviseur er ´ineens´ is. Er speelde een kwestie; de kosten waren te hoog, het merk moest worden gerestaureerd – en iemand van de directie wist wel iemand die daar Boekrecensie:
Leren adviseren, Het belang van echt vakmanschap
Léon de Caluwé, Elsbeth Reitsma
Mediawerf, 224 pagina's
verstand van had. Een oud studievriendje, inmiddels consultant bij een gerenommeerde firma. Hij of zij kwam binnen, er werd informeel gepraat, en ineens bleek het bedrijf verwikkeld in een langdurig (en duur) adviestraject.

Het geldt niet voor u; bij u gaat dat niet zo. Bij andere bedrijven. Maar het komt voor.

Er is niets mis met consultants, integendeel, onder veel omstandigheden hebben zij hun grote waarde bewezen. Maar de relatie van de adviseurs met hun opdrachtgevers is lang niet altijd professioneel. De verwachtingen zijn vooraf niet altijd duidelijk. Opdrachtgevers weten lang niet altijd wat er in de adviesmarkt ‘te halen’ is en halen daarom soms de verkeerde mensen in huis. Er wordt te weinig gestuurd op resultaat. Plus – een hardnekkig probleem – de consultant weet zich betaald door de klant die hij moet adviseren en geeft uit ‘aardigheid’ te soft en vriendelijk advies. Een consultant moet zijn opdrachtgever met zijn advies echt pijn kunnen doen, maar niet alle consultants durven dat.

‘Leren adviseren’ van Léon de Caluwé en Elsbeth Reitsma (al eind 2010 verschenen) is een bijzonder boek omdat het een van de eerste boeken is waarin geprobeerd wordt deze relatie te verbeteren. Het boek gaat in op het werk van adviseurs, wat klanten verwachten en hoe de kwaliteit van het advieswerk kan worden ingeschat. Daarnaast heeft het tips aan consultants voor de professionalisering van hun werk. Het biedt stof waarmee de keuze voor een consultant en beoordeling van hun bijdrage kan worden ondersteund.

Het boek is gebaseerd op een wetenschappelijke studie. Daarmee is het stevig onderbouwd, maar het doet af aan de leesbaarheid. Het staat vol definities, tabellen en stroomschema’s – het lijkt warempel wel geschreven door consultants. Dat is dan ook zo, De Caluwé en Reitsma werken respectievelijk bij Twynstra Gudde en C3.

Dit onderwerp verdient een ander boek, een boek waarin de verschillende adviesdiensten die op de markt te vinden zijn uitputtend worden beschreven en waarin soms moeizame relatie van adviseur en opdrachtgevers, aan de hand van veel praktijkvoorbeelden, wordt uitgediept. En dat vanuit het oogpunt van de klant/opdrachtgever. Vrijwel elk boek dat geschreven is over de relaties met adviseurs (en ze zijn op de vingers van één hand te tellen) is geschreven door een consultant. Geen gewenste situatie.


 

 

 

 


Bestel dit boek online


>> MT neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep: Eerdere recensies.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Waarom TenCate zich op automotive gaat richten

Waarom TenCate zich op automotive gaat richten

TenCate vond in de auto-industrie nieuwe toepassingen voor zijn producten. 'Als wij kunnen leveren, zeggen wij geen nee.' Lees verder

Vestia blijft etteren; Philips brengt 3D naar de VS; Lidl in de mode

Vestia blijft etteren; Philips brengt 3D naar de VS; Lidl in de mode

Plus: Rabobank biedt meer krediet, Rofresco dankt Brits bedrijf voor de winst en cfo's in Nederland pessimistisch.  Lees verder

Bob gaat gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf

Bob gaat gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer probeert hij gemaakte fouten op een volwassen manier te lijf te gaan. Lees verder

8 stellingen over multitasken: hoe en wanneer werkt het?

8 stellingen over multitasken: hoe en wanneer werkt het?

In drukke post-crisistijden moeten managers steeds meer ballen in de lucht houden. Multitasken dus, maar werkt dat eigenlijk wel? Lees verder

Dit is Rob van Wingerden, de nieuwe ceo van BAM

Dit is Rob van Wingerden, de nieuwe ceo van BAM

Rob van Wingerden volgt Nico de Vries per 1 oktober op als ceo van bouwbedrijf BAM, dat onder druk staat. Wie is hij? Lees verder

BAM-ceo Nico de Vries stapt op; Budgetstrategie voor Air France

BAM-ceo Nico de Vries stapt op; Budgetstrategie voor Air France

Plus: Branson voor vrede, overname in bouw en het onbegrepen succes van Sony. Lees verder

Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Manon van Beek (Accenture): 'Kansen geven is ook belonen'

Een interview met Manon van Beek (Accenture). ‘Belonen is nu: de kans krijgen mee te denken over oplossingen die ertoe doen.’ Lees verder

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

De Goudhaantjes Tiplijn is geopend: wie mag niet ontbreken?

Ook in 2014 publiceert MT de Goudhaantjes 100, een lijst met de 100 meest veelbelovende managers van Nederland. Wie mag niet ontbreken? Lees verder

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Heineken verkoopt meer bier; Private bedrijven groeien harder; Ballmer vertrekt helemaal

Plus: TKH, Havenbedrijf Amsterdam, internationale luchtvaart én Primark zitten in de lift. Lees verder

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Gekocht worden door Google? Doorsta de tandenborsteltest

Google neemt alleen bedrijven over die de tandenborsteltest van ceo Larry Page doorstaan. De wát? Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X