Je laten adviseren kun je leren

28 jan 2011  |   Peter van Lonkhuyzen   
Leren adviseren - de caluwe en reitsma

De relatie van consultants met hun opdrachtgever is vaak minder professioneel dan gewenst. In het boek ‘Leren adviseren’ wordt gepleit voor meer vakmanschap.

 

Wat ik schrijf geldt natuurlijk niet voor u. Maar er zijn bedrijven (nogal veel bedrijven, is onze ervaring) waar de adviseur er ´ineens´ is. Er speelde een kwestie; de kosten waren te hoog, het merk moest worden gerestaureerd – en iemand van de directie wist wel iemand die daar Boekrecensie:
Leren adviseren, Het belang van echt vakmanschap
Léon de Caluwé, Elsbeth Reitsma
Mediawerf, 224 pagina's
verstand van had. Een oud studievriendje, inmiddels consultant bij een gerenommeerde firma. Hij of zij kwam binnen, er werd informeel gepraat, en ineens bleek het bedrijf verwikkeld in een langdurig (en duur) adviestraject.

Het geldt niet voor u; bij u gaat dat niet zo. Bij andere bedrijven. Maar het komt voor.

Er is niets mis met consultants, integendeel, onder veel omstandigheden hebben zij hun grote waarde bewezen. Maar de relatie van de adviseurs met hun opdrachtgevers is lang niet altijd professioneel. De verwachtingen zijn vooraf niet altijd duidelijk. Opdrachtgevers weten lang niet altijd wat er in de adviesmarkt ‘te halen’ is en halen daarom soms de verkeerde mensen in huis. Er wordt te weinig gestuurd op resultaat. Plus – een hardnekkig probleem – de consultant weet zich betaald door de klant die hij moet adviseren en geeft uit ‘aardigheid’ te soft en vriendelijk advies. Een consultant moet zijn opdrachtgever met zijn advies echt pijn kunnen doen, maar niet alle consultants durven dat.

‘Leren adviseren’ van Léon de Caluwé en Elsbeth Reitsma (al eind 2010 verschenen) is een bijzonder boek omdat het een van de eerste boeken is waarin geprobeerd wordt deze relatie te verbeteren. Het boek gaat in op het werk van adviseurs, wat klanten verwachten en hoe de kwaliteit van het advieswerk kan worden ingeschat. Daarnaast heeft het tips aan consultants voor de professionalisering van hun werk. Het biedt stof waarmee de keuze voor een consultant en beoordeling van hun bijdrage kan worden ondersteund.

Het boek is gebaseerd op een wetenschappelijke studie. Daarmee is het stevig onderbouwd, maar het doet af aan de leesbaarheid. Het staat vol definities, tabellen en stroomschema’s – het lijkt warempel wel geschreven door consultants. Dat is dan ook zo, De Caluwé en Reitsma werken respectievelijk bij Twynstra Gudde en C3.

Dit onderwerp verdient een ander boek, een boek waarin de verschillende adviesdiensten die op de markt te vinden zijn uitputtend worden beschreven en waarin soms moeizame relatie van adviseur en opdrachtgevers, aan de hand van veel praktijkvoorbeelden, wordt uitgediept. En dat vanuit het oogpunt van de klant/opdrachtgever. Vrijwel elk boek dat geschreven is over de relaties met adviseurs (en ze zijn op de vingers van één hand te tellen) is geschreven door een consultant. Geen gewenste situatie.


 

 

 

 


Bestel dit boek online


>> MT neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep: Eerdere recensies.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen:


Meer over boeken:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Hoe je als bedrijf flexibele werknemers toch zekerheid kunt bieden

Hoe je als bedrijf flexibele werknemers toch zekerheid kunt bieden

Hoe ga je als werkgever om met werknemers tijdens pieken en dalen in je organisatie? En hoe bied je hen dan toch nog zekerheid? Lees verder

Kun je de transitievergoeding omzeilen door een verkeerde opzegtermijn te hanteren?

Kun je de transitievergoeding omzeilen door een verkeerde opzegtermijn te hanteren?

Mag de werkgever (on)bewust een verkeerde opzegtermijn hanteren om de transitievergoeding te omzeilen? Arbeidsrechtadvocaat Eva Knipschild legt uit. Lees verder

Tedje van de week: Julian Treasure - 5 manieren om beter te luisteren

Tedje van de week: Julian Treasure - 5 manieren om beter te luisteren

Geluid-expert Julian Treasure legt uit waarom het zo belangrijk is om goed te luisteren én 5 manieren waarop je dat beter kunt leren doen. Lees verder

Innovatie is... goed spieken bij een andere branche

Innovatie is... goed spieken bij een andere branche

Waarom het wiel uitvinden als anderen dat al eerder deden? Ramon Vullings helpt bedrijven te innoveren door goed af te kijken. Lees verder

VDL gaat op voor recordjaar; Jumbo tevreden over La Place, en Zuidas bijna uitverkocht

VDL gaat op voor recordjaar; Jumbo tevreden over La Place, en Zuidas bijna uitverkocht

Plus: miljarden voor ceo's als ze stoppen, schadeclaim voor Deloitte en Franse overheid zwijgt over Renault-gesjoemel. Lees verder

Deze 72 innovaties bepalen onze toekomst; wen er maar aan

Deze 72 innovaties bepalen onze toekomst; wen er maar aan

Binnen 20 jaar zijn we altijd en overal 'connected'. Dat leidt tot deze 72 dingen die we binnenkort heel gewoon gaan vinden. Wen er maar vast aan... Lees verder

Zo maakt u van uw veranderproces een succes

Zo maakt u van uw veranderproces een succes

Medewerkers zijn soms net mensen en mensen hebben moeite met verandering. Om toch het containerschip dat uw bedrijf is bij te sturen moet u dan ook zorgvuldig te werk gaan. Tijdens de masterclassreeks Verandertools leert u hoe. Lees verder

Hoe ook steeds meer maakbedrijven crowdfunding ontdekken

Hoe ook steeds meer maakbedrijven crowdfunding ontdekken

Doordat traditionele banken nog steeds huiverig zijn voor financiering, groeit de interesse in alternatieven als crowdfunding. Oók onder maakbedrijven. Lees verder

Farmaciereus Pfizer neemt concurrent over - Nog meer Sjoemelproblemen VW

Farmaciereus Pfizer neemt concurrent over - Nog meer Sjoemelproblemen VW

Plus: Gedonder rond Volkswagen duurt voort, goed nieuws voor Holland Casino en niet langer bonussen bij belegger Woodford. Lees verder

Van deze Slack-ceo mag je al om half 6 naar huis

Van deze Slack-ceo mag je al om half 6 naar huis

Je kunt maximaal 6 tot 8 uur per dag productief zijn, aldus Stewart Butterfield, ceo van 'browser van de toekomst' Slack. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X