Je laten adviseren kun je leren

28 jan 2011  |   Peter van Lonkhuyzen   
Leren adviseren - de caluwe en reitsma

De relatie van consultants met hun opdrachtgever is vaak minder professioneel dan gewenst. In het boek ‘Leren adviseren’ wordt gepleit voor meer vakmanschap.

 

Wat ik schrijf geldt natuurlijk niet voor u. Maar er zijn bedrijven (nogal veel bedrijven, is onze ervaring) waar de adviseur er ´ineens´ is. Er speelde een kwestie; de kosten waren te hoog, het merk moest worden gerestaureerd – en iemand van de directie wist wel iemand die daar Boekrecensie:
Leren adviseren, Het belang van echt vakmanschap
Léon de Caluwé, Elsbeth Reitsma
Mediawerf, 224 pagina's
verstand van had. Een oud studievriendje, inmiddels consultant bij een gerenommeerde firma. Hij of zij kwam binnen, er werd informeel gepraat, en ineens bleek het bedrijf verwikkeld in een langdurig (en duur) adviestraject.

Het geldt niet voor u; bij u gaat dat niet zo. Bij andere bedrijven. Maar het komt voor.

Er is niets mis met consultants, integendeel, onder veel omstandigheden hebben zij hun grote waarde bewezen. Maar de relatie van de adviseurs met hun opdrachtgevers is lang niet altijd professioneel. De verwachtingen zijn vooraf niet altijd duidelijk. Opdrachtgevers weten lang niet altijd wat er in de adviesmarkt ‘te halen’ is en halen daarom soms de verkeerde mensen in huis. Er wordt te weinig gestuurd op resultaat. Plus – een hardnekkig probleem – de consultant weet zich betaald door de klant die hij moet adviseren en geeft uit ‘aardigheid’ te soft en vriendelijk advies. Een consultant moet zijn opdrachtgever met zijn advies echt pijn kunnen doen, maar niet alle consultants durven dat.

‘Leren adviseren’ van Léon de Caluwé en Elsbeth Reitsma (al eind 2010 verschenen) is een bijzonder boek omdat het een van de eerste boeken is waarin geprobeerd wordt deze relatie te verbeteren. Het boek gaat in op het werk van adviseurs, wat klanten verwachten en hoe de kwaliteit van het advieswerk kan worden ingeschat. Daarnaast heeft het tips aan consultants voor de professionalisering van hun werk. Het biedt stof waarmee de keuze voor een consultant en beoordeling van hun bijdrage kan worden ondersteund.

Het boek is gebaseerd op een wetenschappelijke studie. Daarmee is het stevig onderbouwd, maar het doet af aan de leesbaarheid. Het staat vol definities, tabellen en stroomschema’s – het lijkt warempel wel geschreven door consultants. Dat is dan ook zo, De Caluwé en Reitsma werken respectievelijk bij Twynstra Gudde en C3.

Dit onderwerp verdient een ander boek, een boek waarin de verschillende adviesdiensten die op de markt te vinden zijn uitputtend worden beschreven en waarin soms moeizame relatie van adviseur en opdrachtgevers, aan de hand van veel praktijkvoorbeelden, wordt uitgediept. En dat vanuit het oogpunt van de klant/opdrachtgever. Vrijwel elk boek dat geschreven is over de relaties met adviseurs (en ze zijn op de vingers van één hand te tellen) is geschreven door een consultant. Geen gewenste situatie.


 

 

 

 


Bestel dit boek online


>> MT neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep: Eerdere recensies.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Deze kersverse ceo's moeten zich in 2015 gaan bewijzen

Deze kersverse ceo's moeten zich in 2015 gaan bewijzen

Deze 11 nieuwe ceo's waren de opvallende nieuwkomers van 2014. Wat is het verhaal achter hun entree in de bestuurskamer? Lees verder

Waarom families de beste kruideniers zijn

Waarom families de beste kruideniers zijn

Een Nederlandse supermarkt? Meestal een (ex-)familiebedrijf. ‘AH zou er als familiebedrijf beter voor staan.’ Lees verder

Oproep: wat ga je anders doen in 2015?

Oproep: wat ga je anders doen in 2015?

Ga je het roer omgooien of wil je alles bij het oude houden? We zijn benieuwd welke stappen jij in 2015 op de werkvloer wilt zetten. Lees verder

Niemand wil Van Gansewinkel; DNB eist vertrek Delta Lloyd-cfo

Niemand wil Van Gansewinkel; DNB eist vertrek Delta Lloyd-cfo

Plus: Oad maakt comeback, Rabobank-topman wil versneld Deltaplan en 22.000 winkels weg sinds begin crisis. Lees verder

Een publieke functie? 'Goede leerschool voor managers'

Een publieke functie? 'Goede leerschool voor managers'

Een kloof tussen bedrijfsleven en politiek? Nee, het aantal ‘overstappers’ is groot. Wat kun je leren van de politiek? Lees verder

De 12 bekendste supermarktfamilies van Nederland

De 12 bekendste supermarktfamilies van Nederland

Een Nederlandse supermarkt is vaak een familiebedrijf. Logisch, want dat zijn vaak de beste kruideniers. De 12 bekendste op een rij. Lees verder

Apple onder vuur om werkomstandigheden; Ex-TMG-ceo bekritiseert opvolger

Apple onder vuur om werkomstandigheden; Ex-TMG-ceo bekritiseert opvolger

Plus: Opnieuw winstwaarschuwing Air France-KLM, Spyker failliet en  Sony-hack is een 'zaak van nationale veiligheid'. Lees verder

6 tips voor een motiverende eindejaarsspeech

6 tips voor een motiverende eindejaarsspeech

2015 nadert en daarmee ook de speeches om medewerkers te motiveren. Hoe dat je dat? 6 tips, feiten en inspirerende voorbeelden op rij. Lees verder

De 13 grootste familievetes in het bedrijfsleven ooit

De 13 grootste familievetes in het bedrijfsleven ooit

Van je familie moet je het hebben. Maar met je familie in zaken gaan? Niet altijd een goed idee. De 13 meest spraakmakende voorbeelden. Lees verder

Bob heeft het moeilijk met geïmproviseerd behoudbeleid

Bob heeft het moeilijk met geïmproviseerd behoudbeleid

Bob is directeur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Dit keer heeft hij het moeilijk met een stukje behoudbeleid. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X