Je laten adviseren kun je leren

28 jan 2011  |   Peter van Lonkhuyzen   
Leren adviseren - de caluwe en reitsma

De relatie van consultants met hun opdrachtgever is vaak minder professioneel dan gewenst. In het boek ‘Leren adviseren’ wordt gepleit voor meer vakmanschap.

 

Wat ik schrijf geldt natuurlijk niet voor u. Maar er zijn bedrijven (nogal veel bedrijven, is onze ervaring) waar de adviseur er ´ineens´ is. Er speelde een kwestie; de kosten waren te hoog, het merk moest worden gerestaureerd – en iemand van de directie wist wel iemand die daar Boekrecensie:
Leren adviseren, Het belang van echt vakmanschap
Léon de Caluwé, Elsbeth Reitsma
Mediawerf, 224 pagina's
verstand van had. Een oud studievriendje, inmiddels consultant bij een gerenommeerde firma. Hij of zij kwam binnen, er werd informeel gepraat, en ineens bleek het bedrijf verwikkeld in een langdurig (en duur) adviestraject.

Het geldt niet voor u; bij u gaat dat niet zo. Bij andere bedrijven. Maar het komt voor.

Er is niets mis met consultants, integendeel, onder veel omstandigheden hebben zij hun grote waarde bewezen. Maar de relatie van de adviseurs met hun opdrachtgevers is lang niet altijd professioneel. De verwachtingen zijn vooraf niet altijd duidelijk. Opdrachtgevers weten lang niet altijd wat er in de adviesmarkt ‘te halen’ is en halen daarom soms de verkeerde mensen in huis. Er wordt te weinig gestuurd op resultaat. Plus – een hardnekkig probleem – de consultant weet zich betaald door de klant die hij moet adviseren en geeft uit ‘aardigheid’ te soft en vriendelijk advies. Een consultant moet zijn opdrachtgever met zijn advies echt pijn kunnen doen, maar niet alle consultants durven dat.

‘Leren adviseren’ van Léon de Caluwé en Elsbeth Reitsma (al eind 2010 verschenen) is een bijzonder boek omdat het een van de eerste boeken is waarin geprobeerd wordt deze relatie te verbeteren. Het boek gaat in op het werk van adviseurs, wat klanten verwachten en hoe de kwaliteit van het advieswerk kan worden ingeschat. Daarnaast heeft het tips aan consultants voor de professionalisering van hun werk. Het biedt stof waarmee de keuze voor een consultant en beoordeling van hun bijdrage kan worden ondersteund.

Het boek is gebaseerd op een wetenschappelijke studie. Daarmee is het stevig onderbouwd, maar het doet af aan de leesbaarheid. Het staat vol definities, tabellen en stroomschema’s – het lijkt warempel wel geschreven door consultants. Dat is dan ook zo, De Caluwé en Reitsma werken respectievelijk bij Twynstra Gudde en C3.

Dit onderwerp verdient een ander boek, een boek waarin de verschillende adviesdiensten die op de markt te vinden zijn uitputtend worden beschreven en waarin soms moeizame relatie van adviseur en opdrachtgevers, aan de hand van veel praktijkvoorbeelden, wordt uitgediept. En dat vanuit het oogpunt van de klant/opdrachtgever. Vrijwel elk boek dat geschreven is over de relaties met adviseurs (en ze zijn op de vingers van één hand te tellen) is geschreven door een consultant. Geen gewenste situatie.


 

 

 

 


Bestel dit boek online


>> MT neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep: Eerdere recensies.

Lees ook:

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

5 tips om mindfulness toe te passen tijdens werktijd

De vraag naar mindfulness-workshops binnen organisaties groeit. 5 tips om het principe toe te passen tijdens werktijd.  Lees verder

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

'DAF betrokken bij prijskartel'; Omstreden Barbie-boek uit de handel

Plus: Unilever-Goudhaan naar Indonesië, geen vervolging ABN Amro om Vestia en hoe gaat het eigenlijk met Uber? Lees verder

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

Technologie adopteren we tegenwoordig als een haaienvin

De traditionele adoptiecurve maakt plaats voor de haaienvin, zegt Paul Nunes. 'Heel lang plat, dan recht naar het plafond.' Lees verder

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob de manager leert het geheim van story telling

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer zoekt hij naar manieren om zijn verhaal te vertellen. Lees verder

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Zo wil Fastned een electrifying succes maken van de laadpaal

Fastned wil met snellaadstations de markt voor elektrisch rijden openbreken. De volgende etappe: omzet draaien. Lees verder

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Dit zijn de 50 Gamechangers van 2014

Welke pioniers veranderen de regels van het spel? Dit zijn de 50 genomineerden voor MT's uitverkiezing van GameChanger 2014. Lees verder

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Miljoenenbezuinigingen bij Randstad; Vestia deed aangifte tegen ABN Amro

Plus: Oud-ceo Landsbanki in de cel, 'uitzendbureaus schenden privacyrechten' en winnaars Onweerstaanbaar Leiderschap. Lees verder

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

Hoe TravelBird de Duitse miljoenen binnensleepte

TravelBird kreeg een miljoeneninjectie van de Duitse Samwer-broers. Nu wil de Amsterdamse reissite zijn vleugels nog verder uitslaan. Lees verder

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

De koelkast wel, de luier niet: deze producten moeten slimmer worden

Welke producten passen bij the internet of things? Nieuw onderzoek van Nielsen laat zien wat consumenten willen. Lees verder

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

De managementaanpak van Marc Bolland (Marks & Spencer)

Ex-Heineken's Marc Bolland werkt al 8 jaar aan de top in Engeland. Hoe probeert hij met Marks & Spencer het verschil te maken? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X