Klein is niet zo fijn

23 nov 2010  |   Arjan Zweers  
Loopband

Door onbenutte schaalvoordelen en complexe faillissementsregelingen stokt Europa’s zakelijke dienstverlening. Wat helpt is meer deregeluring, denkt CPB-onderzoeker Henry van der Wiel.
 

 

Hoe erg is het ­probleem?

“Je kunt er geen direct prijskaartje aan hangen. Maar de arbeidsproductiviteit in de zakelijke dienstverlening in Europa groeit al sinds eind jaren ’70 rond 0 procent per jaar, tegen 1 procent in de VS. Dat lijkt weinig, maar over 30 jaar is dat dus wel bijna 30 procent. Gelet op het belang van de kleine zakelijke dienstverleners voor de Nederlandse economie – bijna 95 procent van alle bedrijven heeft een omvang tot 10 werknemers – gaat er veel verloren. Grotere organisaties scoren beter.”

Size matters dus…

“Ja, kleine organisaties blijken onderling sterk concurrerend, wat resulteert in vergelijkbare productiviteit, maar zij ontberen de schaalvoordelen om een beslissend voordeel op te kunnen bouwen. Niet dat heel groot ­automatisch ook heel goed is. Grote bedrijven zijn ook vaak inefficiënt in de eigen organisatie, iets wat ontbreekt bij heel kleine bedrijven. Het optimum ligt rond de 20 personen, zo blijkt. Voor een echt klein bedrijf van minder dan 10 medewerkers, kan ­opschalen tot wel een verdubbeling van de productiviteit per werknemer met zich meebrengen.”

Waarom lopen kleine bedrijven zoveel voordeel mis?

“Daarvoor zijn eigenlijk twee oorzaken. Ten eerste is er een duidelijk verband met de mate van regulering van de arbeidsmarkt. Hoe meer regelgeving voor het ­inschakelen van extra ­mensen, hoe groter het ­negatieve ­effect op de productiviteit. Een ­tweede is de regelgeving rondom en de ­kosten van een faillissement. Dat beïnvloedt sterk de wil om risico’s te ­nemen in de vorm van een grotere, productievere organisatie. In de VS is in ieder geval de maatschappelijke omgang met een bankroet anders.”

Dus de politieke les voor Nederland is dat we moeten dereguleren?

“De politieke discussie, daar blijf ik liever vandaan. Ook al omdat onze dataset Europa beslaat en er grote ­verschillen bestaan tussen landen. Maar als een hogere productiviteit in de zakelijke dienstverlening het enige streven is, dan ligt deregulering ­inderdaad impliciet in de cijfers en het onderzoek besloten.”

Het onderzoek ‘Small firms captive in a box like lobsters’ schreef Van der Wiel samen met collega Henk Kox en CBS-­onderzoeker George van Leeuwen.

Gerelateerde artikelen:


Meer over feit van de dag:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wat managers nu nog kunnen leren van de introductie van de tank in 1916

Wat managers nu nog kunnen leren van de introductie van de tank in 1916

In de Eerste Wereldoorlog werden veel nieuwe technologieën geïntroduceerd. Welke lessen kunnen managers daar 100 jaar later nog uit trekken? Lees verder

Cor Boonstra, misschien wel de slechtste reputatiemanager ooit

Cor Boonstra, misschien wel de slechtste reputatiemanager ooit

Cor Boonstra staat bekend als een van de hardste, rechtlijnige en eigengereide ceo’s die Nederland ooit gehad heeft. Maar is dat ook zo? Manfred Bik ging op onderzoek uit en concludeert: ‘Boonstra was goed in veel dingen. Maar níet in het managen van zijn reputatie.’ Lees verder

Giphy: het succes van de 5-secondenfilmpjes verklaard

Giphy: het succes van de 5-secondenfilmpjes verklaard

Het zijn eigenlijk bewegende foto's, de gifs van Giphy. En ze zijn een wereldwijd succes. Coo Adam Leibsohn weet wel waarom. Lees verder

Bob gaat met een gerust hart op vakantie

Bob gaat met een gerust hart op vakantie

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. In deze aflevering gaat hij met een gerust hart op vakantie. Lees verder

Microsoft en Facebook willen dikke kabel naar Europa; Coolblue: veel omzet, iets minder winst; Goldman Sachs wordt soft

Microsoft en Facebook willen dikke kabel naar Europa; Coolblue: veel omzet, iets minder winst; Goldman Sachs wordt soft

Plus: Ceo's met opties breken vaker de wet, het echte verhaal achter de ondergang van Kodak en wijn van 160 jaar oud. Lees verder

Zo werd SAP thoughtleader

Zo werd SAP thoughtleader

Als autoriteit worden gezien in je vakgebied, dat wil iedereen wel. Ontdek hoe SAP contentmarketing succesvol inzet om zich te onderscheiden van de concurrentie. Lees verder

Voorraadgoeroe Paul Durlinger: Optimaliseer je voorraadbeheer

Voorraadgoeroe Paul Durlinger: Optimaliseer je voorraadbeheer

Veel retailers en groothandels beschikken over enorme assortimenten en bijbehorende grote voorraden. Volgens voorraadgoeroe Paul Durlinger loont het om het beheer daarvan te optimaliseren. Lees verder

Nederlandse manager verkiest Shell opnieuw tot bedrijf met de beste reputatie

Nederlandse manager verkiest Shell opnieuw tot bedrijf met de beste reputatie

Hoewel Shell worstelt met zijn toekomst, voert het olie- en gasbedrijf opnieuw de MT500 aan, het jaarlijkse reputatieonderzoek van MT. Lees verder

15 levenslessen van ervaren managers: wat maakt een goede baas?

15 levenslessen van ervaren managers: wat maakt een goede baas?

Aan onze managers stellen we steeds hogere eisen. 15 ervaren managers delen hun levenslessen voor managers die net komen kijken. Lees verder

Meer reclame moet tv helpen tegen Netflix - Vrouwen crowdfunden beter - India buigt niet voor Apple

Meer reclame moet tv helpen tegen Netflix - Vrouwen crowdfunden beter - India buigt niet voor Apple

Plus: Tanken wordt weer duurder, Carlos Ghosn gaat nu Mitsubishi redden en Nokia brokkelt verder af. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X