Klein is niet zo fijn

23 nov 2010  |   Arjan Zweers  
Loopband

Door onbenutte schaalvoordelen en complexe faillissementsregelingen stokt Europa’s zakelijke dienstverlening. Wat helpt is meer deregeluring, denkt CPB-onderzoeker Henry van der Wiel.
 

 

Hoe erg is het ­probleem?

“Je kunt er geen direct prijskaartje aan hangen. Maar de arbeidsproductiviteit in de zakelijke dienstverlening in Europa groeit al sinds eind jaren ’70 rond 0 procent per jaar, tegen 1 procent in de VS. Dat lijkt weinig, maar over 30 jaar is dat dus wel bijna 30 procent. Gelet op het belang van de kleine zakelijke dienstverleners voor de Nederlandse economie – bijna 95 procent van alle bedrijven heeft een omvang tot 10 werknemers – gaat er veel verloren. Grotere organisaties scoren beter.”

Size matters dus…

“Ja, kleine organisaties blijken onderling sterk concurrerend, wat resulteert in vergelijkbare productiviteit, maar zij ontberen de schaalvoordelen om een beslissend voordeel op te kunnen bouwen. Niet dat heel groot ­automatisch ook heel goed is. Grote bedrijven zijn ook vaak inefficiënt in de eigen organisatie, iets wat ontbreekt bij heel kleine bedrijven. Het optimum ligt rond de 20 personen, zo blijkt. Voor een echt klein bedrijf van minder dan 10 medewerkers, kan ­opschalen tot wel een verdubbeling van de productiviteit per werknemer met zich meebrengen.”

Waarom lopen kleine bedrijven zoveel voordeel mis?

“Daarvoor zijn eigenlijk twee oorzaken. Ten eerste is er een duidelijk verband met de mate van regulering van de arbeidsmarkt. Hoe meer regelgeving voor het ­inschakelen van extra ­mensen, hoe groter het ­negatieve ­effect op de productiviteit. Een ­tweede is de regelgeving rondom en de ­kosten van een faillissement. Dat beïnvloedt sterk de wil om risico’s te ­nemen in de vorm van een grotere, productievere organisatie. In de VS is in ieder geval de maatschappelijke omgang met een bankroet anders.”

Dus de politieke les voor Nederland is dat we moeten dereguleren?

“De politieke discussie, daar blijf ik liever vandaan. Ook al omdat onze dataset Europa beslaat en er grote ­verschillen bestaan tussen landen. Maar als een hogere productiviteit in de zakelijke dienstverlening het enige streven is, dan ligt deregulering ­inderdaad impliciet in de cijfers en het onderzoek besloten.”

Het onderzoek ‘Small firms captive in a box like lobsters’ schreef Van der Wiel samen met collega Henk Kox en CBS-­onderzoeker George van Leeuwen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wehkamp breidt uit naar Belgiƫ

Wehkamp breidt uit naar Belgiƫ

Wehkamp lanceert nog dit jaar een Belgische variant van zijn website. Topman: 'Overtuigd van een succesvolle introductie.' Lees verder

Het lot van AEX-ceo's: niemand praat over ze

Het lot van AEX-ceo's: niemand praat over ze

Over ceo's van AEX-bedrijven wordt nauwelijks gesproken op sociale media. 'Een gemiste kans.' Lees verder

5 redenen om je computer eens wat eerder uit te zetten

5 redenen om je computer eens wat eerder uit te zetten

Wie te weinig slaapt, presteert niet optimaal, wordt dik en kan meer depressieklachten krijgen. Waarom zou je nog overwerken? Lees verder

Paul Iske: 'We werken aan de next generation bank'

Paul Iske: 'We werken aan de next generation bank'

Innovatie is bij ABN Amro ingedaald zonder de oriëntatie naar buiten kwijt te raken, zegt chief dialogues officer Paul Iske.  Lees verder

Opluchting over Schots 'nee'; Larry Ellison stopt als Oracle-ceo

Opluchting over Schots 'nee'; Larry Ellison stopt als Oracle-ceo

Plus: Topman Baker Tilly Berk weg, ANP koopt Novum, RTL start nieuwe zakelijke zender en pensioen op komst voor Heineken-cfo. Lees verder

Hoe Woodwing creatief zaken doet over de grens

Hoe Woodwing creatief zaken doet over de grens

Steeds meer afnemers betalen te laat of helemaal niet, zeker als je zaken doet over de grens. WoodWing weet daar wel raad mee. Lees verder

Hoe Tim Cook de eilandencultuur bij Apple aanpakte

Hoe Tim Cook de eilandencultuur bij Apple aanpakte

De 'muren' die Steve Jobs zo zorgvuldig had bewaakt, brak zijn opvolger Tim Cook af - opeens werd er bij Apple samengewerkt. Lees verder

Bob de manager leert de waarde van feedback kennen

Bob de manager leert de waarde van feedback kennen

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 201 leert hij de waarde van zuivere feedback kennen. Lees verder

iOS 8 gedownload? 6 tips om meer uit je iPhone of iPad te halen

iOS 8 gedownload? 6 tips om meer uit je iPhone of iPad te halen

Niet alleen iOS, maak ook veel apps hebben gisteravond een update gehad. 6 productieve tips om meer uit je iPhone of iPad te halen. Lees verder

Is de klasse van KLM te kopiƫren?

Is de klasse van KLM te kopiƫren?

Merkbouw in de luchtvaart is helemaal niet moeilijk. KLM laat zien dat het kan én hoe leuk het is. Du pain, du vin, du KLM? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X