Klein is niet zo fijn

23 nov 2010  |   Arjan Zweers  
Loopband

Door onbenutte schaalvoordelen en complexe faillissementsregelingen stokt Europa’s zakelijke dienstverlening. Wat helpt is meer deregeluring, denkt CPB-onderzoeker Henry van der Wiel.
 

 

Hoe erg is het ­probleem?

“Je kunt er geen direct prijskaartje aan hangen. Maar de arbeidsproductiviteit in de zakelijke dienstverlening in Europa groeit al sinds eind jaren ’70 rond 0 procent per jaar, tegen 1 procent in de VS. Dat lijkt weinig, maar over 30 jaar is dat dus wel bijna 30 procent. Gelet op het belang van de kleine zakelijke dienstverleners voor de Nederlandse economie – bijna 95 procent van alle bedrijven heeft een omvang tot 10 werknemers – gaat er veel verloren. Grotere organisaties scoren beter.”

Size matters dus…

“Ja, kleine organisaties blijken onderling sterk concurrerend, wat resulteert in vergelijkbare productiviteit, maar zij ontberen de schaalvoordelen om een beslissend voordeel op te kunnen bouwen. Niet dat heel groot ­automatisch ook heel goed is. Grote bedrijven zijn ook vaak inefficiënt in de eigen organisatie, iets wat ontbreekt bij heel kleine bedrijven. Het optimum ligt rond de 20 personen, zo blijkt. Voor een echt klein bedrijf van minder dan 10 medewerkers, kan ­opschalen tot wel een verdubbeling van de productiviteit per werknemer met zich meebrengen.”

Waarom lopen kleine bedrijven zoveel voordeel mis?

“Daarvoor zijn eigenlijk twee oorzaken. Ten eerste is er een duidelijk verband met de mate van regulering van de arbeidsmarkt. Hoe meer regelgeving voor het ­inschakelen van extra ­mensen, hoe groter het ­negatieve ­effect op de productiviteit. Een ­tweede is de regelgeving rondom en de ­kosten van een faillissement. Dat beïnvloedt sterk de wil om risico’s te ­nemen in de vorm van een grotere, productievere organisatie. In de VS is in ieder geval de maatschappelijke omgang met een bankroet anders.”

Dus de politieke les voor Nederland is dat we moeten dereguleren?

“De politieke discussie, daar blijf ik liever vandaan. Ook al omdat onze dataset Europa beslaat en er grote ­verschillen bestaan tussen landen. Maar als een hogere productiviteit in de zakelijke dienstverlening het enige streven is, dan ligt deregulering ­inderdaad impliciet in de cijfers en het onderzoek besloten.”

Het onderzoek ‘Small firms captive in a box like lobsters’ schreef Van der Wiel samen met collega Henk Kox en CBS-­onderzoeker George van Leeuwen.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
6 tips voor stressloos op vakantie gaan

6 tips voor stressloos op vakantie gaan

Op vakantie, en nog heb je stress omdat je hoofd vol zit. Met deze 6 tips ga je zonder stress op vakantie. Lees verder

Levensverhaal van een manager: 'Het leven lachte me toe. Tot 2006'

Levensverhaal van een manager: 'Het leven lachte me toe. Tot 2006'

In een nieuwe rubriek tekent MT levensverhalen op van 'heel gewone' managers. Deze keer: Liesbeth Mekkering, die plots met de keerzijde van het leven te maken kreeg. Lees verder

Efteling-directeur Fons Jurgens: ‘Ik ben een aanvoerder die ook wil scoren'

Efteling-directeur Fons Jurgens: ‘Ik ben een aanvoerder die ook wil scoren'

De Efteling is nu al dé topattractie van Nederland. Maar om in 2020 tot de top-3 in Europa te horen, investeert directeur Fons Jurgens flink door. Lees verder

28 getallen over De Efteling die u nog niet wist

28 getallen over De Efteling die u nog niet wist

De Efteling is een flink bedrijf waarin grote getallen omgaan. Deze 28 duizelingwekkende cijfers en grappige weetjes kende u nog niet. Lees verder

Wehkamp komt in Britse handen, ING aast op deel HSBC in Turkije

Wehkamp komt in Britse handen, ING aast op deel HSBC in Turkije

Plus: Tesla-verkopen stijgen flink, BP treft miljardenschikking en universiteiten boycotten Elsevier. Lees verder

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer heeft hij ineens tijd om zich te laten coachen. Lees verder

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Alle snelle technologische ontwikkelingen ten spijt, ze hebben pas een functie als ze aan een klantbehoefte voldoen. Technologie is mensenwerk. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Ieder bedrijf wordt digitaal. Maar wie kan je het beste helpen om dat voor elkaar te krijgen? MT vroeg het zijn lezers, voor de 15de keer op rij. Lees verder

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Management Team doet al sinds 2001 elk jaar onderzoek naar de kwaliteit en populariteit van leveranciers van digitale services op de Nederlandse markt. Lees verder

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Plus: Shell mag gaan boren in Alaska, V&D onderhandelt langer over huren en Vanderlande boekt een miljard aan orders. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X