Klein is niet zo fijn

23 nov 2010  |   Arjan Zweers  
Loopband

Door onbenutte schaalvoordelen en complexe faillissementsregelingen stokt Europa’s zakelijke dienstverlening. Wat helpt is meer deregeluring, denkt CPB-onderzoeker Henry van der Wiel.
 

 

Hoe erg is het ­probleem?

“Je kunt er geen direct prijskaartje aan hangen. Maar de arbeidsproductiviteit in de zakelijke dienstverlening in Europa groeit al sinds eind jaren ’70 rond 0 procent per jaar, tegen 1 procent in de VS. Dat lijkt weinig, maar over 30 jaar is dat dus wel bijna 30 procent. Gelet op het belang van de kleine zakelijke dienstverleners voor de Nederlandse economie – bijna 95 procent van alle bedrijven heeft een omvang tot 10 werknemers – gaat er veel verloren. Grotere organisaties scoren beter.”

Size matters dus…

“Ja, kleine organisaties blijken onderling sterk concurrerend, wat resulteert in vergelijkbare productiviteit, maar zij ontberen de schaalvoordelen om een beslissend voordeel op te kunnen bouwen. Niet dat heel groot ­automatisch ook heel goed is. Grote bedrijven zijn ook vaak inefficiënt in de eigen organisatie, iets wat ontbreekt bij heel kleine bedrijven. Het optimum ligt rond de 20 personen, zo blijkt. Voor een echt klein bedrijf van minder dan 10 medewerkers, kan ­opschalen tot wel een verdubbeling van de productiviteit per werknemer met zich meebrengen.”

Waarom lopen kleine bedrijven zoveel voordeel mis?

“Daarvoor zijn eigenlijk twee oorzaken. Ten eerste is er een duidelijk verband met de mate van regulering van de arbeidsmarkt. Hoe meer regelgeving voor het ­inschakelen van extra ­mensen, hoe groter het ­negatieve ­effect op de productiviteit. Een ­tweede is de regelgeving rondom en de ­kosten van een faillissement. Dat beïnvloedt sterk de wil om risico’s te ­nemen in de vorm van een grotere, productievere organisatie. In de VS is in ieder geval de maatschappelijke omgang met een bankroet anders.”

Dus de politieke les voor Nederland is dat we moeten dereguleren?

“De politieke discussie, daar blijf ik liever vandaan. Ook al omdat onze dataset Europa beslaat en er grote ­verschillen bestaan tussen landen. Maar als een hogere productiviteit in de zakelijke dienstverlening het enige streven is, dan ligt deregulering ­inderdaad impliciet in de cijfers en het onderzoek besloten.”

Het onderzoek ‘Small firms captive in a box like lobsters’ schreef Van der Wiel samen met collega Henk Kox en CBS-­onderzoeker George van Leeuwen.

Gerelateerde artikelen:


Meer over feit van de dag:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
7 gouden tips van ervaren managers om met een gerust hart op vakantie te kunnen

7 gouden tips van ervaren managers om met een gerust hart op vakantie te kunnen

Zorgeloos op vakantie gaan blijft een uitdaging, zeker voor managers. 7 ervaren leiders delen hun tip om de boel in de vakantie de boel te laten zijn. Lees verder

Flixbus gaat voor Brexin: nieuwe buslijnen naar Londen dankzij overname Megabus

Flixbus gaat voor Brexin: nieuwe buslijnen naar Londen dankzij overname Megabus

Met de overname van Megabus breidt Flixbus de buslijnen ook uit naar Londen, ook na de Brexit. Zo groeit de ov-disruptor verder in Europa. Lees verder

De leiderschapslessen van een WK-winnende honkbalcoach

De leiderschapslessen van een WK-winnende honkbalcoach

Brian Farley was de eerste ooit die een Europees team wereldkampioen maakte. Nu leert hij leiders in het bedrijfsleven net zo effectief te worden. Lees verder

30 procent MKB moet businessmodel omgooien om niet binnen 5 jaar failliet te gaan

30 procent MKB moet businessmodel omgooien om niet binnen 5 jaar failliet te gaan

Een derde van de middelgrote MKB bedrijven verwacht 2022 niet te halen zonder het businessmodel drastisch om te gooien. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Elk bedrijf wordt een technologiebedrijf. Maar wie kan je het best helpen om van die transformatie een succes te maken? MT vroeg het zijn lezers, voor de 16e keer op rij. KPN en Exact worden het meest genoemd – én het meest gewaardeerd. Lees verder

Fiction wordt science: bellen met een hologram

Fiction wordt science: bellen met een hologram

Hologrammen bestaan natuurlijk al veel langer, maar sinds kort zijn er technieken waarmee we met behulp van Virtual Reality-software die hologrammen kunnen aanraken, draaien en manipuleren als ware het fysieke objecten. Lees verder

Hoe digitaal zijn MBA’s?

Hoe digitaal zijn MBA’s?

Tegenwoordig is iedereen continu online en dat verwachten we ook van onze omgeving. In hoeverre spelen MBA's in op deze ontwikkeling? Lees verder

Waarom je moet dóórvragen tot het iedereen irriteert

Waarom je moet dóórvragen tot het iedereen irriteert

Waaróm? Waaróhóm? Kleuters houden dat spel lang vol. Mike Bakker van House of Performance legt in dit blog uit waarom managers ook vaker de waarom-vraag moeten stellen. Lees verder

Eerste tekenen van een Brexodus van bedrijven - Hoe Facebook kantoorpolitiek tegengaat

Eerste tekenen van een Brexodus van bedrijven - Hoe Facebook kantoorpolitiek tegengaat

Plus: Geen zicht op miljarden voor Europese klanten Volkswagen, particulieren financieren bedrijfsvastgoed en geen hoofdpijn dankzij Hiddink. Lees verder

Waarom stoppen met projecten zo moeilijk is

Waarom stoppen met projecten zo moeilijk is

Bijna al mijn klanten komen tijd tekort, of ze nu directeur zijn, manager of ondernemer. Dat komt omdat ze lopende projecten niet op tijd stoppen. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X