8 Klassieke social mediafouten

26 sep 2012  |   Jos Veldwijk  

Social media is hip and happening. Maar deze moderne marketingtool is niet zonder gevaren. Een misser kan u duur komen te staan.

Podiumauteur Jos Veldwijk geeft acht nu al klassieke social mediafouten. Zodat u ze kunt vermijden.

Social media is niet meer weg te denken als onderdeel van klantcontact. Populaire kanalen zoals LinkedIn, Facebook en Twitter worden ingezet om de positie van bedrijven en merken te versterken. Dat is niet zo vreemd. Social mediamarketing draagt niet alleen bij aan meer naamsbekendheid of websitebezoekers, ook een beter rendement behoort tot de mogelijkheden. Sommige bedrijven blijven echter achter of worstelen met de gevolgen van dure fouten die eerder zijn gemaakt. Een oriëntatie op de impact van social media is dus wel zo verstandig. 

Doordenk social mediastrategie

Hoe begin ik met social media? Dit klinkt misschien overdreven, maar ‘bezint eer ge begint‘ voordat u overhaast aan de slag gaat. Ondoordacht gebruik richt eerder schade aan dan u kunt overzien. Een goed opgebouwde positie wil niemand te grabbel gooien. Het is beter om rekening te houden met veelgemaakte fouten en een goede start te maken. Acht klassieke social mediafouten:

1. We moeten nu op social media; want iedereen gebruikt het

Veel bedrijven duiken zonder doel in de wereld van Twitter en Facebook. Zou u bij het openen van een nieuwe vestiging of lancering van een event ook zonder voorbereiding aan de slag gaan? Want daar kunt u het mee vergelijken. Zonder duidelijke focus en strategie is het onmogelijk te bepalen of inspanningen het gewenste resultaat opleveren.

Fout voorkomen: Maak een duidelijk plan met meetbare doelen, de juiste kanalen en de gewenste content. Maar doe niet al te moeilijk: een social mediaplan op enkele pagina’s is ook een plan.

2. Wel praten, maar niet luisteren

Social media draait in de eerste plaats om het maken van contact. Het begint met interactie en het bouwen en versterken van relaties. Net als in de echte wereld raken mensen betrokken als u naar ze luistert. Eén van de meest gemaakte social mediafouten is mensen te overspoelen met een stroom van berichten waar ze niet om hebben gevraagd.

Fout voorkomen: Luister naar uw relaties: zijn ze tevreden? Hebben ze misschien vragen? Geven ze subtiele feedback? Het gebruik van social mediamonitoring tools is onmisbaar om deze signalen op te vangen.

3. Het is niet relevant

Uw (potentiële) klant zit niet te wachten op corprorate berichten over uw onderneming. Standaard persberichten voldoen niet meer - als ze dat al ooit deden. Uw klant wil juist horen wat hem aangaat en wil antwoord op de vraag hoe u zijn of haar problemen op kunt lossen.

Fout voorkomen: Focus niet op uw onderneming, producten of diensten. Deel in plaats daarvan informatie van relevante of inspirerende websites. Geef uw (potentiële) klant een reden om u (en uw collega’s) te volgen. Humor en creativiteit hoeft u daarbij niet uit de weg te gaan. Sterker nog, soms kan een knipoog droge productinformatie een stuk leesbaarder maken.

4. U bent té persoonlijk

Dit ziet u ongetwijfeld wel eens voorbij komen: “Het is 17:00 en wij gaan de tent sluiten” of “Nog een paar dagen en dan zit ik in Italië!” Uw (potentiële) klant vormt zich een beeld van uw onderneming, dus dit soort informatie voegt niets toe aan de tijdlijn, zéker niet op LinkedIn. 

Fout voorkomen: Spreek uw doelgroep persoonlijk aan, maar wordt niet té persoonlijk.

5. Onzorgvuldig gedrag

Een spelfout is snel gemaakt en een grammaticablunder zien we zo over het hoofd. Ook al is het een informeel medium, het staat nogal slordig en niet professioneel. 

Fout voorkomen: Laat daarom vooral blogartikelen, whitepapers e.d. door een ander lezen, of lees deze zelf nog een keer.

6. Profielen niet vastgelegd

Claim op tijd profielen op social media. Dit is extra belangrijk voor (merk)namen die veel voorkomen. Want de regels zijn simpel: wie het eerst komt, het eerst maalt. Ook als iemand anders op de wereld dezelfde naam gebruikt als uzelf, uw onderneming, product of dienst.

7. Te weinig fans of volgers

Sociale bewijslast is één van de zes principes van invloed bij social mediamarketing. Een grote schare fans of volgers versterkt het vertrouwen. Mensen voelen de behoefte om zich aan te sluiten en de dialoog aan te gaan. Als dat proces eenmaal loopt, leidt dit tot nieuwe fans en volgers. 

Fout voorkomen: Zorg er dan wél voor dat het echte volgers zijn. Want fans kopen is kortetermijnpolitiek, net als software om automatisch andere mensen te volgen of te reageren. 

8. U volgt zelf niemand

Als u wilt dat anderen u volgen, volg dan zelf ook mensen. Investeer eerst in bestaande klanten en relaties zoals leveranciers en partners. En wellicht andere personen waarmee u een goede relatie heeft. 

Social mediamarketing kost tijd

Social mediamarketing kan erg effectief zijn. Maar vergeet niet om na te denken over een strategie en de praktische toepassing. Niet elk medium zal even succesvol zijn en het kopieren van concurrenten leidt zelden tot een beter resultaat. Deze vorm van marketing vergt vooral tijd. Bekijk eens welke activiteiten u kunt uitbesteden. Zorg er wel voor dat activiteiten met direct contact in eigen beheer blijven. Zo voorkomt u dat anderen een call centergevoel krijgen.

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:

Jos Veldwijk is social media-specialist op het gebied van B2B en eigenaar van Veldmerk.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in opmt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

> Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

Gerelateerde artikelen:


Meer over podium:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 terugroepacties die op je lachspieren werken

5 terugroepacties die op je lachspieren werken

De IKEA maakte deze week bekend dat drie soorten lampen die bij het bedrijf zijn gekocht teruggeroepen worden. Dat is noodzakelijk omdat ze uit elkaar kunnen vallen. Wij zetten 5 grappige terugroepacties op een rij. Lees verder

Dit moet iedere manager weten van de nieuwe Code Tabaksblat

Dit moet iedere manager weten van de nieuwe Code Tabaksblat

Moeten CEO’s zelf hun salaris gaan verdedigen? Dat is één van de voorstellen die is opgegooid in de Corporate Gouvernance Code. Die richtlijn wordt de opvolger van de meer dan tien jaar oude Code Tabaksblat. Dit moet iedere manager weten over de voorstellen die de Commissie van Manen indiende. Lees verder

De emotioneel intelligente manager is een topscorer

De emotioneel intelligente manager is een topscorer

Managers met meer emotionele intelligentie behalen betere resultaten, aldus Annie McKee, oprichter van de Teleos Leadership Institute. Lees verder

Meelezen met privébericht werknemer, mag dat?

Meelezen met privébericht werknemer, mag dat?

Een werknemer verstuurt privéberichten via het zakelijke account van de werkgever. Mag de werkgever meelezen? Lees verder

Zo denkt de ware ondernemer dus

Zo denkt de ware ondernemer dus

Altijd willen weten hoe de ware ondernemer denkt? In Silicon Valley maken ze er mooie infographics van. Lees verder

Talentmanagement op zijn kop bij zelfsturing

Talentmanagement op zijn kop bij zelfsturing

Voor talentmanagement heeft zelfsturing veel gevolgen: carrièrepaden zien er anders uit en het wordt lastiger om te weten welk talent je in huis hebt. Een blik op talentmanagement-van-de-toekomst. Lees verder

Kahn wil verder met 45 V&D winkels;  'Ceo moet loon zelf verdedigen'

Kahn wil verder met 45 V&D winkels; 'Ceo moet loon zelf verdedigen'

Plus: Dropbox opent kantoor aan Zuidas, Picnic ook in Utrecht en Almere, Sif stelt beursgang uit. Lees verder

Dit zijn de 3 actiepunten voor Willem Vermeend als fintech-ambassadeur

Dit zijn de 3 actiepunten voor Willem Vermeend als fintech-ambassadeur

Willem Vermeend is de nieuwe ambassadeur van de Nederlandse fintech-bedrijven. Wat gaat hij de komende 2 jaar doen? Lees verder

Bob had eigenlijk nog best zin in Jos' jubileumfeest

Bob had eigenlijk nog best zin in Jos' jubileumfeest

Bob is divisiedirecteur van een groot concern en doet zijn best. In deze aflevering bereidt hij het 25-jarig jubileum van Jos voor. Lees verder

‘Als de perfecte wijn zou bestaan, is het een Dão’

‘Als de perfecte wijn zou bestaan, is het een Dão’

De Portugese wijnen van Casa da Passarella hebben een rijk verleden, dat al 150 jaar terug gaat. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X