8 Klassieke social mediafouten

26 sep 2012  |   Jos Veldwijk  

Social media is hip and happening. Maar deze moderne marketingtool is niet zonder gevaren. Een misser kan u duur komen te staan.

Podiumauteur Jos Veldwijk geeft acht nu al klassieke social mediafouten. Zodat u ze kunt vermijden.

Social media is niet meer weg te denken als onderdeel van klantcontact. Populaire kanalen zoals LinkedIn, Facebook en Twitter worden ingezet om de positie van bedrijven en merken te versterken. Dat is niet zo vreemd. Social mediamarketing draagt niet alleen bij aan meer naamsbekendheid of websitebezoekers, ook een beter rendement behoort tot de mogelijkheden. Sommige bedrijven blijven echter achter of worstelen met de gevolgen van dure fouten die eerder zijn gemaakt. Een oriëntatie op de impact van social media is dus wel zo verstandig. 

Doordenk social mediastrategie

Hoe begin ik met social media? Dit klinkt misschien overdreven, maar ‘bezint eer ge begint‘ voordat u overhaast aan de slag gaat. Ondoordacht gebruik richt eerder schade aan dan u kunt overzien. Een goed opgebouwde positie wil niemand te grabbel gooien. Het is beter om rekening te houden met veelgemaakte fouten en een goede start te maken. Acht klassieke social mediafouten:

1. We moeten nu op social media; want iedereen gebruikt het

Veel bedrijven duiken zonder doel in de wereld van Twitter en Facebook. Zou u bij het openen van een nieuwe vestiging of lancering van een event ook zonder voorbereiding aan de slag gaan? Want daar kunt u het mee vergelijken. Zonder duidelijke focus en strategie is het onmogelijk te bepalen of inspanningen het gewenste resultaat opleveren.

Fout voorkomen: Maak een duidelijk plan met meetbare doelen, de juiste kanalen en de gewenste content. Maar doe niet al te moeilijk: een social mediaplan op enkele pagina’s is ook een plan.

2. Wel praten, maar niet luisteren

Social media draait in de eerste plaats om het maken van contact. Het begint met interactie en het bouwen en versterken van relaties. Net als in de echte wereld raken mensen betrokken als u naar ze luistert. Eén van de meest gemaakte social mediafouten is mensen te overspoelen met een stroom van berichten waar ze niet om hebben gevraagd.

Fout voorkomen: Luister naar uw relaties: zijn ze tevreden? Hebben ze misschien vragen? Geven ze subtiele feedback? Het gebruik van social mediamonitoring tools is onmisbaar om deze signalen op te vangen.

3. Het is niet relevant

Uw (potentiële) klant zit niet te wachten op corprorate berichten over uw onderneming. Standaard persberichten voldoen niet meer - als ze dat al ooit deden. Uw klant wil juist horen wat hem aangaat en wil antwoord op de vraag hoe u zijn of haar problemen op kunt lossen.

Fout voorkomen: Focus niet op uw onderneming, producten of diensten. Deel in plaats daarvan informatie van relevante of inspirerende websites. Geef uw (potentiële) klant een reden om u (en uw collega’s) te volgen. Humor en creativiteit hoeft u daarbij niet uit de weg te gaan. Sterker nog, soms kan een knipoog droge productinformatie een stuk leesbaarder maken.

4. U bent té persoonlijk

Dit ziet u ongetwijfeld wel eens voorbij komen: “Het is 17:00 en wij gaan de tent sluiten” of “Nog een paar dagen en dan zit ik in Italië!” Uw (potentiële) klant vormt zich een beeld van uw onderneming, dus dit soort informatie voegt niets toe aan de tijdlijn, zéker niet op LinkedIn. 

Fout voorkomen: Spreek uw doelgroep persoonlijk aan, maar wordt niet té persoonlijk.

5. Onzorgvuldig gedrag

Een spelfout is snel gemaakt en een grammaticablunder zien we zo over het hoofd. Ook al is het een informeel medium, het staat nogal slordig en niet professioneel. 

Fout voorkomen: Laat daarom vooral blogartikelen, whitepapers e.d. door een ander lezen, of lees deze zelf nog een keer.

6. Profielen niet vastgelegd

Claim op tijd profielen op social media. Dit is extra belangrijk voor (merk)namen die veel voorkomen. Want de regels zijn simpel: wie het eerst komt, het eerst maalt. Ook als iemand anders op de wereld dezelfde naam gebruikt als uzelf, uw onderneming, product of dienst.

7. Te weinig fans of volgers

Sociale bewijslast is één van de zes principes van invloed bij social mediamarketing. Een grote schare fans of volgers versterkt het vertrouwen. Mensen voelen de behoefte om zich aan te sluiten en de dialoog aan te gaan. Als dat proces eenmaal loopt, leidt dit tot nieuwe fans en volgers. 

Fout voorkomen: Zorg er dan wél voor dat het echte volgers zijn. Want fans kopen is kortetermijnpolitiek, net als software om automatisch andere mensen te volgen of te reageren. 

8. U volgt zelf niemand

Als u wilt dat anderen u volgen, volg dan zelf ook mensen. Investeer eerst in bestaande klanten en relaties zoals leveranciers en partners. En wellicht andere personen waarmee u een goede relatie heeft. 

Social mediamarketing kost tijd

Social mediamarketing kan erg effectief zijn. Maar vergeet niet om na te denken over een strategie en de praktische toepassing. Niet elk medium zal even succesvol zijn en het kopieren van concurrenten leidt zelden tot een beter resultaat. Deze vorm van marketing vergt vooral tijd. Bekijk eens welke activiteiten u kunt uitbesteden. Zorg er wel voor dat activiteiten met direct contact in eigen beheer blijven. Zo voorkomt u dat anderen een call centergevoel krijgen.

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:

Jos Veldwijk is social media-specialist op het gebied van B2B en eigenaar van Veldmerk.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in opmt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

> Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

Gerelateerde artikelen:


Meer over podium:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware? Dit zijn de stappen om je bedrijf ertegen te beschermen

Ransomware is vervelend en kan ook kostbaar zijn. 8 stappen om je ertegen te beschermen. Lees verder

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

De 7 lessen die managers en ouders van elkaar kunnen leren

Je medewerkers opvoeden is niet zo heel veel anders dan je kinderen iets bijbrengen. Deze 7 punten kunnen managers en ouders van elkaar leren. Lees verder

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

De 8 succesregels van Uber-oprichter Travis Kalanick

Uber-oprichter Travis Kalanick onthulde tijdens Startup Fest Europe zijn 'Geeks guide to becoming an entrepreneur'. Lees verder

Stop met korting geven: 4 tips

Stop met korting geven: 4 tips

De directeur die een relatie een abnormaal hoge korting toezegt? Of een verkoper die 2 keer zo veel korting biedt als zijn collega's? ‘Geef een vergulde schep als ludieke straf.’ Lees verder

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Veel rumoer bij Shell-vergadering; KLM snijdt in aantal managers

Plus: Monsanto wijst Bayer-bod af, Toyota in zee met Uber en Brits bod op Van Gansewinkel. Lees verder

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Tim Cook: 'Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens'

Een bedrijf zou een ziel moeten hebben, net als een mens, zei Tim Cook tijdens zijn eerste Nederlandse optreden ooit. Lees verder

Wat je verdient staat in de cloud

Wat je verdient staat in de cloud

Transparantie is een van de meest cruciale onderdelen van nieuw leiderschap. Is jouw bedrijf al toe aan de Buffer-methode? Letterlijk álles wordt online gepubliceerd. Lees verder

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De toekomst van het werken? Dat ziet er in de praktijk dus zo uit

De medewerker van morgen sleept zich niet meer elke dag naar hetzelfde kantoor. Maar hoe dan wel? En hoe ziet dat er dan uit? Een inkijkje. Lees verder

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Expliciete waarden, onderling vertrouwen en een set collectieve normen. Dat blijken steeds weer dé succesingrediënten van elke werkvloer. Lees verder

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Data over de gezondheid van je medewerkers is steeds toegankelijker. Wat mag je daar als werkgever mee? En minstens zo belangrijk: wat niet? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X