8 Klassieke social mediafouten

26 sep 2012  |   Jos Veldwijk  

Social media is hip and happening. Maar deze moderne marketingtool is niet zonder gevaren. Een misser kan u duur komen te staan.

Podiumauteur Jos Veldwijk geeft acht nu al klassieke social mediafouten. Zodat u ze kunt vermijden.

Social media is niet meer weg te denken als onderdeel van klantcontact. Populaire kanalen zoals LinkedIn, Facebook en Twitter worden ingezet om de positie van bedrijven en merken te versterken. Dat is niet zo vreemd. Social mediamarketing draagt niet alleen bij aan meer naamsbekendheid of websitebezoekers, ook een beter rendement behoort tot de mogelijkheden. Sommige bedrijven blijven echter achter of worstelen met de gevolgen van dure fouten die eerder zijn gemaakt. Een oriëntatie op de impact van social media is dus wel zo verstandig. 

Doordenk social mediastrategie

Hoe begin ik met social media? Dit klinkt misschien overdreven, maar ‘bezint eer ge begint‘ voordat u overhaast aan de slag gaat. Ondoordacht gebruik richt eerder schade aan dan u kunt overzien. Een goed opgebouwde positie wil niemand te grabbel gooien. Het is beter om rekening te houden met veelgemaakte fouten en een goede start te maken. Acht klassieke social mediafouten:

1. We moeten nu op social media; want iedereen gebruikt het

Veel bedrijven duiken zonder doel in de wereld van Twitter en Facebook. Zou u bij het openen van een nieuwe vestiging of lancering van een event ook zonder voorbereiding aan de slag gaan? Want daar kunt u het mee vergelijken. Zonder duidelijke focus en strategie is het onmogelijk te bepalen of inspanningen het gewenste resultaat opleveren.

Fout voorkomen: Maak een duidelijk plan met meetbare doelen, de juiste kanalen en de gewenste content. Maar doe niet al te moeilijk: een social mediaplan op enkele pagina’s is ook een plan.

2. Wel praten, maar niet luisteren

Social media draait in de eerste plaats om het maken van contact. Het begint met interactie en het bouwen en versterken van relaties. Net als in de echte wereld raken mensen betrokken als u naar ze luistert. Eén van de meest gemaakte social mediafouten is mensen te overspoelen met een stroom van berichten waar ze niet om hebben gevraagd.

Fout voorkomen: Luister naar uw relaties: zijn ze tevreden? Hebben ze misschien vragen? Geven ze subtiele feedback? Het gebruik van social mediamonitoring tools is onmisbaar om deze signalen op te vangen.

3. Het is niet relevant

Uw (potentiële) klant zit niet te wachten op corprorate berichten over uw onderneming. Standaard persberichten voldoen niet meer - als ze dat al ooit deden. Uw klant wil juist horen wat hem aangaat en wil antwoord op de vraag hoe u zijn of haar problemen op kunt lossen.

Fout voorkomen: Focus niet op uw onderneming, producten of diensten. Deel in plaats daarvan informatie van relevante of inspirerende websites. Geef uw (potentiële) klant een reden om u (en uw collega’s) te volgen. Humor en creativiteit hoeft u daarbij niet uit de weg te gaan. Sterker nog, soms kan een knipoog droge productinformatie een stuk leesbaarder maken.

4. U bent té persoonlijk

Dit ziet u ongetwijfeld wel eens voorbij komen: “Het is 17:00 en wij gaan de tent sluiten” of “Nog een paar dagen en dan zit ik in Italië!” Uw (potentiële) klant vormt zich een beeld van uw onderneming, dus dit soort informatie voegt niets toe aan de tijdlijn, zéker niet op LinkedIn. 

Fout voorkomen: Spreek uw doelgroep persoonlijk aan, maar wordt niet té persoonlijk.

5. Onzorgvuldig gedrag

Een spelfout is snel gemaakt en een grammaticablunder zien we zo over het hoofd. Ook al is het een informeel medium, het staat nogal slordig en niet professioneel. 

Fout voorkomen: Laat daarom vooral blogartikelen, whitepapers e.d. door een ander lezen, of lees deze zelf nog een keer.

6. Profielen niet vastgelegd

Claim op tijd profielen op social media. Dit is extra belangrijk voor (merk)namen die veel voorkomen. Want de regels zijn simpel: wie het eerst komt, het eerst maalt. Ook als iemand anders op de wereld dezelfde naam gebruikt als uzelf, uw onderneming, product of dienst.

7. Te weinig fans of volgers

Sociale bewijslast is één van de zes principes van invloed bij social mediamarketing. Een grote schare fans of volgers versterkt het vertrouwen. Mensen voelen de behoefte om zich aan te sluiten en de dialoog aan te gaan. Als dat proces eenmaal loopt, leidt dit tot nieuwe fans en volgers. 

Fout voorkomen: Zorg er dan wél voor dat het echte volgers zijn. Want fans kopen is kortetermijnpolitiek, net als software om automatisch andere mensen te volgen of te reageren. 

8. U volgt zelf niemand

Als u wilt dat anderen u volgen, volg dan zelf ook mensen. Investeer eerst in bestaande klanten en relaties zoals leveranciers en partners. En wellicht andere personen waarmee u een goede relatie heeft. 

Social mediamarketing kost tijd

Social mediamarketing kan erg effectief zijn. Maar vergeet niet om na te denken over een strategie en de praktische toepassing. Niet elk medium zal even succesvol zijn en het kopieren van concurrenten leidt zelden tot een beter resultaat. Deze vorm van marketing vergt vooral tijd. Bekijk eens welke activiteiten u kunt uitbesteden. Zorg er wel voor dat activiteiten met direct contact in eigen beheer blijven. Zo voorkomt u dat anderen een call centergevoel krijgen.

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:

Jos Veldwijk is social media-specialist op het gebied van B2B en eigenaar van Veldmerk.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in opmt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

> Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
5 wetenschappelijke redenen voor mindfulness op de werkvloer

5 wetenschappelijke redenen voor mindfulness op de werkvloer

Mindfulness helpt om stress te verminderen, bewijst wetenschappelijk onderzoek. Vijf redenen voor mindfulness op de werkvloer. Lees verder

Als robots bij mij zouden solliciteren, zou ik ze dan aannemen?

Als robots bij mij zouden solliciteren, zou ik ze dan aannemen?

Als robots net zo slim worden als mensen, zouden ze dan nog wel voor ons willen werken? Over de gevaren van singularity. Lees verder

DS Tags: de wereld veroveren met een elektronisch bagagelabel

DS Tags: de wereld veroveren met een elektronisch bagagelabel

Erik Harkes bedacht al in 2002 dé oplossing voor paperless travel. Maar de techniek werkte niet mee. ‘Nu is het zover: 2016 wordt ons jaar.’ Lees verder

 ‘ABN krijgt beschermconstructie bij beursgang’, VEB tegen Ahold: geef duidelijkheid over fusieplannen

‘ABN krijgt beschermconstructie bij beursgang’, VEB tegen Ahold: geef duidelijkheid over fusieplannen

Plus: ‘Uber in gesprek met banken over financiering’, Franse staat vergroot invloed bij Air France-KLM Lees verder

Dit zijn Europa's meest duurzame projecten, en hier zitten ze

Dit zijn Europa's meest duurzame projecten, en hier zitten ze

Op steeds meer plekken in Europa zijn voorbeelden te vinden van de 'circulaire economie'. Hier zitten de 5 meest inspirerende. Lees verder

Bob gaat op survival in Schotland

Bob gaat op survival in Schotland

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer gaat Bob op survival in Schotland. Lees verder

Robots bepalen de toekomst niet, dat doen we zelf

Robots bepalen de toekomst niet, dat doen we zelf

De robots komen. De robots komen en ze pikken onze banen in. Maar angst is niet nodig: de toekomst bepalen we nog steeds zelf. Lees verder

Moeten werkgevers bang zijn voor de komst van Glassdoor?

Moeten werkgevers bang zijn voor de komst van Glassdoor?

Nederlandse werkgevers kunnen hun borst natmaken: Glassdoor, waar iedereen zijn (ex-)baas kan beoordelen, is nu ook hier actief. Lees verder

Lokale Rabo's leveren macht in; stress neemt toe en cfo HEMA vertrekt

Lokale Rabo's leveren macht in; stress neemt toe en cfo HEMA vertrekt

Plus:  miljardenboete grootbanken, mogelijk belasting op crowdfunden en Spotify wil ook video en eigen content bieden. Lees verder

Hoe slim is je stem?

Hoe slim is je stem?

De stem is een cruciale factor bij het bepalen hoe we overkomen. Onze stem maakt ons slimmer; daarom lijken we op papier dommer. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X