Generatie Y: de sletten van corporate Nederland

19 sep 2012  |   Itamar Sharon  

De nieuwe generatie werknemers neemt geen genoegen met één vaste levenslange baan. Toch houdt de gemiddelde werkgever vast aan de trouwe honden op de werkvloer. Podiumauteur Itamar Sharon raadt echter aan om zeker ook de 'generatie Y sletten' te omarmen. 

We zien het steeds vaker, jonge, startende werknemers, die geen genoeg meer nemen met een baan. Jongeren die niet meer tevreden zijn met een eenzijdige carrière. Hoe vaak horen we wel niet een Generatie Y’er praten over zijn andere projectjes, of over zijn eigen onderneminkjes. Iets wat ze oprecht leuk vinden om te doen, en misschien in de toekomst om kunnen zetten tot hun eigen bedrijf.

Als je een keer vluchtig op Linkedin kijkt, en de profielen doorneemt van jonge werknemers, zie je steeds vaker dat zij bij meerdere banen gelijktijdig actief zijn. Of dit nou werk in de vorm van een DJ of een kunstenaar is, of misschien iemand die een blog schrijft of tweedehands kleren verkoopt, dat maakt niet uit. Uit cijfers blijkt dat 83% van Generatie Y ondernemerschap de hoeksteen vindt van zijn carrière. Ook verwacht 22% van deze generatie, in zijn professionele carrière, werkzaam te zijn bij zes of meer verschillende bedrijven.

Leuk en zinvol werk

Bovenstaande komt door een aantal elementen. Allereerst is het voor jongeren niet meer belangrijk om simpelweg werk te hebben. Het geld is ondergeschikt aan wat zij doen. Generatie Y wil een verschil maken in de wereld. En dat doe je niet door vijf dagen per week gekluisterd te zitten aan je bureau in een saai kantoorpand.

Ten tweede is het voor jongeren van belang dat het werk leuk is. Generatie Y ziet werk als een onderdeel van het leven. Het moet niet meer zo zijn dat je met je werk geld verdient om daarnaast leuke dingen te doen. Het leven in het geheel moet leuk zijn, dus ook het werk. En altijd maar dezelfde dingen doen voor dezelfde bedrijven wordt niet ervaren als leuk. 

Als derde speelt het feit dat Generatie Y geleerd heeft dat “altijd alles mogelijk is”, en zij “alles kunnen bereiken wat ze maar willen”. Dus waarom vasthouden aan een ding? Waarom niet “alles” proberen wat je maar kan en interessant vindt?

Omarm de flexibele jobhopper 

Het vervelende is dat veel bedrijven voor deze mentaliteit angstig zijn. Volgens hen hebben jongeren duidelijk geen loyaliteit meer, hebben ze tegenstrijdige belangen en zijn hun prioriteiten scheef. Maar bedrijven moeten stoppen met dit als negatief te bestempelen en het proberen tegen te houden. In plaats daarvan moeten ze dit fenomeen accepteren en omarmen. Zorg dat je als bedrijf flexibiliteit en diversiteit op de werkvloer geeft. Geef werknemers de mogelijkheid om totaal verschillende functies te bekleden binnen een organisatie, en ze niet altijd te beperken tot een afdeling. Stimuleer dit zelfs. Waarom denk je dat traineeships zo populair zijn? Zou het niet geweldig zijn werknemers in je organisatie te hebben die het bedrijf en de interactie tussen de verschillende afdelingen door en door kent?

En mocht jouw werknemer dan alsnog iets beginnen naast jouw organisatie, faciliteer dit dan, en kijk of je diegene kan helpen. Dan kan je daarna kijken of de expertise, de kennis en de ervaring die opgedaan wordt door de betreffende werknemer, ook van nut kan zijn voor jouw organisatie. Kortom, apprecieer de trouwe honden in de organisatie, maar vergeet niet de waarde en mogelijkheden die de sletten met zich mee brengen.

Eerdere bijdrage: 

Over de auteur: 
Dit Podiumartikel is geschreven door Itamar Sharon, eigenaar van GeneratY.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Blackberry gelooft weer in zichzelf

Blackberry gelooft weer in zichzelf

Plus: Ryanair verhoogt winstraming, druk op omzet TNT blijft en Blackberry gelooft weer in zichzelf. Lees verder

Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

Quintiq-ceo: 'Je moet agressieve keuzes maken'

IT-bedrijf Quintiq is voor 250 miljoen euro verkocht aan het Franse Dassault Systèmes. Ceo Victor Allis over het succes. Lees verder

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Gezonde teams houden zich aan deze 2 regels

Je gezondheid gaat voor alles, en zo is dat ook met teams. Met goede leefregels gaat het iedereen beter af. Lees verder

De 10 beste marketingboeken aller tijden

De 10 beste marketingboeken aller tijden

Voor iedereen die nog leesvoer zoekt om mee te nemen op vakantie: dit zijn volgens ons de 10 beste marketingboeken ooit. Lees verder

'KLM aansprakelijk voor schadeclaims'; Bose boos op Beats

'KLM aansprakelijk voor schadeclaims'; Bose boos op Beats

Plus: We kopen minder tablets, 'Kroymans knoeide met cijfers' en Nederlands IT-bedrijf verkocht voor 250 miljoen. Lees verder

In beeld: MT's vakantiebestemmingen op de wereldkaart

In beeld: MT's vakantiebestemmingen op de wereldkaart

Op de kaart gezet: alle afleveringen uit onze serie over het bedrijfsleven in populaire vakantiebestemmingen. Lees verder

De koning drinkt in België, dat kan niet anders

De koning drinkt in België, dat kan niet anders

Ga nou eens niet naar die eeuwige Ardennen of shoppen in Antwerpen. Zakelijk gezien heeft België veel meer in z'n mars. Lees verder

De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

Amazon.com heeft in het vorige kwartaal weer een flink verlies geleden. Waar hoopt topman Jeff Bezos nieuwe winst vandaan halen? Lees verder

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het grootste bedrijf van Zweden heet Volvo, ondertussen is Volvo helemaal geen Zweeds automerk meer. Hoe zit dat? Lees verder

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Plus: Primera in de plus, Multi Corporation voor de Duitse rechter en miljoenenorders voor Van Oord. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X