Generatie Y: de sletten van corporate Nederland

19 sep 2012  |   Itamar Sharon  

De nieuwe generatie werknemers neemt geen genoegen met één vaste levenslange baan. Toch houdt de gemiddelde werkgever vast aan de trouwe honden op de werkvloer. Podiumauteur Itamar Sharon raadt echter aan om zeker ook de 'generatie Y sletten' te omarmen. 

We zien het steeds vaker, jonge, startende werknemers, die geen genoeg meer nemen met een baan. Jongeren die niet meer tevreden zijn met een eenzijdige carrière. Hoe vaak horen we wel niet een Generatie Y’er praten over zijn andere projectjes, of over zijn eigen onderneminkjes. Iets wat ze oprecht leuk vinden om te doen, en misschien in de toekomst om kunnen zetten tot hun eigen bedrijf.

Als je een keer vluchtig op Linkedin kijkt, en de profielen doorneemt van jonge werknemers, zie je steeds vaker dat zij bij meerdere banen gelijktijdig actief zijn. Of dit nou werk in de vorm van een DJ of een kunstenaar is, of misschien iemand die een blog schrijft of tweedehands kleren verkoopt, dat maakt niet uit. Uit cijfers blijkt dat 83% van Generatie Y ondernemerschap de hoeksteen vindt van zijn carrière. Ook verwacht 22% van deze generatie, in zijn professionele carrière, werkzaam te zijn bij zes of meer verschillende bedrijven.

Leuk en zinvol werk

Bovenstaande komt door een aantal elementen. Allereerst is het voor jongeren niet meer belangrijk om simpelweg werk te hebben. Het geld is ondergeschikt aan wat zij doen. Generatie Y wil een verschil maken in de wereld. En dat doe je niet door vijf dagen per week gekluisterd te zitten aan je bureau in een saai kantoorpand.

Ten tweede is het voor jongeren van belang dat het werk leuk is. Generatie Y ziet werk als een onderdeel van het leven. Het moet niet meer zo zijn dat je met je werk geld verdient om daarnaast leuke dingen te doen. Het leven in het geheel moet leuk zijn, dus ook het werk. En altijd maar dezelfde dingen doen voor dezelfde bedrijven wordt niet ervaren als leuk. 

Als derde speelt het feit dat Generatie Y geleerd heeft dat “altijd alles mogelijk is”, en zij “alles kunnen bereiken wat ze maar willen”. Dus waarom vasthouden aan een ding? Waarom niet “alles” proberen wat je maar kan en interessant vindt?

Omarm de flexibele jobhopper 

Het vervelende is dat veel bedrijven voor deze mentaliteit angstig zijn. Volgens hen hebben jongeren duidelijk geen loyaliteit meer, hebben ze tegenstrijdige belangen en zijn hun prioriteiten scheef. Maar bedrijven moeten stoppen met dit als negatief te bestempelen en het proberen tegen te houden. In plaats daarvan moeten ze dit fenomeen accepteren en omarmen. Zorg dat je als bedrijf flexibiliteit en diversiteit op de werkvloer geeft. Geef werknemers de mogelijkheid om totaal verschillende functies te bekleden binnen een organisatie, en ze niet altijd te beperken tot een afdeling. Stimuleer dit zelfs. Waarom denk je dat traineeships zo populair zijn? Zou het niet geweldig zijn werknemers in je organisatie te hebben die het bedrijf en de interactie tussen de verschillende afdelingen door en door kent?

En mocht jouw werknemer dan alsnog iets beginnen naast jouw organisatie, faciliteer dit dan, en kijk of je diegene kan helpen. Dan kan je daarna kijken of de expertise, de kennis en de ervaring die opgedaan wordt door de betreffende werknemer, ook van nut kan zijn voor jouw organisatie. Kortom, apprecieer de trouwe honden in de organisatie, maar vergeet niet de waarde en mogelijkheden die de sletten met zich mee brengen.

Eerdere bijdrage: 

Over de auteur: 
Dit Podiumartikel is geschreven door Itamar Sharon, eigenaar van GeneratY.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gerelateerde artikelen:


Meer over podium:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Dit zijn de 3 ingrediënten van een succesvolle, moderne werkgemeenschap

Expliciete waarden, onderling vertrouwen en een set collectieve normen. Dat blijken steeds weer dé succesingrediënten van elke werkvloer. Lees verder

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Gezondheidsdata van je medewerkers opslaan: mag dat zomaar?

Data over de gezondheid van je medewerkers is steeds toegankelijker. Wat mag je daar als werkgever mee? En minstens zo belangrijk: wat niet? Lees verder

‘West-Europa hotspot voor 3D-printing’

‘West-Europa hotspot voor 3D-printing’

Met zijn bedrijf Additive Industries bouwde Jonas Wintermans een industriële 3D-metaalprinter. Lees verder

ForFarmers naar de beurs; Recordwinst voor VDL Groep

ForFarmers naar de beurs; Recordwinst voor VDL Groep

Plus: Voor een biljoen in de Beurs van Berlage; Rijk opgroeien maakt meer narcistisch en India in de race for space Lees verder

5 presentatietips van TED-grondlegger Chris Anderson

5 presentatietips van TED-grondlegger Chris Anderson

Hoe houd je een gloedvolle presentatie? 5 lessen van Chris Anderson, de man achter ideeën-imperium TED. Lees verder

Ceo's putten uit dezelfde gereedschapskist, ongeacht staat van het bedrijf

Ceo's putten uit dezelfde gereedschapskist, ongeacht staat van het bedrijf

Een slecht lopend bedrijf is niet zelden gebaat bij harde maatregelen, terwijl een goed lopende zaak vaak baat heeft bij rust. Toch zie je dat nieuwe ceo's vaak dezelfde maatregelen nemen zodra ze de drempel over stappen. Lees verder

Vier bedrijven die snappen wat een sterke bedrijfscultuur oplevert

Vier bedrijven die snappen wat een sterke bedrijfscultuur oplevert

Bedrijven die in hun cultuur investeren, verdienen 516 procent (!) meer dan zij die dat niet doen. 4 voorbeelden die dat begrepen hebben. Lees verder

Kristel Groenenboom: 'Wil je oorlog? Dan moet je het logo veranderen'

Kristel Groenenboom: 'Wil je oorlog? Dan moet je het logo veranderen'

Een goede naam krijg je niet cadeau. Juist daarom zijn familiebedrijven zo belangrijk, stelt Kristel Groenenboom. Lees verder

Fusie AB Inbev en SAB Miller op schema

Fusie AB Inbev en SAB Miller op schema

Plus: Grote interesse voor Zeeuwse wind; korting dreigt voor 1,8 miljoen pensioenen en ook de G7 is tegen een Brexit Lees verder

Opinie: Stop nou eens met het doodknuffelen van start-ups

Opinie: Stop nou eens met het doodknuffelen van start-ups

Volgende week is Nederland weer eens in de ban van start-ups. Waarom eigenlijk? Hoogste tijd voor een Start-up Fail Festival. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X