Generatie Y: de sletten van corporate Nederland

19 sep 2012  |   Itamar Sharon  

De nieuwe generatie werknemers neemt geen genoegen met één vaste levenslange baan. Toch houdt de gemiddelde werkgever vast aan de trouwe honden op de werkvloer. Podiumauteur Itamar Sharon raadt echter aan om zeker ook de 'generatie Y sletten' te omarmen. 

We zien het steeds vaker, jonge, startende werknemers, die geen genoeg meer nemen met een baan. Jongeren die niet meer tevreden zijn met een eenzijdige carrière. Hoe vaak horen we wel niet een Generatie Y’er praten over zijn andere projectjes, of over zijn eigen onderneminkjes. Iets wat ze oprecht leuk vinden om te doen, en misschien in de toekomst om kunnen zetten tot hun eigen bedrijf.

Als je een keer vluchtig op Linkedin kijkt, en de profielen doorneemt van jonge werknemers, zie je steeds vaker dat zij bij meerdere banen gelijktijdig actief zijn. Of dit nou werk in de vorm van een DJ of een kunstenaar is, of misschien iemand die een blog schrijft of tweedehands kleren verkoopt, dat maakt niet uit. Uit cijfers blijkt dat 83% van Generatie Y ondernemerschap de hoeksteen vindt van zijn carrière. Ook verwacht 22% van deze generatie, in zijn professionele carrière, werkzaam te zijn bij zes of meer verschillende bedrijven.

Leuk en zinvol werk

Bovenstaande komt door een aantal elementen. Allereerst is het voor jongeren niet meer belangrijk om simpelweg werk te hebben. Het geld is ondergeschikt aan wat zij doen. Generatie Y wil een verschil maken in de wereld. En dat doe je niet door vijf dagen per week gekluisterd te zitten aan je bureau in een saai kantoorpand.

Ten tweede is het voor jongeren van belang dat het werk leuk is. Generatie Y ziet werk als een onderdeel van het leven. Het moet niet meer zo zijn dat je met je werk geld verdient om daarnaast leuke dingen te doen. Het leven in het geheel moet leuk zijn, dus ook het werk. En altijd maar dezelfde dingen doen voor dezelfde bedrijven wordt niet ervaren als leuk. 

Als derde speelt het feit dat Generatie Y geleerd heeft dat “altijd alles mogelijk is”, en zij “alles kunnen bereiken wat ze maar willen”. Dus waarom vasthouden aan een ding? Waarom niet “alles” proberen wat je maar kan en interessant vindt?

Omarm de flexibele jobhopper 

Het vervelende is dat veel bedrijven voor deze mentaliteit angstig zijn. Volgens hen hebben jongeren duidelijk geen loyaliteit meer, hebben ze tegenstrijdige belangen en zijn hun prioriteiten scheef. Maar bedrijven moeten stoppen met dit als negatief te bestempelen en het proberen tegen te houden. In plaats daarvan moeten ze dit fenomeen accepteren en omarmen. Zorg dat je als bedrijf flexibiliteit en diversiteit op de werkvloer geeft. Geef werknemers de mogelijkheid om totaal verschillende functies te bekleden binnen een organisatie, en ze niet altijd te beperken tot een afdeling. Stimuleer dit zelfs. Waarom denk je dat traineeships zo populair zijn? Zou het niet geweldig zijn werknemers in je organisatie te hebben die het bedrijf en de interactie tussen de verschillende afdelingen door en door kent?

En mocht jouw werknemer dan alsnog iets beginnen naast jouw organisatie, faciliteer dit dan, en kijk of je diegene kan helpen. Dan kan je daarna kijken of de expertise, de kennis en de ervaring die opgedaan wordt door de betreffende werknemer, ook van nut kan zijn voor jouw organisatie. Kortom, apprecieer de trouwe honden in de organisatie, maar vergeet niet de waarde en mogelijkheden die de sletten met zich mee brengen.

Eerdere bijdrage: 

Over de auteur: 
Dit Podiumartikel is geschreven door Itamar Sharon, eigenaar van GeneratY.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Sigrid van Aken (Novamedia): 'Eén persoon kan het verschil maken'

Sigrid van Aken (Novamedia): 'Eén persoon kan het verschil maken'

4 vragen aan Sigrid van Aken, coo van Novamedia en een van de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

4 talenten die de belofte hebben waargemaakt

4 talenten die de belofte hebben waargemaakt

Ieder jaar publiceert MT de Goudhaantjes100, een lijst met talentvolle bestuurders. Welke oude talenten stoomden door naar de top?  Lees verder

De talenten van vroeger: waar zijn ze terecht gekomen?

De talenten van vroeger: waar zijn ze terecht gekomen?

Ieder jaar presenteren we de Goudhaantjes 100, met hét managementtalent van Nederland. Hoe verging het voormalig Goudhanen? Lees verder

Rached Dekker (Ricoh): 'Zelfkennis cruciaal op dit niveau'

Rached Dekker (Ricoh): 'Zelfkennis cruciaal op dit niveau'

Zelfkennis is cruciaal, zegt Rached Dekker, director major & strategic accounts Ricoh en een van de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

8 redenen waarom dat extra kopje koffie op het werk juist goed is

8 redenen waarom dat extra kopje koffie op het werk juist goed is

Met ruim drie koppen per dag is de Nederlander een stevige koffiedrinker. Niets om je voor te schamen. Juist heel gezond, zo blijkt. Lees verder

Bob leert dat er toekomst zit in de senior werknemer

Bob leert dat er toekomst zit in de senior werknemer

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering leert hij dat er toekomst zit in de senior werknemer. Lees verder

Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Dit zijn de Goudhaantjes van 2014

Voor het zesde achtereenvolgende jaar: de Goudhaantjes 100, MT's lijst met de grootste managementtalenten van Nederland. Lees verder

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

Wie is de ceo van morgen? 5 trends rond toptalent

De ceo van morgen ziet er anders uit dan de ceo van vandaag. Dit zijn de 5 trends onder de Nederlandse Goudhaantjes. Lees verder

‘Kosten besparen door slim energie in- en verkopen’

‘Kosten besparen door slim energie in- en verkopen’

Een orchidee groeit het best bij warme temperaturen. Dat levert kwekerijen een hoge energierekening op. Maarel Orchids heeft daar een oplossing voor gevonden. Lees verder

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Prijsvraag: waarom zou jij ceo moeten worden?

Weet jij het beter? Vertel waarom jij ceo van een groot bedrijf moet worden en win 1 van de 5 exemplaren van het boek Hoe word je ceo? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X