Generatie Y: de sletten van corporate Nederland

19 sep 2012  |   Itamar Sharon  

De nieuwe generatie werknemers neemt geen genoegen met één vaste levenslange baan. Toch houdt de gemiddelde werkgever vast aan de trouwe honden op de werkvloer. Podiumauteur Itamar Sharon raadt echter aan om zeker ook de 'generatie Y sletten' te omarmen. 

We zien het steeds vaker, jonge, startende werknemers, die geen genoeg meer nemen met een baan. Jongeren die niet meer tevreden zijn met een eenzijdige carrière. Hoe vaak horen we wel niet een Generatie Y’er praten over zijn andere projectjes, of over zijn eigen onderneminkjes. Iets wat ze oprecht leuk vinden om te doen, en misschien in de toekomst om kunnen zetten tot hun eigen bedrijf.

Als je een keer vluchtig op Linkedin kijkt, en de profielen doorneemt van jonge werknemers, zie je steeds vaker dat zij bij meerdere banen gelijktijdig actief zijn. Of dit nou werk in de vorm van een DJ of een kunstenaar is, of misschien iemand die een blog schrijft of tweedehands kleren verkoopt, dat maakt niet uit. Uit cijfers blijkt dat 83% van Generatie Y ondernemerschap de hoeksteen vindt van zijn carrière. Ook verwacht 22% van deze generatie, in zijn professionele carrière, werkzaam te zijn bij zes of meer verschillende bedrijven.

Leuk en zinvol werk

Bovenstaande komt door een aantal elementen. Allereerst is het voor jongeren niet meer belangrijk om simpelweg werk te hebben. Het geld is ondergeschikt aan wat zij doen. Generatie Y wil een verschil maken in de wereld. En dat doe je niet door vijf dagen per week gekluisterd te zitten aan je bureau in een saai kantoorpand.

Ten tweede is het voor jongeren van belang dat het werk leuk is. Generatie Y ziet werk als een onderdeel van het leven. Het moet niet meer zo zijn dat je met je werk geld verdient om daarnaast leuke dingen te doen. Het leven in het geheel moet leuk zijn, dus ook het werk. En altijd maar dezelfde dingen doen voor dezelfde bedrijven wordt niet ervaren als leuk. 

Als derde speelt het feit dat Generatie Y geleerd heeft dat “altijd alles mogelijk is”, en zij “alles kunnen bereiken wat ze maar willen”. Dus waarom vasthouden aan een ding? Waarom niet “alles” proberen wat je maar kan en interessant vindt?

Omarm de flexibele jobhopper 

Het vervelende is dat veel bedrijven voor deze mentaliteit angstig zijn. Volgens hen hebben jongeren duidelijk geen loyaliteit meer, hebben ze tegenstrijdige belangen en zijn hun prioriteiten scheef. Maar bedrijven moeten stoppen met dit als negatief te bestempelen en het proberen tegen te houden. In plaats daarvan moeten ze dit fenomeen accepteren en omarmen. Zorg dat je als bedrijf flexibiliteit en diversiteit op de werkvloer geeft. Geef werknemers de mogelijkheid om totaal verschillende functies te bekleden binnen een organisatie, en ze niet altijd te beperken tot een afdeling. Stimuleer dit zelfs. Waarom denk je dat traineeships zo populair zijn? Zou het niet geweldig zijn werknemers in je organisatie te hebben die het bedrijf en de interactie tussen de verschillende afdelingen door en door kent?

En mocht jouw werknemer dan alsnog iets beginnen naast jouw organisatie, faciliteer dit dan, en kijk of je diegene kan helpen. Dan kan je daarna kijken of de expertise, de kennis en de ervaring die opgedaan wordt door de betreffende werknemer, ook van nut kan zijn voor jouw organisatie. Kortom, apprecieer de trouwe honden in de organisatie, maar vergeet niet de waarde en mogelijkheden die de sletten met zich mee brengen.

Eerdere bijdrage: 

Over de auteur: 
Dit Podiumartikel is geschreven door Itamar Sharon, eigenaar van GeneratY.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

Zitten kan dodelijk zijn: de opkomst van de anti-ergonomie

‘Zitten is een werkwoord’, zei Gerrit Rietveld al. Dus zitten moet niet al te comfortabel zijn, zeggen de anti-ergonomen. Lees verder

Waarom willen we macht? Omdat we niet willen dat anderen het hebben

Waarom willen we macht? Omdat we niet willen dat anderen het hebben

Waarom willen we eigenlijk zo graag de macht? Vooral omdat we niet willen dat anderen het hebben, zegt Bas Haring. Lees verder

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

‘Ik wil zin geven aan de keuze van mijn zoon’

Lessen van gewone mensen die ongewone dingen doen. Deze keer: Paul Rötschke, oprichter van stichting Michaelson in Eindhoven. Lees verder

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Vandaag besluit over beursgang ABN Amro; Refresco gaat al voor 14,50 euro

Plus: Retail profiteert van lagere huurprijzen, Helpling haalt geld op en twijfel over ASML drukt koers. Lees verder

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob en de grensoverschrijdende communicatie

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Deze keer blijkt dat grensoverschrijdende communicatie nog niet meevalt. Lees verder

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

Betere leider worden? Begin met zelfregulatie

'Jezelf leren kennen' is geen vaag jaren-70-mantra, maar helpt een betere leider te worden. Gelukkig is er nu veel goed onderzoek dat erbij kan helpen. Lees verder

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Waarom de organisatiecultuur van S&H werkt

Deel 8 van een serie over organisatieculturen. S&H hanteert strakke principes, en dat mag geld kosten. En het werkt. Lees verder

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Facebook breidt Messenger uit; Toerisme in Nederland flink gegroeid

Plus: DAF ziet afzet dalen, besluit over windmolens en ontslag Clarkson kan BBC tientallen miljoen kosten. Lees verder

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Slecht nieuws voor de manager: het worden er minder, en niemand is tevreden over ze

Managers komen maar niet uit het verdomhoekje. Niet alleen daalde hun aantal vorig jaar met 30.000, ook genieten ze weinig vertrouwen. Lees verder

Deze 5 trends op SXSW moet je kennen als manager

Deze 5 trends op SXSW moet je kennen als manager

Inspiratie genoeg op het festival South by Southwest in Texas. Ouke Arts deelt de inzichten die hij er afgelopen week opdeed. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X