De waarde van online ict-communities

13 aug 2012  |   Simone Versteeg  

Wat doet u als zich een ict-probleem opdient? Even zoeken op internet. Maar hoe vindt u de oplossing tussen de duizenden zoekresultaten? Podiumauteur Simone Versteeg ziet de oplossing in online communities. 

Stelt u zich voor: u bent in uw eentje verantwoordelijk voor de ict en moet alle pc’s en laptops binnen uw organisatie upgraden naar Microsoft Windows 7. U loopt tegen een probleem aan waardoor het proces vastloopt. Hoe kunt u op snelle en efficiënte wijze en antwoord op uw probleem vinden? Duizenden zoekresultaten doorspitten totdat u op nuttige informatie stuit? Een collega bellen of mailen? Of het ondersteuningsgedeelte van de website van de leverancier afzoeken naar het antwoord?

De explosieve groei en massale deelname aan online communities en sociale netwerken heeft de aanzet gegeven tot een nieuwe houding ten opzichte van deze media. Het gaat niet langer om wollige sociale chatforums, maar om nuttige informatiebronnen die zich steeds verder ontwikkelen. Ze bieden kennis die van positieve invloed kan zijn op de bedrijfsvoering en ict-professionals kan helpen om zich efficiënter van hun taken te kwijten.

Voordelen ict-communities

Online communities hebben nog nooit zo’n grote rol gespeeld als nu. Dit geldt vooral voor ict-organisaties. Hoewel communities, gebruikersgroepen en brancheverenigingen altijd een belangrijke rol hebben gespeeld binnen het bedrijfsleven, is hun reikwijdte sterk uitgebreid door de opkomst van internet en sociale netwerken. Een medium is ontstaan dat ict-professionals de mogelijkheid biedt om te communiceren met gelijkgestemde professionals, kennis uit te wisselen en deel te nemen aan relevante discussies.

Volgens analistenbureau Forrester neemt 86% van alle besluitvormers op ict-gebied deel aan een bepaalde sociale activiteit voor zakelijke doeleinden. Meestal doen deze ict-professionals een beroep op het netwerk van collega’s om bedrijfskritische informatie in te winnen, zoals inkoopaanbevelingen, oplossingen voor veel voorkomende problemen enzovoort.

Wat is nu precies de werkelijke zakelijke waarde van deze online communities? Uit The Value of Online Communities, een online enquête onder zo’n 700 ict-professionals in opdracht van Dell KACE, blijkt dat de deelname aan online communities massaal is en dat deze websites aanzienlijke voordelen te bieden hebben.

Specifieke enquêtebevindingen zijn:

  • 80% van alle ondervraagde ict-professionals maakt gebruik van online communities. 70 procent van hen bezoekt deze communities verschillende malen per week voor werkdoeleinden
  • 53% van de respondenten neemt actief deel aan de communities die zij bezoeken
  • 98% van de ict-professionals geeft aan dat online communities een positieve bijdrage leveren aan hun werkactiviteiten
  • 95% van alle professionals in de frontlinie geeft aan dat deze online ict-communities hen in staat stellen om tijdbesparingen te realiseren en efficiënter te werken
  • 82% geeft aan dat ze dankzij het bezoek van online communities normaliter meer dan een uur per week aan tijd besparen.

Hoewel de enquêteresultaten erop wijzen dat ict-professionals op de hoogte zijn van de voordelen van communities, blijkt eveneens dat een groot aantal systeembeheerders gedwongen is om meerdere communities te bezoeken om een antwoord op hun vragen te vinden. De reden hiervoor is dat hun vragen te specifiek dan wel te algemeen van aard zijn. Dit resulteert in verlies van tijd, geld en productiviteit en is uiteindelijk nadelig voor het innovatievermogen.

Tips om online ICT-community te selecteren

Hoe kunt u als ict-professional de voor u meest geschikte online community kiezen? De volgende tips kunnen uitkomst bieden:

  • Stel vast wat voor type content u nodig hebt: Er is sprake van een groot verschil tussen whitepapers en praktische tips en trucs. Door u te concentreren op de informatie waarnaar u op zoek bent, kunt u de zoektocht naar de juiste community aanzienlijk verfijnen.
  • Groter is niet altijd beter: Op internet zijn tal van sociale netwerken met een enorm aantal gebruikers te vinden, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. De hoeveelheid bruikbare content is echter klein in vergelijking met de omvang van deze websites. Bovendien valt het vinden van de juiste informatie binnen deze sociale netwerken te vergelijken met het zoeken naar een speld in een hooiberg.
  • Het draait om de kwaliteit, niet om de content: Een community die praktische informatie biedt is veel nuttiger dan een website met prachtig proza waarin gemijmerd wordt over abstracte technologische trends en wordt geschermd met modieuze termen zoals ‘de cloud’. Een goede community biedt praktische tips, gratis tools, scriptfragmenten, handleidingen en instructievideo’s.
  • De ict-wereld verandert voortdurend en uw community moet met de tijd meegaan: Uw community moet gedetailleerde en up-to-date informatie bieden over opkomende technologieën. Tegelijkertijd moet de exploitant online gebruikerstrends bijhouden en investeren in de ontwikkeling en verbetering van de community.
  • Personalisatie is van cruciaal belang: Een professionele community zorgt ervoor dat u niet allerlei informatie hoeft te doorploegen waarin u niet bent geïnteresseerd, maar biedt u de mogelijkheid om de onderwerpen te volgen die u zelf selecteert en waarin u specifieke belangstelling hebt. Een goede community stelt u op de hoogte wanneer er nieuwe relevante informatie beschikbaar is, bijvoorbeeld via een RSS-feed of e-mailsamenvattingen.

Tastbare zakelijke waarde

De ontwikkeling van online ict-communities heeft een vlucht genomen door het verbreden van hun reikwijdte via sociale netwerken. Hierdoor kunnen ict-professionals op eenvoudige en kostenefficiënte toegang krijgen tot kennis en ondersteuning en deelnemen aan relevante discussies met collega’s.

Uit branchegegevens blijkt dat online communities tastbare zakelijke waarde te bieden hebben, met name voor grote ondernemingen. Zij kunnen tijd- en kostenbesparingen realiseren door de efficiëntie en productiviteit van ict-professionals te vergroten. Hoewel er op internet een groot aantal online communities voor ict-professionals te vinden is, moet u rekening houden met een aantal factoren om te waarborgen dat u de juiste informatie kunt distilleren uit de community waarvoor u kiest.

Eerdere bijdrage:

 

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Simone Versteeg, PR & Corporate Communications Manager bij Dell Services EMEA bij Dell Services.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Nieuwe strategie? Maak haar met het hele bedrijf

Nieuwe strategie? Maak haar met het hele bedrijf

Bij FMO werd de meerjarenstrategie bottom up geformuleerd. Ceo Nanno Kleiterp: ‘Veel kennis en inspiratie zit in de mensen.’ Lees verder

Hoe creëer je als manager flow in jouw team?

Hoe creëer je als manager flow in jouw team?

In de flow zitten betekent dat de boel op rolletjes loopt, ook bij medewerkers. Klinkt ideaal, maar hoe creeër je zo'n situatie? Lees verder

Heineken verliest in de horeca; Zwijgzaam Apple onderzoekt naaktfoto-hack

Heineken verliest in de horeca; Zwijgzaam Apple onderzoekt naaktfoto-hack

Plus: Nederlandse hotelprijzen stijgen minder hard, Rabobank stopt met Schretlen en miljardenovername voor AkzoNobel? Lees verder

Daan krijgt kus van Yolanthe Cabaudinges

Daan krijgt kus van Yolanthe Cabaudinges

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Dit keer moet hij Chantal opvangen: het wordt haar éven te veel. Lees verder

'IT vraagt nu ander managementmodel'

'IT vraagt nu ander managementmodel'

IT-afdelingen besteden 80 procent van hun budget aan behoud en 20 procent aan vernieuwing. Dat moet juist andersom, zegt VMware. Lees verder

Een uitleg over beacons in 8 bakens

Een uitleg over beacons in 8 bakens

De adoptie van beacons is enorm, zeker internationaal gezien. Dit is wat je over de apparaatjes moet weten: beacons voor dummies. Lees verder

'Smartphone wordt persoonlijke assistent dankzij beacons'

'Smartphone wordt persoonlijke assistent dankzij beacons'

Beacons zijn the next big thing voor de fysieke retail, maar waarom? 'Hierdoor kan offline wat online al jaren een feit is.' Lees verder

'Apple stapt in mobiel betalen'; JPMorgan bang voor 'Lehman-moment'

'Apple stapt in mobiel betalen'; JPMorgan bang voor 'Lehman-moment'

Plus: Chanel vestigt internationaal hoofdkantoor in Amsterdam, Angry Birds-baas stapt op en Shell-cto wordt topman NAM. Lees verder

Dit zijn de stijgers en dalers in de luchtvaartindustrie

Dit zijn de stijgers en dalers in de luchtvaartindustrie

De concurrentie in het luchtruim is moordend. Welke luchtvaartbedrijven kloppen aan de deur en welke passen op hun tellen? Lees verder

Wordt 'achteraf betalen' de doorbraak van PayPal?

Wordt 'achteraf betalen' de doorbraak van PayPal?

PayPal maakt achteraf betalen voor e-commerce mogelijk. Wordt het de definitieve doorbraak van de betaaldienst? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X