De waarde van online ict-communities

13 aug 2012  |   Simone Versteeg  

Wat doet u als zich een ict-probleem opdient? Even zoeken op internet. Maar hoe vindt u de oplossing tussen de duizenden zoekresultaten? Podiumauteur Simone Versteeg ziet de oplossing in online communities. 

Stelt u zich voor: u bent in uw eentje verantwoordelijk voor de ict en moet alle pc’s en laptops binnen uw organisatie upgraden naar Microsoft Windows 7. U loopt tegen een probleem aan waardoor het proces vastloopt. Hoe kunt u op snelle en efficiënte wijze en antwoord op uw probleem vinden? Duizenden zoekresultaten doorspitten totdat u op nuttige informatie stuit? Een collega bellen of mailen? Of het ondersteuningsgedeelte van de website van de leverancier afzoeken naar het antwoord?

De explosieve groei en massale deelname aan online communities en sociale netwerken heeft de aanzet gegeven tot een nieuwe houding ten opzichte van deze media. Het gaat niet langer om wollige sociale chatforums, maar om nuttige informatiebronnen die zich steeds verder ontwikkelen. Ze bieden kennis die van positieve invloed kan zijn op de bedrijfsvoering en ict-professionals kan helpen om zich efficiënter van hun taken te kwijten.

Voordelen ict-communities

Online communities hebben nog nooit zo’n grote rol gespeeld als nu. Dit geldt vooral voor ict-organisaties. Hoewel communities, gebruikersgroepen en brancheverenigingen altijd een belangrijke rol hebben gespeeld binnen het bedrijfsleven, is hun reikwijdte sterk uitgebreid door de opkomst van internet en sociale netwerken. Een medium is ontstaan dat ict-professionals de mogelijkheid biedt om te communiceren met gelijkgestemde professionals, kennis uit te wisselen en deel te nemen aan relevante discussies.

Volgens analistenbureau Forrester neemt 86% van alle besluitvormers op ict-gebied deel aan een bepaalde sociale activiteit voor zakelijke doeleinden. Meestal doen deze ict-professionals een beroep op het netwerk van collega’s om bedrijfskritische informatie in te winnen, zoals inkoopaanbevelingen, oplossingen voor veel voorkomende problemen enzovoort.

Wat is nu precies de werkelijke zakelijke waarde van deze online communities? Uit The Value of Online Communities, een online enquête onder zo’n 700 ict-professionals in opdracht van Dell KACE, blijkt dat de deelname aan online communities massaal is en dat deze websites aanzienlijke voordelen te bieden hebben.

Specifieke enquêtebevindingen zijn:

  • 80% van alle ondervraagde ict-professionals maakt gebruik van online communities. 70 procent van hen bezoekt deze communities verschillende malen per week voor werkdoeleinden
  • 53% van de respondenten neemt actief deel aan de communities die zij bezoeken
  • 98% van de ict-professionals geeft aan dat online communities een positieve bijdrage leveren aan hun werkactiviteiten
  • 95% van alle professionals in de frontlinie geeft aan dat deze online ict-communities hen in staat stellen om tijdbesparingen te realiseren en efficiënter te werken
  • 82% geeft aan dat ze dankzij het bezoek van online communities normaliter meer dan een uur per week aan tijd besparen.

Hoewel de enquêteresultaten erop wijzen dat ict-professionals op de hoogte zijn van de voordelen van communities, blijkt eveneens dat een groot aantal systeembeheerders gedwongen is om meerdere communities te bezoeken om een antwoord op hun vragen te vinden. De reden hiervoor is dat hun vragen te specifiek dan wel te algemeen van aard zijn. Dit resulteert in verlies van tijd, geld en productiviteit en is uiteindelijk nadelig voor het innovatievermogen.

Tips om online ICT-community te selecteren

Hoe kunt u als ict-professional de voor u meest geschikte online community kiezen? De volgende tips kunnen uitkomst bieden:

  • Stel vast wat voor type content u nodig hebt: Er is sprake van een groot verschil tussen whitepapers en praktische tips en trucs. Door u te concentreren op de informatie waarnaar u op zoek bent, kunt u de zoektocht naar de juiste community aanzienlijk verfijnen.
  • Groter is niet altijd beter: Op internet zijn tal van sociale netwerken met een enorm aantal gebruikers te vinden, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. De hoeveelheid bruikbare content is echter klein in vergelijking met de omvang van deze websites. Bovendien valt het vinden van de juiste informatie binnen deze sociale netwerken te vergelijken met het zoeken naar een speld in een hooiberg.
  • Het draait om de kwaliteit, niet om de content: Een community die praktische informatie biedt is veel nuttiger dan een website met prachtig proza waarin gemijmerd wordt over abstracte technologische trends en wordt geschermd met modieuze termen zoals ‘de cloud’. Een goede community biedt praktische tips, gratis tools, scriptfragmenten, handleidingen en instructievideo’s.
  • De ict-wereld verandert voortdurend en uw community moet met de tijd meegaan: Uw community moet gedetailleerde en up-to-date informatie bieden over opkomende technologieën. Tegelijkertijd moet de exploitant online gebruikerstrends bijhouden en investeren in de ontwikkeling en verbetering van de community.
  • Personalisatie is van cruciaal belang: Een professionele community zorgt ervoor dat u niet allerlei informatie hoeft te doorploegen waarin u niet bent geïnteresseerd, maar biedt u de mogelijkheid om de onderwerpen te volgen die u zelf selecteert en waarin u specifieke belangstelling hebt. Een goede community stelt u op de hoogte wanneer er nieuwe relevante informatie beschikbaar is, bijvoorbeeld via een RSS-feed of e-mailsamenvattingen.

Tastbare zakelijke waarde

De ontwikkeling van online ict-communities heeft een vlucht genomen door het verbreden van hun reikwijdte via sociale netwerken. Hierdoor kunnen ict-professionals op eenvoudige en kostenefficiënte toegang krijgen tot kennis en ondersteuning en deelnemen aan relevante discussies met collega’s.

Uit branchegegevens blijkt dat online communities tastbare zakelijke waarde te bieden hebben, met name voor grote ondernemingen. Zij kunnen tijd- en kostenbesparingen realiseren door de efficiëntie en productiviteit van ict-professionals te vergroten. Hoewel er op internet een groot aantal online communities voor ict-professionals te vinden is, moet u rekening houden met een aantal factoren om te waarborgen dat u de juiste informatie kunt distilleren uit de community waarvoor u kiest.

Eerdere bijdrage:

 

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Simone Versteeg, PR & Corporate Communications Manager bij Dell Services EMEA bij Dell Services.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gerelateerde artikelen:


Meer over podium:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
7 tips om zo effectief mogelijk van vakantie terug te komen

7 tips om zo effectief mogelijk van vakantie terug te komen

De eerste dag na je vakantie is normaal gesproken niet de meest productieve dag van het jaar. Met deze 7 tips ben je vanaf dag 1 na je vakantie weer up and running. Lees verder

Het belang van klantwaarde

Het belang van klantwaarde

Wat houdt klantwaarde precies in en hoe richt je je organisatie daar goed op in? Adjunct professor Geert Desmet, docent van de TIAS Business School, geeft uitleg. Lees verder

Tedje van de week: Yves Morieux -Te veel regels hinderen productiviteit

Tedje van de week: Yves Morieux -Te veel regels hinderen productiviteit

Door te veel regels op te leggen aan medewerkers gaat de productiviteit per definitie omlaag. Aldus leiderschapsexpert Yves Morieux in het Tedje van de Week. Lees verder

Productiviteitsgoeroe David Allen: ‘99 procent van de bevolking is verslaafd aan stress’

Productiviteitsgoeroe David Allen: ‘99 procent van de bevolking is verslaafd aan stress’

Hij schreef vier succesvolle boeken, waarvan Getting Things Done wereldberoemd werd. Nu werkt productiviteitsgoeroe David Allen aan een nieuw boek. Lees verder

Apple krijgt blauwe envelop met rekening van 13 miljard

Apple krijgt blauwe envelop met rekening van 13 miljard

Op last van de Europese Commissie moet technologiebedrijf Apple 13 miljard euro terugbetalen aan de Ierse Belastingdienst, meldden verschillende media. Lees verder

'Wereldmanager' Arthur van Hoff (Jaunt VR): 'Google heeft onze camera nagemaakt'

'Wereldmanager' Arthur van Hoff (Jaunt VR): 'Google heeft onze camera nagemaakt'

'Zorg dat je waarde toevoegt in technologie of in gebruikers', zegt Silicon Valley-zwaargewicht Arthur van Hoff van virtual reality-ontwikkelaar Jaunt. Lees verder

Ook in de vertrekstand? Je 'baas' wist het al langer

Ook in de vertrekstand? Je 'baas' wist het al langer

Bedrijven doen steeds vaker aan voorspellende 'HR analytics'. Ze weten steeds beter wanneer je wilt gaan. Lees verder

‘Reshoring vormt vaak het startsein voor innovatie’

‘Reshoring vormt vaak het startsein voor innovatie’

Steeds meer bedrijven halen productie terug naar Nederland. Met alle voordelen van dien. ‘Reshoring is vaak het startsein voor innovatie.’ Lees verder

Parcom stapt in prijsvechter Simpel.nl; Philips breidt activiteiten uit

Parcom stapt in prijsvechter Simpel.nl; Philips breidt activiteiten uit

Plus: Grote daling producentenvertrouwen; Brandstofnetwerk voor LNG wordt fijnmaziger en KLM gaat de VS veroveren Lees verder

4x zo word je een lerende organisatie

4x zo word je een lerende organisatie

De lerende organisatie is terug van niet weggeweest. De belangstelling voor het aanpassingsvermogen van lerende organisaties is onverminderd groot, maar het toepassen in de praktijk is niet eenvoudig. 4 adviezen. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X