De waarde van online ict-communities

13 aug 2012  |   Simone Versteeg  

Wat doet u als zich een ict-probleem opdient? Even zoeken op internet. Maar hoe vindt u de oplossing tussen de duizenden zoekresultaten? Podiumauteur Simone Versteeg ziet de oplossing in online communities. 

Stelt u zich voor: u bent in uw eentje verantwoordelijk voor de ict en moet alle pc’s en laptops binnen uw organisatie upgraden naar Microsoft Windows 7. U loopt tegen een probleem aan waardoor het proces vastloopt. Hoe kunt u op snelle en efficiënte wijze en antwoord op uw probleem vinden? Duizenden zoekresultaten doorspitten totdat u op nuttige informatie stuit? Een collega bellen of mailen? Of het ondersteuningsgedeelte van de website van de leverancier afzoeken naar het antwoord?

De explosieve groei en massale deelname aan online communities en sociale netwerken heeft de aanzet gegeven tot een nieuwe houding ten opzichte van deze media. Het gaat niet langer om wollige sociale chatforums, maar om nuttige informatiebronnen die zich steeds verder ontwikkelen. Ze bieden kennis die van positieve invloed kan zijn op de bedrijfsvoering en ict-professionals kan helpen om zich efficiënter van hun taken te kwijten.

Voordelen ict-communities

Online communities hebben nog nooit zo’n grote rol gespeeld als nu. Dit geldt vooral voor ict-organisaties. Hoewel communities, gebruikersgroepen en brancheverenigingen altijd een belangrijke rol hebben gespeeld binnen het bedrijfsleven, is hun reikwijdte sterk uitgebreid door de opkomst van internet en sociale netwerken. Een medium is ontstaan dat ict-professionals de mogelijkheid biedt om te communiceren met gelijkgestemde professionals, kennis uit te wisselen en deel te nemen aan relevante discussies.

Volgens analistenbureau Forrester neemt 86% van alle besluitvormers op ict-gebied deel aan een bepaalde sociale activiteit voor zakelijke doeleinden. Meestal doen deze ict-professionals een beroep op het netwerk van collega’s om bedrijfskritische informatie in te winnen, zoals inkoopaanbevelingen, oplossingen voor veel voorkomende problemen enzovoort.

Wat is nu precies de werkelijke zakelijke waarde van deze online communities? Uit The Value of Online Communities, een online enquête onder zo’n 700 ict-professionals in opdracht van Dell KACE, blijkt dat de deelname aan online communities massaal is en dat deze websites aanzienlijke voordelen te bieden hebben.

Specifieke enquêtebevindingen zijn:

  • 80% van alle ondervraagde ict-professionals maakt gebruik van online communities. 70 procent van hen bezoekt deze communities verschillende malen per week voor werkdoeleinden
  • 53% van de respondenten neemt actief deel aan de communities die zij bezoeken
  • 98% van de ict-professionals geeft aan dat online communities een positieve bijdrage leveren aan hun werkactiviteiten
  • 95% van alle professionals in de frontlinie geeft aan dat deze online ict-communities hen in staat stellen om tijdbesparingen te realiseren en efficiënter te werken
  • 82% geeft aan dat ze dankzij het bezoek van online communities normaliter meer dan een uur per week aan tijd besparen.

Hoewel de enquêteresultaten erop wijzen dat ict-professionals op de hoogte zijn van de voordelen van communities, blijkt eveneens dat een groot aantal systeembeheerders gedwongen is om meerdere communities te bezoeken om een antwoord op hun vragen te vinden. De reden hiervoor is dat hun vragen te specifiek dan wel te algemeen van aard zijn. Dit resulteert in verlies van tijd, geld en productiviteit en is uiteindelijk nadelig voor het innovatievermogen.

Tips om online ICT-community te selecteren

Hoe kunt u als ict-professional de voor u meest geschikte online community kiezen? De volgende tips kunnen uitkomst bieden:

  • Stel vast wat voor type content u nodig hebt: Er is sprake van een groot verschil tussen whitepapers en praktische tips en trucs. Door u te concentreren op de informatie waarnaar u op zoek bent, kunt u de zoektocht naar de juiste community aanzienlijk verfijnen.
  • Groter is niet altijd beter: Op internet zijn tal van sociale netwerken met een enorm aantal gebruikers te vinden, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. De hoeveelheid bruikbare content is echter klein in vergelijking met de omvang van deze websites. Bovendien valt het vinden van de juiste informatie binnen deze sociale netwerken te vergelijken met het zoeken naar een speld in een hooiberg.
  • Het draait om de kwaliteit, niet om de content: Een community die praktische informatie biedt is veel nuttiger dan een website met prachtig proza waarin gemijmerd wordt over abstracte technologische trends en wordt geschermd met modieuze termen zoals ‘de cloud’. Een goede community biedt praktische tips, gratis tools, scriptfragmenten, handleidingen en instructievideo’s.
  • De ict-wereld verandert voortdurend en uw community moet met de tijd meegaan: Uw community moet gedetailleerde en up-to-date informatie bieden over opkomende technologieën. Tegelijkertijd moet de exploitant online gebruikerstrends bijhouden en investeren in de ontwikkeling en verbetering van de community.
  • Personalisatie is van cruciaal belang: Een professionele community zorgt ervoor dat u niet allerlei informatie hoeft te doorploegen waarin u niet bent geïnteresseerd, maar biedt u de mogelijkheid om de onderwerpen te volgen die u zelf selecteert en waarin u specifieke belangstelling hebt. Een goede community stelt u op de hoogte wanneer er nieuwe relevante informatie beschikbaar is, bijvoorbeeld via een RSS-feed of e-mailsamenvattingen.

Tastbare zakelijke waarde

De ontwikkeling van online ict-communities heeft een vlucht genomen door het verbreden van hun reikwijdte via sociale netwerken. Hierdoor kunnen ict-professionals op eenvoudige en kostenefficiënte toegang krijgen tot kennis en ondersteuning en deelnemen aan relevante discussies met collega’s.

Uit branchegegevens blijkt dat online communities tastbare zakelijke waarde te bieden hebben, met name voor grote ondernemingen. Zij kunnen tijd- en kostenbesparingen realiseren door de efficiëntie en productiviteit van ict-professionals te vergroten. Hoewel er op internet een groot aantal online communities voor ict-professionals te vinden is, moet u rekening houden met een aantal factoren om te waarborgen dat u de juiste informatie kunt distilleren uit de community waarvoor u kiest.

Eerdere bijdrage:

 

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Simone Versteeg, PR & Corporate Communications Manager bij Dell Services EMEA bij Dell Services.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gerelateerde artikelen:


Meer over podium:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Zo ziet de nieuwe campus van Apple eruit vanuit een drone

Zo ziet de nieuwe campus van Apple eruit vanuit een drone

De nieuwe, 5 miljard dollar kostende, Appe-campus is bijna klaar. Zo ziet het er nu uit. Lees verder

New York Times: Amsterdam hét alternatief voor Londen, maar bonusplafond verpest kansen

New York Times: Amsterdam hét alternatief voor Londen, maar bonusplafond verpest kansen

Amsterdam is het meest voor de hand liggende alternatief voor Londen als het aan financiële instellingen ligt. Er is alleen een grote maar: het bonusplafond voor bankiers. Lees verder

Wanneer bereikt de geek nou eens de Raad van Bestuur?

Wanneer bereikt de geek nou eens de Raad van Bestuur?

Ieder bedrijf verandert in een digitaal databedrijf. Maar waarom zitten er dan in zo weinig raden van bestuur mensen met tech-kennis? Lees verder

Bob introduceert een nieuw IT-systeem

Bob introduceert een nieuw IT-systeem

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In aflevering 218 gaat - eindelijk - het nieuwe IT-systeem live. Lees verder

Gamification op het slagveld; de kracht van een spelletje

Gamification op het slagveld; de kracht van een spelletje

Om op speelse wijze je medewerkers verder te ontwikkelen of door middel van een spel tot hogere resultaten te stuwen is niet nieuw. Lees verder

Leren van Wehkamp: zo zet je influencers effectief in

Leren van Wehkamp: zo zet je influencers effectief in

Een eigen YouTube kanaal en een reeks invloedrijke vloggers; de metamorfose van Wehkamp van webshop naar inspiratieplatform, zorgde voor 300 procent meer traffic. Wat kunnen B2B-bedrijven leren van het succesverhaal van Wehkamp? Lees verder

Slijterijketen Mitra op de fles; werkgeversorganisaties: straf de Britten niet af

Slijterijketen Mitra op de fles; werkgeversorganisaties: straf de Britten niet af

Plus: Geen doorstart Scheer & Foppen, IMF: Deutsche bank grootste gevaar banken en de IJslandse voetbalshirts zijn een doorslaand succes. Lees verder

Flixbus gaat voor Brexin: nieuwe buslijnen naar Londen dankzij overname Megabus

Flixbus gaat voor Brexin: nieuwe buslijnen naar Londen dankzij overname Megabus

Met de overname van Megabus breidt Flixbus de buslijnen ook uit naar Londen, ook na de Brexit. Zo groeit de ov-disruptor verder in Europa. Lees verder

De leiderschapslessen van een WK-winnende honkbalcoach

De leiderschapslessen van een WK-winnende honkbalcoach

Brian Farley was de eerste ooit die een Europees team wereldkampioen maakte. Nu leert hij leiders in het bedrijfsleven net zo effectief te worden. Lees verder

30 procent MKB moet businessmodel omgooien om niet binnen 5 jaar failliet te gaan

30 procent MKB moet businessmodel omgooien om niet binnen 5 jaar failliet te gaan

Een derde van de middelgrote MKB bedrijven verwacht 2022 niet te halen zonder het businessmodel drastisch om te gooien. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X