Gebruik de passie van uw medewerker

29 mrt 2012  |   Steven de Lira  

Bij traditionele bedrijfsvoering wordt de volledige potentie van werknemers vaak onvoldoende benut. De organisatiestructuur en hiërarchie beperkt medewerkers in hun groei en ontwikkeling. Podiumauteur Steven de Lira beschrijft andere paden om medewerkers zich te laten ontwikkelen, groei te ervaren en hun betrokkenheid te vergroten.

Traditioneel gezien zijn medewerkers voornamelijk bezig zijn met de primaire bedrijfsprocessen waar competenties en vaardigheden belangrijk zijn. Nu organisaties en hun omgeving steeds vaker en sneller veranderen, biedt dit een kans om medewerkers te betrekken in de groei- en ontwikkelcyclus. Ervaring leert dat wanneer medewerkers meedenken en meewerken in strategische ontwikkelprocessen dit ruimte biedt voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Hierin kunnen medewerkers namelijk hun passie en interesses kwijt.

Als er iets is wat mensen graag doen, dan is het wel over hun hobby of passie praten. Creëer daarom ruimte zodat mensen hun passie en talent kwijt kunnen in jouw organisatie. De groei en ontwikkelcyclus biedt ruimte om buiten bestaande kaders van functies en competenties te denken en mee te werken. Hoe? Hierbij een aantal voorbeelden ter inspiratie.

Hobby inzetten

Vraag een hobbyfotograaf binnen jouw bedrijf klantervaringen vast te leggen voor marketingdoeleinden of een SWOT-analyse. Hij kan ook productieprocessen vastleggen om personeel beter bewust te maken van knelpunten, beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Een collega, die coach is van een voetbalteam, vindt het waarschijnlijk ook leuk om nieuwe medewerkers te coachen en in te werken. En laat een logistiek medewerker die een passie heeft voor poëzie en gedichten, meedenken over de vacatureteksten of een slogan voor de nieuwe strategie.

De hobby, interesses en passies van medewerkers betrekken in de organisatie, levert naast persoonlijke ontwikkeling en organisatiebetrokkenheid ook tastbare resultaten op. Door medewerkers te betrekken in de groei- en ontwikkelcyclus krijgen ze een breder perspectief op de organisatieontwikkeling. Dat heeft een aantal voordelen:

  • Minder communicatie-effort voor het management, om medewerkers te informeren/te overtuigen
  • Lagere faalkosten, mensen die het totaalplaatje overzien, ervaren ook de consequenties van hun output
  • Lagere kosten van werkoverdracht en minder miscommunicatie en conflicten tussen collega’s
  • Lagere kosten door het minder inhuren van adviseurs, coaches, fotograven, tekstschrijvers enz

Uitdaging

Dit zijn maar een paar voordelen. Wat ik duidelijk wil maken is dat mijn pleidooi voor kennisparticipatie (medewerkers gestructureerd betrekken in de groei- en ontwikkelcyclus) niet alleen goed is voor de ‘zachte’ aspecten als waardering en zingeving, maar mijn ervaring leert dat de eerste (‘harde’) resultaten al binnen een paar maanden zichtbaar worden.

De uitdaging is dat er nu nog een onnatuurlijke grens tussen werk en privé bestaat. Een ontwikkeling zoals Het Nieuwe Werken maakt deze scheidingslijn wel dunner. Het Nieuwe Werken is helaas nog wel te veel een ‘plaats, tijd en vierkante meter’ discussie. De focus zou meer moeten liggen op managementinnovaties, dus het ontwikkelen van een moderne visie op mens en organisatie. Mensen moeten meer hun passie en energie kwijt bij jou in de organisatie.

Eerdere bijdrage:

Over de auteur:
Podiumauteur Steven de Lira is ceo van SilkBricks

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.


 

Gerelateerde artikelen:


Meer over podium:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wat managers nu nog kunnen leren van de introductie van de tank in 1916

Wat managers nu nog kunnen leren van de introductie van de tank in 1916

In de Eerste Wereldoorlog werden veel nieuwe technologieën geïntroduceerd. Welke lessen kunnen managers daar 100 jaar later nog uit trekken? Lees verder

Cor Boonstra, misschien wel de slechtste reputatiemanager ooit

Cor Boonstra, misschien wel de slechtste reputatiemanager ooit

Cor Boonstra staat bekend als een van de hardste, rechtlijnige en eigengereide ceo’s die Nederland ooit gehad heeft. Maar is dat ook zo? Manfred Bik ging op onderzoek uit en concludeert: ‘Boonstra was goed in veel dingen. Maar níet in het managen van zijn reputatie.’ Lees verder

Giphy: het succes van de 5-secondenfilmpjes verklaard

Giphy: het succes van de 5-secondenfilmpjes verklaard

Het zijn eigenlijk bewegende foto's, de gifs van Giphy. En ze zijn een wereldwijd succes. Coo Adam Leibsohn weet wel waarom. Lees verder

Bob gaat met een gerust hart op vakantie

Bob gaat met een gerust hart op vakantie

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. In deze aflevering gaat hij met een gerust hart op vakantie. Lees verder

Microsoft en Facebook willen dikke kabel naar Europa; Coolblue: veel omzet, iets minder winst; Goldman Sachs wordt soft

Microsoft en Facebook willen dikke kabel naar Europa; Coolblue: veel omzet, iets minder winst; Goldman Sachs wordt soft

Plus: Ceo's met opties breken vaker de wet, het echte verhaal achter de ondergang van Kodak en wijn van 160 jaar oud. Lees verder

Zo werd SAP thoughtleader

Zo werd SAP thoughtleader

Als autoriteit worden gezien in je vakgebied, dat wil iedereen wel. Ontdek hoe SAP contentmarketing succesvol inzet om zich te onderscheiden van de concurrentie. Lees verder

Voorraadgoeroe Paul Durlinger: Optimaliseer je voorraadbeheer

Voorraadgoeroe Paul Durlinger: Optimaliseer je voorraadbeheer

Veel retailers en groothandels beschikken over enorme assortimenten en bijbehorende grote voorraden. Volgens voorraadgoeroe Paul Durlinger loont het om het beheer daarvan te optimaliseren. Lees verder

Nederlandse manager verkiest Shell opnieuw tot bedrijf met de beste reputatie

Nederlandse manager verkiest Shell opnieuw tot bedrijf met de beste reputatie

Hoewel Shell worstelt met zijn toekomst, voert het olie- en gasbedrijf opnieuw de MT500 aan, het jaarlijkse reputatieonderzoek van MT. Lees verder

15 levenslessen van ervaren managers: wat maakt een goede baas?

15 levenslessen van ervaren managers: wat maakt een goede baas?

Aan onze managers stellen we steeds hogere eisen. 15 ervaren managers delen hun levenslessen voor managers die net komen kijken. Lees verder

Meer reclame moet tv helpen tegen Netflix - Vrouwen crowdfunden beter - India buigt niet voor Apple

Meer reclame moet tv helpen tegen Netflix - Vrouwen crowdfunden beter - India buigt niet voor Apple

Plus: Tanken wordt weer duurder, Carlos Ghosn gaat nu Mitsubishi redden en Nokia brokkelt verder af. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X