Gebruik de passie van uw medewerker

29 mrt 2012  |   Steven de Lira  

Bij traditionele bedrijfsvoering wordt de volledige potentie van werknemers vaak onvoldoende benut. De organisatiestructuur en hiërarchie beperkt medewerkers in hun groei en ontwikkeling. Podiumauteur Steven de Lira beschrijft andere paden om medewerkers zich te laten ontwikkelen, groei te ervaren en hun betrokkenheid te vergroten.

Traditioneel gezien zijn medewerkers voornamelijk bezig zijn met de primaire bedrijfsprocessen waar competenties en vaardigheden belangrijk zijn. Nu organisaties en hun omgeving steeds vaker en sneller veranderen, biedt dit een kans om medewerkers te betrekken in de groei- en ontwikkelcyclus. Ervaring leert dat wanneer medewerkers meedenken en meewerken in strategische ontwikkelprocessen dit ruimte biedt voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Hierin kunnen medewerkers namelijk hun passie en interesses kwijt.

Als er iets is wat mensen graag doen, dan is het wel over hun hobby of passie praten. Creëer daarom ruimte zodat mensen hun passie en talent kwijt kunnen in jouw organisatie. De groei en ontwikkelcyclus biedt ruimte om buiten bestaande kaders van functies en competenties te denken en mee te werken. Hoe? Hierbij een aantal voorbeelden ter inspiratie.

Hobby inzetten

Vraag een hobbyfotograaf binnen jouw bedrijf klantervaringen vast te leggen voor marketingdoeleinden of een SWOT-analyse. Hij kan ook productieprocessen vastleggen om personeel beter bewust te maken van knelpunten, beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Een collega, die coach is van een voetbalteam, vindt het waarschijnlijk ook leuk om nieuwe medewerkers te coachen en in te werken. En laat een logistiek medewerker die een passie heeft voor poëzie en gedichten, meedenken over de vacatureteksten of een slogan voor de nieuwe strategie.

De hobby, interesses en passies van medewerkers betrekken in de organisatie, levert naast persoonlijke ontwikkeling en organisatiebetrokkenheid ook tastbare resultaten op. Door medewerkers te betrekken in de groei- en ontwikkelcyclus krijgen ze een breder perspectief op de organisatieontwikkeling. Dat heeft een aantal voordelen:

  • Minder communicatie-effort voor het management, om medewerkers te informeren/te overtuigen
  • Lagere faalkosten, mensen die het totaalplaatje overzien, ervaren ook de consequenties van hun output
  • Lagere kosten van werkoverdracht en minder miscommunicatie en conflicten tussen collega’s
  • Lagere kosten door het minder inhuren van adviseurs, coaches, fotograven, tekstschrijvers enz

Uitdaging

Dit zijn maar een paar voordelen. Wat ik duidelijk wil maken is dat mijn pleidooi voor kennisparticipatie (medewerkers gestructureerd betrekken in de groei- en ontwikkelcyclus) niet alleen goed is voor de ‘zachte’ aspecten als waardering en zingeving, maar mijn ervaring leert dat de eerste (‘harde’) resultaten al binnen een paar maanden zichtbaar worden.

De uitdaging is dat er nu nog een onnatuurlijke grens tussen werk en privé bestaat. Een ontwikkeling zoals Het Nieuwe Werken maakt deze scheidingslijn wel dunner. Het Nieuwe Werken is helaas nog wel te veel een ‘plaats, tijd en vierkante meter’ discussie. De focus zou meer moeten liggen op managementinnovaties, dus het ontwikkelen van een moderne visie op mens en organisatie. Mensen moeten meer hun passie en energie kwijt bij jou in de organisatie.

Eerdere bijdrage:

Over de auteur:
Podiumauteur Steven de Lira is ceo van SilkBricks

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.


 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Deze kersverse ceo's moeten zich in 2015 gaan bewijzen

Deze kersverse ceo's moeten zich in 2015 gaan bewijzen

Deze 11 nieuwe ceo's waren de opvallende nieuwkomers van 2014. Wat is het verhaal achter hun entree in de bestuurskamer? Lees verder

Waarom families de beste kruideniers zijn

Waarom families de beste kruideniers zijn

Een Nederlandse supermarkt? Meestal een (ex-)familiebedrijf. ‘AH zou er als familiebedrijf beter voor staan.’ Lees verder

Oproep: wat ga je anders doen in 2015?

Oproep: wat ga je anders doen in 2015?

Ga je het roer omgooien of wil je alles bij het oude houden? We zijn benieuwd welke stappen jij in 2015 op de werkvloer wilt zetten. Lees verder

Niemand wil Van Gansewinkel; DNB eist vertrek Delta Lloyd-cfo

Niemand wil Van Gansewinkel; DNB eist vertrek Delta Lloyd-cfo

Plus: Oad maakt comeback, Rabobank-topman wil versneld Deltaplan en 22.000 winkels weg sinds begin crisis. Lees verder

Een publieke functie? 'Goede leerschool voor managers'

Een publieke functie? 'Goede leerschool voor managers'

Een kloof tussen bedrijfsleven en politiek? Nee, het aantal ‘overstappers’ is groot. Wat kun je leren van de politiek? Lees verder

De 12 bekendste supermarktfamilies van Nederland

De 12 bekendste supermarktfamilies van Nederland

Een Nederlandse supermarkt is vaak een familiebedrijf. Logisch, want dat zijn vaak de beste kruideniers. De 12 bekendste op een rij. Lees verder

Apple onder vuur om werkomstandigheden; Ex-TMG-ceo bekritiseert opvolger

Apple onder vuur om werkomstandigheden; Ex-TMG-ceo bekritiseert opvolger

Plus: Opnieuw winstwaarschuwing Air France-KLM, Spyker failliet en  Sony-hack is een 'zaak van nationale veiligheid'. Lees verder

6 tips voor een motiverende eindejaarsspeech

6 tips voor een motiverende eindejaarsspeech

2015 nadert en daarmee ook de speeches om medewerkers te motiveren. Hoe dat je dat? 6 tips, feiten en inspirerende voorbeelden op rij. Lees verder

De 13 grootste familievetes in het bedrijfsleven ooit

De 13 grootste familievetes in het bedrijfsleven ooit

Van je familie moet je het hebben. Maar met je familie in zaken gaan? Niet altijd een goed idee. De 13 meest spraakmakende voorbeelden. Lees verder

Bob heeft het moeilijk met geïmproviseerd behoudbeleid

Bob heeft het moeilijk met geïmproviseerd behoudbeleid

Bob is directeur bij een groot concern. Bob doet zijn best. Dit keer heeft hij het moeilijk met een stukje behoudbeleid. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X