Gebruik de passie van uw medewerker

29 mrt 2012  |   Steven de Lira  

Bij traditionele bedrijfsvoering wordt de volledige potentie van werknemers vaak onvoldoende benut. De organisatiestructuur en hiërarchie beperkt medewerkers in hun groei en ontwikkeling. Podiumauteur Steven de Lira beschrijft andere paden om medewerkers zich te laten ontwikkelen, groei te ervaren en hun betrokkenheid te vergroten.

Traditioneel gezien zijn medewerkers voornamelijk bezig zijn met de primaire bedrijfsprocessen waar competenties en vaardigheden belangrijk zijn. Nu organisaties en hun omgeving steeds vaker en sneller veranderen, biedt dit een kans om medewerkers te betrekken in de groei- en ontwikkelcyclus. Ervaring leert dat wanneer medewerkers meedenken en meewerken in strategische ontwikkelprocessen dit ruimte biedt voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Hierin kunnen medewerkers namelijk hun passie en interesses kwijt.

Als er iets is wat mensen graag doen, dan is het wel over hun hobby of passie praten. Creëer daarom ruimte zodat mensen hun passie en talent kwijt kunnen in jouw organisatie. De groei en ontwikkelcyclus biedt ruimte om buiten bestaande kaders van functies en competenties te denken en mee te werken. Hoe? Hierbij een aantal voorbeelden ter inspiratie.

Hobby inzetten

Vraag een hobbyfotograaf binnen jouw bedrijf klantervaringen vast te leggen voor marketingdoeleinden of een SWOT-analyse. Hij kan ook productieprocessen vastleggen om personeel beter bewust te maken van knelpunten, beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Een collega, die coach is van een voetbalteam, vindt het waarschijnlijk ook leuk om nieuwe medewerkers te coachen en in te werken. En laat een logistiek medewerker die een passie heeft voor poëzie en gedichten, meedenken over de vacatureteksten of een slogan voor de nieuwe strategie.

De hobby, interesses en passies van medewerkers betrekken in de organisatie, levert naast persoonlijke ontwikkeling en organisatiebetrokkenheid ook tastbare resultaten op. Door medewerkers te betrekken in de groei- en ontwikkelcyclus krijgen ze een breder perspectief op de organisatieontwikkeling. Dat heeft een aantal voordelen:

  • Minder communicatie-effort voor het management, om medewerkers te informeren/te overtuigen
  • Lagere faalkosten, mensen die het totaalplaatje overzien, ervaren ook de consequenties van hun output
  • Lagere kosten van werkoverdracht en minder miscommunicatie en conflicten tussen collega’s
  • Lagere kosten door het minder inhuren van adviseurs, coaches, fotograven, tekstschrijvers enz

Uitdaging

Dit zijn maar een paar voordelen. Wat ik duidelijk wil maken is dat mijn pleidooi voor kennisparticipatie (medewerkers gestructureerd betrekken in de groei- en ontwikkelcyclus) niet alleen goed is voor de ‘zachte’ aspecten als waardering en zingeving, maar mijn ervaring leert dat de eerste (‘harde’) resultaten al binnen een paar maanden zichtbaar worden.

De uitdaging is dat er nu nog een onnatuurlijke grens tussen werk en privé bestaat. Een ontwikkeling zoals Het Nieuwe Werken maakt deze scheidingslijn wel dunner. Het Nieuwe Werken is helaas nog wel te veel een ‘plaats, tijd en vierkante meter’ discussie. De focus zou meer moeten liggen op managementinnovaties, dus het ontwikkelen van een moderne visie op mens en organisatie. Mensen moeten meer hun passie en energie kwijt bij jou in de organisatie.

Eerdere bijdrage:

Over de auteur:
Podiumauteur Steven de Lira is ceo van SilkBricks

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.


 

Gerelateerde artikelen:


Meer over podium:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
4x zo word je een lerende organisatie

4x zo word je een lerende organisatie

De lerende organisatie is terug van niet weggeweest. De belangstelling voor het aanpassingsvermogen van lerende organisaties is onverminderd groot, maar het toepassen in de praktijk is niet eenvoudig. 4 adviezen. Lees verder

5 zakelijke schoenstijlen voor op de werkvloer

5 zakelijke schoenstijlen voor op de werkvloer

Afgetrapte sneakers is een steeds vaker terugkerend fenomeen op de werkvloer, en dat kan écht niet. Modespecialist Robin Hendriks vertelt wat je wél aan mag. Lees verder

Amazon-case: trekt een 30-urige werkweek nieuw talent aan?

Amazon-case: trekt een 30-urige werkweek nieuw talent aan?

Amazon experimenteert met een werkweek van 30 uur. Bedoeld om de werkdruk te verlagen, maar ook een manier om jong talent aan te trekken? Lees verder

Theorie in 2 minuten: teamrollen van Belbin

Theorie in 2 minuten: teamrollen van Belbin

Als manager wil je graag je team optimaal laten samenwerken. Neem als startpunt de teamrollen van Meredith Belbin. Lees verder

De kunst (en last) van risico-inschatting

De kunst (en last) van risico-inschatting

Hoe ga je als organisatie om met risico’s? Een belangrijke vraag voor besturen en commissarissen van ondernemingen. Lees verder

Rutte zegt sorry; Renteverhoging Fed waarschijnlijker

Rutte zegt sorry; Renteverhoging Fed waarschijnlijker

Plus: Consumentenvertrouwen VS daalt; Dijsselbloem komt op voor accountants en PricewaterhouseCoopers schikt rechtszaak Lees verder

Leapp-oprichter Van Camp: ‘Kreeg ondernemen met de paplepel ingegoten’

Leapp-oprichter Van Camp: ‘Kreeg ondernemen met de paplepel ingegoten’

‘Ondernemerschap zit in je als je geboren wordt’, vindt Leapp-oprichter Rogier van Camp. Zijn bedrijf groeit gestaag sinds de oprichting in 2011. Lees verder

Bob ontdekt de geneugten van de ware liefde

Bob ontdekt de geneugten van de ware liefde

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de geneugten van de ware liefde. Lees verder

Waarom startups onmisbaar zijn (maar economisch niks voorstellen)

Waarom startups onmisbaar zijn (maar economisch niks voorstellen)

Startups zijn cruciaal voor Nederland, schrijven Rabobank-economen Hans Stegeman en Björn Giesbergen. Maar dan moeten die startende groeibriljantjes wel hun beginfase overleven en doorgroeien naar scale-ups. Lees verder

Daarom is Vice zo succesvol

Daarom is Vice zo succesvol

Wat begon als een underground tijdschrift groeide uit tot een wereldwijd mediaplatform met 100 miljoen unieke bezoekers. Hoe doet Vice dat toch?  Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X