Gebruik de passie van uw medewerker

29 mrt 2012  |   Steven de Lira  

Bij traditionele bedrijfsvoering wordt de volledige potentie van werknemers vaak onvoldoende benut. De organisatiestructuur en hiërarchie beperkt medewerkers in hun groei en ontwikkeling. Podiumauteur Steven de Lira beschrijft andere paden om medewerkers zich te laten ontwikkelen, groei te ervaren en hun betrokkenheid te vergroten.

Traditioneel gezien zijn medewerkers voornamelijk bezig zijn met de primaire bedrijfsprocessen waar competenties en vaardigheden belangrijk zijn. Nu organisaties en hun omgeving steeds vaker en sneller veranderen, biedt dit een kans om medewerkers te betrekken in de groei- en ontwikkelcyclus. Ervaring leert dat wanneer medewerkers meedenken en meewerken in strategische ontwikkelprocessen dit ruimte biedt voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Hierin kunnen medewerkers namelijk hun passie en interesses kwijt.

Als er iets is wat mensen graag doen, dan is het wel over hun hobby of passie praten. Creëer daarom ruimte zodat mensen hun passie en talent kwijt kunnen in jouw organisatie. De groei en ontwikkelcyclus biedt ruimte om buiten bestaande kaders van functies en competenties te denken en mee te werken. Hoe? Hierbij een aantal voorbeelden ter inspiratie.

Hobby inzetten

Vraag een hobbyfotograaf binnen jouw bedrijf klantervaringen vast te leggen voor marketingdoeleinden of een SWOT-analyse. Hij kan ook productieprocessen vastleggen om personeel beter bewust te maken van knelpunten, beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Een collega, die coach is van een voetbalteam, vindt het waarschijnlijk ook leuk om nieuwe medewerkers te coachen en in te werken. En laat een logistiek medewerker die een passie heeft voor poëzie en gedichten, meedenken over de vacatureteksten of een slogan voor de nieuwe strategie.

De hobby, interesses en passies van medewerkers betrekken in de organisatie, levert naast persoonlijke ontwikkeling en organisatiebetrokkenheid ook tastbare resultaten op. Door medewerkers te betrekken in de groei- en ontwikkelcyclus krijgen ze een breder perspectief op de organisatieontwikkeling. Dat heeft een aantal voordelen:

  • Minder communicatie-effort voor het management, om medewerkers te informeren/te overtuigen
  • Lagere faalkosten, mensen die het totaalplaatje overzien, ervaren ook de consequenties van hun output
  • Lagere kosten van werkoverdracht en minder miscommunicatie en conflicten tussen collega’s
  • Lagere kosten door het minder inhuren van adviseurs, coaches, fotograven, tekstschrijvers enz

Uitdaging

Dit zijn maar een paar voordelen. Wat ik duidelijk wil maken is dat mijn pleidooi voor kennisparticipatie (medewerkers gestructureerd betrekken in de groei- en ontwikkelcyclus) niet alleen goed is voor de ‘zachte’ aspecten als waardering en zingeving, maar mijn ervaring leert dat de eerste (‘harde’) resultaten al binnen een paar maanden zichtbaar worden.

De uitdaging is dat er nu nog een onnatuurlijke grens tussen werk en privé bestaat. Een ontwikkeling zoals Het Nieuwe Werken maakt deze scheidingslijn wel dunner. Het Nieuwe Werken is helaas nog wel te veel een ‘plaats, tijd en vierkante meter’ discussie. De focus zou meer moeten liggen op managementinnovaties, dus het ontwikkelen van een moderne visie op mens en organisatie. Mensen moeten meer hun passie en energie kwijt bij jou in de organisatie.

Eerdere bijdrage:

Over de auteur:
Podiumauteur Steven de Lira is ceo van SilkBricks

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.


 

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Imitatie is geen innovatie

Imitatie is geen innovatie

Echte innovatie komt uit een organisatie zelf. Je moet die innovatieve mentaliteit wel ontdekken. Maar ga vooral niet imiteren. Lees verder

Zes doorslaggevende redenen om uw innovatie te beschermen

Zes doorslaggevende redenen om uw innovatie te beschermen

Te weinig Nederlandse bedrijven beseffen hoe belangrijk bescherming van hun intellectueel eigendom is. Zes doorslaggevende redenen om octrooi te nemen. Lees verder

Waarom ‘nee’ leren zeggen goed is voor je gezondheid

Waarom ‘nee’ leren zeggen goed is voor je gezondheid

We zeggen vaak 'ja' tegen iets, terwijl we dat beter niet hadden kunnen doen. Vijf inzichten over waarom 'nee' zeggen beter is. Lees verder

Deitmers & Van den Ende met nieuw fonds; Moederbedrijf ID&T wankelt

Deitmers & Van den Ende met nieuw fonds; Moederbedrijf ID&T wankelt

Plus: ASR wil niet meer samen met Vivat, Amazon zet het mes in research en KPMG alweer in moeilijkheden. Lees verder

Bob krijgt nieuwe inzichten dankzij sociale media

Bob krijgt nieuwe inzichten dankzij sociale media

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer zorgen sociale media voor nieuwe inzichten. Lees verder

Exclusief: Pieter Elbers best beoordeelde ceo van Nederland

Exclusief: Pieter Elbers best beoordeelde ceo van Nederland

Geen ceo in Nederland wordt door zijn eigen medewerkers zo gewaardeerd als KLM-topman Pieter Elbers. Lees verder

Geen M&A-deals door turbulente beurzen; Ziggo-cfo Groenewegen stapt op

Geen M&A-deals door turbulente beurzen; Ziggo-cfo Groenewegen stapt op

Plus: ING en Rabobank helpen bij beursgang ABN Amro, Imtech verkoop weer onderdelen en Angry Birds-maker schrapt banen. Lees verder

Niet betrouwbaar communiceren veroorzaakt problemen van binnenuit

Niet betrouwbaar communiceren veroorzaakt problemen van binnenuit

Betrouwbaar communiceren laat je team goed zelfstandig werken. Daardoor heb jij de handen vrij om te handelen als het écht crisis is. Lees verder

Deze lessen trek je uit slim getimede mailtjes van top-ceo's

Deze lessen trek je uit slim getimede mailtjes van top-ceo's

De ceo's van Apple en Starbucks gingen mailen om de paniek op de beurzen te sussen. Heel slim, want je kunt er deze lessen uit trekken. Lees verder

Waarom functioneringsgesprekken voor hogere managers niet werken

Waarom functioneringsgesprekken voor hogere managers niet werken

Een functioneringsgesprek is niet genoeg om managers te ontwikkelen, zegt voormalig Campbell-ceo Doug Conant. Een viergesprek wel. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X