Online communities zijn de nieuwe gilden

21 feb 2012  |   Arjan Hamberg  

Talentcommunities helpen niet alleen bij het aantrekken en ontwikkelen van nieuw talent, maar spelen ook een belangrijke rol in de professionele ontwikkeling van vakmensen. Denk aan de middeleeuwse gilden, maar dan met de communicatiemiddelen van nu, stelt Podiumauteur Arjan Hamberg.

In de gildes van vroeger draaide het om een uitwisseling van kennis en ervaring. Deze communities waren een plaatselijk opleidingsinstituut waar leerlingen werden opgeleid tot gezel en vervolgens tot meester. Daarnaast hielden gilden zich bezig met de arbeidsomstandigheden, medezeggenschap en de inhoudelijke ontwikkeling van een beroepsgroep en vakgebied. De online community is het nieuwe gilde als het gaat om professionele ontwikkeling. Als je alleen via formele events en op kosten van de baas leert, doe je jezelf ernstig tekort. Online communities geven je de mogelijkheid om een leven lang te leren, je vaardigheden over te dragen en jezelf verder te verbeteren.

Een leven lang leren

In een kennisgedreven samenleving draait het om constant leren. Kennis veroudert steeds sneller en de toenemende complexiteit van de wereld om ons heen maakt het noodzakelijk om te blijven leren. Steeds vaker moet die kennis worden toegepast in nieuwe omstandigheden en in combinatie met nieuwe vraagstukken. Leren vindt vooral plaats op de werkplek en is meer dan een formeel event ergens in een vergaderzaal. Jouw werkterrein geeft je de context waarbinnen de kennis moet worden toegepast. Professionals in het middelbaar onderwijs noemen dat: betekenisvol onderwijs, al zou die kwalificatie vanzelfsprekend moeten zijn.

Voeding voor de kennis vind je voor een belangrijk deel buiten je organisatie, zeker wanneer jouw vakgebied niet 1 op 1 te verbinden is aan de core business van de onderneming. State of the art kennis over koekjes bakken vind je wel in een koekjesfabriek, maar voor de nieuwste inzichten op het gebied van leiderschap, talentontwikkeling en samenwerking moet je waarschijnlijk ook uit andere bronnen putten dan de koekjesbakkende collega’s.

Het internet (en sociale media) bieden je de mogelijkheid om online te leren. Daarvoor zijn er zelfs meer mogelijkheden dan ooit: blogposts, e-courses, whitepapers, powerpoints en andere animaties, video- en audiobestanden. Kennis is altijd wel te vinden in een vorm die aansluit bij jouw eigen persoonlijke stijl. Via hyperlinks kun je je verder specialiseren (of juist verbreden) en vind je verdere verdieping in onderliggende theorieën en argumenten.

Je vaardigheden overdragen

Je kunt kennis en informatie consumeren, maar het echte leren begint op het moment dat je het gaat toepassen en overdragen aan anderen. Online communities bieden je de mogelijkheid om je kennis over te dragen, net zoals de meesters hun ervaring overdroegen aan de gezellen en leerlingen in het gilde. Juist in de toepassing krijgt kennis waarde. Kun je aan anderen uitleggen waar je mee bezig bent, dan ben je aan het leren. Je professionele ontwikkeling is geen solistische aangelegenheid, maar ontstaat in en gestimuleerd door sociale netwerken.

De artikelen die ik schrijf, hebben dan ook een belangrijke functie voor mijn professionele ontwikkeling. Het schrijven helpt me mijn gedachten te structureren en stimuleert me op zoek te gaan naar voor mij nieuwe kennis. Deze gestructureerde gedachten koppel ik aan concrete vraagstukken waar ik mee geconfronteerd word, en die deel ik online. Dat roept vragen en reacties op die mij aan het denken zetten en mijn gedachten weer voeden, enzovoorts.

Ervaring benutten

Begin je met het delen van je kennis, dan laat je ook zien welke expertise je in huis hebt en welke resultaten je daarmee hebt behaald. Je benut je ervaring in je verdere professionele ontwikkeling en je wordt uitgedaagd er iets mee te gaan doen. Ik ontmoet vaak mensen die over een schat aan ervaring en visie blijken te beschikken, maar die dit diep hebben verstopt. Ze zijn nooit op de zeepkist geklommen om hun kennis en ervaring te delen. In plaats daarvan wordt de kennis van deze mensen alleen maar minder waard en loopt de inflatie over hun ervaring op.

Hoe handig online communities ook zijn, op één punt zijn de middeleeuwse gilden in het voordeel: als het gaat om online versus offline samenwerken. Als er niet zoiets bestaat als Skype, Facebook en Google+, dan ontmoet je elkaar altijd offline. De non-verbale communicatie stimuleerde het empatisch vermogen van de gildeleden; dan is zelfs een klein webcamschermpje met het beeld van de ander behelpen. Een groep mensen kan elkaar inspireren door samen te werken en te spreken over een gedeelde professie, interesse of vraagstuk. Een offline ontmoeting is daarbij broodnodig, om de ‘klik te voelen’ en om in de ontmoeting je kennis te verbreden en verdiepen.

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Arjan Hamberg, strategisch adviseur HRD en organisatie-ontwikkeling van Lumax Producties. Hij organiseert op 13 maart een bijeenkomst over o.a. veranderen en de balans werk/prive.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Ronald van der Mark: ‘Ik ga in social investments’

Ronald van der Mark: ‘Ik ga in social investments’

Ronald van der Mark vindt het tijd voor iets anders. Hij vertrekt bij Action en gaat in social investments, zegt hij tegen MT. Lees verder

Sander van der Laan (ex-AH) nieuwe ceo Action

Sander van der Laan (ex-AH) nieuwe ceo Action

Een opvallende move in retailland: Action zwaait Ronald van der Mark uit en haalt Sander van der Laan (ex-Albert Heijn) binnen. Lees verder

5 gezondheidsrisico’s van overwerk

5 gezondheidsrisico’s van overwerk

Te lange werkuren maken leidt tot serieuze gezondheidsrisico’s. Dit zijn de 5 grootste gevaren. Lees verder

Zo zien vrouwen in techniek er dus uit

Zo zien vrouwen in techniek er dus uit

Eén advertentie met een aantrekkelijke softwareontwikkelaar triggerde een hele campagne over het beeld van vrouwen in de techniek. En de storm duurt nog voort. Lees verder

Concurrentie op hypotheekmarkt stijgt; Te weinig topvrouwen

Concurrentie op hypotheekmarkt stijgt; Te weinig topvrouwen

Plus: Steven Schuurman (Elastic) beste online ondernemer, Annemarie Jorritsma commissaris bij PwC en Apple doet moeilijk. Lees verder

Bob heeft ook een iPhone

Bob heeft ook een iPhone

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer stuurt zijn nieuwe iPhone hem naar Arnhem. Lees verder

Afdelingen 'service' en 'kwaliteit'? Hef ze onmiddellijk op

Afdelingen 'service' en 'kwaliteit'? Hef ze onmiddellijk op

Een 'serviceafdeling', of een 'afdeling kwaliteit'? Volstrekt overbodige bureaucratie, betoogt Bart Groothuis. Lees verder

4 manieren om als founder een manager te worden

4 manieren om als founder een manager te worden

Hoe maak je van een start-up een gerenommeerd, goedlopend bedrijf? Door meer manager te worden. 4 manieren die daarbij helpen. Lees verder

Strooizout, dat koop je in de zomer. Maar hoeveel is genoeg?

Strooizout, dat koop je in de zomer. Maar hoeveel is genoeg?

Rijkswaterstaat vult juist in de zomer de voorraad strooizout aan. Dat is praktischer én voordeliger. Maar hoeveel is genoeg? Lees verder

KLM-ceo waarschuwt voor ontslagronde; Volkswagen-ceo mag langer blijven

KLM-ceo waarschuwt voor ontslagronde; Volkswagen-ceo mag langer blijven

Plus: Hunkemöller praat met drie geïnteresseerden, bouwmarkt Bauhaus verovert Nederland en de Tesla Model X komt er aan. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X