Online communities zijn de nieuwe gilden

21 feb 2012  |   Arjan Hamberg  

Talentcommunities helpen niet alleen bij het aantrekken en ontwikkelen van nieuw talent, maar spelen ook een belangrijke rol in de professionele ontwikkeling van vakmensen. Denk aan de middeleeuwse gilden, maar dan met de communicatiemiddelen van nu, stelt Podiumauteur Arjan Hamberg.

In de gildes van vroeger draaide het om een uitwisseling van kennis en ervaring. Deze communities waren een plaatselijk opleidingsinstituut waar leerlingen werden opgeleid tot gezel en vervolgens tot meester. Daarnaast hielden gilden zich bezig met de arbeidsomstandigheden, medezeggenschap en de inhoudelijke ontwikkeling van een beroepsgroep en vakgebied. De online community is het nieuwe gilde als het gaat om professionele ontwikkeling. Als je alleen via formele events en op kosten van de baas leert, doe je jezelf ernstig tekort. Online communities geven je de mogelijkheid om een leven lang te leren, je vaardigheden over te dragen en jezelf verder te verbeteren.

Een leven lang leren

In een kennisgedreven samenleving draait het om constant leren. Kennis veroudert steeds sneller en de toenemende complexiteit van de wereld om ons heen maakt het noodzakelijk om te blijven leren. Steeds vaker moet die kennis worden toegepast in nieuwe omstandigheden en in combinatie met nieuwe vraagstukken. Leren vindt vooral plaats op de werkplek en is meer dan een formeel event ergens in een vergaderzaal. Jouw werkterrein geeft je de context waarbinnen de kennis moet worden toegepast. Professionals in het middelbaar onderwijs noemen dat: betekenisvol onderwijs, al zou die kwalificatie vanzelfsprekend moeten zijn.

Voeding voor de kennis vind je voor een belangrijk deel buiten je organisatie, zeker wanneer jouw vakgebied niet 1 op 1 te verbinden is aan de core business van de onderneming. State of the art kennis over koekjes bakken vind je wel in een koekjesfabriek, maar voor de nieuwste inzichten op het gebied van leiderschap, talentontwikkeling en samenwerking moet je waarschijnlijk ook uit andere bronnen putten dan de koekjesbakkende collega’s.

Het internet (en sociale media) bieden je de mogelijkheid om online te leren. Daarvoor zijn er zelfs meer mogelijkheden dan ooit: blogposts, e-courses, whitepapers, powerpoints en andere animaties, video- en audiobestanden. Kennis is altijd wel te vinden in een vorm die aansluit bij jouw eigen persoonlijke stijl. Via hyperlinks kun je je verder specialiseren (of juist verbreden) en vind je verdere verdieping in onderliggende theorieën en argumenten.

Je vaardigheden overdragen

Je kunt kennis en informatie consumeren, maar het echte leren begint op het moment dat je het gaat toepassen en overdragen aan anderen. Online communities bieden je de mogelijkheid om je kennis over te dragen, net zoals de meesters hun ervaring overdroegen aan de gezellen en leerlingen in het gilde. Juist in de toepassing krijgt kennis waarde. Kun je aan anderen uitleggen waar je mee bezig bent, dan ben je aan het leren. Je professionele ontwikkeling is geen solistische aangelegenheid, maar ontstaat in en gestimuleerd door sociale netwerken.

De artikelen die ik schrijf, hebben dan ook een belangrijke functie voor mijn professionele ontwikkeling. Het schrijven helpt me mijn gedachten te structureren en stimuleert me op zoek te gaan naar voor mij nieuwe kennis. Deze gestructureerde gedachten koppel ik aan concrete vraagstukken waar ik mee geconfronteerd word, en die deel ik online. Dat roept vragen en reacties op die mij aan het denken zetten en mijn gedachten weer voeden, enzovoorts.

Ervaring benutten

Begin je met het delen van je kennis, dan laat je ook zien welke expertise je in huis hebt en welke resultaten je daarmee hebt behaald. Je benut je ervaring in je verdere professionele ontwikkeling en je wordt uitgedaagd er iets mee te gaan doen. Ik ontmoet vaak mensen die over een schat aan ervaring en visie blijken te beschikken, maar die dit diep hebben verstopt. Ze zijn nooit op de zeepkist geklommen om hun kennis en ervaring te delen. In plaats daarvan wordt de kennis van deze mensen alleen maar minder waard en loopt de inflatie over hun ervaring op.

Hoe handig online communities ook zijn, op één punt zijn de middeleeuwse gilden in het voordeel: als het gaat om online versus offline samenwerken. Als er niet zoiets bestaat als Skype, Facebook en Google+, dan ontmoet je elkaar altijd offline. De non-verbale communicatie stimuleerde het empatisch vermogen van de gildeleden; dan is zelfs een klein webcamschermpje met het beeld van de ander behelpen. Een groep mensen kan elkaar inspireren door samen te werken en te spreken over een gedeelde professie, interesse of vraagstuk. Een offline ontmoeting is daarbij broodnodig, om de ‘klik te voelen’ en om in de ontmoeting je kennis te verbreden en verdiepen.

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Arjan Hamberg, strategisch adviseur HRD en organisatie-ontwikkeling van Lumax Producties. Hij organiseert op 13 maart een bijeenkomst over o.a. veranderen en de balans werk/prive.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

De 6 gebieden waar Amazon.com groei zoekt

Amazon.com heeft in het vorige kwartaal weer een flink verlies geleden. Waar hoopt topman Jeff Bezos nieuwe winst vandaan halen? Lees verder

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het verschil tussen Volvo en Volvo is groter dan je denkt

Het grootste bedrijf van Zweden heet Volvo, ondertussen is Volvo helemaal geen Zweeds automerk meer. Hoe zit dat? Lees verder

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Shell legt werk stil in Oekraïne; Recordverkoop Vestia

Plus: Primera in de plus, Multi Corporation voor de Duitse rechter en miljoenenorders voor Van Oord. Lees verder

Wielrennen is doping voor het imago van je bedrijf

Wielrennen is doping voor het imago van je bedrijf

Niks geen lange termijn of sport duurzaam ondersteunen, bij wielrennen draait het bij sponsoring om quickwins.  Lees verder

Bob bereidt een meeting met commissarissen voor

Bob bereidt een meeting met commissarissen voor

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering tonen commissarissen ineens interesse. Lees verder

Lachen als managementtool

Lachen als managementtool

Meer humor op de werkvloer kan tot veel goeds leiden. Bedenk wel: een goede mop motiveert, maar een neplach werkt averechts.  Lees verder

Bavaria en Sky Radio omarmen het leukste bedrijf van Engeland

Bavaria en Sky Radio omarmen het leukste bedrijf van Engeland

Het grootste bedrijf van Engeland kreeg vier jaar geleden een flinke klap, maar op basis van omzet en winst lijkt er niets veranderd. Lees verder

'Google wilde Spotify kopen'; TomTom positiever over 2014

'Google wilde Spotify kopen'; TomTom positiever over 2014

Plus: Facebook op weg naar 10 miljard, weer verlies voor Vattenfall, 'Jan Bennink wist van overnameplannen' en 5,5 miljoen voor Estro. Lees verder

5 gouden tips van All Blacks-coach Gordon Tietjens

5 gouden tips van All Blacks-coach Gordon Tietjens

Een interview met All Blacks-coach Gordon Tietjens. Wat zijn volgens hem de 5 eigenschappen van een succesvol team? Lees verder

Bij GL Precision nemen robots 's avonds het werk over

Bij GL Precision nemen robots 's avonds het werk over

1/3 van de productie-uren van maakbedrijf GL Precision worden onbemand gerealiseerd. 'Robots hoeven niet naar het toilet.' Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X