Niet klagen maar klachten

10 jan 2012  |   Luc Timmers  

De eeuwig klagende werknemer, ieder bedrijf heeft er wel een. Podiumauteur Luc Timmers stelt voor om deze klagers flink aan te pakken. Met een klachtenprocedure voor medewerkers.

 

Een beroemde veranderprofessor gaf een lezing over de verborgen krachten die spelen bij grote veranderingen. Er is een nieuwe visie, missie, organisatie of veranderplan. Er zijn Large Scale Intervention bijeenkomsten, brown paper sessies, alle-neuzen-de-zelfde-kant-op-heidagen, iedereen-moet-aanwezig-zijn-want-anders-mis-je-de-boodschap-samenkomsten, team-werk-overleg-werkbezoeken en nog veel meer. Maar wat vergeten wordt is dat de échte verandering plaatsvindt bij de koffieautomaat, op de kamers, tijdens de onderonsjes en tussen collega’s onderling. Of - zoals de professor plastisch uitdrukte - ‘als medewerkers samen op het toilet staan kun je horen of het gezeik van toon verandert’.

Meeklagen op de wc en aan de koffietafel

Hoort u in het bedrijf steeds minder vaak de zinsnedes ‘zal mijn tijd wel duren’ of ‘er verandert toch nooit iets’ of ‘hebben we allemaal al een keer meegemaakt’? Dat is een goed teken. Want pas dan blijken al die grootschalige plannen en menigvuldige veranderacties daadwerkelijk effect te hebben. Dat kun je dus niet meten aan het halen van een reorganisatieplanning, een anoniem MedewerkerTevredenheidOnderzoek, een groene smiley voor een veranderdoel. Dat kun je alleen meten door te luisteren bij de koffieautomaat, op de kamer, tijdens bila’s en op de wc of in de lift.

Én als er geklaagd wordt, ga dan niet meeklagen, maar stel er iets positievers tegenover. ‘Ja, wij (dat is al heel wat beter dan zij) halen de planning niet, maar ik merk wel dat wij op weg zijn’. ‘Natuurlijk begrijpen wij jou niet. Daarom willen wij graag dat je uitlegt wat je doet en dat je vertelt hoe het beter kan’. ‘Jij vindt toch ook dat het beter kan? Nou, als je een betere manier weet dan de huidige, zeg dat dan’.

Klagen of klachten?

Er bestaan medewerkers die klagen om het klagen, die zonder klagen geen leven hebben, voor wie klagen de enige bekende emotie is. Maar die zijn verre in de minderheid. Er zijn veel meer medewerkers die wel klagen maar liever zouden zien dat ze dat niet hoefden te doen, die klagen helemaal niet leuk vinden maar die uit frustratie en onmacht niets anders rest dan klagen. Speciaal voor hen, om deze grote groep mensen te helpen en een hart onder de riem te steken, introduceer ik vanaf vandaag een nieuw werkwoord: klachten. Ter vervanging van het werkwoord klagen.

Niet ik klaag maar ik klacht. In plaats van jij klaagt wordt het jij klacht. Wij klachten (ipv wij klagen), ik klachtte (ik klaagde), zij hebben geklacht (zij hebben geklaagd). En mensen die klachten heten klachters, in tegenstelling tot klagers. Liever tien klachters dan één klager. Stap naar je collega, je manager, de directeur, maakt niet uit, en zeg: ‘ik kom even klachten.’ ‘Je bedoelt zeker klagen?’ ‘Nee, klagen deed ik bij de koffieautomaat, of op het toilet, of thuis. Nu kom ik klachten, en ik wil dat je er iets mee doet.’ ‘Wat dan?’ ‘Nou, gewoon, oplossen.’ Want dat is het grote verschil: met klachten kun je iets. Klachten kun je oplossen en daardoor iets verbeteren. Dat kan met klagen niet.

Klachtenprocedure voor medewerkers

Veel organisaties hebben een klachtenmanagementproces, een klachtenbehandelprocedure. Maar alleen voor hun klanten. Zouden ze ook moeten hebben voor hun medewerkers. Zodat die naar hartenlust kunnen klachten. Grote klachten, kleine klachten, dikke, dunne, oude, nieuwe, alle klachten zijn welkom. Want alleen zo weten die organisaties wat er écht speelt, wat ze écht moeten veranderen, verbeteren.

Om op den duur alle klagers de mond te snoeren.

 

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door
Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager en het boek De interimmanager als vriendelijke beul

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Olieprijs stijgt na dood Saudische koning; V&D geeft geen baangaranties

Olieprijs stijgt na dood Saudische koning; V&D geeft geen baangaranties

Plus: Michiel Herkemij alweer weg bij Vion, opluchting na ECB-besluit en Air France schrapt nog eens 800 banen. Lees verder

Bols naar de beurs: dit zijn de 3 risico's

Bols naar de beurs: dit zijn de 3 risico's

Bols gaat over twee weken naar de beurs. 3 redenen waarom de toekomst van de distilleerder ongewis is. Lees verder

Bob regelt een meeting met een toolkit

Bob regelt een meeting met een toolkit

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer regelt hij een meeting met een heuse toolkit. Lees verder

Het ontslagrecht omzeilen? Niet met dit trucje

Het ontslagrecht omzeilen? Niet met dit trucje

Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd sluiten, maar tegelijkertijd een beëindigingsovereenkomst afspreken? Mag niet. Lees verder

Quote-oprichter in zonnepanelen; Uber haalt weer dik geld op

Quote-oprichter in zonnepanelen; Uber haalt weer dik geld op

Plus: De grote dag voor de ECB, Nederlandse Volvo-topper naar VS en eBay schrapt banen. Lees verder

Zo laat je je salesteam beter presteren

Zo laat je je salesteam beter presteren

Geen verkoopteam kan zonder aanvoerder. Hij inspireert, motiveert en laat mensen boven zichzelf uitstijgen. Zo leer je uitdagend managen. Lees verder

Hoe haalbaar zijn de wilde ideeën van Elon Musk en Larry Page?

Hoe haalbaar zijn de wilde ideeën van Elon Musk en Larry Page?

Grote technologiebedrijven hebben Grote Ideeën, maar zijn ze ook realistisch? 5 opvallende plannen bekeken. Lees verder

Recordomzet voor ASML; Overname Reaal door ASR vertraagd

Recordomzet voor ASML; Overname Reaal door ASR vertraagd

Plus: Spyker in beroep tegen faillissement, MobyPark wint award en Netflix groeit aardig. Lees verder

2 zaken die van belang zijn om werkelijk succes te ervaren

2 zaken die van belang zijn om werkelijk succes te ervaren

Nu de goede voornemens naar de achtergrond verdwenen zijn, kan je jezelf een plezier doen met een nieuwe opdracht: anders handelen. Lees verder

Is fastfood verleden tijd? 5x hoe McDonald's relevant wil blijven

Is fastfood verleden tijd? 5x hoe McDonald's relevant wil blijven

Deze week rapporteert McDonald's waarschijnlijk wéér slechte resultaten. Hoe wil de fastfoodgigant er bovenop komen? Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X