5 tips om te profiteren van LinkedIn-groepen

01 jun 2011  |   Jos Veldwijk  

LinkedIn-groepen stellen u in staat om snel en slim nieuwe zakelijke relaties op te bouwen. Podium-redacteur Jos Veldwijk legt uit hoe dat werkt.   


Herkent u dit? Laatst sprak ik een directeur van een middelgrote onderneming die teleurgesteld was over het nut van LinkedIn. Uit nieuwsgierigheid had hij een aardig profiel aangemaakt en zich aangesloten bij diverse Linkedin groepen. Na een maand hield hij de groepen voor gezien: teveel onzin en teveel mails in zijn inbox. Dus heeft hij de instellingen aangepast zodat hij geen mails meer krijgt. Een logische stap: hij kan zijn tijd wel beter gebruiken. En toch zijn er manieren om te profiteren van LinkedIn groepen. In dit artikel staan 5 tips om nieuwe zakelijke relaties op te bouwen

Tip 1: Kies de beste LinkedIn groepen

Evalueer uw groepen en focus op de top 3 of top 5 waarin uw doelgroep het best vertegenwoordigd is. Denk hierbij aan criteria zoals onderwerp en regio. Daarnaast is het niet zinvol om lid te worden van hele grote groepen. In plaats daarvan kunt u beter groepen selecteren van een paar honderd leden. Op die manier blijft u zichtbaar en verdwijnt u niet in de massa van een groep met (tien)duizenden leden. Richt u dus op enkele groepen en wees proactief: wacht niet tot de wekelijkse update voorbij komt, maar kies uw eigen moment en sluit aan bij de informatiebehoefte van de groep.

Tip 2: Focus op de meest populaire discussies

De meest populaire discussies krijgen de meeste aandacht. Die onderwerpen zetten groepsleden aan tot een reactie en het is slim om daarin mee te doen door een nuttige bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld door een extra vraag te stellen, nieuwe argumenten te gebruiken of te verwijzen naar een interessante bron. Populaire discussies staan boven aan de groep pagina: u kunt ze niet missen.

Tip 3: De follow-up

Eén van de nadelen van LinkedIn-groepen: u blijft niet zomaar up-to-date. Het is belangrijk om de geselecteerde groepen proactief te bezoeken om op de hoogte te blijven van nieuwe discussies en reacties. Overweeg ook om discussies een waardering te geven door op “Like” te klikken. Verder kunt u discussies bij uw netwerk onder de aandacht brengen door deze te vermelden in uw status update.

Tip 4: Start uw eigen groep 

LinkedIn kent meer dan 50.000 Nederlandstalige Linkedin groepen, dus het aanbod is enorm. Mocht u desondanks geen groep vinden die aansluit bij uw doel of interesse, overweeg dan om er zelf één te starten. Dat betekent dat u Owner wordt. Dit biedt voordelen, zoals het in contact kunnen komen met nieuwe relaties. Het schept ook verplichtingen, namelijk dat u als Owner verantwoordelijk bent voor het beheer van deze groep. En u zult de groep interessant moeten maken en houden voor anderen. Dat betekent dat u – zeker in het begin – regelmatig interessante informatie zal moeten delen of discussies moet starten.

Tip 5: Begin uw eigen discussie

Het beginnen van een eigen discussie is een krachtig instrument dat u slim moet gebruiken. Wacht daarom totdat u ‘feeling’ heeft met de groepsleden door eerst zelf op discussies te reageren. Lees de bijdragen van anderen en begrijp hun argumenten, bezwaren en informatiebehoefte: wat is belangrijk voor ze? Verder kunt u eerdere discussies analyseren: waarom hebben anderen hierop gereageerd? Gebruik deze inzichten om via een eigen discussie zoveel mogelijk waardevolle reacties te krijgen. Als u daarin slaagt, bestempelt LinkedIn u als ‘invloedrijk’. Daarmee zet u zichzelf in de schijnwerpers en wordt u meer gezien als autoriteit.

Lees meer over LinkedIn:

>> Interessant boek 'Netwerken werkt' of 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken'

>> LinkedIn MT Mediagroep


Over de auteur:
 Jos Veldwijk is social media-specialist op het gebied van B2B en eigenaar van Veldmerk.

Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De verdienkansen van Big Data - en waar ze liggen

De verdienkansen van Big Data - en waar ze liggen

Big Data leidt tot veel nieuwe verdienmodellen. Arent van 't Spijker verzamelde er een aantal, om te laten zien welke kansen er liggen. Lees verder

Daimler verkoopt belang in Tesla; Amrath wil Kurhaus kopen

Daimler verkoopt belang in Tesla; Amrath wil Kurhaus kopen

Plus: Microsoft trekt de stekker uit de naam Nokia, Yahoo doet het goed en ook NN vindt bod op Nutreco te laag. Lees verder

Hoe ING, Akzo, Toyota en KLM groene wereldkampioen werden

Hoe ING, Akzo, Toyota en KLM groene wereldkampioen werden

Voor grote bedrijven zijn er meerdere wereldtitels duurzaam ondernemen te verdelen. Hoe zorg je dat je hoge ogen gooit? Lees verder

Morgen op MT.nl: de Goudhaantjes van 2014

Morgen op MT.nl: de Goudhaantjes van 2014

Wat je moet weten over MT's jaarlijkse lijst met managementtalent: de Goudhaantjes. Morgen publiceren we de editie van 2014. Lees verder

Waarom je protocollen soms maar beter aan je laars kunt lappen

Waarom je protocollen soms maar beter aan je laars kunt lappen

Met protocollen proberen bedrijven de organisatie te stroomlijnen. Maar efficiëntie botst vaak met effectiviteit. Eigenwijze medewerkers zijn dan de laatste hoop. Lees verder

De Nederlandse ceo heeft wel haar, maar geen snor

De Nederlandse ceo heeft wel haar, maar geen snor

Kale mannen maken weinig kans om ceo te worden. Maar ook een snor is uit bij de Nederlandse topmanager, die gemiddeld 53 jaar oud is. Lees verder

'Botsende ego's hielden mobiel betalen jarenlang tegen'

'Botsende ego's hielden mobiel betalen jarenlang tegen'

De markt voor mobiel betalen bestaat al jaren, de techniek ook, maar te grote ego's in de boardroom hebben het lang tegengehouden. Lees verder

Chris Buijink: 'De banken zijn hun klanten echt niet vergeten'

Chris Buijink: 'De banken zijn hun klanten echt niet vergeten'

Het vertrouwen in de bankensector is nog steeds niet hersteld. Wat vindt Chris Buijink, voorman van de bankensector, daarvan? Lees verder

Daan de Reiziger weet dat 30 procent stiekem privé rijdt

Daan de Reiziger weet dat 30 procent stiekem privé rijdt

Daan de Reiziger houdt van niet-gemaakte kilometers. Dit keer ontstaat er aan de lunchtafel een discussie over de rittenregistratie. Chantal snapt er níets van... Lees verder

7 x hoe de bankensector er bovenop kan komen

7 x hoe de bankensector er bovenop kan komen

Hoe valt de beschadigde relatie van de banken met hun (zakelijke) klanten te repareren? 7 gratis adviezen voor de sector. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X