5 tips om te profiteren van LinkedIn-groepen

01 jun 2011  |   Jos Veldwijk  

LinkedIn-groepen stellen u in staat om snel en slim nieuwe zakelijke relaties op te bouwen. Podium-redacteur Jos Veldwijk legt uit hoe dat werkt.   


Herkent u dit? Laatst sprak ik een directeur van een middelgrote onderneming die teleurgesteld was over het nut van LinkedIn. Uit nieuwsgierigheid had hij een aardig profiel aangemaakt en zich aangesloten bij diverse Linkedin groepen. Na een maand hield hij de groepen voor gezien: teveel onzin en teveel mails in zijn inbox. Dus heeft hij de instellingen aangepast zodat hij geen mails meer krijgt. Een logische stap: hij kan zijn tijd wel beter gebruiken. En toch zijn er manieren om te profiteren van LinkedIn groepen. In dit artikel staan 5 tips om nieuwe zakelijke relaties op te bouwen

Tip 1: Kies de beste LinkedIn groepen

Evalueer uw groepen en focus op de top 3 of top 5 waarin uw doelgroep het best vertegenwoordigd is. Denk hierbij aan criteria zoals onderwerp en regio. Daarnaast is het niet zinvol om lid te worden van hele grote groepen. In plaats daarvan kunt u beter groepen selecteren van een paar honderd leden. Op die manier blijft u zichtbaar en verdwijnt u niet in de massa van een groep met (tien)duizenden leden. Richt u dus op enkele groepen en wees proactief: wacht niet tot de wekelijkse update voorbij komt, maar kies uw eigen moment en sluit aan bij de informatiebehoefte van de groep.

Tip 2: Focus op de meest populaire discussies

De meest populaire discussies krijgen de meeste aandacht. Die onderwerpen zetten groepsleden aan tot een reactie en het is slim om daarin mee te doen door een nuttige bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld door een extra vraag te stellen, nieuwe argumenten te gebruiken of te verwijzen naar een interessante bron. Populaire discussies staan boven aan de groep pagina: u kunt ze niet missen.

Tip 3: De follow-up

Eén van de nadelen van LinkedIn-groepen: u blijft niet zomaar up-to-date. Het is belangrijk om de geselecteerde groepen proactief te bezoeken om op de hoogte te blijven van nieuwe discussies en reacties. Overweeg ook om discussies een waardering te geven door op “Like” te klikken. Verder kunt u discussies bij uw netwerk onder de aandacht brengen door deze te vermelden in uw status update.

Tip 4: Start uw eigen groep 

LinkedIn kent meer dan 50.000 Nederlandstalige Linkedin groepen, dus het aanbod is enorm. Mocht u desondanks geen groep vinden die aansluit bij uw doel of interesse, overweeg dan om er zelf één te starten. Dat betekent dat u Owner wordt. Dit biedt voordelen, zoals het in contact kunnen komen met nieuwe relaties. Het schept ook verplichtingen, namelijk dat u als Owner verantwoordelijk bent voor het beheer van deze groep. En u zult de groep interessant moeten maken en houden voor anderen. Dat betekent dat u – zeker in het begin – regelmatig interessante informatie zal moeten delen of discussies moet starten.

Tip 5: Begin uw eigen discussie

Het beginnen van een eigen discussie is een krachtig instrument dat u slim moet gebruiken. Wacht daarom totdat u ‘feeling’ heeft met de groepsleden door eerst zelf op discussies te reageren. Lees de bijdragen van anderen en begrijp hun argumenten, bezwaren en informatiebehoefte: wat is belangrijk voor ze? Verder kunt u eerdere discussies analyseren: waarom hebben anderen hierop gereageerd? Gebruik deze inzichten om via een eigen discussie zoveel mogelijk waardevolle reacties te krijgen. Als u daarin slaagt, bestempelt LinkedIn u als ‘invloedrijk’. Daarmee zet u zichzelf in de schijnwerpers en wordt u meer gezien als autoriteit.

Lees meer over LinkedIn:

>> Interessant boek 'Netwerken werkt' of 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken'

>> LinkedIn MT Mediagroep


Over de auteur:
 Jos Veldwijk is social media-specialist op het gebied van B2B en eigenaar van Veldmerk.

Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

Meer over podium:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Dit zijn de 3 actiepunten voor Willem Vermeend als fintech-ambassadeur

Dit zijn de 3 actiepunten voor Willem Vermeend als fintech-ambassadeur

Willem Vermeend is de nieuwe ambassadeur van de Nederlandse fintech-bedrijven. Wat gaat hij de komende 2 jaar doen? Lees verder

Bob had eigenlijk nog best zin in Jos' jubileumfeest

Bob had eigenlijk nog best zin in Jos' jubileumfeest

Bob is divisiedirecteur van een groot concern en doet zijn best. In deze aflevering bereidt hij het 25-jarig jubileum van Jos voor. Lees verder

‘Als de perfecte wijn zou bestaan, is het een Dão’

‘Als de perfecte wijn zou bestaan, is het een Dão’

De Portugese wijnen van Casa da Passarella hebben een rijk verleden, dat al 150 jaar terug gaat. Lees verder

Wat kun je doen tegen teams met Dr. Jekyll & Mr. Hyde-gedrag?

Wat kun je doen tegen teams met Dr. Jekyll & Mr. Hyde-gedrag?

Sommige volwassen teams verworden ineens tot kinderlijke, sterk emotionele groepen. Hoe kan dat toch? Lees verder

Hoe (on)gezond is al die koffie nu echt?

Hoe (on)gezond is al die koffie nu echt?

Nederlanders zijn met ruim 3 koppen per dag stevige koffiedrinkers. Toch hoor je vaak dat thee gezonder is. Maar is dat wel zo? Lees verder

Hoe geef je leiding aan het ‘nieuwe’ salesteam?

Hoe geef je leiding aan het ‘nieuwe’ salesteam?

Relaties fêteren, een maandelijkse bonus en grote cadeaus voor wie de hoogste jaaromzet haalt. Het kon niet op. Kon, want tegenwoordig werkt deze motivator nog zelden. Hoe geef je dan wel leiding aan een salesteam? Lees verder

D-day voor V&D; Japanse interesse in Grolsch en Heineken doet goede zaken

D-day voor V&D; Japanse interesse in Grolsch en Heineken doet goede zaken

Plus: Willem Vermeend gaat fintech verder helpen, en Unilever schrapt Nederlandse IT-banen. Lees verder

'Een goede verkoper kan stront verkopen', leerde Kristel Groenenboom

'Een goede verkoper kan stront verkopen', leerde Kristel Groenenboom

Sales is lef hebben, heeft Kristel Groenenboom in de loop der tijd ontdekt. En dus ook nee durven zeggen. Lees verder

Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Meer regelgeving helpt zelden tegen vertrouwensverlies. Maar wat dan wel? Deze 13 gedragingen bieden uitkomst. Lees verder

5 missers die je managementpositie ondermijnen

5 missers die je managementpositie ondermijnen

Het vertrouwen in het management wordt snel minder als ze zelf niet het goede voorbeeld geven. 5 veelvoorkomende missers. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X