5 tips om te profiteren van LinkedIn-groepen

01 jun 2011  |   Jos Veldwijk  

LinkedIn-groepen stellen u in staat om snel en slim nieuwe zakelijke relaties op te bouwen. Podium-redacteur Jos Veldwijk legt uit hoe dat werkt.   


Herkent u dit? Laatst sprak ik een directeur van een middelgrote onderneming die teleurgesteld was over het nut van LinkedIn. Uit nieuwsgierigheid had hij een aardig profiel aangemaakt en zich aangesloten bij diverse Linkedin groepen. Na een maand hield hij de groepen voor gezien: teveel onzin en teveel mails in zijn inbox. Dus heeft hij de instellingen aangepast zodat hij geen mails meer krijgt. Een logische stap: hij kan zijn tijd wel beter gebruiken. En toch zijn er manieren om te profiteren van LinkedIn groepen. In dit artikel staan 5 tips om nieuwe zakelijke relaties op te bouwen

Tip 1: Kies de beste LinkedIn groepen

Evalueer uw groepen en focus op de top 3 of top 5 waarin uw doelgroep het best vertegenwoordigd is. Denk hierbij aan criteria zoals onderwerp en regio. Daarnaast is het niet zinvol om lid te worden van hele grote groepen. In plaats daarvan kunt u beter groepen selecteren van een paar honderd leden. Op die manier blijft u zichtbaar en verdwijnt u niet in de massa van een groep met (tien)duizenden leden. Richt u dus op enkele groepen en wees proactief: wacht niet tot de wekelijkse update voorbij komt, maar kies uw eigen moment en sluit aan bij de informatiebehoefte van de groep.

Tip 2: Focus op de meest populaire discussies

De meest populaire discussies krijgen de meeste aandacht. Die onderwerpen zetten groepsleden aan tot een reactie en het is slim om daarin mee te doen door een nuttige bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld door een extra vraag te stellen, nieuwe argumenten te gebruiken of te verwijzen naar een interessante bron. Populaire discussies staan boven aan de groep pagina: u kunt ze niet missen.

Tip 3: De follow-up

Eén van de nadelen van LinkedIn-groepen: u blijft niet zomaar up-to-date. Het is belangrijk om de geselecteerde groepen proactief te bezoeken om op de hoogte te blijven van nieuwe discussies en reacties. Overweeg ook om discussies een waardering te geven door op “Like” te klikken. Verder kunt u discussies bij uw netwerk onder de aandacht brengen door deze te vermelden in uw status update.

Tip 4: Start uw eigen groep 

LinkedIn kent meer dan 50.000 Nederlandstalige Linkedin groepen, dus het aanbod is enorm. Mocht u desondanks geen groep vinden die aansluit bij uw doel of interesse, overweeg dan om er zelf één te starten. Dat betekent dat u Owner wordt. Dit biedt voordelen, zoals het in contact kunnen komen met nieuwe relaties. Het schept ook verplichtingen, namelijk dat u als Owner verantwoordelijk bent voor het beheer van deze groep. En u zult de groep interessant moeten maken en houden voor anderen. Dat betekent dat u – zeker in het begin – regelmatig interessante informatie zal moeten delen of discussies moet starten.

Tip 5: Begin uw eigen discussie

Het beginnen van een eigen discussie is een krachtig instrument dat u slim moet gebruiken. Wacht daarom totdat u ‘feeling’ heeft met de groepsleden door eerst zelf op discussies te reageren. Lees de bijdragen van anderen en begrijp hun argumenten, bezwaren en informatiebehoefte: wat is belangrijk voor ze? Verder kunt u eerdere discussies analyseren: waarom hebben anderen hierop gereageerd? Gebruik deze inzichten om via een eigen discussie zoveel mogelijk waardevolle reacties te krijgen. Als u daarin slaagt, bestempelt LinkedIn u als ‘invloedrijk’. Daarmee zet u zichzelf in de schijnwerpers en wordt u meer gezien als autoriteit.

Lees meer over LinkedIn:

>> Interessant boek 'Netwerken werkt' of 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken'

>> LinkedIn MT Mediagroep


Over de auteur:
 Jos Veldwijk is social media-specialist op het gebied van B2B en eigenaar van Veldmerk.

Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
6 tips voor stressloos op vakantie gaan

6 tips voor stressloos op vakantie gaan

Op vakantie, en nog heb je stress omdat je hoofd vol zit. Met deze 6 tips ga je zonder stress op vakantie. Lees verder

Levensverhaal van een manager: 'Het leven lachte me toe. Tot 2006'

Levensverhaal van een manager: 'Het leven lachte me toe. Tot 2006'

In een nieuwe rubriek tekent MT levensverhalen op van 'heel gewone' managers. Deze keer: Liesbeth Mekkering, die plots met de keerzijde van het leven te maken kreeg. Lees verder

Efteling-directeur Fons Jurgens: ‘Ik ben een aanvoerder die ook wil scoren'

Efteling-directeur Fons Jurgens: ‘Ik ben een aanvoerder die ook wil scoren'

De Efteling is nu al dé topattractie van Nederland. Maar om in 2020 tot de top-3 in Europa te horen, investeert directeur Fons Jurgens flink door. Lees verder

28 getallen over De Efteling die u nog niet wist

28 getallen over De Efteling die u nog niet wist

De Efteling is een flink bedrijf waarin grote getallen omgaan. Deze 28 duizelingwekkende cijfers en grappige weetjes kende u nog niet. Lees verder

Wehkamp komt in Britse handen, ING aast op deel HSBC in Turkije

Wehkamp komt in Britse handen, ING aast op deel HSBC in Turkije

Plus: Tesla-verkopen stijgen flink, BP treft miljardenschikking en universiteiten boycotten Elsevier. Lees verder

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob heeft ineens tijd om zich te laten coachen

Bob is directeur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer heeft hij ineens tijd om zich te laten coachen. Lees verder

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Alle snelle technologische ontwikkelingen ten spijt, ze hebben pas een functie als ze aan een klantbehoefte voldoen. Technologie is mensenwerk. Lees verder

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Dit zijn Nederlands beste digitale dienstverleners

Ieder bedrijf wordt digitaal. Maar wie kan je het beste helpen om dat voor elkaar te krijgen? MT vroeg het zijn lezers, voor de 15de keer op rij. Lees verder

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Onderzoeksverantwoording MT Digital 2015

Management Team doet al sinds 2001 elk jaar onderzoek naar de kwaliteit en populariteit van leveranciers van digitale services op de Nederlandse markt. Lees verder

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Rode cijfers voor Hema; Bedrijfsspionage bij PostNL

Plus: Shell mag gaan boren in Alaska, V&D onderhandelt langer over huren en Vanderlande boekt een miljard aan orders. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X