5 tips om te profiteren van LinkedIn-groepen

01 jun 2011  |   Jos Veldwijk  

LinkedIn-groepen stellen u in staat om snel en slim nieuwe zakelijke relaties op te bouwen. Podium-redacteur Jos Veldwijk legt uit hoe dat werkt.   


Herkent u dit? Laatst sprak ik een directeur van een middelgrote onderneming die teleurgesteld was over het nut van LinkedIn. Uit nieuwsgierigheid had hij een aardig profiel aangemaakt en zich aangesloten bij diverse Linkedin groepen. Na een maand hield hij de groepen voor gezien: teveel onzin en teveel mails in zijn inbox. Dus heeft hij de instellingen aangepast zodat hij geen mails meer krijgt. Een logische stap: hij kan zijn tijd wel beter gebruiken. En toch zijn er manieren om te profiteren van LinkedIn groepen. In dit artikel staan 5 tips om nieuwe zakelijke relaties op te bouwen

Tip 1: Kies de beste LinkedIn groepen

Evalueer uw groepen en focus op de top 3 of top 5 waarin uw doelgroep het best vertegenwoordigd is. Denk hierbij aan criteria zoals onderwerp en regio. Daarnaast is het niet zinvol om lid te worden van hele grote groepen. In plaats daarvan kunt u beter groepen selecteren van een paar honderd leden. Op die manier blijft u zichtbaar en verdwijnt u niet in de massa van een groep met (tien)duizenden leden. Richt u dus op enkele groepen en wees proactief: wacht niet tot de wekelijkse update voorbij komt, maar kies uw eigen moment en sluit aan bij de informatiebehoefte van de groep.

Tip 2: Focus op de meest populaire discussies

De meest populaire discussies krijgen de meeste aandacht. Die onderwerpen zetten groepsleden aan tot een reactie en het is slim om daarin mee te doen door een nuttige bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld door een extra vraag te stellen, nieuwe argumenten te gebruiken of te verwijzen naar een interessante bron. Populaire discussies staan boven aan de groep pagina: u kunt ze niet missen.

Tip 3: De follow-up

Eén van de nadelen van LinkedIn-groepen: u blijft niet zomaar up-to-date. Het is belangrijk om de geselecteerde groepen proactief te bezoeken om op de hoogte te blijven van nieuwe discussies en reacties. Overweeg ook om discussies een waardering te geven door op “Like” te klikken. Verder kunt u discussies bij uw netwerk onder de aandacht brengen door deze te vermelden in uw status update.

Tip 4: Start uw eigen groep 

LinkedIn kent meer dan 50.000 Nederlandstalige Linkedin groepen, dus het aanbod is enorm. Mocht u desondanks geen groep vinden die aansluit bij uw doel of interesse, overweeg dan om er zelf één te starten. Dat betekent dat u Owner wordt. Dit biedt voordelen, zoals het in contact kunnen komen met nieuwe relaties. Het schept ook verplichtingen, namelijk dat u als Owner verantwoordelijk bent voor het beheer van deze groep. En u zult de groep interessant moeten maken en houden voor anderen. Dat betekent dat u – zeker in het begin – regelmatig interessante informatie zal moeten delen of discussies moet starten.

Tip 5: Begin uw eigen discussie

Het beginnen van een eigen discussie is een krachtig instrument dat u slim moet gebruiken. Wacht daarom totdat u ‘feeling’ heeft met de groepsleden door eerst zelf op discussies te reageren. Lees de bijdragen van anderen en begrijp hun argumenten, bezwaren en informatiebehoefte: wat is belangrijk voor ze? Verder kunt u eerdere discussies analyseren: waarom hebben anderen hierop gereageerd? Gebruik deze inzichten om via een eigen discussie zoveel mogelijk waardevolle reacties te krijgen. Als u daarin slaagt, bestempelt LinkedIn u als ‘invloedrijk’. Daarmee zet u zichzelf in de schijnwerpers en wordt u meer gezien als autoriteit.

Lees meer over LinkedIn:

>> Interessant boek 'Netwerken werkt' of 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken'

>> LinkedIn MT Mediagroep


Over de auteur:
 Jos Veldwijk is social media-specialist op het gebied van B2B en eigenaar van Veldmerk.

Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob verdiept zich in actuele managementliteratuur

Bob verdiept zich in actuele managementliteratuur

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer verdiept hij zich in actuele managementliteratuur. Lees verder

Waarom de organisatiecultuur van Zappos werkt

Waarom de organisatiecultuur van Zappos werkt

Deel 6 van een serie over organisatieculturen: Zappos wil klanten een WOW-moment bezorgen. Lees verder

Holland Casino maakt weer winst; ITV praat met Talpa over overname

Holland Casino maakt weer winst; ITV praat met Talpa over overname

Plus: V&D betaalt zijn eigenaar een wel heel hoge rente, de grote iPad komt binnenkort en Fastned is boos. Lees verder

Peiling: wat vind jij de grootste ergernissen op de werkvloer?

Peiling: wat vind jij de grootste ergernissen op de werkvloer?

Ergernis op de werkvloer, iedereen kent het. Doe mee met de peiling van psychologe Roos Vonk: wat zijn jouw grootste ergernissen? Lees verder

Deze acht miljardairs zijn in 2015 de rijkste van hun land

Deze acht miljardairs zijn in 2015 de rijkste van hun land

Het seizoen van jaarrekeningen en balansen is weer aangebroken. Forbes actualiseerde de jaarlijkse lijst van miljardairs voor 2015. Lees verder

Waarom leiderschap niet te leren is: 
'Wat vaak mist, is solide kennis'

Waarom leiderschap niet te leren is: 
'Wat vaak mist, is solide kennis'

Investeringen in leiderschapsontwikkeling zorgen niet voor meer tevredenheid over onze leiders. Hoe komt dat? Lees verder

KPN gaat Base verkopen; RBS heft zich bijna op in Nederland

KPN gaat Base verkopen; RBS heft zich bijna op in Nederland

Plus: Rabobank gedagvaard voor renteswaps, Christine le Duc sluit 8 onrendabele winkels en Autosalon van Genève begint. Lees verder

Aantrekkelijker werken? Kijk naar de 3 basisbehoeften

Aantrekkelijker werken? Kijk naar de 3 basisbehoeften

Door volgens de drie basisbehoeften naar je werk te kijken, zul je langer plezier in je werk houden en sterker betrokken blijven. Lees verder

Steeds vaker gezocht: een integere manager

Steeds vaker gezocht: een integere manager

Vooraf weten hoe integer die nieuw aan te nemen manager is? Logisch, maar het is moeilijker dan gedacht.  Lees verder

Hoe mobiel in 3 jaar doorbrak als verkoopkanaal

Hoe mobiel in 3 jaar doorbrak als verkoopkanaal

Smartphones en tablets veranderen het koopgedrag van klanten. Hoe speel je daar op in? 'Wij kunnen niet alles tegelijk.' Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X