Nationaal Communicatie Congres

27 mei 2008  |   Rogier van 't Hek  
Conferentie

Als communiceren gelijk staat aan ouwehoeren, dan had het Nationaal Communicatie Congres (NCC) - met één spreker per twee bezoekers - als een groot succes kunnen worden bestempeld.

 

Maar dat was het natuurlijk niet, zo concludeerde dagvoorzitter Frènk van der Linden reeds in zijn openingswoord. In de Tuinzaal van het Amsterdamse hotel Arena hadden zich nog geen 25 belangstellenden verzameld, met dank aan de meivakantie. ‘Congres' was volgens Van der Linden dan ook een groot woord. De geringe opkomst had volgens de zelfbenoemde meesterinterviewer wel één voordeel: er was voldoende gelegenheid tot interactie tussen sprekers en publiek. Hij stelde dan ook voor om per spreker tien minuten in te ruimen, maar deze boodschap bleek in de loop van de dag meer en meer aan dovemansoren gericht. Wat waarschijnlijk te maken had met het feit dat niet alle twaalf sprekers de hele dag aanwezig waren en Van der Linden vergat om de ‘laatkomers' over zijn voorstel in te lichten. Wat weer te maken had met het feit dat de dagvoorzitter vooral interesse had in het tijdschrift waarin hij gedurende een groot deel van de dag zat te lezen. 

Voor Van der Lindens vermeende desinteresse viel overigens best iets te zeggen, want de meeste sprekers konden niet boeien. Ofwel door verregaande zelfgenoegzaamheid (hoogleraar corporate communication Cees van Riel en met name Essent-directeur Michiel Berssenbrugge), ofwel door wetenschappelijke saaiheid (de Duitse professor Klaus-Peter Wiedman) ofwel door storende onverstaanbaarheid (de Engelse sprekende Japanse professor Rosa Chun). Het was dan ook een zegen dat de organisatie John McLaren had uitgenodigd. De directeur corporate communications van Akzo Nobel stal de show met zijn conference, want dat was het, over de nieuwe positionering en het opgefriste logo van het chemie- en verf concern. McLaren toonde eens te meer aan dat Britten en humor onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

Maar één boeiend betoog - voor de leek, ik geef het toe - op een congres met als thema ‘Kansen en uitdagingen in de 21ste eeuw' is wat mager.

Congres: Nationaal Communicatie Congres Waar: Hotel Arena, Amsterdam Organisator: Euroforum, Prijs € 999,00, Goodiebagcijfer 5

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Na jaren van tegenslag: eindelijk weer hoop voor Microsoft?

Na jaren van tegenslag: eindelijk weer hoop voor Microsoft?

Jarenlang zat het Microsoft op innovatiegebied tegen. 4 dingen die de afgelopen jaren misgingen en 2 stappen in de goede richting. Lees verder

Leo Koppelaar (Afas): ‘Wij verkopen Voltooid Tegenwoordige Tijd’

Leo Koppelaar (Afas): ‘Wij verkopen Voltooid Tegenwoordige Tijd’

Bij softwarebedrijf Afas is het nieuwe verkopen helemaal niet nieuw. Leo Koppelaar over het succes van zijn verkoopteam. Lees verder

Apple breekt records dankzij iPhone; Geen KLM-geld naar Parijs

Apple breekt records dankzij iPhone; Geen KLM-geld naar Parijs

Plus: Halfords gaat verder met 52 winkels, Schoenenreus krijgt uitstel van betaling en V&D praat met zijn banken. Lees verder

Atilay Uslu (Corendon): kritiek op V&D is te makkelijk

Atilay Uslu (Corendon): kritiek op V&D is te makkelijk

De Corendon-oprichter over de ondergang van V&D en het succes van zijn reisorganisatie. 'Was iedereen vroeger zo dom?' Lees verder

Weg met Excel-management, het draait om persoonlijke betrokkenheid

Weg met Excel-management, het draait om persoonlijke betrokkenheid

In 2015 gaan we inzien dat fouten niet worden voorkomen door processen nog verder uiteen te rafelen en in Excel-sheets te vangen. Lees verder

Enorme winstval voor Philips; 'Mogelijke fraude bij Ordina'

Enorme winstval voor Philips; 'Mogelijke fraude bij Ordina'

Plus: Winst Microsoft daalt, iPad bestaat 5 jaar, ontslagronde bij IBM en Transavia wil toonaangevend worden. Lees verder

Op zoek naar de opvolger van de CD: de Airfloss of toch de Hue?

Op zoek naar de opvolger van de CD: de Airfloss of toch de Hue?

De CD is uitgeroepen tot dé Philips-uitvinding van de eeuw. Door welk product zal huidig ceo Frans van Houten herinnerd worden? Lees verder

Arko van Brakel: 'Het woord leider is aan inflatie onderhevig'

Arko van Brakel: 'Het woord leider is aan inflatie onderhevig'

Moet een leider koffie halen voor collega's of gewoon het goede voorbeeld geven, vraagt Arko van Brakel zich af. Lees verder

4 argumenten tegen fulltime achter je bureau zitten

4 argumenten tegen fulltime achter je bureau zitten

4 nieuwe wetenschappelijke inzichten over het nut van meer beweging. Voor mensen die altijd op hun kantoorstoel vastgeplakt zitten. Lees verder

'V&D zet verhuurders mes op de keel'; Woede over SS-naam schip

'V&D zet verhuurders mes op de keel'; Woede over SS-naam schip

Plus: 'KLM-top in opstand tegen Air France', Google sluist 10 miljard door Nederland en Klaas Knot was tegen maatregelen. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X