Nationaal Communicatie Congres

27 mei 2008  |   Rogier van 't Hek  
Conferentie

Als communiceren gelijk staat aan ouwehoeren, dan had het Nationaal Communicatie Congres (NCC) - met één spreker per twee bezoekers - als een groot succes kunnen worden bestempeld.

 

Maar dat was het natuurlijk niet, zo concludeerde dagvoorzitter Frènk van der Linden reeds in zijn openingswoord. In de Tuinzaal van het Amsterdamse hotel Arena hadden zich nog geen 25 belangstellenden verzameld, met dank aan de meivakantie. ‘Congres' was volgens Van der Linden dan ook een groot woord. De geringe opkomst had volgens de zelfbenoemde meesterinterviewer wel één voordeel: er was voldoende gelegenheid tot interactie tussen sprekers en publiek. Hij stelde dan ook voor om per spreker tien minuten in te ruimen, maar deze boodschap bleek in de loop van de dag meer en meer aan dovemansoren gericht. Wat waarschijnlijk te maken had met het feit dat niet alle twaalf sprekers de hele dag aanwezig waren en Van der Linden vergat om de ‘laatkomers' over zijn voorstel in te lichten. Wat weer te maken had met het feit dat de dagvoorzitter vooral interesse had in het tijdschrift waarin hij gedurende een groot deel van de dag zat te lezen. 

Voor Van der Lindens vermeende desinteresse viel overigens best iets te zeggen, want de meeste sprekers konden niet boeien. Ofwel door verregaande zelfgenoegzaamheid (hoogleraar corporate communication Cees van Riel en met name Essent-directeur Michiel Berssenbrugge), ofwel door wetenschappelijke saaiheid (de Duitse professor Klaus-Peter Wiedman) ofwel door storende onverstaanbaarheid (de Engelse sprekende Japanse professor Rosa Chun). Het was dan ook een zegen dat de organisatie John McLaren had uitgenodigd. De directeur corporate communications van Akzo Nobel stal de show met zijn conference, want dat was het, over de nieuwe positionering en het opgefriste logo van het chemie- en verf concern. McLaren toonde eens te meer aan dat Britten en humor onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

Maar één boeiend betoog - voor de leek, ik geef het toe - op een congres met als thema ‘Kansen en uitdagingen in de 21ste eeuw' is wat mager.

Congres: Nationaal Communicatie Congres Waar: Hotel Arena, Amsterdam Organisator: Euroforum, Prijs € 999,00, Goodiebagcijfer 5

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De 2 zakenvrouwen uit het Midden-Oosten die je moet kennen

De 2 zakenvrouwen uit het Midden-Oosten die je moet kennen

Dit zijn Hind Hobeika en May Habib, twee onderneemsters uit het Midden-Oosten die de Arabische bedrijven-lente vormgeven. Lees verder

Welkom bij de Arabische bedrijven-lente

Welkom bij de Arabische bedrijven-lente

De Arabische wereld beleeft een ondernemersrevolutie, dankzij vrouwen. 'Er zijn hier meer zakenvrouwen dan in Silicon Valley.' Lees verder

Dit zijn de 4 culturen van samenwerking

Dit zijn de 4 culturen van samenwerking

Elk bedrijf of product is het resultaat van een succesvolle samenwerking. Deze vier teamculturen zijn mogelijk: welke herken je? Lees verder

Philips tackelt batterijprobleem smartphone

Philips tackelt batterijprobleem smartphone

Plus: Ook Chinezen leren staken, Imtech zet ICT-divisie in etalage en 'Failliet Free Record Shop is schuld interim-ceo'. Lees verder

7 gouden tips om uitgerust op kantoor te zitten

7 gouden tips om uitgerust op kantoor te zitten

Voormalig PSV-spits Romario had een gezonde hobby: veel slapen. Hoe voorkom je zelf dat de dagelijkse werkdruk de overhand krijgt? Lees verder

Bob steekt de hand in eigen boezem

Bob steekt de hand in eigen boezem

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering steekt hij de hand in eigen boezem Lees verder

'Bedrijven weten onvoldoende waarvoor ze belonen'

'Bedrijven weten onvoldoende waarvoor ze belonen'

Camiel Selker tuigde jarenlang beloningspakketten op voor Nederlandse bedrijven, maar kwam tot inkeer. 'De markt is imperfect.' Lees verder

Hoe app-contact met je fruitteler de keten kan optimaliseren

Hoe app-contact met je fruitteler de keten kan optimaliseren

In de toekomst kan je via een app zien wie de teler van de lekkerste aardbeien is. 'Zo gaat er minder verse waar verloren.' Lees verder

RWE wordt groen; ASML onderuit na waarschuwing

RWE wordt groen; ASML onderuit na waarschuwing

Plus: Ziggo's kortingen hollen omzet uit, Dunkin' Donuts wil herkansing en begin uittocht buitenlandse hoofdkantoren. Lees verder

Motiveren? Zoek het hogere doel van je medewerkers

Motiveren? Zoek het hogere doel van je medewerkers

Soms worden medewerkers pas gemotiveerd als ze een ander takenpakket krijgen. Hoe zit dat en kan je het in je voordeel gebruiken? Lees verder

 
Volg MT op Facebook

X