Nationaal Communicatie Congres

27 mei 2008  |   Rogier van 't Hek  
Conferentie

Als communiceren gelijk staat aan ouwehoeren, dan had het Nationaal Communicatie Congres (NCC) - met één spreker per twee bezoekers - als een groot succes kunnen worden bestempeld.

 

Maar dat was het natuurlijk niet, zo concludeerde dagvoorzitter Frènk van der Linden reeds in zijn openingswoord. In de Tuinzaal van het Amsterdamse hotel Arena hadden zich nog geen 25 belangstellenden verzameld, met dank aan de meivakantie. ‘Congres' was volgens Van der Linden dan ook een groot woord. De geringe opkomst had volgens de zelfbenoemde meesterinterviewer wel één voordeel: er was voldoende gelegenheid tot interactie tussen sprekers en publiek. Hij stelde dan ook voor om per spreker tien minuten in te ruimen, maar deze boodschap bleek in de loop van de dag meer en meer aan dovemansoren gericht. Wat waarschijnlijk te maken had met het feit dat niet alle twaalf sprekers de hele dag aanwezig waren en Van der Linden vergat om de ‘laatkomers' over zijn voorstel in te lichten. Wat weer te maken had met het feit dat de dagvoorzitter vooral interesse had in het tijdschrift waarin hij gedurende een groot deel van de dag zat te lezen. 

Voor Van der Lindens vermeende desinteresse viel overigens best iets te zeggen, want de meeste sprekers konden niet boeien. Ofwel door verregaande zelfgenoegzaamheid (hoogleraar corporate communication Cees van Riel en met name Essent-directeur Michiel Berssenbrugge), ofwel door wetenschappelijke saaiheid (de Duitse professor Klaus-Peter Wiedman) ofwel door storende onverstaanbaarheid (de Engelse sprekende Japanse professor Rosa Chun). Het was dan ook een zegen dat de organisatie John McLaren had uitgenodigd. De directeur corporate communications van Akzo Nobel stal de show met zijn conference, want dat was het, over de nieuwe positionering en het opgefriste logo van het chemie- en verf concern. McLaren toonde eens te meer aan dat Britten en humor onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

Maar één boeiend betoog - voor de leek, ik geef het toe - op een congres met als thema ‘Kansen en uitdagingen in de 21ste eeuw' is wat mager.

Congres: Nationaal Communicatie Congres Waar: Hotel Arena, Amsterdam Organisator: Euroforum, Prijs € 999,00, Goodiebagcijfer 5

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
De vrouw die van spinnenzijde een businessmodel maakt

De vrouw die van spinnenzijde een businessmodel maakt

Met haar kogelwerende huid op basis van spinnenzijde werd Jalila Essaïdi in één klap wereldberoemd. Dit jaar wacht een doorbraak. Lees verder

Stop met SMART-doelen: ze staan veerkracht in de weg

Stop met SMART-doelen: ze staan veerkracht in de weg

SMART-geformuleerde doelen lijken aantrekkelijk, maar staan veerkrachtig handelen in de weg. Kies liever voor: 'purpose'. Lees verder

Zo help je hulpeloze medewerkers van hun gebrek aan initiatief af

Zo help je hulpeloze medewerkers van hun gebrek aan initiatief af

Passieve medewerkers zijn overal. Het is een biologisch verschijnsel. Maar goed nieuws: er is iets aan te doen. Lees verder

'Interne crisis bij TMG om internetactiviteiten'; 'Optimisme cfo's hoogste in 2 jaar'

'Interne crisis bij TMG om internetactiviteiten'; 'Optimisme cfo's hoogste in 2 jaar'

Plus: 'Schiphol schuift uitbreiding op lange baan', Akzo boekt flinke kwartaalwinst Lees verder

Zo krijg je mensen wél enthousiast voor je plannen

Zo krijg je mensen wél enthousiast voor je plannen

Je hebt een fantastisch plan en je weet zeker dat het gaat slagen. Maar hoe krijg je mensen mee in jouw visie? Lees verder

De 3 grootste veranderingen die de 3D-printer in gang heeft gezet

De 3 grootste veranderingen die de 3D-printer in gang heeft gezet

3D-printers zorgen er niet alleen voor dat we dingen anders gaan máken. Het is vooral anders leren dénken, zo blijkt. Lees verder

Deutsche Bank stoot Postbank af; fiscus zucht onder ouwelulledagen

Deutsche Bank stoot Postbank af; fiscus zucht onder ouwelulledagen

Plus: megavliegveld in Turkije, Whatsapp telt 800 miljoen gebruikers en het kabinet moet even normaal doen. Lees verder

8 non-verbale manieren om een doorbraak te forceren

8 non-verbale manieren om een doorbraak te forceren

Ken je dat gevoel? Dat je bio-systeem op slot gaat en er even niks zinnigs meer uit je komt? Hier zijn 8 manieren om je geest te verruimen en je zelfvertrouwen te doen groeien. Lees verder

Hoe AFA Dispensing de drijfgassen uit je deodorant haalt

Hoe AFA Dispensing de drijfgassen uit je deodorant haalt

Binnenkort presenteert MT de Maakindustrie100 van 2015. Tot die tijd toppers uit de lijst. Vandaag: sprayerproducent AFA uit Helmond. Lees verder

Deze 5 bedrijven weten baby-innovaties groot te maken

Deze 5 bedrijven weten baby-innovaties groot te maken

Innovatie creëren in een bestaande omgeving? Het is mogelijk, dankzij corporate venturing. 5 recente voorbeelden. Lees verder

Whitepapers
 
Volg MT op Facebook
X