Nationaal Communicatie Congres

27 mei 2008  |   Rogier van 't Hek  
Conferentie

Als communiceren gelijk staat aan ouwehoeren, dan had het Nationaal Communicatie Congres (NCC) - met één spreker per twee bezoekers - als een groot succes kunnen worden bestempeld.

 

Maar dat was het natuurlijk niet, zo concludeerde dagvoorzitter Frènk van der Linden reeds in zijn openingswoord. In de Tuinzaal van het Amsterdamse hotel Arena hadden zich nog geen 25 belangstellenden verzameld, met dank aan de meivakantie. ‘Congres' was volgens Van der Linden dan ook een groot woord. De geringe opkomst had volgens de zelfbenoemde meesterinterviewer wel één voordeel: er was voldoende gelegenheid tot interactie tussen sprekers en publiek. Hij stelde dan ook voor om per spreker tien minuten in te ruimen, maar deze boodschap bleek in de loop van de dag meer en meer aan dovemansoren gericht. Wat waarschijnlijk te maken had met het feit dat niet alle twaalf sprekers de hele dag aanwezig waren en Van der Linden vergat om de ‘laatkomers' over zijn voorstel in te lichten. Wat weer te maken had met het feit dat de dagvoorzitter vooral interesse had in het tijdschrift waarin hij gedurende een groot deel van de dag zat te lezen. 

Voor Van der Lindens vermeende desinteresse viel overigens best iets te zeggen, want de meeste sprekers konden niet boeien. Ofwel door verregaande zelfgenoegzaamheid (hoogleraar corporate communication Cees van Riel en met name Essent-directeur Michiel Berssenbrugge), ofwel door wetenschappelijke saaiheid (de Duitse professor Klaus-Peter Wiedman) ofwel door storende onverstaanbaarheid (de Engelse sprekende Japanse professor Rosa Chun). Het was dan ook een zegen dat de organisatie John McLaren had uitgenodigd. De directeur corporate communications van Akzo Nobel stal de show met zijn conference, want dat was het, over de nieuwe positionering en het opgefriste logo van het chemie- en verf concern. McLaren toonde eens te meer aan dat Britten en humor onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

Maar één boeiend betoog - voor de leek, ik geef het toe - op een congres met als thema ‘Kansen en uitdagingen in de 21ste eeuw' is wat mager.

Congres: Nationaal Communicatie Congres Waar: Hotel Arena, Amsterdam Organisator: Euroforum, Prijs € 999,00, Goodiebagcijfer 5

Gerelateerde artikelen:


Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Na de cijferregen in de techsector: dit zijn de winnaars en verliezers

Na de cijferregen in de techsector: dit zijn de winnaars en verliezers

De cijferregen is weer neergedaald in de techsector. Tijd om de balans op te maken. Wie mogen zich winnaar en verliezer noemen? Lees verder

Hoe Max Verstappen Exact helpt de wereld te veroveren

Hoe Max Verstappen Exact helpt de wereld te veroveren

De ambitie van IT-bedrijf Exact is bijna on-Nederlands. ‘Wij willen tot de top-3-cloudspelers voor het MKB in de wereld behoren.’ Max Verstappen helpt een handje. Lees verder

5 magische dreuzel-cijfers achter het Harry Potter-imperium

5 magische dreuzel-cijfers achter het Harry Potter-imperium

Met het achtste Harry Potter-boek dat zondag verschijnt staat de wereldberoemde tovenaar weer volop in de spotlights. Zo groeide het Harry Potter-imperium. Lees verder

Facebook beloont goede content beter; en zo maak je daar gebruik van

Facebook beloont goede content beter; en zo maak je daar gebruik van

Facebook heeft z’n algoritmes aangepast, zodat het nu nóg lastiger is je doelgroep te bereiken. Maar wie met Facebook meedenkt, ontdekt vele (nieuwe) mogelijkheden. Lees verder

'Shell-top onder druk'; goede tijden voor NXP en supermarkten pakken bijensterfte aan

'Shell-top onder druk'; goede tijden voor NXP en supermarkten pakken bijensterfte aan

Plus: staking bij Air France duurt voort, Ford en Harley hebben het moeilijk, en héél dure ijsjes worden een hype. Lees verder

Bob heeft zijn vakantie achter de rug en kan er meteen weer helemaal tegenaan

Bob heeft zijn vakantie achter de rug en kan er meteen weer helemaal tegenaan

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering kijkt hij alweer uit naar zijn volgende vakantie. Lees verder

Goede klantenservice én optimale veiligheid? Stemherkenning kan wel eens het gouden ei zijn

Goede klantenservice én optimale veiligheid? Stemherkenning kan wel eens het gouden ei zijn

Veiligheidseisen botsen nog wel eens met de wens tot snelle, drempelloze klantenservice. Kan stemherkenning de oplossing zijn? Lees verder

Hoe beter de ceo wordt betaald, hoe slechter het bedrijf presteert

Hoe beter de ceo wordt betaald, hoe slechter het bedrijf presteert

Hoe beter het bedrijf de ceo betaalt, hoe slechter de prestaties, meldt onderzoek. Wordt dit dé reden ceo-betalingen aan te pakken? Lees verder

Kristel Groenenboom vindt een vechtersmentaliteit belangrijker dan talent

Kristel Groenenboom vindt een vechtersmentaliteit belangrijker dan talent

Kristel Groenenboom rekent in deze column af met talent. Een 'klik' en een vechtersmentaliteit vindt ze veel doorslaggevender. Lees verder

'Ruzie bij fusie biermerken'; grondpersoneel KLM staakt en KPN overhoop met Fox Sports

'Ruzie bij fusie biermerken'; grondpersoneel KLM staakt en KPN overhoop met Fox Sports

Plus: verliezen voor Boeing en The Guardian, winst voor Facebook, en SoundCloud staat te koop. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X