Nationaal Communicatie Congres

27 mei 2008  |   Rogier van 't Hek  
Conferentie

Als communiceren gelijk staat aan ouwehoeren, dan had het Nationaal Communicatie Congres (NCC) - met één spreker per twee bezoekers - als een groot succes kunnen worden bestempeld.

 

Maar dat was het natuurlijk niet, zo concludeerde dagvoorzitter Frènk van der Linden reeds in zijn openingswoord. In de Tuinzaal van het Amsterdamse hotel Arena hadden zich nog geen 25 belangstellenden verzameld, met dank aan de meivakantie. ‘Congres' was volgens Van der Linden dan ook een groot woord. De geringe opkomst had volgens de zelfbenoemde meesterinterviewer wel één voordeel: er was voldoende gelegenheid tot interactie tussen sprekers en publiek. Hij stelde dan ook voor om per spreker tien minuten in te ruimen, maar deze boodschap bleek in de loop van de dag meer en meer aan dovemansoren gericht. Wat waarschijnlijk te maken had met het feit dat niet alle twaalf sprekers de hele dag aanwezig waren en Van der Linden vergat om de ‘laatkomers' over zijn voorstel in te lichten. Wat weer te maken had met het feit dat de dagvoorzitter vooral interesse had in het tijdschrift waarin hij gedurende een groot deel van de dag zat te lezen. 

Voor Van der Lindens vermeende desinteresse viel overigens best iets te zeggen, want de meeste sprekers konden niet boeien. Ofwel door verregaande zelfgenoegzaamheid (hoogleraar corporate communication Cees van Riel en met name Essent-directeur Michiel Berssenbrugge), ofwel door wetenschappelijke saaiheid (de Duitse professor Klaus-Peter Wiedman) ofwel door storende onverstaanbaarheid (de Engelse sprekende Japanse professor Rosa Chun). Het was dan ook een zegen dat de organisatie John McLaren had uitgenodigd. De directeur corporate communications van Akzo Nobel stal de show met zijn conference, want dat was het, over de nieuwe positionering en het opgefriste logo van het chemie- en verf concern. McLaren toonde eens te meer aan dat Britten en humor onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

Maar één boeiend betoog - voor de leek, ik geef het toe - op een congres met als thema ‘Kansen en uitdagingen in de 21ste eeuw' is wat mager.

Congres: Nationaal Communicatie Congres Waar: Hotel Arena, Amsterdam Organisator: Euroforum, Prijs € 999,00, Goodiebagcijfer 5

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob ontdekt een pikant filmpje op YouTube

Bob ontdekt een pikant filmpje op YouTube

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer wordt er getongd op 'joetuub'. Lees verder

Het succes van Catawiki, die ándere online marktplaats van Nederland

Het succes van Catawiki, die ándere online marktplaats van Nederland

Online marktplaats Catawiki onderscheidt zich met een focus op verzamelaars. Origineel Gouden Kalf kopen? Check. Lees verder

Tim Smit: 'Risico’s nemen geeft je de zuurstof om succesvol te zijn'

Tim Smit: 'Risico’s nemen geeft je de zuurstof om succesvol te zijn'

Nederlander Tim Smit is geslagen tot Brits ridder en richtte de grootste botanische tuin ter wereld op. Hoe is hem dat gelukt? Lees verder

Fastned breidt uit in Duitsland; Fred de la Bretonière verkoopt zijn zaak

Fastned breidt uit in Duitsland; Fred de la Bretonière verkoopt zijn zaak

Plus: Samsung houdt grote schoonmaak, Uber is misschien wel 40 miljard dollar waard en Wal-Mart schrapt banen in China. Lees verder

Hoe de mobiele revolutie de bankensector op zijn kop zet

Hoe de mobiele revolutie de bankensector op zijn kop zet

Nederlandse banken ontslaan personeel, want: digitale revolutie. Zagen ze de opkomst van mobiel op tijd? En wat komt er nog aan? Lees verder

3 verklaringen voor de opkomst van de tweedehandsmarkt

3 verklaringen voor de opkomst van de tweedehandsmarkt

Kopen en verkopen op de tweedehandsmarkt is booming. Hoe groot is de markt en welke bedrijven spelen een belangrijke rol? Lees verder

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Van Apple tot Motorola, allemaal willen ze praten met Fairphone

Is het een smartphone of een communicatiestrategie? Fairphone is beide en met beide succesvol. Ceo en oprichter Bas van Abel vertelt. Lees verder

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Leren van de politie: hoe word je tegenspreker?

Bij rechercheonderzoeken van de politie zijn zelf opgeleide tegensprekers betrokken. 'Tegenspraak draait om vragen stellen.' Lees verder

'Nederlandse economie groeit 2 keer zo hard'; Leegloop in V&D-top

'Nederlandse economie groeit 2 keer zo hard'; Leegloop in V&D-top

Plus: Apple meer dan 700 miljard dollar waard, 2theloo opent 44 Franse vestigingen en Fifa-sponsors haken af. Lees verder

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe voorkom je schijnproductiviteit?

Hoe dwingender de werkomgeving, hoe meer mensen schijnproductiviteit vertonen. De oplossing? Concentratie en een eigen ritme. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X