Nationaal Communicatie Congres

27 mei 2008  |   Rogier van 't Hek  
Conferentie

Als communiceren gelijk staat aan ouwehoeren, dan had het Nationaal Communicatie Congres (NCC) - met één spreker per twee bezoekers - als een groot succes kunnen worden bestempeld.

 

Maar dat was het natuurlijk niet, zo concludeerde dagvoorzitter Frènk van der Linden reeds in zijn openingswoord. In de Tuinzaal van het Amsterdamse hotel Arena hadden zich nog geen 25 belangstellenden verzameld, met dank aan de meivakantie. ‘Congres' was volgens Van der Linden dan ook een groot woord. De geringe opkomst had volgens de zelfbenoemde meesterinterviewer wel één voordeel: er was voldoende gelegenheid tot interactie tussen sprekers en publiek. Hij stelde dan ook voor om per spreker tien minuten in te ruimen, maar deze boodschap bleek in de loop van de dag meer en meer aan dovemansoren gericht. Wat waarschijnlijk te maken had met het feit dat niet alle twaalf sprekers de hele dag aanwezig waren en Van der Linden vergat om de ‘laatkomers' over zijn voorstel in te lichten. Wat weer te maken had met het feit dat de dagvoorzitter vooral interesse had in het tijdschrift waarin hij gedurende een groot deel van de dag zat te lezen. 

Voor Van der Lindens vermeende desinteresse viel overigens best iets te zeggen, want de meeste sprekers konden niet boeien. Ofwel door verregaande zelfgenoegzaamheid (hoogleraar corporate communication Cees van Riel en met name Essent-directeur Michiel Berssenbrugge), ofwel door wetenschappelijke saaiheid (de Duitse professor Klaus-Peter Wiedman) ofwel door storende onverstaanbaarheid (de Engelse sprekende Japanse professor Rosa Chun). Het was dan ook een zegen dat de organisatie John McLaren had uitgenodigd. De directeur corporate communications van Akzo Nobel stal de show met zijn conference, want dat was het, over de nieuwe positionering en het opgefriste logo van het chemie- en verf concern. McLaren toonde eens te meer aan dat Britten en humor onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

Maar één boeiend betoog - voor de leek, ik geef het toe - op een congres met als thema ‘Kansen en uitdagingen in de 21ste eeuw' is wat mager.

Congres: Nationaal Communicatie Congres Waar: Hotel Arena, Amsterdam Organisator: Euroforum, Prijs € 999,00, Goodiebagcijfer 5

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob bereidt een meeting met commissarissen voor

Bob bereidt een meeting met commissarissen voor

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering tonen commissarissen ineens interesse. Lees verder

Lachen als managementtool

Lachen als managementtool

Meer humor op de werkvloer kan tot veel goeds leiden. Bedenk wel: een goede mop motiveert, maar een neplach werkt averechts.  Lees verder

Bavaria en Sky Radio omarmen het leukste bedrijf van Engeland

Bavaria en Sky Radio omarmen het leukste bedrijf van Engeland

Het grootste bedrijf van Engeland kreeg vier jaar geleden een flinke klap, maar op basis van omzet en winst lijkt er niets veranderd. Lees verder

'Google wilde Spotify kopen'; TomTom positiever over 2014

'Google wilde Spotify kopen'; TomTom positiever over 2014

Plus: Facebook op weg naar 10 miljard, weer verlies voor Vattenfall, 'Jan Bennink wist van overnameplannen' en 5,5 miljoen voor Estro. Lees verder

5 gouden tips van All Blacks-coach Gordon Tietjens

5 gouden tips van All Blacks-coach Gordon Tietjens

Een interview met All Blacks-coach Gordon Tietjens. Wat zijn volgens hem de 5 eigenschappen van een succesvol team? Lees verder

Bij GL Precision nemen robots 's avonds het werk over

Bij GL Precision nemen robots 's avonds het werk over

1/3 van de productie-uren van maakbedrijf GL Precision worden onbemand gerealiseerd. 'Robots hoeven niet naar het toilet.' Lees verder

De broer van Wim van der Leegte is óók een maakindustriekampioen

De broer van Wim van der Leegte is óók een maakindustriekampioen

Iedereen kent Wim van der Leegte, de man achter VDL Groep en redder van Nedcar. Maar wist je dat zijn broer ook succesvol ondernemer is? Lees verder

All in the family: 8 Nederlandse broers in business

All in the family: 8 Nederlandse broers in business

Zit gevoel voor zakendoen in de familie? Bij de broertjes Van Houten, Van der Leegte, Oerlemans en Muller wel. Zoek de verschillen. Lees verder

200 banen weg bij The Phone House; Sligro ten strijde tegen Jumbo

200 banen weg bij The Phone House; Sligro ten strijde tegen Jumbo

Plus: Nokia doet Microsoft pijn, Apple-cijfers zijn mwah, Jeroen Visser cfo bij Blokker en vandaag is een dag van nationale rouw. Lees verder

Het Zwitserse Nestlé wil vitaminen in Nespresso-cups

Het Zwitserse Nestlé wil vitaminen in Nespresso-cups

Nestlé, het grootste bedrijf van Zwitserland, werkt aan Nespresso-achtige cups met mineralen en vitaminen. De naam? Iron Man. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X