Cashen & Crashen - Eduard Schaepman

30 okt 2007  |   Rogier van 't Hek  
Cashen & Crashen

Een investering in een startup kostte Eduard Schaepman geld, maar belangrijker: een vriendschap. Zijn échte vrienden daarentegen hebben ervoor gezorgd dat hij er straks nog warmer bij zit.

 

Cashen

"Ik wilde vier jaar geleden een reis om de wereld maken met een zeilboot. Dankzij jarenlang hard werken in de financiële sector en een paar flinke klappers op de woningmarkt, had ik mijn zaakjes voor elkaar. Maar een aantal van mijn beste vrienden vond het geen goed plan. In hun ogen was ik te jong om te stoppen met werken. Ze hadden gelijk, ik heb werken ook nooit vervelend gevonden. Ik kwam toen in contact met het Engelse bedrijf Regus. Na een leuk gesprek besloot ik met ze in zee te gaan en ik kocht een pakket aandelen tegen de prijs van 0,39 Engelse pond per aandeel. Ons aandeel is nu ruim één pond waard en de verwachting is dat we binnen een paar jaar doorgroeien naar 4 of 5 pond."

Crashen

"Van mijn ouders heb ik altijd geleerd dat je vrienden nooit geld moet lenen. Deze wijze les was ik even vergeten toen een goede vriend geld nodig had om een onderneming te beginnen. Ik geloofde in zijn plannen en leende hem 50.000 gulden, af te lossen in twee termijnen. Je raadt het al, voor de eerste terugbetaling moest ik  flink strijden, de tweede heb ik nooit meer gezien. Die vriend trouwens ook niet. Overigens was ik niet de enige die geld aan hem had geleend, hij bleek gaten met gaten te hebben gedicht. Ach, het was een dure les: voortaan maak ik in dit soort gevallen net zulke strakke afspraken maken als ik zakelijk altijd doe. Maar ik heb er een dikke streep onder gezet, al doet het nog altijd pijn om zo een vriend te hebben verloren."

Naam: Eduard Schaepman

Leeftijd: 45

Functie: algemeen directeur Regus Benelux

Tip van Schaepman

"Probeer zelf zo veel mogelijk financiële informatie te vergaren. Via internet gaat dat tegenwoordig zo gemakkelijk. En heel belangrijk: beperk je hierbij niet tot Nederland."  

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Wegener-ceo: waarom je buiten de spotlights moet innoveren

Wegener-ceo: waarom je buiten de spotlights moet innoveren

Medewerkers bepalen of innovaties een succes worden, zegt Wegener-ceo Susan Duinhoven. 'Ze moeten ruimte krijgen om te falen.' Lees verder

Daan de Reiziger weet niet wie John Mayer is

Daan de Reiziger weet niet wie John Mayer is

Daan de Reiziger is liefhebber van niet-gemaakte kilometers. Vandaag gaat hij al carpoolend naar een heisessie. Lees verder

Geef leiding alsof je morgen failliet kunt gaan

Geef leiding alsof je morgen failliet kunt gaan

Managers zouden zich meer als ondernemers moeten gedragen, zo wordt vaak gezegd. Begin met deze 5 inzichten.  Lees verder

Hoe bierconcern Heineken zelfstandig wil (en kan) blijven

Hoe bierconcern Heineken zelfstandig wil (en kan) blijven

Heineken kopen? Dat gaat je zeer waarschijnlijk niet lukken, SABMiller. Waarom niet? En hoe probeert Heineken zelfstandig te groeien? Lees verder

Ben Tiggelaar: managementlessen uit zaak-Gotlieb

Ben Tiggelaar: managementlessen uit zaak-Gotlieb

Er zijn lessen te trekken uit de zaak rond Arthur Gotlieb, zegt Ben Tiggelaar. 'Je moet alert zijn op zwijgzame mensen.' Lees verder

Paul Polman: 'Al onze innovaties gaan door een groene trechter'

Paul Polman: 'Al onze innovaties gaan door een groene trechter'

Unilever heeft vorig jaar in 10 landen zo’n 70 grote innovaties voor zijn merken doorgevoerd, zegt ceo Paul Polman. Lees verder

Heineken slaat overnamebod SABMiller af; Guess-ceo heet Apple welkom

Heineken slaat overnamebod SABMiller af; Guess-ceo heet Apple welkom

Plus: Air France verwacht grootste staking in jaren, 'Apple krijgt 0,15% per Pay-transactie' en fittie tussen Samsung en LG. Lees verder

De evolutie van MVO

De evolutie van MVO

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet vrijblijvend. De druk op bedrijven om verantwoordelijk te handelen is groter dan ooit. Lees verder

Nieuwe Nederlandse groeimarkt: cybercrimebestrijding

Nieuwe Nederlandse groeimarkt: cybercrimebestrijding

De Hollandse handelsgeest heeft een nieuwe groeimarkt ontdekt: cybersecurity. Nederlandse bedrijven profiteren volop. Lees verder

5 beroemde theorieën in twijfel getrokken

5 beroemde theorieën in twijfel getrokken

The long tail wordt bestreden, disruptie 'klopt niet' en ook over Big Data heerst twijfel. Welke managementtheorie is nog heilig? Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X