Cashen & Crashen - Eduard Schaepman

30 okt 2007  |   Rogier van 't Hek  
Cashen & Crashen

Een investering in een startup kostte Eduard Schaepman geld, maar belangrijker: een vriendschap. Zijn échte vrienden daarentegen hebben ervoor gezorgd dat hij er straks nog warmer bij zit.

 

Cashen

"Ik wilde vier jaar geleden een reis om de wereld maken met een zeilboot. Dankzij jarenlang hard werken in de financiële sector en een paar flinke klappers op de woningmarkt, had ik mijn zaakjes voor elkaar. Maar een aantal van mijn beste vrienden vond het geen goed plan. In hun ogen was ik te jong om te stoppen met werken. Ze hadden gelijk, ik heb werken ook nooit vervelend gevonden. Ik kwam toen in contact met het Engelse bedrijf Regus. Na een leuk gesprek besloot ik met ze in zee te gaan en ik kocht een pakket aandelen tegen de prijs van 0,39 Engelse pond per aandeel. Ons aandeel is nu ruim één pond waard en de verwachting is dat we binnen een paar jaar doorgroeien naar 4 of 5 pond."

Crashen

"Van mijn ouders heb ik altijd geleerd dat je vrienden nooit geld moet lenen. Deze wijze les was ik even vergeten toen een goede vriend geld nodig had om een onderneming te beginnen. Ik geloofde in zijn plannen en leende hem 50.000 gulden, af te lossen in twee termijnen. Je raadt het al, voor de eerste terugbetaling moest ik  flink strijden, de tweede heb ik nooit meer gezien. Die vriend trouwens ook niet. Overigens was ik niet de enige die geld aan hem had geleend, hij bleek gaten met gaten te hebben gedicht. Ach, het was een dure les: voortaan maak ik in dit soort gevallen net zulke strakke afspraken maken als ik zakelijk altijd doe. Maar ik heb er een dikke streep onder gezet, al doet het nog altijd pijn om zo een vriend te hebben verloren."

Naam: Eduard Schaepman

Leeftijd: 45

Functie: algemeen directeur Regus Benelux

Tip van Schaepman

"Probeer zelf zo veel mogelijk financiële informatie te vergaren. Via internet gaat dat tegenwoordig zo gemakkelijk. En heel belangrijk: beperk je hierbij niet tot Nederland."  

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic, maker van meer dan 20 miljoen caravanvensters

Polyplastic is wereldwijd vooral bekend van zijn caravanvensters. Maar het kan alles maken, zolang het maar transparant moet zijn. Lees verder

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Is ‘doe je best’ wel goed genoeg?

Mensen aanmoedigen om hun best te doen geeft betere resultaten dan harde doelen. Maar is 'doe je best' wel genoeg? Lees verder

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Zo maak je van een klant een ambassadeur

Tevreden klanten zijn goed, maar ambassadeurs zijn beter. Jos Burgers legt uit hoe je van 'zomaar tevreden' de lat een stukje hoger legt. Lees verder

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

TNT ziet omzet groeien; Reaal aast op ASR

Plus: Pearson zet ook Economist in etalage, reshoring steeds populairder, ondernemer omzeilt bank en haalt 30 mio op en Lufthansa wordt prijsvechter. Lees verder

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Netwerken: ze lijken techniek, maar ze zijn menselijk. Dit is waarom

Nu er overal netwerken zijn, moeten we die beter leren begrijpen. En dat blijft mensenwerk, ondanks de technologische opkomst. Lees verder

Hoe platter de organisatie, hoe beter?

Hoe platter de organisatie, hoe beter?

Een plattere organisatie is productiever, maar ergens komt een punt waarop de productiviteit weer afneemt. Joost Ardts legt uit hoe dat zit. Lees verder

Waarom slaap en beweging onlosmakelijk verbonden zijn met top presteren

Waarom slaap en beweging onlosmakelijk verbonden zijn met top presteren

Goed slapen en bewegen zijn essentieel om goed te kunnen presteren. Deze onderzoeken tonen aan dat het je scherper maakt. Lees verder

Rutte liet zich gebruiken door loterijenlobby; Air-France KLM versnelt besparingen

Rutte liet zich gebruiken door loterijenlobby; Air-France KLM versnelt besparingen

Plus: EY heeft een nieuwe Raad van Commissarissen, de FT is verkocht aan Japanners en Ferrari vraagt een notering aan bij de NYSE. Lees verder

Bob is niet goed in mensen ontslaan

Bob is niet goed in mensen ontslaan

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer blijkt ontslaan geen gemakkelijke klus. Lees verder

Wie weet beter wat je kunt: jij of je manager?

Wie weet beter wat je kunt: jij of je manager?

Meer zelfstandigheid kan ook betekenen: jezelf beoordelen. Maar daarbij liggen een paar gevaren op de loer, legt Joost Ardts uit. Lees verder

 
Volg MT op Facebook
X