Cashen & Crashen - Eduard Schaepman

30 okt 2007  |   Rogier van 't Hek  
Cashen & Crashen

Een investering in een startup kostte Eduard Schaepman geld, maar belangrijker: een vriendschap. Zijn échte vrienden daarentegen hebben ervoor gezorgd dat hij er straks nog warmer bij zit.

 

Cashen

"Ik wilde vier jaar geleden een reis om de wereld maken met een zeilboot. Dankzij jarenlang hard werken in de financiële sector en een paar flinke klappers op de woningmarkt, had ik mijn zaakjes voor elkaar. Maar een aantal van mijn beste vrienden vond het geen goed plan. In hun ogen was ik te jong om te stoppen met werken. Ze hadden gelijk, ik heb werken ook nooit vervelend gevonden. Ik kwam toen in contact met het Engelse bedrijf Regus. Na een leuk gesprek besloot ik met ze in zee te gaan en ik kocht een pakket aandelen tegen de prijs van 0,39 Engelse pond per aandeel. Ons aandeel is nu ruim één pond waard en de verwachting is dat we binnen een paar jaar doorgroeien naar 4 of 5 pond."

Crashen

"Van mijn ouders heb ik altijd geleerd dat je vrienden nooit geld moet lenen. Deze wijze les was ik even vergeten toen een goede vriend geld nodig had om een onderneming te beginnen. Ik geloofde in zijn plannen en leende hem 50.000 gulden, af te lossen in twee termijnen. Je raadt het al, voor de eerste terugbetaling moest ik  flink strijden, de tweede heb ik nooit meer gezien. Die vriend trouwens ook niet. Overigens was ik niet de enige die geld aan hem had geleend, hij bleek gaten met gaten te hebben gedicht. Ach, het was een dure les: voortaan maak ik in dit soort gevallen net zulke strakke afspraken maken als ik zakelijk altijd doe. Maar ik heb er een dikke streep onder gezet, al doet het nog altijd pijn om zo een vriend te hebben verloren."

Naam: Eduard Schaepman

Leeftijd: 45

Functie: algemeen directeur Regus Benelux

Tip van Schaepman

"Probeer zelf zo veel mogelijk financiële informatie te vergaren. Via internet gaat dat tegenwoordig zo gemakkelijk. En heel belangrijk: beperk je hierbij niet tot Nederland."  

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Voor je het weet lacht een hele bedrijfstak haar klanten uit

Simpele, praktische oplossingen hebben op lange termijn vaak rampzalige gevolgen. Wees daarom waakzaam op stompzinnige innovaties. Lees verder

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

René Bohnsack: 'Tesla kan best de nieuwe General Motors worden'

Wanneer wordt de duurzame auto écht een massaproduct? Eén ding staat vast: Tesla wil wel. Lees verder

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Groei uitzendmarkt houdt aan; AB InBev incasseert volumedaling

Plus: Dedact is Sprout Challenger van het Jaar, Desso overgenomen door Tarkett en Apple-ceo Tim Cook komt uit de kast. Lees verder

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Bas Haring: 'Waarom ik hou van ont-ernstigen'

Op showbizz wordt vaak neergekeken. Maar dat is lang niet altijd terecht, zegt Bas Haring. Weinig anders kan zo goed het zware licht maken. Lees verder

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

'In anderen zit altijd meer intelligentie dan in jouw wilskracht'

Loslaten wordt ondergewaardeerd, zeker op managementniveau. Maar loslaten is ruimte maken voor anderen, zegt Ralph Freelink. Dat zouden we vaker moeten doen. Lees verder

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

Hoe BAS Group in lastig retaillandschap clicks en bricks weet te combineren

De BAS Group, bekend van MyCom en Dixons, slaagt erin om bricks en clicks succesvol te combineren. Dat maakt ze gamechanger van de dag. Lees verder

Bob en de weblog

Bob en de weblog

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering ontdekt hij de weblog als managementtool. Lees verder

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Waarom leiderschap niet draait om dominantie, maar om wilskracht

Dominante leiders lijken misschien heel krachtig, in de praktijk krijgen leiders die hun interne processen op orde hebben veel meer voor elkaar. Tijd om uw wilskracht te trainen! Lees verder

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone: ‘Op zoek naar meer efficiency’

Vodafone verbruikt net zoveel energie als een middelgrote stad in Nederland. Hoe bespaart én verduurzaamt dit telecomconcern? Lees verder

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

'Succes schuilt vooral in het zoeken naar: wat is jouw ene ding?'

Succes is vooral een gevolg van focus, zegt Ralph Freelink. Zoek jouw ‘ene ding’ en je zult tijd, ruimte en energie winnen. Lees verder

Whitepapers
Meer whitepapers »
 
Volg MT op Facebook
X