Cashen & Crashen - Eduard Schaepman

30 okt 2007  |   Rogier van 't Hek  
Cashen & Crashen

Een investering in een startup kostte Eduard Schaepman geld, maar belangrijker: een vriendschap. Zijn échte vrienden daarentegen hebben ervoor gezorgd dat hij er straks nog warmer bij zit.

 

Cashen

"Ik wilde vier jaar geleden een reis om de wereld maken met een zeilboot. Dankzij jarenlang hard werken in de financiële sector en een paar flinke klappers op de woningmarkt, had ik mijn zaakjes voor elkaar. Maar een aantal van mijn beste vrienden vond het geen goed plan. In hun ogen was ik te jong om te stoppen met werken. Ze hadden gelijk, ik heb werken ook nooit vervelend gevonden. Ik kwam toen in contact met het Engelse bedrijf Regus. Na een leuk gesprek besloot ik met ze in zee te gaan en ik kocht een pakket aandelen tegen de prijs van 0,39 Engelse pond per aandeel. Ons aandeel is nu ruim één pond waard en de verwachting is dat we binnen een paar jaar doorgroeien naar 4 of 5 pond."

Crashen

"Van mijn ouders heb ik altijd geleerd dat je vrienden nooit geld moet lenen. Deze wijze les was ik even vergeten toen een goede vriend geld nodig had om een onderneming te beginnen. Ik geloofde in zijn plannen en leende hem 50.000 gulden, af te lossen in twee termijnen. Je raadt het al, voor de eerste terugbetaling moest ik  flink strijden, de tweede heb ik nooit meer gezien. Die vriend trouwens ook niet. Overigens was ik niet de enige die geld aan hem had geleend, hij bleek gaten met gaten te hebben gedicht. Ach, het was een dure les: voortaan maak ik in dit soort gevallen net zulke strakke afspraken maken als ik zakelijk altijd doe. Maar ik heb er een dikke streep onder gezet, al doet het nog altijd pijn om zo een vriend te hebben verloren."

Naam: Eduard Schaepman

Leeftijd: 45

Functie: algemeen directeur Regus Benelux

Tip van Schaepman

"Probeer zelf zo veel mogelijk financiële informatie te vergaren. Via internet gaat dat tegenwoordig zo gemakkelijk. En heel belangrijk: beperk je hierbij niet tot Nederland."  

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
Bob legt het juiste gebruik van mail uit

Bob legt het juiste gebruik van mail uit

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering legt hij het juiste gebruik van de e-mail uit. Lees verder

Geef de 'sneezers' in je team meer zichtbaarheid

Geef de 'sneezers' in je team meer zichtbaarheid

Medewerkers zijn tegenwoordig gevoeliger voor gedrag van hun collega’s dan van hun manager, zegt gedragsexpert Jeroen Busscher. Hoe zorg je dan dat je als manager toch invloed hebt? Lees verder

Leer mensen te overtuigen zonder dat ze het doorhebben

Leer mensen te overtuigen zonder dat ze het doorhebben

Om van een ‘nee’ een ‘ja’ te maken moet er altijd een ‘misschien’ tussenin zitten, aldus de fictieve misleider Frank Underwood uit House of Cards. Hoe je gesprekspartner op een subtiele manier over te halen leer je tijdens Onzichtbaar Overtuigen. Lees verder

Grafiek van de dag: De peilingen van Trump beïnvloeden de waarde van de Mexicaanse Peso

Grafiek van de dag: De peilingen van Trump beïnvloeden de waarde van de Mexicaanse Peso

Hoe beter Donald Trump scoort in de peilingen voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen, hoe minder de Mexicaanse Peso waard is. Deze gekke verhouding in de grafiek van de dag. Lees verder

Slimme bril maakt logistiek sneller en beter

Slimme bril maakt logistiek sneller en beter

Dankzij de slimme bril kan het meest tijdrovende en kostbare proces in een magazijn, orderpicking, een stuk sneller verlopen. Dit is er al mogelijk met augmented reality. Lees verder

'Thuisbezorgd haalt 350 miljoen bij IPO'; Ilona Haaijer getipt als commissaris Boskalis

'Thuisbezorgd haalt 350 miljoen bij IPO'; Ilona Haaijer getipt als commissaris Boskalis

Plus: Aandelen oliebedrijven schiet omhoog, meer werknemers wisselen van baan en knokpartij tijdens Georgisch verkiezingsdebat. Lees verder

Luisteren naar je klanten bij innovatie? Ligt aan het type ontwikkeling

Luisteren naar je klanten bij innovatie? Ligt aan het type ontwikkeling

Of je nu wél of niet naar klanten moet luisteren bij het ontwikkelen van nieuwe producten, ligt aan het type innovatie. Dat blijkt uit onderzoek van Erasmus-professor Jan van den Ende. Lees verder

'Als leider moet je beweging creëren'

'Als leider moet je beweging creëren'

Goudhaantje Nanouke van ’t Riet werkt al meer dan 15 jaar bij de NS. Ex-Goudhaan Marjan Rintel is sinds een jaar haar baas. Wat hebben zij met en aan elkaar? ‘Ik ben nog altijd verbaasd dat ze me op haar eerste werkdag opbelde om koffie te gaan drinken.’ Lees verder

Grafiek van de dag: verkopen Nokia tegenover iPhone

Grafiek van de dag: verkopen Nokia tegenover iPhone

Nokia maakte woensdag bekend niet langer eigen smartphones te maken. Het einde van een tijdperk met het welbekende deuntje, snake en de oude, onverwoestbare 3310. Lees verder

5 gave kantoren in Nederland

5 gave kantoren in Nederland

Met alleen een pingpongtafel redden startups het al jaren niet meer. Ook bij de grote bedrijven wordt het steeds meer een speeltuin op kantoor. 5 gave kantoren in Nederland. Lees verder

 
Volg MT op Twitter


@MTNieuws op Twitter
X