Onze 10 love babies uit de Fast50

11 okt 2012  |   Philip Bueters  

Bedrijven uit de Fast50 bewijzen dat innovatie valt om te zetten in geld. Een aantal springt er echt uit. Onze favorieten op een rij.

De omzet van Belsimpel is in vijf jaar tijd met 16.155 procent gegroeid. Daarmee is de online verkoper van alles wat met mobiele telecom te maken heeft, de winnaar van de Deloitte Technology Fast50, de groeiwedstrijd die de consultants elk jaar uitschrijven.

In de lijst van 50 vind je de bedrijven met snelste omzetgroei in vijf jaar tijd. Dat levert percentages op die een objectieve rangschikking mogelijk maken. Management Team heeft echter zijn favorieten onder de snelste vijftig.

Bekijk hieronder onze love babies uit de Fast50 van 2012: 

10 van 10

49. Zarafa

Groei: 361 %
Wie: Brian Joseph en Steve Hardy
Wat: open source e-mail
Omzet: vertrouwelijk


Brian Joseph en Steve Hardy ontwikkelen met Zarafa vanuit Delft al sinds 2001 een open source alternatief voor mail- en agendasysteem Microsoft Exchange. De laatste versie werkt uitstekend samen met de nieuwste smartphones en maakt videovergaderen tot een fluitje van een cent, maar Zarafa werkt ook goed samen met bedrijfssoftware voor bijvoorbeeld klantencontact. “We willen het voor de gebruiker heel eenvoudig maken om alle communicatie vanuit een punt te beginnen,” zegt Brian Joseph. De laatste jaren komt echt de vaart erin bij Zarafa. Sinds 2010 wordt het namelijk meegeleverd bij belangrijke versies van het Linux-besturingssysteem, wat miljoenen gebruikers oplevert, tegen nul euro marketingkosten. Daar staat wel degelijk een omzet tegenover, die ook vorig jaar weer met tientallen procenten is gegroeid. “Bedrijven zijn inmiddels gewend geraakt aan open source, die zeker in de cloud zo’n beetje de standaard is. Wij sluiten daar mooi op aan, zeker voor partijen die een alternatief zoeken voor het online aanbod van Microsoft en Google.” Zarafa doet zaken met dienstverleners als CapGemini, die voor hun klanten mailsystemen in de cloud ermee bouwen, maar is ook door de Duitse overheid als een van de weinige leveranciers gecertificeerd. De Spaanse overheid werkt met de Delftse software, in Azië levert een grote leverancier van mediaservers het standaard mee. Inmiddels heeft Joseph vijftig werknemers, verdeeld over vestigingen in Duitsland, Brazilië en India. Voor de ondersteuning en de extra mogelijkheden van Zarafa betalen de klanten. “Dat open source niet gratis hoeft te zijn, hoeven we nauwelijks meer uit te leggen. Noem maar eens een groot bedrijf dat niet met een miljardenbedrijf als Red Hat zaken doet.” Maar als klanten overstappen op Zarafa, belooft dat een kostenbesparing van vijftig procent.
Tot nu toe is Zarafa vooral gegroeid vanuit de eigen cashflow. En dat mag wel zo blijven. “Natuurlijk praten we dagelijks met vele partijen, en waar we altijd naar uitkijken zijn strategische partners die ook gefocust zijn op een zo goed mogelijke gebruikservaring en die ons in contact kunnen brengen met grote groepen klanten.”

Gegevens ontvanger
Naam ontvanger:
Email ontvanger:
Jouw gegevens
Naam:
Email:
 
Volg MT op Facebook
X